حضور در بازارهای مختلف با صندوق های سرمایه گذاری کاریزما

وبلاگ کاریزما

هر موضوعی که دنبالشی اینجا هست

مطالب منتخب

مهم‌ترین مقالات رو بخون و یاد بگیر

:
:
1x

کد بورسی چیست؟ + ویدئو نحوه دریافت کد بورسی

1x
: :

836 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

مقایسه صندوق اهرم و تضمین؛ کدام را انتخاب کنیم؟

در این مقاله قصد داریم ویژگی های 2 صندوق پر طرفدار اهرم و تضمین اصل سرمایه را بررسی کرده، تفاوت های آن ها را گفته و در نهایت واحد های مناسب هر فرد با پذیرش ریسک متفاوت را ذکر کنیم.
ادامه
آموزش خرید و فروش بیت کوین

آموزش خرید و فروش بیت کوین در 4 گام ساده

در این مطلب از کاریزما لرنینگ، قصد داریم به آموزش خرید و فروش بیت کوین بپردازیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین را داشته باشید، احتمالاً استرس این موضوع را دارید که از چه طریقی باید بیت‌کوین بخرید. حق با شماست؛ هر اشتباهی در فرآیند خرید یا فروش ارزهای دیجیتال، بدون شک منجر به از دست رفتن همه‌چیز خواهد شد! با ما همراه باشید تا نحوه خرید و فروش بیت کوین را در 4 گام ساده به شما آموزش دهیم. سایر ارزهای دیجیتال نیز فرآیند مشابهی در خرید و فروش دارند. اما از آنجایی که بیت‌کوین پادشاه ارزهای دیجیتال است و بسیاری از افراد به دید یک دارایی ارزشمند، BTC را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مد نظر قرار می‌دهند، سراغ بیتکوین رفته‌ایم و همه چیز درباره خرید و فروش بیت کوین را توضیح خواهیم داد. چگونه بیت کوین بخریم و بفروشیم؟ دنیای ارزهای دیجیتال با ظهور بیتکوین در سال 2009، تحولی شگرف در عرصه مبادلات مالی ایجاد کرد. بسیاری از افراد در حال حاضر در بازار کریپتو فعالیت می‌کنند و این بازار توانسته در مدت زمان بسیار کوتاهی تبدیل به رقیبی برای سایر بازارهای مالی مانند بازار سهام شود. خرید و فروش بیت‌کوین یکی از راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. در این مطلب می‌خواهیم آموزش خرید بیت کوین را برای شما شرح بدهیم. با جستجوی عبارت روش خرید و فروش ارز دیجیتال در اینترنت، به هزاران صفحه مطلب می‌رسید که هر کدام آموزش کامل خرید و فروش ارز دیجیتال را از صفر تا هزار گفته‌اند. روش‌های مختلفی برای خرید بیت‌کوین می‌توان ذکر کرد: خرید از صرافی‌های ارز دیجیتال خرید از طریق پلتفرم‌های P2P دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین خرید مستقیم از اشخاص صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت‌کوین معامله‌ی اسپات بیت‌کوین صرافی‌های غیرمتمرکز چگونگی خرید و فروش بیت کوین کاملاً به شما بستگی دارد، اما کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌های مختلف به بسیاری از این روش‌ها مانند دستگاه‌های خودپرداز و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دسترسی ندارند. بنابراین وقت خود را با توضیح روش‌هایی که نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم، تلف نخواهیم کرد. در این مطلب می‌خواهیم ساده‌ترین و در عین حال امن‌ترین روش خرید و فروش بیت‌کوین را برای شما توضیح دهیم. نحوه خرید بیت کوین آموزش خرید و فروش بیت کوین در مقاله‌ی ما 4 مرحله‌ی ساده دارد که عبارت‌اند از: ثبت‌نام و احراز هویت در یک صرافی ارز دیجیتال شارژ کیف پول صرافی خرید بیت‌کوین در قیمت مد نظر انتقال بیت‌کوین خریداری‌شده به کیف پول امن هر مرحله را کامل توضیح خواهیم داد و توضیحات ما متناسب با شرایط ایران و کاربران ایرانی خواهد بود. در واقع آموزش خرید و فروش بیت کوین ایرانیزه‌شده را در ادامه خواهیم خواند. آموزش خرید و فروش بیت کوین در نوبیتکس پیش از آنکه آموزش خرید و فروش در نوبیتکس را آغاز کنیم، باید در این صرافی یا هر صرافی ارز دیجیتال دیگری ثبت‌نام و احراز هویت کرده باشیم. صرافی‌ها حکم واسط را دارند و کاربر را به شبکه‌ی بلاکچین متصل می‌کنند. بدون صرافی‌ها و کارگزاری‌ها هیچ کاربری نمی‌تواند در بازارهای مالی خرید و فروش داشته باشد. اما کدام صرافی؟! بسیار مهم است که از یک صرافی معتبر استفاده کنیم. معمولاً صرافی‌ها را بر اساس سابقه، اعتبار، شهرت، تعداد کاربران، عمق بازار، به‌روز بودن و طراحی اصولی وب‌سایت صرافی، فعالیت صرافی در شبکه‌های اجتماعی و همینطور ارائه امکانات کامل و دسترسی آسان به پنل کاربری رتبه‌بندی می‌کنند. در میان صرافی‌های ایرانی، در حال حاضر به‌نظر می‌رسد صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس در رتبۀ برترین صرافی‌ها قرار دارد. ما نیز در ادامه‌ی مطلب، آموزش خرید و فروش را در نوبیتکس پیش می‌بریم. 1. ثبت‌نام و احراز هویت در صرافی نوبیتکس ابتدا وارد سایت صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس (Nobitex.ir) شوید. با وارد کردن شمارۀ موبایل خود می‌توانید ثبت‌نام در این صرافی را آغاز کنید. شماره موبایل خود را وارد کنید. رمز عبور مناسبی انتخاب کنید. ثبت‌نام اولیۀ شما انجام می‌شود. وارد پنل کاربری خود می‌شوید. تا اینجا فقط ثبت‌نام شما انجام شده است. در تمام صرافی‌ها، چه داخلی و چه خارجی، پیش از هر کاری باید احراز هویت شوید؛ به این معنی که مدارک هویتی خود مانند پاسپورت، کارت ملی، شماره موبایل، ایمیل و غیره را ارائه دهید تا صرافی هویت شما را تایید کند. اگر احراز هویت را انجام ندهید، نمی‌توانید دارایی‌های خود را در صرافی جابه‌جا کنید! به بخش احراز هویت بروید و احراز هویت خود را کامل کنید. برای احراز هویت به چه مدارکی نیاز داریم؟ شماره موبایل (به نام شخص) ارائه‌ی کارت ملی / شناسنامه ثبت حساب بانکی ارائه اطلاعات محل سکونت ارائه عکس / ویدیوی سلفی پس از ارائه‌ی مدارک، یک یا دو روز کاری باید صبر کنید تا هویت شما تایید شود. اکنون دست شما برای خرید و فروش هر نوع ارز دیجیتال در صرافی نوبیتکس باز است! 2. شارژ کیف پول صرافی بعد از اینکه احراز هویت شما انجام شد، نوبت به گام دوم یعنی واریز ریال به صرافی می‌رسد. باز هم تاکید می‌کنیم، تا زمانی که احراز هویت شما کامل نشده، اقدام به شارژ حساب نکنید! روال کار به این صورت است که ابتدا باید کیف پول ریالی خودمان را در صرافی شارژ کنیم. برای این کار از بخش کیف‌های من وارد کیف پول اسپات شوید. گزینه‌ی اول، کیف پول تومان را مشاهده خواهید کرد. گزینه‌ی واریز را انتخاب کنید. در مرحله‌ی بعد، کارت بانکی و مبلغ مد نظر برای خرید بیت‌کوین را انتخاب کنید. شما می‌توانید با حتی 1 میلیون تومان هم بیت‌کوین بخرید و کسری از بیت‌کوین را دریافت کنید. برای مثال با پرداخت 50 میلیون تومان (در زمان نگارش این مقاله)، می‌توانید 0.013 بیت‌کوین بخرید. البته با افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین، مقدار بیت‌کوینی که با 50 میلیون تومان به شما تعلق می‌گیرد، متفاوت خواهد بود. مبلغ سرمایه‌گذاری کاملاً به خود شما بستگی دارد. کیف پول تومان خود را در صرافی شارژ کنید تا سراغ مرحله‌ی بعدی برویم. 3. خرید بیت‌کوین ثبت‌نام و احراز هویت ما در صرافی انجام شد. کیف پول خود را نیز به مبلغ دلخواه شارژ کردیم. اکنون زمان آن رسیده است که موجودی ریالی خود را به بیت‌کوین تبدیل کنیم. برای این کار، ابتدا از منوی سمت راست، وارد بخش سفارش سریع بشوید. همانطور که در عکس زیر می‌بینید: واحد پولی را تومان […]
ادامه
هاوینگ بیت کوین چیست

هاوینگ بیت کوین چیست؟ + قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ

بیت کوین (Bitcoin) از ابتدای راه‌اندازی در سال 2009 تاکنون تحولات زیادی را تجربه کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت کوین که باعث متمایز شدن آن از دیگر ارزهای دیجیتال می‌شود، هاوینگ (Halving) است. این فرآیند که تقریباً هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد، اثرات قابل توجهی بر شبکه بیت کوین، ماینرها و قیمت این ارز دیجیتال دارد. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به‌طور کامل می‌فهمیم که هاوینگ بیت کوین چیست و قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ چه تغییراتی می‌کند. هاوینگ بیت کوین چیست؟ هاوینگ بیت کوین یک رویداد در شبکه بیت کوین است که هر چهار سال یک‌بار اتفاق می‌افتد و در آن پاداشی که ماینرها برای استخراج هر بلاک دریافت می‌کنند، به نصف کاهش می‌یابد. این فرآیند در کد شبکه بیت کوین به‌طور خودکار برنامه‌ریزی شده و هدف اصلی آن کنترل نرخ تورم و عرضه بیت کوین‌ است. به عبارت دیگر، هاوینگ به کاهش تدریجی تعداد بیت کوین‌های جدید در بازار کمک می‌کند، که این امر باعث می‌شود بیت کوین به‌عنوان یک دارایی کمیاب و مقاوم در برابر تورم شناخته شود. این ویژگی باعث می‌شود که برخلاف پول‌های فیات که توسط بانک‌های مرکزی تولید می‌شوند، تعداد بیت کوین‌ها به‌طور محدود و تحت قوانین مشخصی تنظیم شود. در ابتدا، هر بلاک بیت کوین 50 واحد بود، اما پس از هر هاوینگ، این مقدار به نصف کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال، پس از هاوینگ سال 2012، این مقدار به 25 بیت کوین کاهش یافت و در هاوینگ‌های بعدی نیز این روند ادامه یافته است. هاوینگ بیت کوین یکی از ابزارهایی است که به‌طور خودکار در شبکه بیت کوین برای کاهش عرضه پیاده‌سازی شده‌است. در واقع، هر هاوینگ باعث می‌شود که پاداش استخراج هر بلاک کاهش یابد و به این ترتیب، تعداد بیت کوین‌های جدیدی که وارد بازار می‌شود، کمتر خواهد بود. این کاهش عرضه می‌تواند باعث افزایش ارزش بیت کوین در صورت افزایش تقاضا شود. دلیل اصلی هاوینگ بیت کوین چیست؟ با گذشت زمان، عرضه بیت‌کوین کاهش یابد و در نتیجه کمیاب‌تر شود. وقتی بیت‌کوین کمیاب‌تر شود و در صورت افزایش تقاضا برای آن در طول زمان، می‌توان از بیت‌کوین به‌عنوان ابزاری برای مقابله با تورم استفاده کرد، زیرا قیمت آن با هدایت تعادل عرضه و تقاضا افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، ارزهای فیات (مانند دلار آمریکا) با گذشت زمان و افزایش عرضه پول، دچار تورم می‌شوند که این موضوع منجر به کاهش قدرت خرید می‌شود. این پدیده به نام کاهش ارزش پول از طریق تورم شناخته می‌شود. به‌عنوان یک مثال ساده، اگر قیمت خانه‌ها را در دهه‌های گذشته با امروز مقایسه کنید، خواهید دید که قیمت‌ها در طول زمان افزایش یافته‌اند. دلیل اصلی هاوینگ بیت کوین در واقع به کنترل عرضه و تورم مرتبط می‌شود. وقتی شبکه بیت کوین در سال 2009 راه‌اندازی شد، تعداد بیت کوین‌هایی که قرار بود استخراج شوند به 21 میلیون محدود شد. هدف از این محدودیت، تبدیل بیت کوین به یک دارایی کمیاب است که در برابر تورم مقاوم باشد. به همین دلیل است که به بیت کوین طلای دیجیتال نیز می‌گویند. در دنیای ارزهای فیات، بانک‌های مرکزی می‌توانند پول را چاپ کرده و عرضه آن را افزایش دهند که می‌تواند منجر به تورم شود. اما در بیت کوین هیچ نهادی نمی‌تواند عرضه آن را دستکاری کند. علاوه بر این، هاوینگ به‌عنوان یک عامل تقویتی برای امنیت شبکه عمل می‌کند. با کاهش پاداش استخراج، ماینرها مجبورند تا به تجهیزات و روش‌های استخراج کارآمدتر روی بیاورند که می‌تواند به ارتقای امنیت شبکه کمک کند. تاریخچه هاوینگ بیت کوین تاریخچه هاوینگ بیت کوین نشان‌دهنده‌ی روند کاهش عرضه بیت کوین‌ها در طول زمان است. از اولین هاوینگ در سال 2012، این رویداد به‌طور منظم تاثیرات مهمی بر قیمت و بازار بیت کوین گذاشته است. اولین هاوینگ بیت کوین در نوامبر 2012 اتفاق افتاد. پیش از این هاوینگ، ماینرها برای استخراج هر بلاک 50 بیت کوین دریافت می‌کردند، اما پس از هاوینگ، این پاداش به 25 بیت کوین کاهش یافت. این کاهش عرضه باعث شد که توجهات بیشتری به بیت کوین جلب شود و قیمت آن پس از هاوینگ به طور چشمگیری افزایش یابد. دومین هاوینگ در جولای 2016 انجام شد. در این رویداد، پاداش استخراج از 25 بیت کوین به 12.5 بیت کوین کاهش پیدا کرد. پس از این هاوینگ، قیمت بیت کوین دوباره شاهد افزایش‌های شدیدی شد، به‌طوری که در عرض چند ماه قیمت آن از با حدود 400 دلار رشد به بیش از 2000 دلار رسید. سومین هاوینگ در ماه مه 2020 رخ داد و پاداش استخراج هر بلاک به 6.25 بیت کوین کاهش یافت. این هاوینگ در شرایطی اتفاق افتاد که بیت کوین به‌عنوان یک دارایی معتبر در سطح جهانی شناخته می‌شد و موجی از سرمایه‌ گذاری های جدید را به همراه داشت.  پس از این هاوینگ، قیمت بیت کوین روند صعودی در پیش گرفت و در نوامبر 2021 به نزدیک 69000 دلار رسید. در هاوینگ 2024، پاداش استخراج هر بلاک بیت‌کوین از 6.25 بیت‌کوین به 3.125 بیت‌کوین کاهش یافت. قبل از هاوینگ 2024، بازار بیت‌کوین نوسانات زیادی را تجربه کرد. قیمت‌ها در 6 ماه قبل از هاوینگ با افت و خیزهای زیادی مواجه بودند، اما بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند که هاوینگ می‌تواند عامل محرکی برای افزایش قیمت بیت‌کوین در آینده باشد. این روند نشان می‌دهد که هاوینگ‌ها به‌عنوان یک عامل اساسی در رشد قیمت بیت کوین به حساب می‌آید و انتظار می‌رود که این اثرات در هاوینگ‌های بعدی نیز ادامه یابد. هاوینگ بیت کوین هر چند سال یکبار اتفاق می‌افتد؟ همانطور که بیان شد، هاوینگ بیت کوین هر 210000 بلاک یک‌بار اتفاق می‌افتد که این زمان معادل تقریباً چهار سال است. این رویداد به‌طور خودکار توسط پروتکل بیت کوین تنظیم شده است و طبق این تنظیمات، پس از هر هاوینگ، پاداش استخراج نصف می‌شود. بنابراین، هاوینگ‌ها به‌طور منظم هر چهار سال یک‌بار در شبکه بیت کوین رخ می‌دهند. در ابتدا، شبکه بیت کوین به‌طور تصادفی و با پاداش 50 بیت کوین برای استخراج هر بلاک آغاز شد. پس از اولین هاوینگ در 2012، این پاداش به 25 بیت کوین کاهش یافت، سپس به 12.5 بیت کوین در 2016 و 6.15 بیت کوین در 2020 رسید. این برنامه زمان‌بندی مشخص باعث می‌شود که از نظر اقتصادی […]
ادامه
حساب کارگزاری چیست

حساب کارگزاری چیست؟ روش‌های واریز وجه و نکاتی که باید بدانید!

حساب کارگزاری چیست؟ در یک جمله می‌توان گفت با حساب کارگزاری می‌توانید وجه خود را به کارگزاری منتقل کنید و از آن برای خرید و فروش سهام، اوراق بهادار و سایر ابزارهای مالی استفاده نمایید. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به‌طور کامل با مفهوم حساب کارگزاری و دو روش اصلی واریز وجه، یعنی واریز وجه آنی و ثبت فیش واریزی آشنا خواهید شد. این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا به‌راحتی و با سرعت وارد بازار بورس شوید. اگر می‌خواهید بدانید حساب کارگزاری چیست و چه نقشی در معاملات شما دارد، این مقاله را از دست ندهید! حساب کارگزاری چیست؟ کارگزاری به‌عنوان واسطه‌ای میان سرمایه‌گذار و بازار بورس عمل کرده و مسئولیت انجام معاملات مختلف، مانند خرید و فروش سهام، اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر ابزارهای مالی را به نمایندگی از مشتری بر عهده دارد.  به همین دلیل، تمامی افرادی که قصد انجام معاملات در بازار بورس را دارند، ابتدا باید وجه مدنظرشان را از حساب بانکی خود به حساب کارگزاری منتقل کنند. حساب کارگزاری، یک حساب بانکی است که سرمایه‌گذار از طریق آن می‌تواند وجوه خود را به شرکت کارگزاری دارای مجوز واریز کند.  مبلغ واریز‌شده به حساب کارگزاری، در بخش قدرت خرید فرد سرمایه‌‌گذار در سامانه معاملاتی نمایش داده می‌شود و سرمایه‌گذار می‌تواند از موجودی این حساب، برای خرید و سرمایه‌گذاری در سهام، اوراق بهادار و سایر ابزارهای مالی موجود در بازار بورس استفاده نماید. در واقع، حساب کارگزاری نه تنها برای معاملات مستقیم، بلکه برای سرمایه‌گذاری در ابزارهایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز کاربرد دارد.  روش‌های واریز وجه به حساب کارگزاری چیست؟ برای واریز وجه به حساب کارگزاری و شارژ قدرت خرید خود، دو روش به نام‌های «واریز وجه آنی» و «ثبت فیش واریزی» وجود دارد. شما می‌توانید برای واریز وجه به حساب کارگزاری از هر دو این روش‌ها استفاده کنید. در ادامه به توضیح کامل این دو روش واریز وجه می‌پردازیم: واریز وجه آنی واریز آنی امکان انتقال فوری وجوه به حساب معاملاتی را فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند در کمترین زمان ممکن به معاملات سهام و اوراق بهادار بپردازند. این روش به دلیل سهولت و سرعت بالا، به یکی از محبوب‌ترین روش‌های واریز وجه است.  مراحل واریز وجه آنی در سامانه‌های معاملاتی واریز وجه آنی در واقع همان واریز وجه اینترنتی از طریق درگاه بانکی است و به‌صورت زیر انجام می‌شود: ورود به سامانه معاملاتی انتخاب گزینه واریز وجه تعیین مبلغ واریز انتخاب درگاه بانکی ورود اطلاعات کارت بانکی تأیید تراکنش نکات مهم در خصوص واریز آنی با اینکه فرآیند واریز وجه آنی به حساب کارگزاری بورس بسيار ساده است اما توجه به نکات زیر می‌تواند از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند: درگاه پرداخت صرفاً برای انجام عملیات بانکی استفاده می‌شود. بنابراین نیازی نیست که درگاه بانکی با بانک شما یکسان باشد و تمامی کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب قابل قبول هستند. هنگام انجام واریز آنی، از استفاده از فیلترشکن خودداری کنید و این کار را با آی‌پی ایران انجام دهید تا تراکنش بدون مشکل انجام شود. پس از انجام واریز وجه، منتظر بمانید تا فرآیند واریز انجام شود تا به‌صورت خودکار به سامانه معاملاتی برگردید و از خروج ناگهانی بعد از واریز وجه جلوگیری کنید. افراد زیر ۱۸ سال نمی‌توانند به صورت مستقیم از کارت بانکی خود واریز آنی انجام دهند. برای شارژ حساب معاملاتی این افراد، وجه باید از حساب بانکی سرپرست قانونی آن‌ها انتقال یابد. مشتریان حقوقی امکان استفاده از واریز آنی را ندارند و تنها از طریق ثبت فیش واریزی می‌توانند وجه خود را به حساب معاملاتی منتقل کنند. واریز وجه آنی را تنها از طریق کارت‌های بانکی متعلق به خودتان انجام دهید. امکان استفاده از کارت‌های هدیه، بن کارت‌ها و کارت‌های اعتباری به دلیل اینکه روی کد ملی شما ثبت نشده‌اند، امکان‌پذیر نیست. واریز وجه با ثبت فیش واریزی واریز وجه آنی شاید محبوب‌ترین روش واریز وجه و شارژ حساب کارگزاری باشد، اما تنها روش نیست. شما می‌توانید وجه مدنظرتان را به هر روشی که تمایل داشتید به شماره حساب یا شماره شبای کارگزاری خود منتقل کنید و سپس اطلاعات فیش واریزی را مانند مبلغ واریز، تاریخ واریز وجه، شماره حسابی که وجه را به آن منتقل کرده‌اید، شماره فیشی و عکس فیش واریزی خود را در سامانه معاملاتی ثبت نمایید. به این ترتیب وجه مدنظرتان به قدرت خرید شما اضافه می‌گردد. مراحل واریز وجه با ثبت فیش واریزی برای ثبت فیش واریزی، ابتدا باید مبلغ مورد نظر خود را از طریق سیستم بانکی (مراجعه به شعب بانک، موبایل بانک، اینترنت بانک و غیره) به یکی از شماره‌حساب‌های کارگزاری خود منتقل کنید. سپس وارد سامانه معاملاتی شده و اطلاعات مربوط به فیش واریزی را در بخش مربوطه وارد نمایید. پس از ثبت اطلاعات، مبلغ واریزی بررسی شده و در صورت تایید، به حساب معاملاتی شما اضافه خواهد شد. توجه داشته باشید که به دلیل نیاز به بررسی اطلاعات، زمان تسویه حساب کارگزاری ها در روش فیش واریزی، طولانی‌تر از واریز وجه آنی است و مبلغ مربوطه با تاخیر به قدرت خرید شما اضافه می‌گردد. نکات مهم در خصوص ثبت فیش واریزی ثبت فیش واریزی در مقایسه با واریز وجه آنی حساسیت بالاتری دارد. برای اینکه این فرآیند به درستی انجام شود و مشکلی پیش نیاید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید: حساب بانکی که از آن مبلغ واریز می‌شود، باید به نام صاحب حساب کاربری در کارگزاری باشد. در غیر این صورت، مبلغ واریزی به حساب مبدا بازگردانده خواهد شد.  هر واریز وجهی که از طریق دستگاه‌های خودپرداز، اینترنت بانک، همراه بانک، اپلیکیشن‌های پرداخت بانکی یا هر روش دیگری به شماره حساب یا شبای کارگزاری واریز گردد، در دسته واریز از طریق سامانه بانکی قرار می‌گیرند و نیازمند ثبت فیش در سامانه معاملاتی هستند. حتما تصویر باکیفیت فیش واریزی خود را در سامانه معاملاتی بارگذاری کنید. در صورتی که نام واریز کننده با نام صاحب حساب معاملاتی مطابقت نداشته باشد، مبلغ به قدرت خرید اضافه نخواهد شد و وجه باید به حساب مبدا بازگردانده شود. انواع حساب های کارگزاری کاریزما اولین قدم برای واریز وجه به روش ثبت فیش، اطلاع از حساب‌های بانکی کارگزاری است. شما می‌توانید انواع حساب‌های کارگزاری کاریزما را از طریق تصویر زیر مشاهده کنید: خلاصه مقاله حساب کارگزاری چیست؟ در این مقاله گفتیم […]
ادامه
دامنه نوسان چیست؟ نگاهی دقیق به مفهوم دامنه نوسان در بورس ایران

دامنه نوسان بورس چیست و چگونه بر معاملات تاثیر می‌گذارد؟

دامنه نوسان بورس یکی از مهمترین ابزارها برای جلوگیری از نوسانات شدید و به حداقل رساندن ریسک‌های غیرمنتظره به حساب می‌آید. در واقع، دامنه نوسان باعث ثبات در عرضه و تقاضا می‌شود. قطعاً این روزها این سوالات را زیاد شنیده یا از خود پرسیده‌اید که دامنه نوسان بورس چقدر است؟ دامنه نوسان فرابورس چند درصد است؟ یا دامنه نوسان چه تغییری کرده است؟ در این مطلب از کاریزما لرنینگ، کامل توضیح می‌دهیم که دامنه نوسان چیست و چه کاربرد و اهمیتی در بورس ایران دارد. همینطور در خصوص دامنه نوسان جدید بورس نیز صحبت خواهیم کرد. دامنه نوسان بورس چیست؟ در تعریف دامنه نوسان باید گفت دامنه نوسان حداقل و حداکثر قیمتی است که یک دارایی (مانند یک سهم در بورس) می‌تواند در طول یک دورۀ زمانی (مثلاً در طول یک روز) معامله شود. قیمت هر سهم در بورس ایران در طول هر روز معاملاتی، می‌تواند مقدار مشخصی نسبت به روز قبل جابه‌جا شود که به این جابه‌جایی، دامنه نوسان می‌گویند. ویدیوی موضوع دامنه نوسان و نکات مربوط به آن را توضیح می‌دهد که توصیه می‌کنیم حتماً این ویدیو را مشاهده کنید. محدودیت دامنه نوسان چیست و چرا اهمیت دارد؟ در خصوص مزایا و معایب وجود دامنه نوسان در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد؛ اما به طور کلی سازمان بورس به عنوان یک سازمان ناظر، وظیفه دارد جلوی هرگونه سوءاستفاده را بگیرد و اجازه ندهد بازار سهام از حالت طبیعی خارج شود. به همین دلیل، در صورت مشاهده‌ی هرگونه فعالیت خارج از عرف، یا پیشامد‌های مختلف، فوراً معاملات متوقف و نظارت‌ها بیشتر می‌شوند. دامنه نوسان یکی از ابزارهای نظارتی سازمان بورس است که با استفاده از این ابزار، بازار سهام کنترل می‌شود و تصمیمات هیجانی سهامداران به حداقل ممکن می‌رسد. اینکه چرا دامنه نوسان داریم، دلایل دیگری نیز دارد. از جمله دلایل وجود دامنه نوسان قیمت سهام در بورس ایران می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد: دامنه نوسان جلوی دستکاری قیمت توسط سهامداران بزرگ را می‌گیرد. هیچ سهامداری نمی‌تواند با خرید یا فروش‌های سنگین، قیمت را به سمت دلخواه بکشاند. قیمت واقعی سهم کشف می‌شود. وقتی قیمت یک سهم به‌قدری افزایش یا کاهش می‌یابد که به محدودۀ دامنه نوسان نزدیک می‌شود، معاملات متوقف می‌شوند و سهامدار فرصت تفکر و بررسی بیشتر را دارد تا دچار تصمیمات هیجانی در بازار نشود. تغییرات قیمت سهم محدود می‌شود و جلوی هیجانات عجیب و غریب در بازار گرفته می‌شود. حداقل و حداکثر نوسان مجاز در بازار بورس و فرابورس چقدر است؟ برای مشاهده دامنه نوسان یک نماد می‌توانید به سامانه‌ معاملاتی کارگزاری کاریزما (به‌صورت عددی نمایش داده می‌شود) یا وب‌سایت TSETMC مراجعه کنید. دامنه نوسان شرکت‌های مختلف به بازاری که در آن معامله می‌شوند، بستگی دارد. جدول زیر دامنه نوسان بورس در سال 1403 را برای سهام و حق تقدم معامله‌شده در بازارهای بورس و فرابورس نشان می‌دهد. برای قراداد‌های آتی نیز دامنه نوسان داریم. با مراجعه به سایت بورس کالای ایران، می‌توانید در بخش قراردادهای آتی، دامنه نوسان مربوط به هر قرارداد را مشاهده کنید. محدودیت نوسان قیمت چگونه محاسبه می‌شود؟ دامنه نوسان بر اساس قیمت نهایی روز قبل تعیین می‌شود. اگر به تابلوی بورس توجه کنید، قیمت‌های مختلفی برای یک سهم داریم: قیمت آغازین: اولین قیمتی که سهم مورد نظر اولین معامله را با آن شروع کرده است. قیمت پایانی: قیمت آخرین معامله انجام‌شده در آن سهم در انتهای روز را نشان می‌دهد. کمترین و بیشترین قیمت: قیمت‌های حداقلی و حداکثری مربوط به یک سهم هستند. قیمت نهایی یک سهم از میانگین وزنی معاملات انجام‌شده در طول روز به‌دست می‌آید. قیمت به‌دست‌آمده معیار تعیین دامنه نوسان سهام در روز بعد است. در هر روز کاری در بورس، دامنه نوسان مثبت و منفی ۵ درصد، بر اساس قیمت روز قبل لحاظ می‌شود. چه زمانی سهم بدون دامنه نوسان باز می شود؟ برای دامنه نوسان، سه مورد استثناء داریم. حذف دامنه نوسان بورس در این شرایط اتفاق می‌آفتد: اگر برای یک سهم افشای اطلاعات با اهمیت نوع الف داشته باشیم، هنگام باز شدن بازار، قیمت سهم هیچ دامنه نوسانی ندارد و بدون محدودیت می‌تواند معامله شود. در صورت برگزاری مجمع سالانه با هدف تقسیم سود یا تصویب صورت‌های مالی، قیمت سهم در روز باز شدن بدون محدودیت دامنه نوسان باز خواهد شد. اگر معاملات یک سهم به دلیل افزایش سرمایه یک شرکت متوقف شوند، در روز ابتدایی باز شدن سهم، معاملات بدون نوسان قیمت خواهند بود. در این شرایط بهتر است کاملاً هوشیارانه عمل کنیم و مراقب باشیم تا حذف محدودیت دامنه نوسان منجر به ضرر و از دست رفتن سرمایه نشود! آیا بورس سایر کشورها هم دامنه نوسان دارد؟ برای پاسخ به این سوال، باید به همان فلسفه‌ی حضور سازمان بورس به عنوان سازمان ناظر برگردیم. اگر قرار باشد نهادهای نظارتی بر بازار و اتفاقات آن تمرکز و با مسائل خارج از عرف مقابله کنند و بازار را به حالت عادی برگردانند، آنگاه بله، قطعاً در سایر کشورها دامنه نوسان داریم. اما سوال اینجاست که آیا در بورس آمریکا هم شاهد افزایش یا کاهش دامنه نوسان بورس در شرایط مختلف هستیم؟ با بررسی منابع و مطالعۀ بیشتر متوجه خواهیم شد که در بازارهای جهانی، دو نوع محدودسازی یا به عبارتی همان دامنه نوسان داریم: Circuit Breakers (قطع‌کننده مدار) Limit Up / Down (محدودسازی دامنه حرکت قیمت) عبارت “Circuit Breakers” به چه معناست؟ معروف‌ترین واژه یا معادل دامنه نوسان در سایر بازارهای مالی، عبارت “Circuit Breakers” یا در ترجمۀ تحت‌اللفظی «قطع‌کننده مدار» است. از این مفهوم بیشتر در بازار سهام آمریکا استفاده می‌شود و به زمانی اشاره دارد که شاخص‌های مهم (و نه سهام) مانند داو جونز، نوسان بیش از حد داشته باشند. منظور از نوسان بیش از حد چیست؟ منظور از نوسان در اینجا این است که شاخص‌های مهم 7، 10، 13 یا 20 درصد نوسان داشته باشند.‌ این چهار عدد بیانگر چهار سطح از نوسان در بازار بورس آمریکا است و در هر سطح تصمیمات مختلفی از سوی سازمان‌های ناظر گرفته می‌شود. پویایی دامنه نوسان مهمترین ویژگی بازار سهام آمریکا است. به عبارت بهتر، در صورتی که شاخص‌ها شدیداً نوسان کنند، محدودیت‌های مختلفی بر بازار سهام در ساعت‌های مختلف اعمال می‌شود. برای مثال، در 30 دقیقه‌ی ابتدایی باز شدن بازار، یا در ساعت پایانی معاملات، خرید و فروش سهام‌ (البته نه تمام سهم‌ها) محدود می‌شود. هیچ‌یک […]
ادامه
انواع تحلیل ارز دیجیتال؛ تکنیکال، فاندامنتال و آنچین کاریزما

انواع تحلیل ارز دیجیتال : تکنیکال، فاندامنتال و آنچین

در بازار ارز دیجیتال، چندین روش تحلیل برای بررسی روند قیمت‌ها و سرمایه‌گذاری وجود دارد. مهم‌ترین انواع تحلیل های ارز دیجیتال شامل تحلیل فاندمنتال است که به بررسی ویژگی‌های بنیادی پروژه‌ها می‌پردازد و برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب است. تحلیل تکنیکال به بررسی نمودارها و داده‌های گذشته قیمت برای پیش‌بینی تغییرات کوتاه‌مدت می‌پردازد. همچنین، تحلیل آنچین از تراکنش‌های بلاک‌چین برای پیش‌بینی رفتار بازار استفاده می‌کند. در ادامه این مقاله از کاریزما لرنینگ، به طور کامل انواع تحلیل ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم. انواع تحلیل ارز دیجیتال کدامند؟ یادگیری اصول سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند یکی از ارزشمندترین کارهایی باشد که انجام می‌دهید. همان‌طور که سو ژو، مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های پوشش ریسک ارز دیجیتال (Three Arrows Capital) گفته است: «اگر ارزهای دیجیتال را درک نمی‌کنید و از یادگیری آن خودداری می‌کنید، قرن سختی پیش رویتان خواهد بود.» روز به روز تعداد بیشتری از معامله‌گران از انواع روش‌های تحلیلی در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. با این دیدگاه، بیایید 3 نوع محبوب تحلیل را بررسی کنیم: تحلیل بنیادی تحلیل تکنیکال تحلیل آن‌چین تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال به صورت کلی، تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) یکی از اصلی‌ترین روش‌های ارزیابی ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال و پروژه‌های بلاکچینی است. تحلیل بنیادی به بررسی عوامل زیربنایی پروژه‌ها، مانند تیم توسعه‌دهنده، کاربردها، فناوری، میزان پذیرش و اقتصاد توکنی (Tokenomics) می‌پردازد. هدف اصلی این تحلیل، شناسایی ارزهای دیجیتالی است که پتانسیل رشد بلندمدت دارند. در بازاری که نوسانات شدید قیمت رایج است، درک عوامل بنیادی می‌تواند به سرمایه‌گذاران در شناسایی پروژه‌های کم‌ارزش‌گذاری‌شده و پرپتانسیل کمک کند. اصلی ترین معیارهای تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال برای تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال، باید به عوامل کلیدی زیر توجه داشت: 1. تیم توسعه‌دهنده و پشتیبانی پروژه تیم سازنده یک پروژه، نقش مهمی در موفقیت آن دارد. پروژه‌هایی که توسط افراد شناخته‌شده و توسعه‌دهندگان باتجربه حمایت می‌شوند، معمولاً اعتماد بیشتری جلب می‌کنند. نکاتی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید: آیا اعضای تیم در پلتفرم‌هایی مانند لینکدین یا توییتر فعالیت دارند؟ تجربه قبلی تیم در پروژه‌های مشابه چگونه بوده است؟  آیا پروژه توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری معتبر (مانند VCها) حمایت می‌شود؟ 2. هدف و کاربرد پروژه (Use Case) هر ارز دیجیتال باید یک مشکل واقعی را حل کند. پروژه‌هایی که راه‌حل‌های کاربردی ارائه می‌دهند، شانس بیشتری برای رشد بلندمدت دارند. سوالاتی که باید در مورد پروژه بپرسید: هدف پروژه چیست و چه مشکلی را حل می‌کند؟ آیا کاربرد پروژه منحصر به فرد است یا مشابه پروژه‌های دیگر است؟  آیا تقاضای واقعی برای این پروژه وجود دارد یا خیر؟ 3. اقتصاد توکنی (Tokenomics) اقتصاد توکنی به عرضه، تقاضا، توزیع و نحوه گردش توکن در بازار اشاره دارد. اگر توکن‌ها بیش از حد عرضه شوند، ارزش آن کاهش می‌یابد. نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنیم: عرضه کل (Total Supply) و عرضه در گردش (Circulating Supply) چقدر است؟ چه مقدار از توکن‌ها در اختیار تیم سازنده، سرمایه‌گذاران اولیه یا ایردراپ است؟ 4. تکنولوژی و معماری پروژه تکنولوژی و زیرساخت فنی پروژه باید پیشرفته باشد. فناوری‌های منحصربه‌فرد معمولا مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند. سوالاتی که باید به دنبال پاسخ آن‌ها باشیم: آیا پروژه بلاکچین اختصاصی دارد یا بر بستر بلاکچین‌های دیگر (مانند اتریوم) ایجاد شده‌است؟ آیا پروژه از فناوری‌های جدید مانند DeFi ،NFT یا Web3 استفاده می‌کند؟ آیا امنیت کد پروژه توسط شرکت‌های ثالث بررسی شده است (مانند CertiK)؟ 5. جامعه و میزان پذیرش مشارکت جامعه در موفقیت پروژه‌های ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد. جامعه فعال نشان‌دهنده علاقه‌مندی به پروژه است و می‌تواند به افزایش پذیرش آن منجر شود. نکاتی که باید بررسی شوند: تعداد دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی مانند Twitter ،Reddit و Discord چقدر است؟ آیا کاربران درباره پروژه نظرات مثبت می‌دهند؟ آیا جوایزی مانند Airdrop یا کمپین‌های بازاریابی انجام شده‌است؟ 6. وایت‌پیپر (Whitepaper) وایت‌پیپر سندی است که اهداف، برنامه‌ها و فناوری‌های یک پروژه را توضیح می‌دهد. این سند باید شفاف دقیق و کاربردی باشد. مسائلی که در مورد وایت پیپر وجود دارند: آیا وایت‌پیپر اهداف پروژه را به وضوح توضیح داده‌است؟ آیا اهداف اعلام‌شده منطقی و قابل دستیابی هستند؟ آیا نقشه راه (Roadmap) دقیق و دارای تاریخ‌های مشخص است؟ 7. مشارکت‌ها و همکاری‌های استراتژیک همکاری با سایر پروژه‌های بزرگ، اعتبار و پذیرش پروژه را بالاتر می‌برند. مواردی که باید که باید مورد بررسی قرار دهید: آیا پروژه با صرافی‌های معتبر مانند Binance یا Coinbase همکاری دارد؟ آیا شرکت‌های معروف از پروژه پشتیبانی می‌کنند یا از آن استفاده می‌کنند؟ ابزارهای تحلیل بنیادی ارز دیجیتال ابزارهای تحلیل بنیادی ارز دیجیتال، به معامله‌گران کمک می‌کنند تا با بررسی عوامل اقتصادی، مالی و فناوری‌های پشت هر پروژه، ارزش واقعی آن را شناسایی و تصمیمات بهتری برای سرمایه‌گذاری اتخاذ کنند. در این جدول برخی از اصلی ترین ابزارهای تحلیل فاندامنتال را معرفی می‌کنیم: اسم سایت کاربرد CoinMarketCap مشاهده قیمت، عرضه و سایر اطلاعات مهم CoinGecko تحلیل عمیق‌تر درباره پروژه‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها Messari دسترسی به تحلیل‌های پیشرفته GitHub برای بررسی تیم توسعه و کدهای منبع پروژه‌ها Discord و Twitter مشاهده نظرات کاربران و احساسات بازار تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال تحلیل آنچین (On-Chain Analysis) به فرآیند بررسی و تجزیه‌وتحلیل داده‌های ثبت‌شده در بلاکچین می‌پردازد. به عبارت دیگر، تحلیل آنچین داده‌های موجود در دفتر کل بلاکچین (که به صورت عمومی و شفاف قابل مشاهده است) را مورد بررسی قرار می‌دهد. این داده‌ها شامل تراکنش‌ها، حجم انتقالات، رفتار سرمایه‌گذاران و حتی تعداد آدرس‌های فعال در شبکه است. برخلاف بازارهای سنتی که داده‌های آن در اختیار نهادهای متمرکز است، در بلاکچین همه چیز واضح است و اطلاعات کلیدی مانند تعداد کیف پول‌های فعال، حجم تراکنش‌ها، توزیع هولدرها و رفتار نهنگ‌ها به راحتی قابل دسترسی است. بازار ارزهای دیجیتال به دلیل شفافیت ذاتی خود، حجم زیادی از داده‌ها را به صورت عمومی ارائه می‌دهد که می‌تواند به عنوان سیگنال‌های خرید و فروش برای معامله گران مورد استفاده قرار گیرد.  به طور مثال، افزایش ناگهانی تعداد کیف پول‌های فعال یا افزایش حجم تراکنش‌های بیت‌کوین ممکن است نشان‌دهنده ورود نقدینگی جدید به بازار باشد که اغلب باعث افزایش قیمت می‌شود. تحلیل آنچین چگونه انجام می شود؟ برای انجام تحلیل آنچین، چند اصل اساسی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود: 1. تعداد کیف پول‌های فعال (Active Addresses) از آنجایی که بلاکچین یک دفتر کل توزیع‌شده و شفاف است، تمام اطلاعات آن برای همه کاربران قابل مشاهده […]
ادامه
تفاوت کد معاملاتی و کد بورسی

تفاوت کد معاملاتی و کد بورسی؛ آیا این دو یکسان هستند؟

برای فعالیت در بازار بورس به کد بورسی نیاز داریم. برای دریافت این کد باید در سامانه‌ای به نام سجام ثبت‌نام کنیم. بعد از گرفتن کد بورسی، نوبت به ورود به بازار سرمایه می‌رسد. اگر تا کنون در بازار بورس فعالیت کرده باشید، احتمالاً اصطلاح کد معاملاتی را نیز شنیده‌اید و شاید برای شما سوال شده باشد که تفاوت کد معاملاتی و کد بورسی چیست و آیا این دو مفهوم با هم تفاوت دارند؟ در این مطلب از کاریزما لرنینگ می‌خواهیم ببینیم فرق کد معاملاتی با کد بورسی چیست. همینطور به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا کد آنلاین همان کد معاملاتی است؟ با ما تا انتهای مطلب همراه باشید. تفاوت کد معاملاتی و کد بورسی چیست؟ کد بورسی با کد معاملاتی یا همان کد آنلاین کارگزاری متفاوت است. کد بورسی یک کد منحصربه‌فرد است که برای هر شخص حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود، اما کد آنلاین کارگزاری مربوط به سامانه معاملاتی آنلاین همان کارگزاری است و افرادی که قصد دارند به‌صورت آنلاین سهام و دیگر اوراق بهادار را خرید و فروش کنند، با کد معاملاتی می‌توانند از هر جایی وارد حساب خود در کارگزاری شوند و این کار را انجام دهند. جدول زیر، تفاوت کد معاملاتی با کد بورسی را کامل توضیح داده است: کد بورسی مانند کد ملی منحصر‌به‌فرد است، اما کد آنلاین را می‌توان از کارگزاری‌های مختلف دریافت کرد. یعنی شما ممکن است بخواهید در پنج کارگزاری مختلف ثبت‌نام و فعالیت کنید. شما در هر کدام از این کارگزاری‌ها یک کد معاملاتی مخصوص خواهید داشت. توجه داشته باشید که اصطلاح کد بورسی آنلاین درست نیست. تعریف کد بورسی بعد از اینکه فهمیدیم بورس چیست، بایستی سراغ گرفتن کد بورسی برویم. کد بورسی شناسه‌ی منحصربه‌فرد هر شخص برای فعالیت در بازار سرمایه ایران است. درست مانند کد ملی، هر کس که بخواهد در بازار سرمایه ایران فعالیتی داشته باشد و به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار بپردازد، بایستی ابتدا کد بورسی بگیرد. با گرفتن کد بورسی شما در بازار سرمایه احراز هویت می‌شوید. اگر تا امروز کد بورسی نگرفته‌اید، می‌توانید از طریق دکمه زیر اقدام کنید و ظرف چند دقیقه، رایگان کد بورسی بگیرید: کد بورسی هشت کاراکتر دارد و با سه حرف آغاز می‌شود و بعد از آن یک عدد پنج رقمی تصادفی می‌آید. سه حرف اول معمولاً بر اساس نام خانوادگی متقاضی انتخاب می‌شود. برای مثال اگر فامیلی شما کمالی باشد، کد بورسی شما به شکل «کما24915» خواهد بود. البته این کار در سال‌های دور مرسوم بود و بعد از تقاضای زیاد افراد برای حضور در بازار بورس در سال‌های اخیر، ظرفیت استفاده از سه حرف اول نام خانوادگی در کد بورسی تکمیل شد و امروز، کد بورسی هر شخص متشکل از سه حرف و 5 عدد تصادفی است. برای گرفتن کد بورسی باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید. در این سامانه شما اطلاعات خود شامل اطلاعات هویتی، بانکی و محل سکونت را ارائه می‌دهید تا تایید هویت شوید و ابتدا کد سجام و سپس کد بورسی برای شما صادر شود. لازم به ذکر است که کد سجام با کد بورسی تفاوت دارد. اگر می‌خواهید در مورد کد بورسی از صفر تا صد بدانید، حتماً مقاله‌ی زیر را مطالعه کنید: همانطور که گفتیم، کد بورسی شناسۀ شما به‌عنوان معامله‌گر در بازار سرمایه است و اهمیت زیادی دارد. اما ممکن است به هر دلیلی شما کد بورسی خود را فراموش کنید. اگر این اتفاق افتاد، می‌توانید به راحتی کد بورسی خود را بازیابی کنید. برای این کار مقاله‌ی «فراموشی کد بورسی و روش استعلام و بازیابی آن» را مطالعه کنید. در این مقاله این موضوع را کامل توضیح داده‌ایم. شما برای ثبت‌نام و فعالیت در کارگزاری‌ها حتماً باید کد بورسی خود را ارائه دهید. اگر تا اینجای مقاله کد بورسی ندارید و اقدامی برای گرفتن آن انجام نداده‌اید، جای نگرانی نیست! با ثبت‌نام در کارگزاری کاریزما، فرایند صدور کد بورسی به‌طور خودکار برای شما انجام می‌شوند و نیازی به اقدام مجزا برای گرفتن کد بورسی ندارید. برای ثبت‌نام در کارگزاری کاریزما‌، می‌توانید از طریق دکمه زیر اقدام کنید: در گفتمان رایج بازار سرمایه به کد بورسی، کد معاملاتی هم می‌گویند. بنابراین در پاسخ به سوال ابتدای مقاله باید بگوییم کد بورسی و کد معاملاتی در ظاهر تفاوتی ندارند، اما اگر بخواهیم موضوع را خیلی دقیق بررسی کنیم، کد بورسی همان کد معاملاتی نیست و این دو با هم تفاوت دارند. تعریف کد معاملاتی به بیان ساده، کد معاملاتی همان نام کاربری و کلمه عبور شما در یک کارگزاری است. شما بعد از انتخاب یک کارگزاری و ثبت‌نام در آن، نام کاربری یا همان یوزرنیم و رمز عبورتان به پنل کارگزاری را دریافت می‌کنید و با استفاده از این اطلاعات وارد حساب کاربری خود در کارگزاری می‌شوید و سهام و سایر اوراق بهادار را خرید و فروش می‌کنید.‌ نام کاربری شما در کارگزاری همان کد معاملاتی شما است.‌ توجه داشته باشید که کد آنلاین همان کد معاملاتی است و به‌جای کد معاملاتی می‌توانیم از کد آنلاین در گفتار و نوشتار خود استفاده کنیم. جمع‌بندی مطلب در این مطلب در مورد تفاوت کد معاملاتی با کد بورسی صحبت کردیم. به‌طور کلی کد معاملاتی و کد بورسی تفاوت چندانی با هم ندارند و این دو اصطلاح به‌جای یکدیگر زیاد استفاده می‌شوند. اما شناخت دقیق اصطلاحات بازار سرمایه به شما کمک می‌کند عملکرد بهتری در بازار داشته باشید و بدانید دقیقاً در چه مسیری در حال حرکت هستید.
ادامه
فرانشیز بیمه چیست

فرانشیز بیمه چیست و چگونه بر هزینه‌ها تأثیر می‌گذارد؟

فرانشیز بیمه چیست؟ فرانشیز بیمه به مقدار یا درصدی از خسارت گفته می‌شود که در صورت وقوع حادثه، پرداخت آن بر عهده بیمه‌گزار است و شرکت بیمه بقیه هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. شما به عنوان بیمه‌گزار لازم است اطلاعات کاملی از شرایط بیمه‌نامه خود داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است با خرید بیمه‌نامه نامناسب، ضمن صرف هزینه، پشتیبانی و حمایتی که از شرکت بیمه انتظار دارید را دریافت نکنید. در راستای همین موضوع اصطلاح فرانشیز را داریم. توصیه می‌کنیم پیش از خرید بیمه‌نامه، با اصطلاحات تخصصی این صنعت آشنا شوید. در این مقاله از کاریزما لرنینگ با ما همراه باشید تا در خصوص معنی فرانشیز و فرانشیز بیمه ها و نکاتی که معمولاً گفته نمی‌شوند، بیشتر صحبت کنیم. فرانشیز در بیمه چیست؟ در صنعت بیمه، فرانشیز به سهمی از خسارت گفته می‌شود که بیمه‌گزار موظف به پرداخت مستقیم آن به طرف زیان‌دیده یا شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات است. به عبارت دیگر، بیمه‌نامه فقط خسارت مازاد بر فرانشیز را پوشش می‌دهد. به زبان خیلی ساده‌تر می‌توان گفت در صورت ایجاد زیان برای شما، تمام مبلغ جبران خسارت توسط شرکت بیمه پرداخت نخواهد شد و باید بخشی از آن مبلغ را خودتان پرداخت کنید. در راستای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صنعت بیمه، توصیه می‌کنیم حتماً در فرصت مناسب مقاله‌ی زیر را بخوانید تا نگاه شما به بیمه و ضرورت داشتن انواع بیمه‌نامه‌ها تغییر کند: درصد فرانشیز چیست؟ درصد فرانشیز (Deductible Percentage) به بخشی از هزینه‌های یک خسارت یا هزینه‌ای که بیمه‌گزار (شما) باید از جیب خود بپردازید، اشاره دارد. این مقدار به‌صورت درصدی از کل هزینه تعیین می‌شود و مابقی هزینه‌ها را بیمه‌گر (شرکت بیمه) پرداخت می‌کند. برای مثال، اگر درصد فرانشیز بیمه‌نامه 20 درصد و هزینه خسارت 1,000,000 تومان باشد، شما باید 200,000 تومان از آن را پرداخت کنید و بیمه‌گر 800,000 تومان باقی‌مانده را پوشش می‌دهد. فرانشیز به چه معناست؟ در دنیای بیمه، فرانشیز مفهومی نسبتاً آشناست، اما ریشه‌شناسی و کاربرد آن در این حوزه، داستانی جالب دارد. کلمۀ “Franchise” در زبان انگلیسی با تلفظ «فرنچایز» به معنی «حق امتیاز» است و در دنیای تجارت و مارکتینگ کاربرد فراوانی دارد؛ مانند حق امتیاز فروش یک برند در یک منطقۀ خاص که به فردی واگذار می‌شود. در زبان فرانسه، این کلمه به معنی «حق رای دادن» است. همچنین معنای ریشه‌ای آن در این زبان به‌صورت آزادی، معافیت، حق و امتیاز نیز تعبیر می‌شود. کاربرد فرانشیز بیمه چیست؟ در نگاه اول، فرانشیز اصلاً برای بیمه‌گزار کلمه‌ی جالبی نیست. اما نگاه عده‌ای به بیمه اشتباه است. بعضی از افراد انتظار دارند بیمه تمام خسارت‌های آن‌ها را بدون هیچ قید و شرطی پوشش دهد! این موضوع به ضرر بیمه‌گزار تمام می‌شود. شاید بهتر باشد این سوال را بپرسیم که مزایا و دلایل گرفتن فرانشیز در بیمه چیست؟ در نظر گرفتن فرانشیز در حق بیمه بیشتر به نفع شرکت‌های بیمه است. فرانشیز مانع سوءاستفاده افراد از خدمات بیمه‌ای می‌شود. زمانی که بیمه‌گزار ملزم به پرداخت سهمی از خسارت باشد، با احتیاط بیشتری از خدمات بیمه‌ استفاده خواهد کرد. با تقبل بخشی از خسارت توسط بیمه‌گزار، شرکت‌های بیمه می‌توانند حق بیمه را با نرخ پایین‌تری ارائه دهند. این امر به نفع بیمه‌گزارانی است که به دنبال بیمه‌نامه با حق بیمه مقرون‌به‌صرفه هستند. با وجود فرانشیز، برای مثال در بیمه درمان، بیمه‌گزاران برای دریافت خسارت‌های جزئی به مراکز بیمه مراجعه نمی‌کنند. این امر به کاهش هزینه‌های اداری و افزایش توانگری شرکت‌های بیمه منجر می‌شود. به‌علاوه می‌توان گفت که وجود فرانشیز، بیمه‌گزار را به احتیاط بیشتر و توجه به مقررات تشویق می‌کند. چراکه در صورت بروز حادثه، باید بخشی از خسارت را به‌طور مستقیم پرداخت کند. این امر به نفع جامعه نیز بوده و منجر به کاهش آمار تصادفات و حوادث می‌شود. در یک کلام، فرانشیز از اتلاف منابع شرکت بیمه‌ جلوگیری می‌کند. انواع فرانشیز بیمه چیست؟ فرانشیز انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. آشنایی با انواع فرانشیز به شما کمک می‌کند تا در انتخاب بیمه‌نامه مناسب، تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید. به همین دلیل، در ادامه به بررسی فرانشیز انواع بیمه ها می‌پردازیم: 1. فرانشیز ثابت چیست؟ مبلغ ثابتی به‌عنوان فرانشیز در نظر گرفته می‌شود که در همه موارد یکسان است. به‌عنوان مثال، ممکن است در بیمه‌نامه‌ای، فرانشیز یک میلیون تومان تعیین شد‌ه باشد، به این معنی که بیمه‌گزار برای هر بار استفاده از خدمات بیمه‌ای، باید یک میلیون تومان را به‌طور مستقیم پرداخت کند، حتی اگر خسارت وارده بیشتر از این مبلغ باشد. مزایا و معایب فرانشیز ثابت یکی از مزایای فرانشیز ثابت این است که حق بیمه ارزان‌تر است. به‌طور کلی، حق بیمه بیمه‌نامه‌هایی که از فرانشیز ثابت استفاده می‌کنند، پایین‌تر است. اما به این دلیل که بیمه‌گزار حتی در خسارت‌هایی با مبالغ کم، باید مبلغ ثابتی را به‌عنوان فرانشیز پرداخت کند، این نوع از بیمه‌نامه‌ها متقاضیان زیادی ندارند! 2. فرانشیز درصدی در این نوع فرانشیز، درصدی از خسارت به‌عنوان فرانشیز در نظر گرفته می‌شود که بر اساس مبلغ کل خسارت محاسبه می‌گردد. به‌عنوان مثال ممکن است در بیمه‌نامه‌ای، فرانشیز 10 درصد تعیین شد‌ه باشد، به این معنی که بیمه‌گذار باید 10 درصد از مبلغ کل خسارت را به‌طور مستقیم پرداخت کند و 90 درصد باقی‌مانده توسط بیمه پرداخت می‌شود. برای بسیاری از افراد این سوال ایجاد می‌شود که فرمول محاسبه فرانشیز بیمه چیست؟ فرانشیز بیمه فرمول ساده‌ای به‌صورت زیر دارد: مبلغ فرانشیز = (۱۰۰ ÷ درصد فرانشیز) × مبلغ کل خسارت بنابراین در این نوع فرانشیز بیمه‌گزار با خسارت‌های کم، سهم کمتری از خسارت را نیز پرداخت می‌کند و عدالت بیشتری نسبت به فرانشیز ثابت دارد. اما در مواردی که خسارت وارده زیاد باشد، ممکن است سهم بیمه‌گزار از خسارت (فرانشیز) نیز به‌طور قابل توجهی افزایش یابد. توجه داشته باشید که حق بیمه بیمه‌نامه‌هایی که از فرانشیز درصدی استفاده می‌کنند، با توجه به میزان فرانشیز انتخابی، متغیر خواهد بود. فرانشیز 10 درصد یعنی چه؟ فرانشیز 10 درصد به این معناست که شما به عنوان بیمه‌گزار باید 10 درصد از کل هزینه‌های خسارت را خودتان پرداخت کنید و باقی‌مانده را بیمه‌گر پوشش می‌دهد. برای مثال اگر هزینه خسارت 1,000,000 تومان باشد و فرانشیز بیمه‌نامه 10 درصد تعیین شده باشد، شما باید 100,000 تومان از این هزینه را خودتان بپردازید و بیمه‌گر 900,000 تومان باقی‌مانده را پرداخت می‌کند. این […]
پخش صوتی
ادامه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.