سود مرکب چیست؟ + فرمول جادویی محاسبه سود مرکب

سود مرکب چیست؟ + فرمول جادویی محاسبه سود مرکب

سود مرکب
تحلیل بنیادی

سود مرکب یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که می‌توانید در هنگام مدیریت امور مالی از آن استفاده کنید. این عامل به شما کمک می‌کند بازده بیشتری از پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خود داشتـه باشید. به شرطی‌که نحوه محاسبه سود مرکب و فرمول آنرا بدانید!

اگر با تعریف سود مرکب و فرمول محاسبه آن آشنا نیستید، به خواند‌ن این مقاله از کاریزما ادامه دهید.

سود مرکب چیست؟

سود یا بهره مرکب  به نوعی از سود اطلاق می‌گردد که برای محاسبه آن علاوه اصل سرمایه، میزان سود حاصل از بهره‌های جمع‌شده از دوره‌های قبل سپرده یا وام نیز اضافه می‌گردد.

به تعبیری دیگر، سود مـرکب عبارت است از سود حاصل از اصل سرمایه به‌علاوه سود حاصل از سودهای قبلی که به آن  سودِ سود یا  بهره بر سود نیز گفتـه می‌شود. لازم به ذکر است که سود مرکب سبب افزایش سرعت سود نسبت به سود‌های معمولی می‌گردد. در واقع، سود مرکب نوعی سود است که در آن میزان بهره به اصل سرمایه اضافه خواهد شد و در نوبت‌‌های بعدی هم به اصل سرمایه‌ و هم به سود شما سود تعلق می‌‌گیرد. با این نوع سود شما می‌توانید در طولانی‌مدت سود بسیار زیادی را کسب نمایید.

سود مـرکب چگونه حاصل می‌شود؟

برای درک سود مـرکب، ابتدا باید مفهوم بهره ساده را درک کنید. شما پول را واریز می‌کنید و بانک به شما سود واریزی را پرداخت می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اگر ۱۰۰ تومان پس‌انداز کنید، با احتساب بهره ۵٪ پس از یک سال ۵ تومان سود کسب خواهید کرد، اما سوال اصلی این است که سال بعد چه اتفاقی می‌افتد؟!

اینجاست که سود مرکب وارد میدان می‌شود. بدین صورت که از سپرده اولیه خود سود می‌گیرید و از همان سودی که اخیراً کسب کرده‌اید مجدداً بهره خواهید برد. بنابراین سودی که سال دوم به دست آورده‌اید بیشتر از سال گذشته خواهد بود؛ زیرا اکنون مانده حساب شما ۱۰۵ تومان است، نه ۱۰۰ تومان. بنابراین حتی اگر شما هیچ سپرده‌گذاری جدیدی نکرد‌ه باشید هم درآمد شما با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد.

دو اصل مهم در سود مـرکب وجود دارد: اول اینکه در سود مـرکب، زمان نقش مهمی دارد و هرچه بیشتر صبر کنید سود بیشتری را به دست خواهید آورد. نکته بعدی اصل پایداری بر سود مـرکب حاکم است؛ بدین معنی که باید به آن اجازه رشد بدهید و به هیچ‌وجه نباید به سرمایه اولیه و سودهای حاصل از آن دست بزنید.

سود مرکب در بورس

اگر با تحلیل تکنیکال، بنیادی یا به طور کلی سرمایه‌گذاری در بورس آشنایی دارید می‌توانید با سرمایه‌گذاری و خرید و فروش اوراق و سهام در زمان معینی، به بهره مـرکب برسد. اما چگونه در بورس به سود مـرکب برسیم؟ روش کار برای کسب سود مرکب از بورس به این صورت است که شما با هر بار کسب سود از فروش سهام، دوباره با اصل سرمایه و سود حاصل‌شده سهام بخرید و در واقع سود حاصل را هربار به اصل سرمایه اضافه کنید.

مقاله پیشنهادی: چگونه در بورس سود کنیم؟

فرمول محاسبه سود مرکب

در حالت کلی، نحوه محاسبه سود مرکب کار سخت و پیچیده‌ای نیست. کافی‌ست فرمول محاسبه سود مرکب را که در زیر نشان می‌دهیم را به کار گیرید و طبق سرمایه خود حساب کنید:

 

متغیرهای این فرمول به شرح زیر هستند:

  • A: مبلغی که در پایان خواهید داشت
  • P: سپرده اولیه شما، به عنوان الگو و قاعده اصلی در این فرآیند شناختـه می‌شود
  • r: نرخ سود سالانه
  • n: تعداد دوره‌ها در سال (به‌عنوان‌مثال، ماهانه ۱۲ و هفته‌ای ۵۲ است)
  • T: مدت زمانی که پول شما پس‌انداز می‌شود

کدام بانک سود مرکب میدهد؟

قطعا نظام پرداخت سود بانک‌ها طبق سود مـرکب نخواهد بود؛ به دلیل اینکه اگر از روش سود مـرکب استفاده کنند سریعا ورشکسته خواهند شد. براین اساس با پس‌انداز سرمایه در بانک به سود مـرکب نخواهید رسید و از بهترین روش‌ها برای کسب سود مرکب، خرید اوراق بهادار و شرکت در بازار سرمایه است.

مطالب پیشنهادی: بررسی جزئیات صورت سود و زیان بانک‌ها

جمع‌بندی مطالب

در صورتی‌که سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را تجربه کرد‌ه باشید با مفهوم سود و بازدهی آشنا هستید. همچنین می‌دانید که هر بازاری قانون خاصی برای کسب بازدهی دارد. اگر سرمایه خود را در بانک سپرده گذاری کرده باشید، متوجه شدید که سالانه مقدار مشخصی بر روی سرمایه اولیه شما اضافه می‌شود. اگر سود کسب‌شده را از حساب خود خارج کنید، همچنان بر روی اصل پول خود سود دریافت می‌کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.