نحوه خرید شمش طلا از بورس کالا + آخرین جزئیات

نحوه خرید شمش طلا از بورس کالا + آخرین جزئیات

خرید شمش طلا از بورس کالا
بورس کالا

جدیدترین ابزاری که به تازگی به بورس کالا ورود کرده است، گواهی سپرده شمش طلا است. از این رو، خرید شمش طلا از بورس کالا نیز ممکن شد‌ه است. در این مقاله از کاریزما لرنینگ شمش طلا، عیار آن، وزن گواهی سپرده شمش طلا، نحوه خرید آن و مزایای آن را بررسی خواهیم کرد.

شمش طلا چیست؟

شمش طلا (به انگلیسی gold bar و gold ingot معروف هست)، همان طلای خامی‌ست که حداقل عیار آن ۹۹۵ و حداکثر آن ۹۹۹.۹۹ می‌باشد. برای اینکه عیار شمش طلا بیشتر شود، به دستگاه‌ و تکنولوژی پیشرفته‌تری نیاز هست. این دستگاه‌ و تکنولوژی انحصاراً در اختیار شرکت‌های معتبر دنیا قرار دارد و آن را در اختیار دیگر کشورها قرار نمی‌دهند. در کشور ما، شرکت‌های خاص و معتبری تحت نظر بانک مرکزی و اتحادیه طلا وجود دارند که می‌توانند شمش‌هایی با خلوص ۹۹۵ تولید کنند.

نحوه خرید شمش طلا از بورس

هر گواهی سپرده شمش طلا معادل 100 سوت (یا 0.1 گرم) از شمش طلا با عیار 995 در خزانه است.بنابراین هر فردی که متقاضی خرید شمش طلا از بورس باشد باید حداقل به میزان 0.1 گرم طلا 995 عیار پول داشته باشد.هم چنین برای دریافت شمش طلا از انبار باید مالک 11 هزار گواهی معادل 1100 گرم طلا 995 عیار باشد.درصورتی که شخص کمتر از 11 هزار گواهی را دارا باشد باید اقدام به خرید حداقل تا آستانه مجاز برای تحویل اقدام نماید.

شرایط خرید شمش طلا از بورس کالا

معاملات گواهی سپرده شمش طلا در سامانه معاملات ابزارهای نوین مالی بورس کالا انجام خواهد شد. به این منظور مشتریان باید اقدام به اخذ کد معاملاتی بازار مالی از بورس کالا کنند. البته اخذ کد بازار مالی برای اشخاص حقیقی فرآیند ساده‌ای دارد و مشتریان می‌توانند با مراجعه به درگاه آنلاین کارگزاری کاریزما ، در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به دریافت کد بازار مالی بورس کالا کنند.

دریافت کد بورس کالا

همانند سایر نمادهای گواهی سپرده کالایی، معاملات در نماد گواهی سپرده کالایی شمش طلا نیز با محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد که تمامی موارد مربوطه در اطلاعیه گشایش نماد معاملاتی در سایت بورس کالای ایران به آدرس www.ime.co.ir اطلاع‌رسانی می‌شود. برای خرید شمش طلا کافی است کد بازار مالی بورس کالا را دریافت کنید. برای دریافت این کد فقط باید در سامانه ایبیگو کاریزما ثبت نام کنید. مراحل خرید شمش طلا از بورس کالا به صورت خلاصه این چنین است:

1-دریافت کد بازار مالی بورس کالا 2-واریز وجه جهت شارژ دفتر دارایی 3-شارژدفتر دارایی مشتری 4-گشایش نماد معاملاتی 5-ارائه سفارش به کارگزار 6-ثبت سفارش 7-تطبیق سفارشات در سامانه معاملات توسط بورس کالا 8-تسویه وجوه معاملات

در صورتی که مشتری در هر صورتی موفق به خرید گواهی شمش طلا نشود مراحل زیر به مراحل خرید اضافه می شود:

9- درخواست برگشت وجه از سوی مشتری به کارگزار 10-کارسازی درخواست توسط کارگزار 11-کارسازی درخواست توسط بورس کالا 12-برگشت وجه

مراحل خرید گواهی شمش طلا از بورس کالا

مقاله پیشنهادی: خرید از بورس کالا نیاز به طی چه مراحلی دارد؟

شیوه انجام معاملات شمش طلا در بورس کالا

گواهی های سپرده کالا اوراق بهاداری هستند که معاملات نقدی داشته و مهلت تسویه مشخصی نیز دارند.لذا مشتری برای خرید گواهی سپرده شمش طلا وجه موردنیاز را داشته باشد.

تفاوتی که معاملات شمش طلا با سایر اوراق گواهی سپرده کالایی بورس کالا دارد این است که سازوکار پرداخت و دریافت وجه معاملات در اینجا، بر مبنای سازوکار دفتر دارایی است؛ دفتر دارایی به معنی یک حساب در سامانه‌های معاملات و تسویه است.

به منظور شارژ دفتر دارایی، مشتری وجه مورد نظر را به حساب کارگزار خود واریز و کارگزار نیز وجه را به حساب‌های معرفی‌شده از سوی بورس کالا واریز می‌کند. این امر با شناسه‌های یکتا مربوط به هر مشتری انجام می‌شود. بورس کالا به محض وصول وجه در حساب، دفتر دارایی مشتری را به میزان واریز شده، شارژ می‌کند. لذا کارگزار و مشتری می‌توانند وجوه شارژ شده را مشاهده کنند و مشتری با این وجوه قادر به معامله در بازار خواهد بود.

برای برداشت وجه از دفتر دارایی نیز، رویه عکس فرآیند ذکر شده صورت می‌گیرد. مشتری درخواست برداشت وجه خود را به کارگزار ارائه داد‌ه و کارگزار موظف است آن را در سامانه معاملات ثبت کند. بورس کالا در انتهای جلسه معاملاتی، درخواست‌های برگشت وجه را بررسی و کارسازی می‌کند. تسویه کارمزدهای معاملاتی و هزینه‌های انبار در معاملات گواهی سپرده کالایی نیز از طریق سازوکار دفتر دارایی انجام می‌شود.

برای خرید گواهی سپرده شمش طلا از بورس کالا حتما اطلاعیه زیر را مطالعه کنید:

اطلاعیه نحوه انجام معاملات گواهی شمش طلا و تحویل فیزیکی آن

اوراق شمش طلا مشابه سایر اوراق گواهی سپرده

چنانچه وزن مجموعه گواهی سپرده‌های دارنده آن به میزان حداقل وزن یک شمش طلا نرسید این امکان برای مالک وجود دارد که یا اوراق خود را در بازار به فروش برساند یا آنکه اگر مایل به تحویل فیزیکی آن نباشد بتواند به نماد بعدی آن را منتقل کند. به عبارت دقیق‌تر اگر دارنده اوراق تمایل به اتمام حضور خود در این نماد داشته باشد می‌تواند اقدام به فروش اوراق گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا کند.

معاملات گواهی سپرده معاملاتی نقدی است که متقاضی در صورت آنکه اوراق کافی در اختیار داشته باشد، فردای روز خرید می‌تواند درخواست تحویل محصول را ارائه دهد. در بازار گواهی سپرده؛ سررسید صرفا مفهومی است که با انباردار به‌خاطر موضوعات مربوط به حوزه انبارداری تعریف شد‌ه است.

گواهی سپرده شمش طلا

این مقاله را مشاهده کنید: گواهی سپرده کالایی چیست؟

عیار شمش های طلا مورد معامله در بورس کالا

خلوص ۹۹۵ برای دارایی پایه اوراق گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا مشخص شد‌ه است. نکته‌ای که وجود دارد برای شروع کار این است که شرکت‌های عرضه‌کننده فعلی عیاری نزدیک به هم را تولید می‌کنند اما این انتظار وجود دارد که تعداد عرضه‌کنندگان افزایش یابد و چندین شرکت بخواهند شمش‌های تولیدی خود را در این بازار عرضه کنند. از این رو لازم است که رویکردی طراحی شود که استاندارد عیار مورد تایید مشابه هم باشد.

جزئیات معاملات رینگ فیزیکی شمش طلا

اولین معامله شمش طلا در رینگ فیزیکی بورس کالا طبق آمار منتشره روی سایت شرکت بورس کالای ایران در ۱۸ شهریور سال ۱۳۸۷ به ثبت رسیده و تاکنون ادامه یافته است. بررسی حجم معاملات این فلز گرانبها در بورس کالا از فراز و نشیب‌های زیادی حکایت دارد که در مقایسه با میزان عرضه این محصول در برخی از برهه‌های زمانی از عدم جذابیت معاملاتی آن خبر می‌دهد. از ابتدای سال جاری تاکنون به میزان ۷۷۳ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا عرضه شد‌ه که از این میزان عرضه ۴۷۵ کیلوگرم آن مورد دادوستد متقاضیان قرار گرفته است.

گواهی سپرده طلا

ویژگی های مهم گواهی سپرده شمش طلا در بورس

امکان وثیقه‌گذاری گواهی سپرده شمش طلا یکی از ویژگی‌های مهم این شیوه معاملاتی است که در کنار نوسان آزادانه بهای این کالا، می‌توان از این دارایی‌ها به‌عنوان پشتوانه‌ای برای اخذ وام بهره برد. این در حالی است که اگر شاهد نوسان سریع قیمت‌ ارز یا تکانه‌های تورمی نباشیم یا حتی رکود امکان سودآوری در حتی فرآیندهای واسطه‌گری را ندهد، می‌توان از این بازار بهره برد.

نوسان قیمت‌های جهانی طلا خود یک معیار مهم برای نوسان نرخ و سودآوری است و شاید بتوان از این پس، بازار گواهی سپرده شمش طلا را با حجم معاملاتی بالا، یکی از بسترهای مهم سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده به شمار آورد. این در حالی است که گواهی سپرده شمش طلا بر پایه تجربیات گواهی سکه بنا شده و به سادگی می‌توان انتظار داشت که نگرانی‌ها یا محدودیت‌های این بازار را در بر نداشته باشد.

آغاز به کار قریب‌الوقوع معاملات گواهی سپرده شمش طلا به معنی افزایش خوش‌بینی‌ها به آغاز معاملات سایر گروه‌های کالایی در چارچوب گواهی سپرده است که بر آینده این بازارها و افزایش شفافیت معاملات اثرگذاری بالایی دارد. استمرار معاملات و امکان داد و ستد روزانه و دریافت و پرداخت ساده‌تر وجه نقد از سایر ویژگی‌های این بازار است که از هم‌اکنون احتمال موفقیت بالایی دارد.

مزایای خرید گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا

1.پتانسیل جذب بیشتر سرمایه‌گذاری بر طلا در شرایطی که امکان توسعه آن با محوریت دارایی پایه بسیار ساده‌تر از گواهی سکه است.

2. تعمیق بازار رسمی و غیررسمی طلا با افزایش حجم عرضه و معاملات که به معنی کاهش حباب قیمتی در انواع مصنوعات از طلا (حتی سکه) به شمار می‌رود.

3.پتانسیل افزایش حجم سرمایه‌گذاری بر ذخایر معدنی طلا و امکان تعریف ابزارهای مالی جدید برای تامین مالی این صنعت

4. استفاده از نوسان قیمت‌های جهانی در شرایطی که نرخ ارز در کشور حتی ثابت باشد.

5. وجود تمامی جذابیت‌های معاملات گواهی سپرده همچون تعریف ابزارهای مالی نوین و قراردادهای مشتقه بر این دارایی پایه

6. امکان رونق سریع صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در شرایطی که می‌توان محدودیت‌های تأمین گواهی سکه را در این شیوه معاملاتی برای شمش مرتفع شده ارزیابی کرد.

7. امکان حضور قوی‌تر بانک‌ها و سهولت تبدیل بخشی از ذخایر ریالی خود به طلا

8. سهولت تحویل فیزیکی شمش طلا برای مصرف‌کنندگان صنعتی و تولیدکنندگان جواهرآلات

9. پتانسیل ورود بازارگردان که در حجم بالا می‌تواند به نقش‌آفرینی بانک مرکزی در این حوزه معاملاتی تبدیل شود.

10. امکان عرضه بیشتر و حتی واردات رسمی شمش طلا از بستر بورس کالا در صورت افزایش تقاضا

11. حفظ ارزش پول سرمایه گذاران

شمش طلا

این مقاله را مشاهده کنید: آشنایی با گواهی سکه و صندوق طلا

ساعت معاملات گواهی شمش طلا در بورس

معاملات گواهی شمش طلا با یک دوره پیش گشایش آغاز شده و پس از اتمام آن، به شیوه حراج تک قیمتی معاملات به صورت حراج پیوسته آغاز می شوند.هم چنین معاملات گواهی سپرده شمش طلا در روزهای 5 شنبه نیز جریان خواهد داشت.

نحوه نگهداری شمش در خزانه

مطابق رویه موجود در بازار گواهی سپرده کالایی، مالک گواهی سپرده کالایی موظف است هزینه نگهداری دارایی پشتوانه آن در انبار را پرداخت کند، شمش طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین هر شخصی که مالک تعدادی گواهی سپرده شمش باشد، باید هزینه نگهداری دارایی پایه پشتوانه آن در انبار را پرداخت کند.

مقدار این هزینه براساس نظر خزانه بانک و تایید بورس کالا تعیین می‌شود و سالانه با تغییرات قیمت دارایی پایه، تعدیل می‌شود. تسویه این هزینه‌ها همانطور که پیش‌تر اشاره شد، از طریق سازوکار دفتر دارایی مشتریان انجام می‌شود.

ارزش هر گواهی شمش طلا چگونه بدست می آید؟

با توجه به اینکه هر گواهی معادل یک گرم طلا با عیار 995 است و این موضوع که قیمت مرسوم طلا در ایران معادل یک گرم طلا با عیار 750 است، برای محاسبه قیمت آن باید محاسبات زیر انجام شود:

محاسبه قیمت هر گرم شمش طلا سپس کافی است قیمت هر گرم شمش طلای بدست آمده را بر 10 تقسیم کرده تا قیمت هر گواهی شمش طلا بدست بیاید. با محاسبات فعلی قیمت هر گواهی شمش طلا باید حدود 330 تا 350 هزار تومان باشد.

سوالات متداول

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم هر گرم طلا معادل ۱۰۰۰ سوت است. سوت کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری وزن برای طلا به حساب می‌آید​

اوراق سپرده شمش طلا در مقیاس های کوچک (مثلا یکصد سوت یا ۰.۱ گرمی) منتشر و در سامانه معاملات بورس کالا عرضه می شود.​

هر گواهی سپرده شمش طلا (۱۰۰ سوت) می شود.البته با توجه به اینکه گواهی سپرده طلا 0.1 گرم با عیار 995 است، ارزش ریالی آن معادل 0.1 گرم عیرا 995 است که با گرم طلای مرسوم در بازار ایران (عیار 750) متفاوت است.​

وزن شمش‌ها از استانداردهای مشخصی تبعیت می‌کنند. هر شرکتی با توجه به بازاری که در اختیار دارد، رنج مشخصی را تولید می‌کند و به بازار عرضه می‌کند. برای مثال برای صادرات شمش طلا به کشورهای دیگر از شمش‌های حدوداً ۱۲ کیلیوگرمی استفاده می‌کنند. وزن شمش طلا کاملا بستگی به کارایی افراد دارد. کسی که می‌خواهد هدیه بدهد شمش های یک گرمی را انتخاب می‌کند. کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند و پول خود را طلا کند، شمش‌های یک کیلویی می‌خرد.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای این مطلب

  1. فرناز شفیعی ۲۲ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام
    فیلم آموزشی. بهتره. داشته باشید
    تا عملن بتونیم. یاد بگیریم

    ۲۲ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲۴ دی ۱۴۰۲

      سلام و درود خدمت شما، بله حتما سعی می‌کنیم ویدئوهای آموزشی بیشتری برای مقالات ضبط کنیم.

      ۲۴ دی ۱۴۰۲

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.