نحوه دریافت کد معاملاتی آتی در 5 مرحله ساده!
دریافت کد معاملات آتی اولین قدم برای فعالیت در بازار آتی ایران است. این کد شناسهای منحصربهفرد است که به سرمایهگذاران امکان میدهد در بازار آتی بورس کالای ایران فعالیت کنند. اما نحوه دریافت کد معاملاتی آتی چگونه است؟ در این مقاله از کاریزما لرنینگ به نحوه دریافت کد معاملاتی آتی و معامله در این بازار میپردازیم. اگر قصد دریافت کد بازار آتی را دارید، در این مقاله همراه ما باشید.
کد معاملاتی آتی چیست؟
همانطور که در مقاله «بازار آتی چیست» اشاره شد، سرمایهگذاران مشتاق به فعالیت در بازار آتی، به کدی مشابه کد بورسی، تحت عنوان «کد معاملاتی آتی کالا» نیاز دارند. این کد که برای هر معاملهگر بهصورت کاملاً منحصربهفرد ایجاد میشود، به معاملهگران امکان فعالیت در بازار آتی ایران را میدهد. درواقع، معاملهگران بازار آتی از طریق این کد در سامانه معاملاتی بورس کالا شناسایی میشوند و میتوانند تا در سامانه معاملات برخط (آنلاین) بورس کالای ایران معامله کنند.
نحوه دریافت کد معاملاتی آتی
کد آتی از طریق کارگزاریهای دارای مجوز صادر میشود و مراحل دریافت آن بهصورت زیر است:
۱– ثبتنام در سجام
اولین قدم برای دریافت کد آتی بورس کالا، ثبتنام در سامانه سجام است. پس از ثبتنام و احراز هویت در سامانه سجام، باید در کارگزاری مدنظر خود ثبتنام کنید. پس از ثبتنام در سامانه سجام و احراز هویت، کد بورسی برای شما صادر میشود. سپس میتوانید مراحل بعدی را طی کنید.
۲– مراجعه به وبسایت Ebgo
در گام دوم باید کد آنلاین مخصوص بورس کالا را دریافت کنید. نکته مهم این است که این کد با کد معاملاتی بازار سهام تفاوت دارد و افرادی که کد معاملاتی بازار سهام را دارند هم باید برای فعالیت در بازار آتی کد آنلاین بازار آتی را دریافت کنند. برای دریافت کد بازار آتی وارد سامانه خرید آنلاین بورس کالا شوید؛ سپس بر روی گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» کلیک کنید.
بعد از کلیک بر روی گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا، وارد صفحه زیر خواهید شد. در این صفحه باید کد ملی و شماره همراه خود را وارد کنید.
پس از وارد کردن کد امنیتی در کادر مربوطه، بر روی گزینه کلیک کرده و به مرحله بعدی بروید. در این مرحله یک کد ۵ رقمی به شماره همراهی که در سامانه سجام ثبت کردهاید، ارسال خواهد شد. پس از دریافت کد تأیید، آن را در کادر مربوطه وارد و بر روی گزینه تأیید کلیک کنید.
بعد از وارد کردن کد ارسالی، اطلاعاتی که از شما در سامانه سجام ثبت شده است، نمایش داده خواهد شد. اطلاعات مربوطه را بررسی کنید و در صورت صحیح بودن، گزینه ادامه را بزنید. در صوتی که اطلاعات نمایش داده شده با مشخصات شما مغایرت دارد، برای اصلاح آن باید از طریق سامانه سجام اقدام کنید.
پس از بررسی اطلاعات فردی، باید اطلاعات نشانی خود را وارد کنید.
بعد از وارد کردن اطلاعات کاربر، در این مرحله باید اطلاعات شغلی خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که در بخش نوع فعالیت، باید هدف خود از فعالیت در بازار بورس کالا را وارد کنید. اگر فعالیت مدنظر شما در لیست فعالیتها وجود نداشت، گزینه «سایر» را انتخاب کنید.
بعد از وارد کردن اطلاعات شغلی، باید اطلاعات مالی خود را وارد کنید.
پس از تکمیل اطلاعات خود، باید متن تعهدنامه را مطالعه کرده و گزینه «قبول قوانین و مقررات» را انتخاب کنید. پس از تأیید توافقنامه، فرایند صدور کد معاملاتی آتی شما آغاز میگردد.
۳- افتتاح حساب در بانکهای عامل
بسیاری از افراد به دنبال روشی برای دریافت کد آتی غیر حضوری هستند. اما با توجه به اینکه دریافت کد آتی کالا نیاز به افتتاح حساب بانکی دارد، امکان دریافت کد معاملاتی آنلاین غیر حضوری میسر نیست.
برای دریافت کد آتی بورس کالا نیاز به افتتاح ۲ حساب در اختیار بورس کالا و حساب عادی در بانک عامل (سامان یا ملت) است که میتوانید معرفینامه افتتاح حساب را از طریق لینکهای زیر دریافت کنید.
دریافت معرفینامه افتتاح حساب بانک ملت برای دریافت کد آتی بورس کالا
دریافت معرفینامه افتتاح حساب بانک سامان برای دریافت کد آتی بورس کالا
پس از دریافت معرفینامه به بانک موردنظر مراجعه و نسبت به افتتاح حساب در بانک اقدام نمایید. توجه کنید که هر دو حساب در اختیار بورس کالا و عادی شما باید مربوط به یک بانک و نوع حساب باید حساب «کوتاهمدت عادی» و حساب «قرضالحسنه» باشد.
۴- اعلام شمارهحساب در اختیار بورس کالا در سامانه ایبیگو
پس از اینکه حساب خود را افتتاح کردید، دوباره به سامانه ایبیگو کاریزما مراجعه کنید و گزینه «اعلام شمارهحساب وکالتی و در اختیار» را انتخاب نمایید. در صفحه اطلاعات حساب، با انتخاب گزینه «افزودن»، اطلاعات هر دو حساب خود را وارد کنید. پس از تکمیل اطلاعات حسابهای بانکی، به قسمت بارگذاری مدارک وارد میشوید.
5- ثبت نمونه امضا و تایید قوانین
در این مرحله فقط لازم است عکس امضای خود را بارگذاری کنید و نیازی به بارگذاری مدارک دیگر نیست. در مرحله آخر، وارد قسمت تعهدات مشتری در سامانه ایبیگو شوید. در این قسمت، با علامت زدن دو گزینه و پذیرش قوانین و مقررات، و سپس تأیید نهایی، پیامکی مبنی بر ثبت موفقیتآمیز کد بورسی بازارهای فیزیکی و مالی شما در کارگزاری کاریزما دریافت میکنید. پس از حدود دو روز کاری، نام کاربری و رمز عبور شما از طریق پیامک ارسال میشود.
تفاوت حساب در اختیار بورس و حساب پشتیبان
برای دریافت کد معاملاتی قراردادهای آتی، شما باید دو حساب بانکی «در اختیار بورس» و «پشتیبان» داشته باشید. اما تفاوت حساب در اختیار بورس کالا و حساب پشتیبان چیست؟
حساب در اختیار بورس کالا یا حساب عملیاتی، حسابی بانکی به نام مشتری است که واریز وجه به آن مشابه یک حساب معمولی انجام میشود. اما برداشت وجه از این حساب تنها با تأیید بورس کالا امکانپذیر خواهد بود.
در مقابل، حساب پشتیبان که همان حساب شخصی مشتری محسوب میشود، برای دریافت وجوه برداشتشده از حساب عملیاتی استفاده میشود. در صورتی که معاملهگر قصد برداشت وجه از حساب در اختیار بورس کالا را داشته باشد، باید درخواست خود را در سامانه معاملاتی ثبت کند. بورس کالا، پس از بررسی موجودی حساب عملیاتی، مبلغ موردنظر را از این حساب برداشت کرده و به حساب پشتیبان مشتری انتقال میدهد.
پس از طی مراحل بالا و دریافت کد آتی کالا، برای انجام معاملات خود میتوانید روی دکمه زیر کلیک کرده و اقدام به معامله در بازار آتی کالا نمایید.
سامانه معاملات بورس کالا کاریزما
مدارک لازم برای دریافت کد معاملات آتی کالا (اشخاص حقیقی)
مدارکی افراد حقیقی برای دریافت کد آتی کالا باید ارائه دهند شامل موارد زیر است:
- اصل و تصویر شناسنامه از تمام صفحات
- اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی
- نامه معرفی به بانک، از کارگزاری
- کپی مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم) برای دسترسی آنلاین
- اطلاعات شمارهحسابها
مدارک مورد نیاز برای دریافت کد معاملات آتی کالا توسط وکیل
برخی از سرمایهگذاران ممکن است به دلیل مشغله یا عدم تمایل به انجام معاملات بهصورت مستقیم، ترجیح دهند که امور مربوط به معاملات خود را به وکیل خود بسپارند. در این صورت، وکیل با وکالتنامه معتبر میتواند بهجای سرمایهگذار اقدام به انجام معاملات در بورس کند. در این صورت، مدارک زیر نیز برای افتتاح حساب مورد بررسی قرار میگیرد:
- معرفینامه وکیل
- مدارک هویتی وکیل
- وکالتنامه معتبر با مهر دفتر اسناد رسمی
- تکمیل فرم مشخصات وکیل مشتریان کارگزاری
پس از تکمیل فرم مشخصات وکیل، ایشان میتوند سایر امور مربوطه را انجام دهند. بهعلاوه، متقاضی امکان تغییر وکیل یا انجام معاملات توسط خودشان را در هر زمانی خواهند داشت.
مدارک لازم برای دریافت کد معاملاتی آتی (اشخاص حقوقی)
نحوه گرفتن کد معاملاتی آتی برای افراد حقوقی، به این صورت است که ابتدا باید نماینده شرکت به یکی از شعب کارگزاری کاریزما مراجعه و فرمهای مربوطه را دریافت و تکمیل کند. مدارک مورد نیاز برای صدور کد آتی اشخاص حقوقی بهصورت زیر است:
- تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس
- تصویر روزنامه رسمی آگهی آخرین تغییرات
- تصویر اساسنامه
- سرمایه ثبتی شرکت (مندرج در روزنامه رسمی)
- مدارک ثبت شرکت
- کد اقتصادی و اظهارنامه مالیاتی
- معرفی نماینده شرکت برای پیگیری و انجام امور مربوطه
- صورتهای مالی آخرین دوره شرکت و گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی
- معرفی صاحبان امضای مجاز
- کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز، تمامی اعضای هیئتمدیره و مدیرعامل
نحوه انتقال کد معاملاتی آتی به کارگزاری کاریزما
تا این قسمت از مقاله، به نحوه دریافت کد معاملاتی آتی کالا پرداختیم. اما ممکن است فردی کد آتی کالا داشته باشد اما بخواهد معاملات خود را از طریق کارگزاری دیگری انجام دهد. خوشبختانه امکان انتقال کد آتی به کارگزاری جدید وجود دارد. برای انتقال کد آتی خود به کارگزاری کاریزما، ابتدا باید از بسته بودن تمام معاملات خود در کارگزاری مبدأ اطمینان حاصل کنید. سپس با پشتیبانی کاریزما ارتباط بگیرید. برای اطلاع از خدمات کارگزاری کاریزما در زمینه معامله مشتقات اوراق بهادار، وارد لینک زیر شوید.
جمعبندی
در این مقاله به بررسی نحوه دریافت کد معاملاتی آتی پرداختیم. کد معاملاتی آتی، یک شناسه منحصربهفرد برای معاملهگران بازار آتی ایران است که امکان انجام معاملات در بورس کالا را فراهم میکند. دریافت این کد مستلزم ثبتنام در سامانه سجام، ثبت اطلاعات در سامانه ایبیگو و افتتاح دو حساب بانکی «در اختیار بورس» و «پشتیبان» در بانکهای عامل (سامان و ملت) است.
حساب در اختیار بورس کالا برای انجام معاملات و حساب پشتیبان برای دریافت وجوه برداشتشده از حساب عملیاتی استفاده میشود. پس از تکمیل مراحل ثبتنام و تأیید اطلاعات، نام کاربری و رمز عبور به معاملهگر ارسال شده و امکان فعالیت در بازار آتی فراهم میشود. همچنین، اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت این کد نیازمند ارائه مدارک مشخصی هستند.
سوالات متداول
برای دریافت کد آتی از کاریزما، باید ابتدا کد بورسی داشته باشید. سپس وارد سامانه ایبیگوی کاریزما شده و پس از تکمیل اطلاعات خود، اقدام به افتتاح حساب در اختیار و عادی در بانک مدنظرتان نمایید. پس از ورود به سامانه ایبیگو و معرفی اطلاعات حسابهای بانکی خود، کد بازار آتی برای شما صادر میشود.
نیاز به افتتاح ۲ حساب بانکی در احتیار و عادی دارید که هر دو نیز باید متعلق به یک بانک (سامان یا ملت) باشد.
برای واریز وجه میتوان هم از طریق انتقال بانکی و هم از طریق درگاه پرداخت کارگزاری استفاده کرد.
مدارک افراد حقیقی برای دریافت کد آتی کالا باید ارائه دهند شامل اصل و تصویر شناسنامه از تمام صفحات، اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی، نامه معرفی به بانک، کپی مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم) برای دسترسی آنلاین و اطلاعات شمارهحسابها است.