ریسک صندوق های درآمد ثابت چقدر است؟

ریسک صندوق های درآمد ثابت چقدر است؟

ریسک صندوق های درآمد ثابت
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

ریسک صندوق های درآمد ثابت در مقایسه با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار پایین است. به همین جهت، برای افرادی است که ریسک‌پذیری بالایی ندارند، یک روش سرمایه‌گذاری مطلوب به شمار می‌رود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس هستند. یعنی همان اندازه که خرید سهام یک شرکت از طریق بورس امنیت دارد، می‌توانید به صندوق‌ها هم اعتماد کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ریسک صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، ادامه این بخش از کاریزما لرنینگ را مطالعه نمایید.

ریسک صندوق های درآمد ثابت در قبال سوددهی آنها چقدر است؟

یکی از انواع صندوق‌ها، صندوق با درآمد ثابت یا Fixed Income Fund است. همان طور که از اسم آن مشخص است، این صندوق‌ها به منظور ایجاد درآمدی ثابت برای سرمایه‌گذاران به وجود آمد‌ه است. باتوجه به اینکه یک‌سری از سرمایه‌گذاری‌ها مانند اوراق دولتی و سپرده‌های بانکی کم‌ریسک هستند، صندوق‌ها عمده سرمایه‌گذاری خود را بر روی این بخش‌ها انجام می‌دهند.

از آنجایی‌که ترکیب دارایی صندوق‌های با درآمد ثابت شامل موارد کم‌ریسکی ازجمله موارد زیر است، لذا این صندوق‌ها را بدون ریسک تلقی می‌کنند:

  • اوراق بدهی
  • اوراق مشارکت
  • گواهی‌های سپرده بانکی
  • سایر اوراق کم‌ریسک قابل معامله در بازار سرمایه

هر سرمایه‌گذار با خرید واحدهای سرمایه‌گذاری، در سبد دارایی صندوق شریک شد‌ه و می‌تواند با ابطال واحدها، سرمایه خود را به وجه نقد تبدیل نماید. هنگامی‌که سرمایه‌گذار واحد خود را ابطال می‌کند، پول خود را به قیمت روز دریافت می‌نماید.

مقاله پیشنهادی: صندوق درآمد ثابت چیست

ریسکهای صندوق درامد ثابت

ویژگی‌های مثبت صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، صندوق درآمد ثابت ویژگی‌ها و مزیت‌های دیگری نیز دارد که در ذیل به بررسی آنها می‌پردازیم.

1- امکان پیش‌بینی سود و پرداخت به موقع آن

سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، معمولا به صورت دوره‌های ماهانه، فصلی، شش ماهه و یک ساله پرداخت می‌شود. البته اغلب صندوق‌های با درآمد ثابت پرداخت ماهانه دارند. همچنین، پیش‌بینی صندوق نسبت به سود ماه بعد در تاریخ معین به مشتریان اعلام شد‌ه و از سوی صندوق به حساب سرمایه‌گذار واریز خواهد شد.

2- ضامن نقدشوندگی معتبر

اغلب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، دارای یک رکن مهم به نام ضامن نقدشوندگی هستند که معمولا یک نهاد مالی معتبر است. این امر موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران با خیال آسوده سرمایه‌گذاری نمایند. در طرح‌های سرمایه‌گذاری گنجه، بانک سامان نقش ضامن نقدشوندگی این صندوق‌ها را بازی می‌کند.

3- استفاده از تجربه و تخصص مدیران حرفه‌ای

مدیران و تیم‌های تحلیلگر شرکت‌های ارائه‌دهنده صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، از تجربه و دانش تخصصی بسیار خوبی برخوردار هستند. آنها با رصد و تحلیل مداوم، همواره مناسب‌ترین اوراق را یافـته و به موقع خرید و فروش می‌نمایند. این امر منجر به تقویت عملکرد صندوق و افزایش سود سرمایه‌گذاران خواهد شد.

مزایای صندوق درامد ثابت

4- امکان سود بیشتر نسبت به سپرده‌های بانکی

ریسک صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت همانند بانک‌ها کم است، اما سرمایه‌گذاری در سهام سوددهی بالاتری دارد. از این رو، سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت برای افراد کم‌ریسک که پول خود را به صورت سپرده بانکی سرمایه‌گذاری نموده‌اند، گزینه جذابی به شمار می‌رود.

البته این موضوع را هم باید ذکر کنیم که سرمایه ‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت، به طور کامل، بدون ریسک نیست. هر چند تمهیدات لازم در نظر گرفـته می‌شود تا سرمایه‌گذاری در صندوق سودآور باشد، اما احتمال وقوع زیان در سرمایه‌گذاری‌های صندوق همواره وجود دارد.

برخی از ریسک ­های سرمایه­‌گذاری در صندوق با درآمد ثابت عبارتند از:

  • ریسک نوسان بازده بدون ریسک
  • ریسک نکول اوراق بهادار با درآمد ثابت
  • ریسک کاهش ارزش دارایی‌های صندوق
  • ریسک نقدشوندگی واحدهای ابطال‌شده (در صورت عدم وجود ضامن نقدشوندگی)

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری نسب به این صندوق‌ها و طریقه کار آنها هستید، مطلب آموزشی ما درمورد صندوق درآمد ثابت چیست را مطالعه فرمایید.

سوددهی صندوق درامد ثابت

سخن آخر در مورد ریسک صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت نوعی سرمایه‌گذاری کم‌ریسک است که سودی بیشتر از سپرده‌های بانکی دارد. افراد برای بهره‌مندی از مزایا این صندوق‌ها می‌توانند با مطالعه سابقه آن‌ها در گذشته صندوق مورد نظر خود را انتخاب کنند.

آیا شما فردی ریسک‌گریز هستید؟ اگر این‌گونه است سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کاریزما یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما می‌باشد.

صندوق درآمد ثابت کاریزما نیز دارای نرخ بازدهی مشخصی است. البته گاهی اوقات این صندوق به دلیل کسب سود بالاتر از سرمایه‌گذاری‌هایش، بازدهی بیشتری نسبت به نرخ پیش‌بینی‌شد‌ه پرداخت می‌کند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.