گزارش پیش بینی سود چیست؟

گزارش پیش بینی سود چیست؟

گزارش پیش بینی سود
تحلیل بنیادی

گزارش پیش بینی سود به مجموعه اعمالی گفتـه می‌شود که در راستای پیش‌بینی سود سال بعد شرکت انجام می‌شود. گزارش تحلیلی پیش بینی سود علاوه‌بر مزایا، معایبی را نیز به همراه دارد که در ادامه این مقاله از کاریزما بدان اشاره می‌کنیم.

سود هر سهم چیست؟

سود هر سهم یا eps حاصل تقسیم سود خالص هر دوره بر تعداد سهام آن شرکت است. دو نوع eps شامل eps محقق‌شده در سال مالی قبل و Eps پیش بینی شد‌ه برای سال مالی پیش‌رو است. شرکت‌ها تا سال 96 علاوه‌بر انتشار eps محقق‌شده در سال مالی سپری شد‌ه، می‌بایست به پیش‌بینی eps سال آینده می‌پرداختند و تا یک ماه پیش از شروع سال مالی، محاسبات را به عموم افشا می‌کردند. در صورت وقوع هر گونه رویداد با اهمیت، شرکت eps پیش بینی شد‌ه را تعدیل می‌کرد. تعدیل به معنای متعادل‌سازی است. وقتی گفتـه می‌شود یک سهم تعدیل eps دارد به زبان ساده یعنی اینکه سود سهم قرار است کم یا زیاد شود. تعدیل مثبت به معنای افزایش سود و تعدیل منفی به معنای کاهش سود است.

سازمان بورس در سال 96 با هدف جلوگیری از دستکاری در پیش بینی سود و ارائه پیش‌بینی‌های نادرست توسط شرکت‌ها، پررنگ‌تر شد‌ن نقش نهادهای مالی در ارائه گزارش تحلیلی و کاهش زمان توقف نمادها، انتشار پیش‌بینی سود ناشران را از الزام خارج کرد. در عوض، انتشار «گزارش تفسیری مدیریت» و «افشای اطلاعات با اهمیت» را جایگزین آن کرد. در آن زمان، این اقدام با هجمه‌های زیادی مواجه شد و هر کدام از موافقان و مخالفان این تغییر دلایل متفاوتی را مطرح می‌کردند.

مقاله پیشنهادی: اسرار صورت سود و زیان !

مزایا ومعایب گزارش پیش بینی سود

از یک طرف، تعداد سرمایه‌گذاران جدیدالورود، توانایی تحلیل و پیش بینی سود شرکت‌ها را نداشتـه و افزایش دانش مالی این قشر به زمان بیشتری نیاز است. عدم توانایی استفاده آنها از گزارش های تفسیری برای پیش بینی سود و شرایط دشوار تورمی و تحریمی کشور که باعث عدم ثبات بیشتر و دشواری در پیش‌بینی متغیرهای کلان اقتصادی شد‌ه است، هم این امر را پیچیده‌تر نمود. از طرف دیگر، الزام شرکت‌ها به ارائه پیش بینی های سود باعث ارائه اطلاعات گمراه‌کننده به سرمایه‌گذاران می‌شد.

بخش قابل توجهی از مفروضات به دیدگاه شرکت بستگی داشت و نه وقایع قطعی و می‌توانست عاملی برای سیگنال‌دهی یا گمراه کرد‌ن بازار باشد. مدیران شرکت‌ها با توجه به اطلاعاتی که در دست داشتند و هر لحظه می‌توانستند گزارش پیش بینی سود یا تعدیل منفی و مثبت بدهند حرکات رانتی و نوسانات بازار بر اساس اطلاعات نهانی را به وجود آوردند.

بنابراین، همین عامل هم می‌تواند باعث شود که در صورت عدم نظارت صحیح بر ارائه پیش بینی های سود، شرکت‌ها هرگونه پیش‌بینی ارائه دهند و موجب جهت‌دهی به انتظارات سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بازار شود.

به عنوان مثال، فملی در گزارش پیش بینی سود خود از سال مالی منتهی به 30/12/1399 نرخ دلار را 19 هزار تومان در نظر گرفتـه است. در حالیکه هم‌اکنون هر دلار حدود 24 هزار تومان نوسان می‌کند. همینطور نرخ هر تن کاتد را 7000 دلار تخمین‌زده در حالیکه هر تن کاتد 8000 دلار معامله می‌شود.

جمع‌بندی مطالب مربوط به گزارش پیش بینی سود

پس می‌توان اینطور نتیجه گرفت که الزاما ارائه گزارش پیش بینی سود هر سهم توسط خود شرکت‌ها نمی‌تواند به نفع سرمایه‌گذاران جدید و تازه‌وارد یا حتی تحلیلگران حرفه‌ای بازار شود. چه بسا موجب گمراهی و عدم ارائه درست و شفاف از وضعیت شرکت‌ها نیز شود. بنابراین، به نظر می‌رسد سازمان بورس می‌بایست استانداردهای جدیدی برای ارائه پیش‌بینی‌ها تعریف کند یا نظارت خود را دقیق‌تر اعمال کند تا به هدف خود که کارآمدتر شد‌ن بازار است دست یابد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.