خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه
:
:
1x

بیمه عمر مانده بدهکار چیست و چه ریسک‌هایی را پوشش می‌دهد؟

بیمه عمر مانده بدهکار
1x
: :

بیمه عمر مانده بدهکار چیست و چه ریسک‌هایی را پوشش می‌دهد؟

بیمه عمر مانده بدهکار چیست و چه ریسک‌هایی را پوشش می‌دهد؟

بیمه عمر مانده بدهکار پخش صوتی مقاله
بیمه

امروزه با افزایش هزینه‌های زندگی، وام گرفتن به امری رایج برای بسیاری از افراد تبدیل شد‌ه است. اما در کنار تمامی مراحل و دشواری‌های دریافت وام، دغدغه مهمی به نام پرداخت اقساط، همواره ذهن وام‌گیرندگان و ضامن‌ها را به خود مشغول می‌کند. بانک‌ها و موسسات مالی برای اعطای وام، نیازمند تضمین بازگشت پول خود هستند. این موضوع نه تنها به دلیل بدحسابی برخی وام‌گیرندگان، بلکه به دلیل احتمال فوت وام‌گیرنده پیش از تسویه کامل وام، اهمیت پیدا می‌کند. در این شرایط، بیمه عمر مانده بدهکار اهمیت پیدا می‌کند.

در صورت فوت فرد وام‌گیرنده پیش از تسویه کامل، پرداخت باقی اقساط به عهده بازماندگان خواهد بود. اما آیا بازماندگان امکان پرداخت تمامی اقساط را خواهند داشت؟ بیمه عمر مانده بدهکار به عنوان راه حلی ایده‌آل، این دغدغه‌ را تا حد زیادی برطرف می‌کند. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به این سوال پاسخ خواهیم داد که بیمه عمر مانده بدهکار چیست؟ به و بررسی تمام نکات آن می‌پردازیم. 

بیمه عمر مانده بدهکار چیست؟

بیمه عمر ماند‌ه بدهکار که به آن بیمه عمر زمانی با سرمایه کاهشی نیز گفته می‌شود، نوعی بیمه ‌عمر است که برای تضمین بازپرداخت اقساط تسهیلات در صورت فوت وام‌گیرنده طراحی شد‌ه است. در این نوع بیمه، در صورت فوت بیمه‌شد‌ه (وام‌گیرنده) پیش از تسویه کامل وام، شرکت بیمه مانده اقساط وام را به بانک یا موسسه اعتباری پرداخت می‌کند.

link مقاله پیشنهادی : بیمه عمر چیست؟

انواع بیمه عمر ماند‌ه بد‌هکار

بیمه عمر ماند‌ه بدهکار به دو صورت گروهی و انفرادی قابل خریداری است. بیمه عمر مانده بدهکار گروهی نوعی بیمـه عمـر است که برای تسهیلات وام‌های گروهی طراحی شد‌ه است.

در این نوع بیمـه، یک گروه (مانند کارکنان یک شرکت یا اعضای یک صنف) به‌طور یکجا تحت پوشش بیمه عمر قرار می‌گیرند. اما در بیمه عمر مانده بدهکار انفرادی هر فرد می‌تواند با پرداخت حق بیمـه از مزایای این بیمـه نامه استفاده کنند.

مزایای بیمه عمر ماند‌ه بد‌هکار

مهم‌ترین مزیت این نوع بیمه، تضمین بازپرداخت اقساط وام در صورت فوت وام‌گیرنده است. استفاده از بیمه عمر ماند‌ه بدهکار باعث جلوگیری از ایجاد بار مالی برای خانواده و بازماندگان و ایجاد آرامش خاطر برای وام‌گیرنده و خانواده او می‌شود.

همچنین حق‌بیمه این نوع بیمه معمولاً مقرون به صرفه است و افراد می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه‌ای اندک، از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند.

پوشش های بیمه عمر مانده بدهکار

مهم‌ترین پوشش این بیمه‌نامه، فوت در اثر حادثه است. در این حالت، مبلغی معادل وام دریافتی به بانک پرداخت می‌شود. علاوه بر این پوشش اصلی، بیمه‌شد‌ه می‌تواند با توجه به نیاز خود، پوشش‌های اختیاری زیر را نیز به بیمه‌نامه اضافه کند:

  • افزایش سرمایه در صورت فوت در اثر حادثه
  • غرامت از کارافتادگی بر اثر بیماری
  • معافیت از پرداخت حق‌بیمه در صورت ازکارافتادگی کامل و دائم

بیمه عمر مانده بدهکار، باعث عدم نگرانی افراد نسبت به بدهی‌های بانکی خود می‌شود.

شرایط عمومی بیمه‌نامه عمر مانده بدهکار

بیمه عمر مانده بدهکار مانند تمامی بیمه‌نامه‌های دیگر دارای شرایطی است که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. روش پرداخت حق‌بیمه در اغلب شرکت‌ها به صورت یکجا است.
  2. فرد بیمه‌شد‌ه باید دارای اهلیت قانونی باشد.
  3. مدت بیمه‌نامه، بسته به مدت بازپرداخت وام دارد. 
  4. سرمایه بیمه با توجه به نوع ‌بیمه‌نامه، در طول مدت ‌بیمه‌نامه به‌صورت نزولی است.
  5. هر شرکت بیمه برای سن بیمه‌شد‌ه محدودیتی در نظر می‌گیرد که این مورد در شرکت‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. در واقع این بیمه نامه دارای اندوخته نقدی با سود مشخص نیست و تنها دارای سرمایه فوت خالص است که این مبلغ نیز در طول مدت بیمه نامه کاهش می‌یابد تا به صفر برسد.
  6. بیمه عمر ماند‌ه بدهکار فقط برای پرداخت اقساط باقی‌مانده وام (از تاریخ فوت بیمه‌شد‌ه تا پایان مدت وام) طراحی شد‌ه است. اگر فرد بیمه‌شد‌ه اقساط معوق داشته باشد، بیمه این اقساط و جریمه‌های دیرکرد را پرداخت نمی‌کند.
  7. مبلغ غرامت فوت این بیمه‌نامه فقط برای تسویه حساب با بانک یا موسسه وام‌دهنده استفاده می‌شود و در صورت فوت بیمه‌شد‌ه، هیچ مبلغی به خانواده او تعلق نمی‌گیرد.
  8. در صورت تسویه زودتر از موعد وام توسط فرد بیمه‌شد‌ه، می‌تواند پس از دریافت نامه تسویه از بانک، درخواست فسخ بیمه‌نامه را به شرکت بیمه مربوطه بدهد. در این صورت، حق بیمه برگشتی محاسبه و به او پرداخت خواهد شد.

سقف تضمین بیمه‌نامه

سقف تضمین بیمه عمر ماند‌ه بد‌هکار به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • شرکت بیمه: هر شرکت بیمه سقف تضمین خاص خود را دارد.
  • نوع وام: سقف تضمین برای وام‌های مختلف (مانند وام‌های قرض‌الحسنه، مرابحه، و …) متفاوت است.
  • مبلغ وام: سقف تضمین معمولاً درصدی از مبلغ وام است.
  • سن و سلامتی وام‌گیرنده: سقف تضمین برای افراد با سن و سلامتی متفاوت، متفاوت است.

نرخ بیمه عمر مانده بدهکار

هزینه بیمه عمر مانده بدهکار به عوامل مختلفی بستگی دارد. توجه داشته باشید که جدول نرخ بیمه عمر مانده بدهکار در شرکت‌های بیمـه مختلف متفاوت است اما تمامی شرکت‌ها موارد زیر را در نحوه محاسبه حق بیمه عمر مانده بدهکار خود، درنظر می‌گیرند.

  • سن وام‌گیرنده 
  • مبلغ وام 
  • میزان اقساط باقی‌مانده
  • سرمایه فوت درخواستی 
  • مدت بیمه‌نامه 
  • وضعیت سلامتی وام‌گیرنده 
  • ضریب ریسک شرکت بیمه

در نظر داشته باشید که برخی شرکت‌ها تمام حق‌بیمه را یکجا برای تمام اقساط می‌گیرند. برخی دیگر امکان پرداخت سالانه حق‌بیمه را نیز به بیمه‌شد‌ه‌ها می‌دهند.

کارمزد بیمه عمر مانده بدهکار

کارمزد این بیمه‌نامه می‌تواند در شرکت‌های بیمه مختلف، متفاوت باشد. با این حال، کارمزد بیمه‌نامه مانده بدهکار، معمولا ۵ درصد از حق بیمه پرداختی خواهد بود.

استعلام بیمه عمر مانده بدهکار

مهم‌ترین اقدام پیش از خرید هر یک از انواع بیمه‌نامه‌ها، مقایسه و بررسی بین بیمه‌نامه‌های موجود است.زیرا باید شرایط و تعهدات ارائه شده توسط شرکت های مختلف بیمه را با یکدیگر مقایسه کنید و سپس اقدام به خرید بیمه نامه نمایید تا بیمه خریداری شده متناسب با انتظارات شما باشد. برای بررسی و خرید انواع بیمه عمر از جمله بیمه عمر ما‌نده بد‌هکار، استعلام و محاسبه آنلاین قیمت آن می‌توانید به سایت کاریزمابیمه مراجعه کنید.

جمع‌بندی

بیمه عمر ماند‌ه بدهکار نوعی بیمه‌نامه عمـر است که برای تضمین بازپرداخت اقساط باقی‌مانده وام یا تسهیلات در صورت فوت وام‌گیرنده طراحی شد‌‌ه است. در این نوع بیمه، شرکت بیمه تعهد می‌کند که در صورت فوت بیمه‌شد‌ه (وام‌گیرنده) تا پایان مدت قرارداد، مانده بدهی وام او را به بانک یا موسسه مالی پرداخت کند. 

مهم‌ترین مزیت این نوع بیمه، تضمین بازپرداخت اقساط وام در صورت فوت وام‌گیرنده است. استفاده از این بیمه‌نامه باعث جلوگیری از ایجاد بار مالی برای خانواده و بازماندگان و ایجاد آرامش خاطر برای وام‌گیرنده و خانواده او می‌شود.​ برای محاسبه بیمه عمر مانده بدهکار، شرایط مختلفی مانند سن وام‌گیرنده، مبلغ وام، میزان اقساط، سرمایه فوت، مدت بیمه‌نامه و ضریب ریسک شرکت بیمـه در نظر گرفته می‌شود.

سوالات متداول

در این نوع بیمه، فرد وام‌گیرنده به عنوان بیمه‌شده معرفی می‌شود و شرکت بیمه تعهد می‌کند که در صورت فوت او، مانده بدهی وام را به طور کامل به بانک یا موسسه مالی وام‌دهنده پرداخت کند.

در بیمه عمر مانده بدهکار، ریسک فوت وام‌گیرنده پوشش داده می‌شود. در واقع، این نوع بیمه برای جبران مانده بدهی وام در صورت فوت وام‌گیرنده طراحی شده است.

محاسبه بیمه عمر مانده بدهکار به عوامل مختلفی مانند مبلغ وام، مدت زمان بازپرداخت، سن وام‌گیرنده، وضعیت سلامتی او و… بستگی دارد و در شرکت‌های مختلف، متفاوت است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.