خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه
:
:
1x

بیمه تکمیلی گروهی و هرآنچه باید در این باره بدانید!

بیمه تکمیلی گروهی
1x
: :

بیمه تکمیلی گروهی و هرآنچه باید در این باره بدانید!

بیمه تکمیلی گروهی و هرآنچه باید در این باره بدانید!

بیمه تکمیلی گروهی پخش صوتی مقاله
بیمه

در دنیای امروز، هزینه‌های سرسام‌آور درمان و تحت پوشش نبودن بسیاری از بیماری‌ها توسط بیمه‌های پایه مانند تأمین اجتماعی و خدمات درمانی، می‌تواند به یک چالش بزرگ برای افراد و خانواده‌ها تبدیل شود. افراد مختلف برای مدیریت ریسک بروز بیماری و مدیریت هزینه‌های آن، روش‌های متفاوتی را در نظر دارند. اما شاید بتوان گفت که بهترین روش، استفاده از بیمه تکمیلی گروهی است.

در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی مزایا و معایب بیمه تکمیلی گروهی پرداخته و راهکارهایی برای انتخاب بهترین بیمه از منظر سازمان‌ها و کارکنان ارائه خواهیم کرد. همچنین، به بررسی نکات قابل‌توجه در انتخاب بیمه تکمیلی گروهی و نکاتی برای افزایش اطمینان از انتخاب صحیح بیمه خواهیم پرداخت.

بیمه تکمیلی گروهی چیست؟

بیمه تکمیلی گروهی که به آن بیمه تکمیلی سازمانی نیز گفته می‌شود، نوعی بیمه‌نامه درمانی است که به طور خاص برای گروه‌های بزرگ مانند کارکنان یک شرکت طراحی شد‌ه است. این نوع بیمه، هزینه‌های درمانی را که توسط بیمه پایه مانند تأمین اجتماعی یا خدمات درمانی پوشش داده نمی‌شوند، جبران می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که بیمه تکمیلی گروهـی یکی از راه‌های مؤثر برای حفظ امنیت مالی و پشتیبانی از افراد و خانواده آن‌ها در مواقع اضطراری است. به همین دلیل، بسیاری از سازمان‌ها و ادارات برای رفاه حال کارکنان خود، اقدام به تهیه بیمـه تکمیلـی گرو‌هی می‌کنند. 

بیمه تکمیلی گروهی می‌تواند به عنوان حامی و پشتیبان افراد برای حفظ سلامتی و تأمین هزینه‌های درمانی عمل کند.

link مقاله پیشنهادی : بیمه تکمیلی چیست؟

مزایای بیمه تکمیلی گروهی

خرید بیمه تکمیلی توسط شرکت‌ها مزایای بسیاری برای کارکنان آن‌ها فراهم می‌کند. به‌طوری که به یکی مزایای رفاهی موردتوجه تبدیل شد‌ه است. مهم‌ترین مزایای این بیمه‌نامه برای کارکنان یک سازمان شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش هزینه‌های درمانی: بیمـه تکمیلـی گروهـی، سهم قابل‌توجهی از هزینه‌های درمانی کارکنان را پوشش می‌دهد و از این طریق، بار مالی درمان، به طور چشمگیری برای آن‌ها کاهش می‌یابد.
  • دسترسی به خدمات درمانی باکیفیت: با داشتن بیمه تکمیلی، کارکنان می‌توانند به مراکز درمانی باکیفیت‌تر و متخصصان برجسته‌تر مراجعه کرده و خدمات درمانی بهتری دریافت نمایند.
  • آرامش خاطر و امنیت روانی: داشتن بیمه درمانی مناسب، به کارکنان آرامش خاطر و امنیت روانی بخشیده و نگرانی آن‌ها را در مورد هزینه‌های سنگین بیماری کاهش می‌دهد.
  • افزایش کیفیت زندگی: با جبران هزینه‌های درمانی، افراد می‌توانند به نیازهای سلامتی خود به‌درستی رسیدگی کرده و از زندگی باکیفیت‌تری برخوردار شوند.

اگرچه اغلب افراد گمان می‌کنند که مزایای بیمه عمر گروهی تنها برای کارکنان سازمان است. اما خرید این بیمه‌نامه مزایای بسیاری برای سازمان‌ها نیز دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • جذب و حفظ کارکنان: ارائه مزایای رفاهی مانند بیمه تکمیلی، می‌تواند به جذب و حفظ کارکنان بااستعداد و توانمند کمک کرده و انگیزه و تعهد شغلی آن‌ها را افزایش دهد.
  • افزایش رضایت و روحیه کارکنان: داشتن بیمه درمانی مناسب، به کارکنان آرامش خاطر بیشتری می‌دهد و آن‌ها را باانگیزه و شاداب‌تر در محیط کار حاضر می‌کند.
  • ایجاد محیط کاری سالم‌تر: دسترسی به خدمات درمانی باکیفیت، به پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقای سلامت کلی کارکنان کمک می‌کند و در نتیجه، محیط کاری سالم‌تر را ایجاد می‌کند.

با مراجعه به مراکز درمانی طرف قرارداد شرکت بیمه‌گر، می‌توانید به‌صورت رایگان درمان شوید.

شرایط بیمه تکمیلی گروهی

بیمه تکمیلی گروهی، راه‌حلی ایده‌آل برای جبران هزینه‌های درمانی کارکنان و ارتقای سطح رفاه آن‌ها در سازمان‌ها به شمار می‌رود. بااین‌حال، برای بهره‌مندی از این مزایا، لازم است شرکت‌ها شرایط و ضوابط خاصی را رعایت کنند. اگرچه این شرایط می‌تواند در هر شرکت بیمه متفاوت باشد. اما برخی موارد در بسیاری از شرکت‌ها بیمه مشابه است که در ادامه، به طور خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم:

  1. تعداد کارکنان شرکت باید حداقل برابر با مقداری باشد که در بیمه‌نامه شرکت بیمه درج شد‌ه است. این تعداد معمولاً از ۱۵ نفر به بالا است. اما توجه داشته باشید که تعداد نفرات می‌تواند در شرایط بیمه‌نامه تفاوت ایجاد کند. برای مثال، بیمه‌نامه تکمیلی گروهی برای گروه‌های زیر ۵۰ نفر و بالای آن متفاوت است.
  2. تمامی افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی گروهی باید دارای بیمه پایه مانند تأمین اجتماعی یا خدمات درمانی باشند. این بیمه، پایه و اساس پوشش‌های بیمه تکمیلی را تشکیل می‌دهد.
  3. شرکت متقاضی باید دارای کد کارگاهی بیمه باشد. این کد به‌منظور احراز هویت و شناسایی شرکت در سیستم سازمان تأمین اجتماعی الزامی است.
  4. تمامی افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی گروهی باید کارمند شرکت باشند. 
  5. حداقل ۵۰ درصد از افرادی که در فهرست حق بیمه تامین اجتماعی شرکت درج شد‌ه‌اند، باید در فهرست بیمـه تکمیلـی گرو‌هی نیز قرار داشته باشند.
  6. بیمه‌شدگان می‌توانند افراد تحت تکفل خود (همسر، فرزندان و…) را به بیمه تکمیلی گروهی اضافه کنند.
  7. از سال ۱۳۹۸، براساس آیین نامه جدید بیمه مرکزی، لزوم هم صنف یا هم شرکت بودن اعضای گروه برای دریافت بیمه تکمیلی گروهی حذف شد‌ه است. به این معنی که سازمان‌هایی با زمینه فعالیت‌های متفاوت و یا شرکت‌های مجزا نیز می‌توانند برای کارکنان خود، بیمه تکمیلی گروهی درخواست کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. 

پوشش‌های بیمه تکمیلی گروهی

پوشش‌های انواع بیمه تکمیلی سازمانی بستگی به شرکت بیمه مدنظر و طرح خریداری شد‌ه دارد. به‌طورکلی هرچه هزینه بیشتری برای بیمه تکمیلی گروهی پرداخته شود، بیماری‌های تحت پوشش افزایش خواهد یافت. این پوشش‌ها به‌طورکلی شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. خدمات پاراکلینیکی شامل انجام کلیه آزمایش‌ها، تصویربرداری‌ها و اقدامات تشخیصی و درمانی مانند سونوگرافی، ام آر آی، اکوکاردیوگرافی، انواع مختلف اسکن، نوار قلب و مغز، نوار عضله، آندوسکوپی، ماموگرافی، تست آلرژی، تست تنفسی، شنوایی‌سنجی، هولتر مانیتورینگ قلب و آنژیوگرافی 
  2. هزینه‌های بستری، جراحی‌های محدود، شیمی‌درمانی و انواع سنگ‌شکن 
  3. عمل‌های جراحی تخصصی و بیماری‌های خاص مانند جراحی‌های اعصاب مرکزی و نخاع، مغز، قلب، پیوند ریه، کبد، کلیه و مغز استخوان
  4. هزینه‌های آزمایشگاهی شامل هزینه‌های پاتولوژی، آسیب‌شناسی و ژنتیک پزشکی 
  5. هزینه عمل‌های سرپایی مانند هزینه‌های ختنه، لیزر درمانی، گچ‌گیری، شکستگی، بخیه، تخلیه کیست، بیوپسی، کرایوتراپی و دررفتگی
  6. هزینه‌های مربط به بهبود عیوب انکساری چشم، بینایی‌سنجی، خرید عینک، لنزهای تماسی و…
  7. هزینه‌های آمبولانس
  8. خدمات دندانپزشکی
  9. درمان نازایی و ناباروری

علاوه بر موارد فوق، یکی از رایج‌ترین موارد استفاده از بیمه تکمیلی گروهی برای زایمان است. بیمه تکمیلی گروهی برای زایمان، هزینه‌های مربوط به زایمان و دوران بارداری را تحت پوشش قرار می‌دهد. این طرح بیمه‌ای، در کنار بیمه پایه درمانی، می‌تواند کمک قابل‌توجهی به افراد در کاهش هزینه‌های زایمان و دوران بارداری برای کارمندان باشد.

تعهدات و پوشش‌های بیمه تکمیلی گروهی در شرکت‌های مختلف بیمه و طرح‌های مختلف، تنوع زیادی دارد.

دوره انتظار بیمه تکمیلی گرو‌هی

دوره انتظار در بیمه تکمیلی درمان گروهی، به مدت زمانی گفتـه می‌شود که بیمه‌گذار پس از خرید بیمه، باید منتظر بماند تا بتواند از تمام پوشش‌های بیمه‌ای استفاده کند. این موضوع در مورد برخی از تعهدات بیمه‌ای مانند جراحی، زایمان، ناباروری و… صدق می‌کند. دوره انتظار به شرکت‌های بیمه این امکان را می‌دهد تا از سوءاستفاده از بیمه توسط افراد سودجو جلوگیری کنند. این دوره زمانی می‌تواند در شرکت‌های بیمه مختلف و بر اساس نرخ حق بیمه متفاوت باشد.

این بازه زمانی می‌تواند برای پوشش‌های مختلف نیز متفاوت باشد و به تعداد افراد تحت پوشش بستگی دارد. در گروه‌های کمتر از 1000 نفر دوره انتظار 6 ماه است. اما در گروه‌های بیشتر از 1000 نفر دوره انتظار 3 ماه است و یا هیچ دوره انتظاری وجود ندارد.

هزینه بیمه تکمیلی گروهی چقدر است؟

نرخ حق بیمه تکمیلی گروهی می‌تواند به شرایط زیادی مانند تعداد افراد تحت پوشش، میزان تعهدات بیمه‌گر، سن افراد تحت پوشش، نوع شغل افراد، وضعیت سلامت آن‌ها و شرکت بیمـه مربوطه بستگی داشته باشد. 

تعداد افراد تحت پوشش و شرایط سنی از عوامل مهم در تعیین حق بیمـه و تعهدات بیمـه تکمیلـی گر‌وهی به شمار می‌روند. به‌طورکلی محدودیت‌های سنی در گروه‌هایی با افراد بیشتر از ۱۰۰۰ نفر و کمتر از آن متفاوت است. در گروه‌های کمتر از 1000 نفر حداکثر سن 60 سال است. افراد بین 60 تا 70 سال باید 50% حق بیمه بیشتر پرداخت کنند. اما افراد بالای 70 سال مشمول پرداخت دوبرابر حق بیمه خواهند شد. برای گروه‌های بالای 1000 نفر افراد در هر سنی می‌توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی گروهی قرار بگیرند و حق بیمه برای همه افراد یکسان خواهد بود.

در نظر داشته باشید که استعلام بیمه تکمیلی گروهی برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به دنبال ارائه پوشش بیمه‌ای مناسب به کارکنان خود هستند، امری ضروری است. زیرا شرایط ثبت نام بیمه تکمیلی گروهی، پوشش‌ها و نرخ حق بیمه می‌تواند در هر شرکت بیمه متفاوت باشد.

نحوه استفاده از بیمه تکمیلی درمان گروهی

شما می‌توانید برای استفاده از بیمه‌های درمان تکمیلی گروهی به هر یک از مراکز درمانی داخل کشور به‌دلخواه خود مراجعه کنید. پس از اتمام درمان، صورت‌حساب مرکز درمانی به همراه دستور پزشک که در آن علت بیماری و شرح درمان‌ها درج شد‌ه است را به شرکت بیمه ارائه دهید. شرکت بیمه با توجه به تعهدات درج شد‌ه در قرارداد و بر اساس تعرفه درمانی وزارت بهداشت و درمان، خسارت شما را پرداخت می‌کند. اما اگر به یکی از مراکز درمانی طرف قرارداد شرکت بیمه مراجعه کنید، نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت و میزان خسارت از سقف تعهدات شما کسر خواهد شد.

استثنائات بیمـه تکمیلـی گر‌وهی

هدف از بیمه تکمیلی گروهی، پوشش هزینه‌هایی است که تحت پوشش بیمه‌های درمان پایه قرار نمی‌گیرند. اما این بیمه‌نامه نیز محدودیت‌هایی دارد و خسارت ناشی از تمامی فعالیت‌های درمانی را جبران نمی‌کند. برای مثال، عمل‌های جراحی زیبایی، رفع عیوب مادرزادی که جنبه درمانی ندارند، هزینه‌های مربوط به ترک اعتیاد، خسارات ناشی از خودکشی و اعمال مجرمانه فرد بیمه شد‌ه، خسارات ناشی از بلایای طبیعی، انواع جنگ و شورش و… از تعهدات بیمه‌گر خارج بوده و تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان گروهی قرار نمی‌گیرند.

عمل‌هایی تنها به قصد زیبایی، تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان نیستند.

 جمع‌بندی

بیمه تکمیلی گروهی که به آن بیمه تکمیلی سازمانی نیز گفته می‌شود، به طور خاص برای گروه‌های بزرگ مانند کارکنان یک شرکت طراحی شد‌ه است. این بیمه‌نامه، سهم قابل‌توجهی از هزینه‌های درمانی کارکنان را پوشش می‌دهد و از این طریق، بار مالی درمان، به طور چشمگیری برای آن‌ها کاهش می‌یابد. از جمله پوشش‌های این بیمه‌نامه، جبران هزینه‌های خدمات پاراکلینیکی، دندانپزشکی، عمل‌های جراحی تخصصی و بیماری‌های خاص، زایمان، درمان نازایی و ناباروری، آزمایشگاهی، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و کاردرمانی، عمل‌های سرپایی و… است.

توجه داشته باشید که هزینه بیمه تکمیلی درمان گروهی و شرایط آن به مواردی همچون تعداد نفرات گروه، پوشش‌های درخواستی، سقف تعهدات بیمه‌گر و… بستگی دارد. 

سوالات متداول

بیمه تکمیلی گروهی، نوعی بیمه درمانی است که به طور خاص برای کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌ها ارائه می‌شود. این بیمه، طیف وسیعی از هزینه‌های درمانی را تحت پوشش قرار می‌دهد و می‌تواند به عنوان مکمل بیمه پایه درمانی عمل کند.​

سقف تعهدات، حداکثر مبلغی است که بیمه برای هر تعهد (مانند بستری در بیمارستان، عمل جراحی و …) پرداخت می‌کند. این مبلغ در هر طرح بیمه‌ای متفاوت است و باید قبل از خرید بیمه به دقت بررسی شود.

در صورتی که برای درمان از مراکز درمانی طرف قرارداد شرکت بیمه خود استفاده کنید، نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت. یا تنها باید مبلغ فرانشیز را پرداخت کنید. در غیر این صورت، برای دریافت خسارت، باید مدارک و مستندات مربوط به درمان (مانند فاکتورها، نسخه‌ها و…) را به شرکت بیمه ارائه کنید. اما توجه داشته باشید که فرآیند رسیدگی به درخواست‌ها و پرداخت خسارت در هر شرکت بیمه‌ای متفاوت است.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.