دلایل توقف نماد در بورس

دلایل توقف نماد در بورس

6a00d8341cc30c53ef01901ecc7bfb970b
ورود به بورس

برای ورود به هر بازاری و صنعتی جهت سرمایه گذاری باید با قوانین و اصطلاحات آن بازار آشنا باشید. ورود به بازار سرمایه طبیعتا بورس و فرابورس قوانین و اصطلاحات خاص خود را دارد که یکی از این اصطلاحات توقف نماد در بورس است. همیشه نماد و یا سهم ها قابل معمامله نیستد و در شرایط خاصی متوقف می شوند که اصطلاحا گفته می شود نماد بسته شده است یا متوقف شده است.

معنای توقف نماد در بورس

توقف به معنای این است که اگر شما سهم شرکتی را خریده باشید نمی توانید تا مشخص شدن و برطرف شدن توقف سهم شرکت را فروخته ویا خریداری کنید و دستور بازگشایی نماد را ناظر بازار صادر می کند.معمولا توقف نماد بیانگر اتفاق خاصی در آن شرکت و یا در آن نماد می باشد که ممکن است تاًثیر بر روند سهم در بورس داشته باشد.

بررسی انواع وضعیت در بورس

1- مجاز: این وضعیت بیانگر این است که نماد بدون هیچگونه مشکلی و محدودیتی میتواند به کار خود در آن روز ادامه دهد.

2- مجاز- محفوظ: وقتی نماد مدتی بسته شده است و قرار است در این روز بازگشانی شود در وضعیت مجاز- محفوظ قرار میگیرد که در این حالت سهم می تواند در حالت سفارش گیری قرار گیرد که بعد از بازگشایی معاملات انجام شود.

3- مجاز- متوقف: این وضعیت بیانگر  این است که این نماد غیر قابل معامله است و حتی سفارش گیری هم انجام نمی شود و دارای یکی از دلایل بسته شدن نماد است.

4- ممنوع: در این وضعیت سهم قابل معامله نمی باشد اما در همان روز ممکن است بازگشایی شود.

5- ممنوع- متوقف: در این وضعیت نماد سهم قابل معامله نمی باشد و حتی در آن روز کاری امکان باز شدن نماد امکان ندارد که در این وضعیت معمولا چند روز کاری زمان
می برد.

دلایل توقف نماد

برگزاری مجامع

یکی از دلایلی که سهم متوقف میشود جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده است که در مجمع سالیانه جهت بررسی و تصویب صورت های مالی و تقسیم سود برگزار میشود که معمولا یک یا دو روز قبل نماد بسته می شود. یکی از دلیل مجمع فوق العاده ممکن است جهت افزایش و یا کاهش سرمایه باشد که 1 روز قبل نماد بسته می شود.

 افزایش یا کاهش بازدهی بیش از 20 درصد

این توقف بیانگر این است که نماد در 5 روز متوالی مثبت شده است و یا منفی که نماد متوقف می شود و بعد از 60 دقیقه سفارش گیری دوباره نماد شروع به کار میکند و نکته مهمی که وجود دارد نماد در دامنه نوسان بازگشایی
می شود.

نکاتی درمورد توقف 20 درصد:

1) در این قانون، تغییران قیمت (نوسان 20 درصدی) و همچنین تعداد روزهای معاملاتی (5 روز معاملاتی متوالی) توسط هیئت مدیره سازمان بورس قابل بازنگری است و در صورت بازنگری، حداقل 5 روز کاری قبل از اجرا توسط سازمان بورس به اطلاع فعالان بازار سرمایه رسانده می شود.

2) در صورت ایجاد وقفه معاملاتی در 60 دقیقه پایانی جلسه معاملاتی، آغاز معاملات نماد در شروع جلسه معاملاتی بعد صورت خواهد گرفت. پس از وقفه معاملاتی، قیمت پایانی به قیمت پایانی در روز وقفه معاملاتی تغییر خواهد یافت.

افزایش یا کاهش بازدهی بیش از 50 درصد

هر وقت نمادی در طی 15 روز کاری بیش از 50 درصد افزایش و یا کاهش قیمت را داشته باشد این نماد متوقف می شود و شرکت ملزم به برگزاری کنفرانس میشود که باید در کدال هم اطلاع رسانی شود که معمولا نماد در این وضعیت 2 روز کاری بسته و بعد در دامنه نوسان بازگشایی می شود .

افشای  اطلاعات با اهمیت الف و ب

افشای اطلاعات با اهمیت یکی از مهمترین اتفاقات بازار سرمایه برای شرکت ها و سهامداران این شرکت هاست. این اطلاعات با اهمیت به دو صورت الف و یا ب منتشر میشود که تاثیر به سزایی بر روی قیمت، ارزش و روند حرکتی سهم دارد. این اتفاقات تاثیر به سزایی بر روی قیمت، ارزش و روند حرکتی سهم دارد.

مواردی از اطلاعات با اهمیت الف

۱-تصمیم شرکت به افزایش سرمایه

۲- تصمیم شرکت به تعلیق یا توقف تمام یا بخشی از فعالیت شرکت

۳- شروع مجدد فعالیت متوقف‌شده

۴- گزارش انعقاد قرارداد مهم

۵- فسخ یا تغییرات اساسی در قراردادهای مهم

۶- کشف منابع و ذخایر قابل‌توجه در شرکت

۷- نتایج شرکت در مناقصه

۸- تصمیم به بهره‌برداری از پروژه‌های جدید

۹- خرید، اخذ و فسخ مجوزها و امتیازهای تجاری یا علائم تجاری شرکت

۱۰- اعلام اعسار یا ورشکستگی

۱۱- نقل و انتقال دارایی های ثابت شرکت ( خرید و فروش املاک)

مواردی از اطلاعات با اهمیت ب

۱- برگزاری مناقصه یا مزایده

۲- شرکت در مناقصه یا مزایده

۳- پیشنهاد پرداخت سود یا تغییر سیاست تقسیم سود

۴- توفیق، مسدود کردن، آزادسازی یا فک رهن سهام ناشر متعلق به سهامدار عمده که عضو هیئت‌مدیره است

۵- تغییر حسابرس

۶- افشای معاملات موضوع ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت یا معاملات با سایر اشخاص وابسته

۷- پذیرش تعهدات جدید یا اتمام تعهدات قبلی

۸- دعاوی مهم مطروحه له یا علیه شرکت

۹- توفیق یا فک رهن دارایی‌ها شرکت اطلاعات

۱۰- ایجاد یا منتفی شدن بدهی احتمالی شرکت

۱۱- ایجاد تغییر وضعیت مشتریان یا عرضه‌کنندگان عمده شرکت

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.