پس انداز یا سرمایه گذاری؟

پس انداز یا سرمایه گذاری؟

240_F_238195214_NvL5Ll1l8fFSY9UilHU116Ry1fUeKaKY
سرمایه‌گذاری

در شرایط کنونی اقتصادی ایران در ذهن بسیاری از سرمایه گذاران این پرسش مطرح می شود که پس انداز بهتر است یا سرمایه گذاری؟ زیرا علی رغم تلاش مسئولین برای کاهش و کنترل تورم، مردم در تلاشند تا راهی برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود بیابند ما در مطلبی که در گذشته منتشر نمودیم در رابطه با دلایل منطقی برای سرمایه گذاری صحبت کردیم در گذشته ممکن بود افراد نتوانند تصمیم بگیرند که پول خود را سرمایه گذاری نمایند یا یا پس انداز اما در شرایط کنونی و با توجه به نرخ تورم بالا اکثریت جامعه به این باور رسیده اند که سرمایه گذاری بهتر از پس انداز است البته به شرطی که سرمایه گذاری به روش درست را انتخاب نمایند.

پس انداز بهتر است یا سرمایه گذاری؟

برخی افراد از سرمایه گذاری می ترسند و معتقدند پس انداز روش کم ریسک تر و مطمئن تری برای حفظ پول و سرمایه آن ها است. به عقیده این عده سرمایه گذاری در بورس، بانک، بازار طلا، مسکن، خودرو و .. این ریسک را دارد که سرمایه ان ها را از بین ببرد به همین دلیل ترجیح می دهند بدون تحمل این ریسک پول خود را پس انداز کنند.

کسب اطمینان از اینکه قبل از شروع سفر به سمت ثروت و یافتن استقلال مالی به معنا و مفهوم سرمایه گذاری و پس انداز اشراف کامل داشته باشند زیرا می تواند شما را از ترس و استرس رها نماید.

من شاهد این موضوع بوده ام و افراد زیادی را دیدم که با وجود داشتن اوراق بهادار، همه چیز را از دست داده اند، زیرا آن ها از ارزش پول نقد در سبد خود اطلاع نداشتند، پول نقد مستحق احترام است. هدف پول نقد همیشه ایجاد بازده برای شما نیست.

شاید بهتر باشد که قبل از هر کاری اول با مفهوم کامل پس انداز و سرمایه گذاری آشنا شوید تا تصمیم بگیرید که کدام بهتر است.

نحوه پس انداز

پس انداز کردن پول به چه معناست؟

به کنار گذاشتن پول و قرار دادن آن در جای امن و مطمئن پس انداز کردن پول می گویند که در صورت نیاز بتوان آن را در کوتاه ترین زمان به فروش رساند و به پول نقد تبدیل کرد زیرا نکته بسیار مهم در نحوه پس انداز کردن پول، زمان دسترسی به آن است که باید به گونه ای باشد که در حداقل زمان و بدون تاخیر بتوان به آن دسترسی داشت.

بسیاری از سرمایه گذاران ثروتمند معروف و همچنین سرمایه گذاران قدیمی که در رکود بزرگ زندگی می کردند، در واقع طرفدار نگه داشتن مقدار زیادی پول نقد در جایی هستند که فقط خودشان می دانند، حتی اگر ضرر بزرگی را به همراه داشته باشد.

نکته مهم: بعد از پس انداز، آیا نگران ملاحظات ثانویه پولی که پس انداز کرده اید هستید. این مورد، یعنی همگام شدن با تورم.

سرمایه گذاری یعنی چه؟

به فرآیند استفاده از پول یا سرمایه برای خرید دارایی را سرمایه گذاری می گویند که فکر می کنید به مرور زمان سود و بازدهی بالایی را برای شما به عمل می آورد و باعث می شود که شما ثروتمندتر شوید حتی اگر برای سال ها به معنای تحمل نوسانات باشد.

کم ریسک ترین سرمایه گذاری در بازار بورس سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت همچون اوراق قرضه و… می باشد نوع دیگری از سرمایه گذاری در بازار سرمایه وجود دارد که از درصد ریسک موجود در آن نسبت به اوراق با درآمد ثابت بیشتر می باشد مانند سهام ، املاک و مستغلات و…

مقاله پیشنهادی: سرمایه گذاری چیست و انواع آن کدام است؟

در چه شرایطی سرمایه گذاری بهتر از پس انداز است؟

پس انداز تقریبا همیشه باید قبل از سرمایه گذاری پول انجام شود مگر اینکه مقدار زیادی پول و ثروت به ارث ببرید، پس انداز شما چیزی است که سرمایه اولیه شما را برای تأمین سرمایه گذاری فراهم می کند.

اما زمانی سرمایه گذاری از پس انداز بهتر است که در شرایط مناسب مالی انجام شود و به درصد ریسک پذیری سرمایه گذار دقت شود سپس اقدام به سرمایه گذاری نمود. در این رابطه باید به نکاتی که در قسمت پایین آورده شده دقت شود :

  1. به عنوان یک قاعده کلی، جهت سرمایه گذاری باید پس انداز شما برای تأمین هزینه های شخصی شما از جمله قرض، پرداخت وام، هزینه های بیمه، قبوض لوازم، مواد غذایی و پوشاک حداقل برای سه تا شش ماه کافی باشد. که اگر بنا به دلایلی سرمایه و شغل خود را از دست دادید بتوانید بدون فشار مالی در زندگی، پول کافی برای تامین مخارج زندگی خود داشته باشید.
  2. هر هدف خاص در زندگی شما که به مدت پنج سال یا کمتر به مقدار زیادی پول نقد نیاز داشته باشد، نیازمند پس انداز می باشد، نه سرمایه گذاری. سرمایه گذاری در بازار بورس و خرید سهام در کوتاه مدت می تواند بسیار بی ثبات باشد و بیش از ۵۰ درصد از ارزش خود را در یک سال از دست بدهد. با توجه به موارد ذکر شده اگر شما بیمه درمانی هستید می توانید سرمایه گذاری را آغاز کنید.

چرا سرمایه گذاری بهتر از پس انداز است؟

نکاتی که تا اینجای مطلب گفته شد مربوط به اصل سرمایه گذاری در تمام جامعه ها می شد و از آنجایی که ما در ایران زندگی می کنیم و در وضعیت فعلی اقتصاد ایران، چه بخواهیم و چه نخواهیم برخی عوامل مانند تورم بر سرمایه گذاری و همچنین پس انداز ما تاثیر می گذارد از این رو بیشتر افراد جهت حفظ ارزش پول خود به دنبال ایده برای سرمایه گذاری مطمئن و سود آور می باشند و این نکته است که باعث جذابیت سرمایه گذاری نسبت به پس اندازه می شود.

پیشنهاد ما به شما در شرایط فعلی اقتصاد ایران سرمایه گذاری در بازار بورس ایران است البته با دید بلند مدت است.

تورم : همانطور که گفته شد پس انداز راه مناسبی برای در امان ماندن از تورم نیست و ممکن است که باعث کاهش ارزش پول شما شود در حالیکه سرمایه گذاری حتی با دریافت سود کم می تواند تا حدی از پایین آمدن ارزش پول شما در مقابل افزایش تورم محافظت کند.

اهمیت آینده خود و خانواده :

با یک نگاه سطحی به خانواده ها ایرانی می توانید به سادگی متوجه شوید که پدر مادر ها نگران آینده فرزندان خود بوده و در پی یافتن راه و روشی جهت سرمایه گذاری هستند که آینده فرزندان خود را تامین نماید. که اگر با این هدف قصد سرمایه گذاری دارید حتما با یک مشاور حرفه ای مشورت نمایید.

بالا بردن کیفیت زندگی :

حتی اگر شما جز آن دسته از افراد باشید که به مادیات اهمیت نمی دهید قطعا از بالا بردن کیفیت زندگی خود بدتان نمی آیدو این موضوع ثابت شده که ارتقا کیفیت زندگی ارتباط مستقیم با سلامتی و زندگی سالم‌تر دارد.

تعین هدف: همه ما قبول داریم که هر کاری برای انجام نیاز به یک هدف مشخص دارد از این رو باید برای سرمایه گذاری یک هدف تعیین نمایید و ارزش آن هدف را بسنجید و با خود صادق باشید که آن هدف ارزش چه مقدار ریسک را دارد. سرمایه گذاری های پرسود و بازدهی بالا در هر بازاری بخصوص در بازار بورس و سهام با ریسک بالایی همراه بوده و افراد جوان طبیعتا از درصد ریسک پذیری بالایی برخوردار می باشند نسبت به افراد میانسال از این رو سرمایه‌گذاران میانسال به بالا باید ریسک‌های کوچکتر و مطمئن‌تری را انتخاب کنند…

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.