خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟

خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟

5244
بورس کالا

خرید خودرو از بورس کالا کار بسیار ساده و آسانی است. برای خرید ماشین از بورس کالا، ابتدا باید کد بورسی داشته باشید تا بتوانید کد بورس کالا دریافت کنید. در این مقاله از کاریزما صفر تا صد خرید خودرو از بورس را توضیح می‌دهیم.

بورس کالا و انرژی

آموزش خرید خودرو از بورس کالا

پس از مدتها کش و قوس فراوان و توقف عرضه خودرو در بورس کالا، مجددا شاهد عرضه خودروی دیگنیتی پرستیژ هستیم. تا کنون خودروهایی نظیر 207 و تارا وارد بورس کالا شدند که با استقبال زیادی مواجه بودند. اکنون که چند ماهی از آخرین عرضه می‌گذرد، بورس کالا خبر از عرضه خودروی سواری دیگنیتی پرستیژ می‌دهد.

چگونه از بورس خودرو بخریم

نحوه خرید خودرو در بورس کالا به دلیل شفافیت نوع خرید و عرضه می‌تواند جایگزین مناسبی برای قرعه کشی خودرو باشد. در این روش، عرضه‌کننده خودرو بدون واسطه و براساس قیمت رقابتی محصولات خود را به فروش می‌رسانند. در خرید خودرو از بورس کالا هم شرکت‌های خودرویی سود فروش بالاتر نسبت به قرعه‌کشی و سایر روش‌ها را بدست می‌آورد و هم خریدار نهایی می‌تواند خودرو را با اختلاف معناداری ارزان‌تر از بازار خرید کند.

دریافت کد بورس کالا

خرید خودرو ارزان تر از بازار 

خریداران خودرو در بورس کالا با اختلاف معناداری خودروی خود را ارزان‌تر از بازار آزاد خریداری می‌کنند. به عنوان مثال، در تاریخ 11 دی ماه 1401 تعداد 4000 عدد پژو207 سفید رنگ در بورس کالا عرضه شد. قیمت پایه عرضه 207 185 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شد که به دلیل تقاضای بالا در نهایت با قیمت 456 میلیون و 370 هزار تومان فروختـه شد. قیمت حدودی 207 در بازار آزاد در همان روز 575 میلیون تومان بود که خریداران از شرکت در این عرضه حدودا 118 میلیون و 630 هزار تومان سود کردند. 

مقاله پیشنهادی: بورس کالا چیست؟

کدام خودروها در بورس عرضه می‌شوند؟

در حال حاضر، بورس کالا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد‌ه است که روز دوشنبه 29 خرداد ماه 600 دستگاه خودروی دیگنیتی پرستیژ از گروه بهمن موتور را عرضه خواهد کرد. عرضه‌های بورس کالا عموما به قیمتی بسیار کمتر از بازار آزاد عرضه می‌شود. هرچند رقابت بر سر قیمت آن بوجود می‌آید اما این اختلاف قیمتی همچنان جذاب باقی می‌ماند.

در لینک زیر می‌توانید مشخصات و شرایط عرضه دیگنیتی را مشاهده کنید:

خرید آسان دیگنیتی از بورس کالا

عرضه جدید دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا

کدام خودروها در بورس عرضه شدند؟

باتوجه به تلاش وزارت صمت و بورس کالا قرار است تمام محصولات تولیدی کارخانه های مهم سازنده خودرو در بورس کالا عرضه شود. درحال حاضر، محصولات مختلفی از سواری و وانت تا کشنده و از چندین کارخانه در بورس کالا قابل خرید است.

تاکنون خودروهای عرضه‌شده در بورس کالا خودروهای دیگنیتی، فیدلیتی، لاماری ایما، هایما، پژو 207، کی ام سی، تارا، جک، وانت کارا و کامیون‌های کشنده بوده‌اند. لیست جدید خودرها به طور دقیق در اطلاعیه‌ای که از قبل بر روی سایت بورس کالا گذاشتـه می‌شود، مشخص می‌شود. نکته مهم این است که این خودروها زیر قیمت بازار معامله شدند.

خرید خودرو در بورس کالا چگونه است؟

برای خرید خودرو از بورس کالا علاوه‌بر داشتـن کد بورسی، باید کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا هم داشتـه باشید. در ویدیو زیر می توانید مراحل کامل خرید خودرو با کارگزاری کاریزما را مشاهده کنید.

 

مراحل خرید خودرو در بورس کالا

برای آموزش نحوه خرید خودرو از بورس کالا و ثبت سفارش خودرو در بورس در ادامه همراه ما باشید. در این بخش، صفر تا صد خرید خودرو از بورس کالا را با هم یاد می‌گیریم: 

1- ثبت نام در سامانه سجام

بعد از باز کردن حساب، افراد متقاضی حتما باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند. سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سجام نامید‌ه می‌شود، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شد‌ه است.

سجام سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شد‌‌ه و سهامداران به‌راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند. 

2- ثبت نام در کارگزاری

در گام دوم، فرد متقاضی باید در یک کارگزاری ثبت نام کند. ثبت نام در کارگزاری باعث می‌شود که فرد راحت‌تر به معاملات در بورس کالا بپردازد. در نتیجه، بعد از اینکه فرد در سایت سجام ثبت نام کرد باید در کارگزاری ثبت نام کند و سپس اقدام به گرفتـن کد آنلاین از بورس کالا شود.  

3- بازکرد‌ن حساب وکالتی

در گام سوم خرید خودرو در بورس کالا، فرد متقاضی باید یک حساب وکالتی داشتـه باشد. حساب وکالتی، در واقع یک نوع حساب بانکی است که برای واریز وجوه پیش‌پرداخت مشتری نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح می‌شود. برای افتتاح حساب وکالتی با دریافت معرفی نامه بانک ملت (دانلود فرم معرفی نامه) و پر کرد‌ن آن، باید به یکی از شعب بانک ملت مراجعه کنید و حساب وکالتی خود را باز کنید.

آیا برای معامله افراد باید حساب وکالتی داشته باشند؟

با توجه صحبت های گفتـه شد‌ه، هر فردی که بخواهد خودرو یا هر محصول دیگری از بورس کالا به صورت فیزیکی خریداری کند باید یک حساب وکالتی داشتـه باشد. نکته مهم این است که این حساب وکالتی کاملا با حساب در اختیار بورس متفاوت است و افرادی که در بازار آتی بورس کالا معامله می‌کنند هم باید حساب وکالتی را افتتاح کنند.

4- دریافت کد معاملاتی آنلاین بورس کالا

بعد از دریافت کد سجام در گام سوم، فرد متقاضی خودرو از بورس کالا، باید کد آنلاین مخصوص بورس کالا را دریافت کند. نکته مهم این است که این کد با کد معاملاتی بازار سهام فرق می‌کند و افرادی که کد معاملاتی بازار سهام را دارند هم باید کد آنلاین بورس کالا را دریافت کنند.

جزییات و چگونگی دریافت کد و خرید از بورس کالا به چه صورت است؟

برای دریافت کد بورس کالا باید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد شد‌ن به سامانه خرید آنلاین بورس کالا (لینک سامانه)
  • بعد از کلیک بر روی لینک بالا، شما با صفحه پایین مواجه می‌شوید. در این صفحه، بر روی گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا کلیک می‌کنید.

باز کردن حساب کد معاملاتی

  • بعد از کلیک بر روی گزینه اخذ کد آنلاین بورس کالا، شما وارد صفحه زیر می‌شوید. در این صفحه، باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.

تکمیل فرم برای خرید خودرو از بورس

  • بعد از وارد کرد‌ن کد ملی و شماره موبایل همراه خود و زد‌‌ن گزینه ادامه، یک کد 5 رقمی به شماره موبایل وارد شد‌ه در مرحله قبل از سامانه سجام ارسال خواهد شد. این کد ارسالی را در جای خالی وارد می‌کنید و گزینه ادامه را می‌زنید.

کد بورس کالا

  • بعد از وارد کرد‌ن کد ارسالی، تمام اطلاعات شما از سامانه سجام خواند‌ه و برای شما نمایش داد‌ه می‌شود. در این مرحله، اطلاعات کاربر نمایش داد‌ه می‌شود. در صورت صحیح بود‌ن، گزینه ادامه را بزنید.

خرید خودرو از بورس کالا

  • بعد از مرحله اطلاعات کاربر، به مرحله نشانی شخص حقیقی می‌رسیم. در این مرحله، هم در صورت صحیح بود‌ن اطلاعات و تکمیل باقی خانه‌های ضروری، گزینه ادامه را بزنید.

مراحل دریافت کد بورس کالا

  • بعد از وارد کرد‌ن اطلاعات کاربر، فرد در این مرحله باید اطلاعات شغلی خود را وارد کند. با تکمیل این مرحله، گزینه ادامه را بزنید. نکته مهم در این مرحله گزینه نوع فعالیت است که شما باید خرید خودرو را بزنید. 

چگونگی دریافت کد معاملاتی

  • بعد از وارد کرد‌ن اطلاعات شغلی، به مرحله اطلاعات مالی می‌رسیم. در این مرحله، باید به صورت دقیق اطلاعات خود را وارد کنید و گزینه ادامه را بزنید.

نحوه دریافت کد معاملاتی بورس کالا

  • بعد از مرحله اطلاعات مالی، اطلاعات حساب بانکی شما که از حساب سجام گرفتـه شد‌ه است نمایش داد‌ه می‌شود. در این مرحله، شما از قبل حساب وکالتی خود را بازکرده‌اید و نیاز به دانلود معرفی‌نامه ندارید.

دریافت کد معاملاتی

  • بعد از تکمیل اطلاعات حساب بانکی، وارد مرحله آپلود مدارک مورد نیاز می‌شوید. در این مرحله، صرفا نیاز است عکس نمونه امضا خود را آپلود کنید. نکته مهم در این مرحله این است که عکس نمونه امضا الزامی می‌باشد ولی برای اطمینان بیشتر عکس کارت ملی و شناسنامه خود را هم در قسمت‌های مربوطه آپلود کنید.
  • بعد از سپری کرد‌ن مرحله قبل، وارد مرحله تعهدات مشتری می‌شوید. در این مرحله، با تیک زد‌ن دو گزینه و قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی، یک پیام حاوی اینکه کد بورسی بازارهای فیزیکی و مالی شما نزد کارگزاری کاریزما با موفقیت ثبت گردید، به موبایل شما ارسال می‌شود. بعد از حدود دو روز کاری هم نام کاربری و رمز عبور برای شما پیامک می‌شود.

دریافت کد معاملاتی برای خرید خودرو از بورس

5- وارد کرد‌ن حساب وکالتی

در این مرحله، شما باید حساب وکالتی که در بانک ملت باز کرده‌اید، را وارد سامانه خرید آنلاین بورس کالا کنید. با وارد شد‌ن به این سایت و زد‌ن گزینه “اعلام شماره حساب وکالتی” می‌توانید حساب وکالتی خود را وارد سیستم کنید.

6- واریز قیمت پایه

بعد از دو روز کاری که نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کردید، شما آماد‌ه خرید خودرو از بورس کالا هستید و باید منتظر اعلامیه عرضه خودرو در بورس کالا باشید. اعلامیه هر عرضه با توجه به صحبت های انجام‌شده از چند روز قبل در سایت بورس کالا اعلام می‌شود و فرد خریدار، باید تا روز قبل از عرضه خودرو در بورس کالا، حساب وکالتی خود را به اندازه قیمت پایه خودرو مورد نظر شارژ کند.

به طور مثال، در روز چهارشنبه هفته گذشته خودروی کارای تک کابین با قیمت پایه حدود 291 میلیون تومان عرضه شد. در صورتی که فردی درخواست خرید این خودرو را داشت، باید مبلغ 291 میلیون تومان را قبل از عرضه در حساب وکالتی خود شارژ می‌کرد.

7- ثبت سفارش خرید خودرو

بعد از اینکه متقاضی خرید خودرو در بورس کالا، مبلغ پایه خودرو مورد نظر را در حساب وکالتی خود شارژ کرد، باید در روز عرضه با وارد شد‌ن به سامانه آنلاین بورس کالا درخواست خود را ثبت کند. این ثبت درخواست سریعا به بخش معاملات کالای کارگزاری ارسال می‌شود و خودرو مورد نظر در صورت عرضه کافی خریداری می‌شود.

8- تعیین نمایندگی

بعد از تایید خرید خودرو توسط کارگزاری، فرد خریدار باید نمایندگی را جهت دریافت خودرو در همان سامانه آنلاین بورس کالا تعیین کند.

با انجام مراحل بالا، شما توانسته‌اید از بورس کالا، خودرو مورد نظر خود را خریداری کنید. متقاضیان باید در نظر داشتـه باشد که در صورت برنده شد‌ن باید هزینه‌های دیگری را نیز بپردازند. این موارد شامل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره‌گذاری و هزینه بیمه شخص ثالث است.

شرایط جدید عرضه خودرو در بورس کالا

طی اطلاعیه منتشرشد‌ه توسط بورس کالا، شرایط خرید خودرو از بورس کالا بدین صورت است که:

1) متقاضیان ملزم به واریز میزان مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام‌شده برای هر خودرو در حساب وکالتی نزد بورس هستند، که از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج این مبلغ در حساب مذکور مسدود خواهد شد. ثبت و ارسال سفارش از سوی متقاضی به منزله برنده شد‌ن در رقابت نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند.

2) متقاضیان خرید خودرو باید با توجه به قیمت پایه اعلام‌شده از سوی شرکت خودروسازی و هزینه‌های جانبی هر خودرو (مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات حمل و نقل پستی، تولید پلاک، شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث) قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند.

3) افراد منتخب در رقابت خرید خودرو، در صورتی‌که بنا به هر دلیلی قصد انصراف از خرید و تکمیل وجه داشتـه باشند، موظفند میزان «۵ درصد» ارزش کل معامله را به‌عنوان هزینه انفساخ به‌علاوه «۰.۵ درصد» هزینه کارمزد دو سر معامله (در مجموع پنج و نیم درصد ارزش کل معامله) را پرداخت نمایند.

4) منتخبان در رقابت سه روز کاری مهلت دارند تا مابقی مبلغ (باقی‌مانده) را به حساب وکالتی خود واریز کنند. در صورت عدم تکمیل وجه بعد از روز سوم، به ازای هر روز تاخیر (از روز چهارم) به میزان «۰.۲۵» درصد ارزش کل معامله برای آن‌ها به عنوان جریمه محاسبه می‌شود.

5) چنانچه منتخبین رقابت پس از پایان روز ششم برای تکمیل وجه تاخیر داشتـه باشند، معامله آن‌ها فسخ می‌گردد و میزان «۵.۵ درصد» ارزش کل معامله به‌عنوان هزینه انفساخ معامله برای آ‌ن‌ها محاسبه می‌گردد.

هزینه‌های جانبی خرید خودرو در بورس کالا

هزینه‌های جانبی خرید خودرو در بورس کالا شامل هزینه مالیات، بیمه، شماره گذاری و سایر هزینه‌های اداری بود‌ه که برای خودروهای مختلف متفاومت است.

آخرین اخبار خرید خودرو از بورس کالا

در برخی از خودروهای عرضه‌شده در بورس کالا شرط نخرید‌ن خودرو از شرکت‌های خودروسازی از ابتدای سال 98 نیز وجود دارد. برای مطالعه شرایط و محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا به مشخصات عرضه آن خودرو مراجعه کنید.

محدودیت های خرید خودرو از بورس کالا

باتوجه به شرایط عرضه محصولات مختلف ممکن است محدودیت های مختلفی برای خریداران خودرو از بورس کالا وضع شود. محدودیت هایی که تا به امروز برای برخی خودروها اعمال شدند عبارتند از:شرط سن بالای 18 سال یا نخرید‌ن خودرو از بورس کالا در طی سال جاری. همچنین در برخی از خودروهای عرضه‌شده در بورس کالا شرط نخرید‌ن خودرو از شرکت‌های خودروسازی از ابتدای سال 98 نیز وجود دارد.

برای مطالعه شرایط و محدودیت های هر خودرو به مشخصات عرضه آن خودرو مراجعه کنید.

سوالات متداول

برای خرید خودرو از بورس کالا ابتدا لازم است که در سامانه سجام ثبت نام کنید و سپس کد بورسی خود را از کارگزاری دریافت نمایید. سپس با واریز وجه نقد در حساب وکالتی و ثبت سفارس در روز عرضه تا روز معامله می‌توانید خورو مورد نظر را خریداری کنید.

در صورتی که خودرو خریداری نشود، مبلغ پیش پرداخت در همان حساب وکالتی باقی میماند و فرد می‌تواند پول خود را برداشت کند.

برای دریافت نام کاربری و رمز عبور سامانه EBGO باید اول در این سامانه ثبت نام کرد و سپس نام کابربری و رمز عبور برای فرد متقاضی ارسال می‌شود.

برای خرید خودرو از بورس کالا باید کد بورس کالا از سایت EBGO را دریافت کرد و این کد با کد آتی فرق می‌کند. در نتیجه نمیتوان با کد آتی از بورس کالا خودرو خریداری کرد.

مبلغ پیش پرداخت جهت خرید خودرو به حساب وکالتی که فرد متقاضی در بانک ملت باز کرده است باید واریز شود.

درمرحله اول باید در سامانه ebgo ثبت نام کرده و در این سامانه ثبت سفارش کنید. پس از آن باید با کارگزاری خود در تماس بوده تا بتوانید هماهنگی‌های لازم برای معامله را انجام دهید.

بعد از خرید خودرو از بورس کالا باید به سایت فروشنده (به عنوان مثال ایران خودرو) مراجعه کرده و مراحل بعدی از جمله تعیین نمایندگی مناسب برای تحویل خودرو اقدام کرد.

با مراجعه به سایت بورس کالا و قسمت اطلاعیه عرضه خودروهای مختلف می توان از شرایط و زمان عرضه خودروها مطلع شد.

باتوجه به شرایط بورس کالا مبلغ پایه که برای خرید خودرو واریز شده درصورت لغو یا ناموفق بودن در انجام معامله در طی چند ساعت تا 1 روز به حساب بازخواهد گشت.

موعد تحویل برای خودروهای مختلف توسط کارخانه سازنده آن تعیین شده و در اطلاعیه عرضه خودرو در بورس کالا مشخص می‌شود.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.