محاسبه سود به روش TTM چگونه است؟

محاسبه سود به روش TTM چگونه است؟

محاسبه سود به روش TTM
تحلیل بنیادی

محاسبه سود به روش TTM یکی از روش‌های تقسیم سود EPS که عملکرد سهم در 12 ماه گذشته را بررسی می‌کند. در ادامه مقاله، توضیحات بیشتری در خصوص محاسبه سود ttm به شما ارائه خواهیم داد. پس در ادامه این مطلب از کاریزما همراه ما باشید.

سود هر سهم یا EPS چیست؟

همانطور که در مقالات قبلی نیز توضیح دادیم، EPS مخفف عبارت Earning Per Share، به معنی سود به ازای هر سهم است. اگر شرکت‌ها در پایان هر سال مالی، درآمد کل را بر تعداد کل سهام شرکت تقسیم کنند، سود هر سهم یا EPS به دست می‌آید.

به‌طور ساده‌تر‌، EPS  یک شرکت میزان سودی است که شرکت به ازای هر سهم به دست می‌آورد. EPS یکی از موضوعات بسیار مهمی است که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت سهام شرکت‌ها در بازار بورس تأثیر می‌گذارد. برای مثال، فرض کنید که شرکتی در پایان سال مالی خود، ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال درآمد داشتـه باشد و تعداد سهام شرکت نیز ۱ میلیون باشد. EPS شرکت برابر است با ۱،۰۰۰ ریال.

در حقیقت، به سودی که شرکت پس از یک سال مالی کسب می‌کند، EPS  محقق‌شده نیز می‌گویند.

نسبت P/E چیست؟

اگر در بازار بورس فعال باشید نام نسبت P/E را شنیده‌اید. زمانی که بحث ارزش‌گذاری سهام پیش می‌آید، نسبت قیمت به سود هر سهم (پی بر ای) از قدیمی‌ترین و پراستفاده‌ترین معیارها است. P/E خلاصه‌شده نسبت قیمت سهم P مخفف Price به سود هرسهم EPS مخفف Earning Per Share است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، برای محاسبه P/E قیمت فعلی سهم را بر درآمد هر سهم (EPS) تقسیم می‌کنیم.

سود هر سهم در روش TTM

قبل از بهمن ۱۳۹۶ سازمان بورس شرکت‌های بورسی را ملزم کرد‌ه بود تا گزارش پیش‌بینی عملکرد خود را منتشر نمایند. به همین دلیل، شرکت‌های بورسی و فرابورسی در چندین مرحله این گزارش را منتشر می‌کردند.

در گام اول، یک ماه ماند‌ه به شروع دوره مالی جدید پیش‌بینی از عملکرد سال مالی بعد خود منتشر می‌کردند و پس از آن متناسب با هر گزارش میان‌دوره‌ای گزارش پیش‌بینی خود را بازنشر می‌کردند و بستـه به شرایط سود هر سهم پیش‌بینی خود را افزایش (تعدیل مثبت) و یا کاهش (تعدیل منفی) می‌دادند و با هر تغییر در گزارش پیش‌بینی شرکت‌ها، در صورتی‌که تغییر بااهمیت بیش از ۲۰ درصدی انجام می‌شد نماد را بستـه و بدون محدودیت نوسان بازگشایی می‌کردند. در نتیجه، عموماً تغییرات سنگینی را شاهد می‌بودیم. این موضوع در حالی‌که سادگی محاسبات را برای سرمایه‌گذاران در پی داشت. اما به دلیل اینکه دیدگاه شرکت در آن دخیل بود و بعضاً ممکن بود شرکتی با نیت خاصی گزارش خود را تغییر دهد موجب گمراهی سرمایه‌گذاران را فراهم می‌آورد.

توجه فرمایید تا زمانی‌که قانون انتشار گزارش پیش‌بینی برای شرکت‌ها پابرجا بود آخرین سود هر سهم پیش‌بینی گزارش‌شده از سوی شرکت مبنای EPS گزارش‌شده سازمان بورس قرار می‌گرفت. اما از بهمن‌ماه ۱۳۹۶ مصوبه‌ای نزد سازمان بورس تصویب شد که پیرو آن شرکت‌ها از آن تاریخ به بعد مجاز به انتشار گزارش‌های پیش‌بینی عملکرد خود نبودند و هرگونه آثار مالی احتمالی در عملیات شرکت را مجبور بودند در گزارش جداگانه‌ای تحت عنوان گزارش تفسیری مدیریت و یا در قالب شفاف‌سازی ارائه کنند. بنابراین، چون در این حالت از EPS پیش‌بینی‌شده خبری نبود، مجبور شدند که از مبنای دیگری جهت گزارش EPS در سایت TSETMC استفاده کنند. یکی از فرمت‌های جهانی گزارش EPS روشی تحت عنوان Trailing Twelve Months (دوازده ماهه گذشته) یا به اختصار TTM بود‌ه است.

مقاله پیشنهادی: تفاوت EPS و DPS در بازار سرمایه

محاسبه سود به روش TTM چیست؟

TTM مخفف عبارت Trailing Twelve Months به معنی دوازده ماه گذشته است. در این روش، سهامداران و تحلیلگران می‌توانند بر اساس EPS دوازده ماه گذشته (۴ دوره ۳ ماهه) به ارزیابی یک شرکت بپردازند. طبق الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌ها باید صورت‌های مالی سه‌ماهه خود را منتشر کنند. بنابراین سود هر سهم در دوره‌های سه‌ماهه، در دسترس سرمایه‌گذاران خواهد بود.

اصلی‌ترین مزیت محاسبه سود به روش TTM این است که قیمت سهم براساس قیمت واقعی آن تعیین می‌شود. در واقع، ارزش‌گذاری سهم توسط سود پیش‌بینی‌شده شرکت انجام نمی‌شود و سرمایه‌گذاران با استفاده از اطلاعات واقعی می‌توانند عملکرد شرکت را ارزیابی کنند و نتایج بهتری به دست آورند.

بنابراین، برای درک ساده‌تر می‌توان گفت EPS یک سهم بر اساس سود خالص ۱۲ ماه گذشته محاسبه می‌شود. درصورتی‌که در پایان سال مالی یک شرکت گزارش تفسیری آن را بررسی کنیم، سود (زیان) خالص کل در پایان آن سال تقسیم‌بر تعداد کل سهام شرکت، EPS سهم می‌شود. اما درصورتی‌که در میان سال مالی باشیم با توجه به آخرین گزارش ارائه‌شده توسط شرکت می‌توان EPS را به دست آورد.

برای مثال، اکنون‌که در نیمه دوم سال هستیم، EPS یک شرکت برابر با مجموع سود (زیان) خالص ۶ ماهه اول امسال به‌اضافه ۶ ماهه سال گذشته تقسیم‌بر تعداد کل سهام شرکت است. برای نمونه اطلاعات زیر را درباره سهمی خاص در نظر بگیرید:

  • سود خالص به ازای هر سهم در پایان سال مالی قبل: ۶،۰۰۰ ریال
  • سود خالص به ازای هر سهم در ۶ ماهه اول سال قبل: ۴،۰۰۰ ریال
  • سود خالص به ازای هر سهم در ۶ ماهه اول امسال: ۳،۰۰۰ ریال
  • سود خالص به ازای هر سهم در ۶ ماهه دوم سال قبل: ریال ۲،۰۰۰ = ۴،۰۰۰ – ۶،۰۰۰ ۵،۰۰۰ = ۳،۰۰۰ + ۲،۰۰۰

مزایای محاسبه سود به روش TTM

یکی از مزیت‌های مدل TTM این است که به ما مقدار سود هر سهم را با فرض عدم‌تغییر شرایط در آینده نشان می‌دهد. در نتیجه، اگر شرایط بهتری رقم بخورد قطعاً سود هر سهم در روش TTM افزایش پیدا خواهد کرد و این موضوع نمایانگر پتانسیل‌های صعود در آینده خواهد بود.

همان‌طور که گفتیم، روش TTM مجموع سودهای هر سهم چهار دوره سه ماهه گذشته سهم را نشان می‌دهد. بنابراین، اگر در دوره سه ماهه اخیر عملکرد شرکت بهبود پیدا کند مقدار EPS گزارش‌شده افزایش پیدا خواهد کرد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.