صندوق کهربا چیست؟ نگاهی دقیق به صندوق طلای کهربا

صندوق کهربا چیست؟ نگاهی دقیق به صندوق طلای کهربا

صندوق طلا کهربا چیست؟
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق کهربا چیست؟ کهربا یک صندوق کالایی قابل معامله در بورس (ETF) است و حداقل 70 درصد دارایی‌های این صندوق را گواهی سپرده کالایی سکه طلا تشکیل داده است. پشتوانۀ صندوق طلای کهربا، سکه‌های سپرده‌شده در انبار بورس کالا است.

کهربا از مرداد 1400 فعالیت خود را آغاز کرده و در سال 1401، عنوان بهترین صندوق سرمایه‌گذاری را کسب کرده است. بازدهی صندوق طلای کهربا از زمان تاسیس تا کنون، 150 درصد بوده است، در حالی که بازدهی سکه‌ی طلا در مدت زمان مشابه، 126 درصد است.

صندوق سرمایه‌گذاری کهربا را می‌توان یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار در نظر گرفت. در این مطلب از کاریزما لرنینگ، کامل توضیح می‌دهیم که صندوق کهربا چیست و مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ کهربا را بررسی خواهیم کرد.

صندوق طلا کهربا چیست و چرا باید در آن سرمایه گذاری کنیم؟

طلا همیشه در طول تاریخ به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته شده و در شرایط بحرانی مانند جنگ و تنش‌‌ها، پناهگاه سرمایه‌گذاران بوده و قیمت آن افزایش یافته است.

بنابراین تقریباً می‌توان فرض را بر این گذاشت که در بیشتر مواقع، سرمایه‌گذاری در طلا، کار درستی است.

  • طلا در تمام دنیا، یک دارایی ارزشمند است و می‌توان آن را خرید و فروش کرد.
  • طلا در شرایط رکود بازارها، همواره روند مثبتی دارد.
  • برای حفظ ارزش دارایی‌ها، طلا گزینه‌ی نسبتاً کم‌ریسکی به حساب می‌آید.

در نگاه اول، خرید طلای فیزیکی اولین راه سرمایه‌گذاری در طلا است. اما با گسترده‌ شدن بازار سرمایه و ورود ابزارهای نوین سرمایه‌گذاری، جایگزین‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری در طلا با بازدهی مشابه طلا داریم.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق کهربا کاریزما

صندوق طلا (Gold Fund) یک ابزار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. منظور از صندوق طلا این است که شما به صورت مستقیم طلای فیزیکی خریداری نمی‌کنید، بلکه سرمایۀ شما و سایر افراد، در یک صندوق جمع‌آوری می‌شود و تحت نظارت شرکت‌های سبدگردان، به خرید:

  • گواهی سپرده کالایی سكه طلا و شمش طلا
  • اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا و شمش طلا
  • سپرده‌های بانکی

و غیره، اختصاص می‌یابد. در واقع شما سرمایۀ خود را در اختیار صندوق قرار می‌دهید و غیرمستقیم در بازار طلا سرمایه‌گذاری می‌کنید. برای کسب اطلاعات تکمیلی، توصیه می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید:

link مقاله پیشنهادی : صندوق طلا چیست؟ چگونه با صندوق طلا سود کنیم؟!

اما شاید برای شما سوال باشد که پشتوانه صندوق‌های طلا مانند کهربا چیست؟

طبق امیدنامه صندوق کهربا، سکه‌های سپرده‌شده در انبار بورس کالا، پشتوانۀ صندوق‌های طلا هستند و در واقع طلای فیزیکی وجود دارد، اما شما به عنوان سرمایه‌گذار، با طلای فیزیکی سروکار ندارید!

متناسب با افزایش قیمت طلا و سکه طلا، واحدهای صندوق طلا نیز افزایش می‌یابند و در واقع سود سرمایه‌گذاری به شما تعلق می‌گیرد. گروه مالی کاریزما، به عنوان اولین سبدگردان دارای مجوز، در سال 1400، از صندوق طلای خود با نام «کهربا» رونمایی کرد.

صندوق کهربا چه ویژگی‌هایی دارد؟

در مقاله‌ای با عنوان «صندوق سرمایه گذاری چیست و چه انواعی دارد؟» به بررسی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرداخته‌ایم که عموماً به دو نوع قابل معامله در بورس و صدور و ابطالی دسته‌بندی می‌شوند. صندوق طلای کهربا، از نوع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) است. به این معنی که شما در کارگزاری‌های مختلف، از جمله کاریزما، می‌توانید واحدهای این صندوق را خرید و فروش کنید.

صندوق‌های طلا انواع مختلفی دارند. در سطح بین‌المللی، سه نوع صندوق طلا داریم، اما در ایران، تمام صندوق‌‌های طلا از نوع قابل معامله در بورس هستند.

در بحث ترکیب دارایی، حداقل 70 درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق، به گواهی سپردۀ کالایی سکه طلا و شمش طلا، حداکثر 20 درصد به اوراق مشتقه مبنی بر سکه طلا و شمش طلا و 10 درصد به سایر دارایی‌ها مانند سپرده‌های بانکی و …، اختصاص دارد.

ترکیب دارایی‌های صندوق کهربانکته‌ و مزیت مهم در ترکیب دارایی‌ صندوق کهربا این است که این صندوق تماماً دارایی‌های خود را به سکه یا شمش طلا اختصاص نداده است. بلکه، همواره تعادلی بین سکه طلا و شمش طلا در دارایی‌های صندوق وجود دارد.

آمارها نشان می‌دهد که در زمان صعود قیمت طلا، سکه‌ی طلا سود بیشتری می‌دهد و در ریزش، [سکه] معمولاً ضررده است. اما صندوق کهربا با ترکیب این دو دارایی، در روندهای صعودی، سود بیشتر و در روند‌های نزولی، ریزش کمتری را تجربه می‌کند.

سایر ویژگی‌های صندوق طلای کهربا به شرح زیر هستند:

  • ارزش دارایی‌های صندوق کهربا: 53+ هزار میلیارد ریال
  • تعداد سرمایه‌گذاران: بیش از 19 هزار نفر
  • کارمزد مدیریت صندوق: 0.5 درصد
  • سطح ریسک: متوسط
  • معاف از مالیات

صندوق طلای کهربا، تقسیم سود ماهانه ندارد. به این معنی که در انتهای هر ماه، سودی به حساب شما واریز نمی‌شود؛ بلکه، سود شما برابر است با قیمت فروش واحدهای صندوق منهای قیمت خرید. در واقع سود صندوق طلای کهربا، تجمیعی است.

برای مثال، اگر صندوق را به قیمت 1000 تومان بخرید و به قیمت 1500 تومان بفروشید، سود شما برابر 500 تومان خواهد بود و هنگام فروش، سود شما از سرمایه‌گذاری، به صورت یکجا پرداخت می‌شود.

کارمزد معامله صندوق کهربا در بورس چقدر است؟

دو نوع کارمزد داریم:

  1. کارمزد سرمایه گذاری صندوق طلای کهربا که برابر است با 0.12 درصد از ارزش سرمایه‌گذاری شما. اگر 100 هزار تومان سرمایه‌گذاری کنید، 1200 تومان کارمزد بایستی پرداخت کنید.
  2. کارمزد مدیریت صندوق که برابر است با 0.5 درصد که به صورت سالیانه از ارزش روز سرمایه‌گذاری شما کسر خواهد شد. این کارمزد، بابت مخارج مدیریت صندوق گرفته می‌شود.

کهربا مناسب چه افرادی است؟

صندوق طلای کهربا، برای افراد ریسک‌پذیر مناسب است. از آنجایی که صندوق طلای کهربا بر دارایی‌های مبتنی بر سکه و شمش طلا بنا شده است، عملکرد خود را از نوسانات قیمت در بازار طلا می‌گیرد.

طلا بازار نسبتاً پرنوسانی است و عوامل متعددی از جمله مسائل اقتصادی و سیاسی، تنش‌های مختلف در نقاط مختلف جهان و … بر قیمت این فلز گرانبها تاثیرگذار هستند.

بنابراین، اگر دنبال یک فرصت سرمایه‌گذاری خوب با بازدهی بالا هستید، صندوق‌ طلای کهربا کاریزما می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

روش های سرمایه‌ گذاری در کهربا کاریزما

برای خرید واحدهای صندوق طلای کهربا، دو روش را پیشنهاد می‌کنیم:

روش اول) به سایت صندوق کهربا مراجعه کنید و روی دکمه «سرمایه‌گذاری می‌کنم» کلیک کنید. اطلاعات خود را وارد کنید و مبلغ مد نظر را به حسابتان واریز کنید تا صندوق طلا برای شما خریداری شود.

خرید صندوق طلا کهربا

روش دوم) پس از دریافت کد بورسی، به سامانۀ کارگزاری کاریزما مراجعه کنید و پس از ثبت‌نام در کارگزاری کاریزما و تکمیل احراز هویت، نماد «کهربا» را جستجو و صندوق طلای کهربا را خریداری کنید.

خرید واحدهای کهربا از طریق سامانه معاملاتی کاریزمادر نهایت اگر با دو روش فوق موفق به خرید واحدهای صندوق طلای کهربا نشدید، می‌توانید در کارگزاری‌ها و سایر سامانه‌های معاملاتی، نماد «کهربا» را جستجو و خریداری کنید.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق طلای کهربا چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مزایای بسیار زیادی دارند. در ادامه به بررسی نقاط مثبت صندوق سرمایه‌گذاری کهربا می‌پردازیم.

5 مزیت سرمایه‌گذاری در صندوق کهربا چیست؟

سرمایه‌گذاری در صندوق طلای کهربا، مزایای مختلفی دارد که به پنج مورد از آن‌ها در ادامه اشاره می‌کنیم. البته، توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاری یک امر کاملاً شخصی است و هر کس بنا بر اهداف خود بایستی دست به انتخاب بازارهای مختلف و سرمایه‌گذاری در آن‌ها بزند.

1- حذف احتمال تقلبی بودن طلا

یکی از مهمترین نگرانی‌ها در خرید طلای فیزیکی، احتمال تقلبی بودن طلا است. قطعاً این موضوع چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. از طرفی، تشخیص طلای تقلبی، کار ساده‌ای نیست. با این حال، سرمایه‌گذاری در صندوق کهربا می‌تواند این نگرانی کامل برطرف کند، زیرا هیچ کالای فیزیکی در کار نیست!

2- صفر شدن هزینه‌ی اضافی

سرمایه گذاری در صندوق طلای کهربا (در مقایسه با خرید طلای زینتی)، شامل هیچگونه هزینه‌ی اضافی شامل اُجرت و مالیات و … نمی‌شود و شما هیچ هزینه‌ی اضافی پرداخت نمی‌کنید.

3- نقد کردن دارایی در زمان دلخواه

هر زمان که به پول نیاز داشته باشید، می‌توانید کل یا بخشی از دارایی‌های صندوق طلای خود را بفروشید و به اندازه‌ی نیاز سرمایۀ نقد دریافت کنید. معمولاً طلای فیزیکی چنین قابلیتی ندارد و شما نمی‌توانید برای مثال، نیمی از یک سکه‌ی طلا را بفروشید و مابقی را نگه دارید!

4- بدون استرس برای نگهداری طلا

نگهداری طلا از دست سارقان همواره چالش بزرگی است. اما با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، تمام نگرانی‌ها حذف می‌شوند، زیرا هیچ‌گونه طلای فیزیکی وجود ندارد که بخواهید آن را نزد خود نگه دارید.

5- بازدهی بالاتر نسبت به سکۀ طلا

از آنجایی که در صندوق طلای کهربا تنوع دارایی وجود دارد، بازدهی صندوق کهربا، نسبت به سکۀ طلا بالاتر است. یعنی شما با خرید واحدهای کهربا، یک سرمایه‌گذاری بدون دغدغه با بازدهی بالاتر از طلای فیزیکی را تجربه خواهید کرد.

بازدهی صندوق طلای کهربا نسبت به سکه طلا در سه ماه گذشته

چکیده‌ای از تعریف صندوق طلای کهربا و مزایای آن

صندوق طلای کهربا، یک راه حل مطمئن برای سرمایه گذاری در طلا به حساب می‌آید. این صندوق، بیشتر بر گواهی سپرده کالایی سکه طلا متمرکز است و البته روی سایر دارایی‌های مبتنی بر طلا نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. البته راه‌های دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری در طلا داریم که در مقاله زیر، به بررسی این راه‌ها پرداخته‌ایم:

link مقاله پیشنهادی : سرمایه گذاری در طلا و معرفی بهترین روش‌های آن

گروه مالی کاریزما، در سال 1400، این صندوق را راه‌اندازی کرد و در حال حاضر بیست هزار نفر، دارایی‌های خود را در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌‌اند. ارزش صندوق طلای کهربا در حال حاضر بیش از 5 هزار میلیارد تومان است!

اگر قصد دارید یک سرمایه‌گذاری با بازدهی عالی را تجربه کنید، پیشنهاد اول ما، کهربا است. این صندوق، با نماد کهربا در بورس و سامانه‌های معاملاتی، قابل معامله است.​​

سوالات متداول

صندوق طلای کهربا، یک صندوق سرمایه‌گذاری کالایی است و با حداقل 70 درصد گواهی سپرده کالایی سکه طلا، در بورس قابل معامله است. پشتوانۀ این صندوق، سکه‌های سپرده‌شده در انبار بورس کالا است.​

برای خرید واحدهای صندوق طلای کهربا، می‌توانید در کارگزاری کاریزما یا هر سامانۀ معاملاتی دیگر، نماد «کهربا» را جستجو و خریداری کنید.​

اگر از طریق پنل کاریزما اقدام کنید، می‌توانید حتی با 5 هزار تومان نیز سرمایه‌گذاری در کهربا را آغاز کنید و یک واحد صندوق را البته به صورت آفلاین، خریداری کنید. در غیر این صورت، با حداقل 100 هزار تومان می‌توانید صندوق سرمایه ‌گذاری کهربا را خریداری کنید.​

صندوق طلای کهربا، از نظر سطح ریسک، رتبۀ 3 از 5 را دارد و سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر محسوب می‌شود. البته نسبت به این ریسک، بازدهی قابل قبولی ارائه می‌دهد.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.