صنعت کاشی و سرامیک در یک نگاه

 صنعت کاشی و سرامیک در یک نگاه

tahlil-bonyadi
تحلیل بنیادی

  • عمده کاشی‌های کشور در شهرهای یزد، کرمان، خراسان، اصفهان، تهران و قزوین تولید می‌شود.
  • ظرفیت اسمی تولید کاشی و سرامیک در کشور 705 میلیون متر مربع است؛ اما در عمل 50 تا 60 درصد این ظرفیت تولید صورت می‌گیرد.
  • ایران با صادرات بیش از100 میلیون متر مربع در سال، پنجمین صادرکننده کاشی در جهان است.
  • کاهش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی، باعث رکود در بازار کاشی شده و میزان تولید کاشی از 500 میلیون متر مربع در سال 92 به ۴۴۹ میلیون در سال ۹۹ رسیده است.
  • یکی از مزیت های مهم صنعت کاشی و سرامیک وجود بیش از ۹۰٪‌ مواد اولیه در داخل کشور و عدم وجود مشکلات ناشی از ارزبری برای واردات مواد اولیه است.
  • عوامل تاثیرگذار بر فروش محصولات:
    • افزایش تقاضا و عوامل موثر در صنعت ساختمان‌سازی و برنامه‌های دولت در بخش مسکن
    • نوسانات نرخ ارز
    • نرخ تورم
    • کاهش نقدینگی
    • نرخ تسهیلات بانکـی
    • رقابت تولیدکنندگان از طریق عدم افزایش نــرخ فــروش و افزایــش دوره وصــول مطالبــات

فرآیند تولید کاشی و سرامیک

 فرایند تولید کاشی

  • مهمترین مواد اولیه مصرفی، خاک رس، لعاب، رنگ و پالت هستند.
  • مواد مصرفی را می‌توان به سه دسته مواد اصلی(خاک رس)، پرکننده(سیلیس و آلومین) و گداز آور(لعاب) تقسیم‌بندی کرد.
  • دوغاب مواد اولیه وارد اسپری درایر شده و در فشار بالای محفظه به پودر تبدیل می‌شود.
  • مواد اولیه پودر شده وارد قالب‌ هایی با فشار بالا شده و پرس می‌شوند.
  • قالب پرس شده وارد خشک‌کن عمودی شده و در حدود 50 دقیقه خشک می‌شود.
  • در مرحله بعدی، دکور و لعاب اعمال می‌شود.
  • پخت در دمای 1020 درجه به مدت 50 دقیقه صورت می‌گیرد.
  • در نهایت محصول بسته‌بندی شده و در مورد کاشی گرانیتی بدون لعاب، پولیش صورت می‌گیرد.

مقایسه ظرفیت اسمی و تولید واقعی کاشی و سرامیک

 ظرفیت تولید کاشی در ایران

همانطور که در شکل معلوم است، از سال 92 به بعد شاهد کاهش چشمگیر در مقدار تولید کاشی در کشور می باشیم که می تواند دلایل مختلف داشته باشد. با بررسی مقدار صادرات کشور با توجه به این حتی در دوره مذکور افزایشی بوده است، می توان یکی از دلایل کاهش تولید را به کاهش تقاضا در بازار داخل نسبت داد.

آمار صادرات کاشی و سرامیک

مقدار صادرات کاشی ایران

میزان صادرات کاشی ایران

آمـار موجـود در بخـش صـادرات نشـان می‌دهد از سـال ۱۳۹۱ تــا ۱۳۹۹ مقــدار صــادرات بــا شــیب ملایمی در مســیر افزایشـی قـرار دارد در حالـی کـه ارزش دلاری صـادرات کاهـش یافتـه اسـت.

ایــن موضــوع می‌توانــد ســه دلیــل داشــته باشــد، اول آنکــه متولیــان ایــن امــر بــرای حفــظ بــازار صادراتــی خــود حاضــر بــه فــروش ارزانتــر شــده‌اند یــا اینکــه کاشــی‌هایی کــه قیمــت ارزانتــر دارنــد را صــادر کرده‌انــد و یــا بنــا بــه دلیــل دیگــر کاشــی‌های درجــه دو، ســه و چهــار خــود را بــرای صــادرات در نظــر گرفتــه و از صــادرات کاشــی درجــه یــک امتنــاع کرده‌انــد.

تولید و فروش سال مالی 1400

 تولید و فروش صنعت کاشی

در جدول بالا عملکرد تولید و فروش شرکت های فعال در حوزه کاشی در سال مالی 1400 قابل مشاهده است. در بین این شرکت ها بیشترین صادرات را از لحاظ مبلغ فروش به ترتیب کپارس(50%) ، کسعدی(42%)، کحافظ(38%)، کساوه (37%)، کترام(15%) و کلوند(8%) دارا می باشند.

مقایسه عملکرد فصلی شرکت ها در 2 سال اخیر

مقدار تولید کاشی

مقدار فروش کاشی

مبلغ فروش فصلی کاشی

نرخ فروش کاشی

در سال 1400 کساوه با فروش حدود 900 میلیارد تومانی بیشترین فروش را در این گروه به ثبت رسانده است که حدود 30 درصد از کل فروش این گروه را ناشی می شود. این صنعت از مقدار تولید و فروش تقریبا با ثباتی در دوره مورد بررسی برخوردار بوده و در هر فصل با کمی تفاوت مقدار تولید قابل پیش بینی می باشد.

طی دو سال اخیر این شرکت از هر 6 ماه یکبار شاهد افزایش نرخ بوده اند و در حال حاظر نرخ فروش داخلی آنها بیشتر از نرخ صادراتی است. در نمودار های بالا به وضوح شاهد رشد نرخ فروش و تاثیر ان در مبلغ فروش شرکت می باشیم.

ترکیب بهای تمام شده

ترکیب بهای تمام شده کاشی

کترام: بیشترین بخش بهای تمام شده را سربار با 52% تشکیل داده است. همچنین در بخش مواد مستقیم مصرفی، رنگ بیشترین بخش مواد مستقیم مصرفی را شامل شده است و 10% کل بها را تشکیل داده است.

کلوند : بیشترین بخش بهای تمام شده را مواد مستقیم مصرفی با 62% تشکیل داده است. همچنین در بخش مواد مستقیم مصرفی لعاب بیشترین بخش را شامل شده است و 22% کل بها را تشکیل داده است.

کپارس: بیشترین بخش بهای تمام شده را مواد مستقیم مصرفی با 51% تشکیل داده است. همچنین در بخش مواد مستقیم مصرفی رنگ و لعاب بیشترین بخش را شامل شده است و 30% کل بها را تشکیل داده است.

کسعدی: بیشترین بخش بهای تمام شده را سربار با 51% تشکیل داده است. همچنین در بخش مواد مستقیم لعاب بیشترین بخش را شامل شده است و 20% کل بها را تشکیل داده است.

کساوه: بیشترین بخش بهای تمام شده را مواد مستقیم مصرفی با 55% تشکیل داده است. همچنین در بخش مواد مستقیم مصرفی لعاب بیشترین بخش را شامل شده است و 24% کل بها را تشکیل داده است.

کحافظ: بیشترین بخش بهای تمام شده را مواد مستقیم مصرفی با 54% تشکیل داده است. همچنین در بخش مواد مستقیم مصرفی سایر بیشترین بخش را شامل شده است و 19% کل بها را تشکیل داده است.

مقاله پیشنهادی : صنعت فولاد زیر ذره بین

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه برای این مطلب

  1. امین شهریاری ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

    با تشکر از مقاله کاربردی شما.

    به گفته انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور میزان تولید کاشی در کشور تقریبا دو برابر میزان مصرف آن است که این بیانگر اهمیت و ضرورت توجه به بازارهای صادراتی را نشان میدهد.

    امین شهریاری
    لودکا

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.