مقایسه صندوق های سرمایه گذاری و بررسی تفاوت آنها

مقایسه صندوق های سرمایه گذاری و بررسی تفاوت آنها

مقایسه صندوق های سرمایه گذاری
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مقایسه صندوق های سرمایه گذاری و آشنایی با عملکرد و بازدهی آنها، کمک می‌کند که بهترین و مناسب‌ترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید. به همین منظور، ابتدا باید انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به دقت بشناسید. سپس مزایا و معایب هریک از صندوق‌ها را با یکدیگر مقایسه و در آخر طبق رویکرد سرمایه‌گذاری خود، اقدام به خرید آنها کنید.

در این مطلب از کاریزما لرنینگ به مقایسه صندوق های سرمایه گذاری بورسی پرداخته‌ایم تا مسیر روشنی را برای شما نمایان کنیم.

مهم‌ترین معیارها برای مقایسه صندوق های سرمایه گذاری​

بدون شک شما هم گاها در انتخاب شیوه مناسب برای سرمایه‌گذاری به شبهه افتاده‌اید. اگرچه، تردید شما در مورد روش سرمایه‌گذاری و مثبت بود‌ن یا نبودن بازدهی آن امری طبیعی است، اما اگر هوشمندانه این کار را آغاز کنید قطعا به نتیجه مطلوب خود دست خواهید یافت.

اگر جزء افراد کم ریسک و بی‌تجربه در بازار سرمایه هستید، قطعا خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب‌ترین گزینه پیش روی شما است. به شرطی که قبل از خرید، تمامی صندوق های سرمایه گذاری را با یکدیگر مقایسه و به تفاوت‌های اصلی آنها پی ببرید.

مهم‌ترین معیارهایی که باید در مقایسه ی صندوق های سرمایه گذاری به آنها توجه کنید، مواردی از قبیل زیر هستند:

  • نوع صندوق سرمایه‌گذاری
  • عملکرد و بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • ضریب آلفا و بتای صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری
  • ترکیب دارایی هر یک از صندوق‌ها
  • گردش معاملات واحدهای سرمایه‌گذاری
  • میزان نقدشوندگی هریک از صندوق‌ها
  • سابقه فعالیت صندوق

در ادامه هریک از ویژگی‌های فوق را به تفصیل بررسی می‌کنیم تا مقایسه ی صندوق های سرمایه گذاری بورس را برای شما تسهیل کنیم.

مطلب پیشنهادی: صندوق سرمایه گذاری چیست و انواع آن

مقایسه انواع صندوق های سرمایه گذاری

قبل از هر چیزی مهم‌ترین ملاک برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری، شناخت انواع مختلف صندوق‌ها است. در حالت کلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس نحوه معامله به دو دسته تقسیم می‌شوند:

حال با توجه به تقسیم‌بندی فوق، انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه روی کار آمـده‌اند. اگرچه توضیح کامل انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این مطلب نمی‌گنجد، اما برای آشنایی شما در زیر لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس را نام برد‌ه و توضیح مختصری از آنها ارائه می‌دهیم:

  1. صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری با درآمد ثابت: جزء صندوق‌های بدون ریسک هستند که سود روزشمار با ریسک‌پذیری پایین دارند.
  2. صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط: ریسک و بازدهی بیشتری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت دارند. از این رو، مناسب افرادی است که به‌دنبال بازدهی بالاتر از سود بانکی هستند.
  3. صندوق‌ های سرمایه گذاری در سهام: از آنجایی‌که دارایی‌های خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند، ریسک بالایی دارند. اما سود و بازدهی بالایی در شرایط خوب بازار به سهامداران خود اعطا می‌کنند.
  4. صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی: دارایی‌های خود را در کالاهای فیزیکی یا اوراق بهادار مبتنی بر آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  5. صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی: براساس الزامات سازمان بورس جهت تسهیل معاملات سهام و کمک به نقدشوندگی بیشتر معاملات در بازار سرمایه ایجاد شده‌اند.
  6. صندوق‌های جسورانه: در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کرد‌ه و ریسک بالایی نسبت به سایر صندوق‌ها دارند.
  7. صندوق‌های نیکوکاری: عواید خود را به صورت هدفمند صرف امور خیریه می‌کنند.
  8. صندوق در صندوق‌ها: سبد سرمایه‌گذاری خود را از سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تشکیل می‌دهند.
  9. صندوق‌های املاک و مستغلات: دارایی افراد متعدد را جمع‌آوری و آنها را در مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  10. صندوق‌های زمین و ساختمان: دارایی سرمایه‌گذاران را جذب و آنها را در ساخت و فروش پروژه‌های مسکونی سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  11. صندوق خصوصی: به تملک بخشی از سهام شرکت‌های خصوصی و واگذاری آنها در بازه زمانی دیگر می‌پردازند.
  12. صندوق‌های پروژه‌ای: فعالیت خود را با ساخت و تکمیل پروژه‌ای خاص شروع کرده و با پایان پروژه نیز تمام می‌کنند.

انواع صندوق های سرمایه گذاری

مقایسه عملکرد و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری

هریک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس نحوه معامله و ترکیب دارایی خود، بازدهی متغیری دارند. مقدار بازدهی هریک از صندوق‌ها در فواصل زمانی مختلف قابل تغییر است. همچنین نرخ سود هریک از صندوقهای سرمایه‌گذاری با توجه به میزان دارایی سرمایه‌گذاران تعیین می‌شود. به عنوان مثال، بازدهی صندوق‌های سهامی براساس میزان هر سرمایه‌گذار تعیین شد‌ه و براساس وضعیت بازار سرمایه (صعودی یا نزولی بود‌ن بازار) و ممکن است سود و زیان چند ده درصدی را در یک بازه زمانی محقق کنند. در حالیکه، صندوقهای درآمد ثابت بازدهی موثر سالانه‌ و ثابتی دارند که عموما سودی بیشتر از سپرده‌های بانکی به سرمایه‌گذاران خود اعطا می‌کنند.

صندوق‌های مختلط به علت اختصاص بخش بیشتری از دارایی‌های خود به سهام، دارای ریسک بالاتر و در نتیجه سود بیشتری هستند. میزان بازدهی این صندوق‌ها نیز بستگی به وضعیت بازار سرمایه دارد. اما بازدهی صندوقهای کالایی برحسب نوسان قیمت دارایی پایه آنها تعیین می‌شود.

در حالت کلی، میزان سود صندوقهای سرمایه‌گذاری برحسب ریسک سرمایه‌گذاری آنها تعیین شد‌ه و هرچه یک صندوق ریسک بیشتری داشتـه باشدT بالطبع سود بیشتری را در وضعیت خوشایند بازار محقق می‌کند. با این حال، برای مقایسه هر چه دقیق‌تر بازدهی صندوق های سرمایه گذاری، بهتر است قبل از خرید آنها به سایت فیپیران مراجعه کرد‌ه و بازدهی کوتاه مدت و بلند مدت آنها را بررسی کنید.

مقایسه ضریب آلفا و بتای صندوق‌های سرمایه‌گذاری

ضریب آلفا و بتا از مهم‌ترین مفاهیم مربوط به صندوقهای سرمایه‌گذاری است که بایسیتی در مقایسه صندوق های سرمایه گذاری بورسی به آنها نیز توجه کنید.

ضریب آلفا به مقدار بازده مازاد یک صندوق نسبت به شاخص بازار اطلاق می‌شود. در مجموع، شاخص آلفای یک صندوق عددی مثبت، منفی یا صفر است. یعنی هرچه مقدار این شاخص بالا باشد، عملکرد سرمایه‌گذاری آن صندوق یا سهام خوب است.

ضریب بتا تغییرات ارزش دارایی‌های صندوق را در طول زمان نسبت به نوسانات بازار مشخص می‌کند. برای مثال، اگر ضریب بتای یک سهم نسبت به شاخص بازار ۲+ باشد، یعنی در یک دوره زمانی معین، تغییرات قیمتی سهم دو برابر تغییرات قیمتی شاخص بازار بورس بود‌ه و برعکس این قضیه نیز صادق است. به عبارت دیگر می‌توان گفت، هر چه ضریب بتای یک سهم بیشتر باشد، ریسک و بازدهی آن سهم یا صندوق نیز بیشتر است.

در تصویر زیر که از سایت فیپیران گرفتـه شد‌ه است، می‌توانید ضریب آلفا و بتای صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاریزما را مشاهده نمایید:

ضریب آلفا و بتای صندوقهای سرمایه‌گذاری

مقایسه ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری

از آنجایی‌که ابزارهای مالی مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارند و بازدهی هریک از آنها برحسب ریسک‌شان تعیین می‌شود، لذا توصیه می‌شود قبل از شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها در ابتدا میزان ریسک‌پذیری خود را مشخص کنید. سپس ریسک هر صندوق را با سایر صندوق‌ها مقایسه کرد‌ه و بعد اقدام به خرید واحدهای صندوق مورد نظر کنید.

اگر جزء افرادی هستید که تحمل ریسک در بازار سرمایه را ندارید و به سود کم قانع می‌شوید، قطعا صندوق‌های درآمد بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری شما هستند. زیرا درصد ریسک این صندوق‌ها تقریبا صفر بود‌ه و در بازه زمانی معین سود ثابتی را به شما ارائه می‌دهند. در عوض، برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی، خصوصی، جسورانه و پروژه‌ای باید ریسک بالایی را متحمل شوید. لذا خرید این نوع از صندوق‌ها به افراد ریسک‌گریز توصیه نمی‌شود.

دسته دیگری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارند که مختص افراد میانه‌رو با تحمل ریسک متوسط هستند. صندوق‌های مختلط و سایر صندوق‌هایی که در بند مربوط به انواع صندوق‌ها بدان اشاره کردیم، همگی جزء این دسته از صندوق‌ها بود‌ه و خرید آنها با ریسک متوسطی همراه است.

مقایسه صندوق‌ها براساس ترکیب دارایی آنها

یکی دیگر از معیارهایی که موجب وجه تمایز صندوق‌ها می‌شود، ترکیب دارایی آنها است. عملکرد و بازدهی هریک از صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری نیز بر اساس ترکیب دارایی آنها با یکدیگر متفاوت است.

در حالت کلی، ترکیب دارایی‌ صندوق‌ها به دودستـه زیر تقسیم می‌شود:

  • اوراق مشارکت، وجوه نقد و سپرده‌های بانکی (بدون ریسک)
  • اوراق سهم (با ریسک)

در جدول زیر، می‌توانید ترکیب دارایی مرسوم‌ترین صندوق‌ها (که بر اساس مصوبات سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین شد‌ه است) را به طور دقیق مشاهده کنید:

ترکیب دارایی صندوق های سرمایه گذاری

مقایسه صندوق های سرمایه گذاری بر اساس میزان نقدشوندگی و گردش معاملات واحدهای آنها

اغلب افراد به علت نگرانی از نقد شوندگی (عدم تبدیل سریع و آسان واحدهای سرمایه‌گذاری به وجه نقد) صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اقدام به خرید آنها نمی‌کنند. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران بعد از میزان ریسک و بازدهی صندوق، به سرعت صدور و ابطال و نقدشوندگی صندوق‌ها اهمیت می‌دهند.

برای برآورد نقدشوندگی صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری، در وهله اول باید به نسبت گردش معاملات یا حجم معاملات روزانه آنها توجه کنید. با توجه به این معیار متوجه خواهید شد که در یک دوره زمانی معین چند درصد از کل واحدهای صندوق مورد معامله قرار می­‌گیرد.

مقایسه صندوق های سرمایه گذاری بر اساس سابقه فعالیت آنها

برخی از افراد، به علت عدم مشاهده عملکرد و بازدهی سالهای قبل صندوق‌های نوپا تمایلی به خریداری آنها ندارند. به همین جهت، قبل از خرید صندوق مورد نظر در پی این هستند که بدانند عمر و سابقه فعالیت صندوق مورد نظر چقدر است. به همین منظور، کافی‌ست در سایت فیپیران نام و نماد یک صندوق را جستجو کرد‌ه و تاریخ آغاز فعالیت آنرا فیلتر نمایید تا سابقه فعالیت آن صندوق را به طور دقیق مشاهده کنید.

برای مثال، سابقه فعالیت برخی از صندوق‌های کاریزما را در تصویر زیر مشاهده می‌نمایید:

تاریخچه فعالیت صندوقهای سرمایه‌گذاری

چکیده مطلب

​در مقاله‌ای که مطالعه کردید، سعی داشتیم که تمامی معیارهای سنجش یک صندوق سرمایه‌گذاری خوب را به شما معرفی کنیم تا تصمیم قاطع‌تری برای خرید صندوق‌‌های دلخواره بگیرید. در صورتی که به همه موارد فوق با دقت توجه کنید و با بررسی و سنجش آنها اقدام به خرید صندوق دلخواه کنید، قطعا از تصمیم خود پشیمان نخواهید شد. لذا توصیه ما این است که قبل از شروع سرمایه‌گذاری حتما زمانی را به مقایسه ی صندوق های سرمایه گذاری اختصاص دهید. سپس با توجه به میزان ریسک‌پذیری و روحیه سرمایه‌گذاری خود اقدام به خرید نوع خاصی از صندوق‌ها کنید.

برای مراجعه به صفحه اختصاصی ” مقایسه ی صندوق های سرمایه گذاری ” و بررسی جزئیات دقیق هر صندوق در سایت فیپیران اینجا کلیک کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.