انتقال سریع وجه رو با کاریزما کارت تجربه کن!

وبلاگ کاریزما

هر موضوعی که دنبالشی اینجا هست

مطالب منتخب

مهم‌ترین مقالات رو بخون و یاد بگیر

:
:
1x

کد بورسی چیست؟ + ویدئو نحوه دریافت کد بورسی

1x
: :

775 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

انتقال پایا چیست

انتقال پایا چیست؟ بررسی حواله پایا و مقایسه آن با ساتنا و پل

انتقال پایا چیست؟ قطعاً همه‌ی ما حداقل یکبار از انتقال پایا استفاده کرده‌ایم و احتمالاً فقط این را می‌دانیم که حواله پایا یک روش برای انتقال مبالغ بالا به یک حساب بانکی دیگر است؛ پولی که نمی‌توانیم کارت به کارت کنیم. دنیای دیجیتال همه‌چیز را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ از جمله تقاضای جابه‌جایی پول! امروز شما برای خرید خودرو، ملک و سایر دارایی‌هایی که ارزش بالایی دارند، نیازی به مراجعه‌ی حضوری به بانک و دریافت پول نقد ندارید و البته چنین چیزی تقریباً شدنی نیست! بانک‌ها در پی افزایش تقاضا برای جابه‌جایی پول، روش‌های مختلفی را ارائه کرده‌اند که یکی از آن‌ها انتقال به روش پایا است که یکی از رایج‌ترین روش‌ها است و محدودیت‌های کارت به کارت را از میان برداشته است. کاریزما لرنینگ، در ادامه‌ی مقاله‌های اقتصادی خود، قصد دارد شما را با انتقال پایا آشنا کند؛ نکاتی که احتمالاً نمی‌دانیم! انتقال وجه پایا چیست؟ پایا یکی از روش های انتقال وجه و یک زیرساخت مبادلات انبوده بین‌بانکی است که به‌وسیله‌ی آن می‌توانید تا سقف 100 میلیون تومان را از طریق شماره شبا جابه‌جا کنید. پایا باعث صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌های انتقال وجه بین بانک‌ها می‌شود. انتقال پایا برای جابه‌جایی مبالغ متوسط با کارمزد پایین، بهترین گزینه است. انتقال پایا با کدام کارت‌های بانکی امکان‌پذیر است؟ شما در تمام بانک‌ها یا بهتر است بگوییم با استفاده از تمام کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب مانند کاریزما کارت می‌توانید انتقال وجه پایا را انجام دهید. برای انتقال پایا کافیست از طریق اپلیکیشن موبایل یا اینترنت بانک خود اقدام کنید. هنگام انتقال وجه گزینه پایا را مشاهده خواهید کرد. اپلیکیشن کاریزما نیز تمام خدمات رایج بانکی را به شما ارائه می‌دهد؛ و علاوه بر این از طریق این اَپ می‌توانید در صندوق‌های مختلف و همینطور در طلا سرمایه‌گذاری کنید. نکته قابل توجه در خصوص کاریزما کارت این است که برای انتقال پول به حساب صندوق‌ها مانند صندوق طلا برای سرمایه‌گذاری، درگیر انتقال وجه پایا نخواهید شد و انتقال مبلغ در لحظه انجام می‌شود.   اگر می‌خواهید با کاریزما کارت و خدمات این کارت منحصربه‌فرد بانکی، از جمله سرمایه‌گذاری در طلا، بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید و اطلاعات کامل‌تری به‌دست آورید: سامانه پایا چگونه شکل گرفته است؟ سامانه پایا، یا دقیق‌تر «اتاق پایاپای الکترونیک» که در زبان انگلیسی به آن ACH (Automated Clearing Housing) می‌گویند، برای اولین بار در دهه 1970 میلادی در آمریکا معرفی شد. سیستم بانکداری آمریکا در پردازش تراکنش‌هایی که حجم بالا داشتند و تعدادشان زیاد بود، ضعف شدیدی نشان داد. اما سامانه ACH توانست پرداخت‌های متعدد و انبوه را سریع و خودکار دریافت و پردازش کند که مورد استقبال قرار گرفت. در ایران این سامانه توسط بانک مرکزی توسعه داده شد. شرایط انتقال وجه پایا به این صورت است که: شما صرفاً می‌توانید وجه را به شماره شبای دارنده حساب مقصد پایا کنید و داشتن شماره حساب یا شماره کارت کمکی به شما نمی‌کند. برای انتقال پایا هم می‌توانیم به‌صورت حضوری به بانک مراجعه کنیم، هم این کار را از طریق اینترنت‌ بانک، تلفن بانک یا موبایل بانک انجام دهیم. انتقال وجه پایا از طریق خودپرداز امکان‌پذیر است. کافیست به خودپرداز مراجعه و شماره شبا مقصد و مبلغ مورد نظر را وارد کنیم و انتقال وجه را انجام دهیم. یکی از مهمترین ویژگی‌های حواله پایا این است که می‌توانیم انتقال وجه را برای زمان و تاریخی مشخص در آینده تنظیم کنیم. به‌عبارت بهتر، می‌توانیم حواله پایا را به تاریخ آینده صادر کنیم. سامانه پایا این نوع حواله را پردازش می‌کند و نگه می‌دارد تا در تاریخ سررسید که به آن تاریخ موثر هم می‌گویند، پول را به صورت خودکار بدون نیاز به حضور یا اقدامی از سمت ما، از حساب ما برداشت و به حساب دیگری واریز کند. نوع انتقال پایا چیست؟ انتقال پایا از نوع حواله است و تمام مبادلات در سامانه پایا به‌صورت حواله پایا ثبت و پردازش می‌شوند. بانک ابتدا حواله را در سیستم ثبت و پردازش می‌کند و سپس برای بانک مقصد می‌فرستد. برای هر نوع انتقال وجه می‌توانیم از پایا استفاده کنیم، اما به‌طور کلی سامانه پایا دو خدمت اصلی را به سیستم بانکی کشور اضافه کرده است: واریز مستقیم (وم) برداشت مستقیم (بم) واریز مستقیم پایا چیست؟ در واریز مستقیم پایا، ما به بانک اجازه می‌دهیم که مبلغ معینی را در زمان معینی از حساب ما برداشت و به حساب یا حساب‌های دیگری که مشخص کرده‌ایم، واریز کند. این روش برای موارد زیر کاملاً مناسب است: واریز حقوق کارمندان پرداخت اقساط پرداخت قبض‌ها پرداخت حق بیمه رایج‌ترین مثال و کاربرد واریز مستقیم پایا این است که شرکت‌ها برای پرداخت حقوق کارمندان خود از این روش استفاده می‌کنند. برداشت مستقیم چیست؟ برداشت مستقیم، طرف دیگر واریز مستقیم است. در این روش شما به‌عنوان بستانکار و طرف مقابل به‌عنوان بدهکار، هر دو با حضور در بانک و ارائه توافق‌نامه‌ی کتبی، به بانک این اجازه را می‌دهید که مبالغ معینی را در زمان‌های معین از حساب شخص یا سازمان برداشت و به حساب شما واریز کند. از جمله کاربردهای این روش می‌توان به پرداخت مالیات، اجاره‌بها، حق عضویت‌ها، شهریه و غیره اشاره کرد. در بحث انتقال پایا احتمالاً با اصطلاحات زیر مواجه خواهید شد: انتقال وجه پایا عادی انتقال پایا دسته‌ای انتقال پایا مستمر انتقال پایا عادی چیست؟ انتقال وجه پایا عادی تعریف خاصی ندارد و منظور همان انتقال مبلغی از یک حساب بانکی به حسابی در بانک مشابه یا بانک دیگر است. اما دو اصطلاح دیگر نیاز به توضیح دارند. انتقال پایا دسته‌ای چیست؟ فرض کنید یک شرکت می‌خواهد حقوق کارمندان خود را پرداخت کند. در این حالت انتقال پایا به‌صورت دسته‌ای یا گروهی انجام می‌شود و از حساب شرکت چندین درخواست حواله پایا با مبالغ مختلف صادر می‌شود. انتقا پایا مستمر چیست؟ منظور از انتقال وجه پایای مستمر این است که شما به‌صورت دوره‌ای، برای مثال هر 20 روز یکبار، می‌توانید مبلغی را از حساب خود به حسابی مشخص واریز کنید. در این حالت شما یکبار شرایط را تعریف می‌کنید. سپس هر 20 روز یکبار، انتقال وجه به‌صورت خودکار انجام می‌شود. پرداخت شهریه یا اجاره‌بها می‌تواند ساده‌ترین کاربرد انتقال مستمر پایا باشد. انتقال وجه پایا تا چه مبلغی است؟ از دی ماه سال […]
ادامه
بازده تا سررسید چیست

بازده تا سررسید چیست و چه ارتباطی با اوراق قرضه دارد؟

اوراق قرضه به‌عنوان یکی از گزینه‌های محبوب برای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک با بازده بالاتر از بانک شناخته می‌شود. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است با اصطلاحات مرتبط با آن آشنا نباشند. یکی از معیارهای مهم برای انتخاب اوراق قرضه مناسب، بررسی و محاسبه نرخ سود این اوراق تا زمان سررسید آن‌هاست. در این مقاله از کاریزما لرنینگ خواهیم دید که بازده تا سررسید چیست و علاوه‌بر شیوه محاسبه نرخ بازده تا سررسید، به عوامل مهم اثرگذار بر آن هم خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید. نرخ بازده تا سررسید اوراق قرضه چیست؟ همان‌طور که می‌دانید، سرمایه‌گذار با خرید اوراق قرضه، سرمایه خود را به صادرکننده اوراق (یک شرکت یا نهاد) قرض می‌دهد و صادرکننده متعهد می‌شود تا در طول دوره‌ای معین، سود دوره‌ای ثابت به فرد ارائه کند و در تاریخ سررسید، اصل پول (ارزش اسمی) را نیز به سرمایه‌گذار بازگرداند. اگر می‌خواهید بیشتر با اوراق قرضه آشنا شوید، توصیه می‌کنیم مقاله زیر را در کاریزما لرنینگ مطالعه کنید: در زمان فروش هر یک از این اوراق تاریخ سررسید آن مشخص است. اوراق قرضه به‌طور معمول به سه دسته با سررسید کوتاه مدت (۱ تا ۵ سال)، میان مدت (۵ تا ۱۰ سال) و بلند مدت (بیش از ۱۰ سال) تقسیم می‌شوند. بازده تا سررسید (YTM یا Yield To Maturity) معیاری پراهمیت است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذار با خرید اوراق قرضه و نگهداری آن تا زمان سررسید، سالانه چه میزان سود به دست می‌آورد. در واقع، فرد می‌تواند به کمک این نرخ، با مقایسه مجموع ارزش اصل پول و نرخ کوپن (بهره‌های دوره‌ای کسب شده) با ارزش امروز این اوراق، نرخ بازده کسب شده خود را از این سرمایه‌گذاری محاسبه کند. اهمیت توجه به بازدهی تا سررسید بازده تا سررسید متغیری بسیار مهم و یکی از شاخص‌های اصلی تصمیم‌گیری برای خرید اوراق قرضه است، چرا که همه ابعاد این سرمایه‌گذاری (بهره‌ها، قیمت خرید و بازگشت سرمایه در سررسید) در آن بازتاب پیدا می‌کند. در محاسبه YTM، فرض بر این است که شما اوراق را نه‌تنها با قیمت فعلی می خرید و آن را تا پایان دوره نگه می‌دارید، بلکه تمام پرداخت‌های دوره‌ای به موقع در اختیار شما قرار می گیرد و در پایان سررسید هم اصل پولتان را دریافت خواهید کرد. پس متوجه شدیم که YTM یکی از عوامل اصلی در مقایسه اوراق عرضه مختلف و آگاهی یافتن از بازده بالقوه سرمایه‌گذاری در هر یک از این اوراق است. حال بیایید به سراغ شیوه محاسبه دقیق این شاخص برویم. محاسبه نرخ بازده تا سررسید اوراق قرضه هرچند ممکن است محاسبه این نرخ پیچیده و دشوار به‌نظر برسد، اما می‌تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه کمک کند. برای به دست آوردن رقم دقیق YTM باید بر اساس محاسبات دقیق ریاضی و فرمول بازده تا سررسید، نرخی را به دست آورید که ارزش فعلی تمام جریان‌های نقدی آینده را با قیمت فعلی اوراق برابر می‌کند. در واقع، برای محاسبه دقیق YTM باید ابتدا مبالغ مرتبط با نرخ کوپن، قیمت خرید اوراق و ارزش اسمی آن‌ها را یادداشت کنید و در نظر بگیرید که چند سال تا پایان سررسید باقی مانده است. توجه داشته باشید که قیمت خرید، مبلغ اولیه‌ای است که سرمایه‌گذار برای خرید اوراق هزینه کرده ولی ارزش اسمی، مبلغی است که پس از پایان سررسید به او برگردانده می‌شود. در نهایت، باید این اعداد را در فرمولی که برای به دست آوردن این نرخ به کار می‌رود جایگذاری کنید. فرمول بازده تا سررسید به شرح زیر است:  نمونه‌ای از حل فرمول بازده تا سررسید بیایید برای درک بهتر این فرمول، با یک مثال ادامه دهیم. تصور کنید شما به مبلغ ۹۵۰ تومان، یک اوراق قرضه با سررسید ۱۰ ساله خریداری کرده‌اید که ارزش اسمی آن ۱۰۰۰ تومان و نرخ کوپن آن هم ۵٪ است. بازده تا سررسید این اوراق را باید به صورت زیر محاسبه کرد: البته مشخص است که حل چنین معادله‌ای به صورت دستی بسیار دشوار است. برای این کار بهتر است از امکانات نرم‌افزارهای تخصصی بهره ببرید. در ضمن، می‌توانید با استفاده از ابزار محاسباتی مخصوصی در وبسایت فرابورس ایران به نشانی ifb.ir نرخ موثر بازده تا سررسید نمادهای مختلف را به‌ دو صورت لحظه‌ای و تاریخچه‌ای به دست آورید. عوامل تاثیرگذار بر بازده تا سررسید اوراق قرضه بررسی YTM به تنهایی نمی‌تواند تصویر کاملی از وضعیت اوراق مختلف و برتری بعضی از آن‌ها نسبت به دیگری در اختیار ما بگذارد. چرا که تغییرات احتمالی در نرخ بهره، نقدینگی بازار و سایر عوامل اقتصادی می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر بازده واقعی داشته باشند. به دلیل اهمیت بالای نرخ YTM و نقش آن در مسیر سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه، باید تمام عواملی را که می‌توانند بر آن تاثیرگذار باشند بشناسیم و آن‌ها را در فرایند تصمیم‌گیری خود لحاظ کنیم. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱- تغییرات نرخ بهره در بازار آن دسته از فعالان بازار که در اوراق قرضه سرمایه‌گذاری می‌کنند، به‌طور معمول با دقت تغییرات نرخ بهره را زیر نظر می‌گیرند. چرا که تغییر در نرخ بهره فعلی بازار (مثل سود سپرده‌های بانکی) می‌تواند قیمت اوراق قرضه و در نتیجه، بازده سررسید آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد. در صورت افزایش نرخ بهره، قیمت اوراق کاهش پیدا کرده و در نتیجه بازده سررسید آن‌ها افزایش می‌یابد. در واقع، با افزایش نرخ بهره بازار، جذابیت سود دوره‌ای اوراق قرضه کمتر می‌شود و صادرکننده ناچار است با این امر مقابله کند. به همین دلیل قیمت اوراق را کاهش می‌دهد تا YTM آن بیشتر شود. ۲- روند افزایش تورم  اوراق قرضه، نوعی سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت محسوب می‌شوند. از این رو، رشد نرخ تورم باعث می‌شود ارزش واقعی پولی که به‌عنوان کوپن (بهره دوره‌ای) به شما پرداخت می‌شود به‌مرور افت کند. لذا در شرایط تورمی، سرمایه‌گذاران به دنبال اوراقی با بازده سررسید بالاتر هستند تا بتوانند قدرت خرید خود را در دوره منتهی به سررسید اوراق تا حد امکان حفظ کنند. به همین دلیل است که در صورت افزایش تورم و نرخ بهره، اوراق قرضه‌ای که بهره‌های دوره‌ای پایین‌تری دارند با قیمت کمتری به فروش می‌رسند تا YTM آن‌ها افزایش یابد. ۳- اعتبار صادرکننده اوراق حین مقایسه نرخ YTM اوراق مختلف، بهتر است به ریسک اعتباری این اوراق نیز […]
ادامه
جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت

جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت + روش محاسبه و پرداخت

جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت، یک موضوع جدی است که اغلب اوقات مشکلاتی برای رانندگان این وسیله نقلیه ایجاد می‌کند. زیرا اگر بیمه موتور سیکلت خود را به موقع تمدید نکنید، با جریمه‌ای مواجه خواهید شد که می‌تواند هزینه‌ اضافی برای شما به همراه داشته باشد. البته این جریمه برای تشویق مالکان موتور سیکلت‌ها به رعایت مهلت‌های تعیین شد‌ه برای تمدید بیمه طراحی شد‌ه است. عدم تمدید به‌موقع بیمه موتور سیکلت می‌تواند مشکلات بیشتری نسبت به جریمه دیرکرد آن به وجود آورد. در صورتی که بیمه شما منقضی شود و حادثه‌ای برای شما یا موتور سیکلت شما پیش بیاید، ممکن است خسارت‌های زیادی به شما وارد شود و در این صورت بیمه آن‌ها را پوشش نخواهد داد. در این مقاله از کاریزما لرنینگ به‌طور مفصل به موضوع جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که در مواجهه با این جریمه چه کاری می‌توان کرد.  جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت چیست؟ برای تعریف جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت، ابتدا باید بدانیم که بیمه موتور سیکلت چیست؟ این بیمه‌نامه برای پوشش خسارت‌های مالی و جانی که در اثر تصادف موتورسیکلت به افراد دیگری وارد می‌شود، طراحی شد‌ه است. موتورسیکلت‌ها، از محبوب‌ترین وسایل نقلیه به‌خصوص در شهر‌های شلوغ و پرجمعیت هستند. اما به‌علت امنیت کمتری که نسبت به سایر وسایل نقلیه موتوری دارند، با خطرات بسیار زیادی مواجه هستند.  با اینکه تصادفات موتورسیکلت اغلب به خسارات جانی و مالی سنگینی منجر می‌شوند. اما، آمارها نشان می‌دهند که بسیاری از موتورسواران از خرید بیمه شخص ثالث، که مهم‌ترین راه برای پوشش این خسارات است، غافل می‌مانند. بر اساس آخرین آمارها، تنها 5 درصد از ده میلیون موتورسیکلت موجود در کشور تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار دارند. این آمار تکان‌دهنده، ضرورت توجه به اهمیت بیمه موتورسیکلت را بیشتر از قبل آشکار می‌‌کند. به همین دلیل نیز مالکان موتورسیکلت ملزم به خرید بیمه شخص ثالث هستند و در صورتی که اقدام به تمدید به‌موقع بیمه شخص ثالث خود نکنند، با جریمه نقدی مواجه خواهند شد. جریمه دیرکرد بیمه موتورسیکلت مبلغی است که مالک موتورسیکلت به دلیل عدم تمدید به موقع بیمه شخص ثالث خود باید پرداخت کند. بیمه موتور سیکلت، بیمه شخث ثالث است. در مقاله زیر می‌توانید تمامی نکات و اطلاعات درباره بیمه شخص ثالث را مطالعه کنید: نحوه محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت  میزان این جریمه به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد: نوع موتورسیکلت: موتورسیکلت‌های مختلف با توجه به حجم موتور و سایر مشخصات، نرخ بیمه متفاوتی دارند. بنابراین جریمه دیر‌کرد آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. مدت زمان تاخیر: هرچه مدت زمانی که از تاریخ انقضای بیمه گذشته باشد بیشتر باشد، میزان جریمه نیز بیشتر خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که حداکثر مدت زمانی که برای جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت در نظر گرفته می‌شود، یک سال کامل (365 روز) است. به عبارت دیگر، اگر بیش از یک سال از تاریخ انقضای بیمه شما گذشته باشد، مبلغ جریمه بیشتر از یک سال نخواهد شد. نرخ پایه جریمه: نرخ پایه جریمه توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود و به صورت روزانه محاسبه می‌شود. نرخ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت نرخ جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت هر ساله بر اساس نرخ بیمه سال مربوطه توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود.  محاسبه جریمه دیرکرد روزانه بیمه موتورسیکلت به این صورت است که قیمت پایه بیمه را بر تعداد روزهای سال تقسیم می‌کنیم. به عنوان مثال، اگر قیمت پایه بیمه شما یک میلیون و 250 هزار تومان باشد، با تقسیم این مبلغ بر ۳۶۵ روز، جریمه روزانه شما حدود 3 هزار و 400 تومان خواهد شد. مبلغ جریمه دیرکرد روزانه برای انواع مختلف موتورسیکلت در سال ۱۴۰۳ در جدول زیر آورده شد‌ه است: فرمول محاسبه جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت به طور کلی، جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت به صورت روزانه و بر اساس نرخ پایه جر‌یمه محاسبه می‌شود. هرچه مدت زمان تأخیر بیشتر باشد، به تعداد روزهای تأخیر در نرخ پایه ضرب شد‌ه و مبلغ جریمه نهایی حاصل می‌شود. جریمه دیرکرد = نرخ پایه جریمه روزانه × تعداد روزهای تأخیر عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث مو‌تو‌ر سـیکلت چیست؟ نداشتن بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت عواقب جدی و گاه پرهزینه‌ای دارد. در ادامه به برخی از مهمترین عواقب آن اشاره می کنیم: جریمه دیرکرد: یکی از عواقب عدم داشتن بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، پرداخت جریمه نقدی است. میزان این جریمه هر ساله توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود و با توجه به مدت زمان تاخیر در تمدید بیمه، افزایش می‌یابد. توقیف موتورسیکلت: در صورت تصادف یا متوقف شدن توسط پلیس، موتورسیکلت فاقد بیمه شخص ثالث توقیف می‌شود. برای ترخیص موتور از پارکینگ باید جریمه دیرکرد و هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید. مسئولیت پرداخت خسارات: در صورت بروز حادثه و وارد آمدن خسارت به شخص ثالث، تمام مسئولیت پرداخت خسارات بر عهده دارنده وسیله نقلیه خواهد بود. بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت ۱۴۰۳ اگرچه پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتور سیکلت اجباری است؛ اما گاهی طرح بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت اعلام می‌شود. در این طرح، اگر تمدید بیمه موتورسیکلت‌تان تاخیر داشته باشد، می‌توانید در مدت زمان مشخصی بدون پرداخت جریمه، بیمه خود را تمدید کنید. اما این طرح همیشه وجود ندارد و بهتر است به آن تکیه نکنید. برای مثال، طرح بخشش جریمه دیرکرد بیمه موتور سیکلت در سال 1403 از 2 شهریور 1403 تا 31 شهریور 1403 ادامه دارد.  زمان مناسب برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث موتور سیکلت برای جلوگیری از این مشکلات، توصیه می‌شود که تاریخ انقضای بیمه را به دقت پیگیری کنید و قبل از پایان مدت زمان اعتبار بیمه، آن را تمدید کنید.توجه داشته باشید که مدت‌زمان قانونی برای تمدید بیمه موتورسیکلت از ساعت 24 روز خرید بیمه نامه شروع شد‌ه و تا ساعت 24 آخرین روز اعتبار بیمه نامه ادامه دارد. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند که از جریمه‌های دیرکرد جلوگیری کنید، بلکه اطمینان می‌دهد که در صورت بروز حادثه، پوشش بیمه‌ای شما به‌روز و معتبر خواهد بود. همچنین تمدید به موقع بیمه، به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت بروز هرگونه مشکل، فرصت کافی برای رفع آن داشته باشید. برای خرید آنلاین بیمه و استعلام […]
ادامه
دریافت گواهینامه موتور سیکلت

دریافت گواهینامه موتور یک روزه + مدارک و شرایط آن

دریافت گواهینامه موتور یک روزه به چه صورت است؟ شرایط گرفتن گواهینامه موتور در 16 سالگی به چه صورت است؟ همانطور که می‌دانید دریافت گواهینامه موتور نه تنها یک الزام قانونی است بلکه به منظور افزایش ایمنی و کاهش خطرات احتمالی در نظر گرفته شده‌است. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به‌ طور کامل به شرایط دریافت گواهینامه موتور خواهیم پرداخت و توصیه خواهیم کرد که پیش از گرفتن گواهینامه موتور اقدام به خرید بیمه موتور سیکلت کنید. اهمیت دریافت گواهینامه موتور چیست؟ در ابتدا برای استفاده از هر وسیله‌ای، یادگیری و نحوه استفاده از آن اهمیت دارد. قطعا موتورسیکلت و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اولین قدم برای استفاده از موتورسیکلت دریافت گواهینامه موتور است. براساس قانون، جریمه رانندگی بدون گواهینامه موتور و خودرو با یکدیگر تفاوتی ندارد و این مجازات شامل حبس تعزیری، جریمه نقدی یک میلیون تومانی و منع رانندگی با موتورسیکلت تا چند سال است سپس موتورسیکلت به پارکینگ پلیس منتقل خواهد شد. لذا برای ترخیص موتور از پارکینگ باید حتما گواهینامه موتور به همراه داشت. به این نکته توجه کنید رانندگی با تمامی وسایل نقلیه از جمله راندن موتوربرقی نیز نیازمند دریافت گواهینامه است. در بررسی پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، بیش از شش میلیون و پانصد هزار موتورسوار در کشور ما، گواهینامه ندارند. به عبارتی 2 درصد رانندگان مقصر در تصادفات گواهینامه ندارند و در میان این 2 درصد، موتورسواران بدون گواهینامه سهمی 70 درصدی را در اختیار دارند و در مواجهه با پلیس مدرکی ارائه نمی‌دهند. به همین علت از تیرماه سال 1401 در یک طرح آزمایشی، شرایط دریافت گواهینامه موتور یک روزه اجرا شد و مشکلات آن به مرور زمان رفع شد. در نیمه دوم سال 1402، ثبت نام گواهینامه موتور یک روزه، در تمامی شهرهای ایران اجرایی شد. طبق آمار به دست‌آمده تا بهمن 1402، بیش از 110 هزار نفر در سایت ثبت نام گواهینامه موتور طرح آسان، شرکت کردند. مراحل دریافت گواهینامه موتور سیکلت  شرایط جدید دریـافت گواهینامه موتور سیکلت به صورت زیر است: فرد یا والدین وی، باید موتورسیکلت به نام‌اشان باشد. سن فرد باید بالای 18 سال باشد. او باید معاینات مربوط به سلامت چشم، گروه خونی و غیره را انجام دهد. فرد باید در آزمون آئین‌نامه و تئوری گواهینامه قبول شود. علاوه بر آزمون تئوری، فرد باید در آزمول عملی با موتور سیکلت 200 سی‌سی نیز نمره بالا کسب کند. پس از قبولی در آزمون‌های بالا، فرد باید اقدام به امضای فرم تعهدنامه و منشور قانونی در خصوص قوانین رانندگی موتورسیکلت کند. به این نکته توجه کنید که پس از دریافت گواهینامه موتور، می‌توان به راحتی اقدام به تمدید گواهینامه پس از اتمام اعتبار آن کرد. همچنین شرایط دریافت گـواهینامه موتور در انواع 250 و زیر 250 سی‌سی کمی تفاوت دارد. دریافت گواهینامه موتور سیکلت یک روزه  برای ثبت نام اینترنتی گواهینامه موتور یک روزه، باید مراحل زیر را دنبال کرد: مراجعه به سایت ایرانیان موتور به آدرس iranianmotorco.ir پر کردن فرم پس از ثبت‌نام و عضویت ورود به سامانه با نام کاربری و کد امنیتی احراز هویت با “ثبت کد تایید” از طریق پیامک ثبت اطلاعات کد VIN، سه رقم پلاک و پنج رقم پلاک کلیک بر روی دکمه “شروع فرایند اخذ گواهینامه موتور” در نهایت کلیک بر روی دکمه” ثبت درخواست بررسی وسیله نقلیه” انتخاب شهر و آموزشگاه مورد نظر انتخاب موتور سیکلت و زمان و ساعت مدنظر و پرداخت هزینه در پایان می‌توان با استعلام گواهینامه، از زمان دریافت آن مطلع شد. ضرورت خرید بیمه شخص ثالث برای موتور سواران همانطور که گفته شد نحوه دریافت گواهینامه موتور به این صورت است که موتورسیکلت، به نام فرد متقاضی یا والدین وی ثبت‌شده باشد. ضرورت این موضوع به این منظور است که از مالکیت قانونی اطمینان حاصل شود و تخلفات مربوط به موتور سیکلت کاهش پیدا کند. بنابراین، متقاضیان باید پیش از اقدام به دریافت گواهینامه موتور، از ثبت مالکیت موتورسیکلت خود اطمینان حاصل کنند. همانطور که در مقاله “بیمه موتور سیکلت چیست؟” گفته شد؛ وجود بیمه شخص ثالث برای دارندگان موتورسیکلت ضروری است و در صورت نداشتن آن، فرد جریمه می‌شود. در کنار ضرورت و الزام بیمه شخص ثالث، مزیت‌ها و حمایت‌های مالی آن از بروز مشکلات جدی، بر کسی پوشیده‌ نیست. توصیه می‌شود که افراد جهت افزایش امنیت و حفاظت از جان و مال خویش، اقدام به خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت کنند. بیمه شخص ثالث، یکی از مهم‌ترین پوشش‌های بیمه‌ای است که خسارات جانی و مالی واردشده به اشخاص ثالث را در صورت بروز حوادث رانندگی جبران می‌کند. برای خرید بیمه شخص ثالث موتورسیکلت از کاریزمابیمه، روی دکمه زیر کلیک کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن موتورسیکلت خود را بیمه کنید. مدارک لازم برای گواهینامه موتور یک روزه برای ثبت‌نام گواهینامه موتور یک روزه فرد به مدارک زیر نیاز دارد: اصل و کپی شناسنامه برای احراز هویت و اثبات سن متقاضی اصل و کپی کارت ملی برای تایید هویت وی 12 قطعه عکس پرسنلی ۳ در ۴ با زمینه سفید کارت پایان خدمت یا معافیت به منظور تأیید وضعیت سربازی متقاضی گواهی معاینه پزشکی جهت تأیید سلامت جسمانی و روانی فرد گواهی عدم سوپیشینه (الزامی نیست) آدرس و کد پستی معتبر محل سکونت مدارک مربوط به موتور سیکلت با پلاک ثبت‌شده متعلق به فرد یا والدین او داشتن این مدارک از قبل، فرآیند ثبت‌نام و دریافت گواهینامه را به‌طور چشم‌گیری سریع‌تر می‌کند. هزینه ثبت نام گواهینامه موتور بدون آزمون برای نوبت دهی گواهینامه موتور در یک روز باید هزینه آن را پرداخت کرد. در صورت پرداخت نکردن هزینه نمی‌توان از این خدمت استفاده کرد. هزینه دریافت گواهینامه موتور نسبت به گذشته 60 درصد کاهش پیدا کرده است. براساس بررسی‌های انجام‌شده هزینه دریافت گواهینامه یک‌روزه از 325 هزار تومان در سال 1402 به حدود 800 هزار تومان در سال 1403 رسیده‌است. نکته جالب توجه این است که هزینه دریافت گواهینامه موتور قبل از طرح یک روزه، مبلغی حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان است. در طرح ثبت نام گواهینامه موتور یک روزه علاوه بر کمتر شدن مراحل آزمون، هزینه‌های آن نیز کاهش یافته‌است. تمامی مراحل دریافت گواهینامه موتور مانند معاینات پزشکی، آزمایش خون و آزمون‌های تئوری و عملی تنها در یک روز انجام می‌شود. شرایط گرفتن گواهینامه موتور در […]
ادامه
نرخ دیه کامل

دیه سال 1403 اعلام شد | دیه کامل انسان همراه با جزئیات

دیه سال 1403 در 26 اسفند از سوی قوه قضاییه اعلام شد. در ایران، قانون دیه که به آن خون‌بها نیز می‌گویند، به مال و پولی گفتـه می‌شود که در صورت صدمه جانی به فرد و فوت او، به بازماندگانش توسط مقصر پرداختـه می‌شود، به همین منظور به علت قیمت دیه سال 1403، خرید بیمه شخص ثالث خودرو بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب از کاریزما لرنینگ به محاسبه نرخ دیه 1403، جزئیات نرخ کامل دیه زن و مرد و جدول دیه سال 1403 می‌پردازیم.   دیه چیست و دیه انسان در سال 1403 چقدر است؟ میزان دیه انسان در سال 1403 در ماه‌های عادی، برابر 1 میلیارد و 200 میلیون تومان و در ماه‌های حرام دیه با افزایش 300 میلیون تومان به 1 میلیارد و 600 میلیون تومان می‌رسد. نرخ دیه کامل زن در ماه‌های عادی برابر 600 میلیون تومان است و در ماه‌های حرام 800 میلیون تومان است. دیه، پولی است که به علت آسیب رساندن یا به قتل رساندن انسانی، به فرد صدمه دیده‌ یا بازماندگان او پرداخت می‌شود. در جرایم غیرعمدی مانند تصادف که منجر به خسارت به فرد مانند فوت یا آسیب جانی به او می‌شود طبق قانون میزان دیه مشخص شد‌ه که فرد مجرم، باید به شخص زیان‌دیده پرداخت کند. دیه صرفا مختص به جرایم غیرعمدی نیست و در جرایم عمدی نیز دیه درنظر گرفته‌می‌شود. دیه عبارت است از مقدار مال معین برای جبران جنایات عمدی (در صورتی‌که به هر دلیلی نیاز به قصاص نباشد)، شبه‌عمدی، غیرعمدی، خطای محض و نقص عضو و به دو دسته تقسیم می‌شود: جرایم عمدی که در آنها نیازی به قصاص نباشد. جرایم غیرعمدی (به‌عنوان مثال، تصادف، ضرب و شتم) در جرایم عمدی که نتوان مجرم را قصاص کرد، مبلغی را به عنوان دیه تعیین می‌کنند. البته گاهی با توافق طرفین ممکن است که اولیای دم با وجود حکم قصاص مایل به دریافت دیه یا کیفر نقدی است. انواع دیه و قوانین آن‌ها دیه براساس جرایم عمدی و غیرعمدی به چند نوع تقسیم می‌شود: دیه قتل: قتلی که به صورت عمدی یا غیرعمدی صورت بگیرد، هم‌اندازه دیه کامل محاسبه می‌شود. دیه منافع اعضا: اگر کارایی یک عضو بدون آسیب به آن عضو از بین برود میزان معینی دیه تعلق می‌گیرد. به عنوان مثال اگر شنوایی فردی از بین برود در حالی که به گوش او آسیب نرسیده‌باشد. دیه شبه عمد: جنايت شبه‌عمد كه شبه‌خطا، عمد شبیه خطا و خطای شبیه عمد نيز نامیده می‌‏شود، عبارت است از جنايت فرد عاقل و بالغى كه قصد ارتكاب فعل منجر به آسيب را داشته ولی قصد آسيب زدن را نداشته است. به‌عنوان مثال، معلم قصد تادیب دانش‌آموز خود را دارد و بر اثر اقدام معلم دست دانش‌آموز آسیب ببیند. دیه مقدر: به دیه‌ای گفته می‌شود که شرع مقدار آن را مشخص کرده‌است (به‌عنوان مثال، دیه چشم نصف دیه کامل است. خطای محض: در این مورد فرد قصد ارتکاب جنایت ندارد ولی منجر به آسیب و خسارت شده‌است. به‌عنوان مثال، فرد باهدف شکار حیوان تیری شلیک می‌کند اما تیر به انسان برخورد می‌کند یا اینکه فردی به قصد جدا کردن دو نفر در حین نزاع یکی از آنها را هل می‌دهد و فرد تعادلش را از دست می‌دهد، سرش به لبه جدول می‌خورد و از این ضربه فوت می‌کند. ارش به چه معناست و تفاوت آن با دیه چیست؟ براساس قانون در صورتی که بتوان با استفاده از شرع میزان خسارت را تعیین کرد موضوع دیه مصداق پیدا می‌کند و در صورتی که قابل تعیین نباشد، اَرش به میان می‌آید. بر اساس قانون مجازات اسلامی ارش (یا دیه غیرمقدر) به مواردی اطلاق می‌شود که میزان دیه بر اساس احکام اسلامی قابل تعیین نباشد. تعیین ارش از طریق محکمه قضایی و توسط قاضی انجام می‌شود. در مقابل، دیه در شرع و قانون مشخص شده‌است. تاکید بر این نکته مهم است که براساس قانون، دیه مرد دو برابر دیه زن است، اما در محاسبه اَرش تفاوتی میان مرد و زن وجود ندارد؛ همچنین، به هنگام تعیین ارش، مبلغ خسارت بیشتر از دیه عضو آسیب دیده در نظر گرفته‌می‌شود. مقایسه نرخ دیه سال 1403 و سال های گذشته نرخ دیه کامل مرد در ماه‌های عادی سال 1402، برابر 900 میلیون تومان و در ماه‌های حرام دیه با افزایش 300 میلیون تومان به 1 میلیارد و 200 میلیون تومان رسید. دیه کامل زن در ماه‌های عادی 1402 برابر 450 میلیون تومان و در ماه‌های حرام 600 میلیون تومان بود. در جدول زیر نرخ دیه از سال 1390 تا 1403 را مشاهده می‌کنید: همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید به مقایسه مبلغ دیه از سال 1390 تا 1403 پرداختیم که با سیر صعودی همراه بوده است. دیه سال 1403 با 33 درصد افزایش نسبت به سال 1402 اعلام شد. نمودار صعودی دیه از سال 1390 تا 1403 همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، در سال‌های اخیر، دیه به طور مداوم سیر صعودی داشته است و به طور چشمگیری افزایش یافت. بنابراین، بهترین راه برای محافظت از خود در برابر هزینه‌های بالا دیه، خرید بیمه شخص ثالث است. شاید برای شما سوال پیش بیاید که “بیمه شخص ثالث چیست؟” در پاسخ می‌توان گفت: بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است که برای جبران خسارات جانی و مالی وارد شد‌‌‌ه به اشخاص ثا‌لث در حوادث رانندگی در نظر گر‌فته می‌شود. با خرید این بیمه، می‌توان از خدمات آنلاین و پوشش‌های بسیاری بهره‌مند شد. برای خرید آنلاین بیمه شخص ثالث، بر روی لینک زیر کلیک کنید.   در ماه حرام، دیه انسان در سال 1403 چقدر است؟ همانطور که گفته‌شد نرخ دیه کامل سال 1403 در ماه‌های حرام بیشتر از ماه‌های عادی است. ماه‌های حرام عبارت است از محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه که نحوه محاسبه دیه در ماه‌های حرام به این صورت است: دیه کامل + یک سوم از دیه کامل به عنوان مثال، در سال 1403 اگر فردی در ماه محرم مرتکب قتل غیرعمدی شود به‌جای پرداخت 1 میلیارد و 200 تومان باید 1 میلیارد و 600 میلیون تومان بپردازد. بسیاری بر این تصور هستند که دیه سال 1403 ماه رمضان، بر اساس ماه حرام محاسبه می‌شود در حالی‌که ماه رمضان ماه عادی است و تنها ماه‌های محرم، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و رجب بر حسب […]
ادامه
دریافت خسارت بیمه شخص ثالث

دریافت خسارت بیمه شخص ثالث + شرایط و مدارک لازم

نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث یکی از سوالات رایج رانندگان است. اگرچه بیمه شخص ثالث یک بیمه‌نامه اجباری بوده و تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری ملزم به خرید آن هستند، اما برخی از پیچیدگی‌های صنعت بیمه منجر شد‌ه است که تمامی افراد با نکات و جزئیات آن آشنایی نداشته باشند. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث و تمامی نکات آن می‌پردازیم. بیمه شخص ثالث چه خساراتی را پرداخت می کند؟ بیمه شخص ثالث دو نوع خسارت را پوشش می‌دهد:  خسارت‌های جانی  خسارت‌ جانی بیمه شخص ثالث شامل هرگونه صدمه و آسیب جسمی است که به اشخاص ثالث و راننده مقصر در تصادف وارد شود. منظور از آسیب جسمی، هر نوع صدمه‌ اعم از شکستگی، کوفتگی، نقص عضو، قطع نخاع و حتی فوت است. این خسارت‌ها شامل هزینه‌های درمانی فرد آسیب‌دیده و حتی دیه او می‌شود.  خسارت‌های مالی به تمام خسارت‌های وارد شد‌‌‌ه به اموال اشخاص ثالث، خسارت‌های مالی گفتـه می‌شود.  قوانین پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲ بیمه شخص ثالث تا پیش از سال ۱۳۹۵، خسارت‌های مالی خودروهای زیان‌دیده را به طور کامل پرداخت می‌کرد. اما با تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث در این سال، محدودیتی برای پرداخت خسارت خودروها تعیین شد. بر این اساس، قانون بیمه شخص ثالث، خودروها را به دو دسته متعارف و غیرمتعارف تقسیم کرد. خودروی متعارف، خودرویی است که قیمت آن کمتر یا مساوی ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام است. خودروی غیرمتعارف نیز خودرویی است که قیمت آن بیشتر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام باشد. در سال ۱۴۰۲، قوه قضائیه نرخ دیه کامل مرد مسلمان را در ماه‌های عادی ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است. با توجه به این نرخ، خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر یا مساوی ۶۰۰ میلیون تومان باشد و خودروهایی که قیمتشان  بیشتر از ۶۰۰ میلیون تومان است، در دسته غیرمتعارف قرار می‌گیرند. در مورد خسارت‌های جانی، بیمه شخص ثالث موظف است تمام هزینه‌های درمانی و دیه فرد آسیب دید‌ه در تصادف را تا سقف دیه یک مرد مسلمان پرداخت کند. البته، در برخی موارد، بیمه شخص ثالث می تواند از پرداخت خسارت جانی خودداری کند. این موارد عبارتند از: ایجاد حادثه با قصد و غرض در صورتی که راننده مقصر عمدا اقدام به ایجاد حادثه کند و این موضوع اثبات گردد، بیمه شخص ثالث می تواند از پرداخت خسارت جانی خودداری کند. رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر و روانگردان بیمه شخص ثالث امکان عدم پرداخت خسارات جانی در حوادثی را که راننده مقصر از مواد مخدر استفاده کرده باشد دارد.  نداشتن گواهینامه رانندگی متناسب با وسیله نقلیه برای دریافت خسارت جانی از بیمه شخص ثالث، راننده مقصر حتما باید دارای گواهینامه رانندگی متناسب با وسیله نقلیه باشد. سقف پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث بیمه شخص ثالث خسارت‌های جانی وارده به اشخاص ثالث را تا سقف مبلغ دیه کامل مرد مسلمان در ماه‌های حرام پرداخت می‌کند. این مبلغ هر سال توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود. سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث برای همه بیمه‌نامه‌ها یکسان نیست و براساس انتخاب رانندگان خودرو در زمان خرید بیمه‌نامه تعیین می‌شود. مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف پس از وقوع تصادف، باید شرکت بیمه‌گر خود را از وقوع آن مطلع کنید تا روند اداری پرداخت خسارت آغاز گردد. براساس ماده ۱۵ قانون بیمه، بیمه‌گذار باید طی حداکثر ۵ روز کاری پس از وقوع حادثه، این مورد را به بیمه‌گر خود اطلاع دهد. در غیر این‌صورت، بیمه‌گر امکان عدم پرداخت خسارت را خواهد داشت. البته در صورتی که فرد بیمه‌گذار به دلیل حوادثی که خارج از اختیار او بوده، امکان اطلاع داد‌ن به بیمه‌گر را ندا‌شته باشد، شرکت بیمه استثنائاتی قائل خواهد شد. مراحل دریافت خسارت بیمه شخص ثالث ۱- گزارش تصادف به پلیس در اولین قدم، باید تصادف را به پلیس گزارش دهید. پلیس پس از بررسی صحنه تصادف، کروکی تصادف را تنظیم می‌کند که یکی از مدارک مهم برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث است. ۲- جمع‌آوری مدارک پس از تنظیم کروکی تصادف، باید مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید. توجه داشته باشید که مدارک مورد نیاز براساس نوع و میزان خسارات متفاوت است. ۳- ثبت درخواست خسارت پس از جمع‌آوری مدارک، باید درخواست خسارت خود را ظرف حداکثر ۵ روز کاری پس از وقوع تصادف به شرکت بیمه ارائه دهید.  ۴- تخمین خسارت شرکت بیمه پس از بررسی مدارک شما، خسارت وارده را تخمین می‌زند. اگر میزان خسارت کمتر از سقف تعهدات بیمه شخص ثالث باشد، خسارت شما را به طور کامل پرداخت می‌کند. اما در صورتی که میزان خسارت بیشتر از سقف تعهدات بیمه شخص ثالث باشد، خسارت را تا سقف تعهدات خود پرداخت می‌کند و مابقی خسارت را باید از راننده مقصر دریافت کنید. ۵- پرداخت خسارت پس از تایید درخواست خسارت شما، شرکت بیمه خسارت را به حساب بانکی واریز می‌کند. مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث همان‌طور که گفـته شد، مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث با توجه به نوع خسارت و میزان آن، همچنین توافق طرفین حا‌دثه و نوع تصادف (تصادف با خودروی دیگر یا اجسام ثابت) تعیین می‌شود. همچنین دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث می‌تواند براساس میزان و نوع خسارت و نحوه توافق طرفین، شرایط متفاوتی داشته باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. شرایط پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی امکان دریافت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی، تنها زمانی مهیاست که خسارت مالی وارد شد‌ه به وسیله نقلیه زیان‌دیده، حداکثر تا سقف تعهدات مالی قانونی آن سال بوده و هر دو خودرو نیز در دارای بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث باشند. همچنین هر دو راننده باید گواهی‌نامه مجاز رانندگی با وسیله مورد نظر را داشته باشند و اختلافی بین طرفین حادثه وجود نداشته باشد. در واقع باید طرفین در مورد اینکه مقصر حاد‌ثه کیست به توافق رسید‌ه باشند. همچنین برای دریافت خسارت مالی بدون کروکی، باید کارشناس خسارت بیمه هر دو خودروی مقصر و زیان‌دیده را بررسی کند.  مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی […]
ادامه
کروکی تصادف

کروکی تصادف؛ نحوه دریافت کروکی تصادف و اعتراض به آن

تصادف‌های رانندگی برای همه ما پر از تنش و استرس هستند. با این حال، آگاهی از قوانین و تصمیم‌گیری فوری و صحیح می‌تواند از بروز مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کند. یکی از مهم‌ترین مراحل بعد از وقوع چنین حوادثی، تهیه کروکی تصادف است.  اگرچه اسم کروکی تصادف برای همه ما آشناست؛ اما کروکی تنها یک نقشه ساده از صحنه تصادف نیست؛ بلکه یک سند رسمی است که می‌تواند سرنوشت ادعای خسارت را رقم بزند. درک اهمیت کروکی و رعایت نکات ضروری پس از تصادف، به شما کمک می‌کند تا به بهترین نحو ممکن از حقوق خود دفاع کرده و حتی بتوانید خسارت خود را از بیمه دریافت کنید. همچنین، آگاهی از مراحل استعلام و اعتراض به کروکی و… از جمله مواردی است که هر راننده‌ای باید در نظر داشته باشد.   به همین دلیل، در این مقاله از کاریزما لرنینگ، با جزئیات مهمی از نحوه دریافت کروکی تصادف، انواع کروکی تصادفات و نکات کلیدی آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا از جزئیات این موضوع آگاهی کامل پیدا کنید. کروکی تصادف چیست؟ یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید بعد از تصادف رانندگی انجام شود، آگاهی از نوع حادثه و در صورت لزوم تهیه کروکی توسط پلیس است. کروکی در واقع یک طرح دقیق از صحنه‌ی تصادف است که تمام جزئیات مهم مثل زمان، مکان، چگونگی وقوع حادثه و درصد تقصیر طرفین حادثه را به تصویر می‌کشد. این تصویر به عنوان یک سند رسمی برای مشخص کردن مقصر حادثه و تعیین میزان خسارت استفاده می‌شود. لذا کروکی تصادف یکی از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت بیمه شخص ثالث از مقصر حادثه است. نکات مهم بعد از تصاد‌ف برای تهیه کر‌و‌کی  برای اینکه کروکی تصادف به بهترین شکل ممکن تهیه شود، در تصادفات شدید یا تصادفاتی که منجر به آسیب دیدن افراد می‌شود، بسیار مهم است که جای خودروها را تغییر ندهید تا پلیس بتواند با دقت بیشتری از صحنه‌ی حادثه عکس‌برداری کرده و کروکی دقیقی تهیه کند. اما اگر ناچار به تغییر صحنه تصادف شدید، لازم است که است که از محل حادثه عکس و فیلم بگیرید تا افسر بتواند کروکی بهتری ترسیم کند. چه اطلاعاتی در کر‌وکی تصادف ثبت می‌شود؟ در یک کروکی تصادف اطلاعاتی مانند تاریخ و زمان وقوع حادثه، محل دقیق حادثه، وضعیت جاده، مشخصات خودروهای درگیر، جهت حرکت خودروها، ، تعیین نقاط آسیب دیده خودروها، وجود یا عدم وجود مصدوم و یک نقشه شماتیک از محل حادثه که نشان‌دهنده‌ی وضعیت خودروها، جهت حرکت آن‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی است، ثبت می‌شود.  آشنایی با انواع کروکی تصادف دو نوع کروکی وجود دارد که بر اساس شرایط تصادف، توسط پلیس ترسیم می‌شود. این دو نوع کروکی‌ شامل موارد زیر است: کر‌وکی سازشی این نوع از کروکی زمانی ترسیم می‌شود که هر سه شرط زیر وجود داشته باشد: دو راننده در مورد نحوه‌ی وقوع حادثه و مقصر اختلاف نظری ندارند. خسارت جانی ایجاد نشده باشد. خسارات وارده تا سقف تعهدات بیمه‌گر باشد. خودروی زیان‌دیده می‌تواند با این کروکی به شرکت بیمه مراجعه و هزینه‌های خسارت ناشی از تصادف را حداکثر تا سقف تعهد مالی بیمه‌نامه، دریافت کند. اگر اطلاعات کاملی از بیمه شخص ثالث ندارید، حتما مقاله زیر را مطالعه کنید. کرو‌کی عدم سازش (کرو‌کی مرجع قضایی) کروکی غیرسازشی، گزارشی مفصل و دقیق از صحنه تصادف است که در دو صفحه تهیه می‌شود. صفحه اول این گزارش، جزئیات کاملی از محل حادثه، شرایط محیطی، وضعیت خودروهای درگیر، عابران پیاده و مشخصات رانندگان را ارائه می‌دهد. به عبارتی، یک تصویر کامل از آنچه در لحظه وقوع حادثه رخ داده است، در این صفحه ترسیم می‌شود. در صفحه دوم کروکی غیرسازشی، مشخصات کامل افسر راهنمایی و رانندگی که گزارش را تهیه کرده است، به همراه شرح دقیقی از وقایع و دلایل وقوع حادثه و میزان تقصیر طرفین حادثه، ثبت می‌شود. این اطلاعات با جزئیات کامل و به صورت مستند، به عنوان مدرکی معتبر برای حل و فصل اختلافات احتمالی بین طرفین حادثه مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت که این نوع کروکی به‌طور خاص برای مراجع قضایی تهیه می‌شود که در آن سازش یا توافقی بین طرفین وجود ندارد. شرکت بیمه پس از بررسی مستندات ارائه‌شده از سوی مراجع قضایی، خسارت را جبران می‌کند. دلایل ترسیم کروکی عدم سازش زمانی که طرفین حادثه در مورد جزئیات حادثه، میزان خسارت یا مسئولیت هر یک از طرفین به توافق نرسند، پلیس یا کارشناس رسمی دادگستری ناچار به تهیه‌ی کروکی غیر سازشی می‌شود. این نوع کروکی، به دلیل جامعیت و جزئیاتی که در آن ذکر می‌شود، می‌تواند به عنوان مدرکی قانونی در دادگاه مورد استفاده قرار گیرد و از بروز اختلافات بیشتر جلوگیری کند. در واقع دلایل نیاز به کروکی عدم سازش شامل موارد زیر است: اختلاف نظر در تعیین مقصر: در صورتی که طرفین در خصوص مقصر حادثه اختلاف داشته باشند. عدم پذیرش نظر افسر: اگر یکی از طرفین یا هر دو نظر افسر را درباره مقصر حادثه نپذیرند. عدم تکمیل مدارک: اگر مدارک لازم مانند گواهینامه، کارت خودرو و برگه معاینه فنی تکمیل نباشد. خسارت بالا: خسارت ایجاد شده از سقف تعهد بیمه‌نامه مقصر بیشتر باشد. افت قیمت خودرو: طرفین تصادف بنا به دلیلی از جمله افت قیمت خودرو تقاضای پیگیری از مراجع قضایی داشته باشد. فرار مقصر حادثه: راننده مقصر از صحنه تصادف فرار کرده باشد. تصادفات جرحی و فوتی: ترسیم کروکی عدم سازش در تصادفاتی که منجر به خسارات جانی شده‌اند، الزامی است. در چه مواردی کروکی لازم است؟ برخی تصادفات جزئی برای دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه نیازی به کروکی ندارند. اما در بسیاری از موارد، تهیه کروکی چه سازشی و چه غیر سازشی ضروری است. تصادفاتی که نیاز به دریافت کروکی دارند، شامل موارد زیر می‌شوند: برای گرفتن کروکی تصادف چه باید کرد؟ برای دریافت کروکی تصادف، ابتدا باید با شماره ۱۱۰ تماس بگیرید تا پلیس به محل تصادف اعزام شود. پس از حضور پلیس، وی اقدام به ثبت و ترسیم کروکی می‌کند. در صورت عدم حضور پلیس، می‌توانید به دفاتر پلیس راهور مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم، کروکی را دریافت کنید. دریافت کروکی تصادف برای بیمه اجباری است؟ به‌طور کلی، پیشنهاد می‌شود دریافت کروکی را در تصادفات جدی بگیرید. به‌ویژه در مواردی که خسارات مالی یا جانی قابل توجهی ایجاد شده باشد. اما در شرایطی که […]
ادامه
قیمت بیمه شخص ثالث

قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ تمام خودروها (جدیدترین نرخ)

بیمه شخص ثالث به‌عنوان یک بیمه‌نامه ضروری، مخاطبان زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین موارد برای اکثر رانندگان، پیش از خرید این بیمه، بررسی قیمت بیمه شخص ثالث خودرو است. زیرا با توجه به اجباری بودن این بیمه نامه، تمامی رانندگان ملزم به خرید آن هستند. قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ برای انواع خودروهای سواری، بین 4.129.000 تومان الی 6.433.000 تومان است اما مبلغ دقیق آن برای هر خودرو بر اساس تعداد سیلندر، نوع کاربری و… تعیین می‌شود. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، ضمن بررسی قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ برای تمامی خودروها، به بررسی نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث می‌پردازیم. برای اطلاع از قیمت بیمه شخص ثالث و عوامل موثر بر آن، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. لیست قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ خودرو سواری یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث، تعداد سیلندر خودرو است. به همین دلیل، حق بیمه شخص ثالث بر اساس تعداد سیلندر خودرو‌های سواری و موتور سیکلت به صورت زیر تعیین شد‌ه است: با توجه به اینکه اغلب خودروهای موجود در سطح خیابان‌ها شامل پراید، ساینا، کوئیک، پژو ۴۰۵، پژو پارس و تیبا می‌شود، اطلاع از قیمت بیمه شخص ثالث این خودرو‌ها برای بسیاری از افراد اهمیت دارد. توجه داشته باشید که تمام این خودروها دارای 4 سیلندر هستند. بنابراین؛ قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ پراید و سایر خودروهای مذکور، از قیمت 4.129.000 شروع شده و باتوجه به نوع پوشش‌ها افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه میزان پوشش، تاثیر زیادی بر قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ انواع خودرو سواری دارد، برای آشنایی با پوشش‌های این بیمه‌نامه، حتما مقاله زیر را مطالعه کنید: جدول قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ خودروهای اتوکار به خودروهایی مانند اتوبوس، مینی‌بوس، ون و استیشن، اتوکار گفتـه می‌شود. نرخ بیمه شخص ثالث این دسته از خودروها به دلیل بیشتر بودن تعداد سرنشینان، بالاتر خواهد بود. در مینی‌بوس‌ها، «راننده» و در اتوبوس‌ها «هم راننده و هم کمک راننده» در تعداد نفرات لحاظ می‌شوند.  قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ ماشین سنگین ماشین‌های سنگین با توجه به کاربری و نوع باری که حمل می‌کنند، دارای حق بیمه‌های متفاوتی هستند. هرچه میزان بار قابل حمل خودرو افزایش یابد یا کاربری خودرو دارای ریسک بیشتری باشد، حق بیمه شخص ثالث افزایش خواهد یافت. برای مثال، اگر وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد منفجره بکار برود، حق بیمه آن به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. اما در صورتی که خودرو حامل مواد سوختی مایع و گازی شکل باشد، به حق بیمه آن ۲۵ درصد اضافه می‌شود. به‌علاوه، حق بیمه ماشین آلات کشاورزی، ۳۰ درصد کمتر از ماشین آلات راه‌سازی و ساختمانی خواهد بود. جدول قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ ماشین‌های سنگین به‌صورت زیر است: نحوه محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث  تاکنون به قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ انواع خودروها پرداختیم. اما چه عواملی موجب می‌شود که قیمت بیمه‌نامه یک خودرو بیشتر از دیگری باشد؟ نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث 1403 چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال، در ادامه عوامل مختلفی را که در محاسبه مبلغ قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ تاثیرگذار هستند بررسی می‌کنیم: ۱- نرخ حق بیمه پایه تعیین شد‌ه توسط بیمه مرکزی مبلغ پایه حق بیمه شخص ثالث، توسط بیمه مرکزی تعیین شد‌‌ه و به دو عامل بستگی دارد:  دیه کامل انسان در ماه‌های حرام نرخ دیه کامل انسان توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود و در سال ۱۴۰۳ معادل ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام و ۱ میلیارد و ۲۰۰ تومان در سایر ماه‌ها است. تعداد سیلندر خودروهای سواری و موتورسیکلت و ظرفیت بار (تناژ) خودروهای بارکش نحوه تخمین حق بیمه شخص ثالث 1403 در ایران براساس عواملی است که احتمال وقوع خسارت در تصادفات را افزایش می‌دهند. به همین دلیل، تعداد سیلندر، حجم موتور و ظرفیت بار، از عوامل اساسی در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث خواهند بود. خودروهای با تعداد سیلندر، ظرفیت بار و حجم موتور بیشتر، قدرت موتور بیشتری داشته و می‌توانند سرعت بیشتری داشته باشند. بنابراین، این خودروها در تصادفات احتمالی، خسارات بیشتری وارد می‌کنند. در خودروهای سواری، حق بیمه شخص ثالث بر اساس تعداد سیلندر خودرو تعیین می‌شود. خودروهای کمتر از ۴ سیلندر، 4 سیلندر و بالای ۴ سیلندر هر کدام حق بیمه شخص ثالث متفاوتی دارند. حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌، بر اساس تعداد سیلندر تعیین می‌شود. موتورسیکلت‌هایی با حجم موتور کمتر از ۲۵۰  سی‌سی، ۲۵۰ تا ۴۵۰ سی‌سی و بالای ۴۵۰ سی‌سی هر کدام حق بیمه شخص ثالث متفاوتی دارند. در خودروهای بارکش، حق بیمه شخص ثالث بر اساس ظرفیت بار (تناژ) خودرو تعیین می‌شود. حق بیمه ثالث در خودروهای با ظرفیت بار کمتر از ۳ تن، ۳ تا ۵ تن، ۵ تا ۱۰ تن، ۱۰ تا ۲۰ تن و بالای ۲۰ تن متفاوت خواهد بود. ۲- میزان پوشش مالی بیمه ثالث حداقل و حداکثر میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث، هر ساله توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود. این پوشش مالی، میزان خسارت‌هایی را که بیمه شخص ثالث در صورت وقوع تصادف، متعهد به جبران آن‌ها است، تعیین می‌کند. حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث در هر سال، بر اساس ۲/۵ درصد دیه ماه‌های حرام در سال جاری محاسبه می‌گردد. در سال ۱۴۰۳، میزان حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث برابر با ۴۰ میلیون تومان است. این بدان معناست که در صورت وقوع تصادف، بیمه شخص ثالث موظف است تا حداکثر ۴۰ میلیون تومان از خسارت‌های مالی وارد شد‌‌ه به شخص ثالث را جبران کند. توجه داشته باشید که بیمه‌گذاران می‌توانند در صورت تمایل با پرداخت حق بیمه بیشتر، از پوشش مالی بیشتری بهره‌مند شوند. حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث نیز هر ساله بر اساس ۵۰ درصد دیه ماه‌های حرام در سال جاری محاسبه می‌شود. این پوشش مالی در سال ۱۴۰۳ برابر با ۸۰۰ میلیون تومان است. ۳- نوع کاربری خودرو نوع کاربری خودرو یکی از عوامل مهم در تعیین مبلغ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۳ است. زیرا شرکت‌های بیمه، با توجه به میزان ریسک ناشی از کاربری مختلف خودروها، حق بیمه‌های متفاوتی را برای آن‌ها تعیین می‌کنند. خودروهای با کاربری عمومی خودروهایی که برای استفاده عمومی و تجاری مانند تاکسی، اتوبوس، کامیون، تراکتور و غیره استفاده می‌شوند، به دلیل میزان تردد بالا و احتمال بیشتر برای وقوع تصادف، دارای حق بیمه بیشتری نسبت به خودروهای شخصی هستند.  خودروهای […]
ادامه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.