تحلیل بنیادی کنور

تحلیل بنیادی کنور

Artboard 1 copy-100
تحلیل بنیادی

شرکت کنور

معرفی شرکت

شرکت معدنی و صنعتی صبانور بزرگترین تولید کننده فرآورده های سنگ آهن در غرب کشور می باشد که از مرحله اکتشاف، استخراج ، فرآوری سنگ آهن تا تولید محصولات کنسانتره و گندله دانه بندی فعال می باشد. سنگ آهن دانه بندی این شرکت، درمعادن باباعلی، گلالی و مجموعه معادن شهرک و کورکورا در استان های همدان و کردستان تولید می شود. محصول سنگ آهن دانه بندی معادن با مشخصات کیفی مطلوب به عنوان خوراک مصرفی کارخانجات کنسانتره سازی صبانور مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت صبانور از نظر تولید سنگ آهن جزو ۱۰ شرکت نخست کشور و بزرگ ترین تولید کننده این ماده معدنی در غرب کشور بوده و در دو استان همدان و کردستان مشغول فعالیت جدی می باشد. فعالیت اصلی آن در حوزه معادن سنگ آهن بوده که طبق پروژه ها و طرح های توسع های در دست اجرا می باشد و شرکت تکمیل زنجیره ارزش را تا مرحله فعالیت صنعتی و فرآوری ماده معدنی سنگ آهن تا تولید کنسانتره و گندله در دست اجرا دارد. همچنین این شرکت با اخذ مجوز تاسیس کارخانه در در پهنه راور کرمان و شناسایی ۱۲ آنومالی پتانسیل دار قصد دارد حوزه تولیدات و فعالیت های خود را در دیگر عناصر با ارزش توسعه دهد. مجموعه معدنی و صنعتی صبانور دارای دو کارخانه کنسانتره و گندله سازی در استان همدان است و زنجیره تولید در این استان از مرحله تولید سنگ آهن دانه بندی تا تولید کنسانتره آهن و نهایتا گندله آهن بصورت پیوسته فعال می باشد. محصول گندله با ویژگی های کیفی مطلوب بعنوان خوراک مصرفی کارخانجات فولاد کشور به مصرف می رسد.

ضرایب تبدیل زنجیره فولاد

معادن شرکت

 معدن شرکت کنور

معرفی سهامداران

سهامدران کنور

اطلاعات بازاری شرکت

 اطلاعا بازاری کنور

نکات تحلیلی

* در بخش مواد مصرفی، هزینه های شرکت شامل خرید کنسانتره سنگ آهن، حقوق دولتی ، کرایه حمل و هزینه های باطله برداری می باشد. که عمده قلم مهم در این بخش مربوط به خرید مواد و سپس حقوق دولتی می باشد. * حقوق دولتی به بهای سنگ آهن تخصیص و با توجه به مصرف کنسانتره در کارخانه گندله به بهای تمام شده این محصولات اضافه می گردد. * کرایه حمل سنگ آهن به کارخانه های کنسانتره شهرک و همدان، به بهای کنسانتره و کرایه حمل کنسانتره از کارخانجات شهرک و همدان، به بهای تمام شده گندله لحاظ می شود. * شرکت به دلیل واقع شدن درمنطقه کمتر توسعه یافته و فروش صادراتی کالای غیرنفتی، از معافیت مالیاتی بهره منداست. همچنین کارخانه های کنسانتره شهرک و گندله سازی همدان به ترتیب دارای 20 و 10 سال معافیت مالیاتی هستند. * در ایران شرکتهایی که در زمینه استخراج از معادن فعالیت می کنند و مالک معادن نیستند، سالانه مبلغی را به عنوان حق مالکانه به ایمیدرو می پردازند که این مبلغ به صورت فرمول کلی محاسبه می گردد. نحوه استفاده از این فرمول به این صورت است که شرکتها باید 20 درصد از مبلغ فروش سنگ آهن به صورت خام و 19 درصد از مبلغ فروش سنگ آهن در صورت تبدیل به کنسانتره را به ایمیدرو بپردازد. شایان ذکر است در محصولات با ارزش افزوده بیشتر، نرخ ها کاهشی تر شده و در صورت عدم خام فروشی، تخفیفاتی برای شرکتها در نظر گرفته می شود که هدف از این شیوه، نرخ گذاری تشویق حرکت به سمت تولید و فروش محصولات غیر خام است. بنابراین حق مالکانه به عنوان یک عامل اثرگذار بر سودآوری شرکتهای سنگ آهنی محسوب می گردد. حقوق دولتی معادن برمبنای تناژ سنگ آهن استخراج،دانه بندی ویا کنسانتره تولیدی ونیزنرخ فروش این مواد درب کارخانه(معدن)محاسبه وبه بهای تمام شده کنسانتره تخصیص یافته است.

اطلاعات طرح توسعه:

شرکت در نظر دارد با احداث کارخانه 1میلیون تنی گندله از طریق شرکت فرعی صبا امید غرب خاورمیانه(با مالکیت 70%) در منطقه بیجار، کنسانتره تولیدی خود را از طریق این شرکت به گندله تبدیل و به فروش رساند. زمان براوردی برای بهره برداری این طرح تا نیم سال اول 1402 می باشد که بودجه آن از محل منابع و عملیات داخلی شرکت و از محل افزایش سرمایه پیش بینی شده است. همچنین شرکت مجوز احداث کارخانه کنسانتره 1 میلیون تنی گلالی کردستان( در جوار معدن گلالی خود) را نیز اخذ نموده است که مراحل اجرایی و طراحی ومهندسی آن در حال پیگیری و انجام می باشد.

روند تولید و فروش شرکت

استخراج معادن کنور

در سال 96 فعالیت كارخانه گندله سازی آغاز گردید و با افزایش تولید كنسانتره میزان فروش سنگ كاهش داشت. از سال 97 به بعد تمام سنگ استخراجی شركت به كنسانتره تبدیل گردیده و با افزایش تولید گندله از میران فروش كنسانتره كاسته شده است. شركت غالبا تمام گندله تولیدی خود را به فروش رسانیده است. افزایش روند در تمامی واحد های تولیدی و سهم هر محصول از کل تولید در نمودار بالا قابل مشاهده است.

تولید و فروش ماهانه کنور

همانطور که از نمودار ها مشخص است عمده فروش شرکت از محل محصول کنسانتره می باشد ولی با توجه به طرح توسعه و اهدافی که شرکت در جهت تکمیل زنجیره تولید دارد انتظار می روند این روند ادامه دار نبوده و سهم فروش گندله در سال های آتی افزایش زیادی داشته باشد.

مفروضات تحلیل:

مفروضات تحلیل کنور

مقدار تولید و فروش

تولید و فروش براوردی کنور

این شرکت حدود نصف کنسانتره تولیدی را در فرایند تولید گندله به مصرف می رساند که در پیش بینی فروش سال های آتی لحاظ شده است. همچنین طبق روند گذشته، فرض بر فروش کل گندله تولیدی شده و با توجه به اینکه شرکت حدود 161 هزار تن موجودی گندله در پایان سال 1400 در اختیار دارد، با فروش این مقدار در سال 1401 سود آوری شرکت به ازای هر سهم حدود 80 تومن بیشتر خواهد بود که در این تحلیل این رقم لحاظ نشده است. ضرائب قیمتی کنسانتره و گندله برابر با آخرین ضرائب قیمتی شرکت(به ترتیب 20 %و 27 % شمش فولاد خوزستان)در نظر گرفته شده است.

بهای تمام شده کنور

در بخش مواد مستقیم، مواد اولیه شامل کنسانتره و سنگ آهن خریداری می کند، همچنین حق الزحمه پیمانکاران، حقوق دولتی و کرایه حمل نیز در این بخش شناسایی می شود. در بخش هزینه سربار عمده در سرفصل هزینه انرژی، نرخ گاز مصرفی بر حسب 40% گاز خوراک پتروشیمی ها و سقف 2000 تومان برای سال 1401 و سقف 2500 تومانی برای سال 1402 پیش بینی شده است. بدین ترتیب برآورد سود هر سهم شركت برای سال های 1400 ، 1401 و 1402 بشرح جدول ذیل خواهد بود.

سود و زیان براوردی کنور

روند حاشیه سود کنور

تحلیل حساسیت سود هر سهم 1401 

تحلیل حساسیت سود کنور

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.