استراتژی‌های متنوع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی

استراتژی‌های متنوع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی

صندوق-های-سهامیweb
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

با توجه به تنوع سلایق افراد در سرمایه‌گذاری و وجود چالش‌هایی در انتخاب صندوق‌های سهامی، در این مقاله با تشریح هرکدام از این چالش‌ها، راهکار‌هایی ارائه شده تا افراد بتوانند با انتخاب بهترین صندوق سهامی اقدام به سرمایه‌گذاری متناسب با ویژگی‌های فردی خود نماید.

پیش از اینکه به بررسی استراتژی‌های سرمایه‌گذاری بپردازیم، بهتر است در ابتدا به اهمیت سرمایه‌گذاری اشاره کنیم. بدین منظور فرض کنید با سرمایه “یک میلیون تومان” در سال 1370 می‌توانستید یک خودرو بخرید. در سال 1380 یک یخچال فریزر، در سال 1390 یک لباسشویی و در سال 1400 یک هارد اکسترنال! این نشان‌دهنده کاهش ارزش پول ملی است و در کشور‌هایی نظیر ایران که تورم سالانه سبب افزایش مداوم قیمت کالا‌ها و خدمات می‌شود، سرمایه‌گذاری به عنوان راهکاری برای مقابله با تورم و حفظ ارزش پول است. 

شناسایی بهترین روش سرمایه‌گذاری

گفتیم در کشورهای تورمی برای مقابله با کاهش ارزش پول ناچار به سرمایه‌گذاری هستیم. حال این سوال پیش می‌آید که در کدام نوع دارایی سرمایه‌گذاری کنیم تا با کسب بیشترین بازدهی همراه باشیم؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است بازدهی تاریخی انواع دارایی‌ها را طی سالیان متمادی بررسی کرده و بهترین روش سرمایه‌گذاری در ایران را شناسایی کنیم. ما در مقاله “سرمایه گذاری و انواع آن” به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم و متوجه ‌شدیم که بازار‌سهام در دوران تورم همواره با بیشترین رشد در بین دارایی‌ها همراه بوده و به نوعی می‌توان این دارایی را بهترین روش سرمایه‌گذاری برشمرد که در ادامه به ویژگی‌ها و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

چرا بازارسهام بیشترین بازدهی را در بین دارایی‌ها دارد

شاید برای شما نیز سوال باشد که چرا بازدهی بازارسهام در بلندمدت همواره بیشتر از سایر بازارها است. در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

علت بالا بودن بازدهی سهام

تورم بلند‌مدت در کشورها از عدم توازن رشد نقدینگی و تولید ناشی می‌شود. برای مثال زمانی که رشد نقدینگی کشور به سمت تولید روانه نشود این نقدینگی موجب ایجاد تورم در آن کشور خواهد گردید. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می‌شود ویدیو “علل ایجاد تورم در کشور‌ها” را مشاهده نمایید.

بازارسهام در هرکشوری نماینده‌ای از اقتصاد آن کشور است. زیرا عمده شرکت‌های بزرگ و مهمی که ارزش افزوده آن کشور را ایجاد می‌کنند در بازار بورس یافت می‌شوند. پس زمانی که سهام یک شرکت را خریداری می‌کنیم، هم از جهت رشد دارایی‌های شرکت که ناشی از تورم است مصون خواهیم بود و هم از جهت ارزش افزوده‌ای که آن شرکت خلق خواهد کرد. پس دلیل اصلی که سهام همواره با بیشترین بازدهی همراه است را می‌توان به “ارزش افزوده خلق شده توسط شرکت‌ها” ربط داد. زیرا دارایی‌های دیگر نظیر طلا، دلار، مسکن، خودرو و… از این مزیت برخوردار نیستند.

به طورکلی از مزیت‌های بازار‌سهام نسبت به سایر دارایی ها می‌توان به “بازدهی بیشتر بورس”، “نقد شوندگی بیشتر”، سرمایه‌گذاری با مبالغ کم”، “شفافیت معاملاتی” و… اشاره کرد.

چالش‌های سرمایه‌گذاری در بازارسهام

خرید سهام به واسطه ماهیت آن(در اختیار نبودن دارایی به صورت فیزیکی) از سرمایه‌گذاری‌های پرریسک به شمار می‌رود. به خصوص زمانی که دانش کافی برای سرمایه‌گذاری در این بازار را نداشته باشیم و تنها با سیگنال سایر افراد سرمایه‌گذاری کنیم. در سنوات اخیر به واسطه دعوت عمومی مردم به بورس توسط رسانه‌ها، شاهد ورود بسیاری از افراد به بازارسهام بودیم که عمدتا دانش کافی برای سرمایه‌گذاری نداشتند و ضررهای سنگینی را نیز متحمل شدند. همین امر سبب از دست رفتن اعتماد بسیاری از مردم به بورس شد.

همانطور که گفته شد سرمایه‌گذاری مستقیم، سهامدار را با ریسک‌هایی مواجه می‌سازد که لازمه کنترل این ریسک‌ها برخورداری از دانش کافی آن بازار است. از این ریسک‌ها می توان به “تعداد بالای شرکت‌ها و عدم توانایی رصد کردن کل نماد‌ها توسط اشخاص”، “مدیریت سرمایه نادرست و عدم تعیین حد ضرر”، “عدم صبوری کافی”، “خرید و فروش‌های متعدد”، “عدم توانایی ایجاد پرتفوی بهینه” و … اشاره کرد. همگی این ریسک‌ها از نوع غیرسیستماتیک بوده و می‌توان با بهره‌گیری از استراتژی‌های درست سرمایه‌گذاری از آنها مصون ماند.

روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس

سرمایه‌گذاری در بورس به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌پذیرد که هر کدام را در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • سرمایه‌گذاری مستقیم

در این روش فرد به صورت شخصی و با پلتفرم‌های کارگزاری اقدام به خرید و فروش سهام می‌کند. این روش مناسب افرادی است که به خوبی صنایع و شرکت‌ها را می‌شناسند و از دانش تخصصی تحلیل سهام از نوع تحلیل بنیادی و تکنیکال برخوردار هستند. این روش نیازمند صرف انرژی و زمان زیادی برای تحلیل و شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری است و بهتر است به این روش به دید یک شغل نگاه کرد که مانند هر کار دیگری نیازمند تخصص و صرف زمان و انرژی خواهد داشت.
 اگر به صورت مستقیم در بازار سرمایه‌گذاری می‌کنید و به دنبال اخذ کد بورسی و یا تعویض کارگزاری خود هستید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

  • سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

در این روش فرد تخصص و یا زمان کافی برای شناسایی و استفاده از فرصت‌های بازار را ندارد و سرمایه خود را تحت مدیریت اشخاص حرفه‌ای در دارایی‌هایی نظیر سهام و سایر اوراق سرمایه‌گذاری می‌نماید. در این روش فرد با خرید صندوق‌ها و یا خدمات سبدگردان‌ها عملا خود را از چالش‌های سرمایه‌گذاری دور کرده و از دانش و تخصص تیم هدف بهره‌ می‌گیرد و نیازی به صرف زمان و انرژی بابت شناخت شرکت‌ها را ندارد. 
سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در انواع دارایی‌هایی نظیر سهام، اوراق و مشتقات کالایی مانند صندوق‌های طلا صورت می‌گیرد. در ادامه ما به صورت خاص به روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در “بازار‌سهام” و ارائه چالش‌های آن خواهیم پرداخت.

چالش‌های سرمایه‌گذاری به روش غیرمستقیم در بازارسهام

به طور معمول فردی که به صورت غیرمستقیم در بازارسهام سرمایه‌گذاری می‌کند با چالش‌هایی مواجه خواهد بود که در ادامه با ذکر هرکدام سعی خواهیم کرد بهترین راهکار را نیز برای حل این مشکلات مطرح نماییم.

استراتژی‌های سرمایه گذرای

1. زیان اصل‌سرمایه در ریزش‌های بازار: نوسانات بالای سهام و به خصوص افت سنگین شاخص‌کل از تیر 1399 سبب نگرانی بسیاری از سهامداران بابت ازدست دادن اصل سرمایه خود گردیده است. همانطور که در بخش‌های قبل نیز اشاره کردیم در کشوری نظیر ایران که سالانه تورم‌ بالا را تجربه کرده‌است، حفظ ارزش پول از اصول اصلی سرمایه‌گذاری به شمار رفته و نگهداری پول به صورت “نقد” و یا “سپرده بانکی” به مرور سبب کاهش ارزش آن خواهد گردید، چه رسد به اینکه اصل سرمایه نیز با کاهش همراه شود!

پس تا به اینجای کار متوجه شدیم بازارسهام در بین دارایی‌ها دارای بیشترین بازدهی در بازه‌های بلند‌مدت است و تنها ریسک آن نوسانات بالای قیمتی است که ممکن است فرد در زمان اشتباه وارد این بازار شده و نتواند بازدهی معقولی کسب کرده و یا حتی با ضرر همراه باشد. در چنین بازاری حفظ ارزش پول و همچنین استفاده از بازدهی‌های بازار می‌توان گزینه بسیار جذابی به شمار رود.

“صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما پیشنهادی برای سرمایه‌گذارانی که نگران کاهش اصل سرمایه بوده و نمی‌خواهند از رشد بازار جا بمانند”

ما در گروه مالی کاریزما برای حل مشکل بالا، صندوق تضمین اصل سرمایه را طراحی نموده‌ایم. این صندوق از دو واحد عادی و ممتاز تشکیل شده است. سازوکار آن به این شکل است که اصل سرمایه افراد را تضمین می‌کند و سرمایه‌گذاران می‌توانند در زمان‌هایی که بازار سرمایه رشد می‌کند، از این رشد بهره‌مند شوند ولی در صورتی که بازار روند نزولی بگیرد و احیانا در این روند نزولی اصل سرمایه آن‌ها کاهش پیدا کند، صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما با سازوکاری مناسب، این کاهش از اصل سرمایه را جبران می‌کند.

این صندوق از نوع مختلط می باشد و از دو واحد عادی و ممتاز تشکیل شده است که مخاطب ما در این بخش نوع عادی این صندوق می باشد. برای آشنایی بیشتر با این صندوق روی لینک مقابل کلیک نمایید: صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما

خرید صندوق تضمین

2. جاماندن از رشدهای بازار: در روند‌های صعودی ، افرادی که به صورت غیرمستقیم اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند، تمایل به کسب بازدهی حداکثری از این رشد را دارند و چون معمولا صندوق‌های سهامی در اکثر صنایع و نماد‌های زیادی سرمایه‌گذاری می‌کنند، ممکن است بازدهی کسب شده، کمتر از بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاران باشد. این اتفاق باعث می‌شود فرد از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم منصرف گردیده و به صورت شخصی اقدام به خرید و فروش سهام نماید که به طبع ریسک‌های عنوان شده در بخش‌های قبلی وی را تهدید خواهد کرد.

پس چالش مطرح شده در این بخش بازدهی‌پایین صندوق‌ها در روند‌های صعودی است که بعضا در روند‌های صعودی فرد با مقایسه بازدهی صندوق با نمادی خاص، از عملکرد صندوق ناراضی بوده و ترجیح می‌دهد به صورت شخصی اقدام به سرمایه‌گذاری نماید. حل این مشکل تنها با ایجاد حالت اهرمی برای صندوق‌ها برطرف خواهد شد تا در شرایط صعودی افراد بتوانند بیشتر از بازدهی بازار سود کسب نمایند.

“صندوق اهرم کاریزما پیشنهادی برای افرادی که می‌خواهد در شرایط صعودی بازار بازدهی‌ بیشتری کسب نمایند”

برای حل مشکل مطرح شده، کارشناسان گروه مالی کاریزما، اقدام به طراحی ابزاری “منحصربه فرد” در بازار سرمایه ایران کرده‌اند و این صندوق با ایجاد خاصیت اهرمی بازدهی بیشتری نسبت به سایر انواع صندوق‌ها کسب می‌نماید. به طور کلی اهرم در بازار‌های مالی به سرمایه‌گذاری با مبلغی بیش از دارایی فعلی گفته می شود. صندوق اهرم از دو واحد عادی و ممتاز تشکیل شده و سازوکار آن بدین شکل است که واحد‌های عادی دارای بازدهی 20 الی 25 درصدی و واحد‌های ممتاز دارای بازدهی متغییر بوده و مناسب افرادی است که انتظار بازدهی بالایی از سرمایه گذاری خود دارند. “برای آشنایی بیشتر با این صندوق کلیک نمایید”

البته لازم به ذکر است که وجود اهرم در این صندوق علارقم مزیت در روند‌های صعودی، در بازارهای نزولی می‌تواند باعث زیان سنگین سهامدان گردد که به طبع از خاصیت اهرمی این صندوق نشات گرفته است. پس اگر از پیش‌بینی می کنید که بازار مسیر صعودی در پیش دارد می‌توانید با خرید واحد‌های ممتاز اهرم از لینک زیر اقدام به سرمایه‌گذاری در این صندوق نمایید

3. گرفتن بازدهی شاخص: برای پیگیری وضعیت کلی نمادهای بازار از شاخص‌هایی استفاده می‌کنیم که از مهمترین آن‌ها می‌توان به “شاخص‌کل” و “شاخص‌کل هم‌وزن” اشاره کرد. شاخص کل، ارزش شرکت‌ها را در محاسبه تغییرات روزانه دخیل می‌کند در حالی که شاخص هم‌وزن تنها به صورت ساده این محاسبات را انجام می‌دهد. برای مثال شرکتی نظیر فولاد مبارکه که به واسطه ارزش بازار بالا، در تغییرات شاخص‌کل تاثیر زیادی دارد، در شاخص هم‌وزن با یک شرکت کوچک مثل سیمانی‌ها برابر در نظر گرفته می‌شود.

پس با این حساب بازدهی این دو شاخص می‌تواند معیاری برای ارزیابی عملکرد بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تلقی شود. نبود نمادی خاص در بازار که بتواند بازدهی این دو شاخص را کسب نماید سهامداران را با چالش‌هایی مواجه ساخته است و نیاز به طراحی ابزارهایی که بتواند این دو شاخص را پیروی نماید در بازار به وجود آمده است.

“صندوق مشترک کاریزما ابزاری برای سرمایه‌گذارانی که قصد دارند تا بازدهی شاخص کل را کسب کنند”

صندوق سرمایه گذاری مشترک کاریزما یک راه حل ساده برای ورود به بورس و دنیای سرمایه گذاری در سهام است. ارزش واحد های سرمایه گذاری صندوق سرمایه‌گذاری مشترک کاریزما به تناسب رشد ارزش سهام درون پورتفوی آن رشد می‌کند و بازدهی آن متناسب با بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار می‌باشد.

خرید صندوق مشترک کاریزما

“صندوق کاریس ابزاری برای سرمایه‌گذارانی که قصد دارند تا بازدهی شاخص هم‌وزن را کسب کنند”

صندوق سرمایه گذاری سپند کاریزما با نماد ” کاریس ” راه حلی ساده برای افرادی است که کد بورسی دارند و قصد سرمایه گذاری موفق با کمترین درگیری فکری و زمانی در بورس دارند. ارزش واحد‌های صندوق سرمایه گذاری سپند کاریزما (کاریس) به تناسب رشد ارزش سهام داخل پورتفوی آن رشد می‌کند و بازدهی آن متناسب با بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار می‌باشد. همچنین این صندوق تقسیم سود ماهانه ندارد.

سرمایه گذاری در کاریس

نتیجه‌گیری

در این مقاله از اهمیت سرمایه‌گذاری صحبت کردیم و گفتیم در کشور‌های تورمی مثل ایران برای حفظ ارزش پول، مجبور به سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف هستیم. در ادامه با بررسی بازدهی تاریخی دارایی‌های مختلف، فهمیدیم که بازار سهام در بازه‌های بلندمدت همیشه با بیشترین بازدهی همراه بوده که دلیل آن را به ارزش افزوده خلق شده توسط شرکت‌ها ربط دادیم. روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در سهام شرح گردید و به صورت ویژه به چالش‌های سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم پرداختیم و برای هرکدام از این چالش‌ها راه‌حل پیشنهادی را برای افزایش مطلوبیت سرمایه‌گذاران ذکر کردیم .

مسلما کسب سود در بورس هدف هر سرمایه گذاری است که اقدام به ورود و سرمایه گذاری در آن می‌کند. با این حال سود و زیان هر دو برای سرمایه‌گذاران اتفاق می‌افتد. هرچه بر تجربه و دانش خود اضافه کنید تعداد سرمایه گذاری‌های موفق شما نیز بیشتر خواهد بود. در این مسیر راهکارها و موقعیت های بالقوه زیادی نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا ضررهای خود را در بورس جبران کنید و در واقع در بورس بهتر سود کنید.

سوالات متداول

1. استراتژی بهینه برای حفظ اصل سرمایه و استفاده از فرصت‌های رشد بازارسرمایه چیست؟

با خرید صندوق اصل سرمایه کاریزما، می‌توانید در دوران صعودی بازار بورس، از این رشد استفاده کنید و در دوران نزولی نیز اصل سرمایه خود را حفظ کنید.

2. استراتژی بهینه برای کسب سودآوری بیشتر نسبت به بازار در روند‌های صعودی چیست؟

صندوق اهرم کاریزما مناسب برای افرادی است که روند صعودی بازار را تشخیص داده‌اند و می‌خواهد با متحمل شدن ریسک بیشتر‌، سودآوری بازدهی بالاتری را کسب نمایند.

3. با خرید کدام صندوق سهامی می‌توانیم بازدهی شاخص کل را کسب نماییم؟

بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک کاریزما متناسب با بازدهی شاخص کل طراحی گریده است.

4. با خرید کدام صندوق سهامی می‌توانیم بازدهی شاخص هم‌وزن را کسب نماییم؟

بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری کاریس متناسب با بازدهی شاخص هم‌وزن طراحی گریده است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.