چند راهکار که در بازار منفی نباید انجام داد

چند راهکار که در بازار منفی نباید انجام داد

padcast
ورود به بورس

وقتی در بازار سرمایه ورود می کنید علاوه بر دانستن اطلاعات عمومی در مورد بورس و یاد گیری در این زمینه موضوعات دیگری هم وجود دارد،  عوامل زیادی هستند که موجب هراس و استرس ما می‌شوند و واکنش‌هایی را برای ما به دنبال دارند. در گذشته این اتفاقات با رویدادهای طبیعی رخ می‌داد اما امروز با مواجهه با نظرات منفی و تلاطمات بازار سهام یا سایر گزینه های سرمایه گذاری رخ می‌دهد. بروز این حواس در هر زمان ممکن است. در این روزها، بیش از هر چیز، تلاطمات بازار سهام باعث بروز وحشت و علائم آن در افراد می‌شود. اما می‌توان با راهکارهایی به غلبه بر وحشت ناشی از تلاطمات بازارها را کنترل کرد. البته برخی کارها را نیز نباید انجام داد.

چه کارهایی به کمک ما نمی آیند:

 موقعی که بازار بورس در روند منفی و یا قرمز پوش است یک سری کارها می توان انجام ندهید. داشتن استراتژی مناسب برای مقابله با استرس و ترس بسیار اهمیت دارد. در مواجهه با تلاطمات بازار سهام، گاهی نباید یک سری کارها را انجام دهیم. البته گاهی دست نگه داشتن و کارهایی را انجام ندادن از هر کار دیگری بهتر است. در سرمایه گذاری، مواقعی پیش می‌آید که نباید واکنشی نشان دهیم. یا نباید مرتکب برخی کارها شویم.

دیدن لحظه ایی سبد خود:

خیلی از افردای که شروع به گرفت رژیم می کنند هر روز برای مشاهده نتیجه خود بر روی وزنه می روند و وزن خود را چک می کنند، عمل نکنید. هستند افرادی که مدام پرتفو خود را آن هم درست در زمانی که می‌دانند شاخص در حال ریزش است، بررسی می‌کنند. در چنین مواقعی ما با دو حالت مواجه هستیم؛ یا حد ضرر در سهام‌مان را مشخص کردیم و دست به کار فروش در همان حد ضرر می‌شویم و یا با دید بلند مدت وارد بازار سهام شده‌ایم. در حالت اول که همه چیز مشخص است. اما در حالت دوم نباید در همه حال انتظار دیدن پرتفویی منظم را داشته باشیم. تغییرات مکرر با این تلاطم ممکن است حال فرد سرمایه گذاری که مدام در حال بررسی است را به هم بریزد و ما را به جایی برساند که به اصل سرمایه گذاری بدبین شویم. بنابراین بهتر است سعی کنیم دید وسیع داشته باشیم و چشم انداز رو به رو را در بلند مدت ببینیم.

پرهیز از جملات بار منفی:

در شرایط نامساعد که معمولا افراد تمایلی به اشتراک گذاری احساسات‌شان با شخص دیگری ندارند، مدام جملاتی را با خود تکرار می‌کنند. در تلاطمات بازار سهام یا افت قیمت گزینه سرمایه گذاری ما، تکرار این جملات با خود به دفعات اتفاق می‌افتد؛ “من باید مقداری از سهام را چند ماه پیش می‌فروختم!” یا “باید این اتفاق را پیش بینی می‌کردم!”. این جملات نه تنها به سرمایه گذاری و مسیری که انتخاب کرده‌اید ضربه می‌زند بلکه ممکن است به قیمت سلامتی روحی و حتی جسمی شما تمام شود و یا استفاده از کلمات ( ای کاش) هیچ تاثیری در روند سود و ضرر شما ندارد جز افسوس خوردن در آن بازه زمانی.

 تلاش برای زمان بندی ورود و خروج از بازار سهام:

مشخص کردن زمان برای خروج از سهم یا بازار این شاید اشتباه بزرگی است. نخواهیم که برای تلاطمات پیش رو بازار سهام زمان بندی کنیم. مطالعات ثابت کرده که این کار بی فایده است. چرا که بازارهایی مانند بازار بورس غیر مولد هستند و تقریبا شاخص‌های اثبات شده‌ای برای وقوع نزول و صعود ندارند. تنها کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد این است که بر اساس تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی، زمان ورود و خروج خود را حدس بزنید و بر اساس آن عمل کنید.

راهکارهایی که به مان کمک می کند:

راهکارهای متفاوتی برای غلبه بر استرس تلاطمات بازار سهام وجود دارد که هر کدام بر اساس شخصیت هر سرمایه گذار و میزان ریسک پذیری او کارآمد است. برای شروع یک سرمایه گذاری و بازاری که قصد ورود به آن را داریم باید برنامه ریزی داشته باشیم.

دید بلند مدت داشته باشید:

از هیجانات بازار سهام وحشت و استرس نگیرید . نوسانات دوره‌ای بازار مانند این عبارات در اخبار مربوط به سهام ظاهر می‌شوند؛ ” اصلاح بازار با ۱۰ درصد کاهش نسبت به اوج!” یا “بازار تا ۲۰ درصد ریزش کرد!” این بالا و پایین شدن‌ها جزء لاینفک بازارهای سرمایه به ویژه بازار سهام به حساب می‌آید. اول از همه باید بدانیم که سهام بعد از نزول به صورت غیر مستقیم دوباره صعود خواهد کرد. بر اساس آمارهای رسمی از بازارهای بورس جهانی، این کلاس دارایی پرطرفدار هر ۶ سال یکبار دچار نزول و ریزش شاخص می‌شود که البته طبیعی است. با کلان نگری، بی شک ترس کم‌تری را تجربه خواهید کرد.استراتژی های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به شما در کاهش ترس کمک کند. این موارد عبارتند از: درس‌ گرفتن از بحران‌های مالی گذشته، به خودتان یاد بدهید که تحت تهدید نیستید، از خطاهای شناختی آگاه باشید و در نهایت آرامش خود را حفظ کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.