صندوق طلای کهربا، ارزشمند تر از طلا!

وبلاگ کاریزما

هر موضوعی که دنبالشی اینجا هست

مطالب منتخب

مهم‌ترین مقالات رو بخون و یاد بگیر

:
:
1x

صندوق اهرمی چیست؟ ابزاری نوین برای افزایش سود سرمایه‌گذاری

1x
: :

779 مطلب موجود است.

مرتب سازی

مرتب سازی

اصطلاحات بازار ارز دیجیتال

اصطلاحات ارز دیجیتال؛ راهنمای ورود به بازار رمزارزها

اصطلاحات ارز دیجیتال و تسلط بر آن‌ها را می‌توان در ورود به دنیای پرهیجان رمزارزها دانست که البته ممکن است برای افراد تازه‌وارد در ابتدا کمی گیج‌کننده باشند. در این مقاله ما به عنوان راهنمای شما در این دنیای هیجان‌انگیز عمل می‌کنیم و مهم‌ترین اصطلاحات بازار کریپتو را به زبانی ساده و قابل فهم توضیح خواهیم داد. تعداد اصطلاحات رایج ارز دیجیتال کمی زیاد است و یادگیری همه‌ی آن‌ها در یک مقاله و یکجا، کمی غیرممکن به نظر می‌رسد. اما نگران نباشید! در ادامه و در این مطلب از کاریزما لرنینگ، روی کاربردی‌ترین و ضروری‌ترین اصطلاحاتی که برای شروع به آن‌ها نیاز خواهید داشت، تمرکز می‌کنیم. آشنایی با اصطلاحات کاربردی در ارز دیجیتال آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال، در دنیای گستردۀ کریپتو که با سرعتی سرسام‌اور در حال گسترش و تحول است، کلیدی‌ترین ابزار محسوب می‌شود. اگر هیچ اطلاعاتی در مورد ارزهای دیجیتال ندارید، مطلب زیر به شما کمک می‌کند مفهوم ارز دیجیتال را ساده و سریع درک کنید: چرا یادگیری اصطلاحات ارز دیجیتال مهم است؟ درک عمیق‌تر مفاهیم: یادگیری اصطلاحات، اولین گام ورود برای درک عمیق مفاهیم پیچیده حوزۀ رمزارزها هستند. با تسلط بر این واژگان، می‌توانید به راحتی مقالات، تحلیل‌ها و اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال را دنبال کنید و مباحث تخصصی را درک کنید. ارتباط مؤثر: زبان مشترکی بین فعالان این حوزه وجود دارد که برای تسلط بر این زبان و ارتباط با سرمایه‌گذاران، معامله‌گران و کارشناسان، بایستی حتماً به مفاهیم تخصصی مسلط باشید. جلوگیری از کلاهبرداری: متأسفانه در حال حاضر بازار کریپتو بستری مناسب برای سودجویان و کلاهبرداران است. آشنایی با اصطلاحات رایج در این حوزه، به شما کمک می‌کند تا هشدارهای لازم را درک کنید و از دام افراد سودجو در امان بمانید. گاهی این افراد با به‌کار بردن چند اصطلاح به راحتی دیگران را فریب می‌دهند! افزایش اعتبار و تخصص: تسلط بر اصطلاحات تخصصی ارزهای دیجیتال، نشان‌دهندۀ دانش و تخصص شما در این حوزه است و می‌تواند اعتبار شما را در میان دیگر فعالان این بازار افزایش دهد. حال بیایید با هم نگاهی به دسته‌بندی‌های مختلف بیندازیم و توضیحات مختصری نیز ارائه دهیم. آشنایی با اصطلاحات پایه و کاربردی بازار ارز دیجیتال منظور از اصطلاحات پایه، کلمات و عبارت‌هایی است که تعریف مشخصی دارند و بهتر است بگوییم در تمام زمینه‌ها معنی و کاربرد خود را حفظ می‌کنند. مهمترین مفاهیم پایه در بازار ارزهای دیجیتال عبارت‌اند از: ارز دیجیتال (Cryptocurrency) پول دیجیتال یا دارایی دیجیتالی که از رمزنگاری برای تأمین امنیت تراکنش‌ها و کنترل و ایجاد واحدهای جدید استفاده می‌کند. برخلاف ارزهای سنتی، ارزهای دیجیتال توسط هیچ مرجع مرکزی مانند بانک یا دولت کنترل نمی‌شوند و بعضی از آن‌ها خاصیت ضد تورمی دارند. مثال: بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum)، دوج‌کوین  (Dogecoin) فناوری بلاکچین (Blockchain Technology) دفتر کل ثبت تمام تراکنش‌ها که آن‌ها را به‌صورت بلوک‌های زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته ذخیره می‌کند. این فناوری بستر امن و شفافی را برای انجام تراکنش‌ها بدون نیاز به واسطه فرآهم می‌کند. بلاکچین سال‌ها قبل از معرفی رمزارزها وجود داشته است، اما با ظهور ارزهای دیجیتال، از این فناوری به‌عنوان پایه و اساس ارزهای دیجیتال استفاده شد. مثال: بلاک‌چین بیتکوین، بلاکچین اتریوم تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) روشی که برای پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال، نمودارها و الگوهای قیمتی و حرکت قیمت در گذشته‌ی بازار را بررسی می‌کند. این روش بر این مبنا استوار است که بازارها تمایل دارند در طول زمان الگوهای تکرارشونده‌ای را دنبال کنند. پس با شناخت این الگوها می‌توان بازار را پیش‌بینی کرد. مثال: استفاده از اندیکاتورهایی مانند میانگین متحرک (Moving Average)، خطوط روند (Trend Lines) و سطوح حمایت و مقاومت  (Support and Resistance Levels) تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) در این روش، ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال با بررسی عوامل بنیادی مانند تیم توسعه‌دهنده، اهداف، سرمایه‌گذارها، موارد استفاده، پذیرش پروژه توسط مردم و … مشخص، و ارزش‌گذاری انجام می‌شود. مثال: بررسی وایت پیپر پروژه (Whitepaper)، نقشه راه توسعه (Roadmap)، جامعه کاربران (Community) و شراکت‌های انجام‌شده (Partnerships) همتا به همتا (P2P – Peer to Peer) مدل شبکه غیرمتمرکز که در آن کاربران مستقیماً بدون واسطه با یکدیگر تعامل دارند. این مدل در ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش‌ها و تبادل دارایی‌ها بدون نیاز به واسطه‌های سنتی مانند بانک‌ها استفاده می‌شود. مثال: شبکۀ بیت کوین، شبکه اتریوم قرارداد هوشمند (Smart Contract) قراردادی که به‌طور خودکار روی بلاکچین اجرا می‌شود. این قراردادها می‌توانند برای انجام وظایف مختلفی مانند انتقال وجه، ایجاد دارایی جدید یا مدیریت دسترسی به داده‌ها استفاده شوند. مثال: قراردادهای هوشمند اتریوم برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) مانند بازی‌ها، صرافی‌ها و بازارهای مالی توکن (Token) یک دارایی دیجیتال که بر روی بلاکچین یک ارز دیجیتال دیگر مانند اتریوم ساخته می‌شود. توکن‌ها می‌توانند برای اهداف مختلفی مانند ارائه دسترسی به خدمات، پرداخت هزینه‌ها یا مشارکت در یک پروژه استفاده شوند. مثال: توکن‌های ERC-20 بر روی بلاکچین اتریوم، توکن‌های BEP-20 بر روی بلاکچین بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) ارز فیات (Fiat Currency) ارزهای سنتی و رایج که توسط دولت‌ها صادر و پشتیبانی می‌شوند، مانند دلار آمریکا، یورو یا ین ژاپن را اصطلاحاً ارزهای فیات می‌نامند. مثال: USD، EUR، JPY استیبل‌کوین (Stablecoin) نوعی ارز دیجیتال که ارزش آن به یک دارایی واقعی مانند دلار آمریکا یا طلا مرتبط است. هدف از استیبل کوین‌ها ارائه ثبات قیمتی بیشتر در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال است. مثال: تتر (USDT)، دای (DAI) تتر (USDT) یک استیبل‌کوین محبوب که ارزش آن تقریباً با دلار آمریکا برابر است و خیلی‌ها آن را معادل دیجیتالی دلار می‌دانند. تتر به دلیل ثبات قیمتی و نقدینگی بالا به‌طور گسترده در معاملات ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. میم کوین (Meme Coin)  ارز دیجیتالی که بر اساس یک میم یا شوخی اینترنتی ایجاد شده است. میم‌کوین‌ها معمولاً به دلیل ماهیت طنز و جامعه پرشور خود محبوبیت زیادی پیدا می‌کنند. مثال: دوج‌کوین (Dogecoin) که بر اساس میم سگ شیبا اینو (Shiba Inu) ایجاد شده است. شیبا اینو کوین از همان میم الهام گرفته شده است. آلتکوین (Altcoin) آلتکوین به هر ارز دیجیتالی غیر از بیت‌کوین می‌گویند. آلت‌کوین‌ها معمولاً ریسک و پتانسیل بازدهی بیشتری نسبت به بیت‌کوین دارند. مثال: اتریوم، دوج‌کوین، کاردانو، ریپل (XRP) شت‌کوین (Shitcoin) یک اصطلاح توهین‌آمیز برای ارزهای دیجیتالی که ارزش ذاتی کمی دارند و یا به‌ عنوان یک پروژۀ کلاهبرداری شناخته می‌شوند. شت‌کوین‌ها اغلب با هایپ و بازاریابی فریبنده ترویج می‌شوند […]
ادامه
بهترین بیمه مسافرتی

بهترین بیمه مسافرتی در سال 1403 کدام است؟

عبارت بهترین بیمه مسافرتی را می‌توان در لیست جستجوی افرادی که زیاد سفر می‌روند، مشاهده کرد. آنهایی که زیاد مسافرت می‌روند، حتماً با حوادث و چالش‌هایی که ممکن است برای هر مسافری پیش بیاید، آشنا هستند. در این مطلب از کاریزما لرنینگ قصد داریم سراغ بهترین بیمه‌های مسافرتی برویم و نگاهی عالی و کامل به این موضوع داشته باشیم. تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید و در انتهای مطلب سوالات خود را از ما بپرسید. بعد از خواندن مقاله‌ی زیر، حتماً در تمام مسافرت‌های داخلی و خارجی خود از بیمه استفاده خواهید کرد! بهترین بیمه مسافرتی کدام است؟ بهترین بیمه مسافرتی، قطعاً بیمه‌ای است که بیشترین پوشش را ارئه می‌دهد. به عبارت دیگر، بیمه‌ای که بیشترین تهدیدها و خطرات را برای مسافر شناسایی می‌کند و در نظر می‌گیرد؛ از یک مسمومیت ساده که شاید به ذهن اکثر مسافرها خطور نمی‌کند تا گم شدن مدارک و وسایل و حتی نقض قوانین در کشور مقصد، هرچند ناخواسته باشد، که قطعاً مسافر و احتمالاً همراهان او را دچار چالش‌های جدی خواهد کرد! بهترین بیمه مسافرتی، بیمه‌ای است تمام این موارد را از قبل به مسافر گوشزد کند و در صورت نیاز سریع وارد عمل شود و جبران خسارت نماید. بهترین بیمه مسافرتی خارج از کشور حوادث و خطرها همیشه در تمام مسافرت‌ها ناخواسته ما را همراهی می‌کنند. حال اگر به خارج از کشور مسافرتی داشته باشیم، قطعاً با ریسک‌های بیشتری نسبت به سفرهای داخلی مواجه هستیم. بنابراین، این مطلب را به دو قسمت تقسیم می‌کنیم؛ بهترین بیمه مسافرتی برای سفرهای خارج از کشور و سفرهای داخل ایران. ابتدا سفرهای خارجی را بررسی می‌کنیم، زیرا بیمه مسافرتی در این نوع سفرها بیشتر کاربرد دارد. برای سفر به بیشتر کشورهای خارجی، داشتن بیمه‌نامه مسافرتی برای اخذ ویزا الزامی است. انتخاب بهترین بیمه مسافرتی برای سفرهای خارجی و البته گرفتن ویزا پیش از سفر، کاملاً به کشور مقصد و مقررات آن کشور بستگی دارد. بهترین کار این است که قبل از هر اقدامی ابتدا به سایت سفارت یا کنسولگری کشور مقصد مراجعه کنید، شرایط و قوانین را دقیق مطالعه و سپس بهترین بیمه را برای گرفتن ویزا انتخاب کنید. تا اینجا ممکن است مطلب کمی گیج‌کننده باشد اما نگران نباشید، در ادامه مطلب همه‌چیز را ساده و شفاف توضیح می‌دهیم. بهترین بیمه مسافرتی شینگن اگر قصد سفر به اروپا را داشته باشید، به احتمال زیاد به یکی از 26 کشور منطقه شینگن مسافرت خواهید کرد. با داشتن ویزای شینگن به راحتی می‌توانید به تمام کشورهای منطقه شینگن سفر کنید و امیدواریم مسافرت خوبی داشته باشید، اما قبل از سفر باید حتماً بیمه مسافرتی مناسب را تهیه کنید. هزینه‌ها، برای مثال هزینه‌های درمان، در اروپا بالا است و اگر مشکلی برای شما پیش بیاید، حتماً به بیمه نیاز خواهید داشت. علاوه بر این بیمه مسافرتی شینگن اجباری است. چرا اجباری؟ در مقاله‌ی زیر می‌توانید اطلاعات کامل و دلیل این موضوع را مطالعه کنید: بیمه‌نامه مسافرتی شینگن با سقف تعهد ۵۰.۰۰۰ یورو صادر می‌شود. شرکت‌های بیمه، مسافر را یک فرد میانسال با مدت زمان اقامت 7 روز در نظر می‌گیرند. در کشورهای محدوده شینگن، بسته به نوع بیمه مسافرتی و پوشش‌های آن، سقف تعهد از 8 تا 50 هزار یورو متغیر است. قیمت صدور بیمه‌نامه با سقف تعهد 50 هزار یورو نیز بین 15 تا 40 هزار تومان متغیر است. شرکت‌های بیمه سامان، ایران، پاسارگاد و ملت، بیمه مسافرتی شینگن ارائه می‌دهند. در تصویر زیر می‌توانید میزان پوشش هر شرکت را بر حسب یورو مشاهده کنید: سوالی که پیش می‌آید این است که دلیل اختلاف 30 تا 50 هزار یورو چیست؟ اول اینکه نوع پوشش‌ها در هر بیمه متفاوت است. دوم، عوامل مختلفی از جمله سن، مدت سفر، مقصد و … تاثیرگذار هستند. و در نهایت هر شرکت بیمه با یک شرکت کمک رسان در خارج از کشور قرارداد دارد. پس نمی‌شود یک بیمه را برتر از سایر بیمه‌ها دانست و از آن نام برد. بهترین بیمه مسافرتی برای کانادا شاید در نگاه اول این سوال پیش بیاید که چرا بیمه مسافرتی کانادا و همینطور ترکیه را در تیترهای جداگانه آورده‌ایم. از آنجایی که کانادا و ترکیه دو مقصد مهم به حساب می‌آیند و ایرانی‌های زیادی به این کشورها سفر می‌کنند، لازم است اطلاعات بیشتری دربارۀ بیمه مسافرتی کانادا (و البته در ادامه ترکیه) داشته باشیم. به دلایل زیر باید برای سفر به کانادا بیمه مسافرتی داشته باشیم: برای دریافت ویزا، ارائه بیمه مسافرتی الزامی است و باید همراه با مدارک خود، این نوع بیمه‌نامه را ارائه دهید. بیمه‌های درمانی مانند تامین اجتماعی، خدمات درمانی و … در کشور کانادا اعتباری ندارند. بیمه‌ مسافرتی کانادا سایر هزینه‌های شما شامل خسارت تاخیر پرواز، گم شدن چمدان و … را نیز پوشش می‌دهد. اگر مشکلی در کانادا برای شما پیش بیاید، با استفاده از بیمه مسافرتی می‌توانید خسارت خود را در کشور کانادا سریعاً دریافت کنید. پوشش‌های بیمه مسافرتی کانادا بیمه‌های مسافرتی کانادا، هزینه‌های زیر را پوشش می‌دهند: بستری شدن و درمان در بیمارستان‌ها و معالجه پزشک دندانپزشکی تا سقف ۱۵۰ یورو مشاوره و رسیدگی به مسائل قانونی تا سقف ۱۰۰۰ یورو هزینه‌های غذا و هتل در صورت تاخیر بیش از 6 ساعت پرواز بازگشت اضطراری به ایران در صورت فوت اعضای خانواده هزینه‌های بازگرداندن جسد بیمه‌گذار در صورت فوت او هزینه‌های سرقت یا مفقودی چمدان‌های بیمه‌گذار رسیدگی به سرقت مدارک و جبران هزینه‌ها و موارد دیگر که هنگام تهیه بیمه‌نامه می‌توانید جزئیات را از شرکت ارائه‌دهنده بیمه بپرسید. بهترین بیمه مسافرتی برای ترکیه کشور ترکیه نیز یکی دیگر مقاصد محبوب ایرانی‌ها است و بسیاری از افراد برای تفریح، تجارت، زندگی و … به ترکیه سفر می‌کنند. تهیۀ بیمه مسافرتی برای سفر به ترکیه اجباری نیست، اما به دو دلیل توصیه می‌کنیم این نوع بیمه‌نامه را حتماً تهیه کنید: قیمت بیمه مسافرتی ترکیه بسیار پایین است و با پرداخت 20 تا نهایتاً 500 هزار تومان، خود را بین 10 تا 70 هزار یورو بیمه کنید! اگر در کشور ترکیه دچار چالشی شوید، گاهی به پول ایران باید میلیون‌ها تومان هزینه کنید تا مشکل برطرف شود! از این جهت توصیه می‌شود حتماً بیمه مسافرتی ترکیه را تهیه کنید و از پوشش‌های مختلف مانند پرداخت هزینه‌های درمانی، مشاوره حقوقی، ارسال داروی ضروری، گم شدن بار و … بهره‌مند شوید. قبل از […]
ادامه
سهام جایزه

سهام جایزه چیست؟ رمزگشایی از رازهای این جایزه جذاب در بورس!

سهام جایزه همواره یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در بازار بورس بوده است. زیرا برخی از افراد آن را فرصتی طلایی برای افزایش ثروت و برخی دیگر، دامی برای فریب سرمایه‌گذاران می‌دانند. اما واقعا سهام جایزه چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد و سرمایه‌گذاران در مواجهه با آن باید چه رویکردی داشته باشند؟ در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی موشکافانه مزایا و معایب سهام جایزه، روش دریافت و استفاده از سهام جایزه و نکات کلیدی آن خواهیم پرداخت. بنابراین در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با با سهام جایزه آشنا شوید. سهام جایزه در بورس چیست؟ سهام جایزه، نوعی از سهام است که شرکت‌ها بدون هیچ هزینه‌ای، در اختیار سهامداران فعلی خود قرار می‌دهند. این سهام اضافی بر اساس تعداد سهامی که سهامداران در حال حاضر در اختیار دارند، توزیع می‌شود. به بیان ساده‌تر، اگر شما تعدادی سهام از یک شرکت داشته باشید و آن شرکت تصمیم بگیرد سهام جایزه صادر کند، سهام جایزه‌ای که به شما تخصیص پیدا می‌کند، بر اساس تعداد سهامی است که مالکیت آن را بر عهده دارید. دلیل انتشار سهام جایزه چیست؟ برای پاسخ به این سوال و بررسی دلیل انتشار سهام جایزه، ابتدا باید با مفهوم افزایش سرمایه آشنا شویم. می‌دانیم که شرکت‌ها برای رشد و سودآوری بیشتر، به پول نیاز دارند. یکی از راه‌های تامین این پول، افزایش سرمایه است. در این روش، شرکت سهام جدیدی منتشر می‌کند و به سهامداران فعلی یا افراد جدید می‌فروشد. با این کار، پول جدیدی وارد شرکت می‌شود و شرکت می‌تواند از آن برای سرمایه‌گذاری، خرید تجهیزات جدید، گسترش فعالیت‌های خود و… استفاده کند. اگر نمی‌دانید افزایش سرمایه چیست، حتما مقاله زیر را مطالعه کنید: افزایش سرمایه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم: تجدید ارزیابی دارایی‌ها در روش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، شرکت ارزش دارایی‌های خود مانند زمین، ساختمان و ماشین‌آلات را به روز می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌جات دارای ملک، زمین، تجهیزات و ابزارآلاتی هستند کا با گذشت زمان و در اثر تورم، ارزششان بیشتر می‌شود. بنابراین شرکت با به‌روزرسانی ارزش دارایی‌های ثابت خود در ترازنامه، از مازاد ارزش آن‌ها برای افزایش سرمایه استفاده می‌کند. آورده نقدی و مطالبات حال شد‌ه سهامداران در فرآیند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شد‌ه سهامداران، شرکت اوراقی به نام حق تقدم سهام منتشر می‌کند و به سهامداران فعلی خود ارائه می‌دهد. سهامداران می‌توانند با استفاده از حق تقدم سهام، اقدام به خرید سهام جدید شرکت کنند. مدت زمان مجاز برای خرید و فروش حق تقدم سهام، معمولاً دو ماه است که به آن مهلت پذیره‌نویسی گفته می‌شود. صرف سهام صرف سهام به تفاوت قیمت فروش هر سهم با ارزش اسمی آن در یک شرکت سهامی اشاره دارد. در روش افزایش سرمایه از محل صرف سهام، هدف شرکت تامین مالی از طریق فروش سهام جدید با قیمتی بالاتر از ارزش اسمی آن‌ها است. سود انباشته در پایان هر سال مالی، شرکت‌ها بخشی از سود خود را به عنوان سود انباشته در صورت‌های مالی خود نگه می‌دارند. این سود انباشته می‌تواند برای اهداف مختلفی از جمله پرداخت سود سهام به سهامداران، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید، یا بازپرداخت بدهی‌ها استفاده شود. یکی از روش‌های استفاده از سود انباشته، افزایش سرمایه از محل سود انباشته است. در این روش، شرکت از سود انباشته خود برای انتشار سهام جدید به صورت رایگان به سهامداران فعلی استفاده می‌کند. این سهام جدید به عنوان سهام جایزه شناخته می‌شود. سهام جایزه نتیجه کدام یک از روش‌های افزایش سرمایه است؟ در دو روش افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها، شرکت به سهامداران خود، سهام جدید به صورت رایگان نخصیص می‌دهد. به این سهام جدید سهام جایزه گفته می‌شود. نکته قابل توجه این است که سهام جایزه می‌تواند از طریق روش افزایش سرمایه از محل صرف سهام نیز به سهامداران فعلی واگذار شود. با این حال، استفاده از روش افزایش سرمایه از محل صرف سهام برای اعطای سهام جایزه در کشور ما کمتر رایج است. بلکه سهام جایزه از محل سود انباشته و سهام جایزه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها متداول‌تر است. سهام جایزه به چه کسانی تعلق میگیرد​؟ همان‌طور که گفتیم، اگر شرکتی افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها داشته باشد، به سهام‌داران خود، سهام جایزه تحصیص خواهد داد. اما توجه داشته باشید که سهام جایزه تنها به سهامدارانی تعلق می‌گیرد که در تاریخ برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، سهام آن شرکت را در پرتفوی خود داشته باشند. بنابراین افرادی که سهام خود را پیش از برگزاری این مجمع به فروش برسانند، سهام جایزه دریافت نخواهند کرد. همچنین تعداد سهام جایزه که به هر سهامدار تعلق می‌گیرد، با توجه به درصد افزایش سرمایه شرکت و نسبت مالکیت هر سهامدار در شرکت محاسبه می‌شود. برای مثال، فرض کنید شما دارای سهام شرکتی هستید که قصد افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته داشته باشد و شما در تاریخ برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت برای افزایش سرمایه آن، مالک 200 سهم از آن شرکت بوده‌اید. بنابراین در صورا طی شدن فرآیند افزایش سرمایه این شرکت، به شما 200 سهام جایزه تعلق خواهد گرفت. سهام جایزه را چگونه دریافت کنیم؟ اگر شرایط لازم برای دریافت سهام جایزه را داشته باشید، یعنی در زمان برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصویب تصمیم افزایش سرمایه شرکت مدنظر، سهام‌دار بوده باشید، سهام جایزه پس از طی شدن فرآیند افزایش سرمایه از جانب شرکت مربوطه به شما تخصیص داده خواهد شد و برای دریافت آن نیازی به اقدامی از سمت شما نخواهد بود. توجه داشته باشید که فرآیندهای افزایش سرمایه کمی زمان‌بر هستند. چگونه سهام جایزه را به پرتفو اضافه کنیم؟ بعد از افزایش سرمایه، سهام جایزه به تعداد سهام شما اضافه می‌شود، اما در پرتفوی (سبد سهام) شما قرار نمی‌گیرد و نمی‌توانید آن را معامله کنید. مدت زمانی که طول می‌کشد تا سهام جایزه به پرتفوی شما اضافه شود، به میزان افزایش سرمایه بستگی دارد. به طور کلی، دو حالت زیر ممکن است رخ دهد: افزایش سرمایه کمتر از ۲۰۰ درصد باشد: در این حالت، حداکثر دو روز کاری بعد از اعلام تصمیمات مجمع، نماد سهم دوباره باز و قابل معامله می‌شود، اما سهام جایزه تا […]
ادامه
صندوق سرمایه گذاری قابل معامله

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) و آموزش صفر تا صد آن

صندوق‌های قابل معامله ETF (Exchange Traded Fund) نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که خرید و فروش واحدهای عادی آن از طریق پنل کارگزاری‌ها امکان‌پذیر بوده و همانند سهام عادی شرکت‌ها می‌توان با جستجوی نماد صندوق مورد نظر، اقدام به خرید و فروش آن نمود.
ادامه
اوراق وکالت چیست

اوراق وکالت چیست و چگونه به تامین مالی شرکت‌ها کمک می‌کند؟

اوراق وکالت یکی از ابزارهای مالی اسلامی است که به منظور تامین مالی پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و شرکت‌های هلدینگ‌ استفاده می‌شود. این نوع اوراق، با رعایت اصول شریعت اسلامی و با هدف کاهش ریسک‌ها و افزایش شفافیت در سرمایه‌گذاری‌ها طراحی شده است. در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به بررسی مفهوم اوراق وکالت و دستورالعمل‌ انتشار آن خواهیم پرداخت. اوراق وکالت چیست؟ اوراق وکالت، یکی از انواع اور‌اق بهادار، بانام و قابل خرید و فروش است که بر اساس قرارداد وکالت منتشر می‌شود. در قرارداد وکالت، وکیل مسئول انجام فعالیت‌های اقتصادی مانند خرید، فروش، اجاره، ساخت یا ارائه خدمات است. این فعالیت‌ها باید مطابق با قوانین کشور و عقود اسلامی انجام شوند و هدف آن‌ها، کسب سود برای سرمایه‌گذاران است. منابع مالی لازم برای این فعالیت‌ها از طریق انتشار اوراق وکالت تأمین می‌شود. در واقع، اوراق وکالت نوعی قرارداد مالی است که در آن یک طرف به عنوان وکیل و طرف دیگر به عنوان موکل وارد قرارداد می‌شوند. وکیل موظف است با استفاده از سرمایه موکل، فعالیت‌های مالی مشخصی را انجام دهد و در پایان، سود حاصل را به موکل پرداخت کند. این اوراق به عنوان یک ابزار تامین مالی در بازارهای مالی اسلامی شناخته می‌شوند و می‌توانند برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار گیرند. کاربرد اوراق وکالت چیست؟ یکی از روش‌های تامین مالی برای شرکت‌ها، انتشار انواع اوراق از قبیل اوراق مرابحه و… است. اما برای انتشار اوراق، شرایطی وجود دارد که تنها در صورت دارا بودن آن شرایط مجوز انتظار اوراق به شرکت مربوطه تعلق خواهد گرفت. به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی، امکان انتشار اوراق به قصد تامین سرمایه را ندارند. با استفاده از اوراق وکالت، شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها می‌توانند به نیابت از شرکت‌های زیرمجموعه خود که امکان انتشار اور‌اق را ندارند، وارد عمل شده و منابع مالی مورد نیاز را تأمین کنند. بنابراین شرکت‌های کوچک و متوسط و شرکت‌های پروژه‌ای که شرایط تأمین مالی از بازار سرمایه را ندارند، نیز می‌توانند به منابع مالی دست یابند. درواقع، این اوراق می‌توانند برای تأمین مالی شرکت‌های پروژه‌ای و هلدینگ‌هایی که قصد تأمین مالی خود و شرکت‌های کوچک و متوسط زیرمجموعه‌شان را دارند، مورد استفاده قرار گیرند. به این ترتیب، شرکت‌های هلدینگ به عنوان شرکت اصلی و بانی، طرح‌های شرکت زیرمجموعه را تشریح و از سمت آن‌ها اقدام به انتشار اوراق می‌کنند. توجه داشته باشید که بانی به معنای یک شخص حقوقی است که به عنوان وکیل نهاد واسط یا همان ناشر عمل کرده و نهاد واسط برای تأمین مالی او، اوراق وکالت منتشر می‌کند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که این اوراق دقیقا برای چه شرکت‌هایی کاربرد دارد و برای چه اهدافی منتشر می‌شود؟ در پاسخ این سوال می‌توان گفت که ا‌وراق وکا‌لت معمولاً برای اهداف زیر منتشر می‌شود: تأمین مالی زیرمجموعه‌های یک شرکت پروژه‌محور در این حالت، شرکت پروژه به عنوان بانی اقدام به انتشار اوراق وکالت می‌کند. سپس وجوه حاصل از فروش این اوراق را به نمایندگی از طرف صاحبان اوراق در قالب قراردادهای مختلفی مانند مرابحه، اجاره، استصناع یا مشارکت برای تأمین مالی بخش‌های مختلف پروژه به کار می‌گیرد. در نهایت، سود حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها پس از کسر حق‌الوکاله به صاحبان اوراق پرداخت می‌شود. تأمین مالی زیرمجموعه‌های یک شرکت هلدینگ و سرمایه‌گذاری در این مورد، شرکت هلدینگ به عنوان بانی اقدام به انتشار اوراق وکالت می‌کند. سپس وجوه حاصل از فروش اوراق را به نمایندگی از طرف صاحبان اوراق در قالب قراردادهای مختلفی مانند مرابحه، اجاره، استصناع یا مشارکت برای تأمین مالی شرکت‌های زیرمجموعه خود استفاده می‌کند. در نهایت، سود حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها پس از کسر حق‌الوکاله به صاحبان اوراق پرداخت می‌شود. تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی توسط یک شرکت تأمین سرمایه در این موارد، شرکت تأمین سرمایه به عنوان بانی (مدیر سرمایه‌گذاری) اقدام به انتشار اوراق وکالت می‌کند. سپس وجوه حاصل از فروش اوراق را به نمایندگی از طرف صاحبان اوراق در قالب قراردادهای مختلفی مانند مرابحه، اجاره، استصناع یا مشارکت برای تأمین مالی بنگاه‌های مختلف اقتصادی به کار می‌گیرد. در نهایت، سود حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها پس از کسر حق‌الوکاله (حق مدیریت) به صاحبان اوراق پرداخت می‌شود. اوراق وکالت برای شرکت‌ها چه مزیتی دارد؟ این نوع اوراق باعث کاهش هزینه و زمان تأمین مالی شرکت‌ها می‌شود، زیرا هلدینگ‌ها به نمایندگی از شرکت‌های زیرمجموعه خود به عنوان بانی انتشار اوراق، تنها یک بار مسیر تأمین مالی شامل ارائه مدارک و مستندات، حسابرسی بیانیه ثبت و انعقاد قراردادها با ارکان را طی کرده و هزینه‌های مربوطه را پرداخت می‌کنند. همچنین، بانی در قبال انجام فعالیت‌های خود به عنوان وکیل سرمایه‌گذاران، حق الوکاله دریافت می‌کند. روش‌های مختلفی برای محاسبه حق الوکاله بانی در اوراق وکالت وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم: 1. کارمزد ثابت میزان حق الوکاله بانی به صورت درصدی از مبلغ اسمی اوراق منتشر شده یا مبلغ معین تعیین می‌شود. 2. کارمزد عملکرد ثابت میزان حق الوکاله بانی به صورت درصدی از مازاد سود محقق شده نسبت به سود علی‌الحساب تعیین می‌شود. سود علی‌الحساب درصدی از سود است که به طور دوره‌ای به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. 3. کارمزد عملکرد پلکانی میزان حق الوکاله بانی بر اساس چند پله با درصد متفاوت در حد فاصل نرخ سود علی‌الحساب و نرخ سود محقق شده تعیین می‌شود. بنابراین هر چه سود محقق شده بیشتر باشد، درصد حق الوکاله بانی نیز بیشتر خواهد بود. 4. ترکیبی از کارمزد ثابت و کارمزد عملکرد میزان حق الوکاله بانی از ترکیبی از کارمزد ثابت و کارمزد عملکرد محاسبه می‌شود. این روش انعطاف‌پذیری بیشتری را برای تعیین حق الوکاله بانی فراهم می‌کند. روش انتشار اوراق وکالت چگونه است؟ دستورالعمل‌های انتشار اوراق وکالت شامل مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است که باید توسط ناشران او‌ر‌اق رعایت شود. این دستورالعمل‌ها به منظور حفظ شفافیت، کاهش ریسک‌ها و اطمینان از رعایت اصول شریعت اسلامی تدوین شده‌اند. امکان بررسی دستورالعمل انتشار اور‌اق وکا‌لت از طریق سایت شرکت مدیریت دارایی مرکزی مهیاست.  متقاضی انتشار اوراق وکالت باید چه شرایطی داشته باشد؟ تمامی شركت‌های مادر (هلدينگ)، شركت‌های سرمايه‌گذاری و شركت‌های تأمين سرمايه ثبت شده نزد سازمان و مؤسسه يا نهاد عمومی غير دولتی موضوع ماده 3 قانون مديريت خدمات كشوری، به استثنای شهرداری‌ها كه داراي شرايط زير باشند امکان انتشار او‌راق وکا‌لت را خواهند […]
پخش صوتی
ادامه
بیمه کربلا

خرید بیمه کربلا و اربعین 1403 در سریع‌ترین زمان ممکن

بیمه کربلا که با نزدیک شدن به ماه محرم به دغدغه بسیاری از زائران حسینی تبدیل می‌شود، برای حمایت از مسافران در یکی از بزرگترین سفرهای زیارتی ایرانیان، یعنی سفر به کربلا در ایام اربعین است. اگرچه در این ایام برنامه‌هایی توسط دولت ایران و کشور میزبان برای زائرین در نظر گرفته می‌شود. اما تمامی سفرها و به‌خصوص سفرهای خارجی، می‌توانند با مشکلات و حوادثی همراه شوند. زیارت کربلا نیز سفری معنوی و روحانی است که نیازمند آمادگی‌های لازم از جمله تضمین امنیت و آرامش خاطر زائران است. به همین دلیل، بیمه‌نامه‌ای تحت عنوان بیمه کربلا ایجاد شد‌‌ه است که با ارائه پوشش‌های مورد نیاز مسافران، باعث افزایش کیفیت این سفر زیارتی خواهد شد. باتوجه به سخنان دبیر کمیته ثبت‌نام و اعزام ستاد مرکزی اربعین، متقاضیان سفر به کربلا برای خرید بیمه اربعین امسال، باید با انتخاب سه بسته بیمه 80، 90 یا 100 هزار تومانی، اقدام به ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری کنند. این موضوع احتمالا برای بسیاری از مسافران ناآشنا باشد. به همین دلیل، در این مقاله از کاریزما لرنینگ به این موضوع می‌پردازیم که بیمه کربلا چیست، چه مزایایی برای بیمه‌شدگان به‌همراه دارد و چگونه باید بیمه اربعین امسال را خریداری کرد؟ اگر شما هم قصد سفر به کربلا را دارید، در این مقاله همراه ما باشید. بیمه کربلا چیست؟ بیمه سفر کربلا یا بیمه اربعین، نوعی بیمه مسافرتی است که به زائران در صورت بروز مشکل در طول سفر به کربلا در کشور عراق، خدمات و پوشش‌های بیمه‌ای ارائه می‌دهد. زائران می‌توانند به صورت آنلاین، بیمه سفر کربلا را خریداری کنند. آیا خرید بیمه کربلا اجباری است؟ خرید بیمه زائران کربلا برای تمام افرادی که در زمان اربعین به کربلا سفر می‌کنند، چه به صورت زمینی و چه هوایی، اجباری است. بنابراین تمام مسافران باید اقدام به خرید این بیمه‌نامه و دریافت کد رهگیری آن کنند. در غیر این صورت امکان سفر به کشور غراق در ایام اربعین را نخواهند داشت. بیمه مسافرتی کربلا از چه زمانی آغاز می‌شود؟ در صورتی که بیمه سفر به کربلا خریداری و کارت بیمه زائرین کربلا را دریافت کنید، به محض ورود به کشور عراق، تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار خواهید گرفت. همچنین اعتبار بیمه از تاریخ شروع سفر (طبق تاریخ درج شد‌ه در بیمه‌نامه) محاسبه می‌شود و تا پایان سفر (طبق تاریخ درج شد‌ه در بیمه‌نامه) معتبر خواهد بود. تفاوت بیمه عتبات سماح و بیمه سفر کربلا چیست؟ بیمه عتبات سماح و بیمه سفر کربلا دو نوع بیمه‌ای هستند که زائران عازم سفر به عتبات عالیات می‌توانند برای پوشش خطرات و حوادث احتمالی در طول سفر از آن‌ها استفاده کنند. هر دو نوع بیمه برای جبران خسارات و هزینه‌های درمانی ناشی از حوادث و بیماری‌ها در طول سفر به عتبات عالیات طراحی شد‌ه‌اند و پوشش‌های پایه مانند بستری در بیمارستان، هزینه‌های پزشکی، جراحی، دیه و غرامت فوت را ارائه می‌دهند. اما این دو بیمه‌نامه با وجود شباهت‌های فوق، تفاوت‌هایی نیز دارند که شامل موارد زیر می‌شوند: ارائه دهنده: بیمه عتبات سماح توسط سازمان حج و زیارت و از طریق سامانه سماح ارائه می‌شود. خرید این بیمه‌نامه برای سفر به کربلا الزامی است. در حالی که بیمـه سفر کر‌بلا توسط شرکت‌های بیمه مختلف به زائران ارائه می‌گردد و مسافرانی که قصد دریافت خدمات و پوشش‌های بیشتری دارند، می‌توانند از این بیمه‌نامه به‌صورت اختیاری استفاده کنند. پوشش‌ها: بیمه عتبات سماح معمولاً پوشش‌های محدودتر و با سقف تعهدات پایین‌تر نسبت به بیمه سفر کربلا اختیاری ارائه می‌دهد. اما بیمه سفر کربلا اختیاری در طرح‌های مختلف با پوشش‌ها و سقف تعهدات متنوع ارائه می‌شود و زائران می‌توانند با توجه به نیاز خود، طرح مناسب را انتخاب کنند. قیمت: هزینه بیمه عتبات سماح برای همه زائران ثابت و یکسان است. در حالی که قیمت بیمه سفر به کربلا به طرح انتخابی، شرکت بیمـه و سن زائر بستگی دارد. قیمت بیمه کربلا چقدر است؟ با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین، سه بسته 80، 90 و 100 هزار تومانی در نظر گرفته شده است که هر یک از زائران باید بر اساس تمایل خود، یکی از پوشش‌های بیمه‌ای را انتخاب و با پرداخت هزینه مربوطه ثبت نام خود را در سامانه سماح تکمیل کنند. باتوجه به سقف پوشش در نظر گرفته شده برای بیمه کربلای سامانه سماح، عده زیادی از مسافران به دنبال خرید بیمه مسافرتی تکمیلی برای سفر اربعین هستنید تا باتوجه به احتمال بروز حوادث مختلف، در صورت ایجاد هرگونه مشکل، پوشش‌ها و خدمات بیشتری از بیمه دریافت کنند. در حال حاضر، امکان خرید بیمه کربلا از طریق سایت کاریزمابیمه به نرخ زیر مهیاست. توجه داشته باشید که مبالغ به تومان هستند. بازه زمانی ۱ تا ۷ روز بازه زمانی ۸ تا ۱۵ روز بازه سنی ۰ تا ۱۲ سال ۴۵,۸۰۰ ۹۱,۶۰۰ بازه سنی ۱۳ تا ۶۵ سال ۹۱,۶۰۰ ۱۸۳,۲۰۰ بازه سنی ۶۶ تا ۷۰ سال ۱۳۷,۴۰۰ ۲۷۴,۷۰۰ بازده سنی ۷۱ تا ۷۵ سال ۲۷۴,۷۰۰ ۵۴۹,۴۰۰ پوشش های بیمه کربلا چیست؟ پوشش‌های بیمه کربلا، که به آن بیمه زیارتی عتبات عالیات نیز گفته می‌شود، بسته به شرکت بیمـه و طرح انتخابی شما می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی، بیمه‌های زیارتی کربلا پوشش‌های زیر را ارائه می‌دهند: هزینه‌های درمانی این پوشش اصلی‌ترین تعهد بیمه مسافرتی کربلا است و شامل هزینه‌های درمانی در صورت بروز بیماری یا حادثه برای زائر در طول سفر می‌شود. سقف تعهد برای این پوشش در طرح‌های مختلف بیمه‌ای متفاوت است. فوت در صورت فوت زائر بر اثر حادثه در طول سفر، بیمه مبلغی را به عنوان غرامت به خانواده او پرداخت می‌کند. مبلغ غرامت فوت در طرح‌های مختلف بیمه‌ای متفاوت است. نقص عضو و از کارافتادگی اگر زائر در اثر حادثه در طول سفر دچار نقص عضو یا از کارافتادگی دائمی شود، بیمه مبلغی را به عنوان غرامت به او پرداخت می‌کند. بیمه سفر کربلا، که با نام بیمه زیارتی عتبات عالیات نیز شناخته می‌شود، در کنار ارائه پوشش‌های بیمه‌ای متنوع، برخی از موارد و خسارات را نیز تحت پوشش قرار نمی‌دهد. آگاهی از این استثنائات برای زائران گرامی ضروری است تا در صورت بروز مشکل، دچار سردرگمی و چالش نشوند. توجه داشته باشید که بیمه کربلا تنها حوادثی که برای خودتان ایجاد شود را تحت پوشش قرار خواهد داد، بنابراین اگر قصد سفر به کشور […]
پخش صوتی
ادامه
بیمه مسافرتی داخلی

بیمه مسافرتی داخلی؛ حامی شما برای گشت و گذار در ایران

بیمه مسافرتی داخلی یکی از ابزارهای مهم برای حفظ آرامش و اطمینان خاطر در سفرهای داخلی است. این بیمه برای پاسخ دادن به نیازهای مسافران در هنگام بروز حوادث و مشکلات غیر منتظره در سفرهای داخلی طراحی شده است.  در این مقاله از کاریزما لرنینگ، به این موضوع می‌پردازیم که بیمه مسافرت داخلی چیست و چه نکاتی دارد و چگونه می‌توان آن را خریداری کرد. اگر شما نیز دغدغه تامین امنیت و آرامش خود را در سفرهای داخلی دارید، در این مقاله همراه ما باشید. بیمه مسافرتی داخلی چیست؟ بیمه مسافرتی داخلی یکی از انواع بیمه مسافرتی است که به منظور پوشش حوادث در سفرهای داخلی طراحی شد‌ه و همه افراد، چه آن‌هایی که به تنهایی سفر می‌کنند و چه افرادی که با خانواده یا به‌همراه تور به مسافرت می‌روند، می‌توانند از مزایای این بیمه‌نامه بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است که این بیمه با بیمه مسافرتی بین‌المللی تفاوت دارد. بیمه مسافرتی برای پوشش سفرهای خارجی طراحی شد‌ه است و تورها و افرادی که به صورت انفرادی به خارج از کشور سفر می‌کنند را تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین، بیمه مسافرتی خارجی جایگزین بیمه سفر داخلی نمی‌شود. البته در نظر داشته باشید، با اینکه اصطلاح بیمه مسافرتی داخلی یا بیمه مسافرتی یک روزه، بسیار رایج است اما در شرکت‌های بیمه‌، بیمه‌ای با عنوان «بیمه مسافرتی یک روزه» یا «بیمه سفر داخلی» وجود ندارد و این نوع بیمه‌ها با عناوینی همچون «بیمه حوادث انفرادی و گروهی» و «بیمه مسئولیت» شناخته می‌شوند. انواع بیمه مسافرتی داخل کشور چیست؟ بیمه مسافرتی داخلی شامل دو نوع بیمه حوادث و بیمه مسئولیت می‌شود. بیمه حوادث به صورت گروهی و انفرادی ارائه می‌شود که هر کدام از آن‌ها برای شرایط مختلف و انواع سفرهای داخلی مناسب است. این بیمه‌ها برای تورهای مسافرتی داخلی و همچنین سفرهای یک روزه و چند روزه فردی تهیه می‌شوند. بیمه مسافر‌تی تور داخلی اگر سفر از طریق تورهای گردشگری و آژانس‌های مسافرتی انجام شود، مسئولیت تمامی حوادثی که در طول سفر رخ می‌دهد، بر عهده تیم گردشگری خواهد بود.  بیمه مسافرتی تور داخلی، وظیفه جبران تمام یا بخشی از خسارات ناشی از این حوادث را بر عهده می‌گیرد. دو نوع بیمه‌نامه حوادث گروهی و مسئولیت، معمولاً توسط مدیران آژانس‌ها و تورها برای پوشش این حوادث خریداری می‌شود. بیمه حوادث گروهی تورهای مسافرتی بیمه حوادث به دو صورت گروهی و انفرادی ارائه می‌شود. حوادثی که ممکن است برای مسافران در طول سفر رخ دهد، تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار می‌گیرد.  خسارات جانی و مالی مانند نقص عضو، جراحت، از کار افتادگی موقتی یا دائمی و فوت فرد بیمه شد‌ه در این بیمه‌نامه پوشش داده می‌شود. البته نباید در این حوادث قصد و اراده فرد دخیل باشد.  میزان جبران خسارات سقف مشخصی دارد و بیمه‌گذار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، موارد اضافی را طبق شرایط خود به بیمه‌نامه اضافه کند. این بیمه‌نامه تنها برای صاحبان تورها نیست و هر فرد یا گروهی که قصد سفر دارد می‌تواند آن را تهیه کند. بیمه مسئو‌لیت تور‌‌های مسا‌‌فرتی بیمه مسئولیت، وظیفه پوشش خسارت حوادثی را که در طول سفر برای کارکنان تورها رخ می‌دهد، بر عهده دارد. این بیمه باید به همراه بیمه حوادث گروهی توسط مدیران تورها و آژانس‌های مسافرتی تهیه شود. در واقع، تورلیدرها و سایر کارمندان تور برای پوشش حوادثی که در حین کار ممکن است اتفاق بیفتد، به این بیمه نیاز دارند. هنگام خرید این بیمه، سرمایه اولیه مشخص شد‌ه و سقف جبران خسارت‌ها بر اساس میزان سرمایه اولیه تعیین می‌شود. فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی از جمله مواردی است که تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار می‌گیرد. حق بیمه مسئولیت و مبلغی که باید برای خرید آن پرداخت کنید نیز بر اساس همین سرمایه اولیه تعیین می‌شود. چه کسانی می‌توانند از بیمه سفر داخلی استفاده کنند؟ استفاده از بیمه های مسافرتی داخلی محدودیتی برای افراد ندارد. به‌طور کلی می‌توان مخاطبان این بیمه‌نامه را در سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد: مسافران انفرادی: کسانی که به تنهایی سفر می‌کنند، می‌توانند در صورت بروز حادثه از مزایای این بیمه‌نامه بهره‌مند شوند. مسافران با خانواده و دوستان: سفرهای گروهی با خانواده و دوستان لذت‌بخش‌ است، اما در عین حال ریسک‌های بیشتری نیز به همراه دارد. بیمه سفر داخلی، در صورت بروز مشکل برای هر یک از اعضای گروه، حامی شما خواهد بود. تورها و آژانس‌های مسافرتی: ارائه‌دهندگان تورهای داخلی می‌توانند با تهیه بیمه مسافرتی تور داخلی، ضمن جلب اعتماد بیشتر، مسئولیت‌های خود را نیز در قبال مسافران به نحو احسن انجام دهند. شرایط بیمه مسافرتی گروهی چیست؟ بیمه مسافرتی گروهی، گزینه‌ای ایده‌آل برای تضمین سلامتی و آرامش خاطر مسافران در تورهای گروهی و سفرهای پرماجرا است. این نوع بیمه با ارائه پوشش‌های بیمه‌ای متنوع، حوادث احتمالی را در طول سفر تحت پوشش قرار می‌دهد و به مسافران و برگزارکنندگان تور آرامش خاطر می‌بخشد. شرایط کلی خرید بیمه مسافرتی گروهی در شرکت‌های بیمه مختلف، متفاوت است. اما به‌صورت کلی  شامل موارد زیر می‌شود: حداقل تعداد: برای خرید این بیمه‌نامه، حضور حداقل 10 نفر الزامی است. محدودیت سنی: افراد زیر 80 سال می‌توانند از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند. مدت زمان سفر: بیمه‌نامه مسافرتی گروهی برای بازه‌های زمانی مختلف از 1 تا 30 روز قابل صدور است. سرمایه بیمه: بیمه‌گذار می‌تواند با توجه به نیاز خود، از بین سطوح مختلف سرمایه بیمه یکی را انتخاب کند. سقف تعهدات: اکثر شرکت‌های بیمه برای پوشش فوت این بیمه‌نامه 50 میلیون تومان است. البته ممکن است در برخی شرکت‌های بیمه این مقدار کمتر و یا بیشتر باشد. سقف هزینه‌های پزشکی: شرکت‌های بیمه 10 درصد سرمایه فوت را برای پوشش هزینه‌های پزشکی به بیمه‌شد‌ه پرداخت می‌کنند. شرکت‌های بیمه دارای بیمه سفر د‌ا‌خلی کدامند؟ در ایران، شرکت‌های بیمه متعددی هستند که اقدام به ارائه بیمه های مسافرتی داخلی می‌کنند. برخی از معروف‌ترین بیمه‌نامه‌های مسافرتی در شرکت‌های معتبر عبارتند از: بیمه مسافرتی داخلی ایران بیمه مسافرتی داخلی سامان بیمه مسافرتی داخلی پاسارگاد علاوه بر شرکت‌های ذکر شده، بسیاری از شرکت‌های بیمه دیگر نیز در ایران وجود دارند که بیمه‌نامه سفر داخلی ارائه می‌کنند. البته برای خرید بیمه مسافرتی داخلی، نیازی به مراجعه به دفاتر بیمه شرکت‌های مختلف ندارید، بلکه می‌توانید از طریق سایت کاریزمابیمه، ضمن استعلام از قیمت و شرایط انواع بیمه‌های مسافرتی داخلی، خرید خود را به‌صورت کاملا آنلاین انجام […]
پخش صوتی
ادامه
نسبت p به b

نسبت p/b بالا بهتر است یا پایین؟ + محاسبه نسبت p به b

نسبت P/B یکی از نسبت‌های مالی است که در تحلیل بنیادی برای ارزیابی ارزش یک شرکت استفاده می‌شود. این نسبت p به b بیانگر قیمت پایانی به ارزش دفتری می‌باشد. در این مطلب از کاریزما لرنینگ به بررسی نحوه محاسبه p/b می‌پردازیم. در ادامه با همراه باشید. نسبت p/b در بورس چیست؟ نسبت p به b که مخفف (Price-to-Book Ratio) است از دو واژه price به معنای “قیمت پایانی” و  Book Value به معنای “ارزش دفتری” گرفته شده است. بدین صورت مقیاس P/B بیانگر قیمت بازار و ارزش دفتری هر سهم در ترازنامه است. به عبارت ساده‌تر، این نسبت نشان می‌دهد که بازار چقدر برای هر واحد ارزش دفتری شرکت حاضر به پرداخت هزینه است. سوالی که پیش می‌آید این است که ارزش دفتری چیست؟ ارزش دفتری (Book Value) یکی از معیارهایی است که در انواع صورت های مالی به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده‌ی ارزش خالص دارایی‌های یک شرکت پس از کسر بدهی‌ها است. فرمول محاسبه ارزش دفتری به شرح زیر است: بدهی‌ها –  دارایی‌ها =ارزش دفتری به عبارت دیگر، ارزش دفتری یک شرکت معادل مجموع دارایی‌های آن منهای مجموع بدهی‌های آن است. این مقدار نشان‌دهنده‌ی حقوق صاحبان سهام در شرکت است و معمولاً در ترازنامه شرکت قابل مشاهده است. برای محاسبه ارزش دفتری هر سهم نیز از فرمول زیر استفاده می‌شود:  تعداد سهام موجود در شرکت / ارزش دفتری کل = ارزش دفتری هر سهم در واقع ارزش دفتری برابر با جمع حقوق صاحبان سهام (حقوق مالکانه) است که در نهایت تقسیم بر تعداد سهام آن شرکت می‌شود تا ارزش دفتری هر سهم محاسبه شود. باید توجه کرد که دارایی‌های نامشهود مانند سرقفلی، ثبت اختراع، نام تجاری و غیره در نظر گرفته نمی‌شود. نحوه محاسبه p/b چگونه است؟ برای محاسبه P/B، باید قیمت بازار هر سهم را بر ارزش دفتری هر سهم تقسیم کرد. به همین علت برای محاسبه ارزش دفتری باید از فرمول بالا استفاده و برای محاسبه قیمت پایانی می‌توان از تابلوی معاملات آن در سایت TSETMC‌ استفاده کرد. ارزش دفتری هر سهم / قیمت پایانی سهم = نسبت P/B  اگر بخواهیم با مثالی توضیح دهیم، به فرض اگر قیمت بازار هر سهم 1000 تومان و ارزش دفتری هر سهم 500 تومان باشد، مقیاس P/B برابر با 2 خواهد بود. این به این معنی است که بازار حاضر است دو برابر ارزش دفتری شرکت برای هر سهم پرداخت کند. نسبت p/b بالا بهتر است یا پایین؟ برای پاسخ به این سوال که نسبت P/B بالا بهتر است یا پایین؟ باید بگوییم که پاسخ این سوال به شرایط متعددی بستگی دارد. در بعضی مواقع شرکت‌هایی با نسبت P/B پایین، سودآوری بهتری نسبت به شرکت‌های با مقیاس P/B بالا دارند. 1. نسبت P/B بالا  نسبت P/B بالا نمایانگر این است که بازار به آینده شرکت اعتماد دارد و انتظار رشد بالایی دارد. به عبارتی دیگر قیمت بازار یک سهم نسبت به ارزش دفتری آن بیشتر است. این وضعیت می‌تواند دارای ویژگی‌های زیر باشد: این نسبت بالا می‌تواند بیانگر انتظارات بالا از سودآوری آینده شرکت باشد. بیانگر مدیریت کارآمد و استراتژی‌های موفقیت‌آمیز شرکت است که ارزش بازار را افزایش داده‌اند. نسبت P/B بالا ممکن است نشان‌دهنده اعتماد بالای سرمایه‌گذاران به توانایی شرکت در تولید سود بیشتر در آینده باشد. در صورتی که نسبت P/B بالا باشد، شرکت می‌تواند بیشترین سود را به سهامداران خود توزیع کند. در صورت بروز تغییرات ناگهانی و منفی در بازار یا عملکرد شرکت، ارزش سهام ممکن است به سرعت کاهش یابد. نسبت P/B بالا ممکن است ناشی از عوامل خارجی مانند شرایط کلی بازار یا روندهای صنعتی باشد و نه عملکرد واقعی شرکت. 2. نسبت p/b پایین نسبت p به b پایین نشان‌دهنده این است که شرکت در شرایط فعلی ارزش کمتری نسبت به ارزش دفتری خود دارد و می‌تواند فرصتی برای خرید باشد اما باید دقت کرد که نسبت p/b منفی نیز ممکن است نشان‌دهنده مشکلات مالی شرکت باشد. در ادامه به بررسی ویژگی نسبت p به b پایین را بررسی می‌کنیم: نشان‌دهنده‌ی این است که بدهی‌های شرکت بیشتر از دارایی‌های آن است یعنی ارزش دفتری شرکت منفی است. بیانگر مشکلات جدی مالی و بحران‌های احتمالی در شرکت است. ریسک سرمایه‌گذاری در چنین شرکتی بسیار بالاست. ارزش دفتری منفی ممکن است نشان‌دهنده احتمال بالای ورشکستگی شرکت باشد. نسبت P/B منفی می‌تواند تأثیر منفی بر قیمت سهام شرکت داشته باشد، زیرا سرمایه‌گذاران معمولاً از خرید سهام شرکت‌هایی با مشکلات مالی جدی اجتناب می‌کنند. چه نسبتی از P/B برای خرید سهام مناسب است؟ یکی از سوالات مهم برای سرمایه‌گذاران این است که چه نسبتی از P/B برای خرید سهام مناسب است؟ پاسخ به این سوال بستگی به عوامل متعددی دارد و نمی‌توان یک پاسخ قطعی برای همه شرایط ارائه داد. با این حال، می‌توان به چند نکته کلی اشاره کرد که به تصمیم‌گیری کمک می‌کند: نسبت p به b کمتر از 1: نشان‌دهنده این است که سهام شرکت زیر قیمت ارزش دفتری‌ آن معامله می‌شود. می‌تواند به این معنا باشد که این نسبت یک فرصت خوب برای خرید سهام شرکت است به ویژه اگر شرکت دارای دارایی‌های با کیفیت و بدون بدهی‌های سنگین باشد. نکته اساسی و مهم این است که نسبت P/B پایین نیز ممکن است به دلیل مشکلات جدی مالی شرکت باشد، بنابراین بررسی دقیق ترازنامه و عملکرد شرکت ضروری است. نسبت P/B بین 1 تا 2: این محدوده بیانگر شرکت‌های پایدار و سالمی است که به ارزش دفتری خود نزدیکند و می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند. سرمایه‌گذاران باید به عواملی مانند عملکرد، درآمد، سودآوری و چشم‌انداز شرکت توجه کنند. نسبت P به B بیشتر از 2: نسبت P/B بالاتر از 2 ممکن است نشان‌دهنده این باشد که بازار به دلیل عملکرد شرکت، نوآوری‌های جدید، انتظار رشد بالایی از شرکت دارد اما باید توجه داشت که نسبت P/B بالا نیز می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که سهام شرکت گران است و ممکن است ریسک کاهش قیمت وجود داشته باشد. به عوامل بالا در شرایط تورمی نمی‌توان اکتفا کرد زیرا در زمان‌هایی که اقتصاد یک کشور تورمی است، قیمت بازار به سرعت افزایش پیدا می‌کند در حالی که ارزش دفتری ثابت می‌ماند چون ارزش دارایی‌ها به روز نمی‌شود. با این حساب صورت کسر به سرعت بزرگتر می‌شود اما مخرج کسر ثابت می‌ماند. سخن پایانی نسبت P/B یکی از ابزارهای مالی […]
ادامه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.