خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه

فرانشیز بیمه بدنه چقدر است؟ + نحوه حذف فرانشیز بیمه بدنه

فرانشیز بیمه بدنه چقدر است؟ + نحوه حذف فرانشیز بیمه بدنه

فرانشیز بیمه بدنه
بیمه

در دنیای امروز، رانندگی با خطرات متعددی همراه است. تصادفات رانندگی، سرقت، آتش‌سوزی و بلایای طبیعی همگی می‌توانند خسارات سنگینی به خودرو شما وارد کنند. بیمه بدنه به عنوان راه‌حلی برای جبران این خسارات، به کمک رانندگان می‌آید. اما در کنار مزایای این نوع بیمه، اصطلاحی به نام فرانشیز بیمه بدنه وجود دارد که می‌تواند برای برخی افراد چالش‌برانگیز باشد.

در مقاله دیگری تحت عنوان “فرانشیز بیمه چیست؟” به طور کامل توضیح دادیم که فرانشیز به چه معنی است و چگونه محاسبه می‌شود. حال اگر قصد خرید بیمه بدنه را داشته یا دارای بیمه بدنه بوده و تمایل به استفاده از آن را دارید، باید با تمام نکات این بیمه‌نامه آشنا شوید. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی جزئیات فرانشیز در بیمه بدنه و نکات مربوط به آن می‌پردازیم.

فرانشیز بیمه بدنه چیست؟

فرانشیز یک کلمه انگلیسی و به معنای حق امتیاز است ولی در زبان فارسی، به‌صورت «خودپرداخت» ترجمه شد‌ه است. در واقع، زمانی که یک خودروی دارای بیمه بدنه دچار خسارت شود، بیمه بدنه تمام خسارت وارده را جبران نخواهد کرد. بلکه جبران بخشی از خسارت به عهده فرد بیمه‌گذار خواهد بود. 

link مقاله پیشنهادی : بیمه بدنه چیست ؟ + صفر تا صد بیمه بدنه خودرو

شرکت‌های بیمه، انواع متفاوتی از فرانشیز را برای بیمه بدنه در نظر می‌گیرند و عوامل مختلفی مانند نوع خسارت وارد شده به خودرو و… در میزان آن تاثیرگذار است. 

برای مثال، فرض کنید در بیمه‌نامه بدنه شما، فرانشیز ۱۰ درصد درج شد‌ه است. در صورت وقوع تصادف رانندگی، شما موظف به پرداخت ۱۰ درصد از مبلغ خسارت خواهید بود و ۹۰ درصد باقی‌مانده توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود. به طور کلی، با افزایش درصد فرانشیز در بیمه‌نامه، به دلیل کاهش ریسک شرکت بیمه در جبران خسارات، حق بیمه آن کاهش می‌یابد. 

چرا شرکت‌های بیمه، فرانشیز بیمه بدنه تعیین می‌کنند؟

اگرچه وجود فرانشیز بیمه بدنه، برای رانندگان مناسب نیست اما مزایای زیادی را برای شرکت‌های بیمه ایجا می‌کند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • کاهش ریسک

فرانشیز بخشی از خسارت را به عهده بیمه‌گذار می‌گذارد، در نتیجه ریسک شرکت بیمه در جبران خسارات را کاهش داده و احتمال پرداخت غرامت‌های سنگین و متعدد را کم می‌کند. همچنین این موضوع باعث می‌شود که مراجعه متعدد بیمه‌گذاران برای دریافت خسارات جزئی و ناچیز کاهش یابد.

  • کنترل حق بیمه

با وجود فرانشیز، شرکت بیمه می‌تواند حق بیمه را به طور متناسب با ریسک خود تعیین کند. به عبارت دیگر، با افزایش فرانشیز، حق بیمه نیز کاهش می‌یابد. این موضوع می‌تواند منجر به جذب مشتریان بیشتر شود.

  • افزایش مشارکت بیمه‌گذار

فرانشیز باعث می‌شود تا بیمه‌گذار در حفظ و مراقبت از خودروی خود بیشتر دقت کند، زیرا می‌داند که در صورت بروز حادثه، باید قسمتی از خسارت را بپردازد.

  • جلوگیری از کلاهبرداری

وجود فرانشیز، انگیزه برای کلاهبرداری در خصوص خسارات را کاهش می‌دهد.

فرانشیز بیمه بدنه

انواع فرانشیز بیمه بدنه

انواع مختلفی از فرانشیز در بیمه بدنه وجود دارد که عبارتند از:

  • فرانشیز ثابت

در این نوع فرانشیز، مبلغ مشخصی به عنوان فرانشیز در بیمه‌نامه درج می‌شود. به عنوان مثال، فرانشیز ۱۰ میلیون تومان به این معنی است که در صورت بروز حادثه، ۱۰ میلیون تومان از خسارت توسط بیمه‌گذار و مابقی توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.

  • فرانشیز درصدی

در این نوع فرانشیز، فرانشیز به صورت درصدی از مبلغ خسارت محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، فرانشیز ۱۰ درصد به این معنی است که ۱۰ درصد از مبلغ خسارت توسط بیمه‌گذار و ۹۰ درصد توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.

  • فرانشیز ترکیبی

در این نوع فرانشیز، ترکیبی از فرانشیز ثابت و درصدی اعمال می‌شود. به عنوان مثال، فرانشیز ۱۰ میلیون تومان به‌علاوه ۱۰ درصد به این معنی است که ۱۰ میلیون تومان اول خسارت به همراه ۱۰ درصد از مابقی خسارت توسط بیمه‌گذار و ۹۰ درصد از مابقی توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.

  • فرانشیز نوع حادثه

در این نوع فرانشیز، برای هر نوع حادثه، فرانشیز جداگانه‌ای در نظر گر‌فته می‌شود. به عنوان مثال، فرانشیز سرقت کلی ۲۰ درصد و فرانشیز تصادف ۱۰ درصد است.

  • فرانشیز سقف تعهدات

در این نوع فرانشیز، تا سقف مشخصی از خسارت توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود و مابقی خسارت توسط بیمه‌گذار پرداخت خواهد شد. برای مثال، در صورتی که سقف پرداخت خسارت در بیمه‌نامه ۳۰۰ میلیون تومان باشد و خسارت وارد شده بر خودرو ۳۵۰ میلیون تومان شود، شرکت بیمه‌ر تنها ملزم به پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان بای جبران خسارت خواهد بود و مابقی جبران خسارت باید توسط بیمه‌گذار پرداخت شود.

نحوه محاسبه فرانشیز بیمه بدنه خودرو

محاسبه فرانشیز در بیمه بدنه به چند پارامتر اصلی بستگی دارد:

  1. تعداد دفعات خسارت: هر چه تعداد دفعات خسارت در سال بیشتر باشد، فرانشیز نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد.
  2. سابقه رانندگی: سابقه رانندگی بدون تخلف می‌تواند به کاهش فرانشیز کمک کند.
  3. تاریخ صدور گواهینامه: رانندگانی که گواهینامه آن‌ها به تازگی صادر شد‌ه است (کمتر از سه سال)، معمولاً فرانشیز بیشتری نسبت به رانندگان با تجربه دارند.
  4. نوع خسارت: فرانشیز برای انواع مختلف خسارات مانند تصادف، سرقت و آتش‌سوزی متفاوت است.
  5. تناسب بین پوشش‌ها و خسارتی که اتفاق افتاده‌است.
  6.  شرایط بیمه بدنه: شرایط و سیاست‌های هر شرکت بیمه در مورد فرانشیز بسیار موثر است.

جدول فرانشیز بیمه بدنه ۱۴۰۳

شرکت‌های بیمه مختلف، درصدهای فرانشیز و پوشش‌های اضافی خاص خود را ارائه می‌کنند. با این حال، به طور کلی، جدول زیر به عنوان عرف فرانشیز در سال ۱۴۰۳ شناخته می‌شود:

جدول فرانشیز بیمه بدنه در سال 1403

البته توجه داشته باشید که درصدهای فرانشیز در جدول ارائه شده فقط برای دفعه اول محاسبه می‌شوند. پس از هر بار خسارت، شرکت بیمه ۱۰ درصد به فرانشیز اضافه می‌کند. یعنی اگر فرانشیز خسارت بیمه برای مرتبه اول ۱۰ درصد باشد، میزان آن برای دفعه دوم به ۲۰ درصد و برای دفعه سوم به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. البته در صورتی که حداقل خسارت در بار اول کمتر از ۵۰.۰۰۰ تومان، در بار دوم کمتر از ۱۰۰.۰۰۰ تومان و در بار سوم نیز کمتر از ۱۵۰.۰۰۰ تومان نباشد.

برای بررسی تفاوت‌های بیمه بدنه هریک از شرکت‌های بیمه و مشاوره و خرید بهترین بیمه بدنه از کاریزمابیمه لینک زیر را کلیک نمایید:

خرید بیمه بدنه (تخفیف ویژه)

حذف فرانشیز بیمه بدنه چگونه انجام می‌شود؟

تمامی بیمه‌های بدنه دارای فرانشیز هستند؛ اما برخی از شرکت‌های بیمه، پوششی تحت عنوان پوشش حذف فرانشیز را نیز ارائه می‌کنند. با پرداخت حق بیمه بیشتر و فعال کردن این نوع از پوشش های فرعی بیمه بدنه، می‌توانید در صورت بروز حادثه، بدون پرداخت فرانشیز، غرامت کامل را دریافت کنید. 

با حذف فرانشیز، شرکت بیمه‌گر ملزم به پرداخت کل مبلغ خسارت می‌شود. استفاده از این پوشش می‌تواند مبلغ حق بیمه را تقریبا بین ۵ تا ۷ درصد افزایش دهد.

خلاصه آنچه درباره فرانشیز بیمه بدنه مطرح شد

فرانشیز در بیمه بدنه، سهمی از خسارت است که بیمه‌گذار موظف به پرداخت آن است. به عبارت دیگر، در صورت بروز حادثه رانندگی، بخشی از هزینه‌ها توسط بیمه‌گر و بخش دیگر (فرانشیز) توسط بیمه‌گذار پرداخت می‌شود.

فرانشیز انواع مختلفی دارد که متداول‌ترین آن، فرانشیز درصدی است. در این نوع، فرانشیز به عنوان درصدی از مبلغ کل خسارت محاسبه می‌شود. البته برخی از شرکت‌های بیمه، امکان حذف فرانشیز را در قبال افزایش حق بیمه ارائه می‌کنند. در این صورت، در صورت بروز حادثه، بیمه‌گر کل خسارت را تا سقف تعهدات خود پرداخت خواهد کرد.

سوالات متداول

بیمه بدنه با وجود پوشش‌های متنوعی که در نظر گرفته است، اما تمام خسارت وارده به خودرو را جبران نخواهد کرد. بلکه جبران بخشی از خسارت به عهده فرد بیمه‌گذار خواهد بود. ​به بخشی از مبلغ خسارت که فرد بیمه‌گذار ملزم به پرداخت آن است، فرانشیز بیمه بدنه گفته می‌شود.

بله، در صورت پرداخت حق بیمه بیشتر و فعال کردن پوشش حذف فرانشیز، فرانشیز بیمه بدنه حذف شده و غرامت کامل توسط بیمه‌گر پرداخت می‌گردد. 

محاسبه فرانشیز در بیمه بدنه به چند پارامتر اصلی بستگی دارد که شامل تعداد دفعات خسارت، سابقه رانندگی، تاریخ صدور گواهینامه، نوع خسارت، تناسب بین پوشش‌ها و خسارت و شرایط و سیاست‌های شرکت بیمه است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.