محاسبه سود سپرده بانکی؛ آسان‌تر از آنچه فکر می‌کنید!

محاسبه سود سپرده بانکی؛ آسان‌تر از آنچه فکر می‌کنید!

محاسبه سود بانکی
اقتصاد

سود بانکی، مزیتی است که بانک‌ها در قبال نگهداری سپرده‌های مشتریان به آن‌ها ارائه می‌دهند. این سود، انگیزه‌ای برای افراد است تا سرمایه‌های خود را در بانک سرمایه‌گذاری کنند. محاسبه سود سپرده بانکی، دغدغه بسیاری از سپرده‌گذاران است که قصد دریافت سود ثابت و بدون ریسک از بانک را دارند.

با اینکه فرمول ریاضی محاسبه سود بانکی، متشکل از پارامترهای مختلفی است؛ اما امکان محاسبه سود بانکی را به سرعت و آسانی ایجاد می‌کند. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی روش محاسبه سود سپرده بانکی و نکات مربوط به آن می‌پردازیم.

سود بانکی چیست؟

سودی که بانک به سپرده‌گذاران تخصیص می‌دهد، به عنوان سود سپرده‌ شناخته می‌شود. زمانی که یک فرد حقیقی یا حقوقی سرمایه نقدی خود را در حساب بانکی قرار می‌دهد، بانک این وجه را به عنوان سپرده پذیرفته و در مقابل آن به سپرده‌گذار سود می‌پردازد. سود پرداختی به سپرده‌گذاران از طریق فعالیت‌های مالی و اعطای وام‌ها به دیگر افراد و شرکت‌ها توسط بانک مربوطه تأمین می‌شود.

سود سپرده‌ به عنوان نوعی درآمد برای سپرده‌گذاران در نظر گرفته شد‌‌ه و نرخ سود آن توسط بانک تعیین می‌شود. نرخ سود بانکی ممکن است به صورت ثابت یا متغیر در نظر گرفته شد‌‌ه و به عوامل مختلفی نظیر نرخ سود بازار، شرایط اقتصادی و سیاست‌های بانک مربوط باشد.

مقاله پیشنهادی: انواع حساب بانکی را بشناسید

نحوه محاسبه سود بانکی چگونه است؟

بانک‌ها برای تشویق سپرده‌گذاران به انباشت پول در حساب‌های بانکی خود، به آن‌ها سود پرداخت می‌کنند. سود سپرده بانکی بر اساس مقدار پولی که سپرده‌گذار در حساب خود نگهداری می‌کند، بازه زمانی نگهداشت پول در حساب بانکی و نرخ سود تعیین می‌شود. توجه داشته باشید که فرمول محاسبه سود سپرده بانکی در تمام بانک های یکسان است و تنها می‌توانند در میزان نرخ سود پرداختی با یکدیگر تفاوت داشته باشند. 

نحوه محاسبه سود حساب بانکی

همچنین سود سپرده بانکی به سپرده‌های بلند‌مدت و کوتا‌ه‌مدت پرداخت می‌شود. پرداخت سود در حالت کوتاه مدت به صورت ماه شمار است. در ادامه به چگونگی محاسبه سود سپرده بانکی و فرمول آن می‌پردازیم:

فرمول محاسبه سود سپرده بانکی کوتاه مدت

سپرده بانکی کوتاه‌مدت نوعی حساب بانکی است که در آن پول شما برای مدت زمان کوتاهی (معمولاً کمتر از یک سال) در بانک سرمایه‌گذاری می‌شود. 

نحوه محاسبه سود بانکی روز شمار

سود روزشمار نوعی روش محاسبه سود حساب بانکی است که در آن سود هر روز به صورت جداگانه و بر اساس حداقل موجودی حساب در آن روز محاسبه می‌شود. از سال ۱۳۹۷، نحوه محاسبه سود سپرده‌های کوتاه‌مدت در بانک‌ها تغییر کرده است. در این روش جدید، سود به صورت ماهانه و بر اساس کمترین موجودی حساب در طول ماه محاسبه می‌شود. 

در محاسبه سود بانکی روزشمار، سه پارامتر مبلغ سپرده‌گذاری، تعداد روز و نرخ سود موثر هستند. فرمول سود بانکی روزشمار توسط بانک مرکزی مشخص می‌شود و برای تمام بانک‌ها به همین روش محاسبه می‌شود. فرمول محاسبه سود سپرده بانکی روز شمار به شرح زیر است: 

۳۶۵ ÷ (درصد سود × تعداد روز × مبلغ سپرده‌گذاری) = سود سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت روزشمار

در این فرمول، تعداد روز می‌تواند کمتر از سی روز (یک ماه) باشد. همچنین مبلغ سپرده‌گذاری برای هر روز، حداقل موجودی همان روز در نظر گرفته می‌شود. 

فرمول محاسبه سود بانکی ماه شمار

سود سپرده بانکی ماهانه به سه عوامل مبلغ سپرده، نرخ سود و تعداد روزهای ماه بستگی دارد. نکته مهم در محاسبه سود سپرده بانکی ماه‌شمار که باید در نظر گرفته شود، این است که مبلغ سپرده، برابر با کمترین مانده حساب در طول ماه است. توجه کنید که برای محاسبه سود ماهانه باید در نیمه اول سال ۳۰ روز و در نیمه دوم ۳۱ روز در نظر گرفت.

فرمول محاسبه سود سپرده بانکی ماه شمار، به صورت زیر است:

۳۶۵ ÷ (درصد سود × تعداد روز ماه × کمترین مانده حساب ماهانه) = سود سپرده‌گذاری ماه‌شمار

برای مثال، نحوه محاسبه سود بانکی ۱۸ درصد ماهانه را بررسی می‌کنیم. فرض کنید ۱۰ میلیون تومان در حساب خود دارید و نرخ سود بانک ۱۸ درصد است. کمترین موجودی حساب شما در طول ماه نیز ۸ میلیون تومان بوده است. سود شما در این ماه به صورت زیر محاسبه می‌شود:

۳۶۵ ÷ (۸.۰۰۰.۰۰۰ × ۰.۱۸ × ۳۰) = ۱۱۸.۳۵۶ تومان

سود حساب بانکی بلند مدت و کوتاه مدت

فرمول محاسبه سود حساب بانکی بلندمدت

سپرده بلندمدت نوعی حساب بانکی است که در آن پول شما برای مدت زمان مشخص (معمولاً یک سال یا بیشتر از آن) در بانک سرمایه‌گذاری می‌شود. سود سپرده‌های بلندمدت بیشتر از سپرده‌های کوتاه‌مدت است. اما درصورتی‌که قصد خروج سرمایه خود از بانک را زودتر از موعد داشته باشید، بانک درصدی از سود را کم کرد‌ه و سودی کمتر از سود تضمین شد‌‌ه به شما پرداخت خواهد کرد. 

برای محاسبه سود سپرده بانکی بلند مدت به صورت سالانه، باید مبلغ سرمایه را در درصد سود بانک ضرب و حاصل‌ضرب را بر عدد ۱۰۰ تقسیم کنید. فرمول محاسبه سود سپرده یک ساله به صورت زیر است:

نرخ سود × مبلغ سپرده = سود سپرده یک ساله

فرض کنید ۱۰۰ میلیون تومان را به مدت ۱ سال با نرخ سود ۲۰ درصد در بانک سرمایه‌گذاری می‌کنید. سود شما در این دو سال به صورت زیر محاسبه می‌شود:

(۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ × ۰/۲) = ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان

محاسبه سود بانکی آنلاین

امروزه بسیاری از سایت‌های آنلاین، فرمول‌های محاسبه سود بانکی را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند. با استفاده از این سایت‌ها، می‌توانید بدون نیاز به محاسبات دستی، مبلغ سود سپرده خود را در چند ثانیه به دست آورید. پلتفرم‌های آنلاین و نرم افزار محاسبه سود سپرده بانکی مختلفی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. با استفاده از این ابزارها، می‌توانید در چند ثانیه و بدون هیچ گونه اشتباهی سود سپرده خود را محاسبه کنید.

جمع‌بندی

​سود سپرده بانکی به میزان پولی که سپرده‌گذار در حساب بانکی خود نگهداری می‌کند، تعلق می‌گیرد. محاسبه سود سپرده بانکی بر اساس نرخ سود و مقدار پول در حساب انجام شد‌‌‌‌ه و معمولاً به صورت ماهانه و سالانه تعیین می‌شود. فرمول محاسبه سود سپرده بانکی توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود و سود حساب تمام بانک‌ها بر این اساس محاسبه می‌شود اما نرخ سود هر بانک می‌تواند با توجه به شرایط و سیاست‌های آن متفاوت باشد. بنابراین بهتر است قبل از افتتاح حساب بانکی یا قرار دادن پول در حساب، شرایط و نحوه پرداخت سود را با بانک خود مطالعه کنید.

سوالات متداول

فرمول کلی محاسبه سود سپرده بانکی به صورت زیر است: سود = 365 ÷ (مبلغ سپرده × نرخ سود × تعداد روزهای سپرده) ​

سود سپرده بانکی بر اساس مقدار پولی که سپرده‌گذار در حساب خود نگهداری می‌کند، بازه زمانی نگهداشت پول در حساب بانکی و نرخ سود تعیین می‌شود.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.