صفر تا صد صندوق در صندوق در بازار سرمایه

صفر تا صد صندوق در صندوق در بازار سرمایه

صندوق در صندوق
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق در صندوق یکی از ابزارهای جدید بازار سرمایه است که در سایر صـندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. به همین جهت، صندوق در صندوق ها را صـندوق‌های تلفیقی می‌نامند.

در این بخش از مجله کاریزما لرنینگ امروز قرار است در مورد صفر تا صد صندوق در صندوق (FOF) در بازار سرمایه صحبت کنیم و بگوییم که صندوق در صندوق چیست و خرید آن چه مزایایی را به همراه دارد.

صندوق در صندوق چیست؟

صندوق در صندوق یا فراصندوق که در کتب مالی به آن Fund Of Funds (FOF) می‌گویند، یک صـندوق سرمایه‌گذاری تلفیقی است که در انواع دیگر صـندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. به عبارت دیگر، پرتفوی آن شامل پرتفوی‌های مختلف سایر صندوق‌ها است. این صـندوق‌ها جایگزین هرگونه سرمایه‌گذاری مستقیم در اوراق قرضه، سهام و سایر انواع اوراق بهادار می‌شوند. مدیریت این صـندوق‌ها باید تلاش کند که بهترین صـندوق‌های بازار را شناسایی و در آنها سرمایه‌گذاری کند .

این مقاله را حتما مطالعه کنید: صندوق سرمایه گذاری چیست؟

عملکرد صندوق صنم

صندوق در صندوق‌ها چگونه کار می‌کنند؟

انواع مختلفی از صـندوق در صـندوق‌ها (FOF) وجود دارد که هرنوع براساس یک طرح سرمایه‌گذاری متفاوت عمل می‌کنند. از آنجایی‌که FOF ها در سایر صـندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، مدیریت سرمایه‌گذاری آنها حرفه‌ای‌تر است.

همچنین FOF ممکن است محدود باشد؛ بدین معنی که فقط در پرتفوی‌های مدیریت شد‌ه توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری می‌کند. از طرف دیگر، FOF می‌تواند بدون محدودیت باشد؛ یعنی به آن اجازه دهد در وجوه خارجی تحت کنترل مدیران شرکت‌های دیگر هم سرمایه‌گذاری کند.

خرید صندوق در صندوق صنم

انواع صندوق در صندوق

همانطور که در بخش قبلی توضیح دادیم، صـندوق در صـندوق‌ها یا فراصندوق‌ها می‌توانند باتوجه امیدنامه‌ای که منتشر می‌کنند نوع صندوق‌های که قرار است در آن سرمایه‌گذاری کنند را مشخص کنند. هرچند صـندوق می‌تواند صـندوق خاصی را مشخص نکند و در تمام صندوق‌ها توانایی سرمایه‌گذاری را دارد.

در کل، صـندوق در صـندوق‌ها به 5 نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • mutual fund FOF  یا فرا صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک
  • hedge fund FOF  یا فرا صندوق‌های سرمایه گذاری پوشش ریسک
  • private equity FOF  یا فراصندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی
  • investment trust FOF  یا فراصندوق‌های امانت داری سرمایه گذاری
  • VC FOF یا فراصندوق‌های سرمایه گذاری خطر پذیر

نحوه سرمایه گذاری صندوق در صندوق‌ها در بازار سرمایه

باتوجه به امیدنامه منتشر شد‌ه در سایت سازمان بورس برای صـندوق در صندوق‌ها، FOFها می‌توانند باتوجه به جدول پایین در صندوق‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند:

مزایای صـندوق در صـندوق

مهمترین مزیت فراصـندوق‌ها، خدمات حرفه‌ای و تحلیل مضاعف است. باتوجه به اینکه فراصـندوق‌ها از گردآوری سرمایه و تخصیص منابع در صتندوق‌های خرد تشکیل شد‌ه، بنابراین امکان استفاده از مزایای یک مجموع سرمایه‌گذاری بزرگ برای دارندگان آن فراهم می‌شود (به عنوان مثال، در دنیا صـندوق‌های پوشش ریسک حداقل سرمایه میلیون دلاری نیاز دارند) .

مزیت بعدی این است که به دلیل حجم بالای سرمایه FOFها هزینه‌هایی از قبیل تحلیل، بررسی، ارزش‌گذاری، خرید و فروش و سایر هزینه‌ها دربین سرمایه‌گذاران سرشکن و برای سرمایه‌گذار صرفه‌جویی زیادی به همراه خواهد داشت. مدیران صـندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تشکیل سبد سرمایه‌گذاری مناسب، اقدام به تحلیل اوارق بهادار می‌کنند. در حالیکه مدیران FOFها علاوه‌بر تحیل واحدهای سرمایه‌گذاری، اقدام به تحلیل سبد صـندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند. لذا باتوجه به اینکه در فراصـندوق‌ها یک لایه اضافی تحلیل اعمال می‌شود به نظر می‌رسد که از اطمینان بیشتری برخوردار هستند.

در کل، اگر بخواهیم مزایای FOFها را بیان کنیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اداره آسان
  • معاف مالیاتی
  • ورود به تمام صندوق‌ها
  • مدیریت حرفه‌ای صندوق

این مقاله را حتما مطالعه کنید: آیا صـندوق های سرمایه گذاری مطمئن هستند؟

مزیت صندوق در صندوق‌ها

ریسک‌های صـندوق در صـندوق‌ها:

باتوجه به اینکه ماهیت ایجاد صـندوق‌های سرمایه‌گذاری کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است، قاعدتا FOF هم در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. اما با توجه به روند بازار و عرضه تقاضا این صـندوق می‌تواند یک سری ریسک‌ها داشتـه باشد:

  • ریسک کاهش ارزش دارایی صندوق‌ها
  • ریسک کاهش ارزش بازاری واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق
  • ریسک نکول اوراق بهادار
  • ریسک نوسان بازده بدون ریسک
  • ریسک نقدشوندگی

یکی از نکته‌های بسیار مهم در این نوع صـندوق‌ها این است که کارمزدهای ایجاد شد‌ه در FOFها غالبا مضاعف می‌باشد. دلیل این امر این است که یکبار کارمزد در صـندوق‌ها محاسبه شد‌ه و خرید صـندوق برای ایجاد یک صـندوق دیگر کارمزد جداگانه‌ای دارد. هر چند این امر در مقابل مزیت‌های زیادی که این نوع صـندوق‌ها دارد کامل قابل چشم‌پوشی است.

نحوه سرمایه گذاری در FOF:

نحوه سرمایه‌گذاری در FOF مانند نحوه سرمایه گذاری در دیگر صندوق‌ها است. این نوع از صـندوق‌ها هم در دو مدل قابل معامله (ETF) و غیرقابل معامله (مبتنی بر صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری) فعالیت می‌کنند. این دو مدل تفاوت‌هایی با هم دارند که انتخاب هر کدام بستگی به سلیقه سرمایه‌گذار دارد و بر اساس عملکرد مدیر آن، فراصـندوق مطلوب را انتخاب کند.

جمع‌بندی

بازار سرمایه یکی از بازارهای مهم هر اقتصادی است. یکی از دلایل اهمیت این بازار در اقتصاد، وجود انواع ابزارهای مالی است. ابزارهای مالی در بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که بتوانند باتوجه به نوع ریسک و بازده مورد انتظار خود بهترین سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند. صـندوق سرمایه‌گذاری یکی از این ابزارهای مهم است.

در بازار سرمایه تا به الان صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، ثابت، مختلط و کالایی ایجاد شده‌اند. اما در یک سال گذشته شاهد ایجاد ابزارهای پیشرفته مانند صندوق‌های اهرمی، خصوصی و صندوق در صندوق بودیم. صـندوق در صـندوق‌ها دسته خاص و پیشرفته‌ای از صندوقهای سرمایه‌گذاری هستند که فعالیت آنها سرمایه‌گذاری در سایر صندوقها است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.