شرکت در پذیره نویسی صندوق مزه

ورود به بورس

بازار بورس رو بهتر بشناس تا تجربه بهتری از سرمایه‌گذاری در بورس برای خودت رقم بزنی.​

مطالب منتخب

مهم‌ترین مطالب این موضوع رو بخون و یاد بگیر.

0:00
0:00
1x
7 قانون حرفه ای شدن در بازار بورس
1x
0:00 0:00

135 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

نماد بورسی چیست

نماد بورسی چیست؟ مفهوم نماد در بورس

حتی اگر در بورس هم فعالیت نکرده باشید، احتمالاً کلماتی مانند خساپا یا فملی را حداقل یک بار شنیده‌اید که بعضی از آن‌ها مانند چخزر تلفظ و ظاهر عجیبی هم دارند. این کلمات اصطلاحاً نماد بورسی هستند که شناسه سهم‌ها و شرکت‌ها در بورس محسوب می‌شوند. نمادهای بورسی، زبان مشترک فعالان بازار بورس هستند. در این مطلب از کاریزما لرنینگ صفر تا صد توضیح می‌دهیم نماد بورسی چیست و چه کاربردهایی دارد. نماد بورسی چیست؟ برای آن‌هایی که نمی‌دانند بورس چیست و با اصطلاحات تخصصی آن آشنا نیستند، باید بگوییم نماد بورسی یک شناسه‌ی منحصر‌به‌فرد است که هر شرکت در بازار سرمایه با آن شناخته می‌شود. این نماد که معمولاً از چند حرف تشکیل شده‌، شرکت‌ها را از یکدیگر متـمـایز می‌کند و به سرمایه‌گذاران امکان مـی‌دهد تا به‌سرعت و با دقت بیشتری سهام مورد نظر خود را شـنـاسـایی کنند. به‌عنوان مثال، وقتی از نماد «وبملت» صحبت می‌کنیم، منظور ما سهام بانک ملت است. نماد بورسی معمولاً از نام شرکت و حوزه‌ی فعالیت آن الهام گرفته و به شکل خلاصه نمایش داد‌ه مـی‌شـود. ساختار نمادهای بورسی معمولاً از دو بخش تشکیل می‌شود: بخش اول: نمایانگر صنعت یا حوزه‌ی فعالیت شرکت است. بخش دوم: برگرفته از نام شرکت یا مخففی از آن است. برای مثال «وبملت»، نماد بانک ملت است که از ترکیب «وب» (واحد بانکی) و «ملت» ساخته شده است. این سیستم نام‌گذاری به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا به‌سادگی و در کمترین زمان، شرکت‌های فعال در بازار را شناسایی کرده و به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، نمادهای بورسی به شرکت‌ها هویت می‌بخشند و موجب نظم‌دهی بهتر به بازار سرمایه می‌شوند. نمادهای بورسی از کجا می‌آیند؟ در سال‌های گذشته، برخلاف امروز که هر پیامی با هر شکل و اندازه‌ای به راحتی قابل انتقال است، تنها راه ارتباطی تلگراف بود. فرض کنید می‌خواستید پیامی در مورد سهام شرکت “Palantir Technologies Inc” ارسال کنید. نام شرکت را باید در قالب کد مورس ارسال کنید که زمان زیادی می‌برد و هزینه‌ی شما افزایش مـی‌یـابـد. برای صرفه‌جویی در زمان، نام شرکت‌ها کوتاه شدند. ادوارد کالهان دستگاه تیکر تیپ را اختراع کرد که نوعی تلگراف و مخصوص ارسال و دریافت اطلاعات مربوط به سهام شرکت‌ها بود. نمادهای مختصر برای شرکت‌های بورسی به‌وجود آمـدند تا ارسال و دریافت پیام راحت‌تـر‌ شـود. از آن زمان، نام شرکت‌های بورسی به اختصار نوشته می‌شود؛ برای مثال “PLTR” نماد همان شرکت پالانتیر است که در پاراگراف قبل نام بردیم. نحوه نام‌گذاری نمادهای بورسی در نام‌گذاری نمادهای بورسی، حرف اول به گروه صنعتی شرکت مد نظر اشاره دارد و سایر حروف نیز از اسم شرکت گـرفـته می‌شـوند. برای مثال غبهنوش از گروه محصولات غذايي و آشاميدني و شرکت بهنوش ایران گـرفـته شـده اسـت. در جدول زیر می‌توانید حروف ابتدای نمادها و صنایع مربوط به آن‌ها را مشاهده کنید:     حروف ابتدای نمادها و صنعت مربوطه در نمادهای بورسی حروف ابتدای نماد صنعت مربوطه مثال ر فنی و مهندسی رمپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) خ صنعت خودرویی و ساخت قطعات خگستر (گسترش‌ سرمایه‌گذاری‌ ایران خودرو) ش فرآورده‌های شیمیایی و نفتی شبندر (پالایش نفت بندرعباس) چ محصولات کاغذی و چوبی چکاوه (صنایع کاغذسازی کاوه) س سیمان، گچ، آهک سمازن (سیمان مازندران) ز زراعت و دامداری زدشت (کشت و صنعت دشت خرم‌دره) د محصولات دارویی دالبر (البرز دارو) و بانک‌ها و موسسات اعتباری وپارس (بانک پارسیان) ق صنعت قند و شکر قشرین (صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان) غ غذایی و آشامیدنی غگیلا (شیر پاستوریزه پگاه گیلان) ث املاک و مستغلات ثشرق (سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق) ح حمل و نقل، انبارداری حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) پ لاستیک و پلاستیک پسهند (صنایع‌ لاستیکی‌ سهند) ب مشین‌آلات و دستگاه‌های برقی بموتو (شرکت موتوژن) ف فلزات اساسی فخوز (فولاد خوزستان) ک کانه‌های فلزی و غیرفلزی کچاد (معدنی و صنعتی چادرملو) این قانون که حرف اول نماد نشان‌دهنده‌ی صنعت مربوط به سهم است، همیشه قابل استناد نیست! در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها وارد بازار سرمایه شده‌اند که از این قاعده پیروی نکرده‌اند. برای مثال می‌توانیم به تبرک و بهپاک اشاره کنیم که هر دو در گروه محصولات غذایی هستند ولی با «غ» شروع نمی‌شوند. مقررات نام‌گذاری نمادها در بورس برای تعیین نماد یک سهم، حداقل باید از سه کاراکتر استفاده شود. در برخی موارد، شرکت‌ها حتی از اعداد نیز در پیشنهاد نام نماد خود به سازمان بورس بهره می‌برند. روند انتخاب نماد به این صورت است که شرکت‌های متقاضی ورود به بورس، چندین گزینه پیشنهادی را مطابق با قوانین نام‌گذاری به سازمان بورس ارائـه می‌دهنـد. سازمان بورس، با در نظر گرفتن صنعت مربوطه و دسته‌بندی شرکت در گروه مشخصی از بازار، یک حرف خاص را به ابتدای نام پیشنهادی ا‌ضـافـه می‌کنـد. این ترکیب نهایی به‌عنوان نماد رسمی سهم شناختـه شده و در معاملات بورسی مـورد استفاده قـرار‌ می‌‌گیـرد‌. تلفظ صحیح نمادهای بورسی چیست؟ گاهی تلفظ نمادها دشوار می‌شود و بعضاً نمی‌دانیم تلفظ دقیق یک نماد بورسی چیست! برای خواندن صحیح نمادها، قواعد کـلـی داریـم: حرف اول معمولاً با کسره تلفظ می‌شود. اگر در ابتدای نماد «و» وجود داشته باشد، با فتحه خـوانـده می‌شود. برای تلفظ دقیق‌تر بخش دوم، بهتر است نام رسمی شرکت را جستجو کنید تا ببینید نام اصلی آن چیست. چگونه نمادهای بورسی را معامله کنیم؟ نمادهای بورسی و غیربورسی‌ها مانند بازار آپشن در کارگزاری‌های بورس قابل معامله هستند. برای مشاهده همه نمادهای بورسی همراه با اطلاعات تکمیلی هر نماد، می‌توانید به سایت مرجع TSETMC و بخش دیده‌بان مراجعه کنید. برای معامله نمادها یا همان خرید و فروش سهم‌های مختلف نیاز است در یک کارگزاری مانند کارگزاری کاریزما ثبت‌نام کنید. در کارگزاری کاریزما به تمام نمادهای بورس و البته سایر بازارها دسترسی دارید. برای ثبت‌نام در کارگزاری کاریزما از طریق دکمه زیر اقدام کنید: کلام پایانی نمادها در بورس محدود به سهام نیستند، بلکه تمام ابزارهای معاملاتی از جمله صندوق‌ها، اوراق مشتقه، بورس کالا و غیره هر کدام نام‌گذاری و نماد مخصوص به خود را دارند. برای مثال، در بازار اختیار معامله برای حروف «ض» و «ط» نمایانگر قراردادهای اختیار خرید و اختیار فروش هستند. لذا دانستن اینکه نماد بورسی چیست و هر نماد متعلق به کدام بازار است و چه چیزی را نشان می‌دهد، اهمیت زیادی دارد.
ادامه
حراج ناپیوسته در بورس

حراج ناپیوسته در بورس + مکانیزم و کاربردها

حراج ناپیوسته در بورس یکی از مکانیزم‌های کلیدی در بازار بورس است که برای کشف قیمت عادلانه و شفاف سهام به کار می‌رود. این روش در شرایط خاصی مانند آغاز معاملات روزانه، بازگشایی نماد پس از توقف و سایر موقعیت‌های ویژه استفاده می‌شود. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی جامع حراج ناپیوسته، نحوه عملکرد، کاربردها، مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت. آشنایی با حراج معاملاتی به زمان ساده! حراج معاملاتی یکی از اصطلاحات بورسی مهم است که تمامی معامله‌گران باید با آن آشنا باشند. فرآیندی است که طی آن سهام یا سایر اوراق بهادار برای تعیین قیمت واقعیشان از طریق عرضه و تقاضا در یک بستر شفاف و عادلانه به فروش گذاشته می‌شوند. به عبارت دیگر، حراج معاملاتی سازوکاری است که در آن خریداران و فروشندگان با ارائه پیشنهادهای خود، به تعیین قیمت سهام یا اوراق بهادار کمک می‌کنند. حراج معاملاتی در ایران به دو صورت پیوسته و ناپیوسته انجام می‌شود. در ادامه این مقاله به بررسی جامع روش ناپیوسته حراج معاملاتی می‌پردازیم. حراج ناپیوسته در بورس چیست؟ این حراج فرآیندی است که در آن سفارش‌های خرید و فروش در یک بازه زمانی مشخص جمع‌آوری می‌شوند، بدون اینکه در این مدت معامله‌ای صورت بگیرد. پس از پایان این دوره، بر اساس مکانیزم حراج، قیمتی تعیین می‌گردد که بیشترین تطابق بین عرضه و تقاضا را دارد. سپس تمامی سفارشات به‌صورت یک‌جا با یک قیمت واحد انجام می‌شوند. البته حراج ناپیوسته به دو روش حراج ناپیوسته بدون دامنه نوسان و حراج ناپیوسته با محدودیت نوسان انجام می‌شود. نحوه عملکرد حراج ناپیوسته چگونه است؟ حراج ناپیوسته در بورس در سه مرحله اصلی انجام می‌شود: جمع‌آوری سفارشات: در این مرحله، معامله‌گران سفارش‌های خرید و فروش خود را با قیمت‌های مورد نظر وارد سامانه معاملاتی می‌کنند. در این بازه زمانی، هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود و تنها ثبت، ویرایش یا حذف سفارشات امکان‌پذیر است. محاسبه قیمت تعادلی (قیمت نظری گشایش یا TOP): پس از پایان دوره جمع‌آوری سفارشات، سامانه معاملاتی با تحلیل سفارش‌های ثبت‌شده، قیمتی را تعیین می‌کند که در آن بیشترین حجم معاملات قابل انجام است. این قیمت به عنوان قیمت تعادلی یا قیمت نظری گشایش شناخته می‌شود. انجام معاملات: پس از تعیین قیمت تعادلی، تمامی سفارشات ثبت‌شده، در قیمت تعادلی انجام می‌شوند. حراج ناپیوسته در چه زمان اجرا می‌شود؟ حر‌اج نا‌پیوسته، به عنوان یک سازوکار معاملاتی مهم در بازار بورس، در شرایط خاص و به منظور دستیابی به اهداف مشخصی اجرا می‌شود. این نوع حراج، در موارد زیر به کار گرفته می‌شود. 1. پیش‌گشایش بازار در ابتدای هر روز معاملاتی، حراج ناپیوسته به منظور تعیین قیمت تعادلی سهام و ایجاد یک نقطه شروع منصفانه برای معاملات روزانه اجرا می‌شود. 2. بازگشایی نماد پس از افشای اطلاعات الف در صورتی که یک نماد پس از افشای اطلاعات با اهمیت گروه “الف” بازگشایی شود، فرآیند حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان انجام می‌شود تا قیمت جدید آن به‌طور شفاف و عادلانه کشف شود. 3. بازگشایی نماد پس از افشای اطلاعات ب اگر افشای اطلاعات منتشرشده از نوع “ب” باشد، بازگشایی نماد از طریق حراج ناپیوسته، اما با محدودیت دامنه نوسان صورت می‌گیرد تا تعادل قیمتی رعایت شود. 4. بازگشایی نماد پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، بازگشایی نماد بسته به نوع تصمیمات اتخاذشده، در دو حالت انجام می‌شود: اگر هدف از مجمع، تصویب صورت‌های مالی و تقسیم سود باشد، بازگشایی نماد با حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان صورت می‌گیرد. اگر مجمع عمومی صرفاً به بررسی و تصویب صورت‌های مالی پرداخته و تصمیمی در خصوص تقسیم سود اتخاذ نکرده باشد، بازگشایی نماد با حراج ناپیوسته و همراه با محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد. ۴. بازگشایی نماد پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده پس از مجمع عمومی فوق‌العاده، بازگشایی نماد در دو حالت زیر انجام می‌شود: اگر مجمع یا هیئت‌مدیره در خصوص افزایش یا کاهش سرمایه تصمیم‌گیری کند، بازگشایی نماد با حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان صورت می‌گیرد. اگر تصمیمات اتخاذشده در مجمع تأثیری بر میزان سرمایه شرکت نداشته باشد، نماد از طریق حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. ۵. بازگشایی نماد در شرایط ظن دستکاری بازار چنانچه شائبه دستکاری بازار، چه در انتشار اطلاعات و چه در انجام معاملات وجود داشته باشد یا خرید و فروش بر اساس اطلاعات نهانی انجام شده باشد، سازمان بورس اقدام به توقف نماد خواهد کرد. در این شرایط، بازگشایی نماد از طریق حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان صورت می‌گیرد. ۶. بازگشایی نمادهای مشمول گره معاملاتی نمادهایی که به دلیل کمبود نقدشوندگی دچار گره معاملاتی شده‌اند، به روش حراج ناپیوسته و با دامنه نوسانی حداکثر دو برابر میزان مجاز روزانه بازگشایی خواهند شد. ۷. نوسان ۵۰ درصد و ۳۰ درصد اگر قیمت پایانی یک سهم در ۱۵ روز معاملاتی متوالی و در دامنه نوسان عادی، بیش از ۵۰ درصد افزایش یا بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته باشد، نماد حداکثر به مدت دو روز متوقف شده و پس از آن، با حراج ناپیوسته و محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. دلایل برگزاری حراج ناپیوسته حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان افشای اطلاعات الف افشای اطلاعات ب مجمع عمومی ( تنها به هدف تصویب صورت‌های مالی و تقسیم سود) مجمع عمومی مجمع فوق العاده ( تنها به هدف افزایش سرمایه یا کاهش آن) مجمع فوق العاده (سایر موارد) ظن دستکاری بازار گره معاملاتی (حداکثر دو برابر دامنه نوسان مجاز) قانون نوسان 50 و 30 درصد چطور می توان از حراج ناپیوسته در بورس مطلع شد؟ اطلاعیه‌های مربوط به حراج ناپیوسته در بورس، توسط ناظر بازار اعلام می‌شود. برای اطلاع دقیق از زمان برگزاری این حراج‌، می‌توانید به دو روش اقدام کنید: بررسی پیام ناظر در سامانه کارگزاری: با مراجعه به سامانه معاملاتی کارگزاری خود، در بخش «پیام ناظر»، اطلاعیه‌های مربوط به زمان دقیق حراج‌ها را مشاهده کنید. مراجعه به تابلوی معاملاتی سهم در سایت TSETMC: در سایت TSETMC و در صفحه مربوط به هر سهم، بخش «پیام ناظر» را بررسی کنید. در این بخش، اطلاعیه‌های مربوط به شروع حراج ناپیوسته برای آن سهم قابل مشاهده است. مثال از نحوه بررسی اطلاعیه حراج ناپیوسته فرض کنید می‌خواهیم حراج ناپیوسته را برای نماد نوری بررسی کنیم. برای […]
ادامه
سهام ممتاز

سهام ممتاز چیست و انواع آن کدام است؟

سهام ممتاز که به آن Preferred Shares گفته می‌شود یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری است که در بورس معامله می‌شود. سهام ممتاز در بورس ایران این امکان را به سهامداران می‌دهد که نسبت به سهامداران عادی در اولویت دریافت سود قرار بگیرند. در ادامه این مقاله از کاریزما لرنینگ به تعریف سهام ممتاز می‌پردازیم و معامله آن در کارگزاری را بررسی می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. سهام ممتاز چیست؟ معنای واژهٔ ممتاز در این سهام به این علت آمده است که پرداخت سود، نسبت به سود سهام عادی، اولویت دارد و باید به‌ طور کامل پرداخت شود حتی اگر شرکت به هر دلیلی ورشکسته شود. سهام ممـتاز، جز سهام سرمایه‌ای است که در ایران، قانون تجارت آن را پذیرفته‌است. این سهم دارای امتیازاتی است که به سهام عادی تعلق نمی‌گیرد. سهام ممتاز یکی از انواع سهام است که دارنده آن، حق رای ندارد ولی در دریافت سود سهام، نسبت به سهامداران عادی در الویت قرار می‌گیرد. سهام ممـتاز بر سهام بانام و بی‌نام برتری دارد. این سهام، بیشتر در شرایطی که شرکت نیاز به افزایش سرمایه دارد منتشر می‌شود و با دادن امتیازاتی به سرمایه‌گذاران آنها را ترغیب به ورود سرمایه به شرکت می‌کند و تحت شرایطی قابل انتقال هستند. سود سهام ممتاز همانطور که در مقاله “سهام چیست” گفته‌شد، سهام از لحاظ حقوقی به دو نوع سهام عادی و ممتاز تقسیم می‌شود که سوددهی متفاوتی دارند. سود سهام ممتاز، درصد ثابتی از مبلغ اسمی آن است که میزان سود آن از پیش تعیین‌شده است و در اختیار مجمع نیست. سود این سهام، باید پیش از سود سهام عادی پرداخت شود، حتی اگر شرکت به هرعلتی ضرر کرده باشد. در حالت کلی سود سهام ممتاز بیشتر از سهام عادی است. پرداخت سود سهام ممـتاز در ایران در فواصل منظم و دوره‌ای پرداخت می‌شود و در صورت عدم پرداخت، به سال‌های بعد منتقل می‌شود؛ به همین علت است برخی از افراد این سهام را به‌ عنوان اوراق با درآمد ثابت می‌دانند. به عبارت دیگر سود سهام ممتاز باید پرداخت شود و اگر شرکت یکسال سود پرداخت نکند، در پایان سال دوم پیش از سود سهام عادی، باید ابتدا سود سال اول و دوم سهامداران ممتاز را پرداخت کند. نحوه خرید سهام ممتاز براساس اساسنامه‌ای که توسط شرکت در مجامع مختلف تصویب می‌شود، نحوه دسترسی برای سهام ممـتاز تعیین خواهد شد. در برخی از موارد و شرایط اضطراری نیز سران هیئت مدیره برای نجات شرکت از ورشکستگی، با دادن این سهام به برخی از افراد، آنها را در امور شرکت دخیل می‌کنند. سهام مـمتاز می‌تواند در بورس اوراق بهادار معامله شود اما شرایط و ضوابط آن ممکن است با سهام عادی متفاوت باشد. برای شروع معامله در سهام، پس از اخذ کد بورسی باید در یک کارگزاری معتبر ثبت‌نام کرد تا از اطلاعیه شرکت‌ها جهت افزایش سرمایه و انتشار سهام ممتاز مطلع شد. برای ثبت‌نام در کارگزاری کاریزما بر روی لینک زیر کلیلک کنید. انواع سهام ممتاز سهام ممتاز در بورس به چند نوع تقسیم می‌شود. سهام ممتاز به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند: تجمعی زمانی‌ که شرکت نتواند سود سهامداران را به موقع پرداخت کند، باید در زمانی که توانایی دارد سود را به طور کامل پرداخت کند و کلیه سودهای انباشت‌شده را قبل از پرداخت سود سهامداران عادی بپردازد. سود سهام پرداخت نشده از دوره‌های پیشین را “سود معوقه” می‌نامند. غیرتجمعی دارندگان این سهام، در صورت عدم پرداخت سود سهام در زمان تعیین شده، مبلغی در آینده هم دریافت نخواهند کرد و هیچگونه حقی جهت تقاضای سود معوقه ندارند. سهام ممتاز با حق مشارکت محدود دارندگان این نوع سهام، علاوه‌بر دریافت سود ثابت، تا سقف مشخصی در سود اضافی شرکت نیز سهیم می‌شوند. این سقف مشارکت در اساسنامه شرکت تعیین می‌شود. به عنوان مثال، اگر سود ثابت سهام ممـتاز 10٪ باشد و سقف مشارکت تا 15٪ تعیین شود، سهامداران ممتاز ابتدا 10٪ سود ثابت خود را دریافت می‌کنند سپس، در صورت وجود سود اضافی تا 5٪ دیگر (مجموعاً 15٪) با سهامداران عادی در تقسیم سود شریک می‌شوند پس از رسیدن به این سقف، باقیمانده سود تنها میان سهامداران عادی توزیع می‌شود. سهام ممتاز با حق مشارکت کامل دارندگان این نوع سهام بعد از دریافت سود ثابت مشخص، در تمام سود باقیمانده به‌ طور کامل و بدون محدودیت با سهامداران عادی شریک می‌شوند. اگر فرض کنیم سود ثابت سهام ممـتاز 10٪ باشد، سهامداران ممتاز ابتدا این 10٪ را دریافت می‌کنند سپس سود باقیمانده به نسبت ارزش اسمی سهام میان سهامداران ممتاز و عادی تقسیم می‌شود. به عبارتی سهامداران ممتاز در سود اضافی، بدون هیچ محدودیتی، مشارکت دارند. قابل تبدیل به سهامداران این امکان را می‌دهد که سهام ممـتاز خود را به تعداد مشخص، به سهام عادی تبدیل کنند. البته ممکن است شرکت پس از مدتی و در تاریخ مشخص، دارندگان سهام ممـتاز قابل تبدیل را مجبور کند که این نوع سهام را به سهام عادی تبدیل نمایند. به این سهام سود ثابت تعلق می گیرد، اما چنانچه نرخ سود ثابت به علت بهبود وضعیت شرکت از میزان سود سهام عادی کمتر باشد، تحت شرایطی سهام ممتاز، قابل تبدیل به سهام عادی خواهند بود تا سود بیشتری نصیب سرمایه گذار شود. قابل بازخرید سهام ممتاز در بورس با قابلیت بازخرید یکی دیگر از انواع سهام ممـتاز است که سهامدار می‌تواند از ضرر احتمالی ناشی از ورود شرکت به بحران جلوگیری کند. در این حالت شرکت عرضه کننده سهام، باید طبق اساسنامه‌ خود، بازخرید آن را تضمین کند. تحت شرایطی این نوع سهام قابلیت‌ اختیاری یا الزامی بودن دارد که با توجه به اساسنامه این شرایط قابل تغییر است. با نرخ سود شناور همانطور که از اسم این سهام مشخص است، سود آن مقدار ثابتی ندارد. در این شرایط با توجه به قیمت سهام شرکت که تحت تاثیر نوسانات بازار قرار می‌گیرد، سود آن می‌تواند قابل تغییر باشد. ویژگی سهام ممتاز سهام ممـتاز نوعی سهام بانام هستند که معمولا در شرکت‌های سهامی خاص عرضه می‌شوند و مهم ترین ویژگی آن‌ها به شرح زیر هستند: صاحبان سهام مـمتاز، مالک بخش مشخصی از سهام یک شرکت هستند که از پیش و در ابتدای قرارداد تعیین‌شده است. دارندگان سهام مـمتاز معمولا از حق رأی در تصمیم گیری‌های شرکت برخوردار نیستند. سود سهام مـمتاز نسبت به سود سهام عادی اولویت دارد […]
ادامه
معاملات کد به کد در بورس

منظور از معاملات کد به کد در بورس چیست؟

هر شخص حقیقی یا حقوقی که بخواهد در بازار بورس ایران فعالیت کند، باید کد بورسی داشته باشد که به آن کد معاملاتی نیز می‌گویند. حال اگر در یک بازه زمانی کوتاه تعدادی کد معاملاتی حقیقی یا حقوقی حجم بسیار زیادی از سهام یک شرکت را بخرند یا بفروشند، می‌گوییم کد به کد انجام شده است. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، در مورد معاملات کد به کد در بورس صحبت خواهیم کرد. معاملات کد به کد یعنی یک روند صعودی یا نزولی به‌زودی شروع می‌شود. با ما همراه باشید تا با انواع و طریقه کد به کد در بورس آشنا شوید. منظور از کد به کد در بورس چیست؟ کد به کد یکی از اصطلاحات بورسی و به معنای خرید و فروش حجم بالایی از سهام یک شرکت در یک بازه زمانی کوتاه است که توسط چند کد معاملاتی حقیقی یا حقوقی انجام می‌شود. معنای کد به کد در بورس این است که یک روند صعودی یا نزولی به‌زودی آغاز می‌شود. معاملات کد به کد در بورس از پیش برنامه‌ریزی می‌شوند و طی این معاملات، چندین کد معاملاتی خاص با هماهنگی یکدیگر، معاملات مشابهی را در حجم‌های مشخص انجام می‌دهند. تشخیص این موضوع اهمیت زیادی برای سایر معامله‌گرها دارد. بهتر است بدانید کد به کد یکی از نشانه‌های ورود یا خروج پول هوشمند در بورس است. اگر نمی‌دانید پول هوشمند چیست، توصیه می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید: انواع معاملات کد به کد در بورس ما در معاملات کد به کد در بورس، با اشخاص حقیقی و حقوقی طرف هستیم، بنابراین چهار نوع کد به کد خواهیم داشت که در ادامه این چهار حالت را کامل بررسی می‌کنیم. کد به کد حقیقی به حقیقی یک یا چند شخص حقیقی با استفاده از کدهای معاملاتی خود، سهام را بین یکدیگر جابه‌جا می‌کنند. معمولاً اتفاق خاصی در این نوع کد به کد نمی‌اُفتد و گاهی شاهد تغییرات بسیار کمی در سهام شرکت هستیم. کد به کد حقیقی به حقوقی در این حالت، سهامدار حقیقی فروشنده و سهامدار حقوقی، خریدار سهام است. هدف این نوع کد به کد، جمع‌آوری سهام یک شرکت توسط حقوقی‌ها است که اصطلاحاً به آن خالی کردن سهم نیز گفته می‌شود. کد به کد حقیقی به حقوقی یعنی احتمالاً روند نزولی در پیش داریم. کد به کد حقوقی به حقیقی بنا به نظر بسیاری از حرفه‌ای‌های بازار بورس، کد به کد حقوقی به حقیقی مهمترین نوع کد به کد است که در آن، برعکس حالت قبلی، اشخاص حقوقی در نقش فروشنده سهام و حقیقی‌ها در نقش خریدار ظاهر می‌شوند. این نوع کد به کد با هدف افزایش قیمت سهم انجام می‌شود و احتمال شروع روند صعودی بسیار زیاد است. کد به کد حقوقی به حقوقی کد به کد حقوقی به حقوقی نیز همانند حالت اول، باعث ایجاد تغییرات خاصی در سهام یک شرکت نمی‌شود و هدف کاهش یا افزایش قیمت سهام نیست! اکنون که می‌دانیم معاملات کد به کد در بورس چیست، سراغ چند پرسش و اصطلاح مهم در این زمینه می‌رویم. سیگنال کد به کد در بورس چیست؟ همانطور که اشاره کردیم، کد به کد موید شروع یک روند صعودی یا نزولی در بازار است؛ بنابراین بسیاری از معامله‌گرها از کد به کد به‌عنوان سیگنال استفاده می‌کنند. از آنجایی که کد به کدهای حقیقی به حقیقی و حقوقی به حقوقی چندان تاثیری بر قیمت سهام ندارند، روی دو نوع دیگر تمرکز می‌کنیم. کد به کد از حقیقی به حقوقی (حقوقی: خریدار سهام) به‌منزله‌ی آغاز روند نزولی است و سیگنالی برای فروش سهام به حساب می‌آید. کد به کد از حقوقی به حقیقی (حقوقی: فروشنده سهام) به‌منزله‌ی آغاز روند صعودی است و سیگنالی برای خرید سهام به حساب می‌آید. پیگیری معاملات و شناسایی کد به کدها در بورس، کاری زمان‌بر است و نیاز به تسلط و تجربه دارد. این نکته را به خاطر بسپارید که شناسایی کد به کد در نواحی حمایت و مقاومت، ارزش بیشتری دارد. چگونه معاملات کد به کد را در بورس تشخیص دهیم؟ برای شناسایی معاملات کد به کد روش‌های مختلفی داریم که مهمترین و کاربردی‌ترین روش، استفاده از تابلوخوانی و فیلترنویسی است که در ادامه این روش را توضیح می‌دهیم. برای فیلترنویسی باید وارد سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران یا همان TSETMC شوید. مراحل کار به این صورت است: پس از ورود به سایت TSETMC، از گزینه‌های نوار بالا، دیده‌بان را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، مجدد از گزینه‌های نوار بالا، مطابق عکس زیر، فیلتر را انتخاب کنید و روی فیلتر جدید کلیک کنید. با ایجاد فیلتر جدید، فیلتر شماره 0 ایجاد می‌شود. روی آن کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، ابتدا می‌توانید نام فیلتر را به دلخواه وارد کنید. فیلتر را در قسمت بعدی یعنی شرط باید وارد کنید. فیلترها را در ادامه‌ی مقاله آورده‌ایم و شما کافیست آن‌ها را از این مقاله کپی و در قسمت شرط وارد کنید. پس از وارد کردن فیلترها، اعتبارسنجی را بزنید تا خطاهای احتمالی مشخص شوند. در صورت عدم وجود خطا، پیغام «خطایی در کد مشاهده نشد» نمایش داده می‌شود. در نهایت ثبت را بزنید و پنجره فیلترنویسی را ببندید. نمادها مطابق آنچه خواسته‌اید فیلتر می‌شوند. فیلتر کـد بـه کـد حقیقی به حقوقی فیلترنویسی در بورس فرآیندی است که در آن با اعمال شرط‌های مختلف، می‌توانیم سهام مد نظر خودمان با ویژگی‌های خاص را سریع پیدا کنیم. فیلترنویسی به روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. برای فیلتر کد به کد حقیقی به حقوقی می‌توانید از کد زیر استفاده کنید: (tvol)>1.25*[is5]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)<((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)<=(pc)&&(plp)<0&&(ct).Buy_N_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_I_Volume>0.5*(tvol) فیلتر کـد بـه کـد حقوقی به حقیقی برای کد به کد حقوقی به حقیقی نیز می‌توانید از این فیلتر استفاده کنید: (tvol)>1.5*[is6]&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>=((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)>=(pc)&&(plp)>0&&(ct).Buy_I_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_N_Volume>0.5*(tvol) توجه داشته باشید که فیلترنویسی به‌تنهایی قابل اتکا نیست و بر اساس نمی‌توان قضاوت صد در صد درستی داشت. برای شناسایی کد به کد در معاملات بورس، علاوه بر فیلترنویسی بایستی ریز معاملات، حجم معاملات، درصد و تعداد فروشندگان حقیقی و حقوقی را نیز مد نظر قرار دهید. مثالی از کد به کد حقیقی به حقوقی و حقوقی به حقیقی همانطور که اشاره کردیم، کد به کد حقوقی به حقیقی مهمترین نوع کد به کد در بازار و نشان‌دهنده‌ی افزایش قیمت و روند صعودی است. با استفاده از فیلترنویسی می‌خواهیم با یک مثال این مفهوم را بیشتر توضیح دهیم. بعد […]
ادامه
بازار پایه فرابورس

بازار پایه فرابورس چیست؟ + معرفی انواع بازار پایه

بازار پایه فرابورس پایین‌ترین سطح بازار فرابورس محسوب می‌شود. بازار پایه فرابورس به‌ عنوان بستری برای معاملات سهام شرکت‌هایی است که شرایط ورود به بازارهای اصلی بورس و فرابورس را ندارند و شرط ورود به آن دریافت کد بورسی است.​ بازار پایه به سه تابلوی زرد، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شود که در ادامه این مقاله از کاریزما لرنینگ به نحوه خرید و فروش سهام در بازار پایه فرابورس و معرفی بازار های پایه فرابورس می‌پردازیم. با ما همراه باشید. بازار پایه فرابورس چیست؟ شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس از فیلترهای سختگیرانه‌تری عبور کردند. به همین علت می‌توان گفت شرکت‌های بزرگ‌تر و معتمدتری هستند. شرکت‌هایی که نتوانسته‌اند به بورس تهران راه پیدا کنند اگر شرایط فرابورس را داشته باشند در این بازار پذیرفته می‌شوند. هدف از ایجاد این بازار حمایت از شرکت‌های نوپا با سرمایه‌های ثبت‌شده اندک است. این بستر می‌تواند شرکت‌های تازه‌ تأسیس را به سمت رشد و توسعه سوق دهد. فرابورس خود شامل چند بازار است که می‌توان به بازار اول، بازار دوم و بازار پایه اشاره کرد. بازار پایه فرابورس ایران یکی از بازارهای زیرمجموعه فرابورس ایران است که اولین قدم برای ورود به بورس و فرابورس، دریافت کد بورسی است. در پاسخ به این سوال که چه شرکت‌‌هایی به سمت بازار پایه میروند می‌توان گفت: شرکت‌هایی که درخواستی مبنی بر پذیرش ندارند و به دلیل الزام قانونی طبق ماده ۹۹ برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران بایستی در بازار پایه درج گردند. شرکت‌هایی که شرایط حضور در بازار بورس یا فرابورس را ندارند و لغو پذیرش شده‌اند، در بازار پایه درج می‌شوند. شرکت هایی که نزد سازمان بورس ثبت شده‌اند اما شرایط حضور در بازار بورس را ندارند. شرکت‌های حاضر در بازار پایه، نیاز کمتری به ارائه اطلاعات به بازار دارند. این بازار بنا شده‌است تا شرکت‌هایی در آن فعالیت کنند که در سازمان بورس هستند و ثبت شده‌اند اما نمی‌توانند در بازار بورس یا فرابورس وارد شوند. سرمایه‌گذاران باید بدانند که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار پایه بیش از دیگر بازارها است. تصویر زیر جایگاه بازار پایه را در بازار سرمایه ایران نشان می‌دهد. شرایط پذیرش در بازار پایه فرابورس شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در بازارهای اول و دوم فرابورس را ندارند یا به دلایل مختلفی مانند انحلال شرکت، ورشکستگی، عدم اظهار نظر حسابرس در مورد صورت‌های مالی و غیره امکان ادامه فعالیت آن‌ها در این بازارها وجود ندارد، به بازار پایه وارد می‌شوند. معیارها و شرایط پذیرش شرکت‌ها در بازار پایه در فرابورس به شرح زیر است: حداقل سرمایه ثبت شده شرکت حداقل سهام شناور حداقل تعداد سهامداران زیان انباشته حداقل سابقه فعالیت شرکت در صنعت مربوطه نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها و سودآوری انواع بازار پایه فرابورس در گذشته دامنه نوسان قیمت سهم در بازار پایه بین +۱۰% یا -۱۰% قیمت پایانی در روز معاملاتی قبل بود. اما شرایط پذیرش شرکت‌ها در بازار پایه از شهریور ماه سال 1398 با تصویب قوانین و مقررات جدید بازار پایه، به‌ منظور افزایش شفافیت اطلاعات طبقه‌بندی شرکت‌های درج شده به سه بخش زیر تقسیم شد. در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم: بازار پایه زرد بازار پایه نارنجی بازار پایه قرمز لازم به ذکر است در هر سال 2 بار (یکبار در پایان مرداد و بار دیگر در پایان دی) در طبقه بندی شرکت‌ها در تابلوهای بازار پایه بازنگری صورت خواهد پذیرفت؛ در موارد دیگر بلافاصله تغییر طبقه بندی انجام خواهد شد. بازار پایه زرد فرابورس چیست؟ تابلو زرد بازار پایه فرابورس به عنوان اولین تابلو در این بازار شناخته می‌شود. شرکت‌ها برای ورود به بازار پایه زرد فرابورس باید حداقل یک صورت مالی حسابرسی‌شده داشته باشند. علاوه‌بر این باید تعداد دفعاتی که شرکت نسبت به ارائه صورت‌های مالی خود اقدام نکرده، حداکثر دو مرتبه باشد. بازار پایه زرد دارای دامنه نوسان مثبت و منفی 3 درصد است. در صورتی که سهمی به مدت سه روز متوالی صف خرید یا فروش باشد، دامنه نوسان آن 5 درصد خواهد شد. در نظر داشته باشید که حداقل سفارش خرید در بازار پایه 50 میلیون ریال معادل 5 میلیون تومان است. شرکت‌هایی که دارای شرایط زیر باشند در بازار پایه زرد فرابورس قرار می‌گیرند: ارائه اطلاعات براساس دستور العمل اجرایی برای شرکت‌های اجرایی در فرابورس، با تاخیر کمتر از 100 روز باشد. شرکت حداکثر 2 مرتبه صورت‌های مالی خود را ارائه ندهد. شرکت‌ها الزام به ارائه حداقل یک صورت مالی حسابرسی‌شده هستند. بازار پايه نارنجي فرابورس چیست؟ شرکت‌هایی که در دوره رسیدگی شرایط ورود به بازار پایه زرد یا قرمز را نداشته باشند، وارد بازار پایه نارنجی فرابورس می‌شوند. در شرایطی که حسابرس یا بازرس قانونی، نظرش نسبت به هر یک از صورت‌های مالی شرکت، “مردود” یا از نوع “عدم اظهار نظر” باشد، سهام آن شرکت در تابلو نارنجی معامله خواهد شد. دامنه نوسان در بازار پایه نارنجی مثبت و منفی 2 درصد است. در صورتی که سهمی به مدت سه روز متوالی صف خرید یا فروش باشد، دامنه نوسان آن 4 درصد خواهد شد. شرکت ها با شرایط زیر در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس دسته‌بندی می‌شوند: شرکت‌هایی دارای شرایط تابلوهای زرد و قرمز نباشند. حسابرس یا بازرس قانونی، اظهار نظر مردود یا عدم اظهار نظر برای صورت‌های مالی در نظر بگیرد. بازار پایه قرمز فرابورس چیست؟ در شرایطی که مراجع قضایی رای مبنی بر ورشکستگی شرکت سهامی عام صادر کنند یا مجمع عمومی فوق‌العاده رای به انحلال شرکت بدهند. همچنین اکر شرکت حداقل 3 سال اقدام به ارائه صورت مالی حسابرسی نکند، وارد  بازار پایه قرمز فرابورس می‌شود. در تابلو قرمز، دمنه نوسان مثبت و منفی یک درصد است. شرکت‌ها با شرایط زیر در تابلو قرمز بازار پایه فرابورس قرار می‌گیرند: صدور رای بدوی یا قطعی توسط مراجع قضایی به ورشکستگی یک شرکت صدور رای توسط مراجع قضایی یا مجمع فوق العاده به انحلال شرکت عدم ارائه صورت مالی حسابرسی‌شده به مدت 3 سال متوالی یا بیشتر از آن نحوه خرید سهام بازار پایه فرابورس خرید و فروش سهام در بازار فرابورس مشابه بازار بورس است. برای فعالیت در بازار پایه ابتدا باید اقدام به دریافت کد بورسی کرد و در قدم بعدی باید در یک کارگزاری معتبر ثبت‌نام انجام شود. پس از ثبت‌ نام می‌توان به صورت همزمان در نمادهای بورسی و فرابورسی شروع معامله […]
ادامه
فرابورس چیست

فرابورس چیست؟ + آموزش صفر تا صد بازار فرابورس

در دنیای سرمایه‌گذاری، بورس تنها راه برای ورود به بازار سرمایه نیست. بلکه فرابورس، به‌عنوان یک بازار پویا و پرظرفیت، فرصت‌های بی‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. اما منظور از فرابورس چیست؟ فرابورس بازاری برای معامله سهام شرکت‌هایی است که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در بورس پذیرش شوند، اما همچنان فرصت معامله در یک بستر قانونی و تحت نظارت را دارند. این بازار، گزینه‌ای مناسب برای شرکت‌های کوچک و متوسط است که می‌خواهند از طریق عرضه سهام سرمایه جذب کنند و درعین‌حال، به سرمایه‌گذاران فرصت می‌دهد که با شرایط متنوع‌تری وارد دنیای بورس شوند. اما چگونه در فرابورس سرمایه‌گذاری کنیم؟ آیا راه ورود به فرابورس نیز کارگزاری است؟ چه شرکت‌هایی در این بازار فعالیت دارند؟ و ریسک‌های آن چیست؟ در ادامه این مقاله از کاریزما لرنینگ، به تمام این سؤالات پاسخ می‌دهیم. اگر می‌خواهید هوشمندانه‌تر در بازار سرمایه فعالیت کنید، این مقاله را از دست ندهید! تعریف فرابورس چیست؟ برای تعریف فرابورس به زبان ساده می‌توان گفت که فرابورس، بازاری برای معاملات سهام شرکت‌ها است. با این تفاوت که به دلیل سهولت در پذیرش، شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند سهام خود را در این بازار عرضه کنند. باتوجه‌به مزایای ورود به بورس، بسیاری از شرکت‌های سهامی به دنبال عرضه سهام خود در این بازار هستند. بااین‌وجود، به دلیل قوانین سخت‌گیرانه سازمان بورس و اوراق بهادار، ورود به بورس برای بسیاری از شرکت‌ها دشوار است. به‌منظور حل این مشکل، بازار فرابورس (OTC) ایجاد شده است. شرکت‌هایی که واجد شرایط ورود به بورس نیستند، می‌توانند با احراز حداقل استانداردها وارد این بازار شده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. اگرچه پذیرش در فرابورس ساده‌تر است، اما این بازار نیز تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد. ساختار فرابورس چیست و انواع آن بازار فرابورس ایران به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است تا شرکت‌ها با شرایط گوناگون بتوانند در آن فعالیت کنند. این تقسیم‌بندی بر اساس میزان ریسک و شفافیت شرکت‌ها انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب، هر شرکتی می‌تواند باتوجه‌به وضعیت خود، در یکی از بازارهای فرابورس که مناسب آن است، حضور داشته باشد. در ادامه به بررسی ساختار بازار فرابورس ایران می‌پردازیم: بازار اول فرابورس بازار دوم فرابورس بازار سوم (عرضه اوراق بهادار) بازار ابزارهای نوین مالی بازار پایه فرابورس بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) بازار اول فرابورس چیست؟ در این بازار، شرکت‌هایی که از نظر شفافیت مالی، سودآوری و رعایت الزامات سازمان بورس در سطح مناسبی قرار دارند، پذیرش می‌شوند. این شرکت‌ها از نظر نقدشوندگی و ریسک سرمایه‌گذاری وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سایر بخش‌های فرابورس دارند. بازار دوم فرابورس چیست؟ این بازار برای شرکت‌هایی طراحی شده که هنوز شرایط لازم برای ورود به بازار اول را ندارند؛ اما از حداقل استانداردهای پذیرش برخوردارند. شرکت‌های تازه‌تأسیس یا شرکت‌هایی که از لحاظ سودآوری و ساختار مالی در سطح پایین‌تری نسبت به بازار اول قرار دارند، معمولاً در این بازار پذیرش می‌شوند. بازار سوم فرابورس چیست؟ این بازار مخصوص عرضه اوراق بهاداری است که هنوز در هیچ‌یک از بازارهای بورس یا فرابورس پذیرفته نشده‌اند. این اوراق می‌توانند شامل سهام شرکت‌های در شرف پذیرش، اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت و سایر ابزارهای مالی باشند. بازار ابزارهای نوین مالی در این بخش، انواع ابزارهای مالی؛ مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اسناد خزانه اسلامی و سایر اوراق بدهی معامله می‌شوند. هدف این بازار، تأمین مالی برای شرکت‌ها و دولت از طریق انتشار ابزارهای مالی اسلامی است. بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) این بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ایجاد شده است تا بتوانند از طریق بازار سرمایه تأمین مالی کنند. پذیرش در این بازار شرایط ساده‌تری نسبت به سایر بازارها دارد و هدف اصلی آن، حمایت از رشد شرکت‌های نوآور است. بازار پایه فرابورس این بازار شامل شرکت‌هایی است که شرایط پذیرش در بازارهای اول و دوم را ندارند؛ اما همچنان امکان معامله سهام آن‌ها وجود دارد. بازار پایه خود به سه تابلو (زرد، نارنجی و قرمز) تقسیم می‌شود که هر کدام بر اساس میزان شفافیت اطلاعاتی و سطح ریسک شرکت‌ها تعریف شده‌اند: دسته اول: شرکت‌هایی که تمایلی به پذیرش ندارند، اما به دلیل الزامات قانونی باید در این بازار حضور داشته باشند. دسته دوم: شرکت‌هایی که قبلاً در بازار بورس بوده‌اند، اما شرایط لازم برای پذیرش در آن را از دست ‌داده‌اند. دسته سوم: شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در بورس و فرابورس را ندارند و به همین دلیل پذیرش آن‌ها لغو شده است. مقررات ارائه اطلاعات در بازار پایه نسبت به بازارهای اول و دوم ساده‌تر است و به همین دلیل، ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار بالاتر است.  بازار توافقی فرابورس چیست؟ بازار توافقی فرابورس یکی از بخش‌های بازار پایه فرابورس ایران است که در آن، معاملات بر اساس توافق مستقیم بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود. در این بازار، برخلاف سایر بازارهای فرابورس که قیمت‌ها از طریق عرضه و تقاضا در سامانه معاملاتی تعیین می‌شوند، قیمت معاملات به‌صورت توافقی بین طرفین مشخص شده و سپس در سامانه ثبت می‌شود. ویژگی‌های بازار توافقی فرابورس بازار توافقی فرابورس می‌تواند فرصت‌های مناسبی را برای معامله‌گران حرفه‌ای و شرکت‌های خاص فراهم کند. بااین‌حال، به دلیل ریسک‌های موجود در این بازار، لازم است که معامله‌گران بادقت و آگاهی کامل وارد این بازار شوند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازار شامل موارد زیر می‌شود: عدم محدودیت نوسان قیمت برخلاف سایر بازارهای بورس و فرابورس که دامنه نوسان قیمت دارند، در بازار توافقی قیمت‌ها بدون محدودیت تعیین می‌شوند و طرفین می‌توانند با هر قیمتی که توافق کنند، معامله را انجام دهند. شفافیت کمتر نسبت به سایر بازارها شرکت‌هایی که در بازار توافقی فرابورس فعالیت می‌کنند، معمولاً از نظر افشای اطلاعات مالی و الزامات سازمان بورس در سطح پایین‌تری قرار دارند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در این بازار ریسک بیشتری دارد. روش انجام معاملات در این بازار، معاملات به‌صورت بلوکی یا عمده انجام می‌شود. خریدار و فروشنده قبل از ثبت سفارش، بر سر قیمت و شرایط معامله به توافق می‌رسند و سپس معامله را در سامانه فرابورس ثبت می‌کنند. نحوه معامله در بازار فرابورس بازار فرابورس ایران بستری را برای خریدوفروش سهام شرکت‌هایی که شرایط ورود به بورس ندارند، فراهم می‌کند. به همین دلیل، معاملات در این بازار شباهت زیادی به معاملات بورس دارد و از طریق سامانه‌های آنلاین کارگزاری‌ها انجام می‌شود. بنابراین، برای شروع معامله […]
ادامه
عرضه اولیه آلومینا

عرضه اولیه آلومینا + زمان عرضه، نقدینگی و جزئیات

عرضه اولیه سهام شرکت آلومینای ایران با نماد «آلومینا» روز چهارشنبه، 8 اسفند ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. در این مطلب از کاریزما لرنینگ، نحوه مشارکت در این عرضه اولیه، سقف خرید، میزان نقدینگی موردنیاز و تمام نکات عرضه اولیه آلومینا را بررسی کرده‌ایم. اگر قصد دارید در این عرضه شرکت کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. جزئیات عرضه اولیه آلومینا روز چهارشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۳، تعداد ۹۹ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۴۵۲ سهم، معادل ۵ درصد از سهام شرکت آلومینای ایران در بازار دوم بورس تهران عرضه می‌شود. این شرکت به‌عنوان پانصد و نود و نهمین شرکت پذیرفته‌شد‌ه در بخش «ساخت فلزات اساسی»، گروه و طبقه «ساخت فلزات اساسی قیمتی و فلزات غیرآهنی» با نماد آلومینا در فهرست نرخ‌های تابلوی اصلی قرار گر‌فته است. همچنین عرضه آن به روش قیمت ثابت انجام خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شد‌ه برای عرضه نماد آلومینا، این میزان سهم به روش قیمت ثابت به عموم سرمایه‌گذاران اختصاص می‌یابد. قیمت مبنای هر سهم ۵۴ هزار و ۷۷۶ ریال تعیین شد‌ه و سقف مجاز خرید برای هر سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی، ۳۰۰ سهم خواهد بود. جزئیات عرضه اولیه آلومینا تعداد سهام قابل عرضه ۹۹,۹۹۸,۴۵۲ سهم حداکثر تعداد سهام قابل خریداری ۳۰۰ سهم قیمت مبنا ۵۴,۷۷۶ ریال نحوه مشارکت در عرضه اولیه آلومینا برای خرید عرضه اولیه آلومینا از طریق کارگزاری کاریزما، می‌توانید به دو روش آنلاین و آفلاین سفارش خود را ثبت کنید: روش اول: ثبت سفارش آنلاین برای خرید آنلاین عرضه اولیه آلومینا، کافی است در زمان اعلام‌شد‌ه توسط ناظر بازار، وارد سامانه معاملاتی اکسیر شوید و سفارش خود را ثبت کنید.پیش از ارسال سفارش، اطمینان حاصل کنید که موجودی حساب شما کافی است. سپس با جست‌وجوی نماد «آلومینا»، تعداد سهام موردنظر و قیمت پیشنهادی را مشخص کرده و سفارش خرید خود را نهایی کنید. روش دوم: ثبت سفارش آفلاین اگر امکان ثبت سفارش آنلاین در زمان عرضه اولیه را ندارید، می‌توانید پیش از برگزاری عرضه از گزینه ثبت سفارش آفلاین در سامانه معاملاتی اکسیر استفاده کنید.کارگزاری کاریزما این امکان را فراهم کرده است که متقاضیان، سفارش خود را زودتر در سامانه ثبت کنند تا خرید به‌صورت خودکار و در زمان عرضه توسط کارگزاری انجام شود. میزان نقدینگی موردنیاز برای عرضه اولیه آلومینا با توجه به اینکه سقف مجاز خرید برای هر فرد ۳۰۰ سهم تعیین شد‌ه و قیمت مبنای هر سهم ۵۴,۷۷۶ ریال در نظر گر‌فته شد‌‌ه است، مجموع مبلغ موردنیاز برای خرید حداکثری این عرضه، برابر با ۱۶,۴۹۳,۷۹۹ ریال خواهد بود. خلاصه آنچه در این مقاله گفته شد! عرضه اولیه سهام شرکت آلومینای ایران با نماد «آلومینا» در روز چهارشنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. در این عرضه، ۹۹ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۴۵۲ سهم معادل ۵ درصد از سهام شرکت در بازار دوم بورس تهران به روش قیمت ثابت واگذار خواهد شد. سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی می‌توانند حداکثر ۳۰۰ سهم را با قیمت ۵۴,۷۷۶ ریال برای هر سهم خریداری کنند. بنابراین، حداکثر نقدینگی موردنیاز برای مشارکت در این عرضه ۱۶,۴۹۳,۷۹۹ ریال خواهد بود. امکان ثبت سفارش برای این عرضه به دو روش آنلاین و آفلاین از طریق کارگزاری کاریزما فراهم شد‌‌ه است. متقاضیان می‌توانند در زمان اعلام‌شد‌ه توسط ناظر بازار، به سامانه معاملاتی اکسیر مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنند. در صورت عدم امکان ثبت سفارش آنلاین، از گزینه سفارش آفلاین استفاده کنند تا خرید آن‌ها به‌صورت خودکار انجام شود.
ادامه
عرضه اولیه مهرمام

عرضه اولیه مهرمام + زمان عرضه، نقدینگی و جزئیات

عرضه اولیه سهام شرکت مهرمام میهن با نماد «مهرمام» در روز سه‌شنبه، 7 اسفند ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. این عرضه به‌صورت ترکیبی و در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله نخست ویژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و در مرحله دوم، عموم سرمایه‌گذاران امکان خرید سهام را خواهند داشت. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی نحوه مشارکت در این عرضه اولیه، سقف خرید، میزان نقدینگی موردنیاز و راهکارهای بیمه کردن عرضه اولیه مهرمام پرداخته‌ایم. بنابراین، اگر قصد دارید در این عرضه شرکت کنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید. جزئیات عرضه اولیه مهرمام بر اساس اطلاعیه منتشرشد‌ه از سوی شرکت فرابورس ایران، عرضه اولیه سهام شرکت مهرمام میهن در روز چهارشنبه، 7 اسفند ۱۴۰۳ انجام خواهد شد. در این عرضه، ۳۸۸ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم معادل ۱۲ درصد سهام این شرکت در دو مرحله در تابلو دانش بنیان بازار نوآفرین فرابورس عرضه می‌شود. زمان ثبت سفارش برای سرمایه‌گذاران حقیقی، توسط ناظر بازار در روز عرضه اعلام خواهد شد. مرحله اول عرضه اولیه مهرمام در مرحله نخست، 4 درصد از کل سهام شرکت، معادل ۱۲۹,۴۰۰,۰۰۰ سهم، از طریق حراج به سرمایه گذاران واجد شرایط شامل صندوق های سرمایه گذاری سهامی و مختلط عرضه خواهد شد. همچنین، حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی در این مرحله، یک میلیون و ۶۱۷ هزار و ۵۰۰ است. جزئیات مرحله اول عرضه اولیه مهرمام تعداد سهام قابل عرضه ۱۲۹,۴۰۰,۰۰۰ سهم حداکثر تعداد سهام قابل خریداری 1,617,500 سهم قیمت ارزش‌گذاری ۳,۷۳۰ ریال مرحله دوم عرضه اولیه مهرمام در مرحله دوم عرضه اولیه مهرمام، 8 درصد از کل سهام شرکت، معادل  ۲۵۸,۸۰۰,۰۰۰ سهم، با قیمت ثابت کشف‌شد‌ه در مرحله اول، به عموم سرمایه گذاران ارائه می شود. در این مرحله، هر کد معاملاتی می تواند حداکثر ۵۰۰ سهم خریداری کند. جزئیات مرحله دوم عرضه اولیه مهرمام تعداد سهام قابل عرضه ۲۵۸,۸۰۰,۰۰۰ سهم حداکثر تعداد سهام قابل خریداری ۵۰۰ سهم قیمت عرضه قیمت کشف‌شد‌‌ه در مرحله اول راهنمای شرکت در عرضه اولیه مهرمام برای خرید عرضه اولیه مهرمام می‌توانید از طریق کارگزاری کاریزما، به دو روش آنلاین و آفلاین ثبت سفارش کنید: روش اول: ثبت سفارش آنلاین برای خرید عرضه اولیه مهرمام به‌صورت آنلاین، کافی است در زمان اعلام‌شد‌ه توسط ناظر بازار، وارد سامانه معاملاتی اکسیر شوید و سفارش خود را ثبت کنید.پیش از ثبت سفارش، اطمینان حاصل کنید که موجودی حساب شما برای خرید کافی است. سپس با جست‌وجوی نماد «مهرمام»، تعداد سهام موردنظر و قیمت پیشنهادی را وارد کرده و سفارش خرید را ثبت کنید. روش دوم: ثبت سفارش آفلاین در صورتی که امکان ثبت سفارش آنلاین در زمان عرضه اولیه را ندارید، می‌توانید پیش از برگزاری عرضه اولیه، از گزینه ثبت سفارش آفلاین در سامانه معاملاتی اکسیر استفاده کنید. کارگزاری کاریزما این امکان را فراهم کرده است که متقاضیان، پیش از روز عرضه، سفارش خود را در سامانه ثبت کنند تا خرید به‌صورت خودکار توسط کارگزاری انجام شود. میزان نقدینگی موردنیاز برای عرضه اولیه مهرمام اگر قیمت کشف‌شد‌ه در مرحله اول عرضه اولیه برابر با قیمت ارزش‌گذاری‌شد‌ه باشد، میزان نقدینگی موردنیاز برای شرکت در این عرضه ۱,۸۶۵,۰۰۰ ریال خواهد بود. این مبلغ نشان‌دهنده حداکثر سرمایه‌ای است که برای خرید سهام در این عرضه باید در حساب معاملاتی خود داشته باشید. با این حال، میزان دقیق نقدینگی موردنیاز به عواملی مانند تعداد شرکت‌کنندگان در عرضه و میزان تخصیص سهام به هر فرد بستگی دارد. در صورت افزایش تعداد متقاضیان، ممکن است تعداد سهام تخصیص‌یافته به هر کد معاملاتی کاهش یابد و در نتیجه، مبلغ موردنیاز برای خرید نیز کمتر شود. اوراق تبعی عرضه او‌لیه مهر‌مام سرمایه‌گذاران می‌توانند از اوراق اختیار فروش تبعی برای بیمه کردن سهام خود در بازار سرمایه استفاده کنند. این اوراق به آن‌ها این امکان را می‌دهد که از کاهش ارزش سهام خود جلوگیری کنند. بر اساس اطلاعیه فرابورس ایران، به ازای هر سهم خریداری‌شد‌ه در عرضه اولیه مهرمام، اوراق اختیار فروش تبعی با نماد «همهرمام ۰۴۱۲» به سرمایه‌گذاران اختصاص داده می‌شود. مشخصات این اوراق در جدول زیر آورده شد‌ه است: اطلاعات اوراق تبعی نماد مهرمام نماد همهرمام ۰۴۱۲ دارایی پایه شرکت مهر مام میهن عرضه‌کننده سهامداران حقوقی و حقیقی قیمت اعمال ۳۰٪ بالاتر از قیمت کشف‌شد‌‌ه در روز عرضه اولیه تاریخ سررسید ۱۴۰۴/۱۲/۰۹ معاملات ثانویه ندارد جمع‌بندی عرضه اولیه مهر‌مام روز سه‌شنبه 7 اسفند ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. در این عرضه، ۳۸۸,۲۰۰,۰۰۰ معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت مهرمام میهن به بازار عرضه می‌شود. فرآیند عرضه در دو مرحله انجام خواهد شد. در مرحله اول، ۴ درصد از سهام از طریق روش حراج به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص می‌یابد. طی مرحله دوم نیز، ۸ درصد از سهام با قیمت کشف‌شد‌ه در مرحله اول، در اختیار عموم سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. در این مرحله، هر کد معاملاتی می‌تواند حداکثر 500 سهم خریداری کند. سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق کارگزاری کاریزما، به دو روش آنلاین و آفلاین سفارش خود را ثبت کنند. علاوه بر این، برای هر سهم خریداری‌شد‌ه، اوراق اختیار فروش تبعی تخصیص داده می‌شود که می‌تواند به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری کمک کند.
ادامه

ورود به بورس

برای ورود به بورس و دنیای سرمایه‌گذاری نیاز داری مقدمات بازار سرمایه یاد بگیری که به‌راحتی می‌تونی اونا رو یاد بگیری و در کنار یادگیری، سرمایه‌گذاری خودت رو هم در بازار سرمایه شروع کنی.

روش‌های ورود به بورس

برای ورود به بورس دو روش وجود داره. سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم. سرمایه‌گذاری مستقیم مناسب افرادی هست که دانش تحلیلی و زمانی کافی برای معامله‌کردن دارن؛ ولی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم که همون خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری است در یک دهه اخیر خیلی مورد استقبال قرار گرفته و برای همه سرمایه‌گذاران مناسب است.

مزیت‌های بازار سرمایه

بازار سرمایه یکی از بازارهای پر طرف‌دار اقتصاد ایران است و به خاطر تنوع بسیار زیاد و بازدهی بالا در بلندمدت مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. مزیت‌های بورس نسبت به سایر بازارهای اقتصاد ایران شامل: نقدشوندگی بالاتر، تنوع سرمایه‌گذاری، بازدهی مناسب با هر سطح ریسک، سرمایه‌گذاری با حداقل 500 هزار تومان.

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.