خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه

بیمه

همه مطالب بیمه‌ای رو به سادگی یاد بگیر.

مطالب منتخب

مهم‌ترین مطالب این موضوع رو بخون و یاد بگیر

0:00
0:00
1x
بیمه عمر چیست و انواع آن
1x
0:00 0:00

108 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

ایاب و ذهاب در بیمه بدنه

ایاب و ذهاب در بیمه بدنه چیست؟ + نحوه محاسبه آن

با وجود اختیاری بودن بیمه بدنه، پوشش‌های اصلی و اضافی آن مانند پوشش ایاب ذهاب در بیمه بدنه، همه مالکان خودرو را ترغیب به خرید آن می‌کند. با توجه به افزایش استفاده از خودرو و قیمت قطعات و لوازم آن، یکی از نیازهای اصلی مردم شده‌است. همانطور که گفتیم یکی از پوشش‌های جذاب آن، ایاب و ذهاب در بیمه بدنه است که در ادامه این مطلب از کاریزما لرنینگ به معرفی کاربرد این پوشش و میزان هزینه ایاب و ذهاب می‌پردازیم. با ما همراه باشید. ایاب و ذهاب در بیمه بدنه چیست؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که اساسا ”بیمه بدنه چیست و چرا باید آن را تهیه کنیم؟ بیمه بدنه به علت افزایش روز افزون خودرو و قطعات آن، با وجود اینکه الزامی در خرید آن نیست ولی یکی از اصلی‌ترین بیمه‌هایی است که هر کسی می‌تواند آن را تهیه کند. شرکت بیمه در قبال سقف تعهد مقرر، ملزم به پرداخت خسارت به فرد بیمه‌شده است. ایاب و ذهاب همانطور که از اسم آن پیداست یک کلمه عربی است که در فارسی به معنای رفت و آمد است. اینکه چه زمان از وسیله ایاب و ذهاب استفاده شود کاملا به توافق طرفین بستگی دارد. گاهی برای برای انجام این کار، با دریافت هزینه جداگانه، مبلغی تحت عنوان هزینه ایاب و ذهاب دریافت می‌شود. ایاب و ذهاب در بیمه بدنه یکی از انواع پوشش‌هایی است که با پرداخت مبلغ اضافی می‌توان آن را خریداری کرد. پوشش ایاب و ذهاب کاملا اختیاری است و می‌توان، هنگام صدور بیمه نامه آن را انتخاب کنید. به این نکته توجه کنید که انتخاب این پوشش تغییر چشمگیری در میزان حق بیمه ندارد. در مقاله ”پوشش های بیمه بدنه” به طور کامل در مورد پوشش‌های اصلی و اضافی بیمه بدنه صحبت کردیم. برای پیشگیری از هزینه‌های احتمالی و خسارت‌های واردشده به خودرو حتما بیمه بدنه خریداری کنید تا با اطمینان بیشتری رانندگی کنید و از خودرو خود استفاده کنید. از سایت کاریزما بیمه می‌توانید بهترین بیمه‌های بدنه را مقایسه و خریداری کنید. منظور از ایاب و ذهاب در بیمه بدنه چیست؟ پوشش ایاب ذهاب بیمه بدنه به صورت روزشمار محاسبه می‌شود و به علت غیرقابل استفاده شدن ماشین بعد از وقوع حادثه پرداخت می‌شود. به عنوان مثال اگر بعد از تصادف و حادثه‌ای، خودرویی دچار خطرات جدی آتش سوزی، تصادف، نقص فنی و غیره شود. به مدت زمانی که ماشین در تعمیرگاه باشد هزینه پرداخت می‌شود که این هزینه به ازای کرایه رفت و آمد با تاکسی و آژانس می‌باشد. نحوه محاسبه هزینه ایاب و ذهاب شاید برای شما سوال پیش بیاید که هزینه ایاب و ذهاب بیمه بدنه چگونه محاسبه می‌شود. البته این هزینه در شرکت‌های مختلف بیمه، کمی متفاوت است. هزینه ایاب و ذهاب به صورت روزانه پرداخت می‌شود و تا حداکثر 30 روز را پوشش می‌دهد. البته برخی از شرکت‌های بیمه زمانی کمتر از این را پرداخت می‌کنند و چند روز را به عنوان فرانشیز در نظر می‌گیرند. نحوه محاسبه آن به دو صورت است: در حالت اول شرکت بیمه درصدی از ارزش خودرو زمانی که بیمه‌شده را در نظر می‌گیرد؛ به عنوان مثال 0.3 درصد ارزش خودرو در حالت دوم شرکت بیمه مقدار معینی را تعیین می‌کند؛ به عنوان مثال روزی 20 هزار تومان تا مدت مشخص 30 روز یا کمتر چگونه از پوشش ایاب و ذهاب در بیمه بدنه استفاده کنیم؟ خسارتی که به یک خودرو وارد می‌شود به دو دسته خسارت جزئی یا خسارت کلی تقسیم می‌شوند در ادامه به توضیح هر کدام از این خسارات و نحوه جبران خسارت توسط شرکت‌های بیمه می‌پردازیم: خسارت کلی در پوشش ایاب و ذهاب در بیمه بدنه خسارات کلی زمانی انجام می‌شود که خودرو دچار خسارت جبران ناپذیر شود مانند سرقت خودرو که بیش از 60 روز به وقوع بپیوند یا خسارت وارده به خودرو بیش از سه چهارم ارزش اتومبیل در زمان حادثه باشد. به این صورت که ارزش اسقاطی و بازیافتی خودرو از میزان بیمه و ارزش خودرو کسر می‌شود؛ سپس هزینه حمل اتومبیل به آن اضافه می‌شود (به این شرط که از کل ارزش خودرو بیمه‌شده بیشتر نشود). پس از آن که هزینه خسارت کلی به مشتری پرداخت شود، قرارداد بیمه تمام می‌شود؛ اما در صورتی که مدت قرارداد بیشتر از یک سال باشد میزان حق بیمه باقیمانده تا تاریخ سررسید به مشتری برگردانده می‌شود. برای پیشگیری از هزینه‌های وارد شده به خودرو ، حتما اقدام به خرید بیمه بدنه کنید. کاریزما بیمه این امکان را در اختیار افراد قرار دادهاست تا انواع بیمه را با پوشش‌ها مقایسه و بهترین انتخاب را انجام دهند. بر روی دکمه زیر کلیک کنید تا به صورت آنلاین و آسان بیمه بدنه خودرو خود را انجام دهید. ارزش بازیافتی خودرو توسط شرکت بیمه تعیین می‌شود. فرض کنید شما به عنوان مالک خودرو با این ارزش بازیافتی موافق نباشید در این صورت شرکت بیمه خودرو را به تملک خود در می‌آورد. پس از انتقال سند، فرانشیز بیمه بدنه به عنوان کسورات از مبلغ خسارت کم می‌شود. خسارت جزئی در پوشش ایاب ذهاب در بیمه بدنه هر خسارتی که کلی نباشد، جزئی محسوب می‌شود. این خسارت براساس هزینه تعمیر که شامل دستمزد، قیمت لوازم و محاسبه فرانشیز و استهلاک به دست می‌آید که از مبلغ خسارت کسر می‌شود سپس هزینه پوشش ایاب و ذهاب بیمه بدنه که معادل تعداد روزهایی است که خودرو در تعمیرگاه است، پرداخت می‌شود. شرایط پوشش هزینه ایاب و ذهاب چگونه است؟ هر پوشش اضافی که در بیمه بدنه امکان خرید آن وجود داشته‌باشد دارای شرایط خاصی می‌باشند که پوشش ایاب و ذهاب در بیمه بدنه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به شرایط هزینه ایاب و ذهاب می‌پردازیم: اگر از خودرو به علت یکی از خسارت‌های تحت پوشش بیمه بدنه استفاده نمی‌شود و در تعمیرگاه باشد. پوشش هزینه ایاب و ذهاب چون به صورت روزشمار محاسبه می‌شود، هزینه بیشتر از 30 روز را متعهد نمی‌شود. مدت زمان عدم استفاده از خودرو بر اثر تصادف، توسط شرکت بیمه تعیین می‌شود. سخن پایانی برای همه ما روزهایی پیش می‌آید که به علت تصادف یا نقص فنی، امکان استفاده از خودرو را نداشته باشیم و برای مدتی اتومبیل به علت آسیب‌های کلی و جزئی در تعمیرگاه باشد. […]
ادامه
در چه صورت بیمه بدنه تعلق نمی گیرد

در چه صورت بیمه بدنه تعلق نمی گیرد؟!

در چه صورت بیمه بدنه تعلق نمی گیرد و خسارت‌های غیر قابل جبران در بیمه بدنه چیست؟ این سوالی است که در این مطلب از کاریزما لرنینگ به توضیح آن پرداخته‌ است؛ هر چند بیمه بدنه اجباری نیست ولی این روزها به دلیل سرقت خودرو و لوازم اصلی، افراد زیادی ترجیح می‌دهند در کنار بیمه شخص ثالث خود بیمه بدنه را هم خریداری کنند. بیمه بدنه در کنار تمام پوشش هایی که در هنگام وقوع حوادث دارد، خسارتهای غیر قابل جبران نیز دارد که بیمه بدنه مسئولیت پرداخت آنرا بر عهده نمی‌گیرد. در ادامه با همراه باشید. بیمه بدنه شامل چه مواردی نمی شود؟ همانطور که در مقاله ” بیمه بدنه چیست” به طور کامل به معرفی و بررسی بیمه بدنه پرداختیم در این مطلب صرفا به این سوال پاسخ دادیم که در چه صورت بیمه بدنه تعلق نمی گیرد؟ اما پیش از آنکه به ادامه این مطلب بپردازیم لازم است از مزایای بیمه بدنه بیشتر بگوییم. بیمه بدنه با وجود اختیاری بودن، دارای اهمیت زیادی برای رانندگان است. برای خرید و مقایسه انواع بیمه از سایت کاریزما بیمه روی تصویر زیر کلیک کنید. ابتدا باید بدانیم که هر بیمه بدنه‌ای دو نوع خسارت را پوشش می‌دهد: پوشش‌های اصلی که شامل حوادث و صادف، آتش‌سوزی و صاعقه، سرقت و غیره می‌شود. پوشش‌های فرعی که شامل هزینه سرقت، هزینه حمل خودرو، شکستـن شیشه‌ها، نوسانات قیمتی، خطرات ناشی از اسیدپاشی و رنگ، بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، پوشش حذف فرانشیز، حذف استهلاک، حوادث شخصی و غیره است. در چه صورت بیمه بدنه تعلق نمی گیرد؟ در شرایط عمومی بیمه نامه بدنه وسایل نقلیه موتوری زمینی، در فصل سوم به خسارتهای غیر قابل جبران در بیمه بدنه پرداختـه‌ شد‌ه است. بیمه بدنه در کنار تمامی پوشش‌هایی که دارد قسمتی از خسارت‌ها را به علت قوانین وضع شد‌ه کشور بر عهده نمی‌گیرد. در مقاله ”پوشش های بیمه بدنه” تمامی پوشش‌های بیمه بدنه را ذکر کردیم. حال می‌خواهیم بگوییم که در چه صورت بیمه بدنه تعلق نمی گیرد. 1- خسارت های غیر قابل جبران حوادث در شرایطی که جنگ، شورش، تهاجم و بلوا به وجود بیاید و این اتفاقات به خودرو خسارت وارد کند، باید توجه داشت که شرکت بیمه‌گر هیچ تعهدی در قبال تعمیرات یا خسارت‌ ناشی از این حوادث ندارد. به عبارت دیگر، هرگونه هزینه یا خسارت مرتبط با این شرایط، به عهده فرد بیمه‌گذار می‌باشد و از سوی شرکت بیمه پوشش نخواهد داشت. 2- خسارت های غیر قابل جبران هسته‌ای در صورت وقوع خسارت‌های مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از انفجارات هسته‌ای و تشعشعات رادیواکتیو، باید توجه داشت که شرکت‌های بیمه، این نوع خسارت‌ها را از پوشش خود خارج کردند و مسئولیت پرداخت هزینه‌ها را بر عهده نمی‌گیرند. به عبارت دیگر، اینگونه خسارت‌ها از نظر اکثر شرکت‌های بیمه، از جمله خسارت‌های مستثنی شد‌ه در شرایط عمومی بیمه بدنه قرار گرفتـه‌ شده‌اند. 3- خسارت های عمدی اگر تصادف یا سانحه‌ای به صورت عمدی توسط بیمه‌گذار، ذینفع یا راننده خودرو صحنه‌ سازی شود، شرکت بیمه‌گر هیچ گونه خسارتی را پوشش نمی‌دهد. تعهد به پرداخت خسارت توسط بیمه‌گر معمولاً بر اساس وقوع حوادث ناخواسته و غیرعمدی است. اقدامات عمدی مانند ساخت تصادف‌هایی است که به صورت ارادی انجام می‌شوند. 4- خسارت های غیر قابل جبران فرار از نیروی انتظامی اگر خودرویی در حال تعقیب و گریز از دست پلیس باشد و برای خودرو حادثه‌ای رخ بدهد بیمه قبول مسئولیت نمی‌کند. به این نکته مهم توجه کنید که اگر فردی به صورت غیرقانونی خودرو را تصرف کرده باشد و در حال تعقیب و گریز مشکلی برای خودرو پیش بیاید، بیمه به همان اندازه که تعهد کرده‌است خسارت را می‌پردازد. 5- خسارت‌ های مربوط به گواهینامه اگر فردی هنگام وقوع تصادف گواهینامه رانندگی مرتبط با نوع وسیله نقلیه‌ای که در آن لحظه رانندگی می‌کند را نداشتـه باشد یا گواهینامه او باطل شد‌ه باشد و زمان ابطال آن گذشته باشد، بیمه هزینه خسارت را نمی‌پردازد. به این نکته توجه کنید که هنگام رانندگی حتما گواهینامه مرتبط با سواری را داشته باشید. به عنوان مثال، با گواهینامه موتورسیکلت نمی‌توان از خودروی سواری استفاده کرد. 6- خسارت‌ های مربوط به راننده خودرو در تمامی کشورها رانندگی با حالت مستی ممنوع است. اگر راننده‌ای قبل از رانندگی مشروبات الکلی و مواد مخدر و قرص‌های روانگردان مصرف کند جریمه می‌شود. اگر اثبات شود که هنگام تصادف، راننده مواد روانگردان و مخدر مصرف کرده‌ است، بیمه خسارتی پرداخت نمی‌کند. به این نکته توجه کنید که این اقدام از نظر حقوقی جرم شناخته می‌شود و امکان دارد باعث عدم تمدید بیمه نامه نیز بشود. 7- سایر خسارت‌ هایی که بیمه بدنه پرداخت نمی‌کند هزینه خسارت هایی که بر اثر بکسل کردن و حمل خودرو به وجود می‌آید توسط بیمه بدنه پوشش داد‌ه نمی‌شود. اگر خودرویی بیش از اندازه بار حمل کند، بیمه‌گر هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند. همچنین خسارت‌های ناشی از نقص فنی و خرابی تسط بیمه‌گر پرداخت نمی‌شود. در آخر، توصیه می‌شود برای اطلاع از تمامی پوشش‌های قابل جبران و غیرقابل جبران بیمه بدنه خود، اقدام به استعلام بیمه بدنه ماشین خود بگیرید تا خیال شما از بابت حوادث رخ داد‌ه آسود‌ه شود. سخن پایانی در چه صورت بیمه بدنه تعلق نمی گیرد؟ اطلاعات دقیق در مورد پوشش‌ها و شرایط عمومی بیمه و قوانین هر کشور متفاوت است. توصیه می‌شود همیشه شرایط عمومی بیمه‌ نامه خود را مطالعه کنید و در صورت ابهام یا نیاز به توضیحات بیشتر از مشاور بیمه سوال کنید. در این مطلب سعی کردیم که با توضیح کامل خسارت های غیرقابل پوشش بیمه بدنه به این سوال پاسخ دهیم که در چه صورت بیمه بدنه تعلق نمی گیرد. لازم به ذکر است که کاریزما بیمه با حضور متخصصان خود می‌تواند در این راستا به شما کمک کند و پاسخگوی سوالات شما باشد.  
ادامه
فرانشیز بیمه تکمیلی

فرانشیز بیمه تکمیلی چیست و چگونه محاسبه میشود؟

فرانشیز بیمه تکمیلی یکی از اصطلاحات و مفاهیم مهم در بیمه تکمیلی است که تاثیر کاملا مستقیمی بر میزان هزینه‌های فرد بیمه‌شده دارد. حق فرانشیز بیمه تکمیلی به بخشی از هزینه‌های درمانی اشاره دارد که شرکت بیمه‌گر تعهدی به پرداخت آن ندارد و بیمه‌گزار موظف است که این مبلغ را بپردازد. در ادامه این مطلب از کاریزما لرنینگ به فرانشیز بیمه تکمیلی می‌پردازیم و نحوه محاسبه آن را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید. فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟ تمامی بیمه‌نامه‌ها دارای حق فرانشیز هستند. حق فرانشیز بیمه به قسمتی از هزینه خسارت گفته می‌شود که پرداخت آن بر عهده بیمه‌گر نیست و فرد بیمه‌گزار باید آن را پرداخت کند. هدف از تعیین فرانشیز، تقسیم هزینه‌های درمانی میان فرد بیمه‌شده و شرکت بیمه‌گر است که به صورت درصدی از کل هزینه‌ها در نظر گرفته می‌شود. هرچه درصد فرانشیز بیشتر باشد، سهم بیمه‌شده در پرداخت هزینه‌ها افزایش خواهد یافت. درصد فرانشیز معمولا میان  10 تا 30 درصد بوده و عدد دقیق آن در قرارداد بیمه‌نامه ذکر می‌شود. به عنوان مثال اگر در قرارداد بیمه تکمیلی، فرانشیز 10 درصد باشد به این معناست که اگر فردی یک میلیون تومان برای یک امر درمانی هزینه کرده باشد و سپس مدارک لازم برای بیمه تکمیلی را جهت جبران خسارت به نماینده شرکت بیمه‌گر تحویل دهد. بیمه مبلغ نهصد هزار تومان آن را پرداخت نموده و صد هزار تومان را به عنوان فرانشیز بیمه درمان فرد بیمه‌‌گزار پرداخت می‌کند. به همین علت هرچه درصد فرانشیز کمتر باشد، سهم جبران هزینه‌ها برای شرکت بیمه، بیشتر است که این موضوع برای بیمه‌شدگان مطلوب‌تر است. ​ درصد فرانشیز بیمه تکمیلی چیست؟ درصد فرانشیز بیمه تکمیلی بیانگر میزان هزینه‌ای است که فرد بیمه‌گزار ملزم به پرداخت آن است. به طور معمول شرکت‌های بیمه درصد معینی را به عنوان فرانشیز مشخص می‌کنند که بستگی به نوع خدمات درمانی و شرایط بیمه‌نامه دارد. نحوه محاسبه فرانشیز فرمول ساده‌ای دارد که به شرح زیر است: مبلغ فرانشیز = (۱۰۰ ÷ درصد فرانشیز) × مبلغ کل خسارت نحوه محاسبه فرانشیز بیمه تکمیلی حق فرانشیز به چند نوع تقسیم می‌شود که هرکدام میزان پرداخت هزینه‌ها توسط بیمه‌گزار را مشخص می‌کند. انواع محاسبه فرانشیز بیمه درمان به شرح زیر است: 1- فرانشیز به صورت درصدی از خسارت زمانی فرانشیز بیمه درمان به صورت درصدی بیان می‌شود که در قرارداد بیمه‌نامه، شرکت بیمه‌گر اعلام می‌کند چند درصد از هزینه‌های خسارت را باید فرد بیمه‌گزار پرداخت کند. فرانشیز به صورت درصدی از خسارت معمولاً برای کنترل هزینه‌های بیمه و جلوگیری از تقاضای غیرضروری برای خدمات درمانی به کار می‌رود و می‌تواند درصدهای متفاوتی بر اساس نوع بیمه‌نامه و خدمات داشته باشد. با ذکر مثال به محاسبه درصد فرانشیز بیمه می‌پردازیم. به عنوان مثال اگر هزینه درمانی 10 میلیون تومان باشد، با فرانشیز 10 درصدی فرد بیمه‌شده موظف به پرداخت یک میلیون تومان آن است و باقیمانده آن (9 میلیون تومان) را شرکت بیمه باید بپردازد. 2- فرانشیز به صورت یک رقم ثابت منظور از فرانشیز در بیمه تکمیلی به صورت یک رقم معین و ثابت این است که فرد بیمه‌شده پس از هر بار استفاده از خدمات درمانی، مبلغ معینی را بدون توجه به کل هزینه درمان باید پرداخت کند. به عنوان مثال اگر حق فرانشیز بیمه درمان 500 هزار تومان باشد و هزینه کل درمان فرد 5 میلیون تومان شود، فرد بیمه‌شده تنها موظف است که 500 هزار تومان از هزینه‌ها را بپردازد و مابقی مبلغ ( چهار میلیون و پانصد هزار تومان) تحت پوشش بیمه است. 3- فرانشیز به صورت درصدی از مبلغ بیمه در این نوع محاسبه فرانشیز، مبلغی به عنوان مبلغ بیمه در قرارداد بیمه‌ای لحاظ می‌شود و حق فرانشیز بیمه درمان تکمیلی درصد ثابتی از این مبلغ اعلام می‌شود. در این موقعیت، هر چه مبلغ بیمه بیشتر باشد، حق فرانشیز نیز بیشتر می‌شود. به عنوان مثال اگر مبلغ بیمه 100 میلیون تومان و فرانشیز 10 درصد مبلغ کل بیمه باشد، شرکت بیمه 90 میلیون تومان از خسارت را جبران می‌کند و 10 میلیون تومان باقیمانده به عنوان فرانشیز بر عهده بیمه‌گذار است. 4- فرانشیز به صورت تعیین سقف غرامت فرانشیز سقف غرامت به این صورت است که بیمه‌گزار می‌تواند حداکثر مبلغی که در صورت وقوع حادثه دریافت کند را مشخص کند. در این حالت، شرکت بیمه‌گر تنها به اندازه سقف غرامت تعیین‌شده خسارت را جبران می‌کند و مابقی خسارت که از سقف غرامت بالاتر است را خود بیمه‌گزار باید پرداخت نماید. این روش به بیمه‌گزار این امکان را می‌دهد که ریسک خود را مدیریت کند و در عین حال از پوشش‌های بیمه‌ای مناسب بهره‌مند شود. به عنوان نمونه، اگر سقف غرامت تعیین‌شده 50 میلیون تومان باشد، در صورت وقوع خسارتی بیش از 50 میلیون تومان، بیمه‌گر تنها تا این مبلغ را جبران می‌کند و بیمه‌گزار باید باقی‌مانده هزینه‌ها را خود پرداخت کند. 5- فرانشیز به صورت ترکیبی در این روش فرانشیز به صورت درصد و یک مبلغ معین اعلام می‌شود. در این نوع فرانشیز، از ترکیب فرانشیز ثابت و درصدی استفاده می‌شود. آیا کسورات بیمه تکمیلی تنها شامل فرانشیز است؟ خیر؛ حق فرانشیز بیمه درمان یکی از مهم‌ترین موارد کسورات بیمه تکمیلی است اما تنها دلیل این کسورات نیست. علاوه بر فرانشیز، کسورات دیگری نیز در بیمه تکمیلی وجود دارد. از جمله کسورات، حداکثر سقف غرامت و برخی شرایط خاص است که می‌تواند براساس نوع بیمه‌نامه میان  بیمه‌گذار و بیمه‌گر متفاوت باشد. هنگام محاسبه خسارت‌های بیمه تکمیلی، شرکت بیمه چند مورد را به عنوان کسورات در نظر می‌گیرد. پس از کسر این موارد، مبلغ پرداختی به فرد بیمه‌گزار پرداخت می‌شود. عوامل موثر بر فرانشیز بیمه تکمیلی همانطور که در مقاله “بیمه تکمیلی چیست” گفته شد؛ چندین عامل می‌تواند بر میزان فرانشیز تاثیرگذار باشد. این عوامل شامل موارد زیر است: فرانشیز شرکت های بیمه چقدر است؟ شرکت‌های بیمه‌ای ممکن است فرانشیز متفاوتی داشته باشند. در ادامه به برخی از شرکت‌های بیمه‌ای که در کاریزما بیمه وجود دارد اشاره می‌کنیم: فرانشیز بیمه دی: حق فرانشیز بیمه درمان دی بستگی به نوع قرارداد و طرح انتخابی دارد. فرانشیز یا سهم بیمه شده چیزی حدود 5 تا 30 درصد هزینه‌ها می‌باشد. فرانشیز بیمه تکمیلی سامان: فرانشیز بیمه درمان انفرادی سامان 10 درصد است. در صورت ارائه بیمه‌ پایه و تایید آن توسط مراکز درمانی، فرانشیز […]
ادامه
قانون تصادف با خودروی نامتعارف

بررسی قانون تصادف با خودروی نامتعارف به زبان ساده

شما هم در حال رانندگی وقتی به یک خودروی لوکس و گران‌قیمت نزدیک می‌شوید، ناخودآگاه دقت بیشتری می‌کنید تا مبادا حادثه‌ای رخ دهد؟ شاید با خودتان گفته باشید: «اگر با این ماشین تصادف کنم، باید کل زندگی‌ام را بفروشم!». اما خوشبختانه، قانون تصادف با خودروی نامتعارف برای این موقعیت راهکاری دارد. طبق این قانون، جبران خسارت خودروهای نامتعارف (لوکس) توسط بیمه شخص ثالث محدود به سقف خسارت گران‌ترین خودروی متعارف است. اما این دقیقاً به چه معناست؟ اگر خودروی شما متعارف باشد، چه شرایطی دارید؟ در ادامه این مقاله از کاریزما لرنینگ، همه چیز را درباره قانون تصادف با خودروهای نامتعارف، نحوه محاسبه خسارت و غیره را بررسی می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید! در صورت تصادف با خودروی لوکس قانون چه میگوید؟ طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث که شورای عالی بیمه در شهریور ۱۳۹۸ تصویب کرده است، تغییراتی در دستورالعمل نحوه تعیین خسارت اعمال گردید. بر اساس این اصلاحات، اگر زیان‌دیده حادثه تصادف مالک خودروی لوکس باشد، مقصر حادثه موظف به پرداخت تمام خسارت نیست. اما طبق قانون چه خودرویی لوکس یا نامتعارف است؟ قانون تصادف با خودروی نامتعارف چه نکاتی دارد و اصلاً قانون تصادف با خودروهای گران‌قیمت چیست؟ تفاوت خودروی متعارف و نامتعارف چیست؟ خودروی متعارف و نامتعارف بر اساس قانون، تعریف مشخصی دارند: خودروی متعارف: خودرویی که در زمان وقوع تصادف و طبق نظر  ارزیاب خسارت بیمه یا کارشناس رسمی دادگستری، ارزش آن حداکثر برابر یا کمتر از سقف تعهدات جانی بیمه شخص ثالث یا 50 درصد دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام باشد. خودروی نامتعارف (لوکس): خودرویی که در زمان وقوع تصادف و طبق نظر  ارزیاب خسارت بیمه یا کارشناس رسمی دادگستری، ارزش آن بیشتر از دیه کامل انسان یا 50 درصد دیه در ماه‌های حرام است. مبنای تفاوت خودروی متعارف و غیر متعارف، نرخ دیه است که ابتدای هر سال توسط قوه قضاییه اعلام می‌شود. بر همین اساس، در سال 1403 اگر خودروی شما بیشتر از 800 میلیون تومان ارزش داشته باشد، جزو خودروهای لوکس یا نامتعارف محسوب می‌شود و اگر ارزش خودروی شما کمتر از 800 میلیون تومان باشد، در دسته خودروهای متعارف قرار می‌گیرد. محاسبه و پرداخت خسارت خودروهای متعارف و نامتعارف چگونه است؟ یک نکته مهم در پرداخت خسارت هر دو نوع خودروی متعارف و نامتعارف که در مقاله بیمه شخص ثالث چیست به آن اشاره کردیم. این است که بیمه شخص ثالث دو نوع خسارت مالی و جانی را پوشش می‌دهد. سقف پرداخت خسارات جانی، برابر با دیه کامل انسان در ماه حرام یا یک میلیارد و 600 میلیون تومان است. اما برخلاف تعهدات جانی، میزان تعهدات مالی بیمه شخص ثالث هنگام خرید بیمه توسط شما مشخص می‌شود و شما می‌توانید سقف تعهدات مالی را از ۲.۵ تا ۵۰ درصد دیه کامل در ماه‌های حرام انتخاب کنید. بنابراین، در سال ۱۴۰۳، تعهدات مالی بیمه شخص ثالث شما می‌تواند بین ۴۰ میلیون تا ۸۰۰ میلیون تومان باشد. هرچه سقف تعهدات مالی بالاتر باشد، حق بیمه شما بیشتر خواهد بود، اما در عوض پوشش خسارت شما کامل‌تر خواهد شد. با خرید سقف تعهدات مالی بالا، مثل ۸۰۰ میلیون تومان، در هر تصادفی (چه با خودروی متعارف و چه با خودروی نامتعارف) هیچ نگرانی بابت پرداخت خسارات مالی نخواهید داشت و بر اساس قانون تصادف با خودروی نامتعارف، تمام هزینه خسارت توسط بیمه شخص ثالث شما پرداخت خواهد شد. برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث با تخفیف ویژه کاریزما بیمه، روی دکمه زیر کلیک کنید. نحوه پرداخت خسارت خودروی نامتعارف چگونه است؟ بر اساس قانون تصادف با خودروی نامتعارف، خسارت مالی واردشده به خودروهای نامتعارف تنها تا سقف خسارت وارد بر گران‌ترین خودروی متعارف توسط بیمه شخص ثالث راننده مقصر جبران می‌شود. به بیان ساده، در سال ۱۴۰۳ حداکثر مبلغی که مالک یک خودروی گران‌قیمت می‌تواند بابت خسارت از مقصر حادثه دریافت کند، ۸۰۰ میلیون تومان است (معادل نصف دیه ماه حرام سال ۱۴۰۳). حتی اگر خسارت واردشده به خودرو بیش از این مقدار باشد. درصورتی‌که قطعه‌ای از یک خودروی نامتعارف در گران‌ترین خودروی متعارف وجود نداشته باشد، خسارت بر اساس قیمت نزدیک‌ترین قطعه مشابه محاسبه می‌شود. همچنین، اگر قیمت قطعات در میان گران‌ترین خودروهای متعارف متفاوت باشد، قانون تصادف با خودروی نامتعارف کارشناس بیمه را موظف می‌کند که گران‌ترین قطعه را ملاک محاسبه قرار دهد. مثال از نحوه محاسبه خسارت خودروی نامتعارف  فرض کنید در یک تصادف، یک خودروی تیبا با یک لندکروز برخورد کند و تیبا مقصر شناخته شود. طبق قانون تصادف با خودرو غیر متعارف، اگر چراغ‌خطر عقب لندکروز که قیمت آن در بازار حدود 40 میلیون تومان است، آسیب ببیند، بیمه شخص ثالث تیبا حدوداً مبلغ 2 میلیون تومان را (معادل قیمت چراغ عقب دنا) پرداخت می‌کند. نحوه محاسبه خسارت خودروی نامتعارف بدون بیمه شخص ثالث اگر راننده مقصر در تصادف با خودروی لوکس، بیمه شخص ثالث نداشته باشد، قانون تصادف با خودرو نامتعارف که درگذشته اجرا می‌شد، در نظر گرفته می‌شود. این روش منجر به پرداخت خسارت کمتری برای خودروهای نامتعارف می‌شد. به همین دلیل، باتوجه‌به افزایش قیمت خودروهای مختلف و نامتعارف شناخته‌شدن بسیاری از آن‌ها، این فرمول مورد اعتراض مالکان خودروهای لوکس قرار گرفت و تغییر کرد. اما همچنان در شرایطی که مقصر دارای بیمه شخص ثالث نباشد، استفاده می‌شود. در این قانون، خسارت خودروی لوکس با استفاده از فرمول زیر محاسبه می‌گردد: میزان تعهد مقصر حادثه = خسارت مالی واردشده به خودروی نامتعارف × (قیمت روز گران‌ترین خودروی متعارف ÷ قیمت خودروی نامتعارف زیان‌دیده) خسارت افت قیمت خودروی نامتعارف طبق قانون تصادف با ماشین غیرمتعارف، بیمه شخص ثالث راننده مقصر، خسارت افت قیمت خودروی نامتعارف را تنها در صورتی جبران می‌کند که مجموع خسارات مالی مستقیم و افت قیمت (بر اساس یک خودروی متعارف) از سقف تعهدات بیمه‌نامه فراتر نرود. بااین‌حال، مالک خودروی نامتعارف این امکان را دارد که برای دریافت خسارت باقی‌مانده، از راننده مقصر شکایت کند. به این ترتیب می‌تواند مبلغ پرداخت‌نشده را تا سقف خسارت معادل گران‌ترین خودروی متعارف، مستقیماً از او مطالبه کند. اما اگر بیمه بدنه با پوشش افت قیمت داشته باشید، شرکت بیمه هزینه افت قیمت خودرو در تصادف را پرداخت می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که اگر دارای خودروی نامتعارف هستید، خرید بیمه بدنه را جدی بگیرید. امکان خرید و تمدید بیمه بدنه به‌صورت آنلاین […]
ادامه
گواهینامه موتور

شرایط دریافت گواهینامه موتور یک روزه + نحوه ثبت نام

شرایط دریافت گواهینامه موتور امروزه بسیار ساده‌تر از گذشته شده‌ است. از ۱۲ میلیون موتورسوار در ایران، تنها ۶ میلیون نفر، گواهینامه موتور دارند. علت افزایش هزینه گواهینامه موتور سیکلت یک روزه به 805 هزار تومان چیست؟ در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به‌ طور کامل به ثبت نام گواهینامه موتور یک روزه می‌پردازیم. توصیه می‌کنیم که پیش از ثبت نام گواهینامه موتور اقدام به دریافت بیمه موتور سیکلت که یک بیمه اجباری است، کنید. در ادامه با ما همراه باشید. چگونه گواهینامه موتور بگیریم؟ در ابتدا برای استفاده از هر وسیله‌ای، یادگیری و نحوه استفاده از آن اهمیت دارد. قطعا موتورسیکلت و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. اولین قدم برای استفاده از موتورسیکلت، دریافت گواهینامه موتور است. براساس قانون، جریمه رانندگی بدون گواهینامه موتور و خودرو با یکدیگر تفاوتی ندارد و این مجازات شامل حبس تعزیری، جریمه نقدی یک میلیون تومانی و منع رانندگی با موتورسیکلت تا چند سال است؛ سپس موتورسیکلت به پارکینگ پلیس منتقل خواهد شد. در ادامه به شرایط دریافت گواهینامه یک روزه موتور سیکلت می‌پردازیم. شرایط ثبت نام گواهینامه موتور در بررسی پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، 2 درصد رانندگان مقصر در تصادفات گواهینامه ندارند و در میان این 2 درصد، موتورسواران بدون گواهینامه سهم 70 درصدی را در اختیار دارند و در مواجهه با پلیس هیچ مدرکی ارائه نمی‌دهند. به همین علت از تیرماه سال 1401 در یک طرح آزمایشی، دریافت گـواهینامه یک روزه اجرا شد و مشکلات آن به مرور زمان رفع شد. در نیمه دوم سال 1402، ثبت نام گواهینامه موتور یک روزه، در تمامی شهرهای ایران اجرایی شد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی جامع برخط پلیس راهور تهران، سرهنگ احمد کرمی اسد رییس مرکز صدور گواهینامه راهور فراجا با اشاره به اینکه بیشترین متقاضی دریافت گواهینامه موتورسیکلت در تهران است گفت: تا خرداد سال 1403، حدود  ۱۰۵ هزار نفر در تهران برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت ثبت نام کرده‌اند. در ادامه شرایط گرفتن گواهینامه موتور را بررسی می‌کنیم. مراحل دریافت گواهینامه موتور سیکلت شرایط جدید دریافت گواهینامه موتور و مراحل آن به صورت زیر است: فرد یا والدین وی، باید موتورسیکلت به نام‌اشان باشد. سن فرد باید بالای 18 سال باشد. او باید معاینات مربوط به سلامت چشم، گروه خونی و غیره را انجام دهد. فرد باید در آزمون آئین‌نامه و تئوری گواهینامه قبول شود. علاوه بر آزمون تئوری، فرد باید در آزمول عملی با موتور سیکلت 200 سی‌سی نیز نمره بالا کسب کند. پس از قبولی در آزمون‌های بالا، فرد باید اقدام به امضای فرم تعهدنامه و منشور قانونی در خصوص قوانین رانندگی موتورسیکلت کند. به این نکته توجه کنید که پس از دریافت گواهـینامه، می‌توان به راحتی اقدام به تمدید پس از اتمام اعتبار آن کرد. همچنین شرایط دریافت گـواهینامه در انواع 250 و زیر 250 سی‌سی کمی تفاوت دارد. همانطور که گفتیم از شرایط گواهینامه موتور یک روزه این است که موتورسیکلت، به نام فرد متقاضی یا والدین وی ثبت‌شده باشد. در مقاله “بیمه چیست” گفته شد، ضرورت این موضوع به این منظور است که از مالکیت قانونی اطمینان حاصل شود و تخلفات مربوط به موتور سیکلت کاهش پیدا کند. بنابراین، متقاضیان باید پیش از اقدام به دریافت گواهـینامه، از ثبت مالکیت موتورسیکلت خود اطمینان حاصل کنند. در کنار ضرورت و الزام بیمه شخص ثالث، مزیت‌ها و حمایت‌های مالی آن از بروز مشکلات جدی، بر کسی پوشیده‌ نیست. توصیه می‌شود که افراد جهت افزایش امنیت و حفاظت از جان و مال خویش، اقدام به خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت کنند. بیمه شخص ثالث، یکی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه‌ای است که خسارات جانی و مالی واردشده به اشخاص ثالث را در صورت بروز حوادث رانندگی جبران می‌کند. برای دریافت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت از کاریزمابیمه، روی دکمه زیر کلیک کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن موتورسیکلت خود را بیمه کنید. مدارک لازم برای گواهینامه موتور یک روزه داشتن این مدارک از قبل، فرآیند ثبت‌نام و دریافت گواهینامه را به‌طور چشم‌گیری سریع‌تر می‌کند. برای ثبت‌نام گواهینامه موتور یک روزه فرد به مدارک زیر نیاز دارد: مدارک مربوط به موتور سیکلت با پلاک ثبت‌شده متعلق به فرد یا والدین او آپلود عکس پرسنلی در سامانه پلیس ۱۰+ احراز محل سکونت در سخا تکمیل فرم تقاضای گواهینامه یک روزه موتور همانطور که در مقاله “بیمه موتور سیکلت چیست” گفته شد؛ وجود بیمه شخص ثالث برای دارندگان موتورسیکلت ضروری است و در صورت نداشتن آن، فرد جریمه می‌شوند. هزینه گواهینامه موتور یک روزه برای نوبت‌دهی گواهیـنامه در یک روز باید هزینه آن را پرداخت کرد و در صورت پرداخت نکردن هزینه نمی‌توان از این خدمت استفاده کرد. هزینه دریافت گواهینامه موتور نسبت به گذشته 60 درصد کاهش پیدا کرده است. براساس بررسی‌های انجام‌شده هزینه دریافت گواهینامه یک‌روزه از 325 هزار تومان در سال 1402 به حدود 805 هزار تومان در سال 1403 رسیده‌است. نکته جالب توجه این است که هزینه ثبت نام گواهینامه موتور قبل از طرح یک روزه، مبلغی حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان بود. در طرح ثبت نام گواهینامه موتور یک روزه علاوه بر کمتر شدن مراحل آزمون، هزینه‌های آن نیز کاهش یافته‌است. تمامی مراحل دریافت گواهینامه موتور مانند معاینات پزشکی، آزمایش خون و آزمون‌های تئوری و عملی تنها در یک روز انجام می‌شود. سایت ثبت نام گواهینامه موتور طرح آسان یکی از سوالات متداول در خصوص شرایط دریافت گواهینامه موتور سیکلت، نحوه نوبت‌دهی و فرآیند دریافت این گواهینامه است. در این بخش، مراحل ثبت نام گواهینامه موتور توضیح خواهیم داد. برای شروع، متقاضیان ابتدا باید به سایت آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان به آدرس iranianmotorco.ir مراجعه کرده و فرآیند ثبت‌نام را شروع کنند. سپس از منوی پایین سامانه روی گزینه “ثبت‌ نام” کلیک کنند. اگر این اولین مراجعه فرد به این سایت باشد، ابتدا باید در قسمت “عضویت” اطلاعات خود را تکمیل کرده و سپس به سایت وارد شود. بعد از تکمیل فرم‌ تقاضای ثبت‌نام، لازم است که شهر سکونت و محل دریافت گواهینامه را انتخاب کرده و مشخصات موتورسیکلت خود را در سامانه ثبت کند. در صورتی که مدارک موتورسیکلت تایید شود، یک پیامک تاییدیه برای فرد ارسال خواهد شد و می‌توان هزینه مورد نیاز را پرداخت و نوبت خود را رزرو کند. سپس فرد به نزدیک‌ترین آموزشگاه معرفی خواهد شد. در این مرحله لازم است زمان […]
ادامه
پوشش لغو سفر بیمه مسافرتی

پوشش لغو سفر بیمه مسافرتی شامل چه مواردی است؟

پوشش لغو سفر بیمه مسافرتی یکی از پوشش‌های مهم در بیمه مسافرتی است که زیان‌های وارد شده در اثر لغو سفر را جبران می‌کند. در این مقاله از کاریزما لرنینگ به لغو بیمه مسافرتی می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید. پوشش لغو سفر بیمه مسافرتی به چه منظور است؟ با خرید بیمه مسافرتی می‌توان هزینه‌های احتمالی در سفر را مدیریت کرد. پوشش لغو سفر هم جز آن دسته از خدمات بیمه مسافرتی می‌باشد که برای افرادی مناسب است که ناگزیر مجبور به لغو سفر باشند. لازم به ذکر است که حتما باید دلیل لغو سفر یکی از دلایل معتبر برای شرکت بیمه باشد. اگر به‌ دلایل موجه، سفر فرد کنسل یا لغو شود، امکان دریافت خسارت و هزینه‌های صرف‌شده از شرکت بیمه وجود دارد. شرکت‌های بیمه‌گر یا ارائه‌دهنده خدمات بیمه سفر به مشتریان خود کمک می‌کنند تا در صورت سفر نرفتن به‌ دلایل معقول و موجه، ضرر مالی نکنند. این خدمت تحت عنوان بیمه لغو سفر ارائه می‌شود. قیمت پوشش لغو سفر چقدر است؟ هزینه پوشش لغو سفر به عوامل متعددی وابسته است و نرخ مشخصی ندارد. بنابر اینکه فرد بیمه‌شده در چه شرایطی به‌ سر می‌برد و وضعیت خود یا همراهانش چگونه است، باید علت احتمالی لغو سفر در زمان خرید این پوشش بیمه را حدس بزند و انتخاب مناسبی داشته باشد. عوامل موثر در قیمت پوشش لغو سفر به شرح زیر است: مدت سفر هدف سفر علت لغو و کنسل شدن مسافرت در چه صورت هزینه لغو سفر قابل جبران است؟ همانطور که در مقاله “بیمه مسافرتی چیست” گفته شد، شرایط استفاده از پوشش‌های بیمه مسافرتی می‌تواند به عوامل خاصی بستگی داشته باشد. قرارداد شرکت‌های بیمه، شرایط مشابهی برای سفر دارند، تنها تفاوت آنها در سقف هزینه‌های قابل پوشش است. به همین علت پیش از دریافت بیمه مسافرتی باید شرایط لغو سفر را در بیمه‌نامه‌ها مقایسه کرد. از جمله مواردی که در اکثر شرکت‌های بیمه، برای لغو سفر دلیل موجه محسوب می‌شود، به شرح زیر است: لغو سفر به علت فوت فرد بیمه‌شده کنسل‌شدن سفر به علت فوریت‌های بارداری ممنوعیت خروج و ورود از سوی کشور شرایط اورژانسی و بستری‌شدن فرد تاخیر در حمل و نقل عمومی و از دست رفتن پرواز بستری‌شدن یکی از اقوام درجه یک فرد بیمه‌شده انتخاب بهترین بیمه مسافرتی با پوشش‌های گسترده از جمله پوشش لغو سفر از کاریزما بیمه این امکان را می‌دهد تا بیمه‌ها را مقایسه و بهترین آنها را انتخاب کنید. برای دریافت بیمه مسافرتی از کاریزما بیمه بر روی لینک زیر کلیک کنید. شرایط لغو بیمه مسافرتی برای استفاده از خدمات پوشش بیمه لغو سفر و دریافت بخشی از هزینه‌ها، باید شرایط زیر را دارا بود: شرایط حاد اورژانسی برای بیمه‌شده و همراهان وی فوت بیمه‌شده یا یکی از بستگان درجه یک او قبل از تاریخ سفر (حداکثر یک ماه قبل از سفر) بروز عوارض ناشی از بارداری تا هفته 31 ممنوعیت سفر از ایران به علت اعلام رسمی توسط وزارت خارجه جمهوری اسلامی بعد از خرید بیمه‌نامه از دست دادن پرواز در اثر تصادف یا تاخیر حمل‌ و‌ نقل فرودگاه شرایط ابطال پوشش لغو سفر شرایط و قوانین پوشش لغو سفر و ابطال بیمه‌نامه ممکن است میان شرکت‌های بیمه‌ای متفاوت باشد. به همین علت باید پیش از دریافت بیمه مسافرتی، حتماً شرایط و مقررات مربوطه را به دقت مطالعه شود. در اکثر شرکت‌های بیمه‌ای شرایط ابطال و انصراف از این پوشش به شرح زیر است: عدم استفاده از بیمه لغو سفر در صورتی که فرد بیمه‌شده به علت عدم دریافت ویزا یا انصراف از سفر از بیمه‌نامه خود استفاده نکند، می‌تواند تا شش ماه پس از تاریخ صدور بیمه‌نامه و ارائه مدارک مرتبط، درخواست ابطال و استرداد حق بیمه بدهد. در نهایت در صورت ابطال بیمه‌نامه به علت عدم صدور ویزا، با ارائه نامه رسمی از سفارت مربوطه، حق بیمه با کسر هزینه‌های اداری قابل استرداد است. سخن پایانی در این مطلب درباره پوشش لغو سفر بیمه مسافرتی و شرایط احتمالی کنسل شدن سفر صحبت کردیم. با دریافت بیمه مسافرتی می‌توان در صورت لزوم بخشی از هزینه‌های ناشی از کنسلی سفر را جبران کرد. کاریزما بیمه یک کارگزاری آنلاین خرید بیمه‌نامه است و شما می‌توانید با انتخاب انواع بیمه مسافرتی برای خرید این بیمه مسافرتی اقدام کنید.
ادامه
مقصر تصادق زنجیره ای

مقصر تصادف زنجیره ای کیست؟ + نحوه تعیین خسارت

مقصر تصادف زنجیره ای کیست؟ در بزرگراه شلوغ و پرسرعت یا در ترافیک سنگین شهری، وقتی ناگهان چندین خودرو به هم برخورد می‌کنند، مشخص کردن مقصر اصلی به یک معمای پیچیده تبدیل می‌شود. در چنین شرایطی، قوانین تصادفات زنجیره ای راهکارهای مختلفی برای تعیین مقصر و پرداخت خسارت ارائه می‌دهند؛ اما همیشه نمی‌توان به سادگی فرد یا وسیله نقلیه‌ای را که اولین برخورد را ایجاد کرده، مقصر اصلی دانست.  آیا می‌دانید قانون چه تعریفی از مقصر در این نوع حوادث دارد و روند پرداخت خسارت در تصادفات زنجیره ای چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی قوانین و شرایط مربوط به تصادفات زنجیره ای می‌پردازیم تا پاسخی روشن به این پرسش‌های مهم پیدا کنیم. تصادف زنجیره‌ ای چیست؟ تصادف زنجیره ای به حادثه‌ای گفته می‌شود که در آن چندین وسیله نقلیه به صورت متوالی با یکدیگر برخورد می‌کنند. این نوع تصادفات معمولاً در جاده‌هایی با ترافیک بالا، شرایط آب و هوایی نامساعد یا در اثر عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اتفاق می‌افتند. دلایل بروز تصادفات زنجیره ای  از مهم‌ترین دلایل وقوع تصادف زنجیره‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سرعت زیاد: یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع تصادفات زنجیره ای است. زمانی که سرعت خودروها بالا باشد، در این صورت، راننده‌ها زمان کافی برای واکنش به اتفاقات ناگهانی را نخواهند داشت. فاصله کم بین خودروها: رعایت نکردن فاصله ایمنی بین خودروها، احتمال برخورد در صورت توقف ناگهانی خودروی جلویی را افزایش می‌دهد. تغییر ناگهانی مسیر: تغییر مسیر ناگهانی بدون دادن علامت، یکی دیگر از دلایل رایج تصادفات زنجیره ای است. شرایط نامساعد جوی: بارندگی، مه، برف و یخ‌زدگی جاده‌ها، دید راننده را کاهش داده و کنترل خودرو را دشوار می‌کند. خستگی و خواب‌آلودگی: رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی، توانایی راننده را در تمرکز کاهش داده و احتمال وقوع حادثه را افزایش می‌دهد. نقص فنی خودرو: نقص فنی در سیستم ترمز، فرمان یا سایر قسمت‌های خودرو، می‌تواند باعث از دست دادن کنترل خودرو و وقوع تصادف شود. در تصادف زنجیره ای مقصر کیست؟ در تصادفات زنجیره ای، تعیین مقصر دشوار است زیرا چندین خودرو به صورت زنجیره‌ای با یکدیگر برخورد می‌کنند. مقصر اصلی در تصادف زنجیره ای معمولاً فردی است که به دلیل عدم رعایت فاصله ایمنی یا سرعت بالا نتوانسته به موقع واکنش نشان دهد و به خودروی جلویی برخورد کرده است. در این نوع حوادث، اگر تصادف در بزرگراه رخ داده باشد، مقصر تصادف زنجیره ای در بزرگراه فردی است که اولین برخورد را ایجاد کرده و باعث وقوع تصادف‌های زنجیره‌ای بعدی شد‌ه است. اما اگر تمامی رانندگان به دلیل عدم رعایت فاصله مناسب مقصر باشند، مسئولیت میان همه خودروها تقسیم می‌شود. درواقع می‌توان گفت که به طور کلی، دو حالت اصلی برای این نوع تصادفات وجود دارد: تصادف زنجیره ای در حالت ایست احتمال وقوع تصادفات زنجیره ای در ترافیک‌های سنگین، بیشتر است. وقتی خودروها در ترافیک، پشت چراغ قرمز یا به هر دلیل دیگری کاملاً متوقف شد‌ه‌اند و سپس تصادف رخ می‌دهد، معمولاً اولین خودرویی که به خودرو جلویی خود برخورد کرده است، به عنوان  مقصر تصادف در ترافیک شناخته می‌شود. بنابراین مسئول جبران خسارت تمام خودروهای آسیب‌دیده خواهد بود و باید از طریق بیمه شخص ثالث خود هزینه‌ها را پرداخت کند. تصادف زنجیره ای در حال حرکت در صورتی که خودروها در حال حرکت باشند و تصادف زنجیره ای رخ دهد، تعیین مقصر پیچیده‌تر می‌شود. در این حالت، پلیس عواملی مانند فاصله ایمنی، سرعت خودروها و شرایط جاده را نیز برای تعیین مقصر در نظر می‌گیرد. بنابراین؛ به جز اولین خودرویی که به خودروی جلویی خود برخورد کرده است، تمام خودروهایی که به دلیل فاصله نامناسب، امکان کنترل خودروی خود را نداشته و با خودروی جلویی برخورد کرده‌اند نیز مقصر شناخته خواهند شد. قانون خسارت تصادف زنجیره ای و پرداخت خسارت بیمه قانون تصادفات زنجیره ای بر اساس سهم تقصیر هر راننده تعیین می‌شود. در صورتی که تنها یک یا چند خودرو مسئولیت تصادف را بر عهده داشته باشند، شرکت‌های بیمه موظف به پرداخت خسارت بیمه تصادف زنجیره ای خواهند بود. اما اگر تمامی خودروها به نحوی در تصادف مقصر شناخته شوند، تقسیم هزینه و پرداخت خسارت در تصادف زنجیره ای، میان تمامی افراد دخیل در تصادف تقسیم می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک راننده به خودروی جلویی برخورد کند و این برخورد باعث شود که خودروی دوم نیز به خودروی سوم برخورد کند، راننده اول به عنوان مقصر اصلی در تصادف زنجیره ای شناخته می‌شود و باید خسارت وارد شد‌ه به سایر خودروها را بپردازد. اما در موارد پیچیده‌تر که تمامی رانندگان به نحوی مقصر باشند، پرداخت خسارت بر اساس درصد تقصیر انجام می‌پذیرد. نحوه پرداخت خسارت در تصادفات زنجیره ای پس از مشخص شدن مقصر در یک تصادف زنجیره ای، نوبت به پرداخت خسارات وارده به خودروهای آسیب‌دیده می‌رسد. نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث به  دو حالت زیر بستگی دارد: خسارت کمتر از سقف بیمه شخص ثالث: چنانچه خسارت وارد شد‌ه به خودروهای دیگر از سقف پوشش بیمه شخص ثالث شما کمتر باشد، شرکت بیمه تمامی هزینه‌های تعمیرات را پرداخت خواهد کرد. با این حال، هزینه‌های جانبی مانند جریمه‌های راهنمایی و رانندگی و هزینه پارکینگ خودرو، تحت پوشش بیمه نبوده و باید به صورت جداگانه پرداخت شوند. خسارت بیشتر از سقف بیمه شخص ثالث: در صورتی که مجموع خسارات وارد شد‌ه به خودروهای دیگر از سقف پوشش بیمه شخص ثالث بیشتر باشد، شرکت بیمه تنها تا سقف تعهدات خود هزینه‌ها را پرداخت می‌کند. در حال حاضر، حداقل پوشش مالی برابر با ۴۰ میلیون و حداکثر آن برابر با ۸۰۰ میلیون است و مابقی خسارت باید توسط مقصر حادثه پرداخت شود. فرمول نحوه محاسبه خسارت در تصادف زنجیره ای فرض کنید راننده مقصر یک تصادف زنجیره ای، بیمه شخص ثالث با سقف تعهدات 40 میلیون تومان داشته باشد. در این تصادف زنجیره ای 5 ماشین آسیب دیده‌اند و راننده باید خسارت هر 5 زیان‌دیده را جبران کند. فرض می‌کنیم پس از کارشناسی، میزان خسارت وارده به هر خودرو به شرح زیر باشد: خودرو اول: 10 میلیون تومان خودرو دوم: 15 میلیون تومان خودرو سوم: 8 میلیون تومان خودرو چهارم: 7 میلیون تومان خودرو پنجم: 12 میلیون تومان مجموع خسارت وارد شد‌ه به تمام خودروها برابر است با 10 + […]
ادامه
بیمه بیکاری

بیمه بیکاری چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بیمه بیکاری نوعی حمایت اجتماعی است و  به افرادی تعلق می‌گیرد که به طور ناخواسته و غیرارادی شغل خود را از دست داده‌اند و در جستجوی شغل جدید هستند. هدف اصلی این بیمه‌، کاهش اثرات ناشی از بیکاری و فراهم کردن درآمد حداقلی برای سپری کردن دوران بیکاری است. در این مطلب از کاریزما لرنینگ به بررسی شرایط بیمه بیکاری و خرید آنلاین بیمه می‌پردازیم. با ما همراه باشید. بیمه بیکاری چیست؟ بیکاری از جمله مشکلاتی است که می‌تواند زندگی افراد را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. کشور ایران سومین کشور در خاورمیانه است که برای برای افراد تحت‌ پوشش قانون کار و تأمین‌ اجتماعی، بیمه‌ بیـکاری در نظر گرفته است. در ایران، این بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی اداره می‌شود و در چارچوب قوانین و مقررات ویژه‌ای به افراد بیکار تعلق می‌گیرد. یکی از مزیت‌های این بیمه، معاف از مالیات بودن آن است و همچنین دریافت بیمه بیـکـاری، ارتباطی با مستمری جزئی بیمه ندارد و مانع قطع شدن آن نخواهد شد. برای خرید انواع بیمه از کاریزمابیمه و مقایسه بهترین بیمه‌نامه‌ها کلیک کنید. این بیمه، برای افرادی که به صورت غیر ارادی و ناخواسته شغل خود را از دست داده‌اند، یک حمایت مالی قانونی محسوب می‌شود. این بیمه با هدف تامین نیاز‌های اولیه فرد و درآمد حداقلی تلاش دارد که زندگی را برای کسانی که شغل خود را ناخواسته از دست دادند، کمی آسان کند. از مهم‌ترین شرایط بیمه بیکاری این است که فرد حتما به صورت غیر ارادی بیکار شده‌باشد. به این معنا که فرد به درخواست خود از شغلش خارج نشده‌باشد و حداقل 6 ماه حق بیمه برای او ثبت شده‌باشد. شرایط دریافت بیمه بیکاری برای آنکه بدانیم حقوق بیمه بیکاری چقدر است؟ باید از فرمول مشخصی استفاده کرد. میزان مقرری و شرایط گرفتن بیمه بیکاری با فرمول زیر محاسبه می‌شود: مبلغ بیمه بیکاری برای افراد متاهل؛ بیمه بیکاری چقدر است؟ در جدول محاسبه بیمه بیکاری ۱۴۰۳، مدت زمان استفاده از این بیمه برای افراد متاهل و مجرد و بیمه بیکاری با 6 ماه سابقه آورده شده است: قانون جدید بیمه بیکاری ۱۴۰۳ مدت بیمه بیکاری و زمان استفاده از آن، به سابقه پرداخت حق بیمه و وضعیت تاهل بیمه‌شده، بستگی دارد. این محدوده زمانی بین ۶ تا ۵۰ ماه متغیر است. سقف پرداخت بیمه افراد متاهل ۵۰ و مجردین ۳۶ ماه تعیین می‌شود. این بیمه برای بالای 55 سال و افراد مسن و سابقه پرداخت 10 سال حق بیمه، می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی که 60 سال است، از مقرری این بیمه استفاده کنند. بیمه بیکاری بعد از مرخصی زایمان زمان مرخصی زایمان، دوران تعلیق از کار به حساب می‌آید و پس از پایان زمان این دوره، فرد می‌تواند به کار خود بازگردد. در این صورت اگر کارفرما او را قبول نکند، کارگر خانم می‌تواند از کارفرمای خود به هیئت حل اختلاف وزارت کار شکایت کند و کارفرما موظف است که کارگر خانم را بپذیرد. باز هم اگر کارفرما امتناع کند، کارگز زن می‌تواند برای دریافت بیمه به سازمان تامین اجتماعی معرفی شود و پس از بررسی سابقه پرداخت حق بیمه وی، مقرری بیمه بیکاری برای او پرداخت می‌شود. فاصله بین دو بیمه بیکاری چند سال است؟ تعداد دفعات استفاده از این بیمه هیچ محدودیتی ندارد و هر زمان که فرد شرایط استفاده از آن را داشت می‌تواند از آن استفاده کند؛ اما  به عنوان مثال اگر فردی پس از مدتی دریافت مستمری بیکاری، دوباره به شغل خود بازگشت، باید درخواست قطع بیمه بدهد. در صورتی که پس از سپری شدن مدت زمانی، دوباره بیکار شد می‌تواند بدون محدویت زمانی دوباره درخواست دریافت مستمری بیکاری بدهد و از بیمه برای بار دوم استفاده کند. بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق میگیرد؟ اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که بیمه بیکاری در چه صورت تعلق میگیرد؟ باید گفت این بیمه به افرادی تعلق می‌گیرد که به خواست خود از سمت شغلی خود بیرون نیامده باشند و به دنبال کار جدید هستند. این افراد باید توسط تامین اجتماعی، بیمه شده باشند و مشمول قوانین کار باشند. از این رو، این بیمه به افرادی که حق بیمه مقرر خود را پرداخت می‌کردند، تعلق خواهد گرفت. در حالت کلی این بیمه به افراد زیر تعلق می‌گیرد: افرادی که تحت پوشش تامین اجتماعی و قانون کار هستند. دارای ملیت ایرانی هستند و تبعه کشورهای خارجی نیستند. مستمری بگیر، بازنشسته یا از کار افتاده نباشند. حداقل سابقه پرداخت بیمه 6 ماه داشته‌باشند. دارای شغل آزاد یا بیمه اختیاری نباشد. از محل به خواست کارفرما اخراج شده‌باشد. فرد باید دارای کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشد. افرادی که کارفرمای آن‌ها در حین اشتغال، برایشان حق بیمه بیـکاری پرداخت کرده باشد. در این میان به چند نکته باید توجه داشت که اگر کارگری به دلیل وقوع بلایای طبیعی مانند جنگ، زلزله، آتش‌سوزی، سیل و غیره کار خود را از دست بدهد، نیازی به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت معین ندارند. این افراد حتی اگر در اولین روز کاری خود نیز بر اثر این حوادث کار خود را از دست بدهند، در صورت دارا بودن سایر شرایط، واجد دریافت حقوق این بیمه می‌شوند. در صورتی که هر دو زوج بدون کار شوند، فقط یکی از آن‌ها می‌توانند به ازای تعداد فرزندان از این بیمه استفاده کند. نکته بعدی این است که اگر مردی پس از گذراندن دوران سربازی، تا دو ماه به محل کار قبلی خود بازگردد و کارفرما او را مجدد استخدام نکند؛ این مرد می‌‌تواند از بیمه خود استفاده کند. بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟ برخی از مشاغل و گروه‌ها شامل پوشش‌های این بیمه نیستند که این مشاغل به شرح زیر هستند: اتباع خارجی بازنشستگان و از کارافتادگان مشمولین بیمه اجباری کارگران ساختمانی و رانندگان مستخدمین پیمانی دستگاه‌های دولتی مشمولین بیمه قالیبافان به صورت انفرادی بیمه خادمین مساجد و مکان‌های زیارتی بیمه کارگران باربر شاغلین موسسات و شرکت‌های دولتی و تابع قوانین خاص شاغلین کارگاه های خانوادگی و خویشاوندی نحوه محاسبه بیمه بیکاری حق بیمه بیـکاری به این صورت محاسبه می‌شود که کارفرما موظف است به میزان 3 درصد از دستمزد فرد بیمه‌شده را پرداخت کند. مبلغ این بیمه که به عنوان حقوق و مستمری به فرد بیمه‌شده تعلق می‌گیرد به […]
ادامه

چرا بیمه؟

با توجه به وضعیت اقتصادی امروز کشور، نقش بیمه در جبران انواع خسارت‌های مالی و جانی می‌تونه کمک زیادی به افراد جامعه کنه و امروزه با توسعه صنعت بیمه در ایران، یکی از الزامات زندگی هر فردیه.

مقایسه بیمه‌ها

اینجا ما در مورد تمام بیمه‌ها مقاله داریم و مزایا و معایب اون‌ها رو باهم مقایسه می‌کنیم تا بتونی بهترین بیمه رو انتخاب کنی.

تنوع بیمه‌ها

میتونی اطلاعات مورد نیازت در مورد انواع بیمه‌های شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه عمر، بیمه موتور سیکلت، بیمه تکمیلی و غیره رو پیدا کنی.

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.