اسرار مشاهده پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری

اسرار مشاهده پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری

amozesh-final
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

پرتفوی یا سبد سهام چیست؟

قبل از پرداختن به مراحل مشاهده پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری، تعریف کوتاهی از پرتفوی را خواهیم داشت.

امروزه به گروهی از دارایی‌­های مالی مثل سهام، اوراق مشارکت، اوراق قرضه، املاک و مستغلات، پول نقد در سپرده‌­های بانکی و … پورتفوی یا پرتفلیو گفته می‌­شود. سرمایه­‌گذار با تشکیل ای نسبد سهام ریسک سرمایه‌­گذاری را کنترل می‌­کند و به نحوی از سود چند سهم یا چند بازار مالی با کمک پرتفوی نفع می­‌برد. تشکیل دادن پرتفوی سرمایه گذاری باعث میشود ریسک پورتفوی سرمایه گذار کنترل شود و در مقابل نوسانات بازار سرمایه به اصطلاح جان سالم به در ببرد.

4 ویژگی پرتفوی یا سبد سهام متنوع:

  • انتخاب سهم های با نقشوندگی بالا
  • انتخاب دارایی از بازارهای مختلف
  • انتخاب سهام از صنایع مختلف
  • تناسب بین بازدهی و سبد سهام

مشاهده پرتفوی صندوق سرمایه گذاری

وجود ابزار ها و نهادهای مالی متنوع و جدید باعث شده که سرمایه گذاری در بورس به روش های مختلفی صورت پذیرد و هر شخص متناسب با میزان آشنایی خود با بورس، سطح دانش مالی، گزینه مناسب برای سرمایه گذاری را انتخاب کند. به طور کلی میتوان گفت دو نوع روش سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه وجود دارد. روش مستقیم به روشی گفته میشود که فرد سرمایه گذار خود توانایی شناسایی سهم مناسب و داشتن زمان مناسب برای خرید و فروش را داشته باشد که این روش میتواند برای همه افراد مناسب نباشد.  روش غیرمستقیم به روشی گفته میشود که فرد سرمایه گذار به دلیل اینکه توانایی شناسایی شرکت مناسب برای سرمایه گذاری را ندارد انتخاب میکند. صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردان ها دو نوع از روش غیر مستقیم میباشد که سرمایه گذاران می توانند آن را انتخاب کنند.

صندوق های سرمایه گذاری در روش غیر مستقیم از سال 86  در بازار سرمایه ایران ایجاد شده اند و رفته رفته استقبال از این صندوق ها بیشتر شد. یکی از مشکلات سرمایه گذاران نحوه انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری می باشد که خود یک مقاله مفصل میباشد ولی یکی از عوامل تشخیص بهترین صندوق سرمایه گذاری، مشاهده کردن پورتفوی یا سبد سهام سرمایه گذاری صندوق مورد نظر است که در این مقاله به این موضوع میپردازیم. هم چنین می توان با بررسی پرتفوی صندوق ها، تشکیل پرتفوی هوشمند با صندوق های سرمایه گذاری را تسهیل کرد.

مراحل مشاهده پرتفوی صندوق ها

همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین ابزارهای شناسایی صندوق های مناسب برای سرمایه گذاری، مشاهده پرتفو صندوق است. برای مشاهده سبد سهام صندوق ها مراحل زیر را طی می کنیم:

1. مراجعه به سایت کدال:

سایت کدال یکی از مهمترین سایت های اهالی بازار سرمایه است. این سایت اطلاعات بنیادی تمام شرکت های زیر مجموعه سازمان بورس را به صورت ماهانه، فصلی و سالانه ارائه میدهد. این سایت یکی از ابزارهای مهم تحلیل گران بنیادی است. برای وارد شدن به این سایت اینجا کلیک کنید.

2. جستجوی صندوق سرمایه گذاری

مرحله بعد از باز کردن سایت کدال، جستجو کردن صندوق سرمایه گذاری مورد نظر است. به عنوان مثال برای دیدن صندوق سرمایه گذاری کاریس، باید در قسمت جستجو سایت، نماد کاریس را بنویسید.

مراحل مشاهده پرتفوی صندوق ها

3. باز کردن گزارش اخرین ماه صندوق سرمایه گذاری

بعد از بازکردن صندوق سرمایه گذاری مورد نظر، باید در بخش اطلاعیه ها، به دنبال اخرین گزارش پرتفوی صندوق سرمایه گذاری باشیم. با بازکردن اخرین گزارش، میتوانیم ترکیب صندوق مورد نظر را مشاهده کنیم. گفتنی است هر ماه صندوق های سرمایه گذاری موظف هستند گزارش دقیق از ترکیب پرتفو خود را داخل سایت کدال بارگذاری کنند.

سبد سهام یا پورتفوی هر صندوق را چگونه تشخیص دهیم؟

صندوق های سرمایه گذاری سرمایه­‌های خرد را جمع­‌آوری می­‌کنند تا آن­ها را به بهترین شکل در بازارهای مالی سرمایه‌‌گذاری کنند و سود حاصل را بین سرمایه­‌گذارانشان تقسیم کنند، بنابراین باید از نظر چیدن پرتفوی بسیار قوی و سنجیده عمل کنند. چرا که مدیریت یک سرمایه عظیم و ایجاد تعادل بین ریسک و بازده کار آسانی نیست.

پرتفوی هر صندوق میزان ریسک پذیری مدیر صندوق را نشان می‌­دهد و این موضوع تاثیر مستقیمی روی بازدهی کل صندوق و در نتیجه میزان سود بردن سرمایه­‌گذاران دارد. بنابراین هر سرمایه­‌گذار باید قبل از ورود به صندوق های سرمایه گذاری از پرتفوی صندوق و استراتژی مدیر آن در سرمایه‌­گذاری اطلاع داشته باشد.

پورتفوی هر صندوق

سبد سهام انواع صندوق های سرمایه گذاری

همانطور که پیش از این گفتیم، صندوق های سرمایه گذاری بر اساس سبد سهام یا پورتفوی که دارند به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. در این قسمت سبد سهام سه نوع اصلی صندوق های سرمایه گذاری را مرور می‌کنیم.

سبد سهام صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت

صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت، درصد بالایی از دارایی‌های خود را در اوراق با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری می‌کنند. این اوراق سود ثابتی دارند و ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها بسیار پایین است. بنابراین صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت نیز سود ماهیانه تقریبا ثابتی دارند و ریسک سرمایه‌گذاری در آن‌ها پایین است.صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت موظف هستند که 75 تا 95 درصد از دارایی‌های خود را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند.تصویر زیر نمونه‌ای از ترکیب دارایی‌های صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کمند است و همانطور که مشخص است، درصد بالایی از دارایی‌های این صندوق در اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری شده است.

سبد سهام صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت

سبد سهام صندوق های سرمایه گذاری سهامی

برخلاف صندوق های درآمد ثابت و همانطور که از اسم این صندوق‌ها پیداست، صندوق‌های سهامی بیشتر دارایی‌های خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذاری در سهام ریسک بیشتری دارد، اما در عوض بازدهی بیشتری هم به دنبال خواهد داشت.در زیر ترکیب دارایی های صندوق سهامی کاریس را مشاهده می کنید.

سبد سهام صندوق های سرمایه گذاری سهامی

سبد سهام صندوق های سرمایه گذاری مختلط

این صندوق‌ها حد میانی صندوق های درآمد ثابت و سهامی هستند. یعنی درصد سرمایه‌گذاری آن‌ها در سهام و اوراق با درآمد ثابت تقریبا برابر است. این موضوع باعث شده که ریسک سرمایه گذاری در آن‌ها نسبت به صندوق های سهامی کمتر و بازدهی آن‌ها نسبت به صندوق های درآمد ثابت بیشتر باشد.در زیر ترکیب دارایی های صندوق مختلط کاریزما را مشاهده می کنید. و همانطور که مشخص است، درصد بالایی از دارایی‌های این صندوق در سهام سرمایه‌گذاری شده است.

سبد سهام صندوق های سرمایه گذاری مختلط

سبد سهام صندوق های مبتنی بر طلا

عمده دارایی این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه‌طلا که در بازار سرمایه معامله می‌شوند، تخصیص پیدا می‌کند. بازدهی صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا تقریبا مشابه بازدهی سکه طلا بوده و ریسک سرمایه گذاری در آن‌ها بالاست. مزیت هایی که این صندوق ها نسبت به معاملات فیزیکی معمول در بازار طلا دارند می توان به:نبود مالیات، نقدشوندگی بالا، کارمزد پایین و… اشاره کرد. در زیر ترکیب دارایی های صندوق مبتنی بر طلا کهربا  را مشاهده می کنید.

سبد سهام صندوق های مبتنی بر طلا

مقاله پیشنهادی: هشت توصیه برای تشکیل سبد سهام (پرتفوی)

سبد سهام صندوق درصندوق

این صندوق ها، صندوق سرمایه گذاری تلفیقی هستند که در انواع دیگر صندوق ها سرمایه گذاری می کند. به عبارت دیگر، پرتفوی یا سبد سهام این صندوق ها متشکل از واحدهای سایر  صندوق ها است. این صندوق ها جایگزین هر گونه سرمایه گذاری مستقیم در اوراق قرضه، سهام و سایر انواع اوراق بهادار می شوند.

موضوع فعالیت فرعی این صندوق نیز مشارکت در تعهد پذیره نویسی یا تعهد خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری در این صندوق مزیت های متعددی نسبت به سرمایه گذاری انفرادی دارد. هزینه به کارگیری نیروهای متخصص، گردآوری و تحلیل اطلاعات و گزینش سبد بهینه اوراق بهادار بین همه سرمایه گذاران تقسیم می شود و سرانه هزینه هر سرمایه گذار کاهش می یابد. همچنین امکان سرمایه گذاری مناسب و متنوع تر دارایی ها فراهم شده و در نتیجه ریسک سرمایه گذاری کاهش می یابد.  علاوه بر این تحلیل تشکیل سبد سهام در  این صندوق به صورت مضاعف انجام می شود. تحلیل مضاعف به این معنا است که یک بار مدیران صندوق های مختلف برای انتخاب سهام تحلیل جامعی را انجام می دهند و مدیران صندوق صنم نیز  برای انتخاب هرکدام از صندوق ها تحلیل سطح دوم رو انجام می دهند. در زیر پورتفوی صندوق در صندوق صنم  را مشاهده می کنید.

سبد سهام صندوق درصندوق

سبد سهام صندوق اهرمی

صندوق سهامی اهرمی ، این صندوق ها به سرمایه گذار این امکان را می دهند که به صورت غیر مستقیم و بدون دریافت اعتبار از کارگزار خود، علاوه بر برخورداری از مزایای صندوق های سرمایه گذاری اعم از مدیریت حرفه ای و نقدشوندگی، به صورت اهرمی در بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری کند. این صندوق دارای دو نوع واحد سرمایه گذاری با نام های ممتاز و عادی بوده که واحد های ممتاز مناسب برای سرمایه گذاران ریسک پذیر بوده که قصد استفاده از اهرم برای سرمایه گذاری در سهام شرکت ها را دارند و واحد های عادی برای سرمایه گذاران ریسک گریز که قصد سرمایه گذاری کم ریسک دارند مناسب می باشد.درحال حاضر صندوق اهرم کاریزما تنها صندوق اهرمی بازار سرمایه است. در زیر ترکیب دارایی های صندوق اهرمی کاریزما را مشاهده می کنید.

سبد سهام صندوق اهرمی

ویژگی های پرتفوی مناسب صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

برای شناخت یک پرتفوی یا سبد سهام مناسب باید اول ویژگی های آن را بشناسیم.یک پرتفوی مناسب باید شامل سهم های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد تا از نظر ریسک و شرایط اقتصادی تمام احتمالات را در برگیرد.هم چنین  پرتفوی مناسب باید اصول  مدیریت سرمایه و ترکیب دارایی را رعایت کرده و سهم هایی با وزن مناسب  از کل پرتفوی داشته باشد. هم چنین یک پورتفوی باید دربرگیرنده صنایع مهم و پیشرو در بازار بورس باشدتا بتواند سود خوبی شناسایی کند.  در زیر عکس پرتفوی صندوق سهامی کاریس که تمام اصول مدیریت سرمایه و ریسک درآن رعایت شده است را مشاهده می کنید.

پرتفوی مناسب صندوق ها

همانطور که مشاهده می کنید این پرتفوی، هم مدیریت سرمایه و ریسک را رعایت کرده و هم توانسته سهم ها و صنایع برتر در دوره های زمانی مختلف را به خوبی شناسایی کند.

نتیجه گیری

برای شناسایی صندوق مناسب برای سرمایه گذاری، اصلی ترین ابزار شناسایی پرتفوی آن است. هم چنین برای شناسایی یک پرتفوی خوب ملاک هایی مانند:مدیریت سرمایه و ریسک وجود دارد. پس با مراجعه به سایت کدال و مشاهده پرتفوی هر صندوق می توان بازدهی آن در آینده را سنجید. در آخر برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری و پاسخ به سوالات احتمالی خود در مورد صندوق های سرمایه گذاری میتوانید به سایت کاریزما و بخش مشاوره سرمایه گذاری مراجعه کنید.

بنظر شما پورتفوی کدام صندوق سرمایه گذاری برای شرایط الان بازار مناسب هست؟

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 دیدگاه برای این مطلب

  1. حسین ۱۰ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    چطور میشه خرید و فروشهای روزانه صندوق ها را دید ؟؟؟
    در سایت tcs کجا بریم که خرید و فروش صندوق ها را ببینیم؟؟؟

    ۱۰ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۰ دی ۱۴۰۲

      سلام و درود، تشکر از حسن انتخاب شما🌹 در سایت https://www.tsetmc.com/ نماد مورد نظرتون رو سرچ کنید تا اطلاعات کامل رو مشاهده کنید. همچنین در سایت فیپیران می‌تونید ترکیب دارایی صندوق‌ها و بازدهی گذشته اون‌ها رو مشاهده کنید.

      ۱۰ دی ۱۴۰۲
  2. محمد ۳ اسفند ۱۴۰۲

    بسیار عالی بود.

    ۳ اسفند ۱۴۰۲

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.