خط روند در تحلیل تکنیکال چیست؟

خط روند در تحلیل تکنیکال چیست؟

خطوط روند در تحلیل تکنیکال
تحلیل تکنیکال

خط روند در تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای خط روند در تحلیل تکنیکال شناسایی روندهای نزولی و صعودی است. در این مقاله از کاریزما با ما همراه باشید با اموزش خط روند در تحلیل تکنیکال:

خط روند در تحلیل تکنیکال چیست؟

تعریف خط روند در تحلیل تکنیکال این‌گونه است: خطی که بین کف‌ها و یا سقف‌های قیمتی رسم شود، خط روند نام دارد. مهم‌ترین کاربرد خط روند در تحلیل تکنیکال شناسایی روندهای قیمتی است. در واقع ما روندهای صعودی و نزولی را از همین خطوط روند در تحلیل تکنیکال شناسایی می‌کنیم. خط روند (به انگلیسی Trendline) خطی است که از بالاترین قیمت‌ها (سقف‌های قیمت) یا پایین‌ترین قیمت‌ها (کف‌های قیمت) رسم می‌شود تا مسیر غالب قیمت را نشان دهد. خطوط روند، حمایت و مقاومت را در هر بازه زمانی روی نمودار قیمت نمایش می‌دهند. خطوط روند همچنین نشان‌دهنده مسیر، سرعت قیمت و الگوهای قیمت را در بازه‌های زمانی مختلف هستند. اگر آشنایی کاملی با روش تحلیلی تکنیکال ندارید، می‌توانید مقاله تحلیل تکنیکال را مطالعه کنید.

ساختار کلی خط روند در تحلیل تکنیکال

خط روندها از وصل کردن پایین‌ترین یا بالاترین نقاط قیمت در نمودار به دست می‌آیند. خط روند نزولی از وصل کردن سقف‌های قیمت  و خط روند صعودی از وصل کردن کف‌های قیمت به دست می‌آید.  ساختار کلی خط روندها به هم شبیه است و معمولا با شیب ملایمی هم همراه است.

انواع خط روند در تحلیل تکنیکال

خط روندها در تحلیل تکنیکال انواع مختلفی دارد که دسته‌بندی آن هم بر اساس شیب آن است:

خط روند صعودی:

اگر خط روندی که از به هم وصل کردن کف‌ها و سقف‌های قیمتی ایجاد شده است، شیب مثبتی داشته باشد، به آن خط روند صعودی می‌گوییم. قیمت در چارت‌های تکنیکال همراه با این خط روندها همواره در حال افزایش خواهد بود. در شکل زیر مثالی از خط روند صعودی که یکی از کف‌های قیمتی و دیگری از سقف‌های قیمتی حاصل شده است را مشاهده می‌کنید: خط روند صعودی در تحلیل تکنیکال

خط روند نزولی:

اگر خط روندی که از به هم وصل کردن کف‌ها و سقف‌های قیمتی ایجاد شده است، شیب منفی داشته باشد، به آن خط روند نزولی می‌گوییم. قیمت در چارت‌های تکنیکال همراه با این خط روندها همواره در حال کاهش خواهد بود. در شکل زیر مثالی از خط روند نزولی که یکی با کف‌های قیمتی و دیگری با سقف‌های قیمتی ایجاد شده است را مشاهده می‌کنید: خط روند نزولی در تحلیل تکنیکال

خط روند خنثی:

اگر خط روندی که از سقف‌ها و کف‌های قیمتی ایجاد شده است، بدون روند خاصی بوده و شیب آن به 0 نزدیک باشد، به آن خط روند خنثی یا افقی می گوییم. قیمت همراه با خط روند خنثی معمولا به صورت نوسانی عمل می کند. در تصویر زیر یک خط روند خنثی را مشاهده می کنید:

خط روند در تحلیل تکنیکال

آموزش رسم خط روند در تحلیل تکنیکال

روش ترسیم خط روند در تحلیل تکنیکال بسیار آسان است. کافی است که کف ها و سقف های قیمتی را پیدا کرده و آن هارا به یکدیگر متصل کنید. به همین راحتی شما یک خط روند در تحلیل تکنیکال رسم کرده اید. البته نکته حائز اهمیت برای ترسیم خطوط روند در تحلیل تکنیکال، تعداد برخورد آن با کف ها و سقف های قیمتی است. هرچه تعداد برخورد بیشتر باشد، اعتبار آن خط روند نیز بیشتر است. بنابراین خط روندی که حاصل از 3 نقطه قیمتی باشد، از خط روند مشابه با 2 برخورد قوی تر است. اگر سهام یک شرکت روی 350 تومان معامله می‌شود و سپس در عرض چند روز به سمت 400 تومان و چند هفته دیگر به سمت 450 تومان حرکت کند، تحلیلگر سه نقطه برای ترسیم روی نمودار خواهد داشت که از 350 تومان آغاز و سپس به سمت 400 و 450 تومان حرکت می‌کند. اگر تحلیلگر خطی بین این سه نقطه قیمت ترسیم کند، این خط روندی صعودی خواهد داشت. خط روند ترسیم شده دارای شیبی مثبت است و بنابراین به تحلیلگر می‌گوید که باید مطابق با مسیر روند خرید کند. با این وجود، اگر قیمت سهام این شرکت از 350 تومان به 250 تومان برسد، خط روند شیبی منفی خواهد داشت.

نکات کلیدی رسم خط روند در تحلیل تکنیکال:

  1. یک خط روند واحد را می‌توان به یک نمودار اعمال کرد تا تصویر واضح‌تری از روند و سمت و سوی قیمت به دست آید.
  2. خطوط روند را می‌توان به کف‌ها و سقف‌های قیمت اعمال کرد تا یک کانال به وجود آید.
  3. دوره زمانی تحلیل شده و نقاط دقیقی که جهت رسم خط روند استفاده می‌شوند برای هر معامله‌گر متفاوت هستند.
  1. برای ایجاد یک خط روند، تحلیلگر باید حداقل دو نقطه روی نمودار قیمت داشته باشد.
  2. آنچه باعث جذابیت و فراگیر شدن استفاده از خطوط روند می‌شود این است که می‌توان از این خطوط صرف‌نظر از بازه، چارچوب، و فاصله زمانی در شناسایی روندها استفاده کرد.
  3. نکته آخر این است که خطوط روند اعمال شده بر چارچوب‌های زمانی کوچک‌تر می‌توانند به حجم حساس باشند. یک خط روند که در طول آن حجم قیمت پایینی وجود داشته، ممکن است به سادگی و هرگاه حجم در طول یک بازه معاملاتی بالا رفت شکسته شود.

خط روند در تحلیل تکنیکال

تفاوت بین خطوط روند و کانال‌ها

اصلی‌ترین تفاوت کانال‌ها و خط روند در تحلیل تکنیکال، این است که کانال‌ها از دو خط کاملاً موازی تشکیل شده در صورتی که خطوط روند به تنهایی نیز کاربرد دارند. معامله‌گران معمولاً برای ایجاد کانال خط روندی برای اتصال قیمت‌های بالا و همچنین خط روندی برای اتصال قیمت‌های پایین رسم می‌کنند. کانال می‌تواند هم حمایت و هم مقاومت را برای بازه زمانی مورد بررسی مشخص کند. یک خط روند گاهی برای مدتی طولانی ادامه پیدا می‌کند و قیمت به اندازه کافی از آن فاصله خواهد گرفت و از این رو نیاز به به‌روزرسانی دارد. علاوه بر این، معامله‌گران اغلب نقاط داده متفاوتی را برای اتصال انتخاب می‌کنند.

سوالات متداول

خط روند خطی است که از وصل کردن نقاط سقف و کف قیمتی حاصل شده و نشان دهنده روند قیمتی در بازه زمانی مدنظر بر روی چارت تکنیکال است.

با استفاده از چند کف یا سقف قیمتی و متصل کردن آن‌ها به یکدیگر به راحتی می‌توان یک خط روند در تحلیل تکنیکال را رسم کرد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.