خرید زعفران در بورس کالا + جزئیات

خرید زعفران در بورس کالا + جزئیات

خرید زعفران در بورس کالا
بورس کالا

به تازگی در بازار سرمایه ابزارهایی طراحی شده‌اند تا سرمایه‌گذاران به راحتی بتوانند با خرید و فروش اوراق بهادار مبتنی بر کالای زعفران از نوسانات مثبت و حتی منفی قیمتی آن بهره‌مند شوند و کسب سود کنند بدون آنکه با مشکلات کشت، جابه‌جایی، نگهداری و فروش آن مواجه شوند. تنوع این اوراق بهادار در بورس کالا بسیار زیاد است و خرید و فروش زعفران در بورس کالا راحتی و به سهولت انجام می‌گیرد.

بورس کالا و انرژی

در این مقاله از کاریزما لرنینگ ابتدا به معرفی محصول زعفران، بازار و انواع آن می‌پردازیم و سپس ابزارهای مالی و اوراق بهادار مبتنی بر زعفران را معرفی و نحوه خرید هر کدام را جداگانه توضیح خواهیم داد.

نحوه خرید زعفران از بورس کالا

زعفران یکی از کالاهای مهم صادراتی کشور است که سهم زیادی در بازار جهانی دارد. حدود 80% حجم این محصول به دیگر کشورها صادر می‌شود و قیمت آن بسیار متاثر از نوسانات نرخ ارز است. بسیاری از افراد برای بهره‌مندی از نوسانات مثبت قیمت زعفران و به اصطلاح کسب درآمد میلیونی از آن به دنبال راه‌های کشت، نگهداری و صادرات آن هستند که دشواری‌های مربوط به خود را دارد و همه افراد قادر به سرمایه‌گذاری در این صنعت نیستند. برخی نیز صرفا به دنبال خرید و فروش این محصول به صورت مستقیم هستند تا از طریق آن سود کسب کنند که آن نیز با دشواری‌هایی همراه است. مسائلی مانند دشواری ارتباط با تولید کننده و توزیع کننده، احتمال کمبود این محصول در بازار و غیره از جمله مسائلی است که سرمایه‌گذاران از ورود به آن خودداری می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: خرید از بورس کالا نیاز به طی چه مراحلی دارد؟

آشنایی با انواع زعفران

اگر پیگیر سرمایه‌گذاری در صنعت زعفران به خصوص در بازار اوراق بهادار آن باشید احتمالا با نام‌هایی همچون زعفران پوشال یا زعفران نگین برخورد داشته‌اید. این دو نوع زعفران چه ویژگی‌هایی دارند و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

به طور کلی زعفران انواع زیادی دارد اما تفاوت آن‌ها به دلیل تفاوت در گل‌ یا نحوه کشت آن‌ها نیست. بلکه به هنگام پاک کردن و جداسازی بخش‌های کل برش هر قسمت از کلاله نوع خاصی از زعفران را می‌دهد که در تصویر زیر برای ساده‌سازی نشان داد‌ه شد‌ه است.

اجزای مختلف زعفران

همانطور که می‌دانید، زعفران یکی از محصولات کشاورزی بورس کالا و از این میان زعفران نگین و زعفران پوشال دو نوع از زعفران هستند که پذیرش می‌شوند و گواهی سپرده کالایی آن‌ها صادر می‌شود. بنابراین ویژگی و تفاوت‌های این دو را توضیح خواهیم داد.

زعفران نگین

همانطور که در تصویر نیز مشخص است، زعفران نگین به بخشی از زعفران گفتـه می‌شود که دارای قسمت‌های قرمز رنگ کلاله است و هیچ بخش سفید یا زردرنگی در آن مشاهده نمی‌شود. این نوع از زعفران که از با کیفیت‌ترین و معروف‌ترین انواع زعفران است خود به چند درجه کیفی تقسیم می‌شود و هرچه درشت‌تر و دارای شکستگی کم‌تری باشد از ارزش بالاتری برخودار است. عمده تولیدات زعفران نگین به دیگر کشورها صادر می‌شود.

زعفران پوشال

زعفران پوشال تنها از بخش قرمز رنگ تشکیل نشده است بلکه قسمتی از خامه گل نیز در آن وجود دارد. هر چند که بخشی از خامه را شامل می‌شود اما رشته‌های آن جدا از یکدیگر می‌باشند و رنگ زیبایی نیز دارد. این نوع از زعفران نیز مصرف بالایی دارد و تشخیص اصل بودن زعفران به دلیل دارا بودن بخشی از خامه نیز راحت‌تر صورت می‌گیرد. یکی دیگر از تفاوت‌های زعفران پوشال با زعفران نگین در این است که زعفران پوشال ظریف‌تر است. در صورتیکه زعفران نگین ظاهر حجیم‌تری نسبت به زعفران پوشال دارد.

همانطور که گفتـه شد در بورس کالا این دو نوع زعفران پذیرش شده‌اند و دارای استاندارد مشخصی هستند. کارشناسان و انبارداران مورد تایید بورس کالا زعفران‌های تولیدکنندگان را با استانداردهای خود تطبیق می‌دهند و در صورت مطابقت داشتن تایید می‌کنند. بنابراین از کنترل و نظارت خوبی برخوردار هستند.

انواع زعفران

چگونه از بورس کالا زعفران بخریم؟

در بورس کالا بازارهایی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در 4 دسته کلی قرار داد. بازار فیزیکی، بازار فرعی، بازار مشتقه و بازار مالی چهار زیرمجموعه از بورس کالا است. در هر کدام از این بازارها حجم زیادی از کالاها به صورت فیزیکی یا در قالب اوراقی مبتنی بر یک دارایی پایه (که می‌تواند کالای فیزیکی یا دیگر اوراق بهادار باشد) معامله می‌شوند.

همانطور که گفته شد برای بهبود معاملات زعفران نیز اوراقی بر پایه زعفران شکل گرفت. در هر کدام از این بازارها تولیدکنندگان و متقاضیان زعفران سفارشات خود را ثبت می‌کنند و در صورت تطابق سفارشات، معاملات صورت می‌گیرد. نکته مهم‌تر این است که در این بازار نیازی نیست افراد الزاما تولیدکننده یا متقاضی خرید و استفاده از زعفران باشند بلکه هر شخصی که بخواهد از تفاوت قیمت خرید و فروش زعفران نیز بازدهی کسب کند می‌تواند کد آتی بورس کالا را دریافت کند و دست به معامله بزند.

بنابراین برای خرید زعفران از بورس کالا می‌بایست کد آتی بورس کالا را نیز دریافت کنید. کد آتی بورس کالا با کد بورس متفاوت است و برای دریافت آن نیاز است مراحلی را طی کنید که در مقاله ” نحوه دریافت کد بورس کالا ” بدان اشاره کردیم. در صورتیکه قصد انجام معاملات زعفران و دیگر محصولات بورس کالا را دارید و هنوز موفق به دریافت کد آتی بورس کالا نشده‌اید کلیک کنید.

دریافت کد بورس کالا

در ادامه اوراق بهاداری که دارایی پایه آن‌ها زعفران است و سرمایه‌گذاران با خرید و فروش آن‌ها می‌توانند از بازدهی زعفران نیز بهره مند شوند معرفی می گردد.

1- گواهی سپرده زعفران

همانطور که می‌دانید گواهی سپرده‌ اوراق بهاداری است که موید مالکیت دارنده‌ی آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می گردد. بنابراین گواهی سپرده زعفران موید مالکیت شخص بر مقدار مشخصی زعفران است که لات معاملاتی آن یک گرم است. بنابراین با خرید 1 عدد گواهی سپرده کالایی در واقع مالک 1 گرم از زعفران با مشخصات معین موجود در انبار هستید. با این حال برای تحویل گرفتن زعفران از انبار می‌بایست حداقل 500 گرم از گواهی سپرده را خریداری کنید.

نکته ای که وجود دارد این است که گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های سرمایه گذاری کالایی که زیرمجموعه بازار مالی بورس کالا هستند در پلتفرم معاملاتی بورس اوراق بهادار خرید و فروش می‌شوند. بدین معنی که این دسته از اوراق بهادار را با داشتن همان کد بورسی خود می‌توانید خرید و فروش کنید. برای خرید گواهی سپرده کالایی زعفران تنها کافی است که وارد سامانه معاملاتی کارگزاری خود شوید و نماد گواهی سپرده زعفران مورد نظر خود را وارد کنید و آن را خرید نمایید.

2- صندوق سرمایه گذاری زعفران

احتمالا با صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنایی داشته باشید. همانطور که می‌دانید سرمایه‌گذاری در بورس به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری به صورت غیرمستقیم هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی همان صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که دارایی تحت مدیریت آن گواهی سپرده‌ها و اوراق بهادار کالای مشخصی است. در حال حاضر تنها دو نوع صندوق سرمایه گذاری کالایی در بازار سرمایه وجود دارد که شامل صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه و طلا مانند «کهربا» و صندوق‌ سرمایه گذاری زعفران است.

همانطور که گفته شد برای انجام معاملات صندوق‌ سرمایه گذاری زعفران تنها داشتن کد بورسی کافی است. بنابراین برای خرید و فروش این صندوق‌ها نیز می‌بایست به پنل معاملاتی کارگزاری مراجعه کنید.

خرید قرارداد آتی زعفران در بورس کالا

3- قرارداد آتی زعفران

سومین اوراقی که در بورس کالا برای انجام معاملات زعفران معرفی می‌کنیم قراردادهای آتی زعفران است. قرارداد آتی یا (Future Contract)، قراردادی است که در آن خریدار و فروشنده توافق می‌کنند مقدار معینی از کالای مشخصی را باکیفیت و قیمت معلوم، در زمان و مکان مشخص معامله نمایند. بنابراین در قرارداد آتی زعفران خریدار و فروشنده توافق می‌کنند که مقدار معینی زعفران را در زمان آینده که دقیقا مشخص می‌شود با قیمت از قبل تعیین شده بخرند و بفروشند.

بازار آتی پس از بازار فیزیکی و بازار مالی بورس کالا از ارزش معاملات بیشتری برخوردار است و برای سرمایه‌گذاران به دلیل اهرمی که ایجاد می‌کند جذابیت بالایی دارد. آتی زعفران نیز به دلیل نوسانات و بازدهی جذابی که به هنگام تغییر قیمت دارد بسیار مورد توجه سرمایه گذاران قرار می‌گیرد. جذابیت دیگری که بازارهای آتی دارد امکان کسب بازدهی به هنگام رشد و کاهش قیمتی است. در واقع بازار آتی، بازاری دو طرفه است و سرمایه‌گذاران علاوه بر افزایش قیمتی از کاهش آن نیز می‌توانند بازدهی کسب کنند.

در صورتیکه قصد دارید در خصوص بازار آتی اطلاعات بیشتری کسب کنید و از نحوه خرید و فروش آن مطلع شوید پیشنهاد می‌کنیم مقاله «قرارداد آتی زعفران چیست؟» را مطالعه کنید.

4- اختیار معامله زعفران

چهارمین و آخرین ابزار مالی مبتنی بر کالای زعفران که در این مقاله معرفی می‌کنیم اوراق اختیار معامله زعفران است. قراردادهای اختیار معامله نیز مانند قراردادهای آتی خاصیت اهرمی دارند و همچنین بازاری دو طرفه هستند. اختیار معامله قراردادی است بین خریدار و فروشنده که براساس آن خریدار قرارداد، حق (نه الزام و تعهد) دارد که مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص بخرد یا بفروشد. هرچند بازار اختیار معامله زعفران نسبت به بازار آتی زعفران از حجم کوچکتری برخوردار است اما جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد.

خلاصه‌ای از نحوه خرید زعفران در بورس کالا

زعفران که از آن با نام طلای سرخ یاد می‌شود از جمله کالاهای صادراتی کشور ما است که بسیاری به قصد کسب بازدهی‌ به سمت آن کشیده می‌شوند. اما لازمه سرمایه‌گذاری در بازار زعفران، شناخت دقیق مراحل و زمان کشت و تولید این محصول حساس است که زحمت زیادی دارد و ورود به آن به آسانی صورت نخواهد گرفت. به منظور سامان دهی بازار زعفران و عرضه و تقاضای آن، ورود ابزارها و اوراق بهادار مبتنی بر زعفران در بورس کالا و بازار سرمایه کلید خورد. بنابراین به تدریج اوراقی همچون گواهی سپرده کالایی زعفران، قراردادهای آتی زعفران، صندوق‌های سرمایه گذاری کالایی زعفران و همچنین قراردادهای اختیار معامله زعفران شکل گرفت.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.