صندوق کارا چیست؟ معرفی کامل صندوق درآمد ثابت نوع دوم کارا

صندوق کارا چیست؟ معرفی کامل صندوق درآمد ثابت نوع دوم کارا

صندوق کارا چیست؟
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق کارا چیست و چه جایگاهی در سرمایه‌گذاری دارد؟ کارا یک صندوق درآمد ثابت قابل معامله در بورس (ETF) از نوع دوم است که در آبان سال 1400، فعالیت خود را آغاز کرده است. بیش از 90 درصد دارایی‌های صندوق کارا به اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی بانکی و سپرده‌ بانکی اختصاص دارد؛ لذا، سرمایه‌ گذاری در صندوق کارا ریسک بسیار کمی دارد و نرخ سود موثر کارا 30% است.

در این مطلب از کاریزما لرنینگ، به این سوال پاسخ جامعی می‌دهیم که صندوق کارا چیست و ویژگی‌های این صندوق سرمایه‌گذاری را کامل بررسی خواهیم کرد.

صندوق درآمد ثابت کارا چیست؟

صندوق درآمد ثابت، یکی از اَمن‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی است. اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه دولتی، اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی، عمده دارایی‌های این صندوق‌ها به حساب می‌آیند. بنابراین، ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بسیار پایین یا تقریباً صفر است!

گروه مالی کاریزما، صندوق‌های درآمد ثابت مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کارا و کمند اشاره کرد.صندوق‌های درآمد ثابت انواع مختلفی دارند که در مقاله‌ی زیر می‌توانید اطلاعات کاملی در این خصوص کسب کنید.

link مقاله پیشنهادی : صندوق درآمد ثابت چیست ؟ + همه چیز درباره صندوق درآمد ثابت

اما کارا یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) در بورس است که دو ویژگی درآمد ثابت و نوع دوم بودن را یدک می‌کشد.

کارا در نیمه‌ی آبان 1400، پس از دریافت تمام مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت خود را زیر نظر گروه مالی کاریزما، آغاز کرده و اکنون یکی از بهترین صندوق‌های درآمد ثابت کاریزما با بازدهی موثر 30 درصد است.

کارا اگرچه درآمد ثابت است، اما مانند صندوق کمند، تقسیم سود ماهانه ندارد! بلکه، سود صندوق با رشد قیمت صندوق محاسبه و لحاظ می‌شود.

ریسک صندوق درآمد ثابت کارا کمتر از سایر صندوق‌ها، حتی کمند، است؛ زیرا مدیر صندوق الزامی به سرمایه‌گذاری در سهام و دارایی‌های دارای ریسک ندارد و چنانچه بخواهد، فقط می‌تواند درصد بسیار کمی، حدود 10 درصد، از دارایی‌های تحت مدیریت خود را به خرید سهام اختصاص دهد و بیش از 90 درصد دارایی‌های صندوق باید به اوراق بهادار بدون ریسک اختصاص یابند.

بازدهی صندوق کارا بر اساس تفاوت قیمت زمان خرید و قیمت فروش واحدهای صندوق محاسبه می‌شود. سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت نوع دوم کارا معاف از مالیات است.

ترکیب دارایی‌ها در صندوق درآمد ثابت نوع دوم کارا

منظور از صندوق کارا نوع دوم چیست؟

منظور از سرمایه‌گذاری در صندوق نوع دوم این است که این صندوق‌‌ها:

  1. هیچ الزامی برای خرید سهام ندارند، و اگر سهامی در این صندوق‌ها خریداری نشود، مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.
  2. تقسیم سود ماهانه ندارند، اما سود آن‌ها بالاتر از سپرده‌های بانکی است.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با صندوق‌های نوع دوم، حتماً مقاله زیر را مطالعه کنید.

link مقاله پیشنهادی : صندوق سرمایه گذاری نوع دوم چیست و مناسب چه کسانی است؟

ویژگی‌های صندوق کارا چیست؟

صندوق کارا جزو برترین صندوق‌های درآمد ثابت گروه مالی کاریزما است. جدول زیر، ویژگی‌های این صندوق را نشان می‌دهد.

ویژگی‌های صندوق کارا چیست؟نکته‌ی جالب توجه این است که صندوق درآمد ثابت کارا از نظر سطح ریسک، در پایین‌ترین حد ممکن نسبت به سایر صندوق‌های درآمد ثابت قرار دارد. بنابراین، می‌توان لقب اَمن‌ترین سرمایه‌گذاری را به «صندوق کارا» داد.

کارمزد صندوق درآمد ثابت کارا چقدر است؟

هزینه (کارمزد) مدیریت صندوق درآمد ثابت کارا سالانه یک درصد است. حال این به تصمیم مدیر صندوق بستگی دارد که این یک درصد کارمزد را در انتهای سال از ارزش روز صندوق برداشت کند یا یک درصد را بر 12 ماه سال تقسیم کند و ماهانه 0.08 درصد برداشت کند.

همینطور در زمان خرید واحدهای صندوق کارا 0.02 درصد از ارزش خرید به عنوان کارمزد از شما کسر خواهد شد.

سود صندوق کارا چند درصد است و چطور محاسبه می‌شود؟

صندوق کارا تقسیم سود ماهانه ندارد. به عبارت بهتر، این صندوق برای افرادی مناسب است که سود ماهانه نمی‌خواهند، بلکه قصد دارند سود تجمیعی دریافت کنند.

طبق آخرین آمارها، صندوق درآمد ثابت نوع دوم کارا بازدهی موثر 30 درصد را در حال حاضر در کارنامه خود دارد.

از زمانی که شما در این صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنید، سود برای شما لحاظ می‌شود، و زمانی که می‌‌خواهید دارایی خود را از صندوق خارج کنید (صندوق را بفروشید)، اختلاف قیمت خرید و فروش محاسبه، و سود شما یکجا پرداخت می‌شود.

در واقع، سود صندوق کارا تفاوت قیمت در زمان خرید و زمان فروش است.

سرمایه‌ گذاری در صندوق کارا مناسب چه افرادی است؟

صندوق کارا از آنجایی که ریسک تقریباً برابر صفر دارد، مناسب افرادی است که ریسک‌گریز هستند و ابداً نمی‌خواهند دارایی‌ خود را در بازار سرمایه در معرض ریسک قرار دهند.

قطعاً پذیرش ریسک در بازار سرمایه، به معنی ضرر و از دست رفتن دارایی نیست، بلکه با پذیرش ریسک بیشتر، همانطور که احتمال ضرر بیشتر می‌شود، احتمال کسب سودهای خوب نیز بالا می‌رود.

اما صندوق کارا ریسکی ندارد، و متناسب با نداشتن ریسک، سود به شما تعلق می‌گیرد.

صندوق‌های درآمد ثابت، مانند کارا در زمان‌هایی که بازار سرمایه ریزش شدیدی را تجربه می‌کند، انتخاب بسیار خوبی به حساب می‌آید، تا با از دست رفتن سرمایه، حداکثر فاصله را داشته باشیم.

همچنین، این صندوق‌ها، برای مدیریت نقدینگی نیز می‌توانند آپشن خوبی باشند. چنانچه مازاد دارایی شما قابل توجه است، و نمی‌دانید چه تصمیمی بگیرید، و البته نمی‌‌خواهید ارزش پول شما کمتر شود، می‌توانید در صندوق درآمد ثابت کارا سرمایه‌گذاری و نقدینگی خود را مدیریت کنید.

خرید آسان صندوق کارا

نحوه سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت نوع دوم کارا

برای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت نوع دوم کارا سه روش وجود دارد. تفاوتی ندارد از چه روشی استفاده می‌کنید.

روش اول: خرید از طریق سامانۀ کارگزاری کاریزما

اگر کد بورسی دارید، قدم دوم شما ثبت نام در کارگزاری کاریزما است. پس از ثبت‌نام، در سامانۀ کارگزاری کاریزما نماد «کارا» را جستجو کنید. اطلاعات صندوق نمایش داده خواهد شد. اکنون می‌توانید صندوق کارا را خریداری کنید.‌

خرید واحدهای صندوق درآمد ثابت کارا از طریق کارگزاری کاریزما

روش دوم: خرید از طریق پنل کاربری

سرمایه‌گذاری در صندوق کارا از طریق سایت صندوق کارا امکان‌پذیر است.

خرید آنلاین صندوق کارا

پس از مراجعه به سایت، گزینۀ «سرمایه‌گذاری می‌کنم» را انتخاب کنید. سپس، اطلاعات خواسته‌شده شامل کد ملی و شماره موبایل خود را وارد کنید.‌

اطلاعات شما بررسی می‌شود. در نهایت، می‌توانید به مبلغ دلخواه، حساب خود را شارژ و سرمایه‌گذاری در صندوق کارا را آغاز کنید.

سرمایه گذاری و خرید واحدهای کارا از طریق پنل کاربردی در سایت کاریزما

روش سوم: جستجوی نماد «کارا» در دیگر سامانه‌های معاملاتی

اگر در کارگزاری دیگری حساب دارید، کافیست مجدد نماد «کارا» را جستجو و صندوق کارا را خریداری کنید.

صندوق‌های درآمد ثابت کارا و کمند چه تفاوت‌هایی دارند؟

صندوق‌های «کمند» و «کارا» زیر نظر گروه مالی کاریزما مدیریت می‌شوند و هر دو، صندوق درآمد ثابت به حساب می‌آیند. در نگاه اول، عملکرد این دو صندوق تا حد زیادی مشابه یکدیگر است، اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند.

در مقاله‌ی صندوق کمند چیست؟ به تفصیل، این صندوق را توضیح داده‌ایم که در صورت نیاز می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

اما مهمترین تفاوت‌های صندوق‌های کارا و کمند عبارت‌اند از:

تفاوت‌های بین صندوق کارا و کمند

در یک کلام، صندوق کمند را می‌توان قدیمی‌تر با کمی سطح ریسک بالاتر نسبت به کارا توصیف کرد. و صندوق کارا برچسب «ایمن از هر نظر» را تصاحب خواهد کرد.

در مقاله‌ای جداگانه با عنوان بهترین صندوق درآمد ثابت، توضیح داده‌ایم که چگونه می‌توانید بهترین گزینه‌ی سرمایه‌گذاری را از میان صندوق‌های درآمد ثابت انتخاب کنید.

صندوق کارا را انتخاب کنیم یا سرمایه‌ گذاری در بانک؟

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت و بانک، هر دو مزیت‌ها و البته معایب خاص خود را دارند. برای مثال، عامل سوددهی را در نظر بگیرید.

سوددهی بانک‌ها معمولاً به صورت ماهانه است و شما باید حداقل مبلغی را در یک سپردۀ کوتاه یا بلندمدت، سرمایه‌گذاری کنید. در بعضی از سپرده‌گذاری‌های بانکی، امکان برداشت وجه پیش از اتمام مدت سرمایه‌گذاری وجود ندارد، یا مشمول جریمه خواهید شد.

اما سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری روزشمار است و هر زمان که بخواهید می‌توانید دارایی خود را نقد، و سود خود را برداشت کنید.‌ در طرف مقابل، بسیاری کماکان عقیده دارند سپرده‌گذاری در بانک از نظر امنیت، بهترین روش است و صندوق‌های درآمد ثابت امنیت بانک را ندارند! تصویر زیر را مشاهده کنید.

مقایسه بازدهی کارا و بانکبا مقایسۀ سود سپرده بانکی و سود صندوق درآمد ثابت کارا از سال 1400، به راحتی می‌توان به این نکته پی برد که صندوق کارا همواره سود بیشتری به کاربران خود داده است. اما با این حال اگر می‌‌خواهید در این باره بیشتر مطالعه کنید، پیشنهاد ما مقاله‌ی زیر است.

link مقاله پیشنهادی : صندوق درآمد ثابت یا بانک ، کدام سود بیشتر و مطمئن‌تری دارد؟

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق کارا چیست؟

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق کارا را می‌توان در چهار مورد زیر خلاصه کرد:

  • ریسک پایین
  • مدیریت حرفه‌ای
  • نقدشوندگی بالا
  • عدم نیاز به سرمایۀ اولیۀ زیاد

ریسک پایین سرمایه‌ گذاری در صندوق کارا

تا اینجا در مورد ریسک پایین صندوق‌های درآمد ثابت صحبت کرده‌ایم. اما تا کنون این سوال در ذهن شما آمده است که تعریف «ریسک پایین» چیست؟

ریسک را همواره نسبت به سود یا در اصطلاح ریوارد (Reward) ارزیابی می‌کنند. به بیان بهتر، شما در قبال دریافت مقدار مشخصی سود، چه میزان ریسک می‌کنید؟ این نسبت – که اصطلاحاً به آن نسبت ریسک به سود (Risk/Reward) می‌‌گویند – در صندوق درآمد ثابت نوع دوم کارا بسیار پایین است. یعنی به‌ازای سودی که به‌دست می‌آورید، ریسک ناچیزی تقبل می‌کنید.

اگر می‌‌خواهید بیشتر در خصوص ریسک صندوق‌های درآمد ثابت بدایند، مطلب «ریسک صندوق‌های درآمد ثابت» را مطالعه کنید.

مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها در صندوق کارا

مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری، همواره از برترین تحلیلگرها و متخصصین برای رصد بازار استفاده می‌کنند تا با خرید و فروش‌ اوراق مناسب در بهترین زمان، عملکرد کلی صندوق را ارتقاء دهند.

قطعاً انجام این کار به تنهایی میسر نیست، یا در صورت امکان، شخص باید سال‌ها دوره ببیند و تجریه کند تا به مهارت لازم برای سبدگردانی صندوق دست یابد.

امکان نقدشوندگی بالا در صندوق‌های درآمد ثابت

هر زمان که ضرورتی پیش آمد، می‌توانید واحدهای صندوق کارای خود را به میزان لازم به فروش برسانید و سرمایۀ نقد در اختیار داشته باشید. فروش صندوق‌های درامد ثابت، سریع و آسان است.

گاهی بعضی از صندوق‌ها ضامن نقدشوندگی نیز دارند؛ به این معنی که به شما ضمانت داده می‌شود هر زمان که خواستید، می‌توانید صندوق خود را [قطعاً] به فروش برسانید.

عدم نیاز به سرمایۀ اولیۀ زیاد برای شروع

برخلاف بازارهایی مانند طلا، خودرو و …، شروع سرمایه‌گذاری در صندوق کارا نیازی به سرمایۀ اولیه‌ی بالایی ندارد و با کمتر از یک میلیون تومان هم می‌توانید سرمایه‌ گذاری در صندوق کارا را شروع کنید. سپس، به مرور زمان، سرمایۀ خود را افزایش دهید.

در نتیجه‌ سرمایه‌گذاری در صندوق کارا خوب است یا خیر؟

سرمایه‌گذاری موضوعی است که کاملاً به شما و شرایط شما بستگی دارد. شاید بزرگترین نقطه ضعف صندوق‌های درآمد ثابت مانند کارا این باشد که در زمان رونق بازار سهام و همینطور سایر بازارها مانند بازار ارزهای دیجیتال و …، سود حاصل از صندوق‌های درآمد ثابت چندان چشمگیر نیست و ماندن در این صندوق‌ها، به‌منزله‌ی از دست رفتن فرصت‌های سودده در سایر بازارها است.

البته دو نکته را نباید فراموش کنیم:

  1. سرمایه‌گذاری در سایر بازارها با خطر ضرر (گاهی از دست رفتن سرمایه) همراه است، در حالی که ریسک سرمایه‌گذاری در صندوقی مانند کارا تقریباً صفر است.
  2. صندوق‌های درآمد ثابت مانند صندوق کارا در زمان رکود بازار، گزینه‌ی بسیار خوبی برای جلوگیری از ضرر هستند.

بنابراین، اینطور می‌توان نتیجه گرفت که اگر ریسک‌پذیر نیستید، صندوق‌های درآمد ثابت همیشه – چه در رونق و چه در رکود – بهترین گزینه‌ی روی میز برای شما هستند.

در وبلاگ کاریزما، مقاله‌ای با عنوان «بهترین زمان خرید صندوق درآمد ثابت» داریم که توصیه می‌کنیم حتماً این مطلب را بخوانید تا دید کامل‌تری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت داشته باشید.‌

صندوق نوع دوم کارا یکی از صندوق‌های مهم درآمد ثابت در گروه مالی کاریزما به حساب می‌آید و از پاییز سال 1400 فعالیت این صندوق آغاز شده است.

صندوق کارا پایین‌ترین ریسک را در میان صندوق‌های درآمد ثابت کاریزما دارد و در عین حال در طول [تقریباً] سه سال فعالیت، این صندوق همواره بازدهی بیشتری نسبت به سپرده‌های بانکی ارائه داده است و نرخ سود موثر آن 30% می‌باشد.

اگر درآمد مازاد دارید یا می‌خواهید نقدینگی خود را با خیال آسوده مدیریت کنید، پیشنهاد می‌کنیم صندوق کارا را حتماً در لیست خود داشته باشید.

اگر در خصوص صندوق‌ درآمد ثابت کارا سوالی دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کارشناسان ما به سوالات شما پاسخ دهند.​

سوالات متداول

برخلاف تصورات، شما می‌توانید حتی با مبلغ 100 هزار تومان، سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت کارا را آغاز کنید.​

بله، پس از بررسی‌های مختلف، طبق اعلام رسمی شورای فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت مانند کارا و کمند و …، از نظر شرعی مشکلی ندارد. در مقاله‌ای مفصل به حکم شرعی صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت پرداخته‌ایم که توصیه می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید.​

برای سرمایه‌گذاری صندوق درآمد ثابت کارا می‌توانید از طریق ثبت نام در کارگزاری کاریزما، و سامانۀ معاملاتی کارگزاری کاریزما اقدام کنید. علاوه بر این، سایت صندوق کارا و جستجوی نماد «کارا» در سایر کارگزاری‌ها، دیگر روش‌ها به حساب می‌آیند.​

اگر ریسک‌پذیر هستید، بهتر است بخشی از سرمایۀ خود نگه دارید و در دارایی‌ها و بازارهای دیگر مانند سهام سرمایه‌گذاری کنید، و بخش مازاد درآمد خود را به صندوق‌های درآمد ثابت اختصاص دهید تا در کنار مدیریت نقدینگی، سود نیز کسب کنید.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 دیدگاه برای این مطلب

  1. محمود عابدی ۱۲ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    توضیحات خیلی طولانی وتکراری است اگر بطور خلاصه گفته شود تاثیر بیشتری دارد مثلا مقایسه درقالب جدول ارائه شود بهتر درک میشود

    ۱۲ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۲ آذر ۱۴۰۲

      با تشکر از دیدگاه شما، حتما سعی می‌کنیم من بعد مطالب رو کوتاه‌تر و خلاصه‌تر بنویسیم.

      ۱۲ آذر ۱۴۰۲
  2. محمد حسن پناه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    درود و احترام
    مجموعه شما هم کارت بانکی صادر می کند؟

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

      سلام و درود، اگر منظور شما کاریزما کارت است بله صادر می‌کند.

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.