چگونه ارز دیجیتال بخریم؟ راهنمای خرید ارزهای دیجیتال

چگونه ارز دیجیتال بخریم؟ راهنمای خرید ارزهای دیجیتال

steps-to-buy-crypto
ارزهای دیجیتال

چگونه ارز دیجیتال بخریم؟ اگر شما هم به جمع مشتاقان دنیای نوظهور رمزارزها پیوسته‌اید و تمایل دارید ارز دیجیتال خریداری کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا گام به گام نحوه خرید ارزهای دیجیتال را به شما آموزش دهیم.

درست است که این بازار نوپا با تنوع گسترده‌ای از دارایی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی روبه‌رو است، اما انتخاب مسیر درست و ایمن برای خرید ارز دیجیتال گاهی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. نگران نباشید! در این مطلب از کاریزما لرنینگ به شما خواهیم گفت که چگونه ارزهای دیجیتال را به امن‌ترین و ساده‌ترین روش ممکن خریداری کنید.

مهمترین مسئله‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که ما به عنوان کاربران ایرانی در چه شرایطی قرار داریم، چه محدودیت‌هایی داریم و چه گزینه‌هایی پیش روی ما هستند.

چگونه ارز دیجیتال بخریم و بفروشیم؟

نحوه خرید ارزهای دیجیتال به این صورت است که شما ابتدا باید به یک صرافی رمزارز مراجعه کنید و مبلغ مد نظر خود را به کیف پول ریالی صرافی واریز کنید. سپس رمزارز مد نظر خود را انتخاب و آن را خریداری کنید. ارز دیجیتالی که خریداری کرده‌اید در کیف پول صرافی نگهداری می‌شود و هر زمان که بخواهید می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

برای امنیت بیشتر می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را به کیف پول اختصاصی خود انتقال دهید. در ادامه‌ی این مطلب، تمام این موارد را کامل توضیح می‌دهیم. اما قبل از هر چیزی به یک سوال پاسخ دهیم: «چرا باید ارز دیجیتال بخریم؟»

چرا باید در بازار کریپتو سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای خرید ارزهای دیجیتال دلایل مختلفی می‌توان عنوان کرد. دنیا به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است و اگر نخواهیم با این تغییرات همراه شویم و آن‌ها را یاد بگیریم، دیر یا زود با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

سه دلیل بسیار مهم برای خرید و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال:

  • پتانسیل رشد بالای این بازار

بازار کریپتو یک بازار جوان و پویا است که با استقبال فوق‌العاده‌ای در سراسر دنیا مواجه شده است. چهره‌های سرشناس و شرکت‌های مطرح مانند تسلا، کریپتو را به رسمیت شناخته‌اند و هر روز شاهد معرفی پروژه‌های جدید در این حوزه هستیم.

بازار کریپتو شاید 10 درصد از مسیر خود را پیموده است. بسیاری باور دارند ارزهای دیجیتال نسل آینده پول هستند. بنابراین می‌توان آینده‌ای روشن و پر از فرصت‌های ناب را برای ارزهای دیجیتال متصور شد.

  • حذف واسطه‌ها از تراکنش‌ها

یکی از مهمترین اثرات ظهور رمزارزها، تسهیل تراکنش‌ها و حذف واسطه‌ها بود. بدین ترتیب افراد می‌توانند به راحتی به صورت مستقیم با یکدیگر معامله کنند و کارمزدهای کمتری بپردازند. کارمزد نهایتاً محدود به پرداخت هزینه‌ی انجام تراکنش در شبکه است

  • حفظ حریم خصوصی

ارزهای دیجیتال باعث شدند امنیت و حریم خصوصی کاربران ارتقاء یابد. تمرکز از روی تراکنش‌ها برداشته شد؛ به این معنی که تراکنش‌ها در شبکه‌ای انجام می‌شوند که تحت اختیار هیچ کشور یا دولت خاصی نیست و در سرتاسر جهان گسترده شده است. هویت کاربران به آسانی فاش نمی‌شود و اطلاعات محرمانه می‌مانند.

برای صرفه‌جویی در زمان و جلوگیری از پرت شدن حواس‌ها، توصیه می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید تا به فواید استفاده از ارزهای دیجیتال بیشتر ایمان بیاورید!

link مقاله پیشنهادی : ارز دیجیتال چیست و چرا باید بخریم؟

اما برگردیم به اصل مطلب و این سوال که چگونه می‌توانیم ارز دیجیتال بخریم؟

از کجا ارز دیجیتال بخریم؟

اجازه دهید موضوع را به دو بخش تقسیم کنیم. اول اینکه از کجا باید ارز دیجیتال خریداری کنیم و مورد مهمتر چگونه ارز دیجیتال بخریم.

ابتدا باید شرایط را بومی‌سازی کنیم! ما در ایران زندگی می‌کنیم و قطعاً محدودیت‌هایی برای فعالیت در بازارهای مالی جهانی داریم. البته، جای نگرانی نیست! در ایران هم می‌توانیم به راحتی ارز دیجیتال بخریم، اما با روش درست که در ادامه توضیح خواهیم داد.

خرید ارزهای دیجیتال از طریق صرافی‌ها میسر است. صرافی پلتفرمی است که به شما امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را می‌دهد. صرافی‌های کریپتو به‌جای ارزهای فیات مانند دلار یا یورو، با ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم و تتر با شما معامله می‌کنند.

چگونه از صرافی ارز دیجیتال بخریم؟

برای خرید ارزهای دیجیتال از صرافی‌ها مراحل زیر را باید طی کنید:

  1. انتخاب صرافی ارز دیجیتال معتبر
  2. ایجاد حساب کاربری در صرافی
  3. احراز هویت در صرافی
  4. شارژ حساب با پول نقد یا ارز فیات
  5. انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر
  6. ثبت سفارش خرید
  7. تأیید و نهایی کردن سفارش

به ترتیب هر یک از مراحل را با هم بررسی خواهیم کرد.

مراحل خرید ارز دیجیتال

1. انتخاب یک صرافی رمزارز معتبر

اولین گام برای خرید ارزهای دیجیتال، پیدا کردن یک صرافی معتبر است. برای اطمینان از معتبر بودن یک صرافی ارز دیجیتال، می‌توانیم چند معیار را مد نظر قرار دهیم.

  • مجوزهای صرافی
  • اعتبار صرافی
  • وب‌سایت و خدمات صرافی
  • حجم معاملات صرافی

در حال حاضر صرافی‌هایی مانند نوبیتکس با داشتن اعتبار و مجوزهای لازم در ایران قانونی فعالیت می‌کنند.

2. ثبت‌نام و احراز هویت در صرافی

گام دوم این است که در صرافی ثبت‌نام کنیم و احراز هویت را انجام دهیم. در تمام صرافی‌ها، داخلی یا خارجی، به منظور جلوگیری از پول‌شویی و سایر تخلفات، احراز هویت اجباری و یک فرآیند چندمرحله‌ای کامل است که هر شخص باید آن را انجام دهد. در صورتی که احراز هویت نشوید، امکان برداشت دارایی‌های خود را نخواهید داشت!

احراز هویت معمولاً در چند سطح انجام می‌شود و هرچه سطوح احراز هویت بالاتر می‌رود، محدودیت‌ها کمتر می‌شوند و دست شما برای خرید و فروش ارزهای دیجتال بازتر است.

3. شارژ حساب و انتخاب رمزارز

شارژ حساب به راحتی از طریق کارت‌ها و درگاه‌های بانکی قابل انجام است. شما باید ابتدا ریال به حساب صرافی واریز کنید. برای مثال، 50 میلیون ریال یا 5 میلیون تومان به حساب صرافی واریز می‌کنید. سپس، می‌توانید ریال را به تتر یا هر نوع ارز دیجیتال دیگری تبدیل کنید.

معمولاً افراد ریال را به تتر تبدیل می‌کنند و بر اساس تتر معاملات خود را در صرافی انجام می‌دهند یا سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم را خریداری می‌کنند.

پیش از خرید یک ارز دیجیتال، باید مطمئن شوید آیا صرافی مد نظر شما آن ارز را در لیست دارایی‌های خود دارد و ارائه می‌دهد یا خیر. تمام صرافی‌ها ارزهای دیجیتال برتر مانند بیت‌کوین، اتریوم، تتر، سولانا، کاردانو و … را ارائه می‌دهند، اما تمام صرافی‌ها لزوماً رمزارز دی‌وای دی‌ایکس (DYDX) را ندارند!

4. نهایی شدن خرید رمزارز

بعد از انتخاب ارز دیجیتال مد نظر، می‌توانید کل یا بخشی از دارایی ریالی / تتری خود را به خرید آن ارز اختصاص دهید. صرافی‌ها معمولاً گزینه‌ای برای تبدیل سریع دارایی‌ها دارند که از این طریق می‌توانید برای مثال تمام تترهای خود را به اتریوم تبدیل کنید.

همچنین می‌توانید به بخش معاملات صرافی مراجعه کنید و ارز دیجیتال مد نظر خود را در قیمت دلخواه خود خریداری کنید. چنانچه حجم معاملات یک صرافی خوب باشد، درخواست معامله شما در چند ثانیه پردازش و انجام می‌شود.

معرفی صرافی؛ چگونه در نوبیتکس ارز دیجیتال بخریم؟

نوبیتکس به عنوان اولین و بزرگترین پلتفرم معاملات رمزارز در ایران، بستر مناسبی برای خرید و معامله ارزهای دیجیتال در ایران به حساب می‌آید. این صرافی تمام مجوزها و معیارهای لازم را دارد و قطعاً اولین گزینۀ است.

برای خرید ارز دیجیتال در صرافی نوبیتکس، ابتدا باید در ایران صرافی ثبت‌نام کنیم و احراز هویت انجام دهیم. بعد از طی کردن مرحلۀ احراز هویت، می‌توانیم فعالیت خود را در نوبیتکس شروع کنیم.

برای خرید ارز دیجیتال در صرافی نوبیتکس، مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

1- از منوی سمت راست، وارد بخش «کیف‌های من» و «اسپات» شوید.

2- وارد بخش کیف پول‌ها می‌شوید که اولین گزینه، کیف پول تومان است.

3- گزینه «واریز» را انتخاب کنید تا کیف پول خود را شارژ کنید.

4- کارت بانکی و مبلغ مد نظر خود را مشخص کنید و واریز خود را انجام دهید.

تا اینجا کیف پول ریالی شما در صرافی شارژ شده است. اکنون زمان آن رسیده که دارایی ریالی خود را به رمزارز تبدیل کنید.

واریز ریال برای خرید ارز دیجیتال

برای این کار، از منوی سمت راست گزینه‌ی «سفارش سریع» را انتخاب کنید. در بخش خرید، به راحتی رمزارز مد نظر خود را انتخاب کنید و با توجه به موجودی ریالی یا تتری حساب خود، خرید را انجام دهید.

در واقع در این بخش دارایی شما سریع به ارز دیجیتال تبدیل می‌شود. تصویر زیر تمام این مراحل را به صورت خلاصه به شما نشان می‌دهد.

تبدیل دارایی ریال به ارز دیجیتال

نحوه خرید ارز دیجیتال با کیف پول

ارزهای دیجیتال را می‌توانیم از طریق کیف پول‌ها نیز خریداری کنیم. اول از همه، کیف پول یا ولت (Wallet) چیست؟

ولت‌ها، نرم‌افزارها یا سخت‌افزارهایی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند دارایی‌های ارز دیجیتال خود را ذخیره و مدیریت کنند. کیف پول‌های ارز دیجیتال، امکان نگهداری، خرید و فروش و تبدیل دارایی‌ها را به کاربران می‌دهند. بنابراین می‌توانید به‌جای صرافی از کیف پول‌ها نیز برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

البته این کار ممکن است کمی چالش داشته باشد. کاربران ایرانی در بسیاری از صرافی‌های معتبر خارجی تحریم هستند و همینطور نمی‌توانند از بعضی از کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده کنند.

شاید بتوانیم سراغ ولت‌های غیرمتمرکز مانند متامسک (MetaMask) برویم، اما چالش بعدی این است که در کیف پول‌های ارز دیجیتال، خرید رمزارزها با ریال ایران میسر نیست و باید از روش‌های پرداخت بین‌المللی مانند پی‌پال (PayPal) استفاده کنیم که البته هیچ‌کدام از این سرویس‌ها در دسترس کاربران ایرانی نیست!

به طور کلی، اگر خواستید از طریق کیف پول‌هایی مانند متامسک ارز دیجیتال بخرید، بایستی ابتدا وارد کیف پول خود و گزینه‌ی “Buy Crypto” یا “Buy & Sell” یا گزینه‌های مشابه را انتخاب کنید.

از شما خواسته می‌شود کشور محل اقامت خود را مشخص کنید، که البته ایران جزو لیست نیست. سپس باید روش پرداخت را انتخاب کنید که شامل گزینه‌هایی مانند پرداخت با کارت اعتباری (Debit/Credit Card)، انتقال بین بانکی و … است. بعد از انجام دادن پرداخت، ارز دیجیتال به کیف پول شما واریز می‌شود.

خرید ارز دیجیتال آربیتروم با استفاده از کارت اعتباری در کیف پول متامسک

البته همانطور که گفتیم این روش در ایران کاربرد چندانی ندارد و توصیه می‌کنیم از صرافی‌ها برای خرید ارز دیجیتال استفاده کنید.

چگونه ارز دیجیتال بخریم که سود کنیم؟

خرید ارز دیجیتال می‌تواند یک سرمایه‌گذاری سودآور باشد، اما به شرطی که با دقت و آگاهی انجام شود. اما بهتر است قبل از خرید، به چند نکته توجه داشته باشید:

  1. تحقیق و بررسی: قبل از خرید هر نوع ارز دیجیتال، حتماً تحقیقات خود را انجام دهید و با مفاهیم اولیه ارزهای دیجیتال آشنا شوید. پروژه‌های مختلف ارز دیجیتال را بررسی کنید و به تحلیل بازار ارزهای دیجیتال بپردازید و از نوسانات قیمت و عوامل مؤثر بر آن آگاه باشید.
  2. انتخاب ارز دیجیتال معتبر و با پتانسیل رشد: به دنبال ارزهای دیجیتال معتبری باشید که در صرافی‌های معتبر لیست شده‌اند و از حجم معاملات و نقدینگی بالایی برخوردار هستند.
  3. مدیریت ریسک: سبد سرمایه‌گذاری خود را با ارزهای دیجیتال مختلف متنوع کنید. قبل از خرید هر نوع ارز دیجیتال، سطح ریسک‌پذیری خود را مشخص کنید و به اندازه‌ی توان خود سرمایه‌گذاری کنید.
  4. ذخیره‌سازی امن ارز دیجیتال: ارز دیجیتال خود را به مقدار مورد نیاز برای معاملات در صرافی نگه دارید و مابقی را به کیف پول امن منتقل کنید.
  5. عدم سرمایه گذاری تحت تاثیر هیجانات: تحت تاثیر هیجانات و جو بازار ارز دیجیتال قرار نگیرید و با عقل و منطق تصمیم‌گیری کنید و در صورت نیاز، با متخصصان سرمایه‌گذاری مشورت کنید.

با رعایت این نکات مهم، می‌توانید خرید ارز دیجیتال را به‌طور آگاهانه و با ریسک کمتری انجام دهید و از این بازار پررونق به نحو احسن استفاده کنید.

چگونه ارزهای دیجیتال را نقد کنیم؟

طبیعتاً خرید و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال همیشگی نیست و گاهی نیاز است دارایی کریپتویی خود را نقد کنیم. روش‌های مختلفی برای نقد کردن ارز دیجیتال وجود دارد؛ اما با در نظر گرفتن شرایط کشور ایران و برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌ها، بهترین روش نقد کردن ارزهای دیجیتال، کمک گرفتن از صرافی‌های ارز دیجیتال است.

فرض کنید اتریوم داریم و می‌خواهیم آن را نقد کنیم. چگونه این کار را باید انجام دهیم؟

ابتدا باید وارد صرافی شویم (مانند صرافی نوبیتکس) و کیف پول اتریوم را انتخاب و روی گزینه‌ی «واریز» کلیک می‌کنیم. رمزارز مد نظر ما برای واریز به کیف پول صرافی اتریوم است. شبکه واریز را انتخاب می‌کنیم تا آدرس واریز نمایش داده شود.

انتقال رمزارز به کیف پول صرافی

کافیست اتریوم را به این آدرس واریز کنیم. بعد از تایید تراکنش، باید اتریوم را به تومان تبدیل کنیم و درخواست برداشت بزنیم. برای این کار می‌توانید از پشتیبانی صرافی کمک بگیرید.

در نهایت صرافی دارایی رمزارز شما را به ریال تبدیل می‌کند و آن را به حساب بانکی شما واریز خواهد کرد.

نتیجه‌گیری؛ بهترین روش خرید رمزارزها کدام است؟

در حال حاضر، با در نظر گرفتن شرایط کشور ایران، به نظر می‌رسد بهترین روش برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، کمک گرفتن ارز صرافی‌هایی مانند نوبیتکس است. این صرافی‌ها در چارچوب قوانین ایران فعالیت می‌کنند و تمام مجوزها و اعتبارات لازم را دارند و می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

متاسفانه سایر روش‌ها به دلیل تحریم بودن کاربران ایرانی در بسیاری از پلتفرم‌های معتبر، در دسترس نیستند یا کار کردن با آن‌ها ریسک زیادی به همراه دارد. توصیه می‌کنیم در خرید و فروش ارزهای دیجیتال نهایت دقت را به خرج دهید تا دچار مشکل نشوید.‌

ارزهای دیجیتال در حال حاضر در مراحل ابتدایی خود قرار دارند و پتانسیل رشد بالایی دارند. این بازار نوظهور، فرصت‌های بی‌نظیری را برای سرمایه‌گذاری، کسب درآمد و انجام تراکنش‌های مالی به‌صورت غیرمتمرکز و بدون واسطه در اختیار افراد سراسر جهان قرار داده است.

سوالات متداول

با مراجعه به صرافی‌های ارز دیجیتال و ثبت‌نام و احراز هویت، می‌توانید ریال واریز کنید و معادل آن هر ارز دیجیتالی را خریداری کنید. در بخش چگونه از صرافی ارز دیجیتال بخریم، این موضوع را کامل توضیح داده‌ایم.

هیچ پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد. بهترین ارز دیجیتال برای خرید، به اهداف سرمایه‌گذاری، میزان ریسک‌پذیری و دانش شما و البته شرایط بازار و فاکتورهای مختلف دیگر بستگی دارد.

برای احراز هویت در صرافی‌ها، بایستی مدارک هویتی، اطلاعات محل سکونت و اطلاعات بانکی خود را ارائه دهید. صرافی‌ها پس از بررسی و استعلام، هویت شما را تایید می‌کنند و شما می‌توانید به خرید و فروش و معامله‌ی ارزهای دیجیتال بپردازید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای این مطلب

  1. عباس 9 مرداد 1403 1 پاسخ

    سلام. الان زمان مناسبی برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال هست؟

    9 مرداد 1403 1 پاسخ
    1. محمدجواد آقابابایی 9 مرداد 1403

      سلام. ورود به بازار ارزهای دیجیتال کاملاً به دیدگاه شما نسبت به این بازار بستگی داره. اگر میخواهید هر روز در این بازار ترید کنید، دیگه زمان مناسب برای ورود مطرح نیست. اگر به دید سرمایه‌گذاری بلندمدت به این بازار نگاه می‌کنید، اتفاقاً الان زمان مناسبی برای ورود به بازار کریپتو است. در حال حاضر، این بازار شاید برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدن چندان مطلوب نباشه.

      9 مرداد 1403
فرانشیز بیمه بدنه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.

آموزش حتی با چشم بسته!

قابلیت جدید پخش صوتی مطالب به کمک هوش مصنوعی

از این به بعد هر مقاله‌ای که آیکن داره رو می‌تونی بصورت صوتی هم گوش کنی.