نقش نهادهای مالی در رفع مشکل کمبود برق صنایع – قسمت هفتاد و هشتم پادکست کاریزما

نقش نهادهای مالی در رفع مشکل کمبود برق صنایع – قسمت هفتاد و هشتم پادکست کاریزما

podcast1
پادکست ها

قسمت هفتاد و هشتم پادکست کاریزما – نقش نهادهای مالی در رفع مشکل کمبود برق صنایع
مهمان: عباس مهرابی، مدیرعامل شرکت تامین انرژی کاریزما  

 

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه ای از قسمت های مهم پادکست میباشد:

 

بازار در هفته  گذشته بیشتر از سه روز معامله نشد ولی معاملات در راستای دو هفته گذشته و به روند نزولی داشت. هفته گذشته توضیحات بسیاری در مورد بازار دادیم و دلایل منفی که بازار در آن گرفتار شده بود را تشریح کردیم. به نظر می‌رسد اگر بخواهیم که وضعیت بازار را خیلی سریع مرور کنیم باید بگوییم که در خصوص سه روزی که بازار در جریان بود اتفاقات مهم مربوط به اخبار و اتفاقات هفته قبل از آن بود که یتوضیحات کامل را در مورد بازار  هفته گذشته دادیم ولی اگر بخوایم مرور کنیم باید بگوییم در معاملات هفته قبل بازار در راستای افت قیمتی، فعلا شاهد افت ارزش معاملات هم هستیم. 

 ارزش معاملات به 3 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده که نشان‎دهنده تردید در معاملات است. همانطور که گفته شد بازار با از دست دادن محدوه 1530 هزار واحد می‌تواند تا مرز 1.5 میلیون واحد هم افت کند که شاهد بودیم در هفته قبل چنین اتفاقی افتاد و اگر نگاهی به وضعیت نموداری بازار هم بیندازیم مشاهده می‌کنیم بیشتر سهم‌های تاثیرگذار بر بازار به محدوده‌های حمایتی استاتیک خود رسیدند به عنوان مثال “خساپا” در قیمت 178 تومان، “وتجارت” بین 165 تا 180 تومان، “فولاد” در قیمت 1100 تومان حمایت بسیار مهمی قرار دارند و سرمایه‌گذاران میتوانند این سهم‌ها را در واچ لیست خود قرار بدند تا بتوانند وضعیت بازار را تشخیص بدهند. در کل فعلا بازار ابهامات زیادی دارد و فعلا در فاز اصلاحی است و همچنان احتیاط در این روزها بهترین تصمیم میتواند باشد.

از نظر تئوری‌های مالی و سیاست‌های پولی و مالی، یکی از ابزارهای بانک‌های مرکزی در تمام دنیا در مقابل تورم می‌تواند افزایش نرخ بهره باشد. به هر حال شاید شنیده‌اید که فدرال رزرو برای جلوگیری از تورم ایجاد شده بعد از کرونا قصد دارد در چندین مرحله نرخ بهره را بالا ببرد تا بتواند از نظر پولی وضعیت اقتصادی را کنترل کند. اگر در ایران هم به گذشته نگاه کنیم دولت‌ها برای جلوگیری از تورم همیشه با این نرخ بازی کرده‌اند و توانسته‌اند برای چندین سال اوضاع را کنترل کنند. با توجه به گزارش‌هایی که از وضعیت نقدینگی و تورم داریم به هیچ عنوان بعید نیست دولت برای جلوگیری از شوک اقتصادی این نرخ را بالا ببرد اما نکته اصلی این است که نرخ بهره واقعی در وضعیت فعلی به شدت منفی شده . نرخ بهره واقعی که تورم از نرخ بهره اسمی کسر می‌شود، در وضعیت فعلی حدودا منفی 20 درصد است(البته با توجه به گزارش‌های بانک مرکزی) حال اینکه اگر در وضعیت فعلی بانک مرکزی بخواهد نرخ بهره را بالا ببرد دور از انتظار نیست اما به نظر من نکته مهم این است که این افزایش چقدر خواهد بود و  سوال اصلی این است که به طور کلی توان سیستم بانکی در پرداخت چند درصد سود است؟ بنابراین به نظر من احتمال افزایش نرخ بهره وجود دارد ولی بعید است بانک مرکزی توان افزایش قابل توجهی را داشته باشد. به هرحال همینطور که هفته پیش هم گفتیم در وضعیت فعلی باید همه آیتم‌های تاثیرگذار بر روی بازار را رصد کرد.

یک موضوع مهم که هفته گذشته شاهد آن بودیم گزارش بازار مسکن بود که توسط بانک مرکزی منتشر شد چرا که از سال 96 تا به الان دیده نشده که بانک مرکزی گزارش ماهانه مسکن را تا این حد با تاخیر منتشر کند اما در نهایت این گزارش منتشر شد و حاوی اطلاعات شوکه‌کننده‌ای بود. غافلگیری بزرگ این گزارش این بود که نرخ میانگین هر متر مکعب در تهران با رشد 6.1 درصدی همراه بوده و به 36 میلیون تومان رسیده است اگر بخواهیم ملموس‌تر صحبت کنیم باید بگوییم نرخ تورم نقطه به نقطه مسکن در اردیبهشت ماه به 26 درصد رسیده که بالاترین عدد از شهریور ماه سال گذشته است.

نکته کمی نگران کننده دیگه این است که تعداد معاملات بازار مسکن در تهران به بیش از 10 هزار واحد رسیده که این عدد هم از تیر ماه سال 99 بی سابقه است. اما مساله شوک‌کننده دیگری که در این گزارش به چشم می‌خورد این است که رفتار معامله‌گران این بازار هم تغییر کرده است . افزایش میانگین قیمت مسکن در تهران این بار به واسطه رشد قیمتی در مناطق ارزان‌تر تهران بوده که نشان می‌دهد معامله‌گرها به این سمت در حال حرکت هستند. هر چند این جمله به وضوع پایین آمدن قدرت خرید جامعه را نشان می‌دهد  در نتیجه اگر به آمار گذشته نگاهی بیندازیم این افزایش حجم معاملات لزوما نشان‌دهنده این نیست که در ادامه سال مرتبا افزایش قیمت را خواهیم داشت ولی نکته‌ای که می‌توانیم انتظار داشته باشیم این است که رشد مسکن در سال 1401 می‌تواند بیشتر از سال گذشته باشد.

نقش نهادهای مالی در تامین انرژی صنایع

بر اساس نامه شرکت توزیع نیروی برق استان تهران، برق شهرک‌های صنعتی از ۱۵ خرداد امسال تا ۱۵ شهریور، هر سه‌شنبه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب قطع می‌شود.با توجه به  اقتصاد برق دچار ورشکستگی شده و به علاوه هر ساله صنایع ما با مشکلات قطعی برق مواجهه‎اند هر بار قطعی برق صنایعی همچون فولاد و به دنبال آن تعطیلی آنها ضرر و زیان جبران‌ناپذیری را به بدنه اقتصاد و صنایع کشور وارد کرده است.ابتدا لازم است که برنامه ریزی برای افزایش تولید برق و جلوگیری از قطعی برق در صنایع مادر نظیر فولاد و سیمان انجام شود و سپس راهکارهایی برای رفع مشکلات توزیع و تسهیل‌گیری در میان صنایع مختلف است.

قطعی برق سال گذشته نیز بلای جان بسیاری از صنایع از جمله صنعت فولاد شده بود و طی گزارش ها بیش از ۱۱۰ کارخانه فولاد را به تعطیلی کشاند. گویا امسال نیز قرار نیست شرایط بهتر از سال گذشته باشد و حتی احتمال اعمال محدودیت ها زودتر از موعد سال گذشته نیز وجود دارد.نهادهای مالی یک از شرکت‌های واسطی هستند که می‌توانند در این میان به رفع مشکلات صنایع از جمله کمبود برق صنایع کمک کنند. در همین راستا برای بررسی نقش نهادهای مالی در در رفع مشکلات کمبود برق و تسهیل‌گری حوزه انرژی با عباس مهرابی  مدیر عامل شرکت تامین انرژی کاریزما گفت‌وگویی داشتیم.

 

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.