خرید ربع سکه از بورس کالا چگونه است؟

خرید ربع سکه از بورس کالا چگونه است؟

126
بورس کالا

خرید ربع سکه از بورس کالا ممکن شد. به طوریکه، بورس کالا از تاریخ شنبه 1401/10/24 میزبان عرضه 500 هزار سکه طلای ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه کارگران جهت انجام معاملات گواهی سپرده کالایی ناپیوسته به روش گشایش و با استفاده از سازوکار حراج تک قیمتی بود‌ه است.

بورس کالا و انرژی

زمان خرید ربع سکه در بورس کالا

براساس اطلاعیه بورس کالا از تاریخ  شنبه 1401/10/24 نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی عرضه سکه طلای ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه کارگران به نام “ربع سکه 0312 رفاه(ن)” و نماد “سکه 0312ن06” گشایش شد‌ه و آماد‌ه تحویل است. ربع سکه‌های مذکور با وزن 033/2 گرم و عیار 900 در هزار و ضرب سال 1386 بانک مرکزی است.

پس از دور اول عرضه که 3 روز به طول انجامید و ربع سکه در روز اول به قیمت 7 میلیون و 200 هزار تومان، در روز دوم 7 میلیون و 90 هزار تومان و در روز سوم 7 میلیون و 50 هزار تومان معامله شد. سپس در اطلاعیه جدید بانک مرکزی قرار است باقی‌مانده ربع سکه ها به تعداد 450 هزار قطعه به مدت 10 روز کاری از روز سه شنبه 4 بهمن عرضه شود. همچنین فروش این ربع سکه‌ها به صورت روزانه با اطلاعیه بورس کالا تا به امروز ادامه داشته است. آخرین اخبار عرضه ربع سکه در بورس کالا را می‌توانید از همین مقاله مشاهده کنید.

نکته مهم: در حال حاضر، فروش ربع سکه در بورس کالا لغو شد‌ه و ادامه فروش ربع سکه در مرکز مبادلات ارز و طلا انجام خواهد شد.

باید در نظر داشت گواهی سپرده کالایی این نماد معاملات ثانویه ندارد. بنابراین پس از خرید گواهی سپرده، شخص خریدار موظف است که سکه خریداری شد‌ه را تا مهلت مشخص شده‌ای که در اطلاعیه بورس کالا تعیین شد‌‌ه است، از خزانه تحویل بگیرد. موضوعی که باید مدنظر قرار گیرد این است که فقط اشخاص حقیقی مجاز به انجام معاملات گواهی سپرده کالایی عرضه سکه طلای ربع بهار آزادی در بورس کالا هستند.

خرید ربع سکه

روش معاملات گواهی سپرده ربع سکه در بورس کالا

معاون اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی در اطلاعیه ای بیان کرد:در فروش ربع سکه بورسی از این پس به جای کشف قیمت به روش حراج تک قیمتی، حراج چند قیمتی خواهیم داشت.

طبق روش قبلی، بعد از عرضه هر روز و تعیین قیمت‌نهایی از سوی بانک مرکزی، افرادی که قیمت کمتری را ثبت کرد‌ه بودند، حذف شدند و افرادی که در قیمت‌های بالاتر درخواست خرید داد‌ه بودند موفق به خرید ربع سکه شدند. اما در حراج هفته جاری، حراج چند قیمتی خواهیم داشت و افراد به قیمتی که ثبت کنند، امکان خرید دارند. خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به  بورس، بصورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

هر گواهی سپرده کالایی معادل یک صدم قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی است به همین سبب در حین معاملات لازم است که سفارشات به صورت مضربی از 100 وارد شود. حداکثر تعداد مجاز خرید برای هر کد معاملاتی 500 گواهی سپرده یعنی معادل 5 قطعه ربع سکه است.

مقاله پیشنهادی: خرید از بورس کالا نیاز به طی چه مراحلی دارد؟

هزینه های خرید گواهی سپرده ربع سکه

هزینه انبارداری روزانه 1000 ریال به ازای هر ربع سکه است که این هزینه بر عهده خریدار خواهد بود که موقع تحویل باید آن را بپردازد. همچنین مالیات بر ارزش افزوده نیز به میزان 9درصد هزینه انبارداری محاسبه و به انباردار پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است که حداکثر زمان نگهداری کالا در خزانه تا تاریخ 1403/12/20 است. پس از این تاریه، معاملات نماد برای فرآیند تحویل و تسویه حساب با انباردار متوقف خواهد شد. در صورتی‌که خریدار در این مدت نسبت به تحویل کالا اقدام نکند، بر اساس مفاد دستورالعمل پذیرش انبار و صدور، معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی مصوب سازمان بورس ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

بانک مرکزی همچنین در نامه ای به شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد، مبلغ 9٪ مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است. لذا مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.

نحوه خرید ربع سکه از بورس

برای خرید ربع سکه از بورس سرمایه گذار نیاز به یک کد بورسی دارد. برای اینکه بتوانیم دست به خرید ربع سکه در بورس بزنیم می‌توانیم اطلاعات موبوط به سفارش‌ها و قیمت‌های معاملاتی در بخش بورس کالا قسمت گواهی سپرده کالایی ناپیوسته در سایت TSETMC وارد شویم. از این قسمت در صورت داشتن کد بورسی برای خرید ربع سکه اقدام کنیم. در صورتی که کد بورسی ندارید می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن و به صورت رایگان کد بورسی از کاریزما دریافت کنید و ربع سکه را از روز شنبه خریداری کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.