تحلیل بنیادی شرکت کچاد

تحلیل بنیادی شرکت کچاد

Artboard 1 copy-100
تحلیل بنیادی

تعاریف مهم صنعت فولاد:

سنگ آهن(Iron ore) نوعی سنگ معدنی حاوی رگه های آهن است که با فرایند ذوب و احیا، آهن آن جدا می شود و در اصطلاح با نماد شیمیایی fe خوانده می شود. مهمترین ماده اولیه برای تولید فولاد، سنگ آهن است. سنگ آهن پس از تبدیل به کنسانتره  و سپس گندله به فولاد تبدیل می شود.

تحلیل بنیادی کچاد

فراوری سنگ آهن بر اساس نوع محصول تولیدی به دو دسته تقسیم می شود:

 1. تولید سنگ آهن دانه بندی شده: تولید سنگ آهن دانه بندی عموماً بصورت خشک و بدون آب انجام می شود. خوراک آن سنگ آهن با عیار حدود ۵۰% و محصول نیز سنگ آهن با عیار ۶۸–۶۰% در دو یا سه کلاس ابعادی است. سپس با استفاده از روش های جدایش  فیزیکی(به روش مقناطیسی) سنگ آهن پر عیار از باطله کم عیار جدا می شود. این محصول که سنگ آهن دانه بندی نامیده می شود به علت پایین بودن عیار، قابل استفاده در سیستم احیای مستقیم نیست اما در کوره بلند می توان استفاده کرد.

2. تولید کنسانتره سنگ آهن:  در کانسار ها، عیار متوسط سنگ آهن پایین است و مقدار عناصر بیش از حد مورد قبول است. به همین دلیل برای پر عیار سازی از روش های پیشرفته تر و مدار پیچیده تری اقدام به تولید کنسانتره می شود. مدار فراوری به طور کلی از واحد های خردایش، اسیاب کنی، پر عیار سازی و ابگیری تشکیل شده است.

گندله: به طور کلی گندله یعنی گلوله های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی که گام نخست خام و سپس  پخته شده و سخت می شود و برای احیا به روش سنتی تولید اهن یا روش های متعدد احیای مستقیم به کار می رود. مانند هیدروکسید کلسیم برای افزایش کیفیت و ویژگی متالوژیکی مکانیکی گندله به ان اضافه می شود. گندله همون کنسانتره هستش که گرانوله ش کردن، یعنی گلوله گلوله شده.

آهن اسفنجی:  در واقع اهن اسفنجی محصول احیای مستقیم سنگ اهن است. اهن اسفنجی خوراک با عیار بالا برای ساخت اهن و فولاد می باشد که از احیای کانی های اهن طبیعی یا فراوری شده بدون رسیدن به دمای ذوب ، به دست می اید. محصول واحد احیا بدون گذراندن قسمت خنک کاری در کوره و با دمای در حدود 600 درجه سانتی گراد توسط سیستم انتقال مواد ویژه به بخش فولاد سازی برای شارژ مستقیم کوره انتقال می یابد. اهن اسفنجی پس از ذوب و احیا در فولاد سازی، در فرایند ریخته گری به شکل محصولات مورد نیاز در می اید و به سه شکل اسلب(تختال)، بیلت(شمش) و میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد.

فولاد خام: فولاد خام یک الیاژ اهن و کربن است که از منابع طبیعی فراوان و از مواد  بازیافت شده تولید  می شود. فولاد حاوی عناصر دیگری مانند کربن، سیلیس، گوگرد، و فسفر است و محتوای آهن 99.2 درصد است.به جز در مورد تعدادی از الیاژ های جدید، فولاد حاوی 2.1 – 0.05 درصد کربن است. عناصر آلیاژ کننده اغلب  برای بهبود خواص فولا د به ان اضافه می شوند. برای مثال کروم  و نیکل به فولاد ضد زنگ اضافه می شوند. همچنین عناصر دیگری مانند وانادیم، منیزیم، تنگستن و… نیز به انواع دیگر فولاد اضافه می شوند.

انواع فولاد:

  1. شمش(Ingot) : طول این محصول کمتر از دو متر است و ابعاد ان برای حمل و نقل فولاد و انبار کردن ان بهینه شده است. شکل سطح مقطع عرضی ان ذوزنقه شکل است.
  2. بیلت (Billet) : بیلت برخلاف شمش طویل استو سطح مقطع ان دایره یا مربعی با عرضی کمتر از 15cm است. بیلت از طریق ریخته گری مستقیم، اکستروژن(بیرون رانی) و یا از طریق نورد شمش به دست می اید. از بیلت بیشتر برای تولید میلگرد و سیم استفاده میشود.
  3. بلوم(Bloom) : اگر عرض بیلت بیش از 15cm ( یا سطح مقطع ان بیش از 230cm2) باشد ان را بلوم می نامند و به همین دلیل معمولا این دو کالا را در یک دسته (بلوم و بیلت) جاي مي دهند. از بلوم براي ساخت ريل، تير اهن و قوطي استفاده مي شود.
  4. تختال یا اسلب(Slab) : سطح مقطع اسلب بر خلاف بلوم و بيلت مربعي نيست بلكه مستطيل است. از اسلب براي ساخت ورقهاي فولادي و صفحه استفاده مي شود.

اين 4 محصول ، كالا هاي فولادي نيمه ساخته محسوب مي شوند كه براي تبديل شدن به محصول نهايي بايستي يك يا چند مرحله ي ديگري فراوري شوند. تفاوت اين محصولات در ابعاد و شكل مقطع انهاست.

ورق فولادي: ورق نوع مسطح فلز اهن است كه كاملا صاف و صيقلي مي باشد. ورق ها به صوت كلي به دو شكل رول فرم وشيت فرم ( برش شده) توليد و به به بازار عرضه ميگردند. در توليد ورق از دو نوع تكنولویي مختلف استفاده مي شود كه نام هاي نورد سرد و نورد گرم به انها اطلاق مي شود. در نورد گرم محصول خروجي ورق سياه ناميده شده و در نورد سرد محصول خروجي ورق روغني خواهد بود. ورق روغنی(ورق سرد) از ورق سیاه(ورق گرم) تولید می شود.

تعریف نسوز ها: نسوزها، موادي هستند كه در برابر حرارت، سايش، تأثيرات مكانيكي، شوک هاي حرارتي و حملات شيميايي مقاوم بوده وتغييرات ناشي از عوامل خارجي را بر بدنة كوره ها تحمل نموده وضمن افزايش كاركرد آنها، راندمان توليد را نيز بالا ميبرند.( این محصول در داخل کشور تولید می شود)

ضریب مصرف: بین 10 تا 20 کیلوگرم در هر تن تولید و فولاد که این رقم ممکن است در شرکت های مختلف تفاوت داشته باشد.

فروآلیاژها: فروآلياژها عبارتند از آلياژي از آهن همراه با يك يا چند عنصر مخصوص (مانند سيليسيم، كروم، منگنز، واناديم و …) كه حداقل يكي از اين عناصراز نظركميت بيشتر از مقدار آهن در آلياژ شكل گرفته باشند. علت استفاده از فروآلياژها افزودن عناصري نظير سيليسيم، منگنز، كروم، تنگستن، موليبدن، تيتانيم، نيكل و واناديم به فولاد مذاب با هدف تنظيم آناليز شيميايي و بهبود خواص مكانيكي فولاد مي باشد.

مصرف ويژه نسوز در مجتمع فولاد خوزستان، مجتمع فولاد مباركه، فولاد سبا و فولاد خراسان به  ترتيب 12/0, 11/46, 9/11, 12/0 كيلوگرم بر تن فولاد مي باشد.

مقاله پیشنهادی: صنعت فولاد را بهتر بشناسیم

 معرفی شرکت

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در خرداد ماه 1371 در دفتر ثبت شرکتهای شهرستان یزد به ثبت رسیده است. مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو در استان یزد، 180 کیلومتری شمال شرقی شهر یزد، حاشیه کویر ساغند قرار دارد.

مقاله پیشنهادی: تحلیل بنیادی چیست

موسسین و صاحبان سهام شرکت

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در شروع با سرمایه گذاری بانک سپه و شرکت ملی فولاد ایران تأسیس شد. در حال حاضر نیز سهامداران شرکت عبارتند از: شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و سایر سهامداران بخش حقیقی و حقوقی.

سهامدارن کچاد

 موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت عبارتست از : اکتشاف و استخراج و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره از آن و تولید گندله، تولید سنگ آهن (لامپ اور) تولید محصولات فولادی و …

تولیدات اصلی شركت كنسانتره، سنگ آهن دانه بندی شده (درشت دانه و ریز دانه) و كنسانتره آپاتیت می باشد.در جدول زیر اسامی محصولات تولیدی شرکت را مشاهده می کنیم.

مصرف كنندگان محصول سنگ آهن، مجتمع های فولادسازی، كه به روش احیا مستقیم مبادرت به تولید محصولات فولادی می نمایند، می باشند. سنگ آهن به عنوان ماده اولیه اصلی مورد نیاز در صنایع فولاد است. بنابرابن مصرف كنندگان محصول سنگ آهن، مجتمع های فولادسازی، كه به روش احیا مستقیم مبادرت به تولید محصولات فولادی می نمایند، می باشند.

ظرفیت تولید کچاد

موقعیت جغرافیایی معدن

معدن سنگ آهن چادرملو در قلب کویر مرکزی ایران، به فاصله 180 کیلومتری شمالی شرقی شهر یزد و 300 کیلومتری جنوب طبس قرار گرفته است. چادرملو بواسطه موقعیت جغرافیایی کویری دارای آب و هوای خشک و سرد در زمستان و گرم در تابستان می باشد.

معادن کچاد

تاریخچه معدن در یک نگاه

 معادن کچاد

اطلاعات طرح توسعه

 طرح توسعه کچاد

مفروضات تحلیل

 مفروضات تحلیل

  • با توجه به این که در زمان انجام این تحلیل نرخ جهانی بیلت cis در محدوده 750 دلاری قرار دارد و همچنین رشد بالایی که طی ماه اخیر تجربه نموده، پیش بینی شده است که این نرخ ناپایدار بوده و در ادامه سال با کاهش همراه شود . همچنین به دلیل تاثیر پذیری بالای شرکت نسبت به نرخ دلار و نرخ شمش، در قسمت انتهایی گزارش تحلیل حساسیت قیمت سهم نسبت به تغییرات دلار و شمش انجام شده است.

بهای تمام شده

 بهای تمام شده

در بخش بهای تمام شده تغییراتی در سال 1400 در مواد مصرفی ایجاد گردیده که باعث کاهش شدید وزن این مورد در کل بهای تمام شده گردیده است. در سال های قبل حدود 50 درصد از وزن بهای تمام شده ناشی از مواد مصرفی بوده که با توجه به صورت مالی های افشا شده بعد از 1400 شاهد افت سهم مواد مصرفی از بهای تمام شده به حدود 20 درصد شده است که احتمالا ناشی از تکمیل زنجیره تولید می باشد که باعث شده در بخش مواد مصرفی، شرکت تنها سنگ اهن خام به مصرف رساند که در جدول زیر شاهد ارقام این قلم می باشیم.

بهای تمام شده کچاد

نرخ مصرف مواد اولیه نیز طبق ضرایب قیمت هر ماده نسبت به شمش فولاد خوزستان به دست آمد و با توجه به روند تاریخی به پیش بینی این ارقام در سال های آتی پرداخته شده است. که در جدول زیر شاهد این ضرایب می باشیم.

 ضرایب قیمتی کچاد

هزینه سربار

هزینه سربار که حدود 70 درصد از بهای تمام شده را شامل می شود، در براورد سود اوری این شرکت از اهمیت به سزایی برخوردار است. آیتم مهم در این بخش مربوط به هزینه حق انتفاع می باشد که باتوجه به اینکه معادن کچاد برای شرکت توسعه معادن ایمیدرو می باشد، از محل فروش هر محصول مبلغی را به عنوان حق انتفاع بهره برداری از معادن به ایمیدرو می پردازد. این هزینه به تفکیک محصول و شرکت تفاوت دارد مثلا در کچاد 16.5% از کنسانتره، 20% از سنگ آهن دانه بندی و 13% از گندله فروش رفته به عنوان هزینه حق انتفاع در نظر گرفته می شود.

در پیش بینی هزینه های انرژی، مقدار مصرف هر آیتم براساس افشای شرکت برای سال آتی در نظر گرفته شد. نرخ گاز باتوجه به درگیری ها در منطقه و فراتر رفتن قیمت از سقف تعیین شده، 2000 تومان فرض شد و بهای برق مصرفی چون هم اکنون نرخ قطعی مشخص نشده است، سناریو بندی شده و در حالت بد بینانه نرخ فعلی مبین یعنی 1350 ، در حالت پیشنهادی نرخ 1000 و در حالت خوش بینانه ادامه دار بودن نرخ سال قبل یعنی 655 تومان فرض گردید.

هزینه سربار کچاد

سایر درآمدها و هزینه های غیرعملیاتی

دو آیتم سود ناشی از سرمایه گذاری ها و هم چنین سود وزیان تسعیر ارز در این محل شناسایی می شود. برای براورد سود و زیان تسعیر ارز، از نرخ دلاری فرض شده و ضرایبی که در تبدیل ارز ها وجود دارد استفاده شد( با چشم پوشی از اختلاف جزعی پیش آمده)،

سود سرمایه گذاری ها هم با توجه به اینکه عمده درامد از محل شرکت ارفع می باشد و حدود 44 درصد ارفع در اختیار کچاد قرار دارد، سود و زیان ارفع براورد گردیده و حدود 1272 میلیارد تومان از این محل شناسایی شد.

سود و زیان برآوردی

سود براوردی کچاد

ارزش برآوردی شرکت

 ارزشگذاری کچاد

صرف ریسک بازار بر اساس تفاوت بین بازدهی شاخص با اوراق خرانه دولتی در 10 سال اخیر برابر 13% و نرخ بدون ریسک بر اساس بازدهی اوراق بدون ریسک 20% و همچنین بتای شرکت با توجه به رگرسیون بازدهی ماهانه شرکت و شاخص کل عدد 1.1 محاسبه شد و WACC شرکت 33%  بدست آمد. نرخ رشد بلند مدت شرکت نیز 20% لحاظ گردید. که با وزن دهی برابر به هر دو روش، ارزش شرکت برابر با 16914 ریال به ازای هر سهم براورد گردیده است.

تحلیل حساسیت قیمت سهم

 

 تحلیل حساسیت کچاد

نتیجه گیری

از مهمترین متغیرهای تأثیرگذار بر سودآوری شرکت در سال‌های آتی علاوه بر نرخ‌های جهانی و نرخ ارز می‌توان به اتمام ذخیره معدن سنگ‌آهن کنونی اشاره کرد لذا چگونگی تأمین سنگ‌آهن مصرفی جهت تداوم تولید کنسانتره پیش‌بینی شده در سال‌های آتی تحلیل را با  ابهام مواجه ساخته است. استخراج سنگ‌آهن از سایرمعادن شرکت و علاوه بر آن افزایش مقدار سنگ‌آهن خریداری شده منجر به افزایش هزینه‌های شرکت همچون افزایش نرخ استخراج، هزینه حمل، نرخ خرید و درنتیجه افزایش بهای مواد مصرفی شرکت خواهد شد که در این گزارش سعی بر آن شده تا حدودی اثر این هزینه‌ها ارزیابی گردد. به نظر‌ می‌رسد چادرملو سهمی با P/E Forward برابر 6.5 از جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاران حقیقی برخوردار باشد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.