چگونه افراد کم ریسک در بازار سرمایه سود کسب کنند؟

چگونه افراد کم ریسک در بازار سرمایه سود کسب کنند؟

New_fixedincome
ورود به بورس

سرمایه گذاری در صندوق ها جزو روش غیر مستقیم برای سرمایه گذاری میباشد. ما در این مطلب قصد داریم به بیان صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟ صندوق با درآمد ثابت چه ویژگی هایی دارد؟ بپردازیم.

همه صندوق‌های مشترک در ایران زیر نظر سازمان بورس بوده و تحت نظارت دقیق قانونی قرار دارد. دوره­ های پرداخت سود در صندوق ­های سرمایه ­گذاری با درآمد ثابت ۱-۳-۶-۱۲ ماهه می­ تواند باشد در ادامه به توضیح بیشتر این موضوع می پردازیم.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چه ویژگی هایی دارد؟

قابلیت نقدشوندگی بالا ، ضامن نقدشوندگی ، سود تضمینی ،امکان سرمایه گذاری با حداقل سرمایه و ریسک پایین از جمله ویژگی های صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت می باشد که در ادامه به شرح کامل آن می پردازیم.

در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت به دلیل اینکه ریسک حداقل است ۷۰%-۹۰% از دارایی های صندوق را در گواهی سپرده بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند.

با توجه به صلاح دید مدیر صندوق باقیمانده دارایی صندوق در بازار سرمایه که پرریسک است، سرمایه گذاری خواهد شد. بطور معمول صندوق با درامد ثابت حداقل سود تضمین شده خواهد داشت. اینکه چرا افراد در بورس ضرر می کنند دلایل متعددی دارد اما شما می توانید با انتخاب صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت ریسک سرمایه گذاری خود را به حداقل برسانید.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت در مدت زمان تعیین شده به سرمایه گذاران خود سود پرداخت می نمایند.

یکی از مهمترین مزیت صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت می توان به قابلیت نقد شوندگی بالای آنها اشاره کرد نکته قابل توجه این که اکثر این صندوق ها یک رکن به نام ضامن نقد شوندگی دارند که معمولا این نهاد یک نهاد مالی معتبر می باشد که این ضمانت موجود باعث میشود تا سرمایه گذاران با آرامش بیشتری سرمایه گذاری کنند.

اما خیلی ها برایشان سوال پیش می آید که سرمایه گذاری در بانک یا بورس ،کدام بهتر است؟  ریسک سرمایه گذاری صندوق با درامد ثابت همانند بانک کم است اما از نظر سوددهی سرمایه گذاری در بورس سوددهی بیشتری نسبت به بانک دارد پس صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت برای افراد کم ریسک که پول خود را در بانک نگهداری می کنند یک گزینه جذاب به شمار می روند.

به منظور اینکه این اوراق سرمایه گذاران را به خود جذب کنند معمولا نرخ سودی بیشتر از سپرده های بانکی خواهند داشت و عموما دارای سودی بیشتر از سپرده های بانکی هستند و از طرفی تضمین شده هستند و این موضوع باعث می شود تا بسیاری از سرمایه گذاران جذب این اوراق شوند.

اینکه چگونه در بورس موفق شوید به میزان سطح آگاهی شما نسبت به بازار بورس و همچنین روش سرمایه گذاری در بورس بستگی دارد اما اگر جز سرمایه گذاران ریسک گریز هستید روش غیر مستقیم سرمایه گذاری از طریق یک شرکت سبدگردان و همچنین انتخاب صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت بهترین گزینه برای شما می باشد.

شما  در صندوق­ های سرمایه­ گذاری با درآمد ثابت به نسبت سرمایه­ ای که دریافت می کنند اوراق بهاداری به نام واحد سرمایه ­گذاری منتشر و به نام سرمایه­ گذاران صادر خواهند کرد.

قیمت هر واحد سرمایه­ گذاری به طور معمول در زمان آغاز به کار یک صندوق  ۱۰۰.۰۰۰ تومان می باشد. دوره­ های پرداخت سود در صندوق ­های سرمایه ­گذاری با درآمد ثابت ۱-۳-۶-۱۲ ماهه میتواند باشد.

به عنوان مثال اگر دوره پرداخت سود یک صندوق ۳ ماهه باشد در طول این مدت قیمت هر واحد سرمایه ­گذاری آن صندوق بر اساس عملکرد مدیر صندوق تغییر می­کند و به فرض به ۱۰۵.۰۰۰ تومان افزایش می­ یابد.

در سر رسید ۳ ماه مبلغ ۵۰۰۰ تومان سود این دوره به عنوان سود نقدی به سرمایه­ گذار پرداخت شده و قیمت هر واحد سرمایه ­گذاری مجددا ۱۰۰.۰۰۰ تومان خواهد شد و این چرخه تا زمانی که آن صندوق در حال فعالیت است، ادامه خواهد داشت.

صندوق‌های درآمد ثابت با انتشار «واحدهای سرمایه‌گذاری» (Unit) پول سرمایه‌گذاران حقیقی یا حقوقی را جمع می‌کنند و آنها را در اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق بدهی و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌کند و همانند بانک جریان نقدینگی ثابت برای سرمایه‌گذار تامین می‌کنند.

سرمایه‌گذاران با خرید واحدهای صندوق به میزان سرمایه خود در سود و زیان سبد صندوق شریک خواهند شد. سرمایه‌گذاران می‌توانند در هر زمان که تمایل داشتند سرمایه‌گذاری خود را از طریق ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری به وجه نقد تبدیل نمایند.

قیمت هر واحد صندوق درآمد ثابت از تقسیم ارزش سبد به تعداد واحد صندوق به دست خواهد آمد. با تغییر ارزش سبد قیمت واحد صندوق‌های مشترک روزانه تغییر می‌کند.

وقتی یک سرمایه‌گذار اقدام به ابطال واحد خود می‌کند پولش را به قیمت روز دریافت خواهد کرد که می‌تواند کمتر یا بیشتر از مقدار اولیه سرمایه‌گذاری باشد. همه صندوق‌های مشترک در ایران زیر نظر سازمان بورس بوده و تحت نظارت دقیق قانونی قرار دارد.

صندوق ها در پایان وقت بازار ارزش سبد و بازده سبد صندوق را محاسبه کرده و اعلام می‌کنند. بدین ترتیب هر روز مشخص می‌شود که این صندوق امروز به چه میزان سود یا ضرر کرده است.

بازده صندوق‌ها در دوره‌های زمانی یک روزه، یک ماه گذشته، سه ماه گذشته و یک سال گذشته و درنهایت از زمان تاسیس تا به الان اعلام می‌شود.

هزینه ابطال و زمان واریز پول در صندوق با درآمد ثابت

برای اطلاع از هزینه ابطال و زمان واریز پول در صندوق با درآمد ثابت به کارگزاری یا شعبه بانک مراجعه نمایید و یا از وبسایت صندوق اطلاعات لازم و مورد نظر را کسب کنید.

امکان دارد هزینه ابطال عددی ثابت یا متغیر برای هر واحد سرمایه‌گذاری باشد و یا ممکن است که پول شما برای مدتی مثلاً یک ماه در حسابی مسدود شود. توجه داشته باشید که سرمایه گذاری در صندوق ها و بانک ها هر دو معاف از مالیات می باشند.

سود سرمایه‌گذاران صندوق‌های درآمد ثابت چگونه تعیین می‌شود؟

پیش از سرمایه گذاری و انتخاب این صندوق سرمایه گذری مشترک این سوال که سود سرمایه‌گذاران صندوق‌های درآمد ثابت چگونه تعیین می‌شود؟ در ذهن هر سرمایه گذاری مطرح می شود. در واقع دریافت سود برای سرمایه گذاران صندوق‌های درآمد ثابت از دو روش زیر انجام می شود.

روش اول NAV یا افزایش ارزش خالص دارایی‌ها که به شرح زیر می باشد:

در روش افزایش ارزش خالص دارایی ها یا NAV، زمانی که سبد صندوق افزایش یابد، قیمت واحدهای صندوق هم بالا خواهد رفت که در این حالت سرمایه‌گذار با فروش واحدها می تواند از مابدتفاوت قیمت صدور و ابطال سود خواهد ببرد.

روش دوم دریافت سود تقسیمی دوره‌ای صندوق می باشد که به شرح زیر است:

در صندوق‌های درآمد ثابت مانند اوراق بدهی دو نوع سود وجود دارد، سود دوره ای و سود پایان دوره ای. که شما با توجه به نیاز و سلیقه‌ی شخصی خود می توانید صندوق درآمد ثابت خود را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید.

نکات قابل توجه برای سرمایه گذاری در صندوق ها با درامد ثابت

پیش بینی سود صندوق ها معمولا به کارگزاری ها و یا به شعبه بانک اطلاع رسانی می شود اما سود قطعی صندوق معمولا با اختلاف همراه خواهد بود و علت آن هم این است که ارزش سبد صندوق‌ها مدام تحت تاثیر عوامل مختلف بازار قرار میگیرد و تغییر می کند.

امکان اینکه بتوانید برای یک‌ ماه آینده ارزش سبد را به طور دقیق پیش‌بینی کنید، نیست اما اگر بازار در شرایط عادی باشد سودی که صندوق‌ها در آخر به دست می آورند به عدد پیش‌بینی شده نزدیک تر است.

زمان و چگونگی پرداخت سود برای صندوق‌ها می‌تواند مختلف باشد و معمولا در اساس‌نامه و امیدنامه صندوق ها ذکر شود.

نکنه مهم اینجاست که هر صندوق یک ضامن نقدشوندگی (معمولا بانک) خواهد داشت که تضمین نقدینگی صندوق می باشد و در هر لحظه آمادگی دارد تا اگر سرمایه‌گذاران تمایل به خروج از صندوق داشتند به دلیل کم بودن نقدینگی، آن را تامین نماید.

وجود ضامن در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، یکی از مهمترین و بهترین امتیازات و مزیت های صندوق‌ها در ایران می باشد زیرا با پذیرش این ریسک بسیار مهم، هر سرمایه‌گذار در هر زمانی می‌تواند سرمایه خود را به ارزش روز به صورت وجه نقد دریافت نماید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.