خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه

قیمت بیمه شخص ثالث انواع خودروها در سال 1403

قیمت بیمه شخص ثالث انواع خودروها در سال 1403

قیمت بیمه شخص ثالث
بیمه

بیمه شخص ثالث به‌عنوان یک بیمه‌نامه ضروری، مخاطبان زیادی دارد. یکی از دغدغه‌های افرادی که قصد خرید این بیمه‌نامه را دارند، قیمت بیمه شخص ثالث است. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، ضمن بررسی نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث، قیمت بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳ برای انواع خودروها را مطرح می‌کنیم.

قبل از اینکه شروع به مطالعه این مطلب کنید، توصیه می‌کنیم مقاله ” بیمه شخص ثالث چیست ” را بخوانید تا تعریف کامل بیمه ثالث و پوشش‌های این بیمه‌نامه را بدانید.

نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث

عوامل مختلفی در محاسبه مبلغ قیمت بیمه شخص ثالث تاثیرگذار هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- نرخ حق بیمه پایه تعیین شد‌ه توسط بیمه مرکزی

مبلغ پایه حق بیمه شخص ثالث، توسط بیمه مرکزی تعیین شد‌‌ه و به دو عامل بستگی دارد: 

  • دیه کامل انسان در ماه‌های حرام

نرخ دیه کامل انسان توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود و در سال ۱۴۰۳ معادل ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام و ۱ میلیارد و ۲۰۰ تومان در سایر ماه‌ها است.

  • تعداد سیلندر خودروهای سواری و موتورسیکلت و ظرفیت بار (تناژ) خودروهای بارکش

نحوه تخمین حق بیمه شخص ثالث در ایران براساس عواملی است که احتمال وقوع خسارت در تصادفات را افزایش می‌دهند. به همین دلیل، تعداد سیلندر، حجم موتور و ظرفیت بار، از عوامل اساسی در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث خواهند بود.

خودروهای با تعداد سیلندر، ظرفیت بار و حجم موتور بیشتر، قدرت موتور بیشتری داشته و می‌توانند سرعت بیشتری داشته باشند. بنابراین، این خودروها در تصادفات احتمالی، خسارات بیشتری وارد می‌کنند.

در خودروهای سواری، حق بیمه شخص ثالث بر اساس تعداد سیلندر خودرو تعیین می‌شود. خودروهای کمتر از ۴ سیلندر، ۴ سیلندر و بالای ۴ سیلندر هر کدام حق بیمه شخص ثالث متفاوتی دارند.

حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌، بر اساس حجم موتور تعیین می‌شود. موتورسیکلت‌هایی با حجم موتور کمتر از ۲۵۰ سی‌سی، ۲۵۰ تا ۴۵۰ سی‌سی و بالای ۴۵۰ سی‌سی هر کدام حق بیمه شخص ثالث متفاوتی دارند.

در خودروهای بارکش، حق بیمه شخص ثالث بر اساس ظرفیت بار (تناژ) خودرو تعیین می‌شود. حق بیمه ثالث در خودروهای با ظرفیت بار کمتر از ۳ تن، ۳ تا ۵ تن، ۵ تا ۱۰ تن، ۱۰ تا ۲۰ تن و بالای ۲۰ تن متفاوت خواهد بود.

۲- میزان پوشش مالی بیمه ثالث

حداقل و حداکثر میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث، هر ساله توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود. این پوشش مالی، میزان خسارت‌هایی را که بیمه شخص ثالث در صورت وقوع تصادف، متعهد به جبران آن‌ها است، تعیین می‌کند.

حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث در هر سال، بر اساس ۲/۵ درصد دیه ماه‌های حرام در سال جاری محاسبه می‌گردد. در سال ۱۴۰۳، میزان حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث برابر با ۴۰ میلیون تومان است. این بدان معناست که در صورت وقوع تصادف، بیمه شخص ثالث موظف است تا حداکثر ۴۰ میلیون تومان از خسارت‌های مالی وارد شد‌‌ه به شخص ثالث را جبران کند.

توجه داشته باشید که بیمه‌گذاران می‌توانند در صورت تمایل با پرداخت حق بیمه بیشتر، از پوشش مالی بیشتری بهره‌مند شوند. حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث نیز هر ساله بر اساس ۵۰ درصد دیه ماه‌های حرام در سال جاری محاسبه می‌شود. این پوشش مالی در سال ۱۴۰۳ برابر با ۸۰۰ میلیون تومان است.

قیمت بیمه شخص ثالث

۳- نوع کاربری خودرو

نوع کاربری خودرو یکی از عوامل مهم در تعیین حق بیمه شخص ثالث است. زیرا شرکت‌های بیمه، با توجه به میزان ریسک ناشی از کاربری مختلف خودروها، حق بیمه‌های متفاوتی را برای آن‌ها تعیین می‌کنند.

  • خودروهای با کاربری عمومی

خودروهایی که برای استفاده عمومی و تجاری مانند تاکسی، اتوبوس، کامیون، تراکتور و غیره استفاده می‌شوند، به دلیل میزان تردد بالای این خودروها و احتمال بیشتر برای وقوع تصادف، دارای حق بیمه بیشتری نسبت به خودروهای شخصی هستند. 

  • خودروهای با کاربری خاص

خودروهایی با استفاده‌های خاص مانند آمبولانس، خودروهای آتش‌نشانی و… نیز به دلیل حساسیت بالای این خودروها، حق بیمه بیشتری نسبت به خودروهای شخصی دارند. 

  • خودروهای با کاربری آموزشی

خودروهایی که برای آموزش رانندگی استفاده می‌شوند، به دلیل احتمال بیشتر خطا از سوی راننده، دارای حق بیمه بیشتری نسبت به خودروهای شخصی هستند. 

۴- عدم خسارت بیمه شخص ثالث

در صورت استفاده نکردن از مزایای بیمه شخص ثالث در طول یک سال قرارداد بیمه، بیمه‌گذار از تخفیف عدم خسارت بهره‌مند خواهد شد. 

میزان تخفیف عدم خسارت، بر اساس تعداد سال‌هایی که از بیمه شخص ثالث استفاده نشده باشد، تعیین می‌شود. همچنین براساس قانون جدید، اگر خسارتی ایجاد شود و زیان آن توسط بیمه شخص ثالث پرداخت گردد، تمام تخفیفات بیمه‌گذار از بین نخواهد رفت و به‌صورت پلکانی کاهش می‌یابد.

۵- جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

با توجه به اینکه بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های اجباری است که همه دارندگان وسایل نقلیه موتوری باید آن را خریداری کنند، اگر بیمه‌گذار در تمدید بیمه شخص ثالث خود تاخیر کند، جریمه دیرکرد به او تعلق خواهد گرفت. میزان این جریمه، بر اساس نوع خودرو و تعداد سیلندر آن تعیین می‌شود. 

توجه داشته باشید که مبلغ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث حداکثر برای ۳۶۵ روز در نظر گرفته می‌شود. یعنی دیرکرد یک سال با چند سال تفاوتی نخواهد داشت و حداکثر یک سال به عنوان دیرکرد بیمه محاسبه می‌شود. 

جدول جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

معافیت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

در برخی موارد، ممکن است بیمه‌گذار از پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث معاف شود. یکی از این موارد، زمانی است که خودروی بیمه‌گذار در زمان پایان اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث، در پارکینگ نیروی انتظامی متوقف شـده باشد. در این صورت، با ارائه مدارک به شرکت بیمه، می‌توان از پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث معاف شد.

مورد دیگر، زمانی است که بیمه‌گذار در زمان پایان اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث، به دلیل فوت یا غیبت بر اثر بیماری یا حادثه، قادر به تمدید بیمه شخص ثالث خود نبوده باشد. در این صورت نیز، با ارائه مدارک به شرکت بیمه، می‌توان از پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث معاف شد.

۶- تخفیف شرکت‌های بیمه

حداقل و حداکثر حق بیمه هر ساله توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود. اما گاهی شرکت‌های بیمه، با توجه به خدمات و سیاست‌های خود، مبلغ حق بیمه را در بازه مشخص‌شده، تغییر می‌دهند و تخفیفاتی در نظر می‌گیرند. اما تخفیف در نظر گر‌فته شـد‌‌‌‌ه، نباید مبلغ حق بیمه را از  مبلغ حق بیمه حداقلی که توسط بیمه مرکزی اعلام‌شـد‌‌‌‌ه است، کاهش دهد.

۷- مدت اعتبار بیمه نامه شخص ثالث

امکان خرید بیمه‌ شخص ثالث به‌صورت بلندمدت و کوتاه مدت وجود دارد. هزینه بیمه شخص ثالث کوتاه‌مدت، بیشتر از بیمه شخص ثالث بلندمدت است. این امر به دلیل ریسک بالاتری است که برای شرکت‌های بیمه در بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت وجود دارد. در واقع، نرخ حق بیمه شخص ثالث کوتاه مدت از بیمه شخص ثالث یک ساله حدود ۱۰-۵ درصد بیشتر است.

لیست قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ 

در ادامه به بررسی قیمت بیمه شخص ثالث انواع خودروهای سواری، اتوکار و ماشین‌آلات سنیگین پرداختـه شد‌ه است:

قیمت بیمه شخص ثالث خودرو سواری

همان‌طور که توضیح داد‌ه شد، یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث، تعداد سیلندر خودرو است. به همین دلیل، حق بیمه شخص ثالث بر اساس تعداد سیلندر خودرو‌های سواری و موتور سیکلت به صورت زیر تعیین شد‌ه است:

جدول مبلغ حق بیمه شخص ثالث

قیمت بیمه شخص ثالث خودروهای اتوکار

به خودروهایی مانند اتوبوس، مینی بوس، ون و استیشن، اتوکار گفتـه می‌شود. نرخ بیمه شخص ثالث این دسته از خودروها به دلیل داشتن بدنه قوی‌تر و بیشتر بودن تعداد سرنشینان، بالاتر خواهد بود. در مینی‌بوس‌ها، «راننده» و در اتوبوس‌ها «هم راننده و هم کمک راننده» در تعداد نفرات لحاظ می‌شوند. 

مبلغ حق بیمه شخص ثالث خودروهای اتوکار

نرخ بیمه ماشین سنگین

ماشین‌های سنگین با توجه به کاربری و نوع باری که حمل می‌کنند، دارای حق بیمه‌های متفاوتی هستند. هرچه میزان بار قابل حمل خودرو افزایش یابد یا کاربری خودرو دارای ریسک بیشتری باشد، حق بیمه شخص ثالث افزایش خواهد یافت.

برای مثال، اگر وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد منفجره بکار برود، حق بیمه آن به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. اما در صورتی که خودرو حامل مواد سوختی مایع و گازی شکل باشد، به حق بیمه آن ۲۵ درصد اضافه می‌شود.

به‌علاوه، حق بیمه ماشین آلات کشاورزی، ۳۰ درصد کمتر از ماشین آلات راه‌سازی و ساختمانی خواهد بود. جدول قیمت بیمه شخص ثالث ماشین‌های سنگین به‌صورت زیر است:

جدول حق بیمه خودرو باری

جمع‌بندی

مبلغ پایه حق بیمه شخص ثالث، در هر سال توسط بیمه مرکزی و بر اساس تعداد سیلندر خودرو و نرخ دیه انسان در ماه‌های حرام تعیین می‌شود. 

هرچه تعداد سیلندر، حجم موتور و ظرفیت بار خودرو افزایش یابد، قیمت بیمه شخص ثالث نیز افزایش خواهد یافت. همچنین دیگر عوامل تاثیرگذار در مبلغ بیمه شخص ثالث، میزان پوشش مالی بیمه‌نامه، نوع کاربری خودرو و تخفیفاتی نظیر تخفیف عدم خسارت و … است.

سوالات متداول

مبلغ بیمه شخص ثالث توسط قوه‌ قضائیه و براساس دیه کامل انسان در ماه حرام تعیین و به بیمه مرکزی اعلام می‌شود. بیمه مرکزی نیز براساس محاسبات خود، قیمت بیمه شخص ثالث را به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام می‌کند. از جمله عواملی که بر قیمت بیمه شخص ثالث تاثیرگذار هستد، شامل تعداد سیلندر و نوع کاربری خودرو، عدم دریافت خسارت، پوشش‌های مالی و جریمه آن می‌شود.

پوشش بیمه، به معنی تعهدات مالی شرکت بیمه در مقابل بیمه‌گذار است. در سال 1403، حداقل پرداخت برابر با ۲.۵ درصد نرخ دیه و حداکثر پرداخت برابر با نیمی از نرخ دیه است. بنابراین محدوده‌ی جبران خسارت در پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳ بین ۴۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان است.

حداقل قیمت بیمه شخص ثالث هر ساله و براساس نرخ دیه اعلامی قوه قضائیه، توسط بیمه مرکزی مشخص می‌شود. این قیمت برای حداقل پوشش مالی بین همه شرکت‌های بیمه یکسان است. اما شرکت‌های بیمه با دریافت حق بیمه بیشتر، پوشش‌های مالی بیشتری را به بیمه‌گذاران ارائه می‌کنند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.