روش سرمایه گذاری کم ریسک در بازار بورس کدام است؟

روش سرمایه گذاری کم ریسک در بازار بورس کدام است؟

سرمایه گذاری کم ریسک
ورود به بورس

سرمایه گذاری کم ریسک جزء یکی از خواسته‌های همیشگی سرمایه‌گذاران است. به همین جهت، آنها در پی یافتـن بهترین و کم ریسک ترین سرمایه گذاری راهکارهای مختلفی را برای امتحان می‌کنند. اکثر افراد بورس و بازار سرمایه را بهترین جا برای سرمایه‌گذاری می‌دانند، در حالیکه برخی دیگر از ضررهای احتمالی این بازار واهمه دارند. اما آیا واقعا هر نوع سرمایه گذاری در بورس با ریسک زیاد همراه است و این ریسک قابل کاهش نیست؟ چگونه می‌توان سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود را در بازار سرمایه تجربه کرد؟ در این مقاله از کاریزما به پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

سرمایه گذاری کم ریسک چیست؟

همانطور که می‌دانیم، ریسک یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی است. مدیریت ریسک هم کلید موفقیت در این سرمایه‌گذاری است. بسیاری از افراد، سرمایه‌گذاری در بورس را به‌عنوان یکی از گزینه‌های پرریسک سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند و به این دلیل از آن روی می‌گردانند. در حالیکه با یادگیری اصول سرمایه گذاری و شناسایی سهام ارزشمند در بازه زمانی مشخص سود چشمگیری می‌توان از بورس کسب کرد. اگرچه هیچ سرمایه‌گذاری بدون نیست، اما بستگی به این دارد که چه نوعی از ریسک را تجربه کنید و سطح ریسک‌پذیری شما چقدر است.

مقاله پیشنهادی: انواع ریسک در بازار سرمایه

در صورتی‌که قادر به تحمل حتی اندکی از سرمایه‌ خود در بازه زمانی کوتاه‌مدت هم نیستید، خرید سهام امری معقول برای شما نیست. در این صورت، خرید صندوق سرمایه گذاری کم ریسک گزینه ایده‌آل‌تری برای شما خواهد بود.

سرمایه گذاری کم ریسک در بورس

کدام یک از سرمایه گذاری ها ریسک کمتری دارد؟

با وجودی که ریسک بخش جدانشدنی بازار بورس است، اما همان‌طور که گفتیم این بازار با استفاده از روش‌هایی، شرایطی را ایجاد کرده است تا افراد ریسک کمتری را تجربه کنند. خرید اوراق قرضه، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری و… ازجمله روش‌های کم ریسک سرمایه گذاری در بورس هستند که در ادامه به شرح و توضیح آن‌‌ها می‌پردازیم.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ کم‌ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری در بورس

پیشتر راجع به سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم در بازار سرمایه اشاره کردیم. ورود غیرمستقیم به بازار سرمایه ازطریق سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها قطعا ریسک کمتری نسبت به ورود مستقیم به این بازار دارد. زیرا این صندوق‌ها توسط گروهی از کارشناسان حرفه‌ای بازار سرمایه مدیریت می‌شوند که استراتژی‌های معاملاتی بهینه‌تری نسبت به سرمایه‌گذاران عادی خواهند داشت.

البته خود این صندوق‌ها نیز دارای میزان ریسک متفاوت هستند. به عنوان مثال، صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام به این علت که بخش عمده آن متشکل از سهام است نسبت به صندوق درآمد ثابت که بخش عمده آن اوراق مشارکت است، ریسک بیشتری دارد.

به تعبیری، صندوق سهامی، پر ریسک (high risk) و صندوق درآمد ثابت جزء سرمایه گذاری های کم ریسک (low risk) است. در این میان، صندوق مختلط که ترکیبی از سهام و اوراق مشارکت است، ریسک متوسطی دارد یا به عبارتی (medium risk) است.

نکته دیگر اینکه هرکدام از این صندوق‌ها به دو صورت در بازار بورس ارائه می‌شوند یا به صورت صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال یا صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF).

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه به شرح زیر است:

صندوق‌ سهامی؛ روشی ایده‌آل برای سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود

در این نوع صندوق، حداقل ۷۰ درصد از مبالغ در سهام سرمایه‌گذاری می‌شوند و مدیران صندوق بخش عمده دارایی صندوق را به خرید و فروش در بورس و فرابورس اختصاص می‌دهند. به همین دلیل، این صندوق برای افرادی که ریسک‌پذیرتر هستند مناسب است. البته با توجه به اینکه صندوق سهامی ریسک بالاتری نسبت به صندوق‌های دیگر دارد اما به همان نسبت سود بیشتری را نصیب دارندگان خود می‌کند.

صندوق سرمایه گذاری سپهر کاریزما با نماد کاریس، یکی از صندوق‌های سهامی از نوع قابل معامله یا ETF است. برای آشنایی بیشتر با این صندوق سرمایه گذاری اینجا کلیک کنید.

سرمایه گذاری کم ریسک در بورس

درآمد ثابت؛ صندوق سرمایه گذاری کم ریسک

صندوق‌های درآمد ثابت کم‌ریسک‌ترین روش سرمایه‌گذاری در بازار بورس محسوب می‌شوند. در این نوع صندوق، حداقل ۷۵ درصد از مبالغ در اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق بهادار رهنی و گواهی‌های سپرده منتشرشده توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی سرمایه‌گذاری می‌شوند. مدیران صندوق اجازه دارند تنها ۲۵ درصد از دارایی صندوق را به خرید و فروش در بورس و فرابورس اختصاص دهند. همچنین مدیران صندوق اجازه ندارند بیشتر از ۵ درصد از کل ارزش دارایی صندوق را در یک سهم سرمایه‌گذاری کنند.

همان‌طور که مشخص است این نوع صندوق، نرخ ریسک و به تبع آن سود پایین‌تری نسبت به سایر صندوق‌ها دارد. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیز به دو صورت پرداخت می‌شود؛ یا به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود یا سرمایه‌گذار با افزایش ارزش واحدهای صندوق در زمان فروش واحد، سود خود را دریافت می‌کند. روش دریافت سود در صندوقهای درآمد ثابت، بستـه به شرایط و قوانین صندوقی است که انتخاب می‌کنید.

در این راستا، صندوق یاقوت آگاه تحت مدیریت شرکت سبدگردان آگاه از نوع صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت است و جزء کم ریسک ترین روش های سرمایه گذاری در بازار بورس به حساب می‌آید. در واقع، می‌توان انتظار سود تضمین‌شده و اندکی بیش از سود بانکی را از این نوع صندوق‌ها داشت؛. بنابراین صندوق یاقوت آگاه می‌تواند جایگزین خوبی برای سپرده‌گذاری بانکی باشند.

صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختلط؛ از کم ریسک ترین صندوق های سرمایه گذاری

در این نوع صندوق، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از مبالغ در اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت یا سپرده بانکی و.. سرمایه‌گذای می‌شوند و ۴۰ تا ۶۰ درصد مابقی در سهام. از نظر ریسک و سوددهی نیز صندوق مختلط حد وسط صندوق‌های در سهام و درآمد ثابت است. یعنی ریسکی متوسط و سودی متوقع را برای صاحبش به ارمغان می‌آورد.

لازم به ذکر است که صندوقهای مختلط سود تضمین‌شده ندارند، اما مانند دو نوع صندوقی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، ضامن نقدشوندگی دارند.

برای سرمایه گذاری در صندوق مختلط کاریزما اینجا کلیک کنید.

سبدگردانی اختصاصی؛ بهترین و کم ریسک ترین سرمایه گذاری

سبدگردانی اختصاصی را نیز می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از کم ریسک ترین روش‌های سرمایه گذاری در بازار بورس مطرح کرد. با سپرد‌ن پرتفوی یا همان سبد دارایی خود به افراد آگاه و باتجربه در بازار سرمایه، به‌نوعی از میزان ریسک خود کم می‌کنید. این افراد توانایی بالایی در تحلیل بازار و سهام دارند و می‌توانند طرز رفتار سهم‌ها در این بازار را شناسایی کنند. به همین دلیل می‌توانید انتخاب کنید که سبد سرمایه‌گذاری شما متشکل از چه نوع سهامی باشد، سهام پر ریسک یا کم ریسک.

در واقع، شرکت‌های سبدگردان قبل از آغاز به سرمایه‌گذاری، طی جلساتی اهداف و میزان ریسک‌پذیری شما را بررسی می‌کنند و بر اساس اطلاعات به دست آمد‌ه، سبد سرمایه‌گذاری شما را تشکیل می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: سبدگردانی چیست و مناسب چه افرادی است؟

گفتنی‌ست که تمامی صندوق‌هایی که تحت عنوان سرمایه‌گذاری کم ریسک نام بردیم، تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. بنابراین از شفافیت اطلاعاتی بالایی برخوردار هستند. تمامی اطلاعات مربوط به این صندوق‌ها در سایت آن‌ها وجود دارد و تغییرات آن به روزرسانی می‌شود.

جمع بندی مطالب

در مقاله‌ای که مطالعه کردید، روش های سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود را به شما معرفی و میزان سوددهی آنها را در برابر ریسک‌شان توضیح دادیم. گفتیم که صندوقهای سرمایه‌گذاری گزینه‌ای ایده‌آل برای کسب بازدهی پایدار هستند. صندوق های سهامی، درآمد ثابت و مختلط جزء کم ریسک ترین صندوق های سرمایه گذاری هستند که با سرمایه‌گذاری در آنها خیالتان از بابت اصل سرمایه خود راحت خواهد بود. همچنین این صندوق‌ها سود ثابتی را در بازه زمانی معین به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.