با کاریزما کارت، پولت طلاست!

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی چیست؟

site-تحلیل-بنیادی-چیست-site
تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی که به آن تحلیل فاندمنتال نیز گفتـه می‌شود، در کنار تحلیل تکنیکال یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های بررسی سهام است. تحلیل بنیادی چیست؟ تفاوت تحلیل بنیادی با تحلیل تکنیکال چیست؟ مفاهیم پایه‌ای تحلیل بنیادی چه هستند و چگونه می‌توان یک تحلیلگر بنیادی شد؟ در این مقاله از کاریزما به این سوالات و دیگر سوالات شما در زمینه تحلیل بنیادی سهام پاسخ خواهیم داد.

تحلیل بنیادی چیست؟

هر سرمایه‌گذار برای شروع معاملات خود به صورت مستقیم در بازار سرمایه و به خصوص بورس نیازمند یادگیری اصول و مفاهیمی است تا در معاملات خود دچار ضرر نشود. یکی از راه‌های حرفه‌ای شد‌ن در بازار سرمایه یادگیری تحلیل و بررسی سهام است که به دو روش بنیادی و تکنیکال انجام می‌شود.

تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) روشی است که افراد می‌توانند ارزش ذاتی اوراق بهادار را با عوامل مختلف اقتصادی و مالی ارزیابی کنند. تحلیل بنیادی هر عاملی را که بر ارزش سهم تأثیر می‌گذارد در نظر می‌گیرد. در این تحلیل، از عوامل اقتصاد کلان مانند شرایط اقتصادی و وضعیت سایر بازارها تا عوامل اقتصاد خرد مانند بهره‌وری مدیریت شرکت مورد توجه قرار می‌گیرد.

هدف تحلیل بنیادی چیست؟

هدف نهایی تحلیل بنیادی این است که سرمایه‌گذار بتواند باتوجه به قیمت فعلی سهم به این نتیجه برسد که سهم بیش از ارزش خود قیمت‌گذاری شد‌ه است یا ارزشی کمتر از قیمت بازار دارد. همه تحلیلگران سهام تلاش می‌کنند تا با استفاده از عوامل خرد و کلان بتوانند به قیمت واقعی سهم دست یابند. آن‌ها وضعیت کلی اقتصاد مانند نرخ بهره، وضعیت صنعت و شرکت‌ها را در نظر می‌گیرند، سپس به ارزیابی اوراق بهادار موردن ظر خود می‌پردازند.

درآمد، دارایی، فروش، بازدهی، بدهی، حاشیه سود و رشد در آینده، عواملی هستند که برای تخمین ارزش و پتانسیل رشد شرکت مورد توجه قرار می‌گیرند. همه این اطلاعات در صورت‌های مالی یک شرکت در دسترس است. تحلیل بنیادی می‌تواند علاوه‌بر سهام، برای ارزیابی هر نوع اوراق بهادار دیگری مانند اوراق بدهی یا اوراق مشتقه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با انواع صورت‌های مالی

سرمایه گذاری و تحلیل بنیادی

سوالی که وجود دارد این است که “تحلیل بنیادی بر معاملات چه تاثیری دارد؟”. اگر ارزش ذاتی به‌دست‌آمده بیشتر از قیمت فعلی سهم در بازار باشد، به‌اصطلاح گفتـه می‌شود که سهم کم قیمت‌گذاری شد‌ه است و دارای حباب منفی بوده که انتظار می‌رود سهم رشد کرد‌ه و حباب منفی خود را پر نماید. در مقابل، اگر ارزش ذاتی سهم کمتر از قیمت فعلی بازار باشد گفتـه می‌شود که سهم بالاتر قیمت‌گذاری شد‌ه است و اصطلاحاً سهم دارای حباب مثبت بود‌ه و انتظار می‌رود که قیمت بازار آن کاهش یابد.

تحلیل بنیادی برای یافتـن قیمت منصفانه بازار است. تحلیلگرانی که بتوانند به ارزش واقعی سهم دست یابند، می‌توانند از این فرصت برای کسب سود بیشتر نفع ببرند و سهامی را که قیمت فعلی پایین‌تر از ارزش خود را دارند، خریداری کنند و یا سهم با قیمت بیشتر از ارزش واقعی را قبل از اینکه بازار به تعادل برسد و قیمت فعلی با ارزش ذاتی سهم برابر شود را به فروش برسانند.

عوامل موثر بر تحلیل

عوامل تاثیرگذار بر تحلیل بنیادی

عوامل متفاوتی بر تحلیل بنیادی بورس تاثیرگذار هستند که به طور کلی می‌توان آن‌ها را در دو دستـه عوامل کمی و عوامل کیفی قرار داد. تا به اینجا به برخی از این عوامل در تعریف تحلیل بنیادی و کاربرد و اهداف آن اشاره کردیم. در تحلیل فاندمنتال یا همان تحلیل بنیادی عوامل زیادی موثر هستند. عواملی همچون اقتصاد کلان، شرایط صنعت، موقعیت اقتصادی و رقابتی شرکت که ذیل آن صورتهای مالی شرکت، درآمدها و هزینه‌ها، نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت و بررسی ریسک‌های مختلف تاثیر گذار است. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر هر کدام را در این دو دسته‌بندی گفته‌شده قرار دهیم به صورتی خواهند بود که در ادامه اشاره خواهیم کرد.

عوامل کمی و کیفی در تحلیل بنیادی

در تحلیل بنیادی هر گزاره‌ای که مرتبط با شرایط اقتصادی و شرایط یک شرکت باشد، مهم است؛ ازجمله موارد کمی مانند درآمد و سود تا موارد کیفی مانند کیفیت مدیریت و اعتبار شرکت که تعیین‌کننده سهم بازار هستند. همانطور که گفتـه شد، عوامل مهم مورد نظر در تحلیل بنیادی به دو گروه کمی و کیفی تقسیم می‌شوند:

1- عوامل کمی

عوامل کمی، قابل‌ اندازه‌گیری به‌صورت عدد هستند و دقت بیشتری را در ارائه تحلیل نشان می‌دهند؛ مانند سود سالیانه، میزان دارایی‌ها، بدهی‌ها، مخارج و غیره.

تحلیلگران بنیادی از اطلاعات کمی استفاده می‌کنند تا تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند. صورت‌های مالی هر شرکت که وضعیت و عملکرد مالی آن شرکت است، این اطلاعات کمی را برای تحلیلگران ارائه می‌دهند. سه صورت مالی مهم ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد است که در ادامه به توضیح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

ترازنامه

ترازنامه نشان‌دهنده گزارش دارایی‌ها و بدهی‌های یک شرکت در برهه‌ای از زمان است. معادله‌ای که در صورت ترازنامه به کار گرفتـه می‌شود به‌صورت زیر است:

دارایی‌ها = بدهی‌ها + حقوق صاحبان سهام

دارایی‌ها نشان‌دهنده مدیریت و کنترل شرکت بر مالکیت دارایی‌ها است که شامل وجه نقد در حساب‌های بانکی، موجودی، ماشین‌آلات، ساختمان و… است. سایر جنبه‌های معادله نشان‌دهنده ارزش کل وضعیت مالی شرکت است ازجمله بدهی‌های شرکت و میزان مالکیت سهامداران شرکت که ارزش کلی پول را نشان می‌دهد، است. تحلیل ترازنامه یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحلیل است و حتی گاهی به صورت جداگانه نیز بررسی می‌شود.

مقاله پیشنهادی: چطور یک سهم را با کمک ترازنامه انتخاب کنیم؟

صورت سود و زیان

درحالی‌که صورت ترازنامه نگاهی کلی به رویکرد و وضعیت شرکت دارد، صورت سود و زیان عملکرد شرکت را در یک دوره زمانی مشخص می‌کند. درنتیجه فعالیت‌های کسب‌وکار در یک دوره زمان مشخص، صورت سود و زیان اطلاعاتی درباره درآمد، مخارج و سود شرکت را نشان می‌دهد. این صورت که یکی از صورت‌های مالی اساسی و مهم در حسابداری است با درآمد فروش آغاز و با سود و زیان خالص به پایان می‌رسد. در مقاله «صورت سود و زیان چیست؟» به طور دقیق به بررسی این صورت مالی پرداخته‌ایم.

صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد، نشان‌دهنده گزارشی از جریان‌های خروجی و ورودی نقدی طی دوره‌ای مشخص است. مسلما صورت جریان وجوه نقد، بر فعالیت‌های مرتبط با وجه نقد تمرکز دارد و از آنجاییکه عموما حسابداری شرکت‌ها بر مبنای حسابداری تعهدی است، بنابراین کاملا طبیعی است که جریان نقد با سود خالص انتهای دوره یکی نباشد.

آموزش تحلیل بنیادی سهام

2- عوامل کیفی

عوامل کیفی مورد بررسی در تحلیل بنیادی براساس میزان کیفیت و سایر مشخصات غیرقابل‌ اندازه‌گیری هستند. این نوع عوامل که شامل کیفیت نحوه مدیریت مدیران اجرایی، مجوزها و گواهینامه‌ها، اعتبار نام تجاری و تکنولوژی‌های مورد استفاده شرکت هستند دقت کمتری در ارزیابی دارند. عوامل مهم برای بررسی یک شرکت در تحلیل بنیادی به‌صورت کیفی به شرح زیر است:

مدل تجاری

نوع کسب‌وکاری که شرکت انجام می‌دهد را باید از طریق سؤالاتی مانند شرکت دقیقاً چه فعالیتی انجام می‌دهد؟ آیا درآمد شرکت از اجرای مدل اصلی کسب‌وکار خود به دست می‌آید یا خیر؟ و سایر سؤالات مرتبط به دست آورد.

مزیت رقابتی

موفقیت بلندمدت یک شرکت به‌طور عمده به توانایی آن در ایجاد و نگه‌داشتن مزیت رقابتی، سهم بازار و استراتژی‌های مرتبط با شرایط بازار بستگی دارد.

مدیریت

بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که مهم‌ترین عامل برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت مدیریت آن است. با وجود بهترین مدل تجاری، اگر مدیران شرکت توانایی پیاده‌سازی آن را نداشتـه باشند اهداف مطلوب شرکت به دست نخواهد آمـد. سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند درباره تیم مدیریت یک شرکت، عملکرد حرفه‌ای و بررسی سوابق آن‌ها اطلاعات کافی را کسب کنند.

هیچ‌کدام از عوامل کمّی و کیفی تحلیل بنیادی، به‌تنهایی کافی و خوب نیستند. بیشتر تحلیلگران هردوی عوامل در مورد یک شرکت و سهم را باهم در نظر می‌گیرند.

مفهوم ارزش ذاتی

یکی از مفروضات اولیه تحلیل بنیادی این است که قیمت بازار سهام، به‌طور کامل ارزش واقعی سهم را نشان نمی‌دهد. در مفاهیم بنیادی ارزش واقعی همان ارزش ذاتی است. برای مثال، تصور کنید که قیمت خرید و فروش (قیمت بازار) سهمی ۲،۰۰۰ ریال باشد، پس از انجام تحلیل بنیادی ممکن است شما دریابید که ارزش ذاتی آن ۲،۵۰۰ ریال است و درنتیجه سهم پتانسیل رشد دارد.

واضح است که شما سهمی را می‌خرید که به‌طور قابل‌توجهی کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله شدن باشد. این مورد سبب می‌شود تا دومین فرض تحلیل بنیادی را در نظر بگیریم که بیان می‌کند بازار در بلندمدت نسبت به تحلیل بنیادی واکنش نشان می‌دهد تا قیمت‌ها را به تعادل برساند.

چگونگی تحلیل

منتقدان تحلیل بنیادی

بزرگ‌ترین منتقدان تحلیل بنیادی به دو گروه تقسیم می‌شوند:

1- تحلیلگران تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی دیگر از روش‌های تحلیل سهام است؛ اما تحلیل تکنیکال براساس سرمایه‌گذاری‌ها یا به‌طور دقیق‌تر معاملات بر روی قیمت و حجم معاملات سهام است که با استفاده از نمودارها و سایر ابزارها صورت می‌پذیرد و موارد بنیادی سهم را نادیده می‌گیرد. یکی از موارد مهم در تحلیل تکنیکال سهام این است که بازار به‌صورت خودکار هر موردی را در نظر می‌گیرد. همه اخبار درباره قیمت سهم هم‌اکنون موجود است. همچنین تحرکات قیمتی سهم دید بیشتری نسبت به اصول بنیادی به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

مقاله پیشنهادی: حجم معاملات چیست و چه تاثیری بر بازار دارد؟

2- کاربران فرضیه بازار کارا

حامیان فرضیه بازار کارا هردوی تحلیل بنیادی و تکنیکال را کامل نمی‌دانند. فرضیه بازار کارا بیان می‌کند که در یک بازار کاملاً کارا رسید‌ن به تحلیل ازطریق تحلیل بنیادی و تکنیکال غیرممکن است و معتقد است که همه اطلاعات به یک‌ میزان و به‌ سرعت در قیمت‌ها منعکس می‌شود و درنتیجه کسب سودهای غیرعادی را برای افراد غیرممکن می‌کند.

سخن پایانی

با توجه به مطالب عنوان‌شده می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که بهترین استراتژی برای فعالیت در بازار بورس و سهام و هم‌چنین کسب سود، استفاده از ابزارهای موجود است. دو ابزار بسیار مهم و کاربردی که به فعالان بازار بورس کمک می‌کند تا گزینه‌های سرمایه‌گذاری را ارزیابی و انتخاب کنند، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال است. هرکدام از این تحلیل‌ها روش‌های مختلف مخصوص به خود را دارند و استفاده از هردوی آن‌ها برای حضور فعال بهتر در بازار بورس الزامی است.

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.