نحوه دریافت کد بورس کالا

نحوه دریافت کد بورس کالا

site
بورس کالا

دریافت کد بورس کالا یکی از ضروری‌ترین پیش نیازها برای خرید و معامله در بورس کالا است. بورس کالا یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار سرمایه است که خریداران بسیاری برای دریافت کالاهای خود اقدام به دریافت کد بورس کالا غیرحضوری می‌کنند. در بورس کالا اقلام زیادی ازجمله خودرو، سیمان، فلزات و هم چنین محصولات پتروشیمی معامله می‌شوند. برای اطلاع از نحوه دریافت کد بورس کالا تا آخر این مقاله از کاریزما لرنینگ همراه ما باشید.

بورس کالا چیست؟

بورس کالا، بازاری است که تعداد زیادی از عرضه‌کنندگان، کالای خود را عرضه کرده و متقاضیان کالاهای عرضه شد‌ه را خریداری می‌کنند. در این بازار، کالای مربوطه پس از بررسی‌های کارشناسی و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان بورس کالا، به خریداران عرضه می‌شود.

معمولاً در این بازار کالاهای خام و فرآوری نشده مانند فلزات، محصولات پتروشیمی، سیمان، محصولات کشاورزی و… دادوستد می‌شوند. البته به تازگی خودرو نیز به لیست کالاهای قابل معامله در بورس کالا اضافه شد‌ه است. بزرگ ترین مزیت این بازار، نظارت بر قیمت‌های عرضه و تقاضا است که تمامی تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و تجار کالا با حضور این نهادها، از مزایای قوانین و مقررات حاکم بر بورس برخوردار می‌شوند. برای ثبت نام بورس کالا و آگاهی از نحوه دریافت کد بورس کالا کلیک کنید.

دریافت کد بورس کالا

مراحل دریافت کد بورس کالا

همانطور که گفتیم، بورس کالای ایران شامل بخش‌های مختلفی است که برای معامله و خرید کالا در آن نیاز به دریافت کد بورس کالا، طی مراحلی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

گـام اول: ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورس کالا

افراد متقاضی ثبت نام در بورس کالا حتما باید در سامانه سجام ثبت نام کنند. سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سجام نامید‌ه می‌شود، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شد‌ه است. سجام سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شد‌ه است. سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند.

گـام دوم: مراجعه به وب‌سایت Ebgo

بعد از دریافت کد سجام در گام دوم، باید کد آنلاین مخصوص بورس کالا را دریافت کند. نکته مهم این است که این کد با کد معاملاتی بازار سهام فرق می‌کند و افرادی که کد معاملاتی بازار سهام را دارند هم باید کد آنلاین بورس کالا را دریافت کنند.

طریقه گرفتن کد بورس کالا

• وارد شدن به سامانه خرید آنلاین بورس کالا
• بعد از کلیک بر روی لینک بالا، شما با صفحه پایین مواجه می‌شوید. در این صفحه بر روی گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا کلیک می‌کنید.

مراحل دریافت کد بورس کالا

• بعد از کلیک بر روی گزینه اخذ کد آنلاین بورس کالا، شما وارد صفحه زیر می‌شوید. در این صفحه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.

کد بورس کالای آنلاین

• بعد از وارد کرد‌‌ن کد ملی و شماره موبایل همراه خود و زدن گزینه ادامه، یک کد 5 رقمی به شماره موبایل وارد شد‌ه در مرحله قبل از سامانه سجام ارسال خواهد شد. این کد ارسالی را در جای خالی وارد می کنید و گزینه ادامه را می‌زنید.

ثبت نام در سامانه ایبیگو

• بعد از وارد کرد‌ن کد ارسالی، تمام اطلاعات شما از سامانه سجام خواند‌ه و برای شما نمایش داد‌ه می‌شود. در این مرحله اطلاعات کاربر نمایش داد‌ه می‌شود. در صورت صحیح بودن، گزینه ادامه را بزنید.

مراحل دریافت کد بورس کالا آنلاین

• بعد از مرحله اطلاعات کاربر، به مرحله نشانی شخص حقیقی می‌رسیم. در این مرحله هم در صورت صحیح بود‌ن اطلاعات و تکمیل باقی خانه‌های ضروری، گزینه ادامه را بزنید.

ثبت نام در بورس کالا

• بعد از وارد کردن اطلاعات کاربر، فرد در این مرحله باید اطلاعات شغلی خود را وارد کند. با تکمیل این مرحله، گزینه ادامه را بزنید. نکته مهم در این مرحله گزینه نوع فعالیت است که شما باید خرید خودرو را بزنید.

• بعد از وارد کردن اطلاعات شغلی، به مرحله اطلاعات مالی می‌رسیم. در این مرحله باید به صورت دقیق اطلاعات خود را وارد کنید و گزینه ادامه را بزنید.

• بعد از مرحله اطلاعات مالی، اطلاعات حساب بانکی شما که از حساب سجام گرفته شده است نمایش داد‌‌ه می‌شود.

حساب وکالتی برای دریافت کد بورس کالا

گـام سوم : افتتاح حساب در بانک‌های عامل

در این مرحله براساس اینکه مایل به گرفتـن کد بازار فیزیکی بورس کالا و یا بازارهای مالی بورس کالا باشید، باید حساب‌های بانکی را جداگانه افتتاح کنید. بازار فیزیکی شامل بازارهایی است که درآن کالا معامله می‌شود. به عنوان مثال، برای خرید خودرو از بورس کالا حتما باید کد بازار فیزیکی را دریافت کنید. اما بازار ابزارهای مالی شامل گواهی‌های سپرده و بازار آتی است که نحوه دریافت و ثبت نام آن مختلف است.

 در ادامه نحوه اخذ کد بازار فیزیکی که برای خرید کالاهای مختلف به کار می‌رود اشاره خواهیم کرد.

گـام چهارم: بازکردن حساب وکالتی

حساب وکالتی، در واقع یک نوع حساب بانکی است که برای واریز وجوه پیش‌پرداخت مشتری نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح می‌شود. برای افتتاح حساب وکالتی با دریافت معرفی نامه بانک ملت (دانلود فرم معرفی نامه) و پر کردن آن، باید به یکی از شعب بانک ملت مراجعه کنید و حساب وکالتی خود را باز کنید.

آیا برای معامله افراد باید حساب وکالتی داشته باشند؟

با توجه صحبت های گفته‌شده‌، هر فردی که بخواهد خودرو یا هر محصول دیگری از بورس کالا به صورت فیزیکی خریداری کند باید یک حساب وکالتی داشتـه باشد. نکته مهم این است که این حساب وکالتی کاملا با حساب در اختیار بورس متفاوت است و افرادی که در بازار آتی بورس کالا معامله می‌کنند هم باید حساب وکالتی را افتتاح کنند.

گام پنجم: دریافت کد بورس کالا

بعد از تکمیل اطلاعات حساب بانکی، وارد مرحله آپلود مدارک مورد نیاز می‌شوید. در این مرحله صرفا نیاز است عکس نمونه امضا خود را آپلود کنید. نکته مهم در این مرحله این است که عکس نمونه امضا الزامی می‌باشد. ولی برای اطمینان بیشتر؛ عکس کارت ملی و شناسنامه خود را هم در قسمت های مربوطه آپلود کنید.

بعد از سپری کردن مرحله قبل، وارد مرحله تعهدات مشتری می‌شوید. در این مرحله، با تیک زد‌ن دو گزینه و قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی، یک پیام حاوی اینکه کد بورسی بازارهای فیزیکی شما نزد کارگزاری کاریزما با موفقیت ثبت گردید، به موبایل شما ارسال می‌شود. بعد از حدود 2 روز کاری هم نام کاربری و رمز عبور برای شما پیامک می‌شود.
دریافت کد بورس کالا

گام ششم: وارد کردن حساب وکالتی برای دریافت کد بورس کالا

در این مرحله شما باید حساب وکالتی که در بانک ملت باز کرده اید، را وارد سامانه خرید آنلاین بورس کالا کنید. با وارد شدن به این سایت و زد‌ن گزینه “اعلام شماره حساب وکالتی” می‌توانید حساب وکالتی خود را وارد سیستم کنید.

بعد از طی مراحل بالا و ثبت نام بورس کالا شما می‌توانید برای خرید کالا های فیزیکی از بورس کالا اقدام کنید.

سوالات متداول

کد بورس کالا کدی است که برای خرید کالاهای عرضه شده در بورس کالا مانند خودرو و معامله در بازار آتی مورد نیاز است.​

برای گرفتن کد بورس کالا باید مشخصات شخصی را پر کرده و به تناسب نوع کد حساب بانکی مورد نیاز را افتتاح کنید. البته مدارک لازم جهت دریافت کد بورس کالا برای ثبت نام در سجام ممکن است بیشتر از این باشد.​

با ثبت نام بورس کالا تنها می توانید اقدام به خرید و فروش سهام و صندوق‌ها و دیگر ابزارهای بازار سرمایه کنید اما برای خرید کالا و فعالیت در بازار آتی نیاز به کد بورس کالا دارید.​

برای دریافت کد بورس کالا ابتدا باید درسامانه سجام ثبت نام کرده و سپس در سامانه ایبیگو کاریزما ثبت نام کنید.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.