خرید آسان صندوق سهامی

وبلاگ کاریزما

هر موضوعی که دنبالشی اینجا هست

مطالب منتخب

مهم‌ترین مقالات رو بخون و یاد بگیر

:
:
1x

چگونه در بورس ضرر نکنیم؟ + 8 روش برای جلوگیری ضرر در بورس

1x
: :

878 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

صندوق سهامی چیست

صندوق سهامی چیست؟ + راهنمای جامع به‌همراه نکات طلایی

صندوق سرمایه گذاری سهامی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک است که تقریبا تمام سبد دارایی‌های آن را سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تشکیل می‌دهند.
پخش صوتی
ادامه
صندوق در صندوق چیست

صندوق در صندوق چیست و چرا انتخابی هوشمندانه است؟

در یک سال گذشته شاهد ایجاد ابزارهای پیشرفته در بازار بودیم. صندوق های اهرمی، خصوصی و صندوق در صندوق ابزارهای جدید بازار سرمایه میباشند که امروز قرار است در مورد صفر تا صد صندوق در صندوق در بازار سرمایه صحبت کنیم.
ادامه
بورس کالا چیست

بورس کالا چیست؟ راهنمای کامل سرمایه گذاری در بورس کالا

بورس کالا، بازاری است که تعداد زیادی از عرضه‌کنندگان، کالای خود را عرضه کرده و متقاضیان کالاهای عرضه شده را خریداری می کنند. در این مقاله بورس کالا، نحوه ثبت‌نام در بورس کالا و مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بورس کالا، دسته بندی محصولات بورس کالا و در آخر هم مزایا و سایت بورس کالا را بررسی خواهیم کرد.
ادامه

اعتبار معاملاتی در بورس چیست؟

اعتبار معاملاتی یکی از راهکارهای مناسب برای تامین سرمایه از طریق کارگزاری‌ برای بهره‌گیری از فرصت‌های معاملاتی، با مبلغی بیش از دارایی فعلی خود است. به این صورت که کارگزار به سرمایه‌گذاران مبلغی را ارائه می‌دهد که آنها با استفاده از آن، بتوانند قدرت خرید و سرمایه خود را در بازار بورس افزایش دهند. به طور کلی قوانین و مقررات مربوط به اعتبار معاملاتی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تنظیم می‌شوند، ولی هر کارگزار ممکن است شرایط خاص خود را در ارائه اعتبار معاملاتی به اشخاص داشته باشد. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی مفهوم اعتبار معاملاتی در بورس و جزئیات مربوطه و نحوه دریافت اعتبار معاملاتی از کارگزاری کاریزما و استعلام اعتبار معاملاتی افراد خواهیم پرداخت. اعتبار معاملاتی چیست؟ اعتبار معاملاتی که در سامانه معاملاتی انجام می‌شود مبلغی است که به صورت موقت از طرف کارگزاران در اختیار معامله‌گران قرار داده می‌شود تا با آن اقدام به خرید و فروش در بازار سرمایه کنند و در موعد تعیین شده اقدام به تسویه آن نمایند. در واقع اعتبار معاملاتی (Margin Trading) سرمایه‌ای‌ است که سرویس اعتبار معاملاتی برخی از کارگزاری‌ها در اختیار مشتریان فعال خود قرار می‌دهند و به این صورت به این مشتری‌ها اجازه داده می‌شود تا طبق تحلیل شخصی بتوانند از فرصت‌های معاملاتی بازار به صورت اهرمی استفاده نمایند. ریسک اعتباری چیست؟ ریسک اعتباری یا ریسک نکول همان ریسک عدم تسویه اعتبار توسط مشتریان است. به عبارت دیگر وام گیرنده به تعهدات خود در قبال وام دهنده عمل نمی‌کند. کارگزاران همواره به دنبال کاهش و حداقل سازی این نوع ریسک هستند و بدین منظور ریسک وام‌گیرنده به دقت بررسی می‌شود و تحت شرایط خاصی و با گرفتن تضامین لازم، اعتبار کارگزاری به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. تفاوت اعتبار معاملاتی و وام بانکی چیست؟ گرفتن اعتبار از کارگزاری علی‌رغم شباهت‌های زیادی که با وام بانکی دارد ولی در عمل تفاوت‌هایی نیز بین آن دو وجود دارد. به طور کلی تفاوت اصلی بین اعتبار معاملاتی کارگزاری و وام بانکی را از دو جهت می‌توان بررسی کرد: هدف استفاده: اعتبار معاملاتی تنها در جهت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و برای خرید اوراق بهاداری مانند سهام استفاده می‌شود ولی پس از دریافت وام بانکی هر فعالیتی می‌توان انجام داد. نوع وثیقه: در کارگزاری میزان وثیقه درصدی از سرمایه را به عنوان وثیقه دریافت می‌کند ولی در وام بانکی مدل وثیقه متفاوت است. نرخ بهره: در بانک‌ها نرخ بهره به صورت ثابت است ولی در کارگزاری‌ها این نرخ بهره متغیر حساب می‌شود. مزایای دریافت اعتبار از کارگزاری اعتبار معاملاتی در بورس مزایای زیادی برای معامله‌گران دارد و یکی از بهترین خدمات کارگزاری‌ها محسوب می‌شود. برخی از مزایای اعتبار مبادلاتی در بورس عبارتند از: امکان کسب سود بیشتر معامله‌گران می‌توانند با استفاده از اعتبار مبادلات با ریسک بیشتر، سود بیشتری کسب کنند. به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر با سرمایه 100 میلیون تومانی، 90 میلیون تومان اعتبار معاملاتی دریافت کند، اگر قیمت سهام افزایش یابد، معامله‌گر با 190 میلیون تومان سرمایه، سود بیشتری کسب می‌کند و همینطور با کاهش قیمت سهام، با 190 میلیون تومان سرمایه اولیه، ضرر متحمل می‌شود. امکان خرید و فروش بیشتر اعتبار معامله با افزایش نقدینگی معامله‌گران، این امکان را ایجاد می‌کند تا معامله‌گران بتوانند در انواع مختلفی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کنند تا هیچ یک از موقعیت‌های مبادلاتی مناسب را از دست ندهند. تسهیل ورود به بازار بورس سرویس اعتبار معاملاتی می‌تواند به معامله‌گران تازه‌کار کمک کند تا حتی با سرمایه اولیه کم نیز وارد بازار بورس شوند. انجام فرآیند دریافت اعتبار به‌صورت آنلاین دریافت اعتبار از کارگزاری به‌صورت کاملا آنلاین و از طریق سامانه کارگزاری مدنظر انجام می‌شود و نیازی به انجام فرآیندهای زمان‌بر و حضوری ندارد. مقاله پیشنهادی: کارگزاری چیست؟ | تاریخچه کارگزاری ها تا وظایف آنها محدودیت های دریافت اعتبار کارگزاری معمولا دریافت اعتبار کارگزاری با محدویت‌هایی همراه است که فهم و شناخت این محدودیت‌ها می‌تواند در تصمیم‌گیری جهت اخذ یا عدم اخذ اعتبار کارگزاری بسیار کمک کننده باشد. در ادامه به معرفی محدودیت‌های ناشی از اخذ اعتبار معاملات خواهیم پرداخت: فریز شدن پرتفوی مشتری: با توجه به اینکه دارایی اشخاص نزد کارگزاری از پرتفوی و وجه نقد تشکیل شد‌ه است، به همین دلیل پس از دریافت اعتبار، بخشی از این دارایی یا همه آن نزد کارگزار فریز شد‌ه و شخص نمی‌تواند آن را از طریق تغییرکارگزار ناظر به کارگزاری ناظر دیگری منتقل نماید. محدودیت درخواست وجه: نکته بعدی در مورد محدودیت‌های دریافت اعتبار کارگزاری را می‌توان درخواست وجه عنوان کرد. کاربرانی که از اعتبار معاملات استفاده می‌کنند تنها تحت شرایط خاصی قادر خواهند بود تا درخواست وجه داده و مبلغ را دریافت نمایند. افزایش ریسک: اگر قیمت سهام تا نزدیکی ارزش وثیقه و اعتبار معاملاتی کاهش یابد، معامله‌گر باید میزان اعتبار معاملات به کارگزاری را پرداخت کند. در صورتی که معامله‌گر برای بازپرداخت وجه اعتباری اقدام نکند، کارگزاری امکان فروش سهام او برای دریافت اصل و سود اعتبار را خواهد داشت. تسویه یا تمدید اعتبار معاملاتی چگونه است؟ در زمان تسویه اعتبار کارگزاری، فرد سرمایه‌گذار باید مبلغ تعیین شد‌ه جهت تسویه اعتبار را به صورت نقد در حساب خود داشته باشد. این کار باعث می‌شود که کارگزاری بتواند آن مبلغ را از حساب وی برداشت نماید. در صورتیکه در تاریخ تسویه شخص مبلغ لازم جهت تسویه را به صورت نقد نداشته باشد، کارگزار مطابق با قوانین اقدامات لازم را انجام خواهد داد. همچنین لازم به ذکر است که برای در کارگزاری‌‌ها معمولا امکان تسویه زودتر از موعد و تمدید اعتبار نیز وجود دارد.  برای اطلاعات از جزئیات آن باید با کارگزار خود ارتباط داشته باشید. شرایط دریافت اعتبار از کارگزاری چگونه است؟ برای دریافت اعتبار معاملاتی از هر کارگزاری باید شرایط خاصی رعایت شود. همانطور که میدانید کارگزاری‌ها یکی از ارکان نهادهای مالی هستند که شرایط دریافت اعتبار از کارگزاری طبق دستورالعمل‌های سازمان بورس و آن کارگزاری مشخص می‌شود، اما به طور کلی معمولا کارگزاران مشتریان فعال خود را برای پرداخت اعتبار معاملاتی انتخاب می‌کنند. مراحل دریافت اعتبار معاملاتی هم در هر کارگزاری متفاوت است. برای آشنایی با این مراحل می‌توانید با ارتباط با کارگزاری خود از آن اطلاع حاصل نمایید. دریافت اعتبار کاریزما به‌گونه‌ای طراحی شد‌ه است که تمامی کاربران بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شد‌ه و عواملی مانند تاریخ ثبت‌نام، […]
ادامه
بیمه آتش سوزی چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟

بیمه آتش سوزی چیست؟ انواع، پوشش‌ها و نحوه خرید

بیمه آتش سوزی چیست؟ همانطور که می‌دانید آتش‌سوزی یکی از حوادثی است که هر سا‌له در سراسر جهان رخ می‌دهد و خسارات مالی و جانی زیادی به بار می‌آورد. به همین دلیل بیمه آتش سوزی به‌وجود آمد تا یک اقدام هوشمندانه برای جبران خسارت‌های ناشی از این حادثه باشد و افراد را از نگرانی‌های بعد از آتش‌سوزی نجات دهد. اینطور به‌نظر می‌رسد که به دلیل عدم آگاهی نسبت به بیمه ی آتش سوزی و پوشش‌های آن، استفاده از این نوع بیمه در ایران خیلی رایج نیست! اما با توجه به اینکه چنین حوادثی ممکن است خسارت‌های جانی و مالی فراوانی را به بار بیاورند، استفاده از بیمه آتش سوزی برای جبران این خسارت‌ها حیاتی به‌نظر می‌رسد. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به این می‌پردازیم که بیمه آتش سوزی چیست و صفر تا صد آن شامل انواع اصطلاحات، پوشش‌ها، انواع بیمه آتش سوزی، شرایط، محاسبه حق بیمه، نحوۀ خرید و … را توضیح خواهیم داد. بیمه نامه آتش‌ سوزی چیست؟ بیمه آتش سوزی یکی از انواع بیمه و در واقع زیرمجموعه‌ی بیمه اموال است که برای جبران خسارات مالی واردشد‌‌ه به اموال افراد در اثر حاد‌ثه‌ی آتش سوزی ایجاد شد‌‌ه است. بیمه‌گزار با پرداخت مبلغی به‌عنوان حق‌بیمه، محل یا بهتر بگوییم ساختمان مورد نظر خود مانند منزل، محل کار، کارخانه و غیره را همراه با تمامی اثاثیه آن در برابر خسارات ناشی از آتش‌سوزی و زلزله تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد. توجه داشته باشید بیمه آتش سوزی شامل جبران خسارت جانی نمی‌شود! قبل از اینکه به موضوع اصلی بپردازیم، بیایید یک ابهام را برطرف کنیم. بیمه زلزله یا بیمه آتش سوزی؛ کدام درست است؟ بسیاری از افراد، تفاوت بیمه زلزله و آتش سوزی را نمی‌دانند و به اشتباه گمان می‌کنند که بیمه زلزله و بیمه آتش سوزی دو بیمه‌نامه متفاوت هستند. در صورتی که پوشش زلزله، یکی از پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی است. بیمه زلزله در واقع همان بیمه آتش سوزی است که پوشش زلزله را هم دارد. بیمه آتش سوزی، در برابر خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار تعهد می‌دهد و با اضافه کردن پوشش زلزله، بیمه‌گر در برابر خسارت‌های ناشی از زلزله نیز ایمن خواهد بود. بنابراین، بیمه‌گزاران برای خرید بیمه زلزله، ابتدا باید بیمه آتش سوزی را خریداری کنند. سپس می‌توانند پوشش زلزله را به بیمه آتش سوزی خود اضافه کنند. پوشش زلزله، می‌تواند از ساختمان‌ها و اموال موجود در برابر خسارات ناشی از زلزله محافظت کند. اصطلاحات مهم بیمه آتش سوزی چیست؟ بحث را با آشنایی با اصطلاحات بیمه آتش سوزی شروع می‌کنیم. در بیمه‌نامه آتش سوزی و زلزله از اصطلاحاتی استفاده می‌شود که آگاهی از آن‌ها برای درک بهتر بیمه آتش سوزی الزامی است. 1. بیمه‌گر بیمه‌گرشرکت بیمه‌‌ای است که شخص قصد خرید بیمه‌نامه آتش سوزی از آن شرکت را دارد و مشخصات آن در ‌‌بیمه‌نامه نوشته می‌شود. بیمه‌گر یا همان شرکت بیمه، در ازای دریافت ‌‌‌حق‌بیمه، متعهد می‌شود که خسارت‌های مالی احتمالی را بر اساس شرایط مندرج در ‌‌بیمه‌نامه، جبران کند. 2. بیمه‌گزار شخص حقیقی یا حقوقی است که اقدام به خرید بیمه آتش سوزی کرده و متعهد به پرداخت ‌‌حق‌بیمه می‌شود. 3. ذی‌‌نفع شخصی است که به درخواست ‌‌بیمه‌گزار، نامش در ‌‌بیمه‌نامه درج شد‌ه و تمام یا بخشی از خسارت به او پرداخت می‌شود. 4. حق بیمه مبلغی است که در ‌‌بیمه‌نامه مشخص می‌شود و ‌‌بیمه‌گزار باید آن را به صورتی که در ‌‌بیمه‌نامه تعیین می‌شود به ‌‌بیمه‌گر پرداخت کند. 5‌‌. مورد بیمه مورد بیمه، نشان‌دهنده‌ی اموالی است که شرکت بیمه ملزم به جبران خسارت آن‌ها در صورت آتش سوزی است. اموال بیمه‌شد‌ه در بیمه آتش سوزی شامل موارد زیر می‌شود: اموال مندرج در جدول مشخصات بیمه‌نامه که متعلق به بیمه‌گزار یا در تصرف او، در محل مورد بیمه باشد. اموال اشخاص دیگر، به‌صورتی که با نوع اشتغال بیمه‌گزار در ارتباط باشد. اثاثیه منزل و سایر اموال متعلق به اعضای خانواده بیمه‌گزار یا کارگرانی که در منزل او زندگی می‌کنند. در نظر داشته باشید، برای اینکه اموال مشمول بیمه آتش سوزی شوند، حتماً باید بهای آن‌ها در سرمایه بیمه منظور شد‌ه باشد و در محل مورد بیمه مستقر باشند. برای مثال، فرض کنید یک شرکت تولیدی، بیمه آتش سوزی برای ساختمان کارخانه و تجهیزات خود خریداری کرده است. در این صورت، اموال زیر مشمول بیمه آتش سوزی خواهند بود: ساختمان کارخانه تجهیزات تولیدی مواد اولیه محصولات تولیدشد‌ه همچنین، اگر در کارخانه، اثاثیه اداری یا وسایل شخصی کارکنان نیز وجود داشته باشد، در صورتی که بهای آن‌ها در سرمایه بیمه منظور شد‌ه باشد، مشمول بیمه آتش سوزی خواهند بود. 6. مدت اعتبار ‌بیمه‌نامه اغلب بیمه‌نامه‌های آتش سوزی و زلزله، یک ساله هستند اما تاریخ شروع و پایان اعتبار ‌‌بیمه‌نامه به صورتی خواهد بود که در متن ‌‌بیمه‌نامه ثبت ‌می‌شود. 7. ارزش بنا منظور از ارزش بنا قیمت ساخت ساختمان بدون ارزش ملک است. بیمه آتش سوزی شامل چیست؟ خسارت‌ها یا پوشش‌های تحت پوشش بیمه‌ آتش سوزی به دو دسته‌ی اصلی و اضافی تقسیم می‌شوند. پوشش‌های اصلی به‌صورت پیش‌فرض در بیمه‌نامه‌ها وجود دارند. نگاهی دقیق به پوشش‌های اصلی و اضافی داشته باشیم … خسار‌ت‌های اصلی بیمه آتش سوزی چیست؟ به خسارت‌هایی گفتـه می‌شود که به‌طور مستقیم و در اثر حوادث آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه به ساختمان یا اموال بیمه‌شد‌‌ه وارد می‌شوند. این خسارت‌ها در تمامی بیمه‌نامه‌های آتش سوزی ثبت شد‌ه‌اند و مبلغ جبران آن به بیمه‌گزار پرداخت می‌شود. در اصلاح به پوشش‌های اصلی، آصا نیز گفته می‌شود. آتش: هر ماده‌ای که با اکسیژن ترکیب شود و تولید شعله کند در دسته‌بندی آتش قرار خواهد گرفت که منشأ بیشتر حوادث در آتش‌سوزی این مورد است. صاعقه: این مورد از تخلیه الکتریکی بین دو ابر یا بین ابر و زمین رخ می‌دهد. صاعقه یکی از پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی است. انفجار: اگر در اثر آزاد شدن انرژی ناگهانی گاز یا بخار خسارتی رخ دهد، در دسته انفجار قرار گرفته و تحت پوشش بیمه‌نامه آتش‌سوزی، خسارت‌ها پرداخت خواهد شد. البته هر نوع انفجاری در این بیمه‌نامه تحت پوشش قرار نمی‌گیرد؛ برای مثال انفجار هسته‌ای، جزو موارد تحت پوشش نیست! توجه داشته باشید که بیمه آتش‌سوزی نوعی از بیمه اموال است. به همین دلیل تنها شامل خسارت‌های مالی می‌شود و خسارت‌های جانی که در اثر آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار و … ایجاد شد‌ه باشند، تحت پوشش قرار […]
ادامه
بیمه مسافرتی چیست

بیمه مسافرتی چیست؟ انواع بیمه نامه مسافرتی و شرایط آن

بیمه مسافرتی یکی از ضروری‌ترین بیمه‌هایی است که قبل از سفر باید حتما آن‌ را خریداری کنیم. زیرا با اینکه سفر، تجربه‌ای شیرین و پر از هیجان است. اما گاهی اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهند که می‌توانند لذت سفر را تحت‌الشعاع خود قرار دهند. بیماری ناگهانی، گم شدن چمدان، کنسلی پرواز و… از جمله این اتفاقات هستند. در چنین شرایطی، داشتن یک بیمه مسافرتی مناسب می‌تواند خیال شما را راحت کرده و به شما کمک کند تا به سفر خود ادامه دهید. اما بیمه مسافرتی چیست؟ انواع بیمه مسافرتی چیست؟ آیا باید حتما در هر سفر خارجی برای خرید بیمه مسافرتی هزینه کنیم؟ در این مقاله از کاریزما لرنینگ، قصد داریم به بررسی اهمیت بیمه مسافرتی، انواع پوشش‌های بیمه‌ای، نحوه انتخاب یک بیمه مناسب و نکات مهمی که هنگام خرید بیمه مسافرتی باید به آن‌ها توجه کنیم، بپردازیم. با ما همراه باشید تا با این بیمه‌ی کاربردی بیشتر آشنا شوید. بیمه مسافرتی چیست؟ حوادث غیرمنتظره هیچ‌گاه دور از انتظار نیست و امکان وقوع آن‌ها حتی در سفر هم وجود دارد. از همین جهت، برای اینکه طعم خوش سفرهای شما تبدیل به تلخی و ناکامی نشود، بهتر است که قبل از شروع سفر اقدام به خرید بیمه نامه مسافرتی کنید. البته همراه داشتـن بیمه‌نامه‌های مسافرتی برای سفرهای خارجی به‌ویژه کشورهای حوزه شنگن لازم و ضروری است. به صورتی که، قبل از گرفتـن ویزای شینگن باید حتما بیمه نامه مسافرتی خود را تهیه نمایید. بیمه مسافرتی برای چیست؟ بدون شک سوالی که ذهن همه افراد را در مورد بیمه مسافرتی مشغول می‌کند این است که بیمه چیست و اصلا چرا باید قبل از سفر خودمان را بیمه کنیم؟ پاسخ این سوال بسیار واضح و روشن است؛ به این علت که هزینه‌ها و نگرانی‌های مربوط به حوادث ناخوشایند سفر را کاهش دهید. برای مثال، ممکن است در حین سفر لوازم مهم خود از جمله چمدان، مدارک یا حتی پول‌های نقد خود را گم کنید. همچنین احتمال این که در طول سفر دچار بیماری‌های خفیف یا شدیدی مثل سرماخوردگی، مسمومیت غذایی یا حتی گرفتگی رگ‌های بدن و دندان درد و… شوید. در این صورت، واضح است که هیچ لذتی از سفر نبرد‌ه و ناچار به صرف هزینه‌های سنگین درمان خواهید بود. اما با وجود بیمه مسافرتی، مقابله با تمامی مشکلات فوق راحت‌تر می‌شود. مفاهیم تخصصی بیمه مسافرتی چیست؟ با خرید بیمه مسافرتی، شاهد اصطلاحات خاصی در بیمه‌نامه خود خواهید بود که ممکن است در ابتدا برای شما عجیب باشند. اصلی‌ترین اصلاحات مندرج در این بیمه‌نامه شامل موارد زیر است: فرانشیز: مبلغی مشخص از هزینه‌‌ها است که در صورت وقوع هرگونه خسارت، باید خودتان آن را بپردازید. مقدار فرانشیر هر نوع بیمه در بیمه‌نامه شما ذکر می‌شود. بیماری حاد: بیماری‌های جدی که منجر به بستری شد‌ن فرد بیمه‌شده در بیمارستان می‌شود. صدمات بدنی: عارضه‌ای که بر اثر یک عامل ناگهانی و خارج از کنترل به بدن افراد وارد می‌شود. بستگان درجه اول: شامل همسر قانونی، فرزندان کمتر از ۱۸ سال، پدر، مادر، برادر یا خواهر بیمه‌شدگان است. بیماری: مشکلات سلامتی و تغییرات جسمی (تائید شد‌ه توسط پزشک) که طی مدت اعتبار بیمه‌نامه بر بیمه‌شدگان وارد می‌شود. قرنطینه اجباری پزشکی: به معنی محدود کرد‌ن اجباری یا ایزوله کرد‌ن فرد برای جلوگیری از شیوع یک بیماری خاص و ویروسی است. انواع بیمه مسافرتی چیست؟ بیمه مسافرتی شامل انواع مختلفی است که هر کدام پوشش‌های خاصی را برای مسافران ارائه می‌دهند. در زیر به انواع بیمه مسافرتی اشاره شد‌ه است: بیمه مسافرتی انفرادی  این نوع بیمه برای افرادی که به تنهایی سفر می‌کنند، مناسب است. پوشش‌های این بیمه شامل هزینه‌های درمانی، بازگشت اضطراری، گم شدن چمدان و سایر موارد مرتبط با سفر فردی است. بیمه مسافرتی گروهی برای گروه‌هایی که به صورت مشترک سفر می‌کنند، مانند تورهای گردشگری، این نوع بیمه مناسب است. پوشش‌های این بیمه مشابه بیمه انفرادی است، با این تفاوت که تمام اعضای گروه تحت پوشش قرار می‌گیرند و معمولاً هزینه کمتری به ازای هر نفر دارد. بیمه مسافرتی دانشجویی این بیمه ویژه دانشجویانی است که برای تحصیل یا تحقیق به خارج از کشور می‌روند. علاوه بر پوشش‌های معمول بیمه مسافرتی، این نوع بیمه ممکن است شامل پوشش‌های اضافی مانند هزینه‌های لغو سفر به دلیل مشکلات تحصیلی، هزینه‌های درمانی دندانپزشکی و بازگشت اضطراری به کشور باشد. بسیاری از سفارتخانه‌ها، ارائه این نوع بیمه را برای صدور ویزای تحصیلی الزامی می‌دانند. بیمه مسافرت شینگن بیمه مسافرتی شینگن یک پوشش بیمه‌ای خاص است که برای سفر به کشورهای عضو منطقه شنگن طراحی شده است. این منطقه شامل ۲۶ کشور اروپایی است که توافقنامه‌ای برای لغو کنترل گذرنامه در مرزهای داخلی خود امضا کرده‌اند. این بیمه‌نامه برای شفر به حوزه شینگن الزامی است. یکی از مهم‌ترین دلایل الزامی بودن این بیمه، قوانین سختگیرانه کشورهای عضو شنگن است. برای دریافت ویزای شنگن، ارائه مدرک معتبر بیمه مسافرتی با پوشش حداقل ۳۰,۰۰۰ یورو برای هزینه‌های پزشکی الزامی است. بیمه مسافرتی داخلی بیمه مسافرتی داخلی یکی از انواع بیمه مسافرتی است که برای پوشش حوادث در سفرهای داخلی طراحی شد‌ه است و همه افراد، چه آن‌هایی که به تنهایی سفر می‌کنند و چه افرادی که با خانواده یا به‌همراه تور به مسافرت می‌روند، می‌توانند از مزایای این بیمه‌نامه بهره‌مند شوند. برای دریافت بیمه مسافرتی داخلی از لینک زیر استفاده کنید: پوشش‌های بیمه مسافرتی شامل چیست​؟ بیمه مسافرتی برای جبران خسارت‌های احتمالی در طول سفر طراحی شده است. این بیمه نامه، طیف گسترده‌ای از پوشش‌ها را شامل می‌شود که به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز حوادث غیرمنتظره، با خیالی آسوده به سفر خود ادامه دهید. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که بیمه های مسافرتی غرامت ناشی از حوادث زیر را تحت پوشش قرار می‌دهد: پوشش بار مسافر گم شد‌ن پول و مدارک و… هزینه‌های پزشکی و دندان‌پزشکی خسارت گم شدن بار تحویلی به هواپیما هزینه‌های ناشی از تاخیر و کنسلی پرواز انجام عملیات جستجو و نجات فرد بیمه‌شده جبران هزینه‌های مربوط به پیگیری مسائل حقوقی هزینه‌ برگرد‌اندن جسد در صورت فوت فرد بیمه‌شده هزینه بازگشت خارج از زمان بیمه‌شده در صورت بروز بیماری یا حوادث هزینه‌های رفت و آمـد یک همراه (از اعضای درجه یک خانواده) در صورت فوت یا بیماری فرد بیمه‌شده در کشور مقصد با توجه به اینکه بیمه مسافرتی پوشش‌های زیادی دارد، در ادامه به بررسی دقیق‌تر برخی از پراستفاده‌ترین […]
ادامه
بازارگردانی در بورس

بازارگردانی در بورس چیست و چگونه انجام می‌شود؟

بازار گردان، (به انگلیسی: Market maker) افراد یا شرکت‌هایی هستند، که با هدف کسب سود، اقدام به خرید و فروش دارایی مالی (اوراق بهادار) یا کالاهای اقتصادی کرده و بنا به ماهیت عملکرد، از نوسانات ناخواسته قیمت دارایی می‌کاهند.
ادامه
تخفیف بیمه شخص ثالث

تخفیف بیمه شخص ثالث هر سال چند درصد است؟

تخفیف بیمه شخص ثالث برای رانندگانی که کمتر دچار حادثه می‌شوند و از بیمه‌نامه خود استفاده نمی‌کنند، به‌ عنوان طرح تشویقی در نظر گرفتـه‌ شد‌ه‌ است. در واقع، هدف از این تخفیفات ترغیب رانندگان به رانندگی ایمن است و همانطور که می‌دانید بیمه شخص ثالث از ضروری‌ترین بیمه‌ها است. بیمه مرکزی برای کمک به افراد در دریافت بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت را در نظر گرفته‌است. در ادامه این مقاله از کاریزما لرنینگ به بررسی سابقه تخفیف بیمه شخص ثالث پرداختیم. با ما همراه باشید. تخفیف بیمه شخص ثالث چیست؟ یکی از اصطلاحات پرکاربرد، تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث است که در بیمه‌نامه‌ها تحت عنوان سنوات تخفیف یا “ت.ع. خ” نوشته‌ شده‌است. تخفیف بیمه به این صورت عمل می‌کند که به ازای هر یکسالی که خسارت دریافت نشود، در زمان تمدید بیمه‌نامه سال بعد، تخفیف عدم خسارت اعمال می‌شود که در ادامه به میزان تخفیف 5 درصدی برای هر سال می‌پردازیم. برای اعمال کد تخفیف بیمه شخص ثالث می‌توان از طریق کاریزما بیمه اقدام به خرید این بیمه کرد. برای دریافت بیمه شخص ثالث می‌توان بر روی تصویر زیر کلیک کنید. اطلاعات بیشتر درباره تخفیفات بیمه شخص ثالث را در ادامه توضیح خواهیم داد. تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه میشود؟ آنچه در قانون سال جدید و آئین‌نامه اجرایی ماده 18 آمده‌ است، میزان تخفیف این بیمه با سال‌های گذشته کمی متفاوت است. به این صورت که تخفیف بیمه به ازای هر سال از 10% به 5% کاهش پیدا کرده و حداکثر تخفیف عدم خسارت 70% برای سال چهاردهم در نظر گرفته شده‌است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که این محاسبه تخفیف بیمه به ضرر بیمه‌گذار است. برای جلوگیری از این ضرر، اگر فردی در قانون قدیم اقدام به تمدید بیمه کرده باشد، شرکت بیمه موظف است که میزان تخفیف عدم خسارت در زمان جدید را برابر با  قانون قدیم بپردازد. تخفیف بیمه شخص ثالث سالی چند درصد است؟ همانطور که در بالا اشاره کردیم، حداکثر تخفیف سالیانه بیمه شخص ثالث در قانون جدید و قدیم 70% محاسبه می‌شود. در قانون قدیم در سال هشتم به بعد به حداکثر می‌رسید و در قانون جدید بعد از 14 سال به 70% می‌رسد و ثابت می‌ماند. درصد تخفیف بیمه شخص ثالث را در ادامه شرح می‌دهیم. حداکثر تخفیف بیمه شخص ثالث به تخفیفی گفته می‌شود که شرکت‌ها برای عدم خسارت به بیمه‌گزاران ارائه می‌دهند. این تخفیف‌ها به مرور زمان و با هر سال عدم استفاده از آن، افزایش می‌یابند. طبق قانون، در حال حاضر حداکثر آن ۷۰ درصد است که پس از ۱۴ سال عدم خسارت به دست می‌آید. البته برخی شرکت‌های بیمه ممکن است در قالب طرح‌های تشویقی، تخفیف‌های بیشتری را به مشتریان ارائه دهند، اما این تخفیف‌ها به‌ طور کلی از سقف تعیین‌شده قانونی تجاوز نمی‌کنند. جدول درصد تخفیف بیمه شخص ثالث تخفیف سالانه بیمه شخص ثالث در جدول زیر آورده شده است: تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک تا قبل از سال 1399 هنگام خرید و فروش خودرو تمامی مزایای بیمه از جمله این تخفیفات نیز منتقل می‌شد. این منتقل شدن تخفیف کاملا به ضرر فروشنده بود. از اواخر سال 1399 قانونی تصویب شد که حق افرادی که قصد فروش خودرو داشتند از بین نرود یا آن را به افراد درجه یک خود مانند پدر، مادر، همسر و فرزندان منتقل کند. اگر فردی قصد فروش خودروی خود را داشته باشد، می‌تواند به ‌آسانی تخفیفات بیمه شخص ثالث خود را حفظ کند و در صورت خرید خودروی جدید از آن استفاده نماید. بر اساس قانون جدید، در صورت انتقال مالکیت خودرو، امکان انتـقال تخفیفات بیمه‌ای خودروی فروخته شده به بستگان درجه یک وجود دارد. تخفیف بیمه روی پلاک است یا کد ملی؟ به بیان ساده بخواهیم بگوییم بـیمه هر خودرو روی آن خودرو می‌ماند و شما هنگام خرید خودرو آن را با بیمه می‌خرید ولی تخفیف بیمه، روی کد ملی فرد تعیین شده و جابجایی تخفیف بیمه شخص ثالث امکان‌پذیر نیست. لذا تخفیف بیمه شـخص ثالث در صورت تعویض پلاک برای مالک آن همواره باقی می‌ماند. در صورت تصادف چند درصد از تخفیف بیمه کم می شود؟ در قانون قدیم تنها با یک‌بار تصادف تخفیف بیمه صفر میشد. از سال 1397، تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تصادف بر اساس میزان خسارت و تعداد تصادف به صورت پلکانی کاهش می‌یابد و مابقی به بیمه‌گذار برمی‌گردد. این بدین معناست که با اولین تصادف تنها 20% از تخفیف آن کم می‌شود. یعنی اگر فردی در قانون جدید که تا سال هشتم دارای تخفیف 40 درصدی است، یکبار تصادف کند به جای از دست رفتن تمامی تخفیف‌های بیمه شخص ثالث‌، تنها 20 درصد از آن را از دست می‌دهد و 20% از میزان تخفیف بیمه خود را نگه می‌دارد. نکته مهمی که باید توجه کرد این است که این قانون تنها برای افرادی سودمند است که تخفیف بیمه‌نامه بیش‌از 20% دارند. اگر فردی در سال دوم که تنها 10% تخفیف بیمه دارد برای اولین بار تصادف کند، علاوه‌بر اینکه تمام تخفیف‌های خودش را از دست می‌دهد، 10 درصد باقیمانده به حق بیمه او اضافه می‌شود که این یکی از معایب قانون جدید بیمه است. میزان تخفیف با هر بار تعداد تصادف را در جدول تخفیف بیمه شخص ثالث 1404 زیر آوردیم: شرایط استفاده از تخفیف بیمه شخص ثالث یکی از سوالات پرتکرار این است که حق بیمه‌های مربوط به بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت 3 ماهه و 6 ماهه چگونه محاسبه می‌شود. پاسخ بسیار ساده است. اگر فردی بیمه 3 ماهه و 9 ماهه گرفتـه‌ و در طول مدت از بیمه استفاده نکرده‌‌ باشد، باید یک بیمه کوتاه مدت 3 ماهه دیگر بگیرد. در طول مدت 3 ماهه هم هیچ خسارتی دریافت نکند تا تخفیف یک ساله 5% شامل حال او شود. تخفیف بیمه شخص ثالث به چه کسانی تعلق میگیرد؟ قانون جدید، کاملا راننده محور است و هنگام خرید و فروش خودرو نمی‌توان تخفیف آن را به خریدار منتقل کرد؛ تنها در صورتی می‌توان این تخفیف را انتـقال داد که خریدار یکی از اقوام درجه یک باشد. تخفیف بیمه به همسر، پدر، مادر و فرزندان منتقل می‌شود. برای این کار حتما باید به نمایندگی شرکتی که بیمه نامه قبلی را صادر کرده‌است به صورت حضوری مراجعه […]
پخش صوتی
ادامه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.