با کاریزما کارت، پولت طلاست!

بهترین زمان خرید صندوق درآمد ثابت برای کسب بیشترین سود!

بهترین زمان خرید صندوق درآمد ثابت برای کسب بیشترین سود!

بهترین زمان خرید صندوق درآمد ثابت
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌ درآمد ثابت یکی از محبوب‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری برای افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری با ریسک پایین و بازدهی ثابت را دارند. اما سوال اصلی اینجاست که بهترین زمان خرید صندوق درآمد ثابت چه زمانی است؟ در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی عوامل موثر بر زمان خرید صندوق‌های درآمد ثابت و ارائه راهکارهایی برای تصمیم‌گیری بهتر برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها خواهیم پرداخت.

چرا زمان خرید صندوق‌های درآمد ثابت مهم است؟

صندوق درآمد ثابت نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که با هدف کسب درآمد ثابت و پایدار از طریق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه، اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی تشکیل می‌شود. این صندوق‌ها به دلیل ریسک پایین‌تر نسبت به صندوق‌های سهامی و مختلط، برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال حفظ سرمایه خود و کسب سود قطعی هستند، مناسب‌تر است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره صندوق‌های درآمد ثابت کسب کنید، حتما مقاله زیر را بخوانید.

link مقاله پیشنهادی : صندوق درآمد ثابت چیست بررسی ویژگی‌ها و مزایای این صندوق‌

با اینکه بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت محدود و در بلندمدت کمتر از سایر انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است اما زمان‌بندی خرید صندوق‌های درآمد ثابت، مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، می‌تواند بر میزان بازدهی شما تاثیرگذار باشد.

میزان ریسک صندوق های درآمد ثابت

چه عواملی بر زمان خرید صندوق‌های درآمد ثابت تاثیرگذارند؟

بهترین زمان برای خرید صندوق درآمد ثابت بستگی به چند عامل دارد که باید در نظر گرفته شود:

1. نرخ سود بانکی و تورم

وقتی نرخ بهره بانکی در سطح پایینی قرار دارد یا در حال کاهش است، صندوق‌های درآمد ثابت جذاب‌تر می‌شوند، زیرا به طور معمول، سودی بالاتر از سپرده‌های بانکی ارائه می‌دهند. همچنین در شرایط تورم بالا، این صندوق‌ها می‌توانند یک گزینه امن‌تر و سودآورتر باشند.

2. نوسانات بازار سهام

زمانی که بازار سهام دچار نوسانات شدید یا رکود است، افراد به سمت سرمایه‌گذاری‌های امن‌تری مانند صندوق‌های درآمد ثابت می‌روند. اگر پیش‌بینی شما از بازار سهام یک بازار کاهشی است، صندوق درآمد ثابت می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

3. کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

اگر به دنبال کاهش ریسک هستید و نیاز به نقدشوندگی بالا دارید، به خصوص در دوره‌هایی که وضعیت اقتصادی یا سیاسی ناپایدار است، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت گزینه مناسبی خواهد بود.

4. نرخ بهره اوراق بدهی

صندوق‌های درآمد ثابت معمولاً سرمایه‌گذاری‌های اصلی خود را در اوراق بدهی و سپرده‌های بانکی انجام می‌دهند. وقتی نرخ بهره اوراق بدهی افزایش پیدا کند، صندوق‌های درآمد ثابت جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند، زیرا بازدهی آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

5. زمان پرداخت سود

برخی از صندوق‌های درآمد ثابت سودهای ماهانه یا دوره‌ای پرداخت می‌کنند. اگر نیاز دارید در یک دوره زمانی مشخص به نقدینگی یا سود منظم دسترسی داشته باشید، خرید این صندوق‌ها قبل از زمان تقسیم سود بهترین زمان خواهد بود.

بهترین زمان خرید صندوق درآمد ثابت بر اساس زمان پرداخت سود

یکی از سوالات رایج سرمایه‌گذاران در صندوق‌های درآمد ثابت که دارای پرداخت سود دوره‌ای هستند، بهترین زمان برای ورود به این صندوق‌ها است. برای مثال در نظر بگیرید که یک صندوق درآمد ثابت، سود به دست آمده در طی هر ماه را در انتهای ماه بین سرمایه‌گذاران خود تقسیم می‌کند. در واقع، ابتدای هر ماه، ارزش هر واحد آن به ارزش رسمی رسیده و تا انتهای ماه در اثر انباشت سود، قیمت هر واحد افزایش می‌یابد تا اینکه در روز تقسیم سود، بازدهی حاصل شده طی یک ماه اخیر بین سرمایه‌گذاران تقسیم و قیمت هر واحد به قیمت اسمی برگردد. 

از نظر بسیاری از افراد، اوایل هر دوره فرصت مناسبی برای خرید واحدهای این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت است. زیرا در ابتدای دوره، ارزش هر واحد به ارزش اسمی نزدیک‌تر بوده و به ازای مبلغ مشخصی، تعداد واحدهای بیشتری به سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد.

اما با گذشت زمان، به دلیل انباشت سودهای روزانه، ارزش هر واحد افزایش می‌یابد و در نتیجه، برای خرید تعداد واحدهای یکسان، مبلغ بیشتری نیاز است. اما آیا در این صورت، سرمایه‌گذاران با صرف پول بیشتر تعداد واحدهای کمتری خریده‌اند؟

در واقع این‌طور نیست زیرا در پایان هر دوره، کل سود انباشته به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود. حتی اگر سرمایه‌گذار در تمام مدت دوره در صندوق حضور نداشته باشد، به نسبت تعداد واحدهای خود، سهمی از کل سود را دریافت می‌کند. جبران این تفاوت، برای سرمایه‌گذارانی که در اواسط دوره وارد شده‌اند، در ماه بعدی لحاظ خواهد شد. بنابراین با توجه به روزشمار بودن سود صندوق‌های درآمد ثابت، فرصت را از دست ندهید. زیرا با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت، حتی در میانه‌ی دوره هم می‌توانید از سود روزشمار بهره‌مند شوید.

زمان بندی خرید و فروش صندوق های درآمد ثابت

چه زمانی در صندوق درآمد ثابت سرمایه گذاری کنیم؟

به طور کلی، ریسک صندوق های درآمد ثابت نزدیک به صفر است و بازدهی بالاتر از سود بانکی دارند. به همین دلیل عمدتا مورد تقاضای افراد زیادی قرار می‌گیرند. برای مثال، به‌دلیل نقدشوندگی بالا و قابل تبدیل به سهام و سایر دارایی‌ها در کمترین زمان، ابزاری برای جلوگیری از خواب پول و کاهش ارزش آن هستند. در ادامه به معرفی بهترین زمان معامله صندوق های درآمد ثابت خواهیم پرداخت:

  • زمانی‌که اهداف شما برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است: اگر هدف شما برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدتی است، این صندوق ها ممکن است گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. این صندوق‌ها عمدتا در اوراق بهادار با بازده ثابت سرمایه‌گذاری کنند که به‌دلیل تعلق گرفتن بازدهی روزانه به سرمایه افراد، برای سرمایه‌گذاران کوتاه مدت و قصد ریسک روی سرمایه خود را ندارند جذاب است.
  • زمانی‌که دنبال حفظ اصل سرمایه خود هستید: صندوق‌های درآمد ثابت معمولاً کمترین ریسک را در مقایسه با سایر سرمایه‌گذاری‌ها دارند. بنابراین اگر بخواهید سرمایه خود را حفظ کرده و بازدهی بالاتری نسبت به سود بانکی به دست آورید، انتخاب صندوق درآمد ثابت معقول خواهد بود.
  • زمانی‌که نگرانی از نوسانات بازار دارید: صندوق‌های درآمد ثابت عموماً نوسان پایین‌تری نسبت به سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری دارند. اگر نگرانی از نوسانات بازار دارید، ممکن است این گزینه برای شما مناسب باشد.
  • زمانی‌که به دنبال درآمد منظم هستید: اغلب صندوق‌های درآمد ثابت به عنوان یک منبع درآمد منظم برای سرمایه‌گذاران بازنشستگان یا کسانی که به دنبال درآمد ماهانه هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توجه داشته باشید که تصمیم گیری برای سرمایه‌گذاری همواره باید با توجه به شرایط مالی شخصی، اهداف سرمایه‌گذاری و میزان تحمل ریسک انجام شود. قبل از سرمایه‌گذاری در هر گونه صندوق یا سبد سرمایه‌گذاری، به مشاوره از مشاوران مالی متخصص و یا متخصصان حوزه مالی توجه کنید.

بهترین زمان فروش صندوق درآمد ثابت

زمان مناسب برای فروش صندوق درآمد ثابت نیز مانند زمان خرید بستگی به اهداف فرد، نیازهای مالی، و شرایط بازار متغیر است. اما تصمیم به فروش ممکن است در موارد زیر منطقی باشد:

  • دستیابی به اهداف مالی: اگر هدف شما از سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت دستیابی به مقدار خاصی از پس‌انداز یا سرمایه است و این هدف را به دست آورده‌اید، ممکن است بخواهید بخشی از سرمایه خود را بفروشید.
  • تغییر نیازهای مالی: تغییرات نیازهای مالی نیز می‌تواند تصمیم به فروش صندوق را تحت‌تأثیر قرار دهد. ممکن است نیاز به پول بیشتر برای پروژه‌های جدید، پرداخت بدهی‌ها، یا خرید دارایی‌های دیگر داشته باشید که جهت تامین آن‌ها اقدام به فروش صندوق نمایید.
  • تغییرات در بازار: شرایط بازار مالی می‌تواند تصمیم به فروش تحت‌تأثیر قرار دهد. اگر سایر بازارهای مالی از وضعیت خوبی برخوردار باشند و پتانسیل بالایی برای رشد داشته باشد، سبک کردن وزن دارایی‌ها در بخش درآمد ثابت می‌تواند انتخاب معقولی باشد.
  • تغییرات نرخ بهره: اگر نرخ بهره به طور قابل توجهی افزایش یا کاهش داشته باشد، این تغییر می‌تواند تصمیم به فروش را تحت‌تأثیر قرار دهد. افزایش نرخ بهره ممکن است باعث کاهش ارزش حاصل از صندوق درآمد ثابت شود. در حالی که کاهش نرخ بهره ممکن است باعث افزایش ارزش آن شود.

همان‌طور که تاکنون در مورد بهترین زمان خرید صندوق درآمد ثابت یا فروش آن صحبت کردیم، این موضوع به سطح ریسک‌پذیری، نیازهای مالی و وضعیت سایر بازارها بستگی دارد. در صورتی که از مواردی نظیر نیازهای مالی که شخصی تلقی می‌شوند، بگذریم. تغییرات نرخ بهره و رکود و رونق سایر بازارهای مالی از مهمترین دلایلی است که سرمایه‌گذاری افراد در صندوق‌های با درآمد ثابت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

بررسی انواع صندوق های درآمد ثابت

ساعات معامله صندوق های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت به دو نوع قابل معامله (ETF) و مبتنی بر صدور و ابطال تقسیم می‌شوند. امکان ثبت درخواست صدور و ابطال واحدهای صدور و ابطالی در هر ساعتی از شبانه‌روز از طریق سایت صندوق مهیاست. اما معاملات صندوق‌های ETF تنها در ساعات معینی در بازار بورس و از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها انجام می‌شود. ساعت معاملات این دسته از صندوق‌ها نیز بر اساس بورسی یا فرابورسی بودن صندوق به صورت زیر خواهد بود: 

صندوق‌های درآمد ثابت فرابورسی

  • زمان معاملات: صندوق‌های قابل معامله (ETF) با درآمد ثابت در فرابورس، از شنبه تا چهارشنبه هر هفته (به‌جز ایام تعطیل)، از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۵:۰۰ بعدازظهر قابل معامله هستند.
  • مرحله پیش‌گشایش: قبل از شروع معاملات اصلی، یک مرحله پیش‌گشایش به مدت ۵ دقیقه، از ساعت ۸:۲۵ تا ۸:۳۰ صبح برگزار می‌شود. در این مرحله، سفارش‌های خرید و فروش ثبت شده و قیمت اولیه برای آغاز معاملات اصلی تعیین می‌شود.

صندوق‌های درآمد ثابت بورسی

  • زمان معاملات: صندوق‌های قابل معامله (ETF) با درآمد ثابت در بورس از شنبه تا چهارشنبه هر هفته (به‌جز ایام تعطیل)، از ساعت ۹:۰۰ صبح تا ۱۵:۰۰ بعدازظهر قابل معامله هستند.
  • مرحله پیش‌گشایش: مرحله پیش‌گشایش در بورس اندکی متفاوت است و از ساعت ۸:۴۵ تا ۹:۰۰ صبح برگزار می‌شود.

خلاصه آنچه در این مقاله گفته شد!

صندوق‌های درآمد ثابت به دلیل ریسک نزدیک به صفر و بازدهی ماهانه، توسط افراد زیادی با هدف‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی، زمانی که سایر بازارها در رکود به سر می‌برند یا افراد نیاز به کسب بازدهی قطعی جهت کاهش ریسک سبد سرمایه‌گذاری خود دارند، بهترین زمان معاملات صندوق درامد ثابت در نظر گرفته می‌شود.

سوالات متداول

زمان‌بندی دقیق و قطعی برای صدور و ابطال صندوق‌های درآمد ثابت وجود ندارد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل می‌توانند شامل اهداف سرمایه‌گذاری شما، شرایط بازار، نرخ بهره و … باشد که در مقاله به‌صورت جامع توضیح داده شده است.

اگرچه ممکن است به نظر برسد خرید در ابتدای دوره به دلیل پایین‌تر بودن قیمت واحدها، به صرفه‌تر باشد، اما واقعیت این است که سود در صندوق‌های درآمد ثابت به صورت روزانه محاسبه می‌شود و در پایان دوره به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود. حتی اگر سرمایه‌گذار در وسط دوره وارد شود، به نسبت تعداد واحدهای خود، سهمی از کل سود را دریافت خواهد کرد. بنابراین، زمان ورود به این صندوق‌ها تاثیر چندانی بر میزان سود نهایی ندارد و بیشتر به اهداف و نیازهای سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد.

صندوق‌های درآمد ثابت به طور کلی کمتر تحت تاثیر نوسانات بازار سهام قرار می‌گیرند، زیرا عمده سرمایه‌گذاری آن‌ها در اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی انجام می‌شود. این اوراق معمولاً کمتر از سهام نوسان دارند. با این حال، در شرایط خاص بازار و تغییرات نرخ بهره، ممکن است ارزش این صندوق‌ها نیز اندکی تغییر کند.

صندوق‌های درآمد ثابت به دلیل ریسک پایین و بازدهی ثابت، برای بسیاری از افراد مناسب است. اما این موضوع به اهداف سرمایه‌گذاری، تحمل ریسک و افق زمانی سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد. اگر به دنبال حفظ سرمایه خود و کسب بازدهی مطمئن هستید و تحمل ریسک پایینی دارید، این صندوق‌ها می‌توانند گزینه مناسبی باشند. اما اگر به دنبال رشد سریع سرمایه خود هستید، ممکن است صندوق‌های سهامی گزینه بهتری باشند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه برای این مطلب

  1. hamidreza 9 مهر 1402 1 پاسخ

    مطلب خوبی بود …. ممنون از زحماتتون

    9 مهر 1402 1 پاسخ
    1. hamidreza 9 مهر 1402 1 پاسخ

      اره واقعا عالی بود … خدا رو شکر که براتون مفید بوده

      9 مهر 1402 1 پاسخ
      1. بهارک آقائی مدیر 16 آبان 1402

        🙏🙏

        16 آبان 1402

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.