زیر و بم صنایع برتر بورسی(صنعت کاشی و سرامیک)

زیر و بم صنایع برتر بورسی(صنعت کاشی و سرامیک)

کاشی
تحلیل بنیادی

یکی از اتفاقات مهم و تاثیرگذار در دولت سیزدهم را باید تصمیم دولت به  ساخت 4میلیون واحد مسکونی طی چهار سال دانست.در واقع ساخت سالانه یک میلیون واحد موضوع اثرگذاری است که می‌تواند برخی گروه‌های ساختمانی و مرتبط با ساخت و ساز را متاثر کند، گروه‌هایی نظیر سیمان، کاشی و سرامیکی‌ها جزو صنایعی هستند که با توجه به ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال می‌توانند تحت تاثیر مثبت این اتفاق قرار بگیرند.

کیان گرانمایه تحلیلگر بازار سرمایه در این گزارش صنعت کاشی و سرامیک را به طور کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و وضعیت این صنعت را در سال آینده و با توجه به تهدیدها و فرصت‌های موجود پیش‌بینی کرده است:

سرامیک و سفالگری از جمله باستانی‌ترین هنرهای بشری و در واقع سرمنشا هنر تولید کاشی و سرامیک است که نخستین آثار این هنر در ایران به حدود 10,000 سال قبل از میلاد می‌رسد که به صورت گل نپخته بوده و آثار اولین کوره‌های پخت سفال به حدود 6000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد.کلمه کاشی (TILE) از کلمه لاتین TEGULA گرفته شده که مترادف فرانسوی TUILE بوده به معنای گل پخته سقف و کلمه انگلیسی TILE نیز به معنای پوشش بر روی ساختمان است. کلمه سرامیک (CERAMIC) نیز از ریشه یونانی آن یعنی کراموس KERAMOS گرفته شده است. کاشی محصولی سفالین و سرامیکی است که در اصطلاح به آن سنگ مصنوعی نیز گفته می‌شود. این محصول به دو دسته کفی و دیواری تقسیم می‌شود که نوع کف آن اصطلاحا در بازار، سرامیک نامیده می‌شود.با توجه به اینکه این صنعت ارتباط مستقیمی با رونق در ساخت و ساز کشور دارد، برنامه دولت در خصوص ساخت 4 میلیون مسکن را می‌توان عامل مثبتی برای این صنعت از لحاظ فروش و سودآوری دانست و این امر اهمیت بررسی این صنعت را بالاتر می‌برد. ارزش جایگزینی دلاری یک خط تولیدی کاشی و سرامیک با ظرفیت حدود 1میلیون مترمربعی به صورت تقریبی برابر 5میلیون دلار برآورد می‌شود که با فرض دلار 24هزار تومانی ارزش جایگزینی ریالی برابر 120میلیارد تومان برآورد می‌شود.

فرایند تولید کاشی و سرامیک

مواد اولیه برای تولید کاشی عبارت از مواد معدنی و خاک‌های مختلف از جمله رس، فلدسپات، سیلیس، کائولین، کربنات باریم، و مواد اولیه فرعی، مانند سیلیکات سدیم و انواع رنگ‌ها است . برای کاهش هزینه‌های تولید معمولا معادن مواد اولیه در نزدیکی کارخانه‌ها است.

 

آمار صنعت کاشی و سرامیک در جهان

تولید کاشی در دنیا در سال 2020 برابر 16 میلیارد متر مربع بوده است که آسیا با تولید 11.9 میلیارد متر مربع، رتبه اول تولید در بین مناطق جهان را کسب کرده است.

میزان تولید در مناطق مختلف جهان(سال 2020)

در سال 2020 میزان مصرف کاشی و سرامیک در جهان با میزان تولید آن تقریبا برابر بوده است.

 وضعیت مصرف در مناطق مختلف جهان(سال2020)

میزان تولید کاشی و سرامیک جهان در سال‌های 2016 تا 2020 (میلیون متر مربع)

 

وضعیت 10 کشور برتر تولیدکننده در سال‌های 2016 تا 2020

 

وضعیت 10 کشور برتر مصرف‌کننده در سال‌های 2016 تا 2020

 

در بحث تجارت جهانی این صنعت، در سال 2019 ارزش دلاری کل تجارت برابر 707میلیون دلار بوده است.

 کشورهای برتر صادرکننده

کشورهای برتر واردکننده

 

جهت مقایسه مقدار تولید و حاشیه سود شرکت‌های داخلی با شرکت‌های خارجی، خلاصه‌ای از وضعیت بنیادی  4 شرکت بزرگ دنیا از نظر مقدار تولید در سال 2020 را در جدول زیر آورده‌ شده است:

بررسی صنعت کاشی و سرامیک در کشور

روند مقدار ظرفیت نصب شده در کارخانجات کشور از سال 90 تا سال 99 به صورت زیر بوده است:

در نمودار زیر مقدار تولید انواع کاشی و سرامیک در کشور از سال 90 تا 99 قابل مشاهده است. در سال‌های 90 تا 92 که صنعت ساخت‌ وساز کشور به دلیل پروژه مسکن مهر از رونق برخوردار بوده است، صنعت کاشی و سرامیک نیز از لحاظ مقدار تولید وضعیت مناسبی داشته است.

 

وضعیت مصرف کاشی و سرامیک داخل کشور در مقایسه با تولید کشور در سال‌های 90 تا 99 به صورت زیر قابل نمایش است:

با توجه به وضعیت کشورهای همسایه و نیاز به ساخت و ساز و ترمیم خرابی‌های ناشی از جنگ، صنعت کاشی و سرامیک از پتانسیل بالایی جهت صادرات برخوردار است. مقاصد برتر صادراتی برای تولیدکنندگان داخلی عبارت‌ است از عراق، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و گرجستان که در نمودار زیر مقدار و همچنین مبلغ صادرات کشور در سال‌های 90 تا 99 آورده شده است.

 

تحلیل SWOT برای صنعت کاشی و سرامیک

نقاط قوت: امکان تامین عمده مواد اولیه مورد نیاز از منابع داخلی

نقاط ضعف: قدیمی بودن تجهیزات تولید  

 فرصت‌: برنامه دولت در ساخت 4 میلیون مسکن، جنگ‌ها و خرابی‌های منطقه و بالا رفتن نیاز به کاشی و سرامیک در کشورهای منطقه

تهدید: سهولت ورود رقبا به علت پایین بودن سرمایه اولیه مورد نیاز، رقابت منفی واحدهای تولیدی در فروش و نرخ‌گذاری به علت مازاد عرضه در این صنعت

بررسی صنعت کاشی و سرامیک در بازار سرمایه

در حالی که بیش از 150 واحد تولیدی کاشی و سرامیک در کشور فعال هستند، این صنعت با هشت نماد فعال سهم ناچیزی از بازار سهام را به خود اختصاص داده است. ارزش بازار این صنعت حدود 77هزار میلیارد تومان است که سهم 0.13% از ارزش کل بازار سرمایه کشور را داراست. میانگین درصد تقسیم سود صنعت برابر 55درصد بوده که در جدول زیر خلاصه‌ای از شرکت‌های سودده این صنعت در بازار سرمایه آورده شده است:

 

مقایسه قیمت به سود (P/E ttm) و قیمت به فروش (P/S)

 

ارزش بازار شرکت‌های قابل معامله سیمانی در بورس

 

نمادهای برتر صنعت

کحافظ

کاشی‌ وسرامیک‌ حافظ‌ در سال گذشته حدود 43میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک را تولید کرده است. با توجه به اینکه این شرکت طرح توسعه کاشی‌های پرسلانی با ظرفیت 45میلیون متر مربع را دارا می‌باشد که فاز اول آن با ظرفیت 225میلیونی از دی ماه امسال به بهره‌برداری رسیده است و فاز دوم آن نیز با ظرفیت 225میلیونی طبق برنامه شرکت از اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. با توجه به حاشیه سود بالای محصولات پرسلانی، با راه‌اندازی این خطوط می‌توان افق مناسبی از جهت سودآوری برای سهم متصور بود.  پیش‌بینی می‌شود در سال مالی آینده این سهم بتواند حدود 60تومان تومان سود در ازای هر سهم را محقق کند.

چارت هفتگی کحافظ

 

کساوه

صنایع‌ کاشی‌ و سرامیک‌ سینا در سال گذشته حدود 108میلیون مترمربع انواع کاشی و سرامیک را تولید کرده است. این شرکت از ابتدای سال 1400 از پروژه تولید محصولات کاشی پرسلان پولیش به ظرفیت اسمی سالیانه 15 میلیون مترمربع بهره‌برداری کرده است. همچنین شرکت طرح توسعه احداث کارخانه توليد محصولات پرسلاني سايز بزرگ (اسلب) را در در دستور کار خود دارد که زمان بهره‌برداری از آن طبق برنامه شرکت از مهرماه سال آینده خواهد بود.

چارت روزانه کساوه

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.