طرح طلای کاریزما؛ راهکار امن سرمایه‌گذاری با نقدشوندگی ساده و بی‌دردسر

ورود به بورس

بازار بورس رو بهتر بشناس تا تجربه بهتری از سرمایه‌گذاری در بورس برای خودت رقم بزنی.​

مطالب منتخب

مهم‌ترین مطالب این موضوع رو بخون و یاد بگیر.

0:00
0:00
1x
شاخص‌های بورس را بهتر بشناسیم
1x
0:00 0:00

145 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

بهترین کارگزاری

بهترین کارگزاری سال 1404 + راهنمای انتخاب بهترین کارگزاری

انتخاب بهترین کارگزاری، دغدغه‌ای مشترک بین سرمایه‌گذاران است. چرا که هر کارگزاری با ارائه خدمات و مزایای خاص خود، طیف متفاوتی از نیازها را برآورده می‌کند. همچنین انتخاب یک کارگزاری بورس مناسب، می‌تواند تاثیر مستقیمی بر موفقیت و عملکرد سرمایه‌گذار در بازار بورس داشته باشد. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی معیارهای انتخاب بهترین کارگزاری بورس در ایران و معرفی بهترین کارگزاری های بورس می‌پردازیم. بهترین کارگزاری در ایران وجود دارد؟ کارگزاری‌های بسیاری در بازار سرمایه ایران فعالیت می‌کنند. هریک از این کارگزاری‌ها در تلاش هستند تا خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند یا حتی خدمات موجود را به بهترین و ساده‌ترین شکل ممکن در اختیار کاربران قرار دهند. به همین دلیل، نوع خدماتی که از سوی کارگزاری‌ها در نظر گرفته می‌شود روزبه‌روز در حال گسترش است و رقابت بسیار زیادی بین کارگزاری‌های مختلف بر سر شناخته شدن به عنوان بهترین کارگزاری وجود دارد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود قبل از ثبت‌نام در کارگزاری مدنظر خود، از خدمات آن و امکانات سایر کارگزاری‌ها اطلاع داشته باشید. حتی افرادی که دارای کارگزاری هستند، می‌توانند به امکانات کارگزاری فعلی خود محدود نشده و از مزایایی که کارگزاری‌های دیگر ارائه می‌دهند بهره‌مند شود. در ادامه این مقاله به بررسی انواع خدمات کارگزاری‌ها و دلیلی که هر کارگزاری را در ارائه آن خدمت به بهترین کارگزاری تبدیل می‌کند، می‌پردازیم. انتخاب کارگزاری مناسب چه اهمیتی دارد؟ یکی از اولین قدم‌ها برای ورود به بازار بورس ایران و سرمایه‌گذاری در آن، انتخاب یک کارگزاری بورس مناسب است. در تمامی بازارهای مالی، برای دسترسی به سیستم معاملات مرکزی، به یک شرکت واسطه نیاز دارید که در بازار بورس ایران این شرکت‌ها به عنوان کارگزاری شناخته می‌شوند. اگر نمی‌دانید کارگزاری چیست و چه خدماتی ارائه می‌کند، ابتدا حتما مقاله زیر را مطالعه بفرمایید: با توجه به اهمیت انتخاب یک کارگزاری مناسب و تفاوت‌هایی که در خدمات ارائه شده توسط کارگزاری‌های مختلف وجود دارد، انتخاب کارگزاری که با ارائه خدمات مناسب به شما در مسیر سرمایه‌گذاری کمک کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر، بیش از 110 کارگزاری‌ در ایران به کاربران خدمات ارائه می‌دهند و شما می‌توانید به راحتی و حتی بدون نیاز به حضور فیزیکی در دفتر یکی از این کارگزاری‌ها، کد بورسی خود را دریافت کرده و معاملات خود را در بازار آغاز کنید.  اما سوال مهم این است که کدام یک از کارگزاری‌های بورس ایران بهترین شرایط را برای معاملات فراهم می‌کند و چگونه می‌توانیم اطلاعات کافی درباره کارگزاری‌های مختلف کسب کنیم؟ در ادامه، به بررسی این موضوع و پاسخ‌های مرتبط با آن خواهیم پرداخت. لیست بهترین کارگزاری ها در ایران سازمان بورس و اوراق بهادار بر اساس معیارهایی مانند مبلغ گردش (که مجموع خرید و فروش است) و… کارگزاری‌های فعال در بازار بورس را رتبه‌بندی می‌کند. بر این اساس، کارگزاری‌ها به رتبه‌های الف، ب و ج تقسیم می‌شوند تا سرمایه‌گذاران بتوانند با دید بهتری کارگزاری مناسب خود را انتخاب کنند. اما باید به این نکته توجه کنید که تعداد کارگزاری‌های دارای رتبه الف زیاد است و تنها تکیه بر این معیار ممکن است باعث اشتباه در تصمیم‌گیری شود. بنابراین، قبل از ثبت نام و شروع فعالیت در یک کارگزاری، باید بررسی‌های لازم را انجام دهید تا یک کارگزاری با خدمات و امکانات مناسب پیدا کرده و با اطمینان سرمایه خود را به آن بسپارید. اما چه عوامل دیگری برای انتخاب بهترین شرکت کارگزاری بورس باید در نظر گرفته شوند؟  معیارهای انتخاب بهترین کارگزاری بورس چیست؟ کارگزاری‌های زیادی در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، اما بهترین کارگزاری از نظر مردم معمولاً ویژگی‌های خاصی دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم: خدمات و امکانات ارائه خدمات متنوع و امکانات به‌روز مانند سیستم‌های معاملاتی آنلاین، تحلیل‌های بازار و مشاوره‌های سرمایه‌گذاری از جمله ویژگی‌هایی است که می‌تواند یک کارگزاری را متمایز کند. کارمزد معاملات کارمزد معاملاتی یکی از هزینه‌های اصلی در سرمایه‌گذاری بورس است. کارگزاری‌هایی با کارمزد کمتر، برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر هستند. پشتیبانی مشتریان پشتیبانی یکی از مهم‌ترین خدمات هر کارگزاری است؛ زیرا کاربران ممکن است در هر زمان از شبانه روز با مشکلات یا سوالاتی مواجه شوند که نیاز به پاسخگویی سریع و دقیق دارند. برای مثال، ممکن است یک کاربر با مشکلات فنی روبرو شود یا درباره نحوه خرید سهام در زمان باز بودن بازار سوال داشته باشد؛ بنابراین پاسخگویی به موقع بسیار مهم است تا کاربران تصمیمات اشتباهی نگیرند. آموزش و اطلاع‌رسانی کارگزاری‌هایی که برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی مستمر دارند، به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا با دانش بیشتری وارد بازار شوند و تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام دهند. عدم نیاز به مراجعه حضوری هرچه یک کارگزاری بتواند خدمات بیشتری را به صورت غیرحضوری ارائه دهد، جذابیت بیشتری برای افراد خواهد داشت. مثلاً احراز هویت و ثبت نام اگر به صورت ساده و آنلاین انجام شود، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، یکی از معیارها برای شناسایی بهترین کارگزاری از لحاظ سرعت انجام خدمات است. اعتبار و سابقه سابقه و اعتبار کارگزاری از جمله عواملی است که می‌تواند اطمینان خاطر سرمایه‌گذار را جلب کند. کارگزاری‌های با سابقه معمولاً از نظر اعتبار و امنیت در سطح بالاتری قرار دارند. فعالیت در بازارهای معاملاتی مختلف بازار بورس ایران به چهار بخش بازار بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی تقسیم می‌شود. کارگزاری که در همه این بازارها به مشتریان خود خدمات ارائه دهد، گزینه بهتری است.  سیستم معاملاتی مناسب یکی از نکات مهم برای انتخاب یک کارگزاری خوب، داشتن سیستم معاملاتی آنلاین بهینه است. اگر سامانه معاملاتی کارگزاری شما دائماً قطع یا کند باشد، ممکن است فرصت‌های خوب معاملاتی را از دست بدهید. ارائه خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری در بورس افراد مختلفی با سرمایه‌هایی از چند صد هزار تومان تا چند ده میلیارد تومان وجود دارند. به همین دلیل، نیاز به مشاوره از افراد خبره در خرید و فروش سهام و سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری وجود دارد. کارگزاری‌هایی که خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند، می‌توانند گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری باشند. برگزاری کلاس‌های آموزشی برخی از کارگزاری‌های خوب برای کمک به سرمایه‌گذاران در انجام معاملات منطقی و سودآور، کلاس‌های آموزش بورس برگزار می‌کنند. تنوع خدمات گسترده کارگزاری‌ها علاوه بر انجام معاملات، می‌توانند در حوزه‌های دیگری مانند سبدگردانی و ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت کنند.  ارائه اعتبار معاملاتی برخی کارگزاری‌ها به معامله‌گران بر اساس میزان […]
پخش صوتی
ادامه
تعلیق نماد در بورس

تعلیق نماد در بورس چیست؟ + مدت زمان تعلیق نماد بورسی

تعلیق نماد در بورس به شرایطی گفته می‌شود که هنگام معاملات یک نماد معاملاتی به طور موقت متوقف می‌شود. تعلیق نماد بورسی به دلایلی مانند عدم شفاف‌سازی اطلاعات، تغییرات اساسی در ساختار شرکت، مسائل قانونی یا تقلب و دستکاری اطلاعات رخ می‌دهد. در این مقاله از کاریزما لرنینگ به عوامل تعلیق شدن یک نماد در بورس می‌پردازیم و نحوه مشاهده آن در کارگزاری را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید. تعلیق نماد در بورس چیست؟ منظور از تعلیق در بورس، ممنوعیت معامله نماد بیش از 5 روز کاری است؛ این در حالی است که توقف به معنای جلوگیری از انجام معامله یک نماد حداکثر تا 5 روز کاری است. اگر ناشر اطلاعات مهم و ضروری را به موقع منتشر نکند یا در اطلاعات صورت‌‌های مالی، تقلب و دستكاری وجود داشته‌باشد، سازمان بورس نماد معاملاتی آن را تعلیق می‌کند. دلایل تعلیق نماد معاملاتی در بورس و فرابورس به صورت روزانه از طریق سازمان بورس اطلاع‌رسانی می‌شود. دلایل تعلیق نماد در بورس نماد بورسی یکی از اصطلاحات بورسی است که در واقع نوعی اسم مستعار برای شرکت‌های بورسی است که سرمایه‌گذاران با آن، شرکت را می‌شناسند و می‌توانند به‌ راحتی به اطلاعات مربوط به آن دسترسی داشته باشند. تعلیق نمادهای بورسی ممکن است برای هر شرکتی پیش بیاید و دلایل خاص خود را داشته باشد. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم: 1- عدم انتشار اطلاعات مهم توسط ناشر منظور از ناشر در اینجا همان شرکتی است که نماد آن در بازار معامله می‌شود. این شرکت موظف است که گزارش‌های مالی و اطلاعیه‌های با اهمیت خود را به موقع منتشر کند. به عنوان مثال اگر در شرکت اتفاقی مثبت یا منفی مانند آتش‌سوزی، ورشکستگی، حتی بستن قرارداد جدید رخ بدهد، شرکت موظف است به موقع این اطلاعات را در اختیار سهامداران قرار دهد. اگر اطلاعات به موقع اطلاع‌رسانی نشود یا ابهاماتی در آن وجود داشته باشد، ناظر بازار می‌تواند نماد را تعـلیق کند. 2- تقلب و دستکاری در اطلاعات منتشرشده شرکت‌ها موظف هستند برابر قانون سازمان بورس و اراق بهادار، اطلاعات و صورت‌های مالی خودشان را منتشر کنند. برخی از این اطلاعات ماهانه و برخی 3 ماهه و یک سری سالانه منتشر می‌شوند. اگر ناظر تشخیص دهد که در این اطلاعات تقلب یا دستکاری اتفاق افتاده‌است، امکان تعلیق نماد امکان دارد. 3- تغییرات اساسی در ساختار شرکت اگر شرکتی در حال تغییرات مهم و ساسی مانند ادغام، تفکیک یا تغییرات مدیریتی گسترده باشد، سازمان بورس ممکن است نماد آن را تا اطلاع ثانوی تعلیق کند. همچنین اگر شرکتی در آستانه ورشکستگی باشد یا وضعیت مالی آن دچار بحران شود، نماد آن می‌تواند تعلیق شود. 4- عدم شفافیت اطلاعاتی توسط ناشر اگر شرکت یک سری از اطلاعات را منتشر کند اما این اطلاعات شفافیت لازم را نداشته باشد، ناظر بازار می‌تواند نماد را تعلیق کند و از شرکت بخواهد اطلاعات را با شفافیت بیشتری ارائه دهد. به عنوان مثال زمانی که در شرکت اختلاس رخ داده باشد، سود و زیان چه تغییری کرده‌است. به عبارتی اگر نیاز به بررسی بیشتر باشد، ناظر می‌تواند نماد معاملاتی را مشمول تعلیق نماد کند. مدت زمان تعلیق نماد در بورس مدت زمان تعلیق یک نماد در بورس به نوع و شدت مشکل بستگی دارد. در برخی از موارد مانند افشای اطلاعات مهم، تعلیق ممکن است چند ساعت یا یک روز معاملاتی طول بکشد، اما در برخی شرایط، ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها ادامه داشته باشد. عوامل مؤثر در مدت زمان تعلیق به شرح زیر است: نوع مشکل شرکت: مشکلات حقوقی یا تخلفات مالی ممکن است تعلیق‌های طولانی‌تری ایجاد کنند. شفافیت در ارائه اطلاعات: اگر شرکت به‌ سرعت اطلاعات موردنیاز سازمان بورس را ارائه دهد، مدت تعلیق کم می‌شود. دخالت سازمان بورس: سازمان بورس می‌تواند با اعمال قوانین جدید یا بررسی بیشتر، زمان تعلیق را کاهش یا افزایش دهد. واکنش سهامداران و بازار: اگر تعلیق به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت باشد، ممکن است سازمان بـورس پیش از بازگشایی نمـاد، روند معاملات را بررسی کند. در نهایت، سازمان بورس معمولاً شرایط رفع تعلیق را به شرکت اعلام می‌کند و در صورت برطرف شدن مشکلات، نماد دوباره بازگشایی می‌شود. بازگشایی نماد بعد از تعلیق همانطور که در مقاله نماد بورسی چیست، گفته شد؛ نمادها در بورس و فرابورس، شناسه‌ی منحصربه‌فرد هر شرکت هستند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران معمولاً با بسیاری از نمادها آشنا هستند، اما موضوعی که اهمیت بیشتری دارد، وضعیت نماد مورد معامله در بورس است. مدت زمان تعلیق نماد در بورس به شفاف‌سازی شرکت بستگی دارد. زمانی که شرکت ابهامات و مشکلات پیش‌آمده را برطرف کند و اطلاعات کافی را در اختیار سازمان بورس قرار دهد، از فرآیند تعلیق خارج می‌شود. به طور معمول این فرآیند 2 الی 3 روز زمان نیاز دارد. رفع تعلیق به چه صورت انجام می شود؟ اگر هر یک از چهار موردی که موجب تعـلیق نمـاد می شود، رخ دهد، ناظر بازار حداکثر ۱۰ روز کاری نماد را تعلیق می کند و سازمان بورس از شرکت می خواهد که شفاف‌سازی کند. اگر شفاف سازی مورد قبول سازمان بورس بود، روز کاری بعد این نماد معاملاتی بازگشایی می شود. اما اگر مورد تایید سازمان بورس قرار نگرفت، می تواند تا ۲ دوره ۱۰ روزه کاری تعـلیق نمـاد را تمدید کند. همچنین شرکت می تواند از سازمان بورس مهلت بگیرد و شفاف سازی را انجام دهد. در مقاله “توقف نماد در بورس چیست” گفته شد که اگر شفاف‌سازی صورت نگیرد امکان دارد تعلیق نماد حداکثر 5 روز زمان ببرد. در صورتی‌که شفاف‌سازی مورد قبول واقع نشود، سازمان بورس ممکن است با بازگشایی نماد موافقت کند؛ اما یک فرم را از طریق کارگزاری‌ها به اطلاع سهامداران برساند که معامله تحت احتیاط است. یعنی هر لحظه امکان دارد این نماد مجددا تعلیق شود. چرا که قبلا مورد تعلیق قرار گرفته و شرکت شفاف سازی قابل قبولی ارائه نداده است و اگر شفاف سازی هم کرده باشد، مورد قبول سازمان بورس نیست. چگونه از نماد تعلیق شده در بورس مطلع شویم؟ سایت Tsetmc.com مهم‌ترین سایت برای رصد بازار بورس برای معامله گران بازار است. در این سایت قسمتی وجود دارد که می‌توان لیست نمادهای مشمول فرایند تعلیق را مشاهده کرد. در تصویر زیر یک نماد مشمول تعلیق در بورس را مشاهده می‌کنید: سخن پایانی در […]
ادامه
ارزش خالص دارایی

ارزش خالص دارایی چیست و چرا NAV مهم است؟

ارزش خالص دارایی (Net Asset Value) یا به اختصار NAV ارزش خالص یک واحد تجاری را نشان می‌دهد و به عنوان ارزش کل دارایی‌های آن واحد منهای ارزش کل بدهی‌های آن محاسبه می‌شود...
ادامه
افزایش سرمایه

افزایش سرمایه چیست؟ معرفی 4 نوع افزایش سرمایه و تفاوت آن‌ها

افزایش سرمایه یکی از روش های تامین مالی شرکتهاست. شرکتها برای اینکه بتوانند فعالیت های خود را توسعه دهند و قدرت رقابت خود را حفظ و یا افزایش دهند اقدام به افزایش سرمایه می کنند.
ادامه
چگونه کارگزاری خود را تغییر دهیم

چگونه کارگزاری خود را تغییر دهیم؟ 3 روش تغییر کارگزاری

چگونه کارگزاری خود را تغییر دهیم؟ بعد از تسلط بر مفاهیم بورس، نوبت به انتخاب کارگزاری می‌رسد. با اضافه شدن تکنولوژی به بازارهای مالی، هر روز شاهد پیشرفت در این صنعت بزرگ هستیم؛ کارگزاری‌ها امروزه تماماً آنلاین شده‌اند و هر روز هم بر تعداد و هم بر خدمات آن‌ها افزوده می‌شود. فعالان بازار دیگر مانند گذشته محدودیتی در انتخاب کارگزاری ندارند؛ بنابراین بحث تغییر کارگزاری چندان دور از ذهن نیست! شاید بعضی از افراد هنوز مطلع نباشند که می‌توانند کارگزاری خود را تغییر دهند. گاهی به دلایل مختلف از جمله آشنا نبودن با روش تغییر کارگزاری،‌ پیچیده فرض کردن موضوع و غیره، این موضوع به تعویق می‌اُفتد. در این مطلب از کاریزما لرنینگ توضیح می‌دهیم که چگونه کارگزاری خود را تغییر دهیم و به بیان ساده نحوه تغییر کارگزاری در بورس را بررسی خواهیم کرد. چگونه تغییر کارگزاری دهیم؟ فعالیت در بازار سرمایه با ثبت‌نام در یک کارگزاری آغاز می‌شود. کارگزاری یک نهاد مالی است که اصلی‌ترین وظیفۀ آن ایجاد ارتباط بین معامله‌گران و بازار است. توصیه می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید تا با وظایف و خدمات کارگزاری‌ها بهتر و دقیق‌تر آشنا شوید: همچنین نحوه ثبت نام در کارگزاری را در یک مطلب مجزا توضیح داده‌ایم. اما گاهی بعد از ثبت‌نام در یک کارگزاری به این نتیجه می‌رسیم که انتخاب ما احتمالاً درست نبوده است. در چنین شرایطی باید سراغ تغییر کارگزاری برویم. البته تغییر کارگزاری فرآیند پیچیده‌ای ندارد. چرا باید کارگزاری خود را تغییر دهیم؟ تغییر کارگزاری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که البته بیشتر دلایل فنی هستند. معامله‌گرها و سرمایه‌گذارها عموماً به دلایل زیر، از یک کارگزاری دلسرد می‌شوند و به جستجوی یک کارگزاری بهتر می‌پردازند:  عملکرد ضعیف سامانه معاملاتی نداشتن اپلیکیشن موبایل نبود طرح‌های تشویقی و اعتبار پشتیبانی ضعیف عدم ارائه‌ی آموزش‌های مناسب احتمالاً حدس زده‌‌اید که انتخاب یک کارگزاری مناسب تا چه حد اهمیت دارد. پیشنهاد ما این است که از همان ابتدای فعالیت در بازار سرمایه بهترین کارگزاری را انتخاب کنید تا با چالش‌های مختلف مواجه نشوید و نیازی به تغییر کارگزاری نداشته باشید. هرچند در تغییر کارگزاری محدودیتی وجود ندارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید یک کارگزاری جدید را انتخاب کنید. از طریق دکمه زیر می‌توانید در کارگزاری کاریزما ثبت‌نام کنید و بالاترین سطح خدمات را دریافت نمایید. اما گاهی به هر دلیلی مجبور به تغییر کارگزاری هستیم. در این حالت باید سوال خود را تکرار کنیم، اما قبل از اینکه سوال «چگونه کارگزاری خود را تغییر دهیم؟» را پاسخ بدهیم و بخواهیم از خدمات کارگزاری جدید استفاده کنیم، بایستی روش تغییر کارگزار ناظر را بدانیم. هر شخص برای خرید سهام می‌تواند به کارگزاری‌های مختلف مراجعه کند. برای مثال سهام ایران خودرو را از کارگزاری الف خریداری می‌کند. اکنون اگر این شخص بخواهد سهام ایران خودرو را بفروشذ، فقط باید از طریق کارگزاری الف این کار را انجام دهذ. کارگزاری که بار اول سهم از طریق آن خریداری شده، کارگزار ناظر نام دارد. در گذشته فرآیند تغییر کارگزار ناظر کمی سخت بود و حضوری انجام می‌شد؛ اما امروز تغییر کارگزاری آنلاین انجام می‌شود. فقط باید به یک نکتۀ مهم توجه داشته باشید؛ اینکه انتقال وجه به کارگزاری جدید ممکن نیست. به بیان ساده‌تر اگر در کارگزاری فعلی، یک میلیون تومان مانده حساب دارید، با تغییر کارگزاری این مبلغ به کارگزاری جدید منتقل نمی‌شود. تنها راه این است که موجودی خود را از کارگزاری دریافت و به حساب کارگزاری جدید واریز کنید. با دانستن این نکته سراغ مراحل تغییر کارگزاری می‌رویم. برای تغییر کارگزاری چه باید کرد؟ منظور از تغییر کارگزاری بورس این است که دارایی سهام خود را از کارگزاری فعلی به کارگزاری جدید منتقل کنیم. برای این کار سه روش وجود دارد. 1. فروش سهام در کارگزاری فعلی و خرید مجدد در کارگزاری جدید اولین روش این است که در کارگزاری فعلی، تمام سهام خود را بفروشید، پول سهامی که فروخته‌اید را به کارگزاری جدید منتقل کنید و سپس همان سهام را در کارگزاری جدید بخرید. این روش دو عیب دارد: ممکن است در فروش یا خرید مجدد سهام چالش داشته باشید و درگیر صف خرید و صف فروش شوید یا قیمت سهم تا زمان خرید مجدد، بالا برود. پس از فروش باید حداقل یک روز کاری صبر کنید و معامله‌ای انجام ندهید. سپس در کارگزاری جدید سهام را مجدد بخرید تا کارگزاری جدید به‌عنوان ناظر شناخته شود. اگر بین فروش و خرید مجدد به‌اندازه‌ی کافی فاصله وجود نداشته باشد، ممکن است کارگزاری ناظر تغییر نکند. 2. مراجعه‌ی حضوری به دفاتر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یا دفاتر پیشخوان در این روش شما باید شناسنامه و کارت ملی خود را همراه داشته باشید و به دفاتر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. فرم درخواست تغییر کارگزار ناظر بورس را تکمیل کنید و تحویل بدهید. همچنین می‌توانید فرم درخواست غیرحضوری و گواهی امضا از دفاتر رسمی را از طریق سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت و پس از تکمیل، به دفتر مرکزی شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجوه پست کنید. پس از اتمام این مراحل پیچیده، تغییر کارگزاری انجام می‌شود و می‌توانید از خدمات کارگزاری جدید استفاده کنید. این روش چندان توصیه نمی‌شود چراکه نیاز به صرف زمان زیادی دارد و در عین حال روش‌های راحت‌تری داریم که تمام کارها آنلاین انجام می‌شوند. 3. تغییر کارگزاری و انتقال سهام به‌صورت آنلاین همانطور که گفتیم شرایط تغییر کارگزاری بورس اصلاً پیچیده نیست. نحوه تغییر کارگزاری به‌صورت آنلاین به این صورت است که: ابتدا در کارگزاری جدید ثبت‌نام می‌کنیم. یک کارگزاری خوب با خدماتی که مد نظر دارید را انتخاب و در آن ثبت‌نام کنید. پس از ثبت‌نام، نوبت به انتقال دارایی‌ها به کارگزاری جدید می‌رسد. این کار همان تغییر کارگزاری ناظر است. در کارگزاری جدید درخواست تغییر کارگزار ناظر می‌دهیم. تغییر کارگزار ناظر به گواهی سهام نیاز داریم. گواهی سهام که به آن گواهی سرمایه گذاری نیز می‌گویند، سندی است که نشان می‌دهد شما مالک چه میزان سهام، اوراق بهادر و صندوق سرمایه‌گذاری هستید. برای دریافت گواهی سهام: ابتدا به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه (csdiran.ir) مراجعه می‌کنیم. وارد بخش گواهینامه سهام می‌شویم. سهم مورد نظر را پیدا می‌کنیم و روی دریافت گواهی کلیک می‌کنیم. سپس نوبت به ثبت درخواست می‌رسد. وارد حساب کاربری خود در کارگزاری جدید شوید. گزینه‌ی «تغییر کارگزار […]
ادامه
معاملات کد به کد در بورس

منظور از معاملات کد به کد در بورس چیست؟

هر شخص حقیقی یا حقوقی که بخواهد در بازار بورس ایران فعالیت کند، باید کد بورسی داشته باشد که به آن کد معاملاتی نیز می‌گویند. حال اگر در یک بازه زمانی کوتاه تعدادی کد معاملاتی حقیقی یا حقوقی حجم بسیار زیادی از سهام یک شرکت را بخرند یا بفروشند، می‌گوییم کد به کد انجام شده است. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، در مورد معاملات کد به کد در بورس صحبت خواهیم کرد. معاملات کد به کد یعنی یک روند صعودی یا نزولی به‌زودی شروع می‌شود. با ما همراه باشید تا با انواع و طریقه کد به کد در بورس آشنا شوید. منظور از کد به کد در بورس چیست؟ کد به کد یکی از اصطلاحات بورسی و به معنای خرید و فروش حجم بالایی از سهام یک شرکت در یک بازه زمانی کوتاه است که توسط چند کد معاملاتی حقیقی یا حقوقی انجام می‌شود. معنای کد به کد در بورس این است که یک روند صعودی یا نزولی به‌زودی آغاز می‌شود. معاملات کد به کد در بورس از پیش برنامه‌ریزی می‌شوند و طی این معاملات، چندین کد معاملاتی خاص با هماهنگی یکدیگر، معاملات مشابهی را در حجم‌های مشخص انجام می‌دهند. تشخیص این موضوع اهمیت زیادی برای سایر معامله‌گرها دارد. بهتر است بدانید کد به کد یکی از نشانه‌های ورود یا خروج پول هوشمند در بورس است. اگر نمی‌دانید پول هوشمند چیست، توصیه می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید: انواع معاملات کد به کد در بورس ما در معاملات کد به کد در بورس، با اشخاص حقیقی و حقوقی طرف هستیم، بنابراین چهار نوع کد به کد خواهیم داشت که در ادامه این چهار حالت را کامل بررسی می‌کنیم. کد به کد حقیقی به حقیقی یک یا چند شخص حقیقی با استفاده از کدهای معاملاتی خود، سهام را بین یکدیگر جابه‌جا می‌کنند. معمولاً اتفاق خاصی در این نوع کد به کد نمی‌اُفتد و گاهی شاهد تغییرات بسیار کمی در سهام شرکت هستیم. کد به کد حقیقی به حقوقی در این حالت، سهامدار حقیقی فروشنده و سهامدار حقوقی، خریدار سهام است. هدف این نوع کد به کد، جمع‌آوری سهام یک شرکت توسط حقوقی‌ها است که اصطلاحاً به آن خالی کردن سهم نیز گفته می‌شود. کد به کد حقیقی به حقوقی یعنی احتمالاً روند نزولی در پیش داریم. کد به کد حقوقی به حقیقی بنا به نظر بسیاری از حرفه‌ای‌های بازار بورس، کد به کد حقوقی به حقیقی مهمترین نوع کد به کد است که در آن، برعکس حالت قبلی، اشخاص حقوقی در نقش فروشنده سهام و حقیقی‌ها در نقش خریدار ظاهر می‌شوند. این نوع کد به کد با هدف افزایش قیمت سهم انجام می‌شود و احتمال شروع روند صعودی بسیار زیاد است. کد به کد حقوقی به حقوقی کد به کد حقوقی به حقوقی نیز همانند حالت اول، باعث ایجاد تغییرات خاصی در سهام یک شرکت نمی‌شود و هدف کاهش یا افزایش قیمت سهام نیست! اکنون که می‌دانیم معاملات کد به کد در بورس چیست، سراغ چند پرسش و اصطلاح مهم در این زمینه می‌رویم. سیگنال کد به کد در بورس چیست؟ همانطور که اشاره کردیم، کد به کد موید شروع یک روند صعودی یا نزولی در بازار است؛ بنابراین بسیاری از معامله‌گرها از کد به کد به‌عنوان سیگنال استفاده می‌کنند. از آنجایی که کد به کدهای حقیقی به حقیقی و حقوقی به حقوقی چندان تاثیری بر قیمت سهام ندارند، روی دو نوع دیگر تمرکز می‌کنیم. کد به کد از حقیقی به حقوقی (حقوقی: خریدار سهام) به‌منزله‌ی آغاز روند نزولی است و سیگنالی برای فروش سهام به حساب می‌آید. کد به کد از حقوقی به حقیقی (حقوقی: فروشنده سهام) به‌منزله‌ی آغاز روند صعودی است و سیگنالی برای خرید سهام به حساب می‌آید. پیگیری معاملات و شناسایی کد به کدها در بورس، کاری زمان‌بر است و نیاز به تسلط و تجربه دارد. این نکته را به خاطر بسپارید که شناسایی کد به کد در نواحی حمایت و مقاومت، ارزش بیشتری دارد. چگونه معاملات کد به کد را در بورس تشخیص دهیم؟ برای شناسایی معاملات کد به کد روش‌های مختلفی داریم که مهمترین و کاربردی‌ترین روش، استفاده از تابلوخوانی و فیلترنویسی است که در ادامه این روش را توضیح می‌دهیم. برای فیلترنویسی باید وارد سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران یا همان TSETMC شوید. مراحل کار به این صورت است: پس از ورود به سایت TSETMC، از گزینه‌های نوار بالا، دیده‌بان را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، مجدد از گزینه‌های نوار بالا، مطابق عکس زیر، فیلتر را انتخاب کنید و روی فیلتر جدید کلیک کنید. با ایجاد فیلتر جدید، فیلتر شماره 0 ایجاد می‌شود. روی آن کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، ابتدا می‌توانید نام فیلتر را به دلخواه وارد کنید. فیلتر را در قسمت بعدی یعنی شرط باید وارد کنید. فیلترها را در ادامه‌ی مقاله آورده‌ایم و شما کافیست آن‌ها را از این مقاله کپی و در قسمت شرط وارد کنید. پس از وارد کردن فیلترها، اعتبارسنجی را بزنید تا خطاهای احتمالی مشخص شوند. در صورت عدم وجود خطا، پیغام «خطایی در کد مشاهده نشد» نمایش داده می‌شود. در نهایت ثبت را بزنید و پنجره فیلترنویسی را ببندید. نمادها مطابق آنچه خواسته‌اید فیلتر می‌شوند. فیلتر کـد بـه کـد حقیقی به حقوقی فیلترنویسی در بورس فرآیندی است که در آن با اعمال شرط‌های مختلف، می‌توانیم سهام مد نظر خودمان با ویژگی‌های خاص را سریع پیدا کنیم. فیلترنویسی به روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. برای فیلتر کد به کد حقیقی به حقوقی می‌توانید از کد زیر استفاده کنید: (tvol)>1.25*[is5]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)<((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)<=(pc)&&(plp)<0&&(ct).Buy_N_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_I_Volume>0.5*(tvol) فیلتر کـد بـه کـد حقوقی به حقیقی برای کد به کد حقوقی به حقیقی نیز می‌توانید از این فیلتر استفاده کنید: (tvol)>1.5*[is6]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>=((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)>=(pc)&&(plp)>0&&(ct).Buy_I_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_N_Volume>0.5*(tvol) توجه داشته باشید که فیلترنویسی به‌تنهایی قابل اتکا نیست و بر اساس نمی‌توان قضاوت صد در صد درستی داشت. برای شناسایی کد به کد در معاملات بورس، علاوه بر فیلترنویسی بایستی ریز معاملات، حجم معاملات، درصد و تعداد فروشندگان حقیقی و حقوقی را نیز مد نظر قرار دهید. مثالی از کد به کد حقیقی به حقوقی و حقوقی به حقیقی همانطور که اشاره کردیم، کد به کد حقوقی به حقیقی مهمترین نوع کد به کد در بازار و نشان‌دهنده‌ی افزایش قیمت و روند صعودی است. با استفاده از فیلترنویسی می‌خواهیم با یک مثال این مفهوم را بیشتر توضیح دهیم. بعد […]
ادامه
نماد بورسی چیست

نماد بورسی چیست؟ مفهوم نماد در بورس

حتی اگر در بورس هم فعالیت نکرده باشید، احتمالاً کلماتی مانند خساپا یا فملی را حداقل یک بار شنیده‌اید که بعضی از آن‌ها مانند چخزر تلفظ و ظاهر عجیبی هم دارند. این کلمات اصطلاحاً نماد بورسی هستند که شناسه سهم‌ها و شرکت‌ها در بورس محسوب می‌شوند. نمادهای بورسی، زبان مشترک فعالان بازار بورس هستند. در این مطلب از کاریزما لرنینگ صفر تا صد توضیح می‌دهیم نماد بورسی چیست و چه کاربردهایی دارد. نماد بورسی چیست؟ برای آن‌هایی که نمی‌دانند بورس چیست و با اصطلاحات تخصصی آن آشنا نیستند، باید بگوییم نماد بورسی یک شناسه‌ی منحصر‌به‌فرد است که هر شرکت در بازار سرمایه با آن شناخته می‌شود. این نماد که معمولاً از چند حرف تشکیل شده‌، شرکت‌ها را از یکدیگر متـمـایز می‌کند و به سرمایه‌گذاران امکان مـی‌دهد تا به‌سرعت و با دقت بیشتری سهام مورد نظر خود را شـنـاسـایی کنند. به‌عنوان مثال، وقتی از نماد «وبملت» صحبت می‌کنیم، منظور ما سهام بانک ملت است. نماد بورسی معمولاً از نام شرکت و حوزه‌ی فعالیت آن الهام گرفته و به شکل خلاصه نمایش داد‌ه مـی‌شـود. ساختار نمادهای بورسی معمولاً از دو بخش تشکیل می‌شود: بخش اول: نمایانگر صنعت یا حوزه‌ی فعالیت شرکت است. بخش دوم: برگرفته از نام شرکت یا مخففی از آن است. برای مثال «وبملت»، نماد بانک ملت است که از ترکیب «وب» (واحد بانکی) و «ملت» ساخته شده است. این سیستم نام‌گذاری به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا به‌سادگی و در کمترین زمان، شرکت‌های فعال در بازار را شناسایی کرده و به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، نمادهای بورسی به شرکت‌ها هویت می‌بخشند و موجب نظم‌دهی بهتر به بازار سرمایه می‌شوند. نمادهای بورسی از کجا می‌آیند؟ در سال‌های گذشته، برخلاف امروز که هر پیامی با هر شکل و اندازه‌ای به راحتی قابل انتقال است، تنها راه ارتباطی تلگراف بود. فرض کنید می‌خواستید پیامی در مورد سهام شرکت “Palantir Technologies Inc” ارسال کنید. نام شرکت را باید در قالب کد مورس ارسال کنید که زمان زیادی می‌برد و هزینه‌ی شما افزایش مـی‌یـابـد. برای صرفه‌جویی در زمان، نام شرکت‌ها کوتاه شدند. ادوارد کالهان دستگاه تیکر تیپ را اختراع کرد که نوعی تلگراف و مخصوص ارسال و دریافت اطلاعات مربوط به سهام شرکت‌ها بود. نمادهای مختصر برای شرکت‌های بورسی به‌وجود آمـدند تا ارسال و دریافت پیام راحت‌تـر‌ شـود. از آن زمان، نام شرکت‌های بورسی به اختصار نوشته می‌شود؛ برای مثال “PLTR” نماد همان شرکت پالانتیر است که در پاراگراف قبل نام بردیم. نحوه نام‌گذاری نمادهای بورسی در نام‌گذاری نمادهای بورسی، حرف اول به گروه صنعتی شرکت مد نظر اشاره دارد و سایر حروف نیز از اسم شرکت گـرفـته می‌شـوند. برای مثال غبهنوش از گروه محصولات غذايي و آشاميدني و شرکت بهنوش ایران گـرفـته شـده اسـت. در جدول زیر می‌توانید حروف ابتدای نمادها و صنایع مربوط به آن‌ها را مشاهده کنید:     حروف ابتدای نمادها و صنعت مربوطه در نمادهای بورسی حروف ابتدای نماد صنعت مربوطه مثال ر فنی و مهندسی رمپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) خ صنعت خودرویی و ساخت قطعات خگستر (گسترش‌ سرمایه‌گذاری‌ ایران خودرو) ش فرآورده‌های شیمیایی و نفتی شبندر (پالایش نفت بندرعباس) چ محصولات کاغذی و چوبی چکاوه (صنایع کاغذسازی کاوه) س سیمان، گچ، آهک سمازن (سیمان مازندران) ز زراعت و دامداری زدشت (کشت و صنعت دشت خرم‌دره) د محصولات دارویی دالبر (البرز دارو) و بانک‌ها و موسسات اعتباری وپارس (بانک پارسیان) ق صنعت قند و شکر قشرین (صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان) غ غذایی و آشامیدنی غگیلا (شیر پاستوریزه پگاه گیلان) ث املاک و مستغلات ثشرق (سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق) ح حمل و نقل، انبارداری حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) پ لاستیک و پلاستیک پسهند (صنایع‌ لاستیکی‌ سهند) ب مشین‌آلات و دستگاه‌های برقی بموتو (شرکت موتوژن) ف فلزات اساسی فخوز (فولاد خوزستان) ک کانه‌های فلزی و غیرفلزی کچاد (معدنی و صنعتی چادرملو) این قانون که حرف اول نماد نشان‌دهنده‌ی صنعت مربوط به سهم است، همیشه قابل استناد نیست! در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها وارد بازار سرمایه شده‌اند که از این قاعده پیروی نکرده‌اند. برای مثال می‌توانیم به تبرک و بهپاک اشاره کنیم که هر دو در گروه محصولات غذایی هستند ولی با «غ» شروع نمی‌شوند. مقررات نام‌گذاری نمادها در بورس برای تعیین نماد یک سهم، حداقل باید از سه کاراکتر استفاده شود. در برخی موارد، شرکت‌ها حتی از اعداد نیز در پیشنهاد نام نماد خود به سازمان بورس بهره می‌برند. روند انتخاب نماد به این صورت است که شرکت‌های متقاضی ورود به بورس، چندین گزینه پیشنهادی را مطابق با قوانین نام‌گذاری به سازمان بورس ارائـه می‌دهنـد. سازمان بورس، با در نظر گرفتن صنعت مربوطه و دسته‌بندی شرکت در گروه مشخصی از بازار، یک حرف خاص را به ابتدای نام پیشنهادی ا‌ضـافـه می‌کنـد. این ترکیب نهایی به‌عنوان نماد رسمی سهم شناختـه شده و در معاملات بورسی مـورد استفاده قـرار‌ می‌‌گیـرد‌. تلفظ صحیح نمادهای بورسی چیست؟ گاهی تلفظ نمادها دشوار می‌شود و بعضاً نمی‌دانیم تلفظ دقیق یک نماد بورسی چیست! برای خواندن صحیح نمادها، قواعد کـلـی داریـم: حرف اول معمولاً با کسره تلفظ می‌شود. اگر در ابتدای نماد «و» وجود داشته باشد، با فتحه خـوانـده می‌شود. برای تلفظ دقیق‌تر بخش دوم، بهتر است نام رسمی شرکت را جستجو کنید تا ببینید نام اصلی آن چیست. چگونه نمادهای بورسی را معامله کنیم؟ نمادهای بورسی و غیربورسی‌ها مانند بازار آپشن در کارگزاری‌های بورس قابل معامله هستند. برای مشاهده همه نمادهای بورسی همراه با اطلاعات تکمیلی هر نماد، می‌توانید به سایت مرجع TSETMC و بخش دیده‌بان مراجعه کنید. برای معامله نمادها یا همان خرید و فروش سهم‌های مختلف نیاز است در یک کارگزاری مانند کارگزاری کاریزما ثبت‌نام کنید. در کارگزاری کاریزما به تمام نمادهای بورس و البته سایر بازارها دسترسی دارید. برای ثبت‌نام در کارگزاری کاریزما از طریق دکمه زیر اقدام کنید: کلام پایانی نمادها در بورس محدود به سهام نیستند، بلکه تمام ابزارهای معاملاتی از جمله صندوق‌ها، اوراق مشتقه، بورس کالا و غیره هر کدام نام‌گذاری و نماد مخصوص به خود را دارند. برای مثال، در بازار اختیار معامله برای حروف «ض» و «ط» نمایانگر قراردادهای اختیار خرید و اختیار فروش هستند. لذا دانستن اینکه نماد بورسی چیست و هر نماد متعلق به کدام بازار است و چه چیزی را نشان می‌دهد، اهمیت زیادی دارد.
ادامه
سامانه معاملاتی

سامانه معاملاتی چیست؟ + راهنمای انتخاب بهترین سامانه معاملات

سامانه معاملات آنلاین در واقع همان نرم افزار یا سامانه ای است که تسهیل کننده معاملات سهام و سایر اوراق بهادار قابل معامله در بورس اوراق بهادار است. سامانه های معاملاتی آنلاین با وجود کارکردهای مشابه اما تفاوت هایی نیز دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
ادامه

ورود به بورس

برای ورود به بورس و دنیای سرمایه‌گذاری نیاز داری مقدمات بازار سرمایه یاد بگیری که به‌راحتی می‌تونی اونا رو یاد بگیری و در کنار یادگیری، سرمایه‌گذاری خودت رو هم در بازار سرمایه شروع کنی.

روش‌های ورود به بورس

برای ورود به بورس دو روش وجود داره. سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم. سرمایه‌گذاری مستقیم مناسب افرادی هست که دانش تحلیلی و زمانی کافی برای معامله‌کردن دارن؛ ولی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم که همون خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری است در یک دهه اخیر خیلی مورد استقبال قرار گرفته و برای همه سرمایه‌گذاران مناسب است.

مزیت‌های بازار سرمایه

بازار سرمایه یکی از بازارهای پر طرف‌دار اقتصاد ایران است و به خاطر تنوع بسیار زیاد و بازدهی بالا در بلندمدت مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. مزیت‌های بورس نسبت به سایر بازارهای اقتصاد ایران شامل: نقدشوندگی بالاتر، تنوع سرمایه‌گذاری، بازدهی مناسب با هر سطح ریسک، سرمایه‌گذاری با حداقل 500 هزار تومان.

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.