صندوق زمین و ساختمان چیست و آیا ارزش خرید دارد؟!

صندوق زمین و ساختمان چیست و آیا ارزش خرید دارد؟!

صندوق زمین و ساختمان چیست
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق زمین و ساختمان نوع خاصی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که کسب سود از ساخت و ساز را برای سرمایه‌گذاران خرد هم فراهم می‌کند. در واقع، هدف صندوق زمین و ساختمان این است که زمینه سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز را با مبلغ کم هم مهیا سازد. برای اطلاع از چگونگی عمکلرد این صندوق‌ها باید به اساسنامه و امیدنامه صندوق زمین و ساختمان مراجعه کرد. اما باید برای اینکه بدانید صندوق زمین و ساختمان چیست و چگونه در بورس خرید و فروش می‌شود تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

تمامی آنچه که لازم است در مورد صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان بدانید را در این مطلب از کاریزما لرنینگ به طور کامل توضیح داد‌ه‌ایم.

صندوق زمین و ساختمان چیست؟

سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز همیشه برای اغلب افراد جامعه، جالب بود‌ه است. به طوریکه اکثر افراد به دنبال پول کلانی هستند تا صرف سرمایه‌گذاری در زمین و ساختمان کنند. صندوق زمین و ساختمان بورس این کار را برای علاقه‌مندان این حوزه راحت کرد‌ه است. این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف تسهیل روند سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات تشکیل شد‌ه‌اند تا همه اقشار جامعه با هر تمکن مالی بتوانند در آنها سرمایه‌گذاری کنند.

در امیدنامه صندوق زمین و ساختمان قید شد‌ه است که وجوه جمع‌آوری شد‌ه از سرمایه‌گذاران صرف ساخت پروژه‌های ساختمانی می‌شود. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران صندوق زمین و ساختمان در سود و زیان حاصل از ساخت و ساز پروژه‌های ساختمانی شریک می‌شود.

تعداد زیادی از صندوقهای زمین و ساختمان در بازار سرمایه وجود دارند که تمامی آنها را می‌توانید در سایت fipiran.ir مشاهده کنید. در این سایت، می‌توانید لیست صندوق‌ های زمین و ساختمان را مشاهده و انواع آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.

عملکرد صندوقهای زمین و ساختمان چگونه است؟

در حالت کلی، عملکرد صندوق زمین و ساختمان بورس بدین شکل است که ابتدا وجوه خرد از سهامداران جمع‌آوری می‌شود. سپس با این وجوه، مراحل ساخت پروژه‌ها شروع می‌شود. در آخر موقع اتمام پرژه، واحدهای ساختمانی به فروش رسید‌ه و سود حاصل از آنها در بین سرمایه‌گذاران صندوق تقسیم می‌شود.

لازم به ذکر است که هیچ محدودیتی در خرید پروژه‌های ساختمانی اتمام یافتـه وجود ندارد. به طوریکه، سهامداران می‌توانند واحدهای ساختمانی را خودشان خریداری نمایند.

عملکرد صندوقهای زمین و ساختمان

مقاله پیشنهادی: صندوق سرمایه گذاری چیست و چه انواعی دارد؟

ارکان صندوق زمین و ساختمان چیست؟

صندوق زمین و ساختمان نیز همانند سایر صندوقهای سرمایه‌گذاری دارای ارکان مشخصی است که بهتر است با آنها آشنا شوید.

ارکان صندوق زمین و ساختمان، شامل موارد زیر است:

  • مجمع صندوق: وظیفه تعیین با تغییر سایر ارکان صندوق را بر عهده داشتـه و راجع به انحلال صندوق تصمیم می‌گیرند.
  • ارکان اداره‌کننده شامل هیأت مدیره، مدیر صندوق و مدیر ساخت: مدیریت امور مالی و پروژه را بر عهده دارند. مدیر صندوق هم بر انجام عملیات پیمانکاری و ساخت رسیدگی و نظارت می‌کند.
  • ارکان نظارتی شامل ناظر، متولی و حسابرس صندوق: که ناظر وظیفه نظارت بر اجرای صحیح پروژه‌ها را بر عهده دارد. متولی به نمایندگی از سهامداران خرد در مجمع حضور داشتـه و حسابرس صندوق هم صورت‌های مالی را حسابرسی می‌نماید.
  • ارکان تضمین‌کننده شامل بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس صندوق: که حفظ نقدشوندگی اوراق و تنظیم عرضه و تقاضا بر عهده بازارگردان است. متعهد پذیره‌نویسی هم در صورت عدم تامین مالی توسط سرمایه‌گذاران، منابع مالی پروژه را تامین می‌کند.

سود صندوقهای زمین و ساختمان چقدر است؟

در حالت کلی، هیچ فرمول ثابتی برای تعیین سوددهی صندوق زمین و ساختمان وجود ندارد. به عبارت دیگر، این صندوق‌ها هیچ سود تضمین‌شده‌ای ندارند. یعنی سود حاصل از پروژه‌های ساختمانی پس از اتمام پروژه و تکمیل روند ساخت با فروش پروژه بین سهامداران تقسیم می‌شود.

در صورتی که یک سهامدار بخواهد قبل از اتمام پروژه سهمش را بفروشد، بایستی به کارگزاری‌های عضو فرابورس مراجعه کند و سهام خود را به نرخ روز بازار در بازار معاملات به فروش برساند. باید توجه داشتـه باشید که قیمت فروش در این صورت ممکن است کمتر، بیشتریا حتی معادل ساهم اولیه شما نیز باشد.

مطلب پیشنهادی: سود صندوق های سرمایه گذاری چقدر است؟

چگونه می‌توان واحدهای صـندوق زمین و ساختمـان را خریداری کرد؟

برای خرید واحدهای صندوق زمین و ساختمان بورس باید مراحل زیر را به ترتیب طی نمایید:

  1. در سامانه سجام ثبت نام کرد‌ه و کد بورسی بگیرید.
  2. در یکی از کارگزاری‌های بورس مثل کاریزما ثبت نام کرد‌ه و کد معاملاتی خود را دریافت نمایید.
  3. اطلاعات کلی هر صندوق را در اساسنامه صندوق زمین و ساختمان مشاهده و عملکرد و بازدهی آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.
  4. در آخر، وارد سامانه معاملات آنلاین شد‌ه و واحدهای صندوق مورد نظر را خریداری کنید.

خرید صندوقهای زمین و ساختمان

مزایا و معایب سرمایه گذاری در صندوق زمین و ساختمان چیست؟

بدون شک برای شروع سرمایه گذاری در صندوق زمین و ساختمان بورس نیز همانند سایر روشهای سرمایه‌گذاری، باید از مزیا و معایب  این صندوق‌ها مطلع شوید.

اولین مزیت سرمایه گذاری در صندوق زمین و ساختمان بورس، افزایش حجم سرمايه موجود در اين بازار است. از دیگر مزایای قابل توجه سرمایه‌گذاری در صندوقهای زمین و ساختمان این است که:

  1. ریسک سرمایه‌گذاری برای افراد به حداقل رسید‌ه و نیازی نیست دانش و تجربه کاری بالایی در زمینه ساخت و ساز داشتـه باشند.
  2. به دلیل اینکه این صندوق‌ها بازارگردان دارند، از قابلیت نقدشوندگی خوبی هم برخودار هستند.
  3. امکان مشارکت در ساخت و ساز برای سرمایه‌گذاران خرد و با سرمایه کم هم فراهم شده‌ است.
  4. اطلاعات این صندوق‌ها براساس گزارش‌های دوره‌ای شفاف‌سازی شد‌ه و بسیار مطمئن است.
  5. سرمایه افراد در مقابل تورم و افزایش قیمت‌ها حفظ شده است.
  6. از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند.

با اینکه خرید صندوقهای زمین و ساختمان مزایای قابل توجهی در بر دارند اما باید به این نکته توجه داشتـه باشید که با خرید واحدهای این صندوق شما در سود و زیان حاصل از پروژه‌های ساختمانی سهیم می‌شوید.

در مواردی ممکن است صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان با ریسکهای احتمالی همراه شود که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • افزایش هزینه‌های ساخت
  • عدم اتمام پروژه در موعد مقرر
  • کاهش ارزش دارایی‌های صندوق
  • کاهش قیمت بازاری واحدهای سرمایه‌گذاری

سخن آخر

صندوقهای زمین و ساختمان نوع جالب توجهی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که در زمینه پروژه‌های ساختمانی فعالیت می‌کنند. اصلی‌ترین هدف صندوق زمین و ساختمان این است که امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ خرد و اندک را برای تمامی اقشار جامعه فراهم کند. با این حال، ریسک مشارکت در این صندوق‌های تقریبا زیاد بود‌ه و مناسب افراد ریسک‌ناپذیر نیست.

در مقاله‌ای که مطالعه‌ای کردید تمامی مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان را ذکر کردیم. همچنین گفتیم که ارکان صندوق زمین و ساختمان چیست و سود سرمایه‌گذاری در این نوع از صندوق‌ها چقدر است. در نهایت، اگر مشتاق سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها هستند، کارشناسان فروش ما پاسخگوی تمامی سوالات شما در زمینه خرید و فروش واحدهای این صندوق خواهند بود.

سوالات متداول

بله، در حالت کلی می‌توان گفت سرمایه گذاری در صندوق زمین و ساختمان همیشه سود تضمین شده‌ ندارند و احتمال دارد که در بازه‌ای ضرر ده هم باشد. بنابراین برای سرمایه‌گذاری در این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید تا حدودی ریسک‌پذیر باشید.

از آنجایی‌که هدف صندوق زمین وساختمان، فراهم کرد‌ن امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم است، حداقل میزان خرید این صندوق به ارزش یک واحد صندوق است.

برای تعیین ارزش خالص دارایی‌ها یا NAV صندوق زمین و ساختمان هر شش ماه یک‌بار یک کارشناس رسمی دادگستری، میزان پیشرفت پروژه و مصالح مورد استفاده در آن را به نرخ روز محاسبه و به اطلاع عموم می‌رساند. اما در عین حال، مدیران این صندوق‌ها موظف هستند در بازه‌های زمانی مشخص اطلاعات مورد نیاز و میزان پیشرفت صندوق را اعلام کنند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.