سایه شوم اختلاف ارز آزاد و نیما بر پتروشیمی‌ها – قسمت هفتاد و نهم پادکست کاریزما

سایه شوم اختلاف ارز آزاد و نیما بر پتروشیمی‌ها – قسمت هفتاد و نهم پادکست کاریزما

podcast1
پادکست ها

قسمت هفتاد و نهم پادکست کاریزما – سایه شوم اختلاف ارز آزاد و نیما بر پتروشیمی‌ها
 مهمان: فرهاد جوانمردی، کارشناس ارشد بازار سرمایه و صنعت پتروشیمی 

 

آنچه که در متن زیر میخوانید خلاصه‌ای از قسمت‌های مهم پادکست میباشد:

 

معاملات در هفته‌ای که گذشت با هیجان زیادی همراه بود و با توجه به نوساناتی که در نرخ دلار نیما شاهد بودیم، بازار میل به افزایش قیمتی داشت و چند روزی نیز این رشد را حفظ کرد ولی مجددا این هفته به روال هفته قبل برگشت و شاهد افت زیاد ارزش معاملات بودیم. حال با این ارزش معاملات می توان گفت بازار تحت تاثیر ابهام های داخلی و بین‌الملی در وضعیت ایستا قرار گرفته و این هفته را با ثبت معاملات بی جان به پایان رساند.

 حجم معاملات از اوایل این ماه روند نزولی به خود گرفته و در روز های اخیر به کمترین میزان خود در سال 1401 رسیده است. با نگاه به ارزش و روند معاملات می توان به رکود رفتن بازار را نتیجه گیری کرد. در بازار رکودی با ارزش معاملات کم معمولا رشد قیمت ها قبل از رسیدن به تارگت های مثبت متوقف می شود ولی افت قیمت به سمت تارگت های منفی باشدت بیشتری اتفاق می افتد. به همین دلیل مادامی که ارزش معاملات رشد نکرده باید با احتیاط معامله کرد.

اخیرا اسپرد دلار آزاد و نیما به بیش از 30 درصد رسید است. به نظر طبیعی می آید که وقتی این فاصله بیشتر می شود تمایل به خرید دلار آزاد نسبت به سهام افزایش پیدا کند زیرا شرکت ها با دلار نیمایی کار می کنند و به طبع وقتی محصولات خود را با دلار نیمایی به فروش می رسانند در همان ابتدا با زیان 30 درصدی به دلیل نرخ دستوری دلار متحمل می شوند. از طرف دیگر چون با رشد بیشتر دلار آزاد، فنر نیما (و سهام) بیشتر جمع می شود، زمانی که اجازه آزاد شدن آن فنر صادر شود، تلاطم بیشتر خواهد بود.

اخبار نگران کننده در مورد ادامه مذاکرات به مرور در حال پررنگتر شدن است. آژانس در تعامل با ایران اعلام بن بست کرد، اگر همین رویه به مذاکرات هم تسری پیدا کند، باید نگران وضعیت درآمدهای نفتی دولت و سایر اقلام صادراتی بود. براساس گزارش اوپک نیز پس از مدتها تولید نفت ایران افت کرده است. شنیده هایی نیز وجود دارد صادرات نفت ایران کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. به نظر دوران خوش دولت جدید به اتمام رسیده و در حال مواجه با انواع مشکلات پیش رو می باشد.

در روزهای در بازار رمزارزها ریزش شدیدی اتفاق افتاده و منفی شدیدی تجربه شد و این منفی در بازار امروز نیز ادامه داشت. نگرانی فعالان بورس ایران را فراگرفت که اگرکامودیتی ها هم تحت تاثیر این ریزش قرار بگیرند چه اتفاقی می افتد. در این خصوص فعلا کامودیتی ها خصوصا زنجیره نفت آنچنان کاهش تقاضایی تجربه نکرده است که دچار افت شوند. اما اگر رکود جهانی تعمیق پیدا کند قاعدتا کامودیتی ها هم تحت تاثیر قرار می گیرند. همچنین در بازار های چین نیز به واسطه قرنطینه های کرونا نرخ ‌ای فلزات در هفته‌های اخیر ریزشی بودند و در صورت بهبود این وضعیت احتمالا مقداری شاهد رشد در محصولات فولادی و به طور کل فلزی ها خواهیم بود. با توجه به سیاست های انقباضی فدرال رزرو مدتی است که دارایی های ریسکی مثل رمز ارز ها با افت شدید مواجه شده اند به طوری که در یک ماه اخیر ارز بیت کوبن حدود 50 درصد از ارزش خود را از دست داده اند. روند ریزشی این ارز در دو روز اخیر بسیار افزایشی یافته و حدود 20 درصد طی دو روز با کاهش ارزش مواجه شده است. این دوازدهمین هفته متوالی ست که این رمز ارزها با افت ارزش مواجه شده اند.

 

صنعت پتروشیمی که در مواقع تحریمی به خوبی توانسته از پس ارزآوری کشور برآید در شرایط فعلی به واسطه اتفاقات در سطح جهانی و از یک طرف موانع متعدد داخلی از افزایش شکاف ارز آزاد و نیمایی گرفته تا مشکلاتی در تامین خوراک و افزایش قیمت آن دچار چالش‌های فراوان شده است. چالش تامین مالی، بازاریابی بین‌المللی، تکمیل زنجیره تولید و تامین بازار داخلی جزو معضلاتی دیرینه‌ای است که این صنعت همواره مواجه بوده است. صنعت پتروشیمی که از اصلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین صنایع محرک اقتصاد بدون نفت است  سال گذشته حدود ۴۰‌درصد از تولیدات صنعتی غیرنفتی و بیش از ۳۰‌درصد صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص  داده است، در این قسمت از پادکست کاریزما فرهاد جوانمردی، کارشناس ارشد بازار سرمایه و صنعت پتروشیمی به تحلیل چالش‌های گریبان‌گیر این صنعت پرداخته است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.