چگونه سرمایه خود را به باد دهید؟

چگونه سرمایه خود را به باد دهید؟

amozesh-final
ورود به بورس

معامله کردن در بازار سرمایه یکی از جذاب ترین راه های کسب درآمد از سرمایه است که به نظر می رسد یکی از راحت ترین آنها هم باشد. اما تجربه ثابت کرده است که سهامداران تازه وارد به بازار سرمایه اگر در زمانی به جز آنچه که در نیمه اول سال 1399 شاهدش بودیم، وارد شوند و اگر کمی هم خوش شانس نباشند، سرمایه خود را به خطر می اندازند. اشتباهات رایجی وجود دارد که سرمایه گذاران تازه وارد باید قبل از ورود به بورس از آنها آگاه باشند. در ادامه به برخی از این اشتباهات که منجر به هدر رفتن سرمایه هایتان میشود اشاره خواهیم کرد.

چگونه سرمایه خود را به باد دهید؟

مطالعه نکنید و یاد نگیرید!

اولین کاری که میتوانید انجام دهید تا سرمایه هایتان را بسوزانید سرمایه گذاری بدون علم و دانش است. حتی اگر قرار نیست در حوزه علوم مالی به یک تحلیلگر حرفه ای تبدیل شوید، به اندازه ای که بدانید حتی اگر سودی کسب نکنید، چطور میشود بدون ضرر از بازار خارج شد و بتوانید اثر اخبار متفاوت را بر سهامتان بدانید مطالعه کنید. لازم نیست که اولین کسی باشید که خبرها را میشنود، اما آخرین نفر هم نباشید تا اگر لازم بود درمورد موقعیت سهامتان تجدید نظر کنید دیرتر از دیگران اقدام نکنید.

با مطالعه پیوسته یادگیری تان در این حوزه افزایش می یابد و با در معرض اخبار قرار گرفتن و رصد کردن جهت بازار، به مرور اندازه و مقدار اثرگذاری اخبار دستتان می آید و حتی به محدودیت های تحلیل در این حوزه هم آشنا خواهید شد و در نهایت سطح توقعتان از خودتان و از کسب سود در بورس تعدیل میشود. در این خصوص حتما از راهنمایی افراد حرفه ای بازار نیز کمک بگیرید اما به شایعات و کانال های سیگنال فروشی که درصدد درآمد زایی از افراد کم اطلاع هستند توجه نکنید.

اگر فکر میکنید که وقت و فرصت کافی برای یادگیری این مباحث را ندارید پیشنهاد میکنیم از روش غیرمستقیم سرمایه گذاری استفاده کنید. یعنی با خرید صندوق ها یا مشورت با یک شرکت سبدگردانی یا مشاوره سرمایه گذاری پولهایتان را مدیریت کنید. برای این منظور گروه مالی کاریزما انواع مختلفی از خدمات را در حوزه مالی و سرمایه گذاری ارائه میدهد که میتوانید با کلیک بر روی این لینک در این صفحه و حتی مراجعه به سایت کاریزما و گرفتن مشاوره از کارشناسان این مجموعه، بهترین گزینه را متناسب با ریسک پذیری خودتان انتخاب کنید و سپس اقدام به سرمایه گذاری نمایید.

هم جهت با هیجانات بازار خرید و فروش کنید!

دیگر راهی که باعث میشود خرمن سرمایه هایتان را آتش بزنید، خرید و فروش براساس هیجانات است. اگر با یک روز صف خرید شدن وسوسه می شوید که از این موقعیت استفاده کنید و به اصطلاح با انگیزه نوسان گیری با تمام قوا وارد بازار میشوید، یا اگر ببینید که صف فروش دو روز بیشتر طول کشید و میترسید و سریعا اُردر فروش در کف قیمتی میگذارید، باید در استراتژی خود تجدید نظر کنید. سرمایه گذاری نیازمند صبر و حوصله و حفظ آرامش است. چه در بازار رشدی و چه در بازار نزولی باید برای تصمیم خود منطق داشته باشید و با هر اصلاح جزئی با خروج از بازار از سود بازار جا نمانید و با هر رشد بازار و اشتباه بودن تصمیمتان سرمایه خود را ذوب نکنید.

 چگونه سرمایه خود را به باد دهید؟

تک سهم شوید!

بهترین راه برای رشد به اصطلاح شارپی سرمایه تک سهم شدن است، همانطور که بهترین راه برای کوچک کردن آن نیز هست. مسلما کسب سود در مدت زمان اندکی بسیار لذت بخش است اما به ندرت میتوان سهمی را یافت که یک ماه پشت سر هم با صف خرید مواجه باشد که عموما این سهم ها سفته بازی هم هستند. نوسان گیری از این دسته از سهام کار بسیار پرریسکی است و شما نمیتوانید پیش بینی کنید که انتهای روند چه موقع خواهد بود. گذشته از این حتی بهترین سهام هم در برهه هایی اصلاح خواهند داشت که شما باید برای این اتفاق حد ضرری برای خود تعریف کنید. بنابراین بر طمع خود مسلط شوید و پرتفویی از سهام خوب و ارزنده را انتخاب کنید که امکان رشد دارند و از عدم ریزش آنها تا حد بسیار خوبی مطمئن هستید.

اهرم بگیرید!

با انجام این کار علاوه بر اینکه ممکن است در عرض چند ثانیه کل داراییتان را به باد دهید، حتی احتمال دارد بدهکار هم شوید. شاید گرفتن اهرم در بازار کاملا صعودی کار بسیار جذابی باشد اما هرگاه این سوددهی بورس به پایان برسد و شما ندانید که چه موقع خواهد بود، متحمل ریسک زیادی خواهید شد. بنابراین اگر در سرمایه گذاری تازه کار هستید هیچگاه اینکار را نکنید و با احتیاط گام بردارید.

 این مقاله را حتما مطالعه کنید: اهرم مالی چیست؟ چگونه با اهرم بیشتر سود کنیم؟

چگونه سرمایه خود را به باد دهید؟

سرمایه های مهم زندگیان را وارد بورس کنید!

دیگر کاری که علاوه بر مالتان به سلامتیان هم لطمه وارد میکند استفاده از پول خرید خانه، ماشین و وام در سرمایه گذاری است. اگر میخواهید استرس زیادی را تحمل نکنید و با آرامش به معامله و یادگیری بپردازید پس سرمایه ای را که توان از دست دادن آن را دارید وارد بازی کنید. بارها گفته شده که سرمایه گذاری نیازمند منطق درست است و درگیر شدن پول های مهم مانع از این تصمیم گیری منطقی خواهد شد. اگر این پول های مهم را وارد بورس کنید، شاید با کمی زیان دچار حس خسران شوید و در یک موقعیت آنقدر بمانید که نیمی از سرمایه تان از بین برود. بنابراین با پول اضافی ای که برای زندگی نیاز ندارید سرمایه گذاری را شروع کنید حتی اگر اندک باشد.

 چگونه سرمایه خود را به باد دهید؟

در گزینه های پرریسک سرمایه گذاری کنید!

همانطور که گفتیم سرمایه گذاری نیازمند یادگیری است. به جای اینکه سرمایه گذاری با ریسک بالا را شروع کنید میتوانید از موقعیت های کم ریسک یا حتی بدون ریسک (موقعیت های آربیتراژی) استفاده کنید تا هنگامیکه اطلاعات خود را به حد کافی برسانید و بتوانید از موقعیت های با ریسک زیاد هم کسب سود کنید. پیشنهاد ما به شما این است که از صندوق های درآمد ثابت شروع کنید و به تدریج بر دانش خود بیافزایید و به سمت دیگر گزینه های سرمایه گذاری بروید.

سخن آخر: در آخر پیشنهاد میکنیم که از همین امروز یادگیری را شروع کنید، آهسته و پیوسته پیش بروید و از مباحثی که به آن علاقه دارید شروع کنید. برای این منظور پیشنهاد میشود مقاله “بهترین منابع برای ارتقاء سواد مالی” را مطالعه بفرمایید. شما همچنین میتوانید با کلیک بر روی لینک زیر از مشاوره کارشناسان و متخصصین گروه مالی کاریزما کمک بگیرید و سرمایه گذاری در بورس را از امروز شروع کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.