مقایسه شرکتهای صنعت زغال سنگ

مقایسه شرکتهای صنعت زغال سنگ

tahlil-bors-va-eghtesad
تحلیل بنیادی

زغال سنگ یکی از مهم ترین منابع تامین انرژی بوده است که به عنوان سوخت در نیروگاه های حرارتی و نیز ماده اولیه برخی صنایع شیمیایی برای تولید گاز، کُک، روغن، قطران و و غیره و همچنین در صنعت فولاد و در روش کوره بلند کاربرد فراوانی دارد. به دلیل افزایش تقاضای فولاد که به دنبال رشد صنعتی کشورها می آید و همچنین وابستگی صنعت فولاد به این ماده سیاه رنگ، تامین و استخراج زغال سنگ از اهمیت بالایی برخوردار میشود.

صنعت زغال سنگ در ایران

چهار ناحیه که در داخل کشور زغال سنگ فراوانی دارند شامل طبس با ۷۵.۴ درصد، کرمان با ۸.۲ درصد، البرز مرکزی با ۱۳.۵ درصد و البرز شرقی با ۲.۶ درصد و سایر مناطق تنها ۰.۳ درصد است. کل تولید زغال سنگ خام کشور در سال 99 به طور تقریبی 3.5 میلیون تن و کنسانتره 1.7میلیون تن بوده است. در این مقاله چهار شرکت مهم استخراج زغال سنگ را با یکدیگر مقایسه میکنیم.

 مقایسه شرکتهای صنعت زغال سنگ

زغال سنگ به دو دسته کلی زغال سنگ حرارتی و زغال سنگ کک شو تقسیم بندی میشود. شرکتهای تولید کننده محصول کنسانتره زغال سنگ در ایران و منطقه جغرافیایی آنها به شرح جدول ذیل می باشد.

 مقایسه شرکتهای صنعت زغال سنگ

معرفی کطبس

شرکت زغال‌سنگ نگین طبس یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زغال‌سنگ خام کک‌شو در ایران است. محصولات شرکت پس از شستشو در شرکتهای پایین دست تبدیل به کک شده و به عنوان ماده اولیه در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. ظرفیت اسمی تولید شرکت 175 هزار تن است اما ظرفیت برآوردی آن 263 هزار تن میباشد. سهم بازار این شرکت از کل تولید بازار داخلی در 6 ماه ابتدای سال 3درصد بوده است. مقدار فروش 6 ماه شرکت 122هزار تن بوده است که تقریبا 50درصد کل تولید سال گذشته شرکت است.

معرفی کشرق

شرکت صنعتی و معدنی شمال‌شرق شاهرود از نظر رتبه‌بندی بر اساس ظرفیت و میزان تولید، در رده پنجم قرار دارد. محصولات این شرکت در سه دسته کلی زغال‌سنگ کک‌شو کیفی، دانه‌بندی شده و کک‌شو کیفی درجه یک؛ دسته‌بندی می‌شوند که در مجموع شرکت در شش ماه ابتدای سال 33هزارتن فروش داشته است که 42درصد کل محقق سال گذشته بوده است.

معرفی کپرور

شرکت فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس با شست‌وشو و فرآوری زغال‌سنگ خام، محصول کنسانتره زغال‌سنگ را تولید می‌کند. کپرور، محصول خود را به شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، تولید مواد معدنی ایران و فولاد زرند ارائه می‌کند. محصول این شرکت امکان استفاده به عنوان ورودی مستقیم کک‌سازی ذوب آهن اصفهان را داشته است.

معرفی کزغال

بهره‌برداری فاز یک طرح تجهیز معدن زغال‌سنگ طبس با هدف استخراج 5/ 1میلیون تن زغال‌سنگ خام (750هزارتن کنسانتره) از سال 1387 به عنوان تنها معدن مکانیزه کشور آغاز شد. محصول اصلی این شرکت کنستانتره زغال‌سنگ است که طی 6ماه ابتدای سال‌جاری معادل 226هزارتن فروش محقق کرده است که تنها 36درصد کل فروش سال گذشته شرکت بوده است.

مقایسه شرکتها

در نمودارهای زیر درآمد عملیاتی، سود خالص و سود هر سهم شرکت همراه با حاشیه سود خالص چهار شرکت در 6 فصل گذشته آورده شده است. همانطور که مشاهده میشود کزغال به سبب داشتن سهم بیشتری از بازار و بزرگتر بودن درآمد عملیاتی بیشتری دارد. فروش شرکتهای زغال سنگی در دو فصل پایانی سال به دلیل کمبود سوخت های دیگر و تقاضای بیشتر زغال سنگ بیشتر میشود. درآمد عملیاتی کزغال به سبب داشتن سهم بیشتری از بازار بیشتر از سایر شرکتها است.

 مقایسه شرکتهای صنعت زغال سنگ

مقایسه شرکتهای صنعت زغال سنگ

با وجود بیشتر بودن درآمد عملیاتی کزغال،eps کطبس در دوره های مختلف بیشتر از سایر نماد ها بوده است که از سرمایه کمتر آن است. نسبت P/E ttm یا گذشته نگر کزغال 7.3 بوده است و این نسبت برای کپرور، کطبس و کشرق به ترتیب 6.4، 6.8 و 22 است.

 مقایسه شرکتهای صنعت زغال سنگ

نسبت سود خالص به فروش (حاشیه سود خالص) شرکتها در دوره های مختلف به شرح زیر است.

 مقایسه شرکتهای صنعت زغال سنگ

مقایسه نسبت های سودآوری نشان میدهد که کطبس در دوره شش ماهه نخست سال از بیشترین حاشیه سود برخوردار بوده است و پس از آن کزغال قرار دارد. نسبت ROA کپرور بیشترین مقدار در بین شرکتهای زغال سنگی است و دوره گردش عملیاتی شرکت هم 234 روز است. این به این معنی است که شرکت در کمتر از یک سال میتواند کل فرآیند استخراج، تولید، فروش و دریافت وجه نقد از مشتری داشته باشد و از کل دارایی های خود 26 درصد بازدهی کسب کند که نکته مثبتی است. دوره گردش عملیاتی برای کزغال 659 روز، برای کطبس 309 روز و برای کشرق نیز 188 روز است.

این مقاله را حتما بخوانید: نسبت های سودآوری چیست؟

مقایسه شرکتهای صنعت زغال سنگ

نسبت های اهرمی کزغال 61 درصد، کپرور 31 درصد، کطبس 49 درصد و کشرق 67 درصد است.

نسبت های نقدینگی شرکتها به شرح زیر است.

  مقایسه شرکتهای صنعت زغال سنگ

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.