:
:
1x

بهترین سرمایه گذاری در ایران + مقایسه 6 روش سرمایه گذاری

بهترین سرمایه گذاری در ایران
1x
: :

بهترین سرمایه گذاری در ایران + مقایسه 6 روش سرمایه گذاری

بهترین سرمایه گذاری در ایران + مقایسه 6 روش سرمایه گذاری

بهترین سرمایه گذاری در ایران پخش صوتی مقاله
سرمایه‌گذاری

بهترین سرمایه گذاری در ایران به عوامل متفاوتی مانند شرایط اقتصادی، تحریم، میزان ریسک‌پذیری و اهداف مالی افراد بستگی دارد. با توجه به نوسانات اقتصادی، رشد تورم و تحریم‌های بین المللی، انواع روش‌های سرمایه‌گذاری مانند بورس، خرید طلا و سکه، مسکن و… مطرح می‌شوند که در این مطلب از کاریزما لرنینگ با آمار و ارقام، به مقایسه بازدهی بهترین سرمایه گذاری این روزها در ایران می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه بهترین روش سرمایه گذاری را انتخاب کنیم؟

اگر بخواهیم بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران را بشناسیم، باید در ابتدا بدانیم “سرمایه گذاری چیست؟” سرمایه‌گذاری به فرآیندی گفته می‌شود که در آن پول یا دارایی با هدف کسب سود در آینده به کار گرفته می‌شود. در واقع، سرمایه‌گذاری به معنای اختصاص بخشی از دارایی به فعالیت‌هایی است که از آن انتظار کسب سود در بازه زمانی‌های مختلف متناسب با ریسک آن را داریم.

سرمایه‌گذاری در ایران به دلیل مقابله با تورم و حفظ ارزش پول، اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به نوسانات اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی، حفظ ارزش سرمایه‌ و جلوگیری از کاهش قدرت خرید امری حیاتی است.

انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری در ایران بستگی به عوامل مختلفی دارد که باید در نظر گرفته شوند:

  1. هدف سرمایه‌گذاری: هدف سرمایه‌گذاری کسب درآمد ثابت یا رشد سرمایه در بلند مدت یا کوتاه مدت است.
  2. میزان ریسک‌پذیری: سطح ریسکی که سرمایه‌گذار متحمل می‌شود در نوع سرمایه‌گذاری وی تاثیرگذار است.
  3. افق زمانی: سرمایه‌گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت در سرمایه‌گذاری دارای اهمیت است.
  4. دانش و تجربه: اطلاعات کافی از مزایا و معایب هر سرمایه‌گذاری‌‌، اولین گام برای انتخاب آن روش است.
  5. وضعیت مالی: میزان سرمایه اولیه و مبلغ سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین عوامل انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری هر فرد است.

با در نظر گرفتن عوامل بالا، می‌توان سرمایه‌گذاری مناسب خود را از میان گزینه‌هایی مانند سهام، بازار سرمایه، املاک، خودرو و… انتخاب کرد.

سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال و افزایش تولید داخلی شود که در نهایت به تقویت اقتصاد ملی نیز کمک می‌کند. به همین علت باید بهترین نوع سرمایه گذاری در حال حاضر را بشناسیم که در ادامه به طور مختصر به انواع آن می‌پردازیم.

بهترین روش سرمایه گذاری در ایران چیست؟

بهترین روش سرمایه گذاری در ایران براساس میزان بازدهی، در دسترس بودن، سرمایه اولیه، هدف سرمایه‌گذاری، میزان ریسک و مدت زمان سرمایه‌گذاری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ایران به دلیل وجود بازارهای مالی متنوع، امکان سرمایه گذاری با سرمایه اولیه کم تا مبلغ زیاد، در کوتاه مدت و بلندمدت وجود دارد.

برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری با مبالغ کم دارند، مقاله زیر را پیشنهاد می‌کنیم تا بهترین سرمایه گذاری در ایران با مبالغ بسیار کم را تجربه کنند.

link مقاله پیشنهادی : راز های سرمایه گذاری با پول کم که باید بدانید

بازار سرمایه و بورس بازاری است که برای سرمایه‌گذاری، تمامی عوامل بالا از جمله سرمایه‌گذاری با پول کم، سرمایه‌گذاری با هر میزان درجه ریسک و توجه به افق زمانی را با ابزارهای معاملاتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. یکی دیگر از عواملی که به بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری برتری می‌دهد این است که در بازار سرمایه تنها سهام نیست که سودآور است؛ در این بازار می‌توان از مسکن، طلا و سکه، دلار، کالا و… نیز سود دریافت کرد. با خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا، کالایی و…. می‌توان به همان اندازه و حتی بیشتر سود گرفت. در ادامه با عدد و رقم بازدهی 5 ساله این بازارها را بررسی می‌کنیم.

در ادامه به طور خلاصه به انواع بهترین سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول در ایران می‌پردازیم:

  1. ملک و مستغلات
  2. سرمایه‌گذاری در طلا
  3. ارزهای خارجی و دلار
  4. بورس و بازار سرمایه
  5. سپرده‌های بانکی
  6. خودرو
  7. سرمایه‌گذاری در کسب و کار و یا شرکت‌های دانش بنیان

مقایسه بهترین صندوق های سرمایه گذاری در ایران

مقایسه بازدهی 5 ساله بهترین سرمایه گذاری های حال حاضر در ایران

بازدهی 5 ساله بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در ایران، از 20 خرداد 1398 تا 20 خرداد 1403 ( زمانی که این مقاله در حال نوشتن است) بررسی شده‌است که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم:

1- بورس و بازار سرمایه

رتبه اول بهترین سرمایه‌گذاری در ایران،‌ به بازار بورس (خرید و فروش سهام) تعلق می‌گیرد. از جمله مهمترین دلایل انتخاب بورس به عنوان بهترین جا برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ موارد زیر است:

با اطلاعات به دست آمده از تحلیل و آمار کاریزما لرنینگ، شاخص کل بورس در تاریخ 20 خرداد 1398، برابر 230,300 هزار واحد بوده است. این در حالی است که در تاریخ 20 خرداد 1403، این عدد به 2,078,000 رسیده است که نشان می‌دهد بازده 5 ساله بورس، 802% است که رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

با سرمایه گذاری در بورس می‌توان از مزایای سرمایه گذاری در بازارهای موازی همچون دلار، طلا و سپرده بانکی نیز برخوردار شد. به عنوان مثال اگر خرید فیزیکی طلا به دلیل مشکلاتی مانند هزینه نگهداری سخت باشد، می‌توان به راحتی و از طریق کارگزاری‌های بورس، به خرید صندوق طلا در بورس پرداخت.

برای اطلاع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به سایت فیپیران مراجعه کنید.

2- سرمایه گذاری در طلا

رتبه دوم بهترین سرمایه گذاری در ایران به خرید سکه و طلا می‌رسد. طبق اطلاعات به دست آمده در تاریخ 20 خرداد 1398، قیمت سکه تمام، 4 میلیون و 530 هزار تومان بود؛ در حالی که تاریخ 20 خرداد 1403، سکه تمام با قیمت 40 میلیون و 200 هزار تومان معامله می‌شود.

این آمار نشان می‌دهد که اگر فردی در خرداد 1398 سکه تمام خریداری می‌کرد،  در حال حاضر 787% سود می‌کرد. این افزایش قیمت‌ نه تنها ناشی از تقاضای داخلی بلکه تحت‌تأثیر تحولات اقتصادی و سیاسی جهانی نیز بوده است.

خرید سکه در کنار تمام مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد. به عنوان مثال هزینه‌های نگهداری در صندوق امانات و خطر سرقت و از دست رفتن آن وجود دارد و از همه مهم‌تر ریسک تقلبی بودن آن نیز مطرح می‌شود.

برای دریافت سود از خرید طلا و همچنین در امان ماندن از ریسک‌های احتمالی آن، پیشنهاد ما سرمایه‌گذاری در صندوق طلاست.

صندوق‌های طلا، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که در بازار بورس اوراق بهادار معامله می‌شوند. این صندوق‌، سرمایه‌  افراد را جمع‌آوری کرده و توسط مدیران متخصص در سبدی از دارایی‌های مرتبط با طلا، از جمله سکه، شمش و اوراق بهادار مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. هدف نهایی این صندوق‌ها، کسب حداکثر سود از نوسانات بازار طلا برای سرمایه‌گذاران است.

این صندوق یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال سرمایه‌گذاری در طلا با هزینه‌های کمتر و امنیت بیشتر هستند. این صندوق با توجه به ویژگی‌های نقدشوندگی بالا، شفافیت و دسترسی آسان، می‌تواند به عنوان تمام یا بخشی از سبد سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار بگیرد.

برای سرمایه‌گذاری آسان در صندوق طلا لینک زیر را کلیک کنید:

خرید آنلاین صندوق طلا

3- خرید خودرو

خرید خودرو به دلیل نوسانات قیمت و افزایش مداوم قیمت خودروها می‌تواند به عنوان بهترین روش سرمایه گذاری در ایران باشد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تورم، قیمت خودروها افزایش می‌یابد، بنابراین سرمایه‌گذاری در خرید خودرو، به خصوص خودروهای پرتقاضا می‌تواند به حفظ ارزش پول کمک کند.

در مورد بازدهی ۵ ساله خرید خودرو در ایران، به  علت تورم بالا و نوسانات نرخ ارز، قیمت خودروها در این بازه زمانی معمولاً با افزایش زیادی همراه بوده است. به عنوان مثال می‌توان قیمت پژو پارس را بررسی کرد؛ در ۵ سال گذشته، پژو پارس قیمتی زیر 100 میلیون تومان داشت و با قیمت 98 میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شد. این در حالی است که در خرداد سال 1403 این خودرو با قیمت 690 میلیون تومان در بازار موجود است.

باید توجه داشت که نگهداری و هزینه‌های جانبی خودرو مانند بیمه و نگهداری و خطر سرقت نیز در این بازه زمانی نقش مهمی در محاسبه سود نهایی دارد.

4- سرمایه گذاری در مسکن

مسکن و ملک به عنوان یکی از بهترین سرمایه گذاری ها در شرایط فعلی ایران است. به دلیل افزایش روزافزون قیمت‌ها و نیاز همیشگی به آن، یکی از گزینه‌های مطمئن برای حفظ ارزش پول در مقابل تورم است و همچنین می‌توان به عنوان یک منبع درآمد پایدار از اجاره، به آن نگاه کرد.

معایب سرمایه گذاری در مسکن

بازدهی 5 ساله خرید مسکن برای سرمایه‌گذاری، با رشد 514 درصدی همراه بوده است. نکته مهمی که باید به آن دقت کرد این است که سرمایه‌گذاری در مسکن با وجود مزایای بسیاری که دارد، دارای ریسک‌ نیز می‌باشد. یکی از مهم‌ترین معایب آن، نقدینگی پایین آن است؛ به این معنا که فروش مسکن ممکن است زمان‌بر باشد و همینطور رکود اقتصادی، می‌تواند بر روی بازدهی آن تاثیر بگذارد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در مسکن نیازمند بررسی دقیق و تحلیل بازار است تا از این ریسک‌ها کاسته شود.

5- خرید ارز و دلار

ارز و دلار به عنوان یکی از روش های سرمایه گذاری در ایران شناخته می‌شود. خرید دلار به دلیل نوسانات نرخ ارز و تاثیرپذیری از تحولات بین‌المللی و اقتصادی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. خرید دلار به عنوان یک راهکار برای حفظ ارزش پول در مقابل کاهش ارزش ریال و تورم عمل کند.

دلار در مقایسه با دیگر سرمایه‌گذاری‌ها، بازدهی 366 درصدی داشته است. این میزان بازدهی می‌تواند گزینه مناسبی برای حفظ ارزش پول در زمان تورم باشد ولی خطرات و ریسک‌های بالایی دارد. به عنوان مثال در این بازه زمانی نوسانات شدید نرخ ارز و تاثیرپذیری از تصمیمات دولت و تحولات بین‌المللی می‌تواند ریسک‌هایی را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، نگهداری ارزهای خارجی به صورت نقدی ممکن است با خطراتی مانند سرقت و از دست رفتن سرمایه همراه باشد.

6- سپرده بانکی

سرمایه‌گذاری در بانک و سپرده‌های بانکی به عنوان یکی از امن‌ترین و کم‌ریسک‌ترین روش‌های حفظ سرمایه در ایران شناخته می‌شود. سپرده‌های بانکی با نرخ سود ثابت و تضمین‌شده محبوبیت بالایی دارند.

بازدهی ۵ ساله سپرده‌های بانکی در ایران با بازدهی 154 درصدی، روند معقول و کم ریسکی را در برگرفته است. سپرده‌های بانکی به دلیل نوسانات نرخ بهره و سیاست‌های پولی دولت معمولاً به طور دوره‌ای تغییر می‌کنند. نرخ سود سپرده‌های بانکی کمتر از نرخ تورم است که در نتیجه قدرت خرید سرمایه‌گذار کاهش می‌یابد. بنابراین، اگرچه سپرده‌های بانکی امنیت بالایی دارند اما باید توجه داشت که بازدهی واقعی آنها ممکن است تحت تأثیر نرخ تورم قرار گیرد.

بهترین سرمایه گذاری در سال 1403 در زمان رکود اقتصادی

براساس داده بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه در فروردین 1403، برابر 34/8 درصد بوده در حالی که براساس داده‌های مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه در این ماه 30/9 درصد بوده است.

چرخه تورم و رکود اقتصادی در سرمایه گذاری در ایران

در زمان رکود اقتصادی با کاهش قدرت خرید در مسکن و املاک و خودرو، ارزش این دارایی‌ها نیز ممکن است کاهش یابد. بنابراین، در زمان رکود، بهتر است از سرمایه‌گذاری در  تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری پرریسک مانند املاک، خودرو، صندوق‌های سهامی ، دلار و… خودداری کرد تا از احتمالات زیان بیشتر جلوگیری شود.

به همین علت در زمان رکود اقتصادی تمامی افراد به سمت بازاری امن برای حفظ ارزش پول می‌گردند و به سمت سپرده‌های بانکی روی می‌آورند. سرمایه‌گذاری در بانک طبق آماری که به دست آمده، کمترین بازدهی را میان دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری دارد

در زمان رکود اقتصادی، منطقی است که در دارایی‌ها و صنایعی سرمایه‌گذاری کنیم که کمترین تأثیر را از رکود متحمل شوند. بهترین سرمایه گذاری برای حفظ ارزش پول نیازمند دانش و اصول سرمایه‌گذاری است که با استفاده از ابزارهایی که بورس در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد می‌توان به نتیجه مطلوب از آن رسید.

link مقاله پیشنهادی : اصول سرمایه گذاری و ثروت آفرینی که باید بدانید

استفاده از ابزارهای بورس و سرمایه‌گذاری در زمان رکود اقتصادی نیازمند دقت و تحلیل بیشتری است، زیرا در دوران رکود اقتصادی بازارها با نوسانات شدید و کاهش ارزش دارایی‌ها مواجه می‌شوند.  صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از ابزارها و استراتژی‌هایی است که می‌تواند در زمان رکود اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرد.

صندوق‌های درآمد ثابت نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که حداقل 85 درصد از دارایی‌های تحت مدیریت خود را در اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه دولتی، اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی، سرمایه‌گذاری می‌کنند. این اوراق و سپرده‌ها، ریسک بسیار پایینی دارند و به همین دلیل، صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری‌ امنی محسوب می‌شوند.

برای شروع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید آنلاین صندوق درآمد ثابت

بهترین سرمایه گذاری در زمان رشد تورم

در زمان تورم بالا در ایران، با توجه به بازدهی و آمار به دست آمده، یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری، خرید سهام از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا تشکیل پرتفوی سهام است. از عمده‌ترین دلایل آن نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سهام معمولاً در برابر تورم، عملکرد بهتری دارد زیرا شرکت‌ها می‌توانند افزایش قیمت‌ها را به مشتریان منتقل کنند.
  2. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مزیت تنوع سازی را فراهم می‌کنند که ریسک را کاهش می‌دهد.
  3. در بلندمدت، بازار سهام معمولاً بازدهی بیشتری نسبت به دیگر گزینه‌ها مانند سپرده بانکی دارد.
  4. با تشکیل پرتفوی سهام متنوع، می‌توان ریسک را کنترل کرد و از رشد شرکت‌های مختلف بهره‌مند شد.

اما عاقلانه است که یک پرتفو از دارایی‌های ریسکی از قبیل سهام، طلا، سکه و یک بخشی از سرمایه را در دارایی‌های با ریسک کمتر مانند اوراق قرضه دولتی نگه داشت تا ریسک کل را مدیریت کرد.

صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی، ۷۰ تا ۹۵ درصد از سرمایه خود را در سهام و حق تقدم شرکت‌های پذیرفتـه شد‌ه در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و باقی سرمایه را به اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت و… اختصاص می‌دهند.

صندوق سرمایه گذاری سپند کاریزما با نماد «کاریس» راه‌حلی ساده برای افرادی است که دارای کد بورسی بوده و قصد سرمایه گذاری موفق در زمان رشد تورم دارند. ارزش واحد‌های این صندوق به تناسب رشد ارزش سهام داخل پورتفوی آن رشد می کند و بازدهی آن متناسب با بازدهی شاخص کل بورس اوراق بهادار خواهد بود.

برای آنکه بتوان از سهام و صندوق سهامی در شرایط تورمی سود کسب کنید، لینک زیر را کلیک کنید:

خرید آنلاین صندوق سهامی

در نهایت بهترین روش سرمایه گذاری چیست؟

با توجه به شرایط اقتصادی و نرخ تورم در ایران، انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری بستگی به اهداف و ریسک‌پذیری فرد دارد. هر یک از روش‌های سرمایه‌گذاری مانند بازار بورس، طلا، ملک و مستغلات، ارز دیجیتال و سپرده‌های بانکی دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. با توجه به آمار به دست آمده زمان تورم و رکود اقتصادی، سرمایه‌گذاری در بورس و بازار سرمایه، بهترین چیز برای سرمایه گذاری در ایران برای حفظ ارزش پول است. با استفاده از تمامی ابزارهای معاملاتی می‌توان همزمان از تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری سود دریافت کرد و بازار سرمایه برای تمامی افراد با درجه ریسک‌های متفاوت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی دارد.

سوالات متداول

افق زمانی از مهم‌ترین شرایط سرمایه‌گذاری در ایران است. سرمایه‌گذاری در مسکن می‌تواند گزینه مناسبی باشد ولی برای شروع سرمایه گذاری در آن نیازمند سرمایه اولیه زیادی است. سرمایه گذاری در طلا نیز گزینه خوبی است ولی خطر سرقت و تقلبی بودن ریسک بالایی دارد؛ به همین علت سرمایه‌گذاری در بورس برای دید بلند مدت گزینه بسیار مناسبی است.

برای پاسخ به این سوال نیازمند شرایطی همچون مبلغ سرمایه اولیه، میزان درجه ریسک‌پذیری و افق زمانی هر فرد برای سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

همانطور که در این مقاله گفته شد، براساس بازدهی 5 ساله هر کدام از انواع سرمایه‌گذاری در ایران، بازار سرمایه و خرید طلا در بالاترین میزان بازدهی قرار دارند. برای سرمایه‌گذاری در هر دوی آنها به طور همزمان، خرید آنلاین صندوق طلا پیشنهاد می‌شود.

توجه به شرایط اقتصادی مانند رشد تورمی و رکود اقتصادی، می‌تواند در نوع سرمایه‌گذاری هر فرد متفاوت باشد. در شرایط رکود اقتصادی سرمایه‌گذاری در صندوق با درآمد ثابت پیشنهاد می‌شود؛ همچنین در شرایط تورمی، صندوق‌های سهامی و خرید سهام گزینه مناسبی است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 دیدگاه برای این مطلب

  1. علی 30 خرداد 1403 1 پاسخ

    سلام ممنون برای مقاله خوبتون
    الان تو شرایط تورمی کدوم صندوق سرمایه گذاری رو پیشنهاد میدید؟!

    30 خرداد 1403 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی 2 تیر 1403

      سلام دوست عزیز
      همانطور که در مقاله گفته شد صندوق‌های سرمایه گذاری اهرمی بهترین گزینه هستند.

      2 تیر 1403
  2. Anitash 6 تیر 1403 1 پاسخ

    سلام مرسی از مقاله خوبتون
    واقعا برام سواله بازدهی ۵ ساله بورس بیشتر از طلا بوده؟!

    6 تیر 1403 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی 6 تیر 1403

      سلام دوست عزیز
      براساس آمار به دست آمده بازدهی 5 ساله روش های سرمایه گذاری، بازار سرمایه در رتبه اول و بعد از آن طلا قرار دارد. شما با استفاده از بازار سرمایه می‌توانید از طلا نیز سود کسب کنید. برای اطلاعات بیشتر این قسمت را ” مقایسه بازدهی 5 ساله بهترین سرمایه گذاری های حال حاضر در ایران” را مطالعه کنید.

      6 تیر 1403
  3. علی 7 تیر 1403 1 پاسخ

    مرسی مقاله جامعی بود
    یه سوال برام پیش اومد که خرید سکه و طلا بهتر از بورس نیست؟

    7 تیر 1403 1 پاسخ
    1. فائزه میرهاشمی 7 تیر 1403

      سلام علی عزیز
      خرید سکه در کنار تمام مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد. به عنوان مثال هزینه‌های نگهداری در صندوق امانات و خطر سرقت و از دست رفتن آن وجود دارد و از همه مهم‌تر ریسک تقلبی بودن آن نیز مطرح می‌شود.

      برای دریافت سود از خرید طلا و همچنین در امان ماندن از ریسک‌های احتمالی آن، پیشنهاد ما سرمایه‌گذاری در صندوق طلاست.

      7 تیر 1403
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.