بررسی نمادی مهم از صنعت دوده

بررسی نمادی مهم از صنعت دوده

بررسی-نمادی-مهم-در-صنعت-دودهweb
تحلیل بنیادی

خلاصه مقاله

در پی کاهش قیمت مواد اولیه و همچنین افزایش نرخ فروش دوده، این صنعت در این روزها از وضعیت بنیادی مطلوبی برخوردارشده و زمینه رشد سودآوری نمادهای گروه فراهم شده است. روغن اکستراکت(روغن فرایندی) اصلی ترین ماده اولیه این صنعت محسوب می شود و نرخ آن به صورت مستقیم از تغییرات قیمت لوبکات و نفت کوره تاثیر می پذیرد. از ابتدای سال 1401 تا کنون نرخ نفت کوره حدود 30 درصد اصلاح داشته است که به ترتیب سبب کاهش بهای تمام شده این صنعت گردیده است. همچنین نرخ فروش دوده توسط سه شرکت فعال در این صنعت به طور میانگین حدود 50 درصد نسبت به انتهای سال گذشته با افزایش مواجه شده است و به این ترتیب پیش بینی می شود طی سال جاری با جهش سودآوری در این صنعت همراه باشیم. سه شرکت فعال بورسی در این صنعت شصدف، شکربن و شدوص نام دارند که در این تحلیل به بررسی شرکت دوده صنعتي پارس (شدوص) خواهیم پرداخت.

مروری بر وضعیت و تاریخچه صنعت دوده در ایران

صنعــت كربــن بلــک (نــام تجــاری دوده صنعتــی) در ايــران متأثــر از عملكــرد چهــار شــركت توليدكننــده دوده صنعتــی شــامل شکربن، شصدف، شدوص و شــركت كربــن ســيمرغ اســت. 

 در سنوات گذشته شركت كربن ايران تنها توليد كننده داخلی در اين صنعت بود كه تمامی سهم بازار داخلی را در اختيار داشت. به واسطه ورود شركت دوده صنعتی پارس در سال 1374 با 15000 تن ظرفيت توليد و افزايش ظرفيت به 30000 تن در سال 1385 و ورود شركت كربن سيمرغ در سال 1386 و شركت صنعتی دوده فام در سال 1391 به عرصه توليد سهم بازار بين چهار شركت به تناسب ظرفيت ، برنامه فروش داخلی و صادراتی و مزيت هاي كيفی و كمی تقسيم می شود.

معرفی شرکت

معرفی شدوص

شرکت دوده صنعتی پارس در سال 1363 به منظور تولید دوده صنعتی به ثبت رسیده و از سال 1373 تولید خود را با ظرفیت اسمی 15 هزار تن در سال آغاز نمود و در حال حاضر این ظرفیت سالانه 30 هزار تن در سال می‌باشد. همچنین سهام شرکت دوده صنعتی پارس از سال 1378 در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شده است. آدرس كارخانه استان مرکزی، شهرستان ساوه، شهرک صنعتی کاوه مي باشد.

زنجیره تولید کربن  زنجیره تولید شدوص اطلاعات سهامداران

همانطور که در نمودار زیر قابل مشاهده می باشد، شدوص جـزو زیرمجموعه های شکربن و واحـد نهایـی شستا اســت.  مالکیت شرکتی شدوص

ترکیب فروش و بهای تمام شده  ترکیب فروش و بهای تمام شده

همانطور که در نمودار بالا مشخص است فروش شرکت عمدتا در بازار داخلی رقم می خورد و سهم فروش صادراتی شدوص از کل فروش در سال 1400 حدود 6 درصد بوده است. مواد اولیه مصرفی شرکت شامل روغنهای فورفورال،co،cfo، قطران و مواد بسته بندی می باشد که تامین کنندگان عمده مواد شرکت های پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی امیرکبیر، پالایشگاه آبادان، پتروشیمی جم ، پتروشیمی تبریز، شرکت نفت ایرانول، پتروشیمی شازند و پالایش نفت شازند است. 

مقاصد صادراتی دوده شدوص

صادرات دوده شدوص

فروش صادراتی به کشور های ترکیه و پاکستان، هند، چین و … صورت می گیرد. فروش های صادراتی تماما به صورت ارزی دریافت شده و اظهارنامه های گمرکی نیز به نام شرکت صادر شده است.

صورت وضعیت مالی تاریخی شدوص

صورت وضعیت مالی شدوص

به بررسی ترازنامه شرکت می توان به نکات مهمی رسید. در جدول بالا روند اقلام شرکت مشاهده می شود و از نکات مهم آن می توان به افزایش موجودی نقد که به دلیل رشد قیمت مواد اولیه است اشاره کرد و یا رشد تسهیلات مالی در سال 1400 که به طبع هزینه مالی شرکت را افزایش خواهد داد.

سود و زیان تاریخی شدوص

سود و زیان تاریخی شدوص روند حاشیه سود شدوص

نحوه قیمت گذاری نرخ  محصولات و مواد اولیه

شركت در تعيين نرخ فروش محصولات خود تحت نظر نهادهاي ناظر قانونی می باشد و ليكن قيمت جهانی دوده ، نرخ مواد اوليه ، عرضه وتقاضا ، نرخ ارز و كشش بازار، شرايط رقابتی ساير توليد كنندگان و بهاي تمام شده محصولات تعيين كننده بهاي فروش خواهد بود.

قیمت فوروفورال اکسترکت هرماه بر مبنای 80 تا 95 درصد قیمت لوب‌‌‌کات که ماده اولیه شرکت‌های تولیدکننده روغن است، تعیین می‌شود. قیمت لوب‌‌‌کات نیز وابسته به قیمت نفت خام و نرخ دلار است که از رابطه 9/ 0×15/ 1× نرخ ارز نیمایی × قیمت نفت‌کوره خلیج‌فارس به‌عنوان نرخ پایه تعیین می‌شود که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌‌‌های نفتی تعیین‌کننده این نرخ است.

 0.95 * 1.15 * HSFO 180 Price * دلار نیما = نرخ لوبکات

مفروضات تحلیل

مفروضات تحلیل شدوص

سود و زیان برآوردی شدوص

تحلیل بنیادی شدوص

نتیجه گیری

همانطور که در مطالب بالا عنوان شد، این صنعت در شرایطی می تواند وضعیت مطلوبی داشته باشد که نرخ دوده افزایشی و نرخ مواد مصرفی که از تغییرات نفت کوره تاثیر می پذیرد کاهشی باشد. این وضعیت در ماه های اخیر به وجود آمده و سبب افزایش سودآوری شرکت های تولید کننده دوده شده است. در این تحلیل فرض شد که افت قیمتی نفت کوره موقتی بوده و در فصول بعدی به محدوده تعادلی خود خواهد برگشت که با این فرض به اعدادی که در قسمت قبل گفته شد رسیدیم. در نهایت با محاسبات و مدل مالی ایجاد شده برای شرکت شدوص، انتظار ایجاد سود حدود 245 تومانی به ازای هر سهم می رود که با توجه به سیاست تقسیم سود بالا می توان معیار P/E را نسبت مناسبی جهت ارزش گذاری این شرکت دانست. این نسبت برای سال مالی پیش رو با قیمت فعلی 11,250 تومانی حدود عدد 4.6 به دست می آید که درصورت تقسیم سود 90 درصدی به عدد 3.7 تنزیل خواهد یافت. 

مقاله پیشنهادی : تحلیل و بررسی سودآوری شصدف

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.