خرید آنلاین طلا

ورود به بورس

بازار بورس رو بهتر بشناس تا تجربه بهتری از سرمایه‌گذاری در بورس برای خودت رقم بزنی.​

مطالب منتخب

مهم‌ترین مطالب این موضوع رو بخون و یاد بگیر.

0:00
0:00
1x
حجم معاملات چیست و چه تاثیری بر بازار دارد؟
1x
0:00 0:00

137 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

عرضه اولیه ولنوین

عرضه اولیه ولنوین (31 اردیبهشت 1404) + نقدینگی و جزئیات

عرضه اولیه ولنوین در روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ در بازار دوم بورس، در بخش «سایر واسطه‌گری‌های مالی»، طبقه «لیزینگ مالی»  برگزار می‌شود و بیشترین نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این عرضه اولیه ۴۸۵ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، تمامی اطلاعات موردنیاز درباره نحوه شرکت در این عرضه، سقف خرید و میزان نقدینگی لازم در اختیار شما قرار گرفته است. اگر تصمیم دارید در این عرضه اولیه شرکت کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید. جزئیات عرضه اولیه ولنوین شرکت لیزینگ اقتصاد نوین با نماد «ولنوین» روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ وارد بورس می‌شود. این شرکت به‌عنوان ششصد و نوزدهمین نماد در بازار دوم بورس و در گروه لیزینگ مالی عرضه اولیه خواهد شد. در این عرضه، ۴۹۰ میلیون سهم یعنی ۷ درصد از سهام شرکت به روش ثبت سفارش (Book Building) به فروش می‌رسد. قیمت هر سهم بین ۲,۱۵۵ تا ۲,۴۲۹ ریال است و قیمت پایه آن ۲,۲۹۲ ریال در نظر گرفته شده است. جزئیات عرضه اولیه ولنوین تعداد سهام قابل عرضه ۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰ سهم (7 درصد از سهام شرکت) محدوده قیمت بین ۲,۱۵۵ تا ۲,۴۲۹ ریال قیمت مبنا ۲,۲۹۲ ریال حداکثر سهمیه هر کد معاملاتی  ۲,۰۰۰ سهم حداکثر نقدینگی مورد نیاز ۴۸۵,۸۰۰ تومان نحوه شرکت در عرضه اولیه ولنوین برای خرید عرضه اولیه ولنوین از طریق کارگزاری کاریزما، دو روش ثبت سفارش در نظر گرفته شده است: ثبت سفارش آنلاین در این روش، لازم است در تاریخ و ساعت اعلام‌شده از سوی ناظر بازار، وارد سامانه معاملاتی اکسیر شوید و سفارش خرید خود را ثبت کنید.توجه داشته باشید که موجودی حساب شما باید به‌اندازه مبلغ موردنیاز برای خرید سهم باشد. پس از آن می‌توانید با جست‌وجوی نماد ولنوین، تعداد و قیمت موردنظر را وارد کرده و سفارش را ثبت نمایید. ثبت سفارش آفلاین (خودکار) برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که در زمان مشخص‌شده امکان دسترسی به سامانه معاملاتی را ندارند، کارگزاری کاریزما امکان ثبت سفارش آفلاین را فراهم کرده است. در این حالت، شما می‌توانید پیش از روز عرضه اولیه، درخواست خود را ثبت کنید تا خرید به‌صورت خودکار از طرف کارگزاری انجام شود. نقدینگی مورد نیاز برای عرضه اولیه ولنوین نقدینگی مورد نیاز برای خرید عرضه اولیه «ولنوین» بسته به قیمت هر سهم و تعداد سهم قابل خرید مشخص می‌شود. با در نظر گرفتن سقف قیمت ۲,۴۲۹ ریال و حداکثر سهمیه ۲,۰۰۰ سهم برای هر کد معاملاتی، بیشترین مبلغ مورد نیاز برای شرکت در این عرضه اولیه ۴,۸۵۸,۰۰۰ ریال (برابر با ۴۸۵ هزار و ۸۰۰ تومان) خواهد بود. همچنین، با در نظر گرفتن کف قیمت ۲,۱۵۵ ریال، حداقل نقدینگی مورد نیاز ۴,۳۱۰,۰۰۰ ریال (معادل ۴۳۱ هزار تومان) می‌شود. اگر یک میلیون کد معاملاتی در این عرضه اولیه شرکت کنند، به هر کد حدود ۴۹۰ سهم تخصیص داده می‌شود که ارزش آن تقریباً ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود. در صورت مشارکت یک میلیون و ۵۰۰ هزار کد، تعداد سهم تخصیصی به هر نفر حدود ۳۲۷ سهم و ارزش آن نزدیک به ۷۹ هزار تومان خواهد بود. همچنین، اگر تعداد مشارکت‌کنندگان به دو میلیون نفر برسد، هر کد معاملاتی حدود ۲۴۵ سهم دریافت خواهد کرد که ارزش آن حدود ۵۹ هزار تومان برآورد می‌شود. خلاصه آنچه درباره ولنوین گفتیم عرضه اولیه «ولنوین» در روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ فرصتی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا در یکی از شرکت‌های فعال در حوزه لیزینگ مالی مشارکت کنند. با عرضه ۴۹۰ میلیون سهم از طریق روش ثبت سفارش، سرمایه‌گذاران می‌توانند با حداقل ۴۳۱ هزار تومان تا سقف ۴۸۵ هزار و ۸۰۰ تومان در این عرضه اولیه شرکت کنند. بسته به میزان مشارکت، تعداد سهام تخصیصی برای هر نفر متفاوت خواهد بود. در این مقاله، تمام اطلاعات لازم برای ثبت سفارش آنلاین و آفلاین از طریق کارگزاری کاریزما، همچنین میزان نقدینگی موردنیاز و سقف خرید به‌صورت کامل توضیح داده شد. اگر سوالی برای شرکت در عرضه اولیه ولنوین دارید، در بخش کامنت‌های این مقاله پاسخ‌گوی شما هستیم.
ادامه
بهترین سهام برای خرید

بهترین سهام برای خرید در 1404 + معرفی 16 سهم پرسود!

دغدغه بسیاری از سهامداران و علاقه مندان به بورس، شناسایی سهام ارزشمند برای خرید در بازار بورس است. برای شناسایی سهام خوب در بورس راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه سعی می کنیم این راه هارا به طور کامل برای شما توضیح دهیم.اگر دنبال جواب سوال چه سهامی را در بورس بخریم ؟ هستید حتما تا انتهای این آموزش همراه ما باشید.
ادامه
مجمع عمومی فوق العاده

با مجمع عمومی فوق العاده و 6 وظیفه کلیدی آن آشنا شوید

آیا می‌دانستید که مجمع عمومی فوق العاده می‌تواند سرنوشت یک شرکت را به طور کلی تغییر دهد؟ تصمیم‌هایی مانند انحلال شرکت، افزایش سرمایه یا تغییر اساسنامه، جز مهم‌ترین تصمیم‌های یک شرکت هستند که در مجمع عمومی فوق‌ العاده گرفته می‌شوند. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، قرار است به زبانی ساده با وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده و زمان تشکیل آن آشنا شویم. اگر می‌خواهید بدانید این مجمع دقیقاً چیست و چرا اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید. مجمع عمومی فوق العاده چیست؟ مجمع عمومی فوق‌العاده (Extraordinary General Assembly) یکی از انواع مجامع رسمی در شرکت‌های سهامی است؛ این مجمع به گردهمایی و اجتماع غیر معمول و خارج از برنامه اعضای هیئت مدیره و صاحبان سهام یک شرکت می‌گویند که خارج از روال عادی برگزار می‌شود تا تغییرات خاصی در اساسنامه شرکت ایجاد شود. برخلاف مجمع عمومی عادی که در زمان‌بندی ثابت (معمولاً سالانه) جهت امور جاری شرکت تشکیل می‌شود، مجمع عمومی به طور فوق العاده تنها در مواقع ضروری برگزار می‌گردد تا منافع کلان سهامداران حفظ شود و تصمیمات مهم مانند تغییر اساسنامه یا کاهش و افزایش سرمایه یا انحلال زودهنگام شرکت گرفته شود. برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سهامی ثبت‌شده در بورس، ابتدا باید اقدام به دریافت کد بورسی کرد. برای اخذ کد بورسی بر روی بر زیر کلیک کنید تا بتوانید به سادگی از رشد بازار سهام، سود کسب کنید. از آنجا که نظر تمامی سهامداران در تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده تاثیر مستقیم دارد؛ به همین علت می‌توان آن را یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری در شرکت‌های سهامی دانست که جایگاه و اهمیت آن در کنار هیئت‌مدیره (رکن اجرایی) و بازرسان (رکن نظارتی) تعریف شده است. حضور در مجمع عمومی فوق‌ العاده برای سهامداران اختیاری است ولی تصمیمات آن برای همگان، حتی غایبین، الزام‌آور است. سهامداری که در جلسه حاضر نبوده یا رأی مخالف داده، پس از تصویب رای با اکثریت قانونی، ملزم به رعایت آن است. بر اساس قانون تجارت ایران، مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده، یکی از مجامع مهم بورسی است. برای آشنایی بیشتر با مجامع بورسی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “مجامع بورسی چیست؟ تاریخ مجامع بورسی در سال 1404” را مطالعه کنید. وظایف مجمع عمومی فوق العاده چیست؟ تمامی وظایف و اختیارات مصوب شده در جلسه مجمع عمومی فوق العاده، شامل تمامی تصمیمات کلان، ساختاری و غیر روزمره شرکت است. به عبارتی هرگونه تغییر اساسی در وضعیت شرکت، در این مجمع قرار می‌گیرد. در ادامه به وظایف و مصوبات مجمع عمومی فوق العاده بیشتر می‌پردازیم: 1- تغییر اساسنامه شرکت اساسنامه، سندی است که نام، موضوع فعالیت، مرکز اصلی، مدت فعالیت، سرمایه و حقوق سهامداران را مشخص می‌کند. هر تغییر کوچک و بزرگی در اساسنامه فقط با تصویب و  صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده امکان‌پذیر است. شرکت نمی‌تواند در اساسنامه خود بیاورد که این صلاحیت از مجمع عمومی فوق العاده سلب شود، به همین علت حتی تغییرات بسیار کوچک مانند تغییر نام شرکت یا تغییر آدرس قانونی نیز باید در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده تصویب شوند. 2- افزایش سرمایه شرکت زمانی که شرکت برای تامین مالی پروژه‌ها یا گسترش فعالیت‌هایش به منابع مالی احتیاج داشته باشد، ممکن است دست به افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام بزند. براساس قانون، افزایش سرمایه شرکت صرفا در اختیارات مجمع عمومی فوق العاده است. در این جلسه سهامداران درباره نحوه انتشار سهام جدید، اوراق قرضه یا سهام ممتاز و غیره تصمیم‌گیری می‌کنند. 3- کاهش سرمایه شرکت هنگامی که شرکت بیش از حد مورد نیاز، سرمایه داشته باشد یا به دلیل ضرر و زیان، بخش زیادی از سرمایه‌اش از دست رفته‌باشد، کاهش سرمایه ضرورت پیدا می‌کند. کاهش سرمایه چه به صورت اختیاری برای بهینه‌ کردن ساختار مالی و چه به صورت اجباری به دلیل جبران ضرر و زیان، باید اعضای مجمع عمومی فوق العاده آن را تصویب کنند. به عنوان مثال طبق ماده 141 قانون تجارت، اگر به علت ضرر و زیان، بیش از نصف سرمایه شرکت از بین برود، اعضای هیئت مدیره موظف هستند اقدام به تشکیل مجمع عمومی فوق العاده کنند تا درباره انحلال با بقای شرکت تصمیم‌گیری کنند. اگر در این مجمع تصمیم به کاهش سرمایه گرفته شود، فعالیت شرکت ادامه پیدا می‌کند و شرکت از ماده 141 خارج می‌شود. 4- انحلال پیش از موعد شرکت تصویب انحلال شرکت قبل از موعد براساس ماده 83 لایحه قانون یا در اثر زیان های وارده براساس ماده 141 لایحه، تنها در مجمع عمومی به طور فوق العاده امکان‌پذیر است. به بیان ساده‌تر، هیچ مرجع دیگری جز مجمع فوق‌العاده نمی‌تواند تصمیم به انحلال یک شرکت سهامی بگیرد. 5- ادغام یا تجزیه شرکت در قانون تجارت ۱۳۴۷ به طور کامل درباره قوانین ادغام شرکت‌ها اشاره نشده است، به همین علت، ادغام شرکت با شرکت دیگر یا تجزیه شرکت به چند بخش کوچک‌تر، از موضوعات مهمی است که باعث تغییر ساختار شرکت یا ترکیب سهامداران می‌شود و باید در صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده بررسی شود. 6- تغییر در حقوق سهامداران یا انواع سهام هر تغییری در حقوق بنیادی سهامداران مانند سهام ممتاز، سلب حق تقدم سهامداران و غیره باید در این مجمع مطرح و تصویب شود. این مجمع همچنین می‌تواند تعداد اعضای هیئت‌مدیره یا بازرسان و مدت خدمت آن‌ها را تا حدودی تغییر دهد. مجمع عمومی فوق العاده چه زمانی تشکیل میشود؟ برخلاف مجمع عمومی عادی سالیانه که در پایان سال مالی برگزار می‌شود، مجمع عمومی فوق العاده زمان مشخصی ندارد​. این مجمع هر زمان که ضرورت پیدا کند، برگزار می‌شود. به عبارتی تنها در صورت لزوم و پیش آمدن موضوعاتی که در حیطه وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده است، اقدام به دعوت و برگزاری آن می‌شود​. گاهی قوانین و مقررات مانند ماده ۱۴۱ قانون اصلاحیه قسمتی از قانون تجارت، شرکت را ملزم به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده می‌کند. علاوه بر اعضای هیئت‌مدیره، سهامداران نیز تحت شرایطی می‌توانند حق مطالبه برگزاری مجمع عمومی به طور فوق العاده داشته باشند. طبق مقررات مربوط به شرکت‌های سهامی، هرگاه سهامدارانی که مالک حداقل یک‌پنجم سرمایه شرکت هستند، برگزاری مجمع فوق‌العاده را ضروری بدانند، می‌توانند به طور رسمی از هیئت‌مدیره درخواست کنند مجمع را دعوت نماید. در نهایت می‌توان گفت زمان تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده وابسته به نیاز و ضرورت است. ممکن است یک شرکت طی یک سال هیچ […]
ادامه
پورتفوی چیست

پرتفوی چیست و چگونه سبد سهام بسازیم؟

پرتفولیو، در عبارت ساده، به ترکیبی از دارایی‌ها گفته می‌شود که توسط یک سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری تشکیل می‌شود. دراین مقاله ابعاد مختلف و ویژگی های یک پورتفوی مناسب را بررسی خواهیم کرد.
ادامه
مدیریت پرتفوی

مدیریت پرتفوی چیست؟ + 7 نکته برای مدیریت سبد سهام

آیا می‌دانستید بیش از ۸۰٪ سرمایه‌گذارانی که بدون استراتژی وارد بورس می‌شوند، در نهایت بازدهی مطلوبی کسب نمی‌کنند؟ مدیریت پرتفوی دقیقاً همان چیزی است که می‌تواند تفاوت بین سود و زیان را در بازارهای مالی رقم بزند؛ اما مدیریت پرتفوی چیست و چرا اهمیت دارد؟ در این مقاله از کاریزما لرنینگ قصد داریم با زبانی ساده و کاربردی، مفهوم مدیریت سبد سهام را بررسی کنیم و راهکارهایی برای مدیریت بهتر پرتفوی ارائه دهیم. اگر به دنبال ساختن یک پرتفوی متنوع، منطقی و کم‌ریسک هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید. مدیریت سبد سهام چیست؟ مدیریت سبد سهام به انگلیسی Portfolio Management است. برای درک بهتر اینکه مدیریت پرتفوی چیست و چرا اهمیت دارد؛ از ضرب المثل “تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید” استفاده می‌کنیم که نمونه بارز مدیریت پرتفوی است. به این معنا که سرمایه‌گذار نباید تمام دارایی خود را بر روی یک سهم یا یک نوع دارایی متمرکز کند. با تشکیل یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع از انواع دارایی‌ها، سود و زیان سرمایه‌گذاری‌ها می‌توانند یکدیگر را پوشش دهند و ریسک کلی سرمایه‌گذاری کاهش یابد. به همین علت آموزش مدیریت پرتفوی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا مدیریت سبد سهام به سرمایه‌گذار کمک می‌کند دارایی‌های خود را به صورتی مدیریت کند که علاوه‌بر کاهش ریسک، بازدهی مناسبی نیز به دست بیاید. اهداف مدیریت پرتفوی چیست؟ همانطور که در مقاله “پرتفوی چیست” گفتیم؛ پرتفوی یا سبد سرمایه‌گذاری مجموعه‌ای از دارایی‌های مالی مانند سهام، اوراق قرضه، وجه نقد، ارزهای دیجیتال و غیره است که یک فرد یا سازمان برای تحقق اهداف خود، آن را نگهداری می‌کنند. اهداف مدیریت پرتفوی بسته به نیازهای هر سرمایه‌گذار متفاوت می‌باشد. اصلی‌ترین هدف مدیریت پرتفوی در تمامی بازارهای مالی، کاهش ریسک و افزایش بازدهی است. در ادامه به برخی از مهمترین اهداف آن می‌پردازیم: 1- کاهش ریسک یکی از اهداف اصلی مدیریت پرتفوی، مدیریت ریسک است. با تنوع بخشیدن به سبد سهام و انتخاب ترکیبی از سهام کم ریسک و پرریسک، می‌توان ریسک سرمایه‌گذاری را تا مقدار زیادی کاهش داد. 2- افزایش بازدهی در نهایت هدف اصلی هر سرمایه‌گذاری، کسب بالاترین بازده است. برای افزایش بازدهی باید دارایی‌ها را به صورتی چید که در طول زمان، بازدهی بالایی ایجاد شود. 3- حفظ سرمایه در برخی موارد؛ هدف سرمایه‌گذاری حفظ ارزش سرمایه‌ در برابر تورم است. مدیریت سبد سهام با به حداقل رساندن ریسک و حفظ مبلغ اصلی سرمایه، به این هدف کمک می‌کند. 4- انعطاف‌پذیری در پرتفوی برای انعطاف‌‍‌پذیری در سبد سرمایه‌گذاری، ترکیب دارایی‌های پرتفوی باید به گونه‌ای تنظیم شود که بتوان به بهترین نحو از تغییرات موجود در بازار و شرایط اقتصادی، بهره برد. انعطاف‌پذیری به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهد تا به صورت موثر و بهینه به فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در بازار پاسخ و با تعدیل ریسک‌ها و بهره‌برداری از فرصت‌های بهتر، عملکرد سرمایه‌گذاری را بهبود دهند. انواع مدیریت سبد سرمایه گذاری برای مدیریت سبد دارایی، دو رویکرد و روش مدیریتی مطرح است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند؛ در ادامه به توضیح روش‌های مدیریت پرتفوی می‌پردازیم: مدیریت پرتفوی غیرفعال (Passive Management) هدف اصلی مدیریت منفعل یا غیرفعال، دستیابی به بازدهی متوسط بازار مانند شاخص کل بازار  با صرف حداقل تلاش و هزینه است. به عبارتی این روش به دنبال تطبیق با میانگین بازده بازار است. در واقع مدیریت غیرفعال پرتفوی ممکن است شامل سرمایه‌گذاری در یک یا چند صندوق شاخصی بورسی باشد. استراتژی غیرفعال معمولاً شامل خرید و نگهداری دارایی‌ها در بلندمدت بدون معاملات مکرر است. در مدیریت پرتفوی غیرفعال، انتظار نمی‌رود بازدهی پرتفوی بیش از متوسط بازار باشد، در صورتی که تمرکز بر کاهش هزینه‌ها و ریسک‌های غیرضروری و جلوگیری از تصمیم‌‌گیری‌های هیجانی است. این روش مدیریتی برای افرادی مناسب است که ریسک‌گریز هستند یا زمان و تخصص کافی برای تحلیل روزمره بازار ندارند. به همین علت ریسک‌ و هزینه‌های معاملات در این مدل مدیریت پرتفوی، بسیار کمتر از مدل فعال است. مدیریت پرتفوی فعال (Active Management) مدیریت پرتفوی سرمایه گذاری به صورت فعال، با هدف کسب بازدهی بیشتر از طریق خرید و فروش فعالانه اوراق بهادار در بورس و بر اساس تحلیل و پیش‌بینی‌های بازار است. در این رویکرد، مدیر پرتفوی به‌ صورت مستمر بازار و دارایی‌ها را زیر نظر می‌گیرد و طبق پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های خود اقدام به خرید و فروش فعال می‌کند تا بازدهی بیش‌تری نسبت به متوسط بازار کسب کند. به همین علت مدیریت فعال نیازمند صرف زمان زیاد، دانش تحلیلی قوی و پیگیری مداوم اخبار و روندهای بازار است. این رویکرد شامل استراتژی‌های زیر است: زمان‌بندی بازار (تغییر ترکیب پرتفوی بر اساس پیش‌بینی‌های بازار) انتخاب سهام (شناسایی و سرمایه‌گذاری در سهام‌های کم‌ارزش) تمرکز بر بخش (سرمایه‌گذاری سنگین در صنایع با پتانسیل رشد بالا) مدیریت فعال نیازمند دانش، تخصص و نظارت مستمر بر بازار است و به همین علت می‌تواند پرریسک‌تر و زمان‌برتر از مدیریت غیرفعال باشد. عوامل موثر در  انتخاب استراتژی مدیریت پرتفوی به عوامل موثر و فاکتورهای کلیدی در انتخاب استراتژی مدیریت سبد سهام باید دقت کرد. فاکتورهای مهم در انتخاب استراتژی مناسب مدیریت سبد سهام به شرح زیر است: شرایط و نوع بازار: مدیر پرتفوی در شرایط رونق بازار از استراتژی فعال و در شرایط رکودی از استراتژی مدیریت منفعل استفاده می‌کند. سطح کارایی بازار: در بازاری که کارایی آن در سطح بالایی قرار دارد، مدیریت منفعل استفاده می‌شود. در مقابل در بازارهای غیرکارا به تناسب وجود شکاف‌ها، مدیران به سمت مدیریت فعال حرکت می‌کنند. ویژگی شخصیتی مدیران: ظرفیت ریسک‌پذیری و محافظه‌کاری مدیران پرتفوی، نوع استراتژی آن‌ها را تعیین می‌کند. حجم پرتفوی: مدیران پرتفوی‌هایی با ارزش و حجم بالا، از سیستم مدیریتی منفعل استفاده می‌کنند؛ در مقابل مدیر یک پرتفوی کوچک به راحتی می‌تواند به اجرای مدیریت فعال بپردازد. سطح تحمل ریسک پرتفوی: هرچه تحمل ریسک پرتفوی بالاتر باشد، از استراتژی منفعل به سمت استراتژی مدیریت فعال حرکت خواهیم کرد. انتظار سرمایه‌گذار: سهام‌داران محافظه‌کار معمولا استراتژی منفعل را به کار می‌گیرند و در مقابل سهام‌دارانی که انتظار سود بیش‌تری دارند از مدیریت پرتفوی فعال استفاده می‌کنند. راهکارها و استراتژی های مدیریت پرتفوی بعد از انتخاب رویکرد و نوع مدیریت پرتفوی، نوبت به پیاده‌سازی استراتژی های مدیریت پرتفوی است. با استفاده از این استراتژی‌ها می‌توان بازده سرمایه‌گذاری را افزایش و میزان ریسک را تا حد قابل‌توجهی کاهش داد. در این حالت اصول […]
ادامه
کارگزاری کاریزما چیست

کارگزاری کاریزما چیست و چه مزایایی دارد؟

کارگزاری کاریزما یکی از پیشگامان بازار سرمایه ایران است که با ارائه خدمات متنوع و فناوری‌های نوین، توانسته است اعتماد سرمایه‌ گذاران خرد و کلان را جلب کند. این کارگزاری با هدف ساده‌سازی فرآیند سرمایه‌گذاری و فراهم کردن بستری امن و شفاف برای کاربران، مجموعه‌ای کامل از ابزارهای مالی و خدمات مشاوره‌ای را ارائه می‌دهد. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، براساس تجربه شخصی نویسنده درباره کارگزاری کاریزما، به طور کامل پاسخ می‌دهیم که کارگزاری کاریزما چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد. در ادامه با ما همراه باشید. شرکت کارگزاری کاریزما چیست؟ برای شروع سرمایه‌گذاری ابتدا باید بدانیم بورس چیست و چه انواعی دارد؟ همانطور که در مقاله آن گفتیم بورس مکانی است که در آن خریدوفروش انجام می‌شود. حال این بازار بورس می‌تواند یک مکان فیزیکی یا در بستری مانند اینترنت باشد و کارگزاری واسطه‌ای میان خریداران و فروشندگان است. گروه مالی کاریزما فعالیت خود را در سال 1390 با تمرکز بر مدیریت دارایی و خدمات مالی آغاز کرد. این گروه با راه‌اندازی کارگزاری کاریزما، سبدگردانی، کارگزاری بیمه، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری و غیره به یکی از برجسته‌ترین نهادهای مالی خصوصی در ایران تبدیل شد. کارگزاری کاریزما با بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و به‌ کارگیری فناوری‌های به روز، طی سال‌های اخیر موفق به ارائه خدمات متنوع به مشتریان حقیقی و حقوقی شده است. گروه مالی کاریزما با بیش از 700 هزار میلیارد ریال دارایی تحت مدیریت، رتبه 3 ارزش معاملات و رتبه 1 سبدگردانی را در بین کارگزاری‌های کشور دارد. کاریزما با داشتن 18 صندوق سرمایه‌گذاری متنوع، سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود جذب کرده است. کارگزاری کاریزما، با دسترسی آسان به بازارهای مالی سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات مالی متنوع، به مشتریان خود امکان می‌دهد تا در سهام، اوراق با درآمد ثابت، اوراق مشتقه و غیره سرمایه‌گذاری کنند. سایت کارگزاری کاریزما چیست؟ سایت رسمی کاریزما به آدرس charisma.ir در دسترس همگان قرار دارد. این وب‌سایت اطلاعات جامعی دربارهٔ خدمات کاریزما، سامانه‌های معاملاتی، ابزارهای مالی و سایر خدمات مرتبط ارائه می‌دهد. برای دسترسی مستقیم به کارگزاری بورس کاریزما، می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. خدمات کارگزاری کاریزما به نقل از Investpedia، انتخاب کارگزاری مناسب برای سرمایه‌گذاری در بورس، تصمیمی حیاتی است که می‌تواند تأثیر مستقیمی بر موفقیت مالی شما داشته باشد. مهم‌ترین معیارها برای انتخاب کارگزاری عبارت‌اند از: اعتبار و تجربه کارگزاری: اطمینان از سابقه و رتبه‌بندی کارگزاری در بازار سرمایه هزینه‌ها و کارمزدهای معاملاتی: بررسی میزان کارمزدها و هزینه‌های مرتبط با معاملات تنوع خدمات ارائه‌شده: اطمینان از ارائه خدمات متنوع مانند سبدگردانی، مشاوره سرمایه‌گذاری و دسترسی به بازارهای مختلف کیفیت پلتفرم‌های معاملاتی: ارزیابی سامانه‌های آنلاین از نظر سرعت، پایداری و امکانات تحلیلی پشتیبانی مشتری: دسترسی به پشتیبانی و پاسخ‌گو در مواقع نیاز با در نظر گرفتن این معیارها، می‌توانید کارگزاری‌ را انتخاب کنید که بهترین خدمات را مطابق با نیازهای سرمایه‌گذاری شما ارائه دهد. در پاسخ به این سوال که خدمات کارگزاری کاریزما چیست؟ باید بگوییم کارگزاری کاریزما با رویکردی جامع، تمامی خدمات مورد نیاز سرمایه‌گذاران را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که این خدمات شامل موارد زیر است: 1- اعتبار معاملاتی اعتبار معاملاتی به موجودی پول یا سهامی اشاره دارد که یک شخص از کارگزاری به عنوان وام دریافت می‌کند تا بتواند معاملاتی در بازار بورس یا فرابورس انجام دهد. کارگزاری کاریزما به مشتریان خود امکان استفاده از اعتبار معاملاتی را فراهم می‌کند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا با قدرت خرید بیشتری در بازار سرمایه فعالیت کنند و معاملات خود را به حداکثر سودآوری برسانند. میزان اعتبار ارائه‌شده متناسب با فعالیت و رتبه اعتباری هر مشتری متفاوت است. 2- انجام معاملات در بازارهای مالی کارگزاری‌ها به مشتریان خود این امکان را می‌دهد تا به خرید و فروش سهام، حق تقدم سهام، اوراق بدهی، اوراق مشتقه و معاملات آتی و آپشن در بورس و فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی دسترسی داشته باشند. کارگزاری کاریزما با دریافت مجوز از سازمان بورس، امکان انجام انواع معاملات در بازارهای مالی را فراهم کرده است. بنابراین، مشتریان می‌توانند علاوه بر خرید و فروش سهام و اوراق بهادار به معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله در بورس کالا و بورس انرژی نیز بپردازند. 3- سامانه‌ معاملاتی پیشرفته از شناخته‌ ‌شده‌‌ترین سامانه‌ معاملاتی که بسیاری از کارگزاری‌ها با آن کار می‌کنند سیستم معاملات برخط اکسیر است. اکسیر متعلق به شرکت رایان هم افزا است که از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری در بازار سرمایه است. بسیاری از کارگزاری‌های فعال از دیده بان سامانه معاملاتی اکسیر استفاده می‌کنند؛ براساس تجربه سرمایه‌گذاران، سامانه اکسیر، استانداردهای مناسبی در سخت افزار و نرم افزار دارد و استفاده از آن بسیار راحت است. در حال حاضر، سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری کاریزما، سامانه معاملاتی اکسیر است.  سامانه‌ های معاملاتی کارگزاری کارگزاری کاریزما چیست؟ در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم: سامانه احراز هویت سجام کارگزاری کاریزما سامانه مدیریت سهام عدالت کارگزاری کاریزما سامانه معاملاتی آنلاین اکسیر کارگزاری کاریزما سامانه معاملات آفلاین کارگزاری کاریزما سامانه مشتقات اوراق بهادار (صحرا) سامانه معاملات فیزیکی بورس کالا کارگزاری کاریزما (EBGO) سامانه مشتقات بورس کالا کارگزاری کاریزما 4- ثبت‌ نام آنلاین و غیرحضوری برای ثبت‌نام آنلاین و غیرحضوری، می‎‌توان به وبسایت کارگزاری مراجعه و فرم ثبت‌نام را تکمیل، سپس مدارک مورد نیاز را آپلود کرد. در کارگزاری کاریزما، فرآیند ثبت نام و احراز هویت به صورت کاملا غیرحضوری و رایگان انجام می‌شود. از طریق دکمه زیر می‌توان تمامی فرآیند افتتاح حساب خود در کارگزاری کاریزما را در کمتر از 5 دقیقه به صورت رایگان و آنلاین انجام داد. 5- بازارگردانی اوراق بهادار از دیگر خدمات کارگزاری‌ها، خدمات مربوط به بازارگردانی است. بازارگردانی فرآیندی است که در آن یک نهاد یا شخص حقیقی یا حقوقی به نام بازارگردان، متعهد به خرید و فروش اوراق بهادار با هدف افزایش نقدشوندگی، کاهش نوسانات قیمت و ایجاد بازاری منصفانه و کارآمد می‌شود. در واقع کارگزاری کاریزما با ارائه صندوق بازارگردان کارون این خدمت را ارائه می‌دهد. مزایای کارگزاری کاریزما چیست؟ کارگزاری کاریزما به عنوان یکی از معتبرترین کارگزاری‌های ایران، مزایای متعددی را برای کاربران خود فراهم کرده است: 1- پشتیبانی 24 ساعته یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد کارگزاری کاریزما، پشتیبانی ۲۴ ساعته از مشتریان است. کاربران می‌توانند در هر زمان از شبانه‌روز، سوالات خود را مطرح کنند و پاسخ آن‌ها را به […]
ادامه
عرضه اولیه مهر

عرضه اولیه مهر + زمان عرضه، نقدینگی و جزئیات

عرضه اولیه مهر روز سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1404 برگزار می‌شود و طی دو مرحله انجام خواهد شد. در مرحله نخست، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط امکان خرید دارند و در مرحله دوم، عموم سرمایه‌گذاران می‌توانند در این عرضه شرکت کنند. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی نحوه مشارکت در عرضه، سقف خرید، میزان نقدینگی لازم و حتی راهکاری برای بیمه‌کردن سهام پرداخته‌ایم. اگر قصد دارید در این عرضه اولیه شرکت کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید. جزئیات عرضه اولیه مهر طبق اطلاعیه شرکت فرابورس ایران، عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری مهر با نماد «مهر» در روز سه‌شنبه 23 اردیبهشت 1404 انجام می‌شود. در این عرضه، 360,000,000 سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت به بازار ارائه خواهد شد. عرضه به‌صورت ترکیبی و در دو مرحله انجام می‌شود و زمان ثبت سفارش برای سرمایه‌گذاران حقیقی، در روز عرضه توسط ناظر بازار اعلام خواهد شد. مرحله اول عرضه اولیه مهر در این مرحله، 120,000,000 سهم معادل 4 درصد از کل سهام شرکت، به روش حراج و ویژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط عرضه می‌شود. هر کد معاملاتی در این مرحله حداکثر می‌تواند تا 1,500,000 سهم خریداری کند.        جزئیات مرحله اول عرضه اولیه مهر تعداد سهام قابل عرضه 120,000,000 سهم حداکثر تعداد سهام قابل خریداری 1,500,000 سهم قیمت ارزش‌گذاری 3113 ریال مرحله دوم عرضه اولیه مهر در این بخش، 240,000,000 سهم معادل 8 درصد از کل سهام شرکت با قیمت ثابت کشف‌شده در مرحله اول، به عموم سرمایه‌گذاران عرضه می‌شود. حداکثر میزان خرید برای هر کد معاملاتی در این مرحله 500 سهم خواهد بود.        جزئیات مرحله دوم عرضه اولیه مهر تعداد سهام قابل عرضه  240,000,000 سهم حداکثر تعداد سهام قابل خریداری 500 سهم قیمت عرضه قیمت کشف شد‌ه در مرحله اول روش‌های شرکت در عرضه اولیه مهر کارگزاری کاریزما امکان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه مهر را به دو روش آنلاین و آفلاین (خودکار) فراهم کرده است: ثبت سفارش آنلاین برای ثبت سفارش آنلاین، در زمان تعیین‌شده توسط ناظر بازار وارد سامانه معاملاتی اکسیر شوید. پس از اطمینان از کافی‌بودن موجودی حساب، با جست‌وجوی نماد «مهر» و ثبت تعداد و مبلغ مورد نظر، سفارش خود را ثبت کنید. ثبت سفارش آفلاین (خودکار) در صورتی که در زمان عرضه به سامانه دسترسی ندارید، می‌توانید سفارش خرید خود را به‌صورت آفلاین از پیش ثبت کنید تا کارگزاری کاریزما در روز عرضه به‌صورت خودکار خرید را برای شما انجام دهد. نقدینگی مورد نیاز برای خرید عرضه اولیه مهر چقدر است؟ در صورتی که قیمت کشف‌شده معادل قیمت ارزش‌گذاری باشد، برای خرید 500 سهم حدود 157 هزار تومان نیاز است. اما اگر تعداد مشارکت‌کنندگان بیشتر از تعداد در نظر گرفته شده باشد، احتمالاً به هر کد معاملاتی تعداد کمتری سهم برسد و حداکثر مبلغ مورد نیاز برای خرید عرضه اولیه کاهش یابد. عرضه اولیه مهر با امکان بیمه سهام یکی از روش‌های بیمه‌کردن سهام، استفاده از اوراق اختیار فروش تبعی است. طبق اعلام فرابورس، برای هر سهم خریداری‌شده در عرضه اولیه مهر، اوراق اختیار فروش تبعی با نماد «همهر 0502» به سرمایه‌گذار تخصیص داده می‌شود که می‌تواند از کاهش احتمالی قیمت سهم جلوگیری کند.​                 اطلاعات اوراق تبعی نماد مهر نماد همهر 0502 دارایی پایه شرکت سرمایه گذاری مهر عرضه‌کننده شرکت سرمایه گذاری سپه قیمت اعمال ۳۰٪ بالاتر از قیمت کشف شد‌ه در روز عرضه اولیه تاریخ سررسید 1405/02/23 معاملات ثانویه ندارد عرضه اولیه مهر در یک نگاه عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری مهر با نماد «مهر» در تاریخ سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار می‌شود و شامل دو مرحله مجزا برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و عموم سرمایه‌گذاران است. این عرضه به صورت ترکیبی انجام شده و مجموعاً ۱۲ درصد از سهام شرکت وارد بازار می‌شود. برای سرمایه‌گذاران حقیقی، امکان خرید حداکثر ۵۰۰ سهم فراهم است که معادل حدود ۱۵۷ هزار تومان نقدینگی در صورت قیمت‌گذاری اولیه خواهد بود. همچنین با اختصاص اوراق اختیار فروش تبعی «همهر ۰۵۰۲»، سهام عرضه اولیه مهر قابلیت بیمه‌شدن در برابر کاهش قیمت را دارد. اگر قصد دارید در این عرضه شرکت کنید، می‌توانید از طریق سامانه معاملاتی اکسیر به صورت آنلاین یا آفلاین سفارش خود را در کارگزاری کاریزما ثبت کنید.
ادامه

تامین مالی جمعی چیست؟ + معرفی 4 مدل کرادفاندینگ

تامین مالی جمعی که ترجمه فارسی Crowdfunding است و ممکن است در برخی منابع نیز سرمایه گذاری جمعی نامیده شود، به تامین وجوه نقدی مورد نیاز یک کسب و کار و یا موسسه برای شروع یا ادامه یک فعالیت، پروژه و یک طرح گفته می‌شود.
ادامه

ورود به بورس

برای ورود به بورس و دنیای سرمایه‌گذاری نیاز داری مقدمات بازار سرمایه یاد بگیری که به‌راحتی می‌تونی اونا رو یاد بگیری و در کنار یادگیری، سرمایه‌گذاری خودت رو هم در بازار سرمایه شروع کنی.

روش‌های ورود به بورس

برای ورود به بورس دو روش وجود داره. سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم. سرمایه‌گذاری مستقیم مناسب افرادی هست که دانش تحلیلی و زمانی کافی برای معامله‌کردن دارن؛ ولی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم که همون خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری است در یک دهه اخیر خیلی مورد استقبال قرار گرفته و برای همه سرمایه‌گذاران مناسب است.

مزیت‌های بازار سرمایه

بازار سرمایه یکی از بازارهای پر طرف‌دار اقتصاد ایران است و به خاطر تنوع بسیار زیاد و بازدهی بالا در بلندمدت مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. مزیت‌های بورس نسبت به سایر بازارهای اقتصاد ایران شامل: نقدشوندگی بالاتر، تنوع سرمایه‌گذاری، بازدهی مناسب با هر سطح ریسک، سرمایه‌گذاری با حداقل 500 هزار تومان.

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.