خرید آنلاین انواع بیمه‌نامه از کاریزمابیمه

استعلام بیمه شخص ثالث + روش‌های استعلام فوری اعتبار بیمه‌ نامه

استعلام بیمه شخص ثالث + روش‌های استعلام فوری اعتبار بیمه‌ نامه

استعلام بیمه شخص ثالث
بیمه

استعلام بیمه شخص ثالث یا همان بیمه خودرو، به روش‌های مختلف امکان‌پذیر است، اما گاهی افراد دچار چالش‌های جدی می‌شوند و نمی‌توانند بیمه شخص ثالث خود را استعلام بگیرند.

در این مقاله در کاریزما لرنینگ، قصد داریم به بررسی روش‌های مختلف استعلام بیمه شخص ثالث بپردازیم. در انتهای این مطلب نیز می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان به آن‌ها پاسخ دهیم. 

چگونه استعلام بیمه شخص ثالث بگیریم؟

بیمه شخص ثالث به عبارت دقیق‌تر، بیمۀ اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث، در سال 1348 در ایران به تصویب رسید و دارندگان وسایل نقلیه همواره ملزم به داشتن این بیمه‌نامه هستند.

بیمه شخص ثالث در کنار بیمه بدنه خودرو، بخش قابل توجهی از خسارت‌ها را پوشش می‌دهد. گاهی به دلایل مختلف نیاز است اصالت و اعتبار بیمه شخص ثالث خودرو یا موتورسیکلت بررسی و تایید شود.

بیمه شخص ثالث، در گذشته‌ یک نوع بیمۀ اختیاری به حساب می‌آمد، اما اکنون با در نظر گرفتن حوادث رانندگی و هزینه‌های سرسام‌آور درمان و جبران خسارت‌ها، داشتن این نوع بیمه‌نامه برای تمام وسایل نقلیه اجباری است.

این بیمه، خسارت‌های جانی و مالی واردشده به اشخاص ثالث در سوانح رانندگی را پوشش می‌دهد. اجباری بودن این بیمه، باعث شده تهیۀ بیمه شخص ثالث، اولین اولویت افراد بعد از خرید یک وسیله نقلیه باشد، لذا پرفروش‌ترین نوع بیمه نیز به حساب می‌آید. در مطلب جداگانه‌ای به قیمت بیمه شخص ثالث انواع خودروها در سال 1403 پرداخته‌ایم.

اگر در خصوص بیمه شخص ثالث، اطلاعات بیشتری نیاز دارید، توصیه می‌کنیم مقاله زیر را در وبلاگ کاریزما بخوانید.

link مقاله پیشنهادی : بیمه شخص ثالث چیست؟ آنچه باید درباره بیمه ثالث بدانید

برای استعلام سابقۀ بیمه شخص ثالث، 7 روش وجود دارد که در این مطلب، مختصر و مفید به تمام این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

روش‌های استعلام راحت و سریع بیمه شخص ثالث

نحوه استعلام بیمه شخص ثالث

استعلام بیمه شخص ثالث ار جهات مختلف اهمیت دارد. از جمله:

  • سوابق و تخفیف‌های بیمه هنگام فروش خودرو، بر [افزایش] قیمت خودرو تاثیرگذار هستند. ‌
  • استعلام بیمه‌نامه برای تمدید آن قبل از تاریخ سررسید ضروری است.
  • جهت بررسی اقساط پرداخت‌شده و جلوگیری از تاخیر و جریمه شدن، بایستی اعتبار بیمه شخص ثالث بررسی شود.
  • اگر هنگام تصادف، بیمه‌نامه در دسترس نباشد، به راحتی می‌توانیم با استعلام آن، مشخصات بیمه را ارائه دهیم.
  • اگر بیمه‌نامه را گم کنیم، می‌توانیم در مواقع ضروری اصالت بیمه‌نامه شخص ثالث را استعلام بگیریم.

در ادامه، به معرفی روش‌های مختلف استعلام بیمه‌نامه شخص ثالث می‌پردازیم.

1- استعلام اعتبار بیمه شخص ثالث با پلاک

استعلام سوابق بیمه با پلاک خودرو، رایج‌ترین روش استعلام است. معمولاً تمام کارگزاری‌های بیمه، در سایت (یا اپلیکیشن) خود، سرویس استعلام سوابق بیمه با استفاده از پلاک [و البته کد ملی] را دارند.

استعلام بیمه شخص ثالث بااستفاده از پلاک خودرو و کد ملی

این روش بیشتر برای مشاهده‌ی سوابق بیمه است و برای دریافت جزئیات بیشتر، احتمالاً باید از روش‌های دیگری که در ادامه ذکر می‌کنیم‌، استفاده کنید.

2- استعلام بیمه شخص ثالث از طریق سامانه سنهاب

سنهاب، مخفف «سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه» است. رویکرد حذف بیمه‌نامه‌های کاغذی باعث شده تمام اطلاعات مورد نیاز در قالب سامانه نظارت بیمه مرکزی، جهت استعلام در اختیار کاربران قرار بگیرد.

با مراجعه به این سامانه، و در بخش میز خدمات الکترونیک، به امکانات مختلفی از جمله «استعلام اصالت بیمه‌‌نامه» دسترسی خواهید داشت. در بخش استعلام اصالت بیمه‌‌نامه، به انواع روش‌های استعلام دسترسی خواهید داشت که در ادامه آن‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

سامانه سنهاب برای استعلام بیمه شخص ثالث

3- استعلام بیمه‌ نامه با نرم‌ افزار دولت همراه

اگر اپلیکیشن دولت همراه را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید، با ارائه‌ی اطلاعات مورد نیاز، می‌توانید از سوابق بیمه شخص ثالث یا بدنه خودروی خود مطلع شوید.

همچنین، شرکت‌های ارائه‌دهندۀ بیمه، روی بیمه‌نامه خود، کد QR چاپ می‌کنند. کافیست به اینترنت متصل شوید و با دوربین موبایل خود، کد را اسکن کنید. جزئیات بیمه‌نامه برای شما نمایش داده می‌شود.

4- استعلام بیمه خودرو از طریق پیامک

استعلام بیمه خودرو از طریق پیام کوتاه، شاید ساده‌ترین روش ممکن باشد؛ به خصوص برای زمانی که به گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی نداریم. قبل از هر چیزی توجه داشته باشید که در این روش، سیم‌کارت حتماً باید به نام خود شما باشد و با سیم‌کارتی که متعلق به شخص دیگری است، نمی‌توانید استعلام بیمه‌نامه‌ شخص ثالث بگیرید.

برای اینکه بدانیم چقدر تا اتمام بیمه‌نامه زمان باقی مانده است، کافیست یک پیامک به شکل زیر به سامانه 30002621 ارسال کنیم. به جدول زیر دقت کنید:

  • روش اول) شماره بیمه‌نامه * کد ملی بیمه‌گزار * 1
  • زوش دوم) کد یکتای بیمه‌نامه * کد ملی بیمه‌گزار * 2
  • روش سوم) VIN * کد ملی شماره همراه استعلام‌کننده * 3

یکی از 3 روش بالا را انتخاب کنید – تفاوتی ندارد از کدام کد دستوری استفاده می‌کنید. صرفاً توجه داشته باشید که ترتیب وارد کردن کدها از چپ به راست است.

مثال استعلام با VIN:

3 * ۰۰۳۸۵۹۶۰۰۰ * IRFC8521V07044190

5- استعلام بیمه خودرو با استفاده از کد VIN

کد VIN، مانند کد ملی برای خودروها است و هیچ دو خودرویی، کد VIN مشابه ندارند! این کد 17 رقمی و ترکیبی از حروف و اعداد است و روی کارت خودرو نوشته می‌شود. برای استعلام بیمه خودرو با VIN، وارد سامانه سهناب شوید و در بخش میز خدمات الکترونیک، «استعلام اصالت بیمه‌نامه» را انتخاب کنید و به تب استعلام با کد VIN بروید.

کد 17 رقمی و تلفن همراه خود را وارد کنید. کد تایید برای شما ارسال می‌شود و می‌توانید نتیجۀ استعلام را مشاهده کنید.



6- استعلام اصالت بیمه شخص ثالث با کد یکتا

کد یکتا، در واقع شناسۀ بیمه‌نامه است. با حذف بیمه‌نامه‌های کاغذی، این کد به بیمه‌نامه اضافه شد و فقط مخصوص همان بیمه‌نامه است. با کد یکتا به راحتی می‌توان هر بیمه‌نامه‌ای را شناسایی کرد.‌ این روش بیشتر برای استعلام و چاپ بیمه از شرکت‌های مختلف کاربرد دارد.

برای استعلام اصالت بیمه‌نامه خودرو از طریق کد یکتا:

  • در سامانه سهناب، و در میز خدمات الکترونیک، وارد «استعلام با کد یکتا» شوید.
  • شمارۀ یکتا، کد ملی (هم برای بیمه‌گذار و هم برای استعلام‌کننده) و عبارت امنیتی را وارد کنید.
  • نتیجه استعلام به شما نمایش داده می‌شود.

7- استعلام بیمه‌ نامه با استفاده از شماره بیمه‌ نامه

هر بیمه‌نامه شمارۀ مخصوص به خود را دارد. در صورتی که قصد دارید با استفاده از شماره بیمه‌نامه، استعلام بگیرید، بایستی نام شرکت بیمه‌گر و کد ملی بیمه‌گذار را نیز بدانید.

در سایت سنهاب و بخش استعلام با شماره بیمه‌نامه، پس از انتخاب شرکت بیمه‌گر و وارد کردن سایر اطلاعات، می‌توانید نتیجه‌ی درخواست خود را مشاهده نمایید.

استعلام بیمه شخص ثالث با استفاده از شماره بیمه نامه

چگونه میتوانیم استعلام بیمه موتور سیکلت بگیریم؟

به دلیل ریسک بالا، بسیاری از شرکت‌های بیمه، بیمه‌ی بدنه‌ی موتورسیکلت ارائه نمی‌دهند و بیمه‌ی موتور صرفاً بیمه‌ی شخص ثالث است؛ بنابراین، بیمه‌ی موتورسیکلت یعنی همان بیمه‌ی شخص ثالث و تفاوتی در اصل مطلب ایجاد نمی‌شود.

پس با خیال راحت از طریق سامانه سنهاب و سایر روش‌های مطرح‌شده در این مطلب، می‌توان استعلام بیمه موتورسیکلت گرفت.

جمع‌بندی مطلب

داشتن بیمه، خصوصاً بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه از ضروریات است. استعلام بیمۀ شخص ثالث، به روش‌های مختلفی (چه آنلاین، چه آفلاین) میسر است. در مواقع حساس مانند سوانح رانندگی به راحتی می‌توانید با ارسال پیامک، یا در صورت داشتن دسترسی به گوشی هوشمند و اینترنت، از طریق سایر روش‌ها مانند مراجعه به سامانه سنهاب، سوابق بیمه‌ای خود را استعلام بگیرید و ارائه دهید.

برای خرید بیمه‌ شخص ثالث به صورت آنلاین و در چند دقیقه، روی دکمۀ زیر کلیک کنید:

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

سوالات متداول

استعلام بیمه شخص ثالث از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. از جمله این روش‌ها می‌توان به استعلام بیمه شخص ثالث از طریق پلاک، سامانۀ سنهاب، نرم‌افزار دولت همراه، ارسال پیامک، کد VIN، کد یکتا و شمارۀ بیمه‌نامه اشاره کرد.

مهمترین کاربرد استعلام بیمه‌نامه، زمانی است که بخواهیم بیمه‌نامه را تمدید کنیم، یا در شرایط اضطراری نیاز به ارائه اطلاعات بیمه‌ای خود باشیم.​

در نتیجۀ استعلام، نام شرکت بیمه، کد یکتا و شماره بیمه‌نامه، نوع رشته بیمه، نام بیمه‌گزار، کد ملی بیمه‌گزار، تاریخ ثبت، شروع و پایان بیمه‌نامه ارائه می‌شود.​

استعلام بیمه موتورسیکلت تفاوتی با استعلام بیمه شخص ثالث خودرو ندارد. از طریق سامانه سنهاب و سایر روش‌های مطرح‌شده در این مطلب می‌توانید استعلام بیمه موتورسیکلت بگیرید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 دیدگاه برای این مطلب

  1. محسن احمدزاده 20 خرداد 1403 1 پاسخ

    در استعلام بیمه شخص ثالث با استفاده از روش‌های مطرح‌شده، آیا امکان داره افراد سودجو از این روش‌ها سوءاستفاده کنند؟

    20 خرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 21 خرداد 1403

      توصیه ما به شما این هست که اگر می‌خواهید استعلام بیمه شخص ثالث بگیرید، حتماً خودتون این کار رو انجام بدید و اطلاعات‌تون رو در اختیار اشخاص دیگه قرار ندید.

      21 خرداد 1403
  2. سعید 4 تیر 1403 1 پاسخ

    سلام‌ من موتور دارم ولی گواهینامه ندارم، چجوری میتونم استعلام بیمه شخص ثالث بگیرم؟!

    4 تیر 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 4 تیر 1403

      درود بر شما. برای استعلام بیمه شخص ثالث روش‌های دیگری هم هست مثل استعلام از طریق پلاک و کد ملی، اما استعلام بیمه شخص ثالث از طریق پیامک ساده‌ترین روشی هست که به شما پیشنهاد میدیم.

      4 تیر 1403
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.